Alžírsko sází na český Skyfox: Modernizace letectva a výcviku v plném proudu
Alžírsko v současné době posuzuje možnou akvizici 12–18 kusů českého pokročilého cvičného a lehkého bojového letounu Aero L-39 Skyfox. Zprávy z poloviny roku 2025 uvádějí, že tato zakázka by sloužila k náhradě stárnoucí flotily letadel L-39C Albatros alžírského letectva a doplnění malého počtu cvičných letadel Jakovlev Jak-130, které byly dodány v omezeném množství z Ruska.
Foto: Aero L-39 Skyfox | Aero Vodochody / Public domain
Alžírské letectvo se spoléhá na letouny L-39 Albatros již bezmála čtyřicet let. V roce 1987 obdrželo prvních 10 letounů L-39ZA, v roce 1988 dalších 10 a v roce 1991 bylo dodáno 12 letounů L-39ZA a 7 letounů L-39C, čímž se celkový počet letounů v provozu zvýšil na 39. Albatrosy byly nejprve přiděleny pokročilé výcvikové škole v Oranu a později byly reorganizovány do 618. perutě pokračovacího výcviku v Tafaraoui a 632. výcvikové perutě pozemní podpory v Méchria. Další objednávka na 17 letadel L-39ZA z roku 1991 nebyla realizována a v roce 2001 byla zrušena. V průběhu času byly cvičné letouny využívány jak pro výcvik pilotů, tak pro bitevní mise, a tvořily jádro výcvikových kapacit alžírského letectva, než jejich postupné stárnutí vedlo k hledání nástupce, pravděpodobně v podobě letounu L-39 Skyfox, známého dříve jako L-39NG.
Stroje Albatros nejenže sloužily k výcviku budoucích pilotů stíhaček a bombardérů, ale v případě potřeby plnily i sekundární úlohy při pozemních útocích. Skyfox byl představen jako jejich logický nástupce, který umožňuje kontinuitu výcvikové doktríny a zároveň řeší aktuální potřebu modernizace výkonu a systémů. Priority alžírské modernizace zdůrazňují tento požadavek, protože země integruje do své flotily nové bojové letouny, jako je útočný letoun Suchoj Su-34 Fullback, a plánuje dodávku stíhaček páté generace Suchoj Su-57 Felon. Pro účinnou přípravu pilotů na tyto platformy je považován za nezbytný modernizovaný cvičný letoun, což vedlo Alžírsko k aktivnímu zvažování české varianty.
Zároveň byly dodávky letounů Jak-130 z Ruska nedostatečné co do počtu a pomalé co do tempa, což vytvořilo mezeru ve výcvikové kapacitě, kterou musí Alžírsko zaplnit, aby si udrželo operační připravenost. Proto v srpnu 2024 dorazil do Alžírska demonstrátor letounu L-39NG, aby podstoupil testovací kampaň, která vyhodnotila výkon, provozní náklady a celkovou vhodnost. Případná dohoda by mohla zahrnovat také místní montáž v Alžírsku, pokud bude finalizována, přičemž podpis smlouvy se předpokládá na konci roku 2025 nebo na začátku roku 2026.
Program Aero L-39NG se vyvíjel ve dvou hlavních fázích: Fáze 1, ve které byly stávající draky letadel L-39 modernizovány moderním motorem Williams International FJ44-4M a volitelnou avionikou, a fáze 2, která zahrnovala nově postavené draky s významnými konstrukčními změnami. Tyto nové letouny zavedly konstrukci s mokrým křídlem, která eliminovala původní koncové nádrže letounu Albatros, a poskytly pět závěsných bodů pro výzbroj nebo vnější palivové nádrže. Certifikační procesy byly postupně dokončeny v letech 2018 až 2022 a typ byl oficiálně pojmenován Skyfox v říjnu 2024. Jednou z významných výhod letounu je certifikace bez ITAR, což znamená, že nepodléhá vývozním omezením USA, což jej činí dostupnějším pro země provozující smíšené flotily. Schopnost integrovat zbraně a avioniku standardu NATO i ruského standardu nabízí provozovatelům flexibilitu při výcviku a bojových úkolech, což je faktor, který má pro Alžírsko vzhledem k jeho rozmanitému inventáři zvláštní význam.
Skyfox má maximální rychlost přibližně 900 kilometrů za hodinu, praktický dostup 11 500 metrů a stoupavost 23 metrů za sekundu. Jeho vytrvalost dosahuje čtyř hodin a třiceti minut na vnitřní palivo, zatímco jeho dolet je uváděn buď 1 900 kilometrů, nebo 2 590 kilometrů, v závislosti na konfiguraci. Letadlo může nést vnější zátěž až 1 640 kilogramů. Možná výzbroj zahrnuje 70mm řízené a neřízené rakety, bomby Mk 82 včetně laserem řízené varianty GBU-12, infračerveně řízené rakety vzduch-vzduch a 12,7mm a 20mm zbraňové kontejnery. Kromě toho může být vybaven průzkumným vybavením, jako je elektrooptická věž Wescam MX-15E. Jeho úkoly proto přesahují pokročilý a středně pokročilý výcvik pilotů a zahrnují útoky na pozemní cíle, zpravodajskou činnost, sledování, průzkum, hlídkování hranic, pobřežní bezpečnost a dokonce i akrobatické lety. Tyto schopnosti z něj činí víceúčelovou platformu vhodnou pro potřeby Alžírska, přičemž zůstává ve srovnání s těžšími stíhacími letouny nákladově efektivní.
Na mezinárodní úrovni je Skyfox v provozu v několika zemích. Vietnam objednal v roce 2021 dvanáct letadel, přičemž první dodávky obdržel na konci roku 2023 a další letadla byla dodána v letech 2024 a 2025, přizpůsobená pro provoz spolu s flotilou ruského původu. Maďarsko uzavřelo v roce 2022 smlouvu na flotilu dvanácti letadel, z nichž osm je konfigurováno jako cvičná a čtyři jako průzkumná, přičemž první tři cvičná letadla obdrželo v květnu 2025. Jedním z prvních uživatelů se stalo Centrum leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích, které uvedlo do provozu čtyři letouny, jež nahradily zastaralé letouny L-39C. Kromě státních provozovatelů si nové letouny Skyfox a modernizované letouny L-39CW objednaly také soukromé společnosti, jako jsou Draken International a RSW Aviation, pro účely výcviku a simulace nepřítele. Mezi další potenciální zakázky patří Ghana, která v roce 2021 schválila kontrakt v hodnotě 111,4 milionu eur na šest letadel, který se později zastavil kvůli problémům s financováním, a zájem v různých fázích projevily také Egypt, Nigérie, Senegal, Filipíny, Slovensko a Rakousko, které se nakonec rozhodlo pro italský M-346FA.
Společnost Aero Vodochody soustředila velkou část své prodejní strategie pro Skyfox na africký kontinent, kde měl L-39 Albatros dříve úspěch v exportu a zůstává v provozu u mnoha leteckých sil. Společnost představila letadlo na Egypt International Airshow v roce 2024 a navrhla zřídit v Egyptě zařízení pro údržbu, opravy a generální opravy na podporu regionálních letek. Prohlášení představitelů společnosti zdůraznila duální avioniku Skyfoxu, která umožňuje výcvik na západních i východních platformách. Výrobní kapacita byla v roce 2023 zvýšena díky nové montážní lince trupu, přičemž Aero si klade za cíl dosáhnout do dvou let schopnosti vyrábět až 24 letadel ročně. Toto úsilí navazuje na historické vazby s africkými zeměmi, jako je Egypt, který od 60. let provozoval několik modelů společnosti Aero, a snaží se reagovat na rostoucí poptávku po moderních cvičných letadlech na celém kontinentu. Kromě toho společnost Aero pokračuje v projektech se zákazníky ve Vietnamu a střední Evropě, čímž Skyfoxu zajišťuje pozici globálního konkurenta v kategorii pokročilých cvičných letadel.
Odhadovaná jednotková cena letounu Skyfox v roce 2025 se pohybovala mezi 15 a 20 miliony dolarů, což je cenové rozpětí umožňující škálovatelnost pro kontrakt na dvanáct až osmnáct letadel. Ačkoli Rusko bylo tradičním dodavatelem, absence ruského proudového cvičného letounu srovnatelného s L-39NG a rostoucí potíže v ruských dodavatelských řetězcích v oblasti obrany přiměly Alžírsko k zhodnocení alternativ. Skyfox nabízí možnost pokračovat ve výcviku a podporovat přechod na nové bojové letouny. Pokud bude dohoda uzavřena, bude představovat jeden z dosud největších exportních kontraktů pro L-39NG a Alžírsko se připojí k České republice, Vietnamu a Maďarsku jako potvrzený provozovatel letounu. Rozhodnutí se očekává mezi koncem roku 2025 a začátkem roku 2026.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře
Czertik
10. 09. 2025, 21:27jinzmz slovz, yadna yarrna budoucnost skzfox neceka, statz ktere driv provoyovalz albatrosz a hledalz jejich nahradu vetsinou preslz na jinz letoun.
to ze se aero soustredi hkavne na stavajici/byvale zakazniky a praktick rezignovalo na hledani novych mnohe vypovida.
Martin F.
10. 09. 2025, 09:24Já bych jen za sebe doplnil, že L39 je určen pro základní výcvik a Jak 130 pro pokračující a navzájem si nekonkurují. Proto Mig vyvíjí pro ruské letectvo svoji verzi náhrady za L39, Mig UTS.
Marty
10. 09. 2025, 09:39Martin F.
myslím že menší letectva si nemužou dovolit mnohastupňoví výcvik a tak musí jeden typ cvičného prouďáku stačit, a v takových případech a sázím že jich nebude málo, si již odlišné kategorie konkurovat mohou, podobně to bylo při Rakouském výběru pokud se nepletu
Martin F.
10. 09. 2025, 12:18Rakousko zvolilo Mb 346 hlavně proto, že jejich Typhoony tranch 1 jsou obtížně a velmi draze zmidernizovatelné a nemají schopnost útoku na pozemní cíle. A pokud vím, na mb 346 nejdou ze školních lavic. Naše malé letectvo je tak malé, že menší těžko dohledat, přes to cvičíme Z242-L39-L159T-Gripen D. Nebo Thajsko s 12 Gripeny C. Mají letku L39 a druhou s nadzvukovými T50 pro pokračující výcvik. Alžírsko se Su 57 a dalšími jmenovanými bude určitě větší, než to české. Čas zkrátka ukázal, že Jak 130/Mb346 je pro základní výcvik moc výkonný(a to existují nadzvukový konkurenti) a zbytečně drahý na provoz.