EXCALIBUR
CZUB - 4M
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Německo dodá Ukrajině tanky Leopard 2, Američané pošlou Abramsy

 26. 01. 2023      kategorie: Události      50 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Německo se rozhodlo na Ukrajinu poslat tanky Leopard 2 a zároveň vydalo také povolení na reexport tanků Leopard 2 na Ukrajinu od zahraničních provozovatelů. Jedná se o velice důležitý krok. K odeslání svých tanků se překvapivě odhodlali i Američané. 

Němci Ukrajině plánují dodat tanky Leopard 2 a to v počtu 14 kusů. Zajímavá je skutečnost, že Německo neodešle tanky Leopard 2A4, které připadaly v úvahu, ale moderní verzi 2A6, která je výrazně lepší, než verze 2A4.

Leopard-2-A6-KMW-008Foto: Leopard 2A6 | KMW

Tanky Leopard 2A4 jsou dnes již starší, avšak tyto stroje jsou stále schopné vést úspěšně bojové úkoly. Verze 2A6 je již odlišná, modernější. Podle ukrajinského ministra zahraničí Dmytra Kuleby se již 12 zemí rozhodlo dodat Ukrajině tanky Leopard 2, v současné době víme o osmi zemích, které již oficiálně oznámily možnost dodání tanků Leopard 2. Jedná se o Polsko (14 tanků Leopard 2A4), Německo (14 tanků Leopard 2A6), Portugalsko (4 tanky Leopard 2A6), Španělsko (20-53 tanků Leopard 2A4), Norsko (8 tanků Leopard 2A4), Finsko (14 tanků Leopard 2A4/6), Nizozemí (18 tanků Leopard 2A6) a Dánsko (6 tanků Leopard 2A5). K tomu musíme ještě připočítat tanky jiné západní konstrukce a to Velká Británie (14 tanků Challenger 2) a Spojené státy (31 tanků Abrams).

Jak již bylo zmíněno, Leopard 2A4 je již starší kousek z 80. let. Mohlo by se zdát, že na dnešním bojišti již nemá moc šancí, což je pravda pouze ve srovnání s moderními tanky 4. generace, nebo 3.5 generace. Ovšem na Ukrajině Rusko nasazuje především starší, byť modernizované tanky T-72. Leopard 2A4 má ovšem i proti moderním ruským tankům několik zásadních výhod, a to především v pozorovacích přístrojích a palebné síle.

Nespornou výhodou tanků Leopard 2A4 je výkonná termovize. Mnoho lidí důležitost termovize nedoceňuje, nebo ji nepovažují za důležitý aspekt výzbroje tanků. Opak je ale pravdou, výkonná termovize je jeden z nejdůležitějších aspektů! 

Většina ruských tanků, i těch modernizovaných kvalitní termovizí nedisponují, případně mají termovize starší konstrukce. Moderní ruské tanky omezeně využívají termovizi francouzské společnosti Thales, zasazenou do běloruské optiky Sosna. Od roku 2014 ovšem Thales již do Běloruska ani do Ruska termální kamery ani náhradní díly nedodává, je tedy otázkou, kolik ruských moderních tanků má termální kameru funkčních. Ruské tanky nicméně využívají hlavně levnější variantu Sosna-U, která ovšem termální kamerou nedisponuje. Možnost pozorování termokamerou patřila mezi zásadní výhody tanků NATO během Studené války. Sovětský svaz také vyvíjel pro své tanky termální kamery, ovšem až do rozpadu Sovětského svazu se tamním inženýrům nepodařilo vyprodukovat alespoň částečně srovnatelný systém. Sovětské systémy měly výrazně horší rozlišení a tím i rozpoznávací schopnost, na co se vlastně dívají, jestli na tank, nebo obyčejný automobil. 

Prostě "kdo dřív vidí - ten dřív střílí", což je v boji často rozhodující. S tím samozřejmě souvisí i schopnost zasáhnout první ranou. Díky integrovaným systémům řízení palby a balistickému počítači jsou moderní ruské tanky, jako jsou například T-72B3M, zasáhnout cíl první ranou. Na vzdálenost 2 kilometrů je pak úspěšnost zásahu první ranou ruských tanků 70-80 %, což je poměrně vysoké, ovšem Leopard 2A4 má úspěšnost zásahu první ranou na 2 kilometry 80-90 %, což je v kombinaci s výkonnou termální optikou smrtelná kombinace. Leopard 2A6 má úspěšnost dokonce 95 %, o tom ale až později.

Leopard 2A4 má ovšem i poměrně dobré pancéřování, samozřejmě v porovnání s ruskou protitankovou municí. Doposud byly na Ukrajině k vidění jen protitankové APFSDS projektily 3BM42 Mango z 80. let, ruské tanky tedy doposud nedisponují modernější municí. APFSDS Mango je schopen zničit Leopard 2A4 střelbou do předního pancíře věže na méně než kilometr. Na druhou stranu je ovšem nutné připomenout, že Leopard 2A4 není schopný moderní ruské tanky palbou do předního pancíře nikterak ohrozit. Opakem je ovšem Leopard 2A6, ten je schopný rozlousknout ruské tanky na několik kilometrů.

Je dobré také zvážit fakt, jak jsou tanky v bojích na Ukrajině nasazovány. Nasazení tanků na ukrajinském bojišti je totiž z 99 % určeno k podpoře pěchoty. Tankových duelů, nebo tanků, které byly zničeny jiným tankem můžeme po roce válčení téměř spočítat na prstech jedné ruky. Skutečnost, že se Leopard 2A4 setká v boji s jiným tankem je sice reálná, avšak relativně nízká. K ničení tanků je používáno většinou dělostřelectvo, nebo oddíly tankoborníků s PTŘS. Úloha tanků v současném konfliktu tedy spočívá na podpoře bojující pěchoty, těm poskytuje palebnou sílu, kterou zaměřuje na nepřátelské opevněné posty a supluje tak do určité míry prostředky přímé palebné podpory.

Přesuneme se ovšem k tankům Leopard 2A6, těch by Ukrajina mohla obdržet až 50, a to z Německa, Portugalska, Finska a Nizozemska. Zde již hovoříme o jiném "levelu" tankového boje. Leopard 2A6 využívá výkonnější 120mm kanón Rheinmetall L55, který je schopný si poradit i s těmi nejmodernějšími ruskými tanky, které je Rusko schopno nasadit do boje. Další nespornou výhodou je šípový tvar pancéřování věže, které je velice účinné. Stejně jako u tanku Leopard 2A4, i verze 2A6 má nad ruskými tanky navrch díky termální kameře nové generace a vylepšenému balistickému počítači, který má na 2 kilometry úspěšnost zásahu první ranou 95 %.

Západní tanky by na Ukrajinu měly dorazit nejdříve na jaře. Bude totiž potřeba vyškolit obsluhu a mechaniky, což zabere několik měsíců. Existuje také velká pravděpodobnost, že se kvůli dodávce západních tanků posune i chystaná velká ukrajinská jarní ofenzíva. Ukrajina totiž kromě tanků obdrží i větší množství obrněných vozidel a BVP západní konstrukce, jako jsou vozidla M2 Bradley ODS, nebo německé Mardery 1. Společně s tanky západní konstrukce tak Ukrajina získá velice silné obrněné uskupení, které má vysokou šanci prorazit ruskou frontu. Vše ale samozřejmě záleží na samotných Ukrajincích, jak tanky a obrněnce nakonec nasadí.

Zdroj: cnn.com, armyrecognition.com

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Zdeněk

28. 01. 2023, 12:14

Klidně Standa,

on se totiž taky používal v Prusku, Německé říši, Švédsku, ...

Ale mi si dáme radši jiný historický "Bij bolszewika" a i s písničkou:
https://m.youtube.com/watch?v=eQdiSpA8h60

Standa

28. 01. 2023, 14:56

Zdeněk

To je popěvek Polských četnických batalionů ve službách Německa za války?
To máte pěkný vzor!

Zdeněk

28. 01. 2023, 15:05

Standa, začínám chladit šáníčko a doufám, že mě brzo povolají, neboť jsem si podal žádost k těm novým oddílům pro vnitřní bezpečnost. Prý od příštího týdne začínáme lovit bolševiky ... :laughing::joy::rofl:

Martin23 .

28. 01. 2023, 15:23

Standa

Ano teď právě probíhá válka. Ukrajina se statečně brání přesile Rusáků. A Česká republika ji v tom pomáhá.

Standa

28. 01. 2023, 15:40

Martin23 .

A to jste v Nezinárodních brigádách? Četl jsem, že na Dobasu prý bojuje samostatná jednotka složená z Čechů a Slováků. Prý provádí diverze.

Charta OSN, Legitimita válečného konfliktu, Útočná - agresivní válka
Jde o státní akt, který vede k porušení míru, ohrožení míru, nebo je útočným činem. Za agresivní akt se považuje kterýkoli následující čin, bez ohledu ke skutečnosti, byla-li vyhlášena válka:
g) vyslání státem nebo jeho jménem ozbrojených skupin, band, nepravidelných ozbrojených sil nebo žoldnéřů, kteří používají sílu, proti jinému státu v takové míře, že se to rovná předchozím činům.

Zdeněk

28. 01. 2023, 15:57

Standa, taková střelba do vlastních řad, za to nebude pochvala z Moskvy, já bych to viděl spíš na záchvat oknitydy ...

Martin23 .

28. 01. 2023, 19:01

Standa:

Děkuji že jste si dal vlastní gól :)

Vaše vlastní slova:
"Charta OSN, Legitimita válečného konfliktu, Útočná - agresivní válka
Jde o státní akt, který vede k porušení míru, ohrožení míru, nebo je útočným činem. Za agresivní akt se považuje kterýkoli následující čin, bez ohledu ke skutečnosti, byla-li vyhlášena válka:
g) vyslání státem nebo jeho jménem ozbrojených skupin, band, nepravidelných ozbrojených sil nebo žoldnéřů, kteří používají sílu, proti jinému státu v takové míře, že se to rovná předchozím činům."

Rusko napadlo Ukrajinu. Vede útočnou - agresivní válku. Státní akt...
Bože... že Vám to nedošlo když jste to psal?

Standa

28. 01. 2023, 19:35

No jo, ale Rusko nevede válku, to vede jenom speciální vojenskou operaci.
V televizním vystoupení se vyjádřil prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M., že jsme "defacto" ve válce.

Martin23 .

28. 01. 2023, 19:41

Standa:

"Charta OSN, Legitimita válečného konfliktu, Útočná - agresivní válka
Jde o státní akt, který vede k porušení míru, ohrožení míru, nebo je útočným činem. Za agresivní akt se považuje kterýkoli následující čin, bez ohledu ke skutečnosti, byla-li vyhlášena válka:
g) vyslání státem nebo jeho jménem ozbrojených skupin, band, nepravidelných ozbrojených sil nebo žoldnéřů, kteří používají sílu, proti jinému státu v takové míře, že se to rovná předchozím činům."

Rusko kompletně porušuje chartu OSN, tak jak jste nám vy sám vysvětlil.

Bombero

28. 01. 2023, 20:38

standa- aha, takže russko vraždí civilisty, útočí na civilní cíle, ale protože nemá koule to nazvat válkou, ale speciální operací tak dle vás je to OK, celé růžovoučké. Ale fiala to nazve po pravdě, když samo russko nás označilo za nepřítele, tak je z něj válečný štváč. Ale chápu, to je ta vaše russká logika:face_vomiting:

Bombero

28. 01. 2023, 20:41

standa- ale vlastně máte pravdu, russko válku nevede. To co dělá je čistý terorismus. Zbabělý, zákeřný jako samo russko.Odpad světa...

Bodlak

28. 01. 2023, 22:58

Vy jste hňup ulhanej.

Standa

29. 01. 2023, 09:41

Bombero

Česká republika dodává zbraně a finančně podporuje stát, který je ve válečném stavu.
ČR vysílá bandy žoldnéřů do státu, který je ve válečném stavu.
Česká republika válečný stav nevyhlásila.
ČR není napadena, ani nehrozí, že bude napadena.
Rovněž není napadena, ani nehrozí, že bude napadena země, s níž má ČR mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení.
ČR neplní rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN o ozbrojené akci, ani není zmocněna.
ČR nemá s Ukrajinou žádnou mezinárodní smlouvu o společné obraně.
Ukrajina není členem žádné organizace, s níž má ČR smluvní závazky o společné obraně proti napadení.

ČR má zkrátka jenom dobré srdce. Ale takové ustanovení jsem v žádném právním řádu nenalezl.

Bodlak

29. 01. 2023, 14:43

nefńukej trolle, už jsi dostal povolávák k Wagnerovcův?

Martin23 .

29. 01. 2023, 15:15

Standa

Vlastizrádná slova plná nesmyslů a lží. Skutečně nechápu co děláte v naší zemi a nezkusíte štěstí jinde. A pozor, NIKDE to není dokonalé.

Bombero

29. 01. 2023, 20:38

standa-bla,bla,bla.Zase snůška prorusských lží.Ona ukrajina někomu vyhlásila válku? Pokud vím, tak se brání masivnímu terorismu. ˇ
ČR tam vyslala nějaké jednotky? Pokud vím, tak všichni češi tam jsou jako soukrom= osoby
ČR byla napadena ve vrběticích, kde umírali čeští občané
je morálně vhodné pomoci přepadenému. At materialnní pomocí, nebo finančně
Rozhodně nevím proč ale neřešíte příčinu,ale až důsledek
Věřím, že kdyby jste se vyskytl u znásilnění, tak obět ještě pomůžete držet a řikat jí, at se nebrání a nedělá si to ještě horší

Standa

27. 01. 2023, 13:21

No, a ta uskupení Leopardů by mohla mít označení:

1. SS-Panzer-Division Leibstandarte SS Adolf Hitler
2. SS-Panzer-Division Das Reich
3. SS-Panzer-Division Totenkopf
4. SS-Polizei-Panzergrenadier-Division

To bude krása, až německé zbraně budou opět vraždit na Ukrajině ty zlotřilé Rusy. Copak na to budou říkat předkové těch ukrajinských vojáků?

Veritas vincit

27. 01. 2023, 14:06

Standa
"To bude krása, až německé zbraně budou opět vraždit na Ukrajině ty zlotřilé Rusy. Copak na to budou říkat předkové těch ukrajinských vojáků?"
*
O německé zbraně požádala ukrajinská vláda.
Tedy je vše legitimní.
Jsi jenom trapný slovanský lhář a kecálek.
Na Ukrajině od roku 2014 vraždí a rabují ruští okupanti.

"Probuďte mě za 100 let a zeptejte se, co se děje v Rusku, a já okamžitě odpovím - pijí a kradou."
Michail Jevgrafovič Saltykov-Ščedrin
https://cs.wikiquote.org/wiki/Michail_Jevgrafovi%C4%8D_Saltykov-%C5%A0%C4%8Dedrin

Standa

27. 01. 2023, 14:12

Veritas vincit

... O německé zbraně požádala ukrajinská vláda. ...

Tedy "tlupa"oligarchů, ne ukrajinští občané?

Standa

27. 01. 2023, 14:22

A ten Michail Jevgrafovič Saltykov-Ščedrin byl určitě nějaký "disident".
Něco podobného, jako ti "hrdinové" u nás, co se potloukali po hospodách a chlubili se, že sabotují socialismus tím, že nemakají a rozkrádají majetek v socialistickém vlastnictví.

Bombero

27. 01. 2023, 14:34

standa- ne vláda vzešlá ze svobodných voleb, která zastupuje většinu národa. Ale to jako vyznavač rusských pořádků nemůžete pochopit

Bodlak

27. 01. 2023, 15:36

To si pleteš stát. Nejedná se o Rusko. Ukrajinci to chtějí na rusáky. Což je v pořádku. Nejsi náhodou ruský troll?

Wanislav

27. 01. 2023, 18:09

Zdravíme do ruska a posíláme klíčenku.

Standa

27. 01. 2023, 18:22

No jo, náčelník generálního štábu české armády Karel Řehka, připustil „výběrovou mobilizaci“ v případě války mezi NATO a Ruskem. Tak mám divný pocit. Třeba budou čeští žoldáci bojovat po boku pohrobků Wehrmachtu a Waffen-SS, proti vnukům našich osvoboditelů.

Oběti při osvobozování Československa

139 918 Sovětů, 33 241 Rumunů, 116 Američanů, 79 Poláků
3 500 Československý armádní sbor
8–10 000 Čechů

U Čechů záleží na tom, co se započítává. Většina byla obětí různých nesmyslných „Povstání“ na samém konci války (například v Praze nejméně 2898 Čechů).

Wanislav

27. 01. 2023, 18:34

Ano, prokazujete co si myslím. U čechů záleží ..... Já bych napsal, že se u nás projevuje ......
Jinak rozhovor s panem Řehkou vyšel pár dní na namejtelove webu před volbami, náhoda? Pan nemajtel chce mjerr. V samotnm textu nebylo nic toxického, ale když většina čte jen nadpisy. Jeto jednodušší.
No, ale taky pokud by bojovali po boku Ukrajinců, tak by bojovali po boku našich osvoboditelů, no ne?

Standa

27. 01. 2023, 18:49

... ale taky pokud by bojovali po boku Ukrajinců, tak by bojovali po boku našich osvoboditelů, no ne? ...

To záleží na momentální situaci. Místo ukrajinských rudoarmějců, existovala také UPA, 14.divize granátníků SS (ukrajinská č. 1), a podobní taškáři.

Bombero

27. 01. 2023, 19:19

standa.nějak jste zapomněl na 29 granátnickou divizi SS, která se brutalitou podílela na potlačení varšavského povstání...
https://cs.wikipedia.org/wiki/29._gran%C3%A1tnick%C3%A1_divize_SS_(1._rusk%C3%A1)
proč se asi jmenovala russká?

Wanislav

27. 01. 2023, 19:28

No i u nás se najde určitý počet občanů ve společnosti milující stalinistický režim ruska.... A asi bychom se schodli, že jsou to političtí fanatici.
Každopádně ukrajinců při osvobození bude poměrově výrzně více že granátníků 14. divize, ale to vy jistě víte.

Bombero

27. 01. 2023, 19:37

standa-Oběti při osvobozování Československa

,33 241 Rumunů, 116 Američanů, 79 Poláků
3 500 Československý armádní sbor

139 918 Sovětů při nahrazení hnědé totality totalitou rudou
https://manipulatori.cz/osvobozeni-jako-konec-jedne-totality-a-nastup-druhe/

Standa

27. 01. 2023, 19:59

Bombero

To víte, všude se najdou kolaboranti. Tak jsem nahlédl do seznamu Waffen-SS a zahlédl jsem tam:
31. SS-Freiwilligen-Grenadier Division s přívlastkem „Böhmen und Mähren“.
Česká dobrovolnická jednotka Waffen-SS, pojmenovaná "St. Vencl" (Svatý Václav).
Vládní vojsko bylo utvořeno k „udržení vnitřní bezpečnosti a pořádku“. V květnu 1944 byla většina Vládního vojska (jedenáct praporů) odeslána do severní Itálie. Operačně podléhalo Vládní vojsko oblastním velitelům SS Horní Itálie (tedy Waffen-SS, takto bylo prezentováno i před místním obyvatelstvem).

Bombero

27. 01. 2023, 20:18

standa jen russký kecy
https://cs.wikipedia.org/wiki/31._dobrovolnick%C3%A1_gran%C3%A1tnick%C3%A1_divize_SS
takže s čechama nic společnýho
"St. Vencl"- jednotka o síle 77 mužů....
https://www.armyweb.cz/clanek/svatovaclavska-rota-aneb-cesi-v-ss
prostě prorusský lži jako vždy

Standa

27. 01. 2023, 20:23

Jo, do roku 1990 tady bylo také milión dvěstě tisíc komunistů. Potom ale většina vstoupila do ODS, a teď si na nic nevzpomínají.

Bombero

27. 01. 2023, 20:32

opět komunistické kecy. ODS založena prorusským kolaborantem klausem 1992, počet členů max 34 000....
Takže na 300ˇ% naplnujete slova pana Fajtla...ale od vás nic jiného ani nečekám. nediskutuji s vámi, ale objasnuji ty vaše komunistické prorusské kydy náhodnému čtenáři, co sem zablodí náhodou..

Martin23 .

27. 01. 2023, 18:52

Standa:

Ať si je svobodná Ukrajina, při osvobozování SVÉHO území od zákeřného nepřítele-Ruska, nazve jak chce.

Lidé jako vy jsou skvrnou našeho národa.

Standa

27. 01. 2023, 19:04

Martin23 .

Ať si je svobodná Ukrajina,

Souhlasím. Ne všichni Ukrajinci považují Rusko za nepřítele, do roku 2014 žily oba národy v sousedské pohodě. Mám v baráku dvě ukrajinské rodiny, jedna od roku 2015, druhá 2016. Můj soused Ukrajinec prohlásil, že by se samozřejmě rád vrátil na Ukrajinu, pokud by tam vládl Putin.

Bombero

27. 01. 2023, 19:23

ano, oba národy tam žili spolu v pohodě. Než je začak rozeštvávat putin. Proč jen mi to připomíná sudety a henlaina?
Ukrajinců znám několik, ale nikdo není pro putlera...Ale kolaboranti se najdou v každém národě

Wanislav

27. 01. 2023, 19:32

*Souhlasím. Ne všichni Ukrajinci považují Rusko za nepřítele, do roku 2014 žily oba národy v sousedské pohodě. Mám v baráku dvě ukrajinské rodiny, jedna od roku 2015, druhá 2016. Můj soused Ukrajinec prohlásil, že by se samozřejmě rád vrátil na Ukrajinu, pokud by tam vládl Putin.*
Chápu, ano zdravíme do ruska, až bude potřeba pošleme Vám pár pěkných pohledů.....

Bombero

27. 01. 2023, 19:39

wanislav :joy::grinning::thumbsup:

Standa

27. 01. 2023, 20:28

Wanislav

... až bude potřeba pošleme Vám pár pěkných pohledů ...

Těšíme se, pokud to nebude Vaše smuteční Parte. Ale co, taková medaile In memoriam také není k zahození.

Bombero

27. 01. 2023, 20:35

standa-koukám že automatický překladač z ruštiny si se záludností logiky českého jazyka nedokáže poradit:rofl:. Jste jak bureš, co na konci věty popře to, co říkal na začátku

Wanislav

27. 01. 2023, 20:53

Hrdino sovětského zvazu pokud by to bylo při obraně rodiny a vlasti doufám, že by mi to doma odpustili.

Standa

27. 01. 2023, 21:07

Ale to jste v tom deliriu zaspal dobu, 20. března 1992 vznikl její nástupce, Hrdina Ruské federace, který má místo rudé stužky trikoloru Ruské federace se svislými pruhy.

Wanislav

27. 01. 2023, 21:15

Dobu možná, ale vás soudru si nepletu.

Standa

27. 01. 2023, 21:19

Wanislav

Jedině, že byste padl za oligarchu Zelenského, ten by Vám mohl udělit Medaili Za hrdinství (hebrejsky: עיטור הגבורה, Itur ha-Gvura).

Zdeněk

27. 01. 2023, 22:19

Standa, díky tobě jsem si vzpomněl na jeden klasický slovenský:

Gustla Husák "Mier! Mier!"
Odtřelovač "Veď mierim, len sa toľko netras!"

Standa

28. 01. 2023, 09:27

Ten odstřelovač by dneska byl určitě nějaký žoldák, možná AČR. Ti samozřejmě pro Mier nebudou. Když už nemají cíl doma, vyřádí se na "Mírových misích".

Zdeněk

28. 01. 2023, 10:40

Standa, ty jsi můj oblíbený dezolát ...:laughing::joy::rofl:

p.s.: Osudové okamžiky G. Husáka:
- 24. 4. 1954
- 20.10. 1977
- 28. 2. 1990

Martin23 .

28. 01. 2023, 15:25

Standa

Souhlasím, ne všichni Ukrajinci považájí Rusko za přítele, do roku 2014 žily oba národy v sousedské pohodě. Znám, a pomáhám, mnoha ukrajincům v ČR a nevím o nikom kdo by chtěl aby rusPutin vládl na Ukrajině. To Vás jen chytá fantas.

Veritas vincit

27. 01. 2023, 12:52

"Německo se rozhodlo na Ukrajinu poslat tanky Leopard 2 a zároveň vydalo také povolení na reexport tanků Leopard 2 na Ukrajinu od zahraničních provozovatelů."
*
Že to ale Němcku trvalo.
To musel asi někdo vstát z hrobu a našvihat prutem soudruhu Olafu Scholzovi na holou.:smile:

Dnes samé skvělé zprávy.
"Padlo tabu, USA zvažují dodat Kyjevu letouny F-16."
https://cnn.iprima.cz/on-line-padlo-tabu-usa-zvazuji-dodat-ukrajincum-letouny-f-16-rusove-pocitaji-dalsi-ztraty199124

Já budu držet palce, aby to bylo co nejdříve.
Bůh žehnej USA!:flag_us::thumbsup:

Standa

28. 01. 2023, 12:05

Veritas vincit

Bůh žehnej USA!

Kluci a holky americký by to měli změnit na: Gott mit uns („Bůh s námi“).
To byl výraz běžně používaný v nacistickém Německu (1933 až 1945). Bylo by to více odpovídající skutečnosti.