EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Legendární Vejtřaska: Československý vojenský třítunový speciál, který dodnes udivuje svými schopnostmi

 06. 04. 2020      kategorie: Vojenská technika      15 komentářů

Vejtřaska, jak se tomuto automobilu často přezdívá, je jedna z mála našich automobilových legend, která se v různých modifikacích vyráběla až do konce 80. let 20. století - tedy téměř 40 let!

Tento terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový či 3-nápravový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů.

vetrieska_03
Foto: Praga V3S | FB

Psali jsme: Německé námořnictvo zařadilo do služby druhou fregatu typu F125

Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy. 

vetrieska_01
Foto: Praga V3S měla neuvěřitelnou průchodnost terénem | autor: brdm2

Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.

Psali jsme: Premiéra ruského supermoderního stíhacího letounu páté generace Su-57E

Automobil V3S byl určen pro přepravu materiálu do hmotnosti 3350 kg nebo pro přepravu 25 osob a tah přívěsu do hmotnosti 3100 kg v terénu nebo pro přepravu materiálu do hmotnosti 5350 kg a tah přívěsu do hmotnosti 5500 kg na silnici.  Automobil měl vynikající jízdní vlastnosti a dostatečnou tažnou sílu díky třem hnaným nápravam, kdy zadní nápravy měly uzávěrky diferenciálů. Velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu umožňuje také příznivé rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a velká světlá výška dosažená redukcemi v kolech na všech nápravách.

Automobil je poháněn řadovým, čtyřdobým, šestiválcovým, naftovým vzduchem chlazeným motorem o výkonu 70 kW. Kabina řidiče je polokapotová, celokovové konstrukce. Výhled z kabiny řidiče je možný do vzdálenosti 2 m před přední nárazník. 

2-odjezd-poslednich-p-v3s-se-zvedacim-celem-_3_Foto: Praga V3S ve službách naší armády, 2017 | army.cz

Automobil má celkem 10 rychlostních stupňů (8 vpřed a 2 vzad), což je umožněno použitím přídavné převodovky. Z přídavné převodovky je vyveden pohon pro bubnový naviják dimenzovaný na tah 30 kN směrem dozadu a s možností tahu dopředu i na ložnou plochu (účinnost vodicích kladek zmenšuje tah asi 0,7x).

Pro naši tehdejší armádu byla vyvinuta pancéřovaná verze, na kterou se lafetoval 30mm samohybný protiletadlový dvojkanon. Tento speciál je také znám oficiálním názvem CZK - vz. 53/59 (30 mm PLDvK), lidově nazývaný Ještěrka.

vetrieska_02
Foto: Samohybný protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 zvaný Ještěrka | FB

 

Praga V3S se vyráběla v mnoha modifikacích jako např. valník, cisterna, skříň, jeřáb apod. Podívejte se na níže uvedenou ukázku jízdních vlastností, schopností a kvalit dnes již historického náklaďáku Praga V3S, který neustále dokazuje, že do starého železa ještě rozhodně nepatří.

Video: Praga V3S v akci / YouTube

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY (570)

Komentáře

PBA

11. 04. 2020

Pan Žák neperlí jen na Garáž .cz se super autem Škodaq, ale i tady..... V3S? Máme v práci a rekordman je to tak v nespolehlivosti, né v terénu.

Jirka_26

09. 04. 2020

eLzyx: Problém je, že dnes už není nikdo z těch, kdo to auto uváděly do života, mezi živými. Takže každý máme svůj názor a není soudce, který by nás rozsoudil. Co je někde na netu neberu, tam vznikají chyby z prostého přepisu třeba ústních informací a sám vím, jak je lehké netrefit branku z malého vápna. Na vojně jsem několik měsíců tato auta opravoval a pro každého z nás to byl třínápravový speciál, ovšem tehdy nám bylo totálně u zadele jestli je to třítunový nebo třínápravový - každý už chtěl stříhat metr... :yum: Je škoda, že otec už umřel, on s vétřaskou na vojně jezdil, měl jsem se ho zeptat...:slight_frown:

shorty

07. 04. 2020

Na cvičení spojařů, když jsme pod kopcem nedokázali do svahu vyjet čumákem vpředu, se řidič otočil a vycouval až na kopec.

Dýmák

06. 04. 2020

Soudě podle komentářů je vidět, že většina z vás s ní jezdila jen v autoškole nebo pár kilometrů na vojně. Já na ní začínal jako novic u vojenských staveb na D1. Jezdit s tím bylo hotové utrpení! Zoufale pomalý, kravál, netopilo, mimořádně nepohodlné že by z člověka vyklepalo duši. Když jsem po půl roce se zničenými zády konečně dostal Tatru 138 připadal sem si jako prezident. Možná do lesa nebo pod bagr, ale nedej bože s tím žebřiňákem někudy jezdit celý den.

Juřa

06. 04. 2020

Na vejdě jsem dělal papíry v roce 79 a ta mrcha mě provázela až do roku 1991, poslední skvělý zápich když nás naši genijové poslali 4 členou partu s PAD z Olomouce do Tábora měnit převodovku na Daně a pak další převodovku ve Velké Hleďsebi, výlet skoro na 14 dnů v létě, no cesta se dala vydržet ale hlava po jízdě byla jako včelí úl. Autor neuvedl modernizace M 1 a M2, které se dělaly v BAZ v Blavě????? tam už byla elktrika 24V. odpružená sedačka, baterky nebyly pod sedadlem řidiče - trochu jiný vzhled palubovky, světla v nárazníku a další čičoviny už nepamatuju, je fakt že se vydrápala všude ale pokud se měla bahnit a nebyly dobré špice na pneumatikách tak se to zalepilo a mydlila se jako prdel na ledě a nepomohla ani svěcená, ven a naviják nebo vytáhnout. Jo a chvála na 805 -to byla mrcha která nešla pořádně seřídit, chcaly olejové chladiče, převracela se na bok a jízda taky nic moc, kdo byl většího vzrustu měl v kabině jako řidič problém, a ne nadarmo se jí říkalo píšťala byl slyšet na kilometry daleko - tož asi tak - a na závěr vejdou na Sněžku : https://www.youtube.com/watch?v=jfhosOPnPAo

BL4CK_ADDER

06. 04. 2020

V3S je ,,BEST,,také jsme ji měli v práci(rybníky , kanalizace atd.)Neodvezla tolik , ale o to častěji. :)

Zan

06. 04. 2020

A ůdajně to jezdilo i na beuzin....

eLzyx

06. 04. 2020

to Vojta a Jirka_26 - nemáte pravdu. Je to vojenský třítunový speciál. Tak to uvádí veškerá tehdejší literatura. Ty tři tuny nejsou hmotnost náklaďáku, ale jeho nosnost v terénu. Co by podle Vás byla S5T? Skoro pětinápravový tahač? Ne, je to silniční pětituna. Se dvěma nápravama.

Medvěd

06. 04. 2020

V textu je to napsané: 3350 v terénu a 5350 na silnici , tak snad konec polemik a vzájemného napadání!

Jirka_26

06. 04. 2020

Pořád kdosi cosi mele o třítuně, ale šlo o třínápravový speciál, jak jsem se učil na vojně. Maximálku měla 65 km/h a problém byly kardanky, které ve vyšších rychlostech vyadávaly z náprav a zažil jsem vétřasku s blbem za volentem, který ji pustil s dvaceti vojáky na korbě z kopce na neutrál, vypadla kardanka, zapíchla se do silnice a auto udělalo kotrmelec, 12 mrtvých, dva s doživotními následky... Nebyl to zezadu hezký pohled, když se před námi to auto vzneslo do vzduchu...

Jura

06. 04. 2020

V době vzniku skvělé, dnes pomalé ale na něco těžko nahraditelné. Že nedojede někam kam dojede něco jiného znamená jen že mezikus pedálů a volantu to neumí. Málo doceňovaná vlastnost je že absolutně nepotřebuje elektriku, když jí pustíte z kopce a chytne tak jede dokud má naftu, nebliká, nesvítí ale jede.
Ráda občas péči a to si dáte olej 1x motor, 2x převodovka, 3x dif, 6x kolové redukce atd. + promazání kardanů a čepy dá víkend. Achilovka je bateriový spinač na absolutně debilnim místě a vyměnit na něm 50a pojistku je mimo sklápěčky peklo. Kdo s tím jezdí dlouho naučí se řadit bez spojky ono v létě je v tom každý ušetřený pohyb znát a ne každá má vyklápěcí okna. Jo a geniální unikát je pneumaticko/manuální pohon stěračů.

Pamětnik

06. 04. 2020

žákovy výcucy obvykle nemusím:rage:, V3S je nepřekonatelná, měli by v ní povozit Gretu :grinning:

maprof

06. 04. 2020

Vozil jsem na ní 1100 ks cihel.zakže ne 3,ale 5tun

Vojta

06. 04. 2020

Je to super stroj, jezdil jsem s ní celou vojnu. Nedám na "vejtru" dopustit. Často o ní na netu čtu a snad ve všech článcích se píše, že V3S je to vojenský 3-tunový speciál. Zamyslete se, opravdu si myslíte, že má jen 3 tuny?!? Někdo to někdy napsal a všichni to kopírujete. Správně je to vojenský 3-NÁPRAVOVÝ speciál.

PepaK

06. 04. 2020

V3S oceňuji pro její schopností v terénu ale jezdit s ní po silnici bych fakt nechtěl, slabý motor, zpřevodování, hluk, horko.. Větší kopec a jedete 30.. Na druhou stranu ten kdo jí zvládne tak zvládne potom už jakýkoliv náklaďák.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací