EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Od Studené války po dnešek: Bradley M2A4/M7A4 získává miliardy na vylepšení a novou strategickou roli

 27. 09. 2025      kategorie: Vojenská technika      4 komentáře

Americká armáda oznámila koncem září 2025 dvě nové změny smlouvy se společností BAE Systems, která pokračuje ve výrobě a modernizaci bojových vozidel M2 Bradley. Zakázky v celkové hodnotě 22,4 milionu dolarů (463 milionů Kč) zvyšují celkovou hodnotu smlouvy na 668,4 milionu dolarů (13,8 miliardy Kč) a zahrnují modernizaci starších verzí na M2A4 a M7A4. Americká armáda zajišťuje, že její obrněné brigády zůstanou díky těmto modernizovaným vozidlům bojeschopné, a zároveň překlenuje časovou mezeru do realizace budoucího programu XM30.

m2a4e1-bradley-iron-fistFoto: M2A4E1 Bradley s APS Iron Fist Light | US Army / Public domain

K dnešnímu dni již americká armáda uzavřela dvě po sobě jdoucí změny smlouvy se společností BAE Systems Land & Armaments na pokračování výroby a modernizaci bojových vozidel Bradley. Smlouvy specifikují výrobu vozidel na bázi Bradley, včetně variant M2A4 a M7A4, s využitím starších vozidel jako základu pro konverzi. Obě zakázky určují jako smluvní stranu Army Contracting Command v Detroit Arsenal v Michiganu, přičemž termíny dokončení jsou stanoveny na 11. listopadu 2027 a 30. listopadu 2027. Místa výkonu práce a financování budou i nadále určována na úrovni objednávky v souladu se stanoveným rámcem pro uzavírání smluv.

M2A4 a M7A4 jsou nejnovější varianty vyvinuté v rámci programu Engineering Change Proposal (ECP) americké armády, jehož cílem bylo obnovit výkonnostní rezervy způsobené přidáním pancéřování a elektronických systémů během konfliktů v Iráku a Afghánistánu. ECP1 zahrnoval lehčí pásy, nové torzní tyče, modernizované tlumiče nárazů a revidovaný systém podpory odpružení pro obnovení světlé výšky a mobility v náročném terénu. ECP2 zavedl nový pohonný agregát s dieselovým motorem Cummins VTA903E-T675 o výkonu 675 koní, převodovkou HMPT-800-3ECB a elektronikou pro řízení výkonu, aby podporoval těžší náklady a energeticky náročné systémy. Vozidla, která obdržela oba balíčky vylepšení, byla překlasifikována na standard A4. M2A4 byl poprvé nasazen v dubnu 2022, přičemž cíl armády pro nákup vozidel M2A4 a M7A4 činil 1 329 kusů do června 2025, což představuje vybavení pro devět obrněných brigád plus výcvikové a podpůrné prostředky. V té době bylo objednáno 985 kusů a dodáno 583 kusů.

M2A4 má bojovou hmotnost přibližně 36 287 kg, osádku tří osob a až sedm vojáků výsadku, maximální rychlost 66 km/h, dojezd 402 km, kapacitu palivové nádrže 587 litrů a světlou výšku 0,3 m. Může překonat příkopy až do 2,5 m, vertikální překážky do 0,9 m, svahy do 60 % a boční svahy do 40 %. Jeho délka je 6,5 m, šířka 3,2 m a výška 3,3 m. Výzbroj tvoří 25mm kanón M242 Bushmaster, koaxiální kulomet ráže 7,62 mm a dvouhlavňový raketomet TOW. Vylepšení řízení palby zahrnují automatické sledování dvou cílů, automatické zaměření, funkci hunter-killer a digitalizovanou centrální procesorovou jednotku s balistickým softwarem pro řízení palby. Schopnost přežití je podporována kompatibilitou s reaktivním pancířem, vylepšeným systémem hašení požáru a rušičkami IED, s dodatečnou integrací aktivních ochranných systémů u pozdějších podvariant.

Nejnovější verze M2A4, M2A4E1, integruje systém aktivní ochrany Iron Fist Light vyvinutý společností Elbit Systems a integrovaný společností General Dynamics Ordnance and Tactical Systems. Tento APS zahrnuje dva odpalovače a čtyři distribuované senzorové soustavy složené z radarových a infračervených detektorů, které navádějí efektory proti přilétajícím raketám a protitankovým řízeným střelám. Jeho účelem je zvýšit šanci na přežití proti moderním hrozbám, včetně dronů a munice útočící shora. Mezi další vylepšení patří vysokorychlostní zaměřovač střelce a jednotky pro regulaci prostředí, které řeší tepelné namáhání v prostorech pro osádku a převážené vojáky, což bylo v testovacích zprávách armády označeno jako přetrvávající problém. Dřívější soupravy pro přežití, jako jsou BUSK, další reaktivní pancéřové balíčky a rušičky proti IED, zůstávají s platformou kompatibilní. Americká armáda uvedla, že financování spojené s nahrazením vozidel Bradley převedených na Ukrajinu podporuje nákup vozidel M2A4E1, přesné množství však zůstává nespecifikováno.

Vozidlo M7A4 Bradley Fire Support Team je postaveno na podvozku M2A4 a integruje systémy pro získávání a označování cílů, jež nahrazují raketomet TOW verze M2A4. Sada senzorů palebné podpory je schopna lokalizovat cíle až do vzdálenosti 20 km a generovat souřadnice mřížky Target Location Error 90 (TLE90) pro digitální zprávy Call-for-Fire přenášené prostřednictvím softwaru Forward Observer System na Mounted Family of Computer Systems (MFoCS). Základní výzbroj verze M7A4 odpovídá verzi M2A4. Vozidlo poskytuje plnou integraci s JBC-P, digitální komunikací, inteligentními displeji velitele a velitele čety a Blue Force Tracker 2 se satelitním připojením. Specifikace uvádějí bojovou hmotnost 32 800 kg, výkon motoru 600 k, maximální rychlost 61 km/h, dojezd 402 km a schopnost překonávat překážky podobnou jako u M2A4. Ochrana zahrnuje pancéřování spodní části, sedadla tlumící energii a ventilaci pro jadernou, biologickou a chemickou obranu. M7A4 zlepšuje koordinaci dělostřelecké a letecké podpory při zachování manévrovacích schopností s mechanizovanými jednotkami.

Po intenzivním testování dospěla armáda k závěru, že vozidla M2/M7A4 jsou z hlediska provozu účinná a vhodná ve srovnání s M2A3, s výrazným zlepšením mobility, zásahu cílů a situačního povědomí velitele. Zůstaly však obavy ohledně nadměrného zahřívání v oddílu pro transport vojáků a zranitelnosti vůči určitým kinetickým a kybernetickým hrozbám, což vedlo k doporučením pro další zmírňování těchto rizik. Testy kontaktních bodů vojáků a ověřování výroby potvrdily opravy zjištěných problémů a ověřily výkonnost platformy v mechanizovaných pěchotních rolích. Tyto procesy zajistily, že výrobní jednotky splňovaly požadavky armády na spolehlivost, mobilitu a přežití před vstupem do služby brigády.

Operační nasazení vozidel M2A4 Bradley bylo předvedeno během cvičení Hedgehog 25 v Estonsku ve dnech 5. až 23. května 2025. Jednotky 5. eskadry 7. jezdeckého pluku 3. pěší divize byly nasazeny s vozidly M2A4 v rámci série multinárodních cvičení NATO na východním křídle. Scénáře simulovaly konvenční invazi vyžadující mechanizované útoky, boj v městském a lesním terénu a obranné operace. Vozidla byla přepravena letadlem C-17 Globemaster III během akce Immediate Response Package v Tartu, aby se ověřila rychlá letecká přeprava obrněných jednotek na kritické přední pozice. Po příjezdu na místo prováděla vozidla M2A4 průniky, podporu pěchoty a taktické úkoly v oblasti bezpečnosti, přičemž byla integrována do spojeneckých sil. Jejich použití podtrhlo důraz NATO na mobilitu, interoperabilitu a rychlé posílení obrany Pobaltí v souvislosti se zvýšenými obavami o bezpečnost v regionu po akcích Ruska na Ukrajině. V těchto cvičeních vozidla Bradley prokázala nejen svou roli palebné podpory, ale také svou schopnost zapadnout do rámce modernizace a odstrašování NATO.

Nové smlouvy a nasazení podtrhují roli vozidel Bradley jako přechodné platformy, která překlenuje současné potřeby a budoucí požadavky. Armáda plánuje pokračovat v nasazování vozidel M2A4 a M7A4, dokud se na počátku 30. let nezačne vyrábět bojové vozidlo pěchoty XM30. Do té doby zajistí konverze A4 a nové podvarianty E1, že obrněné brigády zůstanou vybaveny vozidly, jež splňují současné požadavky na přežití a síťové propojení. Armáda již v rámci balíčků vojenské pomoci převedla na Ukrajinu přibližně 186 vozidel Bradley, převážně starších vozidel M2A2 ODS-SA, což zdůrazňuje naléhavost udržení vlastní flotily prostřednictvím modernizačních smluv. Ačkoli design vozidel Bradley pochází z období studené války, postupná vylepšení reprezentovaná modely M2A4 a M7A4 umožňují, aby platforma zůstala integrována do struktur NATO, poskytovala obrněnou mobilitu a palebnou sílu a sloužila jako praktické řešení, dokud nebude plně realizován její nástupce.

Zdroj: armyrecognition.com

 Autor: Petr Žák

BRAVO SIX

Komentáře

Maveric

27. 09. 2025, 10:04

A jejich výhody v bojích na Ukrajině:
https://www.youtube.com/watch?v=EWXX9HbqARQ&t=6s
How Bradley IFVs prove more Useful in Ukraine than Tanks

Maveric

27. 09. 2025, 09:55

Pro ty kdo nemají čas a schopnosti sledovat celý film - vývoj M2 Bradley ve zkratce:
https://www.youtube.com/watch?v=aXQ2lO3ieBA

Maveric

27. 09. 2025, 09:45

Skvělý komediální film o tom, že vyvinout dokonalé bojové vozidlo pěchoty - není vůbec lehké...
https://www.youtube.com/watch?v=wNpGBTU_jt4

Maveric

27. 09. 2025, 16:06

Podle skutečných událostí.

POPUP