EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Od smrti legendy mezi odstřelovači, Chrise Kylea, uplynulo již 7 let

 30. 01. 2020      kategorie: Události      22 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Od smrti Chrise Kylea, americké legendy mezi odstřelovači, brzy uplyne 7 let. Byl zastřelen 2. února 2013. Vrahem byl mariňák Eddie R. Routh, který trpěl posttraumatickou stresovou poruchou. Motivem jeho vraždy bylo, že si s ním nepovídali. 

obr_01
Foto: Chris Kyle byl zastřelen 2. 2. 2013 | FB

Christopher Scott Kyle se narodil  8. dubna 1974 ve městě Odessa, ve státě Texas. V roce 1999 Chris projevil zájem stát se členem Navy SEAL. Ještě ten rok se mu podařilo dostat do šestiměsíčního vycvikového programu BUD/S (Basic Underwater Demolitin/SEAL). Tesně před jeho první misí v Iráku, v roce 2003, se oženil se svou ženou Tayou.

V Iráku se dohromady účastnil čtyř turnusů v Iráku.  Během druhé bitvy o Fallúdži zabil 40 nepřátel z jedné jediné střelecké pozice, kterou si Chris vyrobil z obrácené dětské postýlky. Během působení v Ramádí, kde byl protivníky přezdíván jako Szajtan ar-Ramadi (Ďábel z Ramádí), na něho byla vypsána odměna za jeho dopadení ve výši 20.000 USD. Během misí byl dvakrát zraněn a šestkrát přežil blízký výbuch miny. Jeden z jeho největších úspěchů bylo zastřelení nepřátelského odstřelovače na vzdálenost 1920 metrů. Byl vícekrát oceněn medailí za statečnost, dvakrát mu byla udělena Stříbrná hvězda a pětkrát Bronzová hvězda. 

V roce 2009 opustil Navy SEALs a se svou ženou se usadil v Texasu. Trpěl depresemi, dolehl na něho stres a začal hodně pít. Po návratu do civilního sektoru založil firmu Craft International, ve které cvičil odstřelovače.

obr_02a
Foto: Chris Kyle - legenda mezi odstřelovači | FB

Měl vrozenou potřebu pomáhat lidem. Se svým bývalým kolegou a kamarádem Chadem Littlefieldem se zaměřovali na vojáky, na které dolehl stres a deprese z bojů. Chris tvrdil, že týden strávený venku je pro ně přínosnější, než týden v nemocnici. 

V roce 2009 Chrise oslovila matka E. Routha, který trpěl posttraumatickým stresem. Chris souhlasil, že se s ním sejde. Společně s Chadem ho 2. února 2013 vzali na střelnici Rough Creek Ranch Lodge Resort, o které si Chris myslel, že má na veterány pozitivní vliv. Na této střelnici byli následně oba dva Routhem zastřeleni.

obr_03
Foto: Chris Kyle a jeho manželka Taya | FB

E. Routh byl pětadvacetiletý americký veterán. Trpěl posttraumatickou stresovou poruchou. Byl v několika psychiatrických léčebnách a dokonce mu byla diagnostikována schizofrenie. Šokující je především motiv, proč oba dva muže zastřelil. Ve vězení bývalému šerifovi řekl: „Jenom jsem seděl na zadním sedadle pick-upu a nikdo se mnou nemluvil. Oni mě jenom brali na střelnici, tak jsem je zastřelil. Cítím se špatně, ale oni se mnou nemluvili. Jsem si jistý, že mi odpustili.“

Soudní líčení začalo 11. února 2015. Obhajoba se pokoušela zmírnit trest tvrzením, že byl v době trestného činu psychicky nepříčetný. Na to ovšem nebyla brána zřetel a Routh byl odsouzen na doživotí, bez možnosti podmínečného propuštění. Nyní je vězněn v texaské věznici Louis C. Powledge Unit.

obr_04
Foto: Vrah Chrise Kylea - E. R. Routh | YouTube

Chris Kyle je všeobecně znám hlavně díky knize a posléze i filmu "Americký sniper", kde ho ztvárnil známý americký herec Bradley Cooper. "Je to šok. Je neuvěřitelné, že Chrisův život mohl takto skončit po tom všem, co zažil v Iráku," povzdychl si Scott McEwen, spoluautor knihy American Sniper.

Video: Pocta Chrisovi Kyleovi z filmu Americký Sniper / YouTube

Komentáře

Adam

03. 08. 2022, 13:03

Ještě jsi zapoměl napsat,že mládež je "přiteplanááá.

Adam

03. 08. 2022, 13:01

Naprostý souhlas hahahahahaha Pilgrim911

carlitos

31. 01. 2020, 23:59

Dohadovat se o tom jestli byl Chris hrdina nebo vrah není na místě.
Ano bojoval ve válce, kde US jednotky neměli co hledat.
USA odeslalo své vojáky do Iráku na základě nesprávné informace, že Husajn má zbraně hromadného ničení.
Chris byl nástroj vycvičený na zabíjení, a byl v tom kurva dobrý. To čím si vojáci SEALS projdou při výběru nemá ani jeden z nás představu, protože jsme tam nebyli.
Nelze srovnávat ani knihu ani film. Film je čírá americká propaganda natočený po Hollywodsky, a i skuteční účastníci se od těch události distancují.Konkrétní příklad je velitel"Jocko", pod kterým Chris bojoval.
To, že to tenhle americký chlapec neměl v hlavě úplně srovnané svědčí i soudní spor, kdy prohlásil, že udeřil jiného bývalého příslušníka SEALS (Jessieho Venturu). A to se potvrdilo jako nepravda.
Další jeho lež byla, když v knize prohlašuje, že během hurikánu Katrina střílel rabující lidi ze střechy jednoho domů. Žádné těla ani jiné podivné oběti se ale nikdy nenašli.
Sebrat psychicky narušeného bývalého vojáka na střelnici, je šílenství samo o sobě.
Lenže takhle to Chris viděl, to byl jeho způsob pomoci.
Byl to válečník, čest jeho památce. Ve válce žádná "pravda" není, jedině smrt.

lecramek

31. 01. 2020, 14:19

viděl jsem reportáž o češce snajperce co bojovala na východní frontě. Nelitovala jediného zabitého a byla hrdá .Viděl jsem mluvit hodně snajperu z bitvy o sovětské města všichni byli hrdí a ničeho nelitovali . Trauma a chlast ,prostě ho dohnalo svědomí a pocit zneužití
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10204458965-neznami-hrdinove/211452801390019-neznami-hrdinove-pohnute-osudy/titulky

Pilgrim911

31. 01. 2020, 09:12

Takových komunistů a přizdisráčů jsem dlouho neviděl. Mám pocit, že náši lidi jsou opravdu bez páteří a nezaslouží si demokracii. Kdo nebyl v Americe a nepoznal způsob života, mentalitu tak ať raději ani nepíše. Vojáků jako byl pan Kyle je potřeba víc, a u nás brannou povinnost. Mládeš je příliš měkká, připosraná. Budu rád až tady vymřou komunisti a přestanou tady psát levičácký bláboli.

MALÝ curacek

30. 01. 2020, 21:35

Zajímalo by mně, kdyby jsme se v roce 1968 začali bránit sovětskému "osvobození". Byli by také odstřelovači cizích armád hrdiny kteří jen bránili sovětské zájmy? Chrise a USA také nikdo nezval, ale prostě přes půl světa přiletěl a bojoval za svou pravdu. Doufám, že k nám žádný Chris ani jemu podobní už nikdy nepřijedou a když ano tak jen se ožrat a rychle domu.

sniper

30. 01. 2020, 20:07

Chris Kyle nejlepší borec je ho škoda mohl sejmout ještě víc čmoudů

bombero

30. 01. 2020, 18:23

mravenec- ostřelovač byl možná tak anton špelec ostrostřelec, jinak sniper je vždy odstřelovač, který má za hlavní cíl odstřelit protivníka.Ne mu střílet pod nohy,at tancuje...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Odst%C5%99elova%C4%8D

mravenec

30. 01. 2020, 17:47

bombero
ostřelovat znamená střílet na někoho n. něco z dálky, například ostřelovat město; toto sloveso nemá dokonavý protějšek (xostřelit), protože pojmenovává pouze takovou střelbu, která není jednorázová, ale opakovaná, v dávce apod.

odstřelovat je protějšek dokonavého slovesa odstřelit, tj. zastřelit někoho, něco (a tím odstranit), např. surově odstřelovat zajatce; myslivci odstřelují zvěř, v lomu se odstřeluje skála.
P. S. : ve statech jsem žil 7 let,znam výhody tamního zivota i nevyhody.

Petr Krafčik

30. 01. 2020, 14:45

bodie pilot - zralý na chocholouška, opravdu :):) hlavně být hrdinný anonym :)

PadreCZECH

30. 01. 2020, 13:52

Hlavně, že jste tu všichni chytří... Takové krásné "Čecháčkovské" remcání a kydání hnoje na vše a všechny kolem. Kolik z vás tu má před vlastním prahem zameteno?
Vážení pánové, vážené dámy.
Nežli by jste začali kydat hnůj, spytujte, prosím, alespoň jednou své vlastní svědomí a hodnoty. Narovnejte svou vlastní páteř a až tak provedete, tak se zamyslete a začněte používat mozky, než otevřete vlastní "chlebárny" neboli vaše ústa.
Děkuji.
Nejde mi o to, se tu někoho zastávat, ale velmi mě zaráží Vaše IQ, použité ve vašich komentářích.

bombero

30. 01. 2020, 13:51

Bodie Pilot koukám,že antiami myšlení pěkně zatemnuje rozum. než něco napíšete na net,tak by jste si měl o tom něco zjistit,at ze sebe neděláte neznalého. proč se asi státům říkalo npvý svět? Nebylo to proto,že tam lidé šli za novým životem do nově objevené země? To,co popisujete vy,trestaneckou kolonii, kam opravdu posílali trestance,tak byla austrálie...

ER

30. 01. 2020, 13:01

Každý člověk, který vstoupí dobrovolně do armády a jde z vlastní vůle na misi, tak je to prasprostý vrah a nic víc. Proč asi mají post. stres. poruchu poté co přijedou z mise, protože vraždili za peníze a jejich podvědomí to moc dobře ví. Prostě obyčejný vrah a pak se s tím srovnej, nebo si snad někdo myslí, že ta posttraumatická stresová porucha je vyvolána pouze uniformou?

Bodie Pilot

30. 01. 2020, 12:36

Ušáci, potomci těch největších vyvrhelů, vrahů, zlodějů a kurev, kteří byli vyhnáni před lety z Anglie v očekávání, že se nikdy nevrátí a nebudou spatřeni. Ti vyvrhelové v Americe anektovali rozsáhlá území, vyvraždili původní obyvatele, vysrtříleli bizony a na práci si dovlekli z Afriky miliony černochů a udělali z nich otroky. Teď naši největší kámoši ušáci táhnou světem a vraždí, kde se jen vyskytnou, vše v zájmu amerického židoimperialismu. Mnozí ližprdelkové jim to žerou.

Nmnmn

30. 01. 2020, 12:28

Petr Kafčik krásně si to napsal. Souhlasím s tebou.

roman

30. 01. 2020, 11:38

Duševně narušený jedinec jde legálně střílet na střelnici?? !!! Většina válečných veteránů má duševní problémy z bojů a stresu z války. Rozvody a vraždy v rodinách jsou běžné. Studie existují... Nikdo se tím však nechlubí.

bombero

30. 01. 2020, 10:16

mravenec-
má za úkol cíl odstřelit,nebo ho ostřelovat okolo? takže oDstřelovač.
myslíte,že tuhle práci může dělat nějaký pacifista?Války bohužel byly,jsou a budou. S tím nikdo nic neudělá,takže vojáků je třeba. Výstižné je rčení-Ti,co dnes své zbraně překovali v pluhy zítra budou sloužit těm,co to neudělali.
Možná se označujete,že nejste proruský troll. OK. Ale určitě jste antiami troll..

Nekorektně

30. 01. 2020, 10:14

Negativní komentáře jsou naprosto pochopitelné. Občané tohoto státu si ani v nejmenším neumí představit mentalitu američanů, národní hrdost, pocit povinnosti vůči vlajce atp. Nelze to také od národa, který byl v dějinách téměř vždy v prvé řadě spokojeně nespokojený v podrůčí někoho jiného, plný udavačů, bezpáteřních lidí a který si ani ze svého středu nedokáže vybrat politika do nejvyšší výkoné funkce - premiera země a jehož nejlepší volbou je agent StB z cizí země.
Čest výjimkám a hrdinům, kteří to cítili jinak a konaly jinak. Nicméně i tyto hrdiny dokázal tento národ jen poslat do lágrů a buď je vyhánět, nebo udávat a popravovat.

Kosik1989

30. 01. 2020, 10:12

Nechapu lidi zmanipulovane americkymi filmy, ze oni jsou vzdy ti spravni.. ochranci lidských prav, siritele demokracie a dalsi lzi.. Kam nastolili svoji demokracii, tam se jen vrazdi a pokracuji boje.. Samozrejme v zajmu dobra lidi te urcite zeme a ne kvuli rope, ci zbrojarskemu prumyslu.. A ohledne te migrace, jak tady píše pan.. Samozřejmě, ze za to muzou americane..to diky jejich valkam se zamorila Evropa... Pro ne dobudoucna dobre.. Opet se bude valcit.. Oni posilat sve vojaky a hlavne se to bude vse dít jinde, hlavne ne v Americe a o to tady jde...

mravenec

30. 01. 2020, 09:52

1. Ne odstrelovac ,ale ostrelovac.
2. Nez zacnete glorifikovat tohoto cloveka tak si po zhlednuti znacne proamericky upraveneho filmu prosim prectete jeho vlastni autobiografii a udelejte si vlastni nazor.
Dle meho nazoru zmanipulovany primitiv lacne touzici po vrazdeni zlegalizovanem US Army.
A to nejsem prorusky troll.Tento clovek si nezaslozi sebemensi respekt,natoz pak obdiv.Byl to jen nemocny clovek , ktery podle svych vlastnich slov uvedenych v sve knihe potreboval vrazdit.

Jarda1

30. 01. 2020, 09:47

Nejlepší je, že když zastřelí ostřelovač, je to zabití, když střelí někdo jeho, je to vražda. To je komické.

Jaroslav

30. 01. 2020, 09:16

Kdo s čím zachází, s tím také schází ... ono to šíření demokracie je potřeba, ale "trochu" jinými prostředky ...