EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

KamAZ-4310: malý náklaďák se slušným výkonem

 11. 05. 2023      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře
Přidat na Seznam.cz

KamAZ-4310 je ruský nákladní automobil s pohonem všech kol vyráběný společností Kamaz v Naberežných Čelnech. Vozidlo se sériově vyrábělo v různých verzích v letech 1981 až 1995, velmi podobný nástupce tohoto vozidla je na trhu dodnes pod označením KamAZ-43114, rovněž v různých verzích.

Video: KamAZ-4310: malý náklaďák se slušným výkonem / YouTube

Již v roce 1971, tedy deset let před zahájením velkosériové výroby, představil závod první prototyp pod názvem KamAZ-4310. Vůz byl vyroben v roce 1971. Už tehdy měl všechny podstatné prvky, které měl později i sériový model: jednoduchá kola na všech nápravách, trvalý pohon všech kol, výklopnou kabinu řidiče a motor KamAZ-740.

V roce 1972 pak byla zahájena předsériová výroba, jejímž výsledkem byly celkem čtyři různé typy. Konstrukčně se lišily jen nepatrně a všechny se vyráběly až do roku 1978.

V roce 1981 byla konečně zahájena sériová výroba modelu KamAZ-4310. Stejně jako všechny předchozí typy mělo oproti původní verzi z roku 1971 vozidlo jen drobné změny a bylo konstrukčně velmi podobné modelu KamAZ-5320 bez pohonu všech kol. Hlavním rozdílem bylo užitečné zatížení, které se oproti všem předchozím verzím zvýšilo o jednu tunu na šest tun. Výroba pokračovala až do roku 1989. V tomto roce bylo vozidlo přepracováno a dostalo výkonnější verzi motoru KamAZ 740, který měl nyní 220 koní. Předtím se montovaly motory o výkonu 210 k. Výroba byla ukončena v roce 1995 ve prospěch modernizovaného nástupce KamAZ-43114.

kamaz43101Foto: Vozidlo KamAZ-431 | Wikimedia Commons / Public domain

V roce 1987 se vozidla tohoto typu dostala do východního Německa, kde je používala Národní lidová armáda. Jednalo se zejména o cisternová a skříňová vozidla se speciální nástavbou. Kromě toho společnost VEB Maschinenbau Karl Marx Babelsberg postavila v letech 1989 a 1990 celkem 17 vozidel typu autojeřáb s nosností deset tun, přičemž použila podvozek KamAZ-43105.

Zdroj: kamaz.ru

 Autor: Petr Žák

Komentáře