EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Obrněný transportér OT-810 v driftu

 06. 05. 2021      kategorie: Vojenská technika      25 komentářů
Přidat na Seznam.cz

OT-810 byl československý polopásový obrněný transportér, vyráběný v letech 1958–1962, vycházející z německého druhoválečného transportéru Sd.Kfz. 251 (Hanomag HKL6p). Ten byl určený pro přepravu plně vyzbrojeného pěchotního družstva. Přestože obraněný transportér OT-810 váží 8,5 tuny, má vynikající průchodivost terénem, je velmi mrštný a dá se s ním zažít opravdové dobrodružství. Pokud vám není líto pásů, dá se s "ótéčkem" dokonce i driftovat.

Video: Pokud vám není líto pásů, dá se s "ótéčkem" dokonce i driftovat / YouTube

Obrněnec Hanomag HKL6p byl během 2. světové války na našem území (tzv. Protektorátu) vyráběn ve Škodových závodech. Po ukončení války se uvažovalo o pokračování této výroby a vznikl tak projekt OT-810, který však nebyl uskutečněn. K němu se čs. armáda vrátila až v padesátých letech, kdy bylo rozhodnuto o obnovení projektu OT-810 v podniku Tatra.

Zkoušky zmodernizovaného „československého Haklu“ se uskutečnily roku 1959 a stroj dostal název OT vz.59, který se však neujal a v armádě se tento nový obrněný transportér označoval jako OT-810. V letech 1958 a 1959 proběhla výroba ověřovací série v Podpolianských strojírnách Detva. Do roku 1962 bylo vyrobeno kolem 1500 kusů různých obměn. Poslední kusy OT-810 byly vyřazeny ze skladů Armády České republiky v roce 1995.

Přes zdánlivou vizuální shodu se OT-810 od Sd.Kfz 251 v řadě detailů odlišuje. Podvozek je v zásadě zachován, kvůli rozměrnějšímu motoru je kapota delší. Právě použití vzduchem chlazeného dieselového motoru je hlavním rozdílem, který významně zlepšil TTD (malé zvýšení maximální rychlosti a podstatné zvýšení dojezdu). Jde o upravený motor z vozu Tatra 138. Druhou zásadní změnou je úplné uzavření bojového prostoru pancířem shora, což nejen zlepšilo ochranu bojového družstva před střepinami granátů, ale především umožnilo jeho transport zamořeným územím v souladu s doktrínou použití zbraní hromadného ničení. Také pancéřové pláty korby mají odlišný tvar, aby se od šikmých stěn lépe odrážely střely. Pásy OT-810 jsou celokovové, bez gumových botek, jak tomu bylo u jeho druhoválečného předchůdce. Ve výzbroji zůstal jediný kulomet ráže 7,62 mm.

BAHNA_2018_-_144_cropFoto: OT-810 | Adam Hauner / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Ve své době byl pravděpodobně jediným polopásovým obrněncem ve výrobě. Ve své základní úloze - přepravě střeleckého družstva - začal být nahrazován transportéry OT-62 u tankových jednotek a OT-64 u motostřelců. Nejdéle se udržel v nasazení jako podpůrné vozidlo u tankových jednotek (technická dílna, spojovací vůz).

Řada OT-810 skončila mezi sběrateli, kteří je mnohdy upravují do podoby válečných Sd.Kfz. 251. OT-810 často také tento typ zastupuje jako rekvizita ve filmech s druhoválečnou tematikou (např. Stalingrad, Zánik) nebo při rekonstrukcích bitev a setkáních příznivců vojenské historie.

Bundesarchiv_Bild_101I-801-0664-37,_Berlin,_Unter_den_Linden,_SchützenpanzerFoto: Sd.Kfz. 251/1 Ausf. A, 1940 | Bundesarchiv, Bild 101I-801-0664-37 / CC-BY-SA 3.0

SdKfz 251 byl základní obrněný transportér německé armády vyvinutý ve firmě Hanomag jako typ HKL6p. Vážil 9 tun a uvezl 10 pěšáků, kulometčíka, velitele a řidiče. Stejně jako SdKfz 250 byl standardně vyzbrojen dvěma kulomety MG 34 nebo 42. Začal se používat v roce 1939 a byl nasazen hlavně u tankových divizí.

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY (310)

Komentáře

Luba

19. 05. 2021

Za války hodně ostrá realita, teď se tím bavíme. Ještě že se doba se změnila a z těchhle strojů jsou i hračky pro zábavu:wink: https://www.impresio.eu/zazitek/projizdka-v-obrnenem-transporteru-bvp

bombero

11. 05. 2021

Jura- já za T805 po generálce před 6 lety odmítl dát 70000 že je to moc. Dnes si celkem drbu hlavu, ale tak je to bohužel se vším.Fichtl, stadion,T613 atd. Ted jde o to, jestli se svět zbláznil, nebo nám to ukazuje skutečnou realitu peněz. Když se člověk podívá na ceny realit, mincí a všecho, co se už nedá vyrobit(sběratelství ) nebo co není z číny...

Jura

11. 05. 2021

bombero. Co se týká cen auto veteránů tak se svět zbláznil, ale možná mi to jen připadá protože za Tatru 805 jsem dal deset tisíc a zrovna tolik měla najeto, za Uaz už jsem se plácnul přes kapsu a dal třicet. Když vidím že za hromadu trubek potaženou plátnem chtějí 490 000 nemám slov, za to je pěkná Amerika. Ale možná jsem už prostě jen starej.

bombero

10. 05. 2021

Jura- tady by se myslím už vyplatila. Otázka, jestli to za ty peníze někdo koupí
https://www.rajveteranu.cz/41956-ot-810-smrzovka

karel3

10. 05. 2021

Jura
" Ano určitě se ty články nechají zadat k výrobě a zbude k dořešení ohoblované hnací kolo což taky asi řešit půjde..."
-----------------------------------------------------------------------------------
Já bych je nepodceňoval. Slova jako "zadat k výrobě" používají až na posledním místě. Je to svérázná komunita. Spousta z nich má doma soustruh, vrtačku a najdou se i frézky. Model článku pro slévarnu si udělají sami, klidně i toho hnacího kola. Jediná větší investice bude slévárna a tepelné zpracování čepů. Zbytek vyřeší prací ve "volném čase". Jeden se prostě "obětuje" a prodejem ostatním se mu investice vrátí. Dělají to tak všichni veteránisti. Občas s nimi příjdu do styku a je to zábava. Majetní samozřejmě jenom zadávají do výroby a potom čekají "megazisky". Ti jsou většinou veřejně známí a nejméně populární. :slight_smile:

Jura

10. 05. 2021

Karel3. Ano určitě se ty články nechají zadat k výrobě a zbude k dořešení ohoblované hnací kolo což taky asi řešit půjde. Takže zůstává to zásadní tedy peníze. Většina těchto strojů byla koupená nadšenci za ani ne cenu šrotu a taková investice by je zruinovala, bude potřeba počkat až ty stroje budou tak vzácné že se taková investice vyplatí.

karel3

10. 05. 2021

Jura
"Jinak tenhle styl jízdy je rychle připraví o pásy které už nejdou sehnat a az nepůjdu vic napnout budou se před tím tak maximálně fotit."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V zemi strojírenského dědictví Rakouska-Uherska, pokud mají nepoškozený článek pásu jako vzorek, nebude problém vyrobit. Chce to jenom zručnost, peníze a štěstí na kontakty.
Jen tak cvičně jsem se podíval a bez problémů našel ocel na odlití článku ČSN 42 2920(1) a čepy z 15261, samozřejmě tepelně zpracované, zušlechtění a nitridace.

czert

10. 05. 2021

Mira
Co je leosi, byt bez dluhu a zit chudobne jako rusak, nebo si zit kvalitne a byt zadluzeny jak amik ?

Jura

09. 05. 2021

Karel Beranovský. Je to šílené na řízení, volant jde neskutecně ztuha a když si pomůžete rajčákem zas by zlámal ruce, řazení je peklo protože při sebemenší chybě to okamžitě stoji na místě tedy alespoň když se jezdí po louce, možná je to na pevném lepší. k volamtu ještě tolik je umístěn tak že se otáčí pod a ne nad ním. Jinak tenhle styl jízdy je rychle připraví o pásy které už nejdou sehnat a az nepůjdu vic napnout budou se před tím tak maximálně fotit.

Míra

08. 05. 2021

bombero
má to jednu "malinkatou" vadu na kráse, o čemž se v článku "Od revoluce vzrostla kupní síla v Česku o dvě třetiny" určitě jen nedopatřením zapoměli zmínit: Zadlužení domácností roste a lidé i ztrácejí optimismus https://www.fintag.cz/2020/02/28/zadluzeni-domacnosti-roste-a-lide-i-ztraceji-optimismus/
https://www.youtube.com/watch?v=o_535-d4xm0

karel3

08. 05. 2021

Míra
"Tady je zajímavé čtení o "úspěších" budování kapitalismu: Analýza ČNB: Jak jsme se za 30 let probojovali do chudoby https://e-republika.cz/article4246-Analyza-%C4%8CNB-Jak-jsme-se-za-30-let-probojovali-do-chudoby"
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Vše co se v ČR děje je ukázkou inteligence voličů a jejich přístupu k volbám, stejně jako třeba v Rakousku, nebo Švýcarsku. Což by mohl pochopit i autor zmíněného článku filosof a teolog Václav Umlauf
V roce 1998 objížděl Miloš Zeman s autobusem "Zemák" ČR a na náměstích vykřikoval svá hesla. Jedním z hlavních hesel bylo: "Chci montovny pro dělníky!" Lidé se hrnuli k pódiu a vroucně mu tiskli ruce. MZ spolu s ČSSD zvítězili ve volbách s 32,31% hlasů. MZ se stal premiérem a nadšení lidé postupně dostali své montovny....
Většina populace totiž na víc než montovny nemá z hůry dáno.
Jak ostatně potvrdil sám velký Miloš Zeman, když se v Poslanecké sněmovně projednával návrh Václava Havla, uspořádat celostátní referendum o budoucnosti (rozdělení, nebo nerozdělení) Československa a MZ vystoupil proti lidovému referendu.

Federální shromáždění. Úterý 21. ledna 1992.
Miloš Zeman k návrhu prezidenta Václava Havla uspořádat celostátní referendum:
"To, co nyní řeknu, není projevem univerzitní povýšenosti ani sarkasmu.
Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní,
nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země
má podprůměrný intelekt. Těmto lidem - je to tedy polovina národa - uniká
ona složitá mnohotvárnost, komplementarita, mnohoznačnost světa,"
řekl tehdy poslancům Miloš Zeman.
https://www.psp.cz/eknih/1990fs/slsn/stenprot/020schuz/s020006.htm

bombero

07. 05. 2021

míra- jj, tady to také popisují, jak se máme od revoluce špatně a je to podepřeno i nějakýmy čísly, ne jen dojmy
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/od-revoluce-vzrostla-kupni-sila-v-cesku-o-dve-tretiny-40303617
https://www.kupnisila.cz/parita-kupni-sily/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekonomika_%C4%8Ceska
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/meli-jsme-se-za-komunistu-lepe-velke-porovnani-vydaju-cechu/r~6d90e3aef63d11e9b259ac1f6b220ee8/

Co mě štve, že nebýt devastace této země komunisty v zádech s okupačním ruskem, tak jsme na tom dnes byli mnohom lépe. Stačí se jen podívat do rakouska, které bylo po válce rozbité na padrt, na rozdíl od nás, nebo porovnat ndr a nsr, kde je rozdíl patrný dodneška

Míra

07. 05. 2021

Tady je zajímavé čtení o "úspěších" budování kapitalismu: Analýza ČNB: Jak jsme se za 30 let probojovali do chudoby https://e-republika.cz/article4246-Analyza-%C4%8CNB-Jak-jsme-se-za-30-let-probojovali-do-chudoby

czert

06. 05. 2021

Mira
A skutecne, komari v 48 zsbavili /slohli daleko vice majetku nez vlada pred 48.

czert

06. 05. 2021

Mira
Krasne ses tu rozepsal jak za 40 let papirove majetek narostl...a ty 3 bil ocistene o inflaci sou kolik ?
Nebo jeste lepe kolik je 400 mld z 45 penez v 89?
A o kolik narostli ceny majetku jinde v evrope ?
Nemecko - jak vychdni i zapadni, francie, uk, usa, rusko.
Pak by melo tvoje povidani nwjaky smysl, takhle si napsal numera bez kontextu ke kteremu to vztahnout.

Standa

06. 05. 2021

Kutná Hora 81-83. Někdy v roce 82 se rušily.Museli jsme je dát do chodu a odvést na nádraží a navagonovat je.
Celkem komedie,soustavně se to vzpouzelo. Kluci z dílen je tahali za traktorem po autoparku až se od pásů kouřilo. Nevím asi tomu nějak zalehly směrový brzdy nebo co.
Odtáhli to na Slovensko a za týden tam jeli pro vysílačky,ty tam jet neměly.
To bylo jedinkrát co jsem je viděl v chodu.
Ten volant měl tuším převod řetězem ke skříňce řízení.

Míra

06. 05. 2021

Kdyby karel3 rozuměl psanému textu, tak tady by se dozvěděl co všechno se vybudovalo za komunistů: Hospodaření zločinných komunistů https://legacy.blisty.cz/art/48053.html

Takže jak to ve skutečnosti bylo. Faktem je, že při nástupu "totáče" mělo Československo souhrnný majetek ve výši odpovídající asi 400 mld. Kč. Samozřejmě bez hodnoty pozemků, kulturního a historického dědictví (památek i jejich mobiliáře) a armádní výzbroje. Do konce roku 1989 tento majetek čili národní jmění vzrostl na zhruba 3 biliony Kč, tedy více než 7,5 krát (z toho v České republice 5,8 x, a na Slovensku 11,4 x), a to při pětinásobném zvýšení úrovně osobní spotřeby obyvatelstva. K tomu by bylo třeba ještě připočítat dalších asi za 200 mld. moderní armádní výzbroje (měli jsme třeba více než 400 bojových letadel). To vše je počítáno ve srovnatelných cenách (r. 1989) a po odpočtu opotřebení výrobních fondů. Tedy tyto hodnoty vyjadřují skutečný fyzický růst a stav celkového národního majetku. Reálně existující a využívané stavby, budovy, stroje a zařízení, žádné fiktivní burzovní bubliny. Z toho na veřejnoprávní (státní a komunální) vlastnictví v r. 1947 připadalo zhruba 55 až 58 %, v r. 1989 pak zhruba 65 až 70 %. Zbytek byl družstevním a hlavně osobním majetkem (většinou šlo o soukromé obytné domy).

Toto národní jmění bylo stoprocentně v domácím vlastnictví, takže celý jeho růst byl pořízen výhradně a beze zbytku z výsledků vnitřní práce občanů. Pokud zahraniční vlastníci v těch dobách uplatnili pod záštitou svých států nároky za poválečné znárodnění jejich majetků, všechny tyto požadavky byly mezitím na základě mezistátních smluv plně vypořádány (včetně Německa, Rakouska i USA).

V té souvislosti je nutno odmítnout několik zcela zásadních běžně tradovaných "nepravd", zejména, že komunisté tento majetek získali hlavně znárodněním. Ve skutečnosti toto proběhlo převážně v předchozím demokratickém období let 1945 až 1947.

Karel Beranovský

06. 05. 2021

Dobrý den nevím jaké máte kdo zkušenosti s tímto strojem. Pouze podotýkám měli jsme několik strojů této verze. Sloužil jsem ve Vimperku utvar 9123 85-87. Mohu říci,že stroje byly původní s německými znaky. Osazeny byly stanicemi R 118 některé sloužili jako podpůrné. Jedna dokonce jako polní sanitka. S těmito stroji nebyl problém, sloužili též jako uloženky. Děkuji Beranovský.

Ala

06. 05. 2021

Tak to jsme si s kámošem opravdu užili.Netušil jsem že se to může někde objevit ,zlatá telecí léta . Pásy jsme obrousili o centimetr.:grinning:

bombero

06. 05. 2021

MartinR
pásy s gumovou bodkou mají horší průchodnost terénem a ti "Komouši" nejspíš nepočítali s útočnou válkou a okupováním cizích měst tak proto ocelový pásy

no, já bych řekl, že pro obranu nejsou pásy důležité a když se budte chtít jen bránit,tak zvolím gumové, abych si při přesunech, cvičení atd neničil silnice. Ale pro útok bych si vybral do terénu a na rozbombardované silnice s lepším záběrem, tudíž celokovové. A podle toho bych si zařídil i koncepci armády

karel3

06. 05. 2021

Zdeněk Holek
"A vážení jak tak o OT 810 povídáte, jestlipak s ním zkušenosti máte..."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gratuluji. :thumbsup:
U nás v autoparku určitě nebylo. :slight_smile:
Někde psali, že to mělo sovětskou radiostanici R-113 se 4m anténou. Jeden nefunkční kus jsme měli na ústředně. Skutečně jste jezdili se 4m prutem? Díky.

karel3

06. 05. 2021

MartinR
"Úspěch" komoušů - svržení systému v roce 1989 z vůle většiny lidu. :smile:
Na to, že to byli "zástupci" pracujícího lidu, tak podali skvělý výkon. :smile:
Československo 1937 - 6. místo v Evropě a 11. na světě
Československá socialistická republika 1989 - 48. místo ve světě mezi rozvojovými zeměmi.
ČR 2019 - 39. místo ve světě ( 23 tis. USD, HDP na 1 obyvatele )
Rakousko 2019 -15. místo (50 tis. USD, HDP na 1 obyvatele )

karel3

06. 05. 2021

MartinR
"Kájo, zajímavý je, že z "Komunistickýho" průmyslu čerpáme do dnes. Nebo je tu snad nějaká Nová zbrojovka? Ocelárna? Chemička? Jaderná elektrárna nebo snad Krajská nemocnice postavená po roce 89"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Z čeho čerpali komouši? Co ukradli, co jim ani jejich "lidové lůze" před rokem 1948 nepatřilo a co postavili ?
Jaderná elektrárna určitě před rokem 1945 nestála.

Kterou zbrojovku, ocelárnu a chemičku,... která nemá historii před rokem 1948 máš na mysli?
Zbrojovka Uherský Brod (1936)
Zbrojovka Brno (1918)
Poldi Kladno (1889)
Vítkovice (19.století)
Ringhofferovi závody (1852?) (Tatra,Vagónka Studénka,....
Škoda (podnik) (1859)
Spolchemie (1939)
Unipetrol (1939) (STW v Záluží u Litvínova)
http://valecnemuzeumsudety.cz/index.php?id=2001&lastid=&level=1

Která z krajských nemocnic, nestála jako nemocnice už před rokem 1948?

MartinR

06. 05. 2021

Kájo, zajímavý je, že z "Komunistickýho" průmyslu čerpáme do dnes. Nebo je tu snad nějaká Nová zbrojovka? Ocelárna? Chemička? Jaderná elektrárna nebo snad Krajská nemocnice postavená po roce 89 (nepočítej tu v Hradci Králové ta se začala stavět před 89 :-) ) :grin:. Jinak k těm pásům , pásy s gumovou bodkou mají horší průchodnost terénem a ti "Komouši" nejspíš nepočítali s útočnou válkou a okupováním cizích měst tak proto ocelový pásy :sunglasses:.

karel3

06. 05. 2021

Zajímavý článek. Děkuji.
Ještě, že ti Němci nechali po sobě dědictví a vzory ze kterých mohl lidově-komunistický režim v Československu ještě 44 let čerpat, než se pod tíhou vlastní neschopnosti svalil. :slight_smile:
Zaujala mě věta: "Pásy OT-810 jsou celokovové, bez gumových botek, jak tomu bylo u jeho druhoválečného předchůdce."
Němci si asi vážili svých silnic, vynaložené práci a prostředků na rozdíl od komunistických lehkoživků, kteří začali éru své vlády ukradením všeho, což oběma stranám evidentně vydrželo dodnes. :slight_smile:

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací