EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Legendární Blackhawk končí. Co přijde na jeho místo

 23. 03. 2020      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

UH-60 Blackhawk – legendární víceúčelový vrtulník má za sebou téměř půl století ve službě a pomalu ale jistě se jeho životní cyklus chýlí ke konci – tedy alespoň ve své „domácí“ stáji, v rámci amerických ozbrojených složek. Konkrétně pod značkami US Army Blackhawk poprvé vzlétl v roce 1974 a to v rámci testů. Jako oficiální součást techniky byl do výzbroje zařazen v roce 1981 a od té doby se podílel snad na všem důležitém, co se zapsalo do historie – ať už slavně, nebo neslavně. 

1280px-UH-60_2nd_Squadron,_2nd_Cavalry_Regiment_(cropped)
Foto: Legendární víceúčelový vrtulník UH-60 Blackhawk | Wikimedia Commons

Vyjmenovávat všechny velmi známé konflikty potažmo mise, ve kterých hrál Blackhawk hlavní roli, by vydalo na samostatný článek. Za zmínku stojí například jeho masivní zapojení během 1. války v Zálivu, následně epizoda v somálském Mogadišu, o které byl natočený film, který velmi dobře zná nejeden fanoušek vojenství, desetitisíce letových hodin během války v Iráku a Afghánistánu, nasazení upravených Blackhawků při zásahu na Bin-Ládina a mnoho, mnoho dalších. Tato bohatá historie plná úspěchů a neúspěchů se však chýlí ke svému vrcholu. Americká armáda plánuje Blackhawky vyřadit v roce 2030 a nástupce se už rýsuje. K výběru by mělo dojít do konce přespříštího roku.

Psali jsme: Skákající T-90

uh_02
Foto: Sikorski-Boeing SB-1 Defiant (vlevo) a Bell Textron V-280 Valor (vpravo) | YouTube

Do pokročilého stádia výběrového řízení se probojovaly dvě firmy, a to konsorcium Sikorski-Boeing a Bell. V jednom koutu stojí Sikorski-Boeing SB-1 Defiant (na obrázku výše vlevo), v tom druhém pak Bell Textron V-280 Valor (na obrázku vpravo). Americká armáda si od novinky slibuje modernější a rychlejší vrtulník, který bude navíc disponovat ještě delším doletem, tudíž i operačním rádiusem.

Video: Sikorski-Boeing SB-1 Defiant v akci / YouTube

Psali jsme: Ruská armáda získá nové vrtulníky Mi-28NM a Mi-26T2V

Oba modely, které se o zakázku uchází, představují značně odlišný přístup svých konstruktérů. Zatímco SB-1 vypadá jako klasická helikoptéra, jen s dvojicí proti sobě běžících rotorů, návrh od Bellu spíše připomíná mnohými proklínaný V-22 Osprey. SB-1 dokáže naložit až 12 plně vybavených vojáků (Blackhawk 11), doletět až o 160 kilometrů dále než Blackhawk se svým doletem zhruba 500 km a to vše při maximální rychlosti 460 km/h (o 180 km/h rychlejší než Blackhawk).

Video: Bell Textron V-280 Valor v akci / YouTube

Varianta od Bellu dokáže nabrat až 14 vojáků, doletí až 1300 km a disponuje maximální rychlostí až 550 km/h. K takovýmto schopnostem tomuto „letounu“ pomáhá jeho provedení, které s klasickou helikoptérou nemá příliš mnoho společného.

 Autor: Dominik Z.

CENOVÉ BOMBY (570)

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací