EXCALIBUR
CZUB

Americké námořnictvo odepíše poslední Hornety

 02. 02. 2019      kategorie: Vojenská technika      6 komentářů

Americké námořnictvo odepíše poslední palubní víceúčelové bojové letouny F/A-18C Hornet. Dne 1. února 2019 proběhlo oficiální rozloučení se stroji tohoto typu.

Na konci 90. let americké vojenské námořnictvo začalo přijímat výrazně modernizované verze letounu F/A-18, známé jako Super Hornet. Do nedávné doby však zůstávala 34. squadrona Blue Blasters (Strike Fighter Squadron 34) poslední operační jednotkou, která využívala staré Hornety. Nyní nastal čas nahradit je Super Hornety.

FA-18_Super_Hornets_of_Strike_Fighter_Squadron_31_fly_patrol,_Afghanistan,_December_15,_2008
Foto: Boeing F/A-18E/F Super Hornet | Wikimedia Commons

Psali jsme: Podívejte se, jak byl tento druhoválečný stroj po mnoha letech opět přiveden k životu

V tomto případě zůstanou letouny F/A-18C Hornet v provozu v rezervních jednotkách amerického námořnictva. Hornety bude i nadále používat americký námořní sbor, který dokonce provádí jejich modernizaci.

Letoun F/A-18 byl vyvinut společností McDonnel Douglas v sedmdesátých letech a později byl několikrát modernizován. Celkově bylo vyrobeno asi dva tisíce letadel, které jsou kromě USA provozovány v zemích jako Austrálie, Španělsko, Kanada a několika dalších.

FA-18E_Super_Hornet_of_VFA-115_in_flight_over_the_Bismarck_Sea_in_March_2016
Foto: Boeing F/A-18E/F Super Hornet | Wikimedia Commons

Psali jsme: CUTLASS rozšiřuje rodinu bojových robotů



McDonnell Douglas (dnes Boeing) F/A-18 Hornet je víceúčelový stíhací letoun schopný provozu z letadlové lodi a za každého počasí, který je určen jak pro vzdušné souboje, tak i pozemní útoky. Navržen byl v průběhu 70. let 20. století pro potřeby amerického námořnictva a námořní pěchoty, ale do služby se dostal i v mnoha dalších zemích.

Letoun vznikl dalším vývojem typu Northrop YF-17A. Po zařazení do služby měl nahradit stroje A-7 Corsair II sloužící v americkém námořnictvu a F-4 Phantom II námořní pěchoty. Původně se plánovaly 2 rozdílné verze: F-18 pro stíhací úkoly a A-18 pro bitevní úkoly, ale nakonec byly sloučeny do jednoho konstrukčního návrhu. To se odrazilo i v jeho neobvyklém označení F/A-18.

FA-18C.Hornet.VFA-34.USS.Ronald.Reagan.CVN-76.wiki.USN.PD
Foto: F/A-18C Hornet od VFA-34 Blue Blasters startuje z lodi USS Ronald Reagan CVN-7 | USN / PD

Poprvé se vznesl z letiště Lambert 18. listopadu 1978 s šéfpilotem MDD Jackem Kringsem. Od ledna 1979 se F-18 zapojil do testů v Námořním zkušebním leteckém středisku v Patuxent River a u později detašované zkušební letky VX-4. Během následujících letových zkoušek do 4. února 1981 zde bylo použito 9 strojů předcházejících sériové jednomístné F/A-18 a dvě cvičné TF-18A.

8. září 1980 se v důsledku roztržení rotoru nízkotlaké turbíny pravého motoru zřítil druhý dvoumístný Hornet, těsně po odletu z předvádění v britském Farnborough. Palubní kvalifikační zkoušky F-18 probíhaly na letadlové lodi USS America (CV-66) u pobřeží Virginie mezi 31. říjnem a 3. listopadem 1980.

První sériové stroje se začaly k námořnictvu dostávat v květnu 1980. První jednotkou, která dosáhla operační způsobilosti byla jednotka námořní pěchoty VMFA-314, která byla za operačně způsobilou vyhlášena 7. ledna 1983. Ukázalo se, že letadlo vyniká jak v stíhací tak v útočné roli, pro které byl navržen. K tomuto úspěchu dopomohl i radar AN/APG-65.

Video: F-18 Super Hornet v akci / YouTube

Po vyrobení 371 ks F/A-18 a 40 ks F/A-18B se výroba soustředila na produkci vylepšených verzí F/A-18C, které byly první verzí schopnou nést rakety AIM-120 AMRAAM a protizemních střel AGM-65 Maverick. Spolu s novými F/A-18C byly pořízeny i F/A-18D – dvoumístné verze, které měly nahradit stroje A-6 Intruder. Pozdější verze F/A-18D měly schopnost nasazení k nočním útokům. Hlavními nedostatky prvních verzí F/A-18 byl malý dolet. Vývoj zvětšené verze, která měla o 86 cm delší trup a 25% zvýšenou plochu křídel, začal na počátku 90. let 20. století. Byl označen jako F/A-18 Super Hornet (jednomístný) a F/A-18F Super Hornet (dvoumístný). Jeho úkolem je nahradit starší verze F/A-18 a stroje F-14 Tomcat. Byla také vyvinuta verze pro elektronický boj, označena jako EF/A-18G Growler, přičemž by měl nahradit letadla EA-6B Prowler.

Zdroj: Militarybox, CC BY-SA, Wikipedia, YouTube

ARMY24

Komentáře

Delta

07. 03. 2019

Pozor na to příště

Námořní konverzace
Toto je kopie skutečné radiové konverzace mezi americkou válečnou lodí a Kanaďany nedaleko pobřeží Newfoundlandu, říjen 1995
Kanaďané :
Prosím, odkloňte váš kurz o 15 °směrem na jih, abyste se vyhnuli kolizi
Američané :
Doporučuji, abyste Vy odklonili váš kurz o 15 °na sever, abyste předešli kolizi
Kanaďané:
Zamítnuto. Vy musíte odklonit kurz o 15 °na jih, abyste předešli kolizi.
Američané:
Tady je kapitán americké válečné lodi.Znovu opakuji – odkloňte Váš kurz.
Kanaďané:
Zamítnuto. Opakuji - Vy musíte odklonit kurz.
Američané :
Tady je letadlová loď USS Abraham Lincoln CVN 72 – Atlantická námořní flotila Spojených států. Jsme doprovázeni třemi torpédoborci a třemi křižníky s plnou leteckou podporou. Trvám na tom, abyste Vy změnili kurz o 15 °severně – opakuji 15 stupňů na sever nebo počítejte s opatřením, která zajistí bezpečnost naší skupiny.
Kanaďané : My jsme maják – čekám na vaši odpověď.

Letadlová loď / F-35B. Moc zajímavé, radost pohledět
http://www.youtube.com/watch_popup?v=Ki86x1WKPmE&feature=colike

Odin

02. 02. 2019

Škoda, že tyhle nádherná éra nebyla zařazena do naší moravské armády, ale holt nebylo takové velké všimné jako u Gripenů....!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací