EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Kanada si vybere nová letadla z trojice F-35, F/A-18E/F a Gripen

 04. 08. 2020      kategorie: Vojenská technika      17 komentářů

Kanadská vláda nedávno oznámila, že výběrového řízení na dodávku 88 stíhaček nové generace pro kanadské letectvo se zúčastní Lockheed Martin se strojem F-35 Lightning II, Boeing s F/A-18E/F Super Hornet a Saab s JAS-39E Gripen. Tito uchazeči předložili své předběžné nabídky do určeného data - 31. července.

Vyhodnocení výsledků výběrového řízení má proběhnout v roce 2022 a k dodání prvního letadla má dojít v roce 2025. Hodnota kontraktu se odhaduje na 19 miliard CAD (asi 14 miliard USD).

Podle kanadského ministra obrany Harjita Sajana se vláda zavázala pořídit 88 letadel, aby mohla současně plnit své povinnosti bránit Severní Ameriku v rámci americko-kanadského NORAD, jakož i v rámci NATO.

Psali jsme: Masakr na vodě - extrakce pod palbou

Lockheed Martin F-35 Lightning II je americký bojový letoun, který vznikl jako výsledek programu Joint Strike Fighter (neboli společný útočný stíhač) vyhlášeného ministerstvem obrany USA za účelem vytvoření jednotné víceúčelové stíhačky, která by byla zařazena do výzbroje USAF, USN, USMC a spojenců NATO. Díky tomu je možné stroje vyrábět ve velkých sériích, což podstatně snížilo jejich cenu.

DSC_1656a
Foto: F-35 Lightning II (vpravo) společně s F-22 Raptor | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Jde o třídu jednosedadlových, jednomotorových víceúčelových stíhacích letounů páté generace ve vývoji, určených k provádění pozemních útoků, průzkumu a vzdušných obranných misí s technologií stealth

Psali jsme: Ruský zabiják Abramsů (pomalu) míří do výroby

Jelikož mají různé verze F-35 nahradit tak různorodé stroje, jako A-10 Thunderbolt II, F-16 Fighting Falcon, AV-8B Harrier II a F/A-18 Hornet, vznikly tři hlavní verze tohoto letounu: první je varianta s konvenčním vzletem a přistáním (F-35A), druhou je varianta s krátkým vzletem a svislým přistáním (F-35B) a třetí je varianta určená pro operace z letadlových lodí s charakteristikami CATOBAR (F-35C). Pro potřeby dalších uživatelů (Izraelské vojenské letectvo a Kanadské královské letectvo) vznikly další dvě modifikace. Budou tak představovat většinu amerického taktického letectva s lidskou osádkou.

Boeing F/A-18E/F Super Hornet je středoplošný stíhací bombardér konvenční konstrukce s rozsáhlým využitím hliníkových slitin (31%), uhlíkových kompozitů (19%) a titanových slitin (21%), vzniklý vývojem ze stroje McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Konstrukce využívá velkých dílů. Díky tomu se drak „Super Hornetu“ skládá jen z 8 100 součástí (oproti 14 100 u verze C/D). Letoun je uzpůsoben k provozu na letadlových lodích s charakteristikami CATOBAR.

FA-18_Super_Hornets_of_Strike_Fighter_Squadron_31_fly_patrol,_Afghanistan,_December_15,_2008_1
Foto: Dva letouny Boeing F/A-18E Super Hornet | Wikimedia Commons

Letadlo není přímo stealth, ale je stavěno jako obtížně zjistitelné, takže byly při konstrukci zakrytovány a 'zahranatěny' všechny tvary a bylo použito pravidlo 'platform alignment', tzn. že jsou hrany sklopeny pod stejnými úhly, aby se radarový paprsek odrážel do jednoho úzkého paprsku. Díky tomu se podařilo zmenšit průřez radarové odrazivosti (Radar Cross Section - RCS) na 1,021 m² oproti 400 m² u F-15 či 15 m² u Su-27 (podle knihy „Brassey's Modern Fighters“). Díky "stealth" řešení také zmizel konvenční brzdící štít - jeho funkci převzala koordinovaná výchylka všech ploch, která podle vyjádření pilotů a pasažérů Super Hornetů funguje stejně dobře nebo lépe než klasický brzdný štít z verzí C/D.

Spolu s F-35 byl Super Hornet jediným letadlem stavěným po ukončení studené války a s ohledem na nové potřeby byl stavěn podle hesla „Lethality, Survivability, Affordability“, tedy s ohledem na výkony, schopnost přežití i cenu. Na výrobě Hornetů se podílí i česká společnost Aero Vodochody, jenž dodává firmě Boeing kanónové dveře připravené k montáži na letoun.

JAS-39 Gripen je proudový lehký jednomotorový víceúčelový bojový letoun tzv. kachní koncepce, vyvinutý a vyráběný švédskou společností Saab, který ve výzbroji nahradil starší typy Saab 35 Draken a Saab 37 Viggen. Zkratka JAS znamená Jakt, Attack och Spaning, tj. stíhací, útočný a průzkumný. Ve zkratce je seřazení písmen podle důležitosti, "J" je hlavní a nejdůležitější, ostatní jsou za touto schopností, tedy Gripen je primárně stíhací letadlo s možností podnikat útočné a průzkumné mise.

Gripen.E.2.SAAB.FU
Foto: SAAB JAS-39E Gripen | SAAB

JAS 39 Gripen dokáže operovat ze silničních cest, záložních letišť, ve dne i v noci a za špatného počasí. Potřebuje minimum personálu pro provoz a dokáže díky sofistikovaným systémům vzlétnout i přistát bez pozemního navedení na letištní plochu. Díky vynikajícímu softwarovému vybavení které komunikuje s ostatními letadly a velením má pilot dokonalý přehled o svém okolí a průběhu mise v reálném čase.

CENOVÉ BOMBY (1406)

Komentáře

Anton Ivanovič Děnikin

11. 08. 2020

Ano, Kanada si musí koupit ten pravý šrot z USA, jinak jim Bílý dům výhlasí další cla, víc lobbistů bude korumpovat politiky atd. Třeba američané zjistí že v Kanadě mají vlastní suroviny nebo tam začne barevná revoluce :D Myslím že si koupí F 18SH

Cyklista

10. 08. 2020

Milý omni, dovol, abych ti poblahopřál. Jsi rozený komik. Dáš sem odkaz, který si ani nepřečeš a netušíš, že je v něm opak toho, co tvrdíš, navíc ani nevíš, že existují různé verze Gripenu, atd., atd.

Omny

08. 08. 2020

Cyklista
děláš tu ze sebe zbytečně dementa...jsi ochoten přiznat jasná fakta, že Grippen už 20 let funguje v armádách několika zemích včetně ČR, tak o co se tu ty USofilní rusofobní trolle vůbec snažíš? Radší si něco přečti a pak piš a né obráceně......jsi tu akorát pro smích a kromě ROBO, Karel3 a dalších podobných tě tu nikdo nebere vážně, páč jsi BIG neználek a jenom troll....směšný rusofogní troll

Martin23

08. 08. 2020

Celý ten průšvih se zbraněmi u F 35 je dobře vidět na nové japonské střele AAM-4B.

Střely AAM-4B představují excelentní zbraň pro japonské bojové letouny Mitsubishi F-2 a Mitsubishi F-15J/DJ Eagle. Nejsou ale bez chyby. Například jsou dost velké, takže je letouny mají zavěšené na vnějších závěsech. Japonsko si ale objednalo 43 letounů Lockheed Martin F-35 Lightning II, které jsou stealth a mají zbraně uvnitř. Pro tyto stroje jsou rakety AAM-4B příliš velké.

Tohle prostě bude fatálně s postupem času limitovat F 35 vůči jeho soupeřům.

Prostě letadlo za 100 milionů dolarů a jim se tam nevejde nejmodernější raketa.

Na webu Aviatia má F 35 dogfight rating 70% , Su 35 95%, F 18 es 57%, a Gripen74%.
Prostě F 35 nikdy nebude letadlo k vybojování vzdušné navlády a tak o nějaké univerzálnosti nemůže být řeči.

Martin23

08. 08. 2020

Cyklista

F 35 NENÍ UNIVERZÁLNÍ LETADLO jestli vůbec něco takového existuje. To je pouze mylně pochopené zmatečné marketingové heslo, že jde o víceúčelovou stíhačku. Ale ze všech zmíněných letadel to o F 35 platí nejméně.

Dolet má F 35 o tisíc kilometrů menší než má F 18 a o zhruba 1500 menší než má Su 35. Pakliže F 18 a Su 35 letí s přídavnými nádržemi, je to u Su 35 již více než dvakrát menší dolet.


Ještě mnohem horší je situace v otázce zbraní. Těch unese F 35 1360 kg - to jsou max. 4 rakety.
V podstatě je to postaveno na tom, že když by F 35 letěla udeřit na pozemní cíl jako stealth, tak nemá nic na svou obranu proti jiným letadlům. Jednoduše do šachet se nic nevleze.


Su 38 unese 8000 kg - 12 externích závěsů.
S takovou výzbrojí u F 35 o žádné "univerzálosti" nemůže být řeči. Pokud tedy chápeš, co to u letadla znamená.

Gripen je na tom s doletem podobně jako F 18.

Cyklista

07. 08. 2020

Milý martine, F 35 není žádný úderný stíhač, je to naprosto univerzální letadlo a z uvedených má nejdelší dolet. A vůbec, proč tady ze sebe děláš pořád troubu? Ty by ses hodil do socialismu, tam byla cenzura a veškerá propaganda se dala obtížně ověřit, ale teď?¨
Milý omny, pochopil jsi vůbec tu citaci, cos sem dal? Mají o dvě nebo o kolik víc zkušebních letadel než rusáci Su57, zkušenosti veškeré žádné a je to nejlepší letadlo pro Kanadu? Ty jsi upadl, ne? A ne zrovna z malé výšky?

Omny

07. 08. 2020

Cyklista
že jsi mamlas, víme už dávno, klasický troll ala AN (armádní hovínka)
Seven Gripen E test aircraft are now flying, the latest being serial 39-6004, which first flew in Sweden at the end of June. It follows the two-seat JAS 39D aircraft, serial 39-7, which serves as a technology demonstrator. The Gripen E prototype, serial 39-8, made its maiden flight on June 15, 2017, and then serial 39-9 flew on November 26, 2018, with 39-10 flown for the first time on June 10, 2019.
Saab flew the first Brazilian Gripen E, serial 39-6001/FAB 4100, on August 26, 2019, at Linköping. The first serial production aircraft, serial 39-6002, flew in November 2019, followed by 39-6004. Aircraft 39-6003 has not yet flown and it recently completed ground-based live-fire testing of the internal 27mm Mauser BK27 cannon.
https://saab.com/gripen/our-fighters/evolution/first-flight-brazilian-gripen/
http://czechairforce.com/news/novinky-ve-svedsko-brazilskem-programu-gripen-e/

to All
Nezbývá si než přát, abychom až dolítáme naše Grippeny, které jsou nyní po upgradu na urovní F-16 Block 50/52, nehradili právě Grippeny E/F

Martin23

07. 08. 2020

Cyklisto já bych zde zase nechtěl otevírat kauzu F 35, ale musím zopakovat.
F 35 je úderný stíhač, pro ničení pozemních cílů, zejména sofistikované PVO. Aby byl stealth, nosí málo zbraní. Má malý dolet, jeho letové vlastnosti nejsou nijak ohromující, stejně jako rychlost.
K ostraze vzdušného prostoru a k vzdušným soubojům nevhodný. Pro Kanadu neexistuje jediný důvod, proč si tohle letadlo pořizovat. Obrovské pořizovací a provozní náklady.
V podstatě F 35 považuji za nějak smysluplné provozovat USA, Izraelem, Japonskem. Ostatní země tohle letadlo kupují jenom pro geopolitické potřeby USA, pokud by nastaly.

Gripen ideální levné letadlo na ostrahu vzdušného prostoru, malé mrštné.
F 18 SH jako úderný stíhač.

Osobně za dnes nejlepší univerzální letadla považuji Su 35 a F 15 ES. Ta zastanou roli obránců vzduchu a zároveň mají schopnost útočit na pozemní cíle ze všech provozovaných letadel nejlépe.

F 35 a jeho stealth je hrozně limitující, ale hlavně přeceňovaná věc.
Za ty prachy podvod na občany států typu Norsko, Belgie, ale i Polsko.

Cyklista

06. 08. 2020

Kdyby něco omny, modernizovaný hornet se jmenuje superhornet, dál už modernizován nebude a ve světě už začíná být nahrazován.
Jasně, Kanada je suverénní stát a proto koupí si Gripen E, který ještě snad nikde nelítá (pokud vůbec existuje), místo F35, který ve světě nemá konkurenci.
Nebo by si mohli koupit Su57, akorát si musí pospíšit, než jim je rozeberou, protože ten první zkušební kus rusákům spadl a ten druhý má každý motor jiný.

Omny

05. 08. 2020

Kanada nyní musí také ukázat, že je to suverénní stát a nikoliv kolonií USA jako například Polsko a místní USvlezdoprdelisté jako ROBO, Karel3, ROŽER a podobna další individua tady a na armádních hovínkách......tím neříkám, že by němělo smysl modernizovat stávající Hornety, pokud z toho ještě něco jde vyždímat, vždy to bude levnější, než nákup nového

Omny

05. 08. 2020

Marian
to co jsi napsal, přesně sedí na diskutují z AN (armádní hovínka) ti vždycky přesně vědí, co má jaká země nakoupit a jak prohloupila, když se stalo, že nenakoupila americkou techniku atd. Takže zkus tyhle svá moudra o tom, že vlády mají své odborníky, přenést také na diskuze v AN protože tam je těch ekšpertů/všehoznalců opravdu plno

Martin23

05. 08. 2020

Jistě, každý diskutér si musí sám přebrat, k čemu je určena diskuze pod článkem a pak se podle svých schopností rozhodnout, zda se vyjádří k tématu nebo bude okopávat kotníky druhým v tom smyslu, že je bude chtít mentorovat, co mají dělat a co ne.
Kupříkladu já si tedy absolutně nejsem vědom toho, že bych se nějak snažil ovlivňovat svým názorem kanadské úřadu. jen sjem se mrkl na to, jak dlouho to letdlo již vybírají a ta doba a tlaky souvisí s tím, že je třeba protlačit to jedno správné letadlo.
A ono se tlačí ne proto, že je správné pro všechny a na všechno, ale protože je to tak dobré pro prodávajícího.

Marian

04. 08. 2020

Takze otazkou letadel se zabyva vlada, nejake jejich ministerstvo, urcite rada odborniku a dalsich specialistu a pritom uplne zbytecne. Mame zde chytraka, ktery uz to za ne vyresil. Presne vi, co je pro ne nejlepsi. Kanadani to zdlouhave resej a pritom se stacilo zeptat zdejsiho vsudybyla a nejchytrejsiho. Ke vsemu ma moudra, dokonale vysvetluje co chtel kdejaky politik svym cinem rict, od vseho ma klice. Nejspis se narodil v kine. Skoda jen, ze se placa na anonymni diskuzi. Davno mel bejt svetovym vseznalkem a poradcem.

Martin23

04. 08. 2020

Nejlepší řešení by bylo F 18 SH + Gripen.

Nejefektivnější řešení pak F 18 SH.

Ale USA umí své spojence motivovat, aby chtěly to co chtějí ony a ne co by chtěl ten spojenec.

Capt Rodgers

04. 08. 2020

Vzhledem k tomu, že RCAF používali CF-18 (deriváty F/A-18) tak by pro ně byl nejlepší Super Hornet. Navíc má 2 motory a podle současných cen je i nejlevnější stroj z tendru

ROBO

04. 08. 2020

Polsko je naopak nejhrdější a nejvlastenější národ v Evropě . Snad ještě i Turecko . To říkám s plným vědomím toho jak pomalu Polsko sklouzává k autokracii .
Zbytek Evropy téměř kašle na svou obranu a počítá stylem - kdyby něco tak nás USA opět , už poněkolikáté zachrání .

Omny

04. 08. 2020

dobré by bylo, kdyby si vybrali Grippen, jo to udělal Boeing chybu když se pokusil zlikvidovat Bombardier....u nás u Aera mu to prošlo, v Kanadě tvrdě narazili, to se mi na té Kanadě líbí, že má hrdost, což se nedá řící například o Polsku atd.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací