EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Nový ruský AWACS A-100 Premier má zpoždění

 16. 04. 2020      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

V minulých dnech bylo v Rusku potvrzeno, že datum zahájení dodávek nových letounů včasného varování a řízení (všeobecně známé pod anglickou zkratkou AWACS - Airborne Warning and Control System, nebo AEW&C - Airborne Early Warning and Control, a v Rusku jako letouny DRLOiU - Самолеты дальнего радиолокационного обнаружения и управления) typu Berjev A-100 Premier budou mít asi čtyři roky zpoždění. Vývoj letounu byl MO RF oficiálně objednán v dubnu roku 2004. Po několika změnách se začalo počítat se zahájením dodávek v roce 2020.

A-100.Premier.bonsai.RussianPlanes.
Foto: Nové vzdušné středisko řízení a včasné výstrahy Berjev A-100 Premier | bonsai / RussianPlanes

Důvody zpoždění jsou všeobecně známé a ruské ministerstvo obrany s ním již delší dobu počítá, i když stroje AWACS jsou pro něj životně důležité. Letouny AWACS jsou čím dál častěji využívány ke koordinaci a řízení činnosti bojových letounů, což je dokladováno i jejich nasazením v Sýrii.

Psali jsme: Takto si bojovníci Islámského státu upravují svá vozidla

V ruských vzdušných silách jsou v současnosti využívány letouny AWACS typu A-50 (v kódu NATO – Mainstay) s komplexem Šmel pocházející ještě z doby Sovětského svazu. Jedná se údajně o velmi spolehlivé stroje, ale jejich vybavení již má daleko k modernosti. V provozu je podle ruských zdrojů deset letadel a dalších čtrnáct je jich uloženo. O schopnosti většiny „uloženek“ přejít rychle do provozního stavu však panují určité pochybnosti. Americké vojenské letectvo má pro srovnání asi třiatřicet letounů AWACS typu Boeing E-3 Sentry. Jejich parametry jsou i podle ruských hodnocení výrazně lepší. Částečně je to dáno původním zadáním, částečně pak kvalitativní převahou některých amerických systémů, které jsou většinou také menší a lehčí.

A-100.Premier.MO.RF.
Foto: Nové vzdušné středisko řízení a včasné výstrahy Berjev A-100 Premier | MO RF

Znatelné nedostatky letounu A-50 vedly ruské techniky k provedení výraznější modernizace na verzi A-50U s komplexem Šmel-2. První modernizovaný stroj se dostal do služby v roce 2011. Charakteristiky systémů se zlepšily o 15 až 20% a klesla celková hmotnost, což mělo příznivý vliv na dobu hlídkového letu, která narostla na jedenáct hodin. Výrazně se také zlepšily schopnosti přežití letadla díky novému systému radio-elektronického boje a novým ochranným systémům. Zlepšil se také život posádky – vznikly nové prostory pro odpočinek a kuchyňka.

Psali jsme: Tank K2 pro Armádu ČR jako řešení českého problému

Letoun A-50U je však stále považován pouze za přechodnou záležitost. Ruské vzdušné síly čekají na slíbený stroj A-100 Premier. Ten by měl být schopen se vyrovnat s novými výzvami, jako jsou malé UAV, řízené střely s plochou dráhou letu i bojové letouny nejnovější generace s charakteristikami stealth (s obtížnou zjistitelností).

awacs
Foto: Nové vzdušné středisko řízení a včasné výstrahy Berjev A-100 Premier | MO RF

Letoun A-100 Premier bude vybaven novým radiolokátorem s aktivním fázovým anténním polem, pomocí kterého bude schopný současně sledovat až 300 cílů ve vzdálenosti až 650 kilometrů. Zjištěné cíle bude schopen předávat bojovým letounům, ale i pozemním a námořním systémům protivzdušné obrany. Bude mít však i další schopnosti, kterými současné letouny AWACS nedisponují.

A-100 Premier je vytvořen na základě transportního Il-76MD-90A. Toto modernizované letadlo je nyní velmi žádané, ale výrobní kapacity leteckého závodu v Uljanovsku zatím umožňují vyrábět pouze tři stroje ročně. Je to jeden z hlavních důvodů zpoždění vývoje a výroby A-200. Dalším problémem je míra připravenosti komplexu. Vzhledem k likvidaci průmyslových vazeb s Ukrajinou a západním sankcím musí ruské obranné společnosti nahradit některé dříve plánované komponenty.

23119946_1638024942886296_5924603721136677749_o
Foto: Nové vzdušné středisko řízení a včasné výstrahy Berjev A-100 Premier | MO RF

První prototyp letounu A-100 Premier se poprvé dostal do vzduchu 18. listopadu 2017. Zkoušky palubních systémů byly zahájeny letem, který proběhl 8. února 2019.

CENOVÉ BOMBY (570)

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací