EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Operace Unthinkable: Plán Winstona Churchilla na invazi do Sovětského svazu

 04. 11. 2022      kategorie: Vojenská historie      31 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Šéfové "velké trojky" spojeneckých zemí za 2. světové války – britský premiér Winston Churchill, americký prezident Franklin D. Roosevelt a sovětský vůdce Josif Stalin – udrželi v boji proti nacistickému Německu přes velmi rozdílné postoje v mnoha otázkách jednotnou frontu. Právě tyto rozpory však velmi záhy po vítězství vedly k rozkolu a období tzv. studené války. Válka však nemusela být vůbec "studená" – britský premiér měl připraven plán útoku proti bývalému spojenci, v němž zcela logicky spatřoval hrozbu pro civilizovanou poválečnou obnovu kontinentu.

Roosevelt i Stalin o sobě navzájem smýšleli s respektem, zatímco Churchill Stalinovi ani v nejmenším nedůvěřoval. Vůdce SSSR slíbil Německem okupovaným zemím, které osvobodila Rudá armáda, svobodné volby, ale Churchill se domníval, že je ve skutečnosti hodlá podřídit sovětské vládě – tato  předtucha britského premiéra se potvrdila, a právě on označil vytvořenou linii jako "železnou oponu".

PotsdamFoto: Stalin, Truman a Churchill na postupimské konferenci v červenci 1945 | Wikimedia Commons / Public domain

V květnu 1945 Churchill nařídil vypracovat sérii plánů s krycím názvem "Operace Unthinkable", které stanovily možnost války proti Rusku s cílem převzít kontrolu nad zeměmi okupovanými Sověty, jako bylo Polsko. Tyto plány, vypracované Společným plánovacím štábem, nebyly nikdy schváleny, ale kdyby se uskutečnily, došlo by již 1. července 1945 k násilnému konfliktu.

Jeden z plánů v rámci operace Unthinkable počítal s překvapivým útokem 47 britských a amerických vojenských divizí na sovětské jednotky umístěné v Německu. Měl se uskutečnit v Drážďanech, které se nacházely uprostřed sovětské linie, a zahrnoval by téměř polovinu vojenských divizí, které mělo britské, americké a kanadské velitelství k dispozici.
Potenciální operace zahrnovala také plán, podle něhož by se britské, americké, polské a dokonce i německé jednotky pokusily osvobodit Polsko a východní Německo od Stalinovy nadvlády. Spojenci by podobnou "nemyslitelnou" operací riskovali vstup do třetí světové války.

SSSR byl to poslední, na co Amerika myslela, protože země byla stále ve válce s Japonskem. Tato navrhovaná bitva by vedla k tomu, že by spojenecké síly musely bojovat s nepřítelem uprostřed zimy, což by mohla být fatální situace, která přispěla k Hitlerovu neúspěchu o čtyři roky dříve. Britští představitelé si také uvědomovali, že bez pomoci svých amerických protějšků by byla ofenziva od počátku odsouzena k zániku.

Původní plán byl zrušen a místo něj byl vytvořen druhý. Ten obsahoval scénář, podle něhož by se Britové museli bránit proti Sovětům, kteří by se po návratu USA domů snažili dostat k Severnímu moři a Atlantickému oceánu. Churchill se obával zejména toho, že Polsko bude v této době nadále hlavním cílem sovětské agrese.

Jedním z vážných problém bylo, že po více než tři roky bylo veřejné mínění v Americe a Británii přesvědčováno, že SSSR je statečný a věrný spojenec, který má na bojích lví podíl a snáší nevýslovné utrpení. Kdyby nyní vlády prohlásily, že Sověti jsou nedůvěryhodní a bezcharakterní tyrani, jejichž ambice je třeba držet na uzdě, domácí politické důsledky mohly být nevypočitatelné.

Operace Unthinkable byla přísně tajná a na veřejnost se dostala až v roce 1998. Kdyby nebyl v červenci 1945 donucen rezignovat, mohl Churchill své plány možná uskutečnit a uvrhnout svět do třetí rozsáhlé války. Británie sice nikdy oficiálně nevstoupila do války se Sovětským svazem, ale američtí představitelé brzy obdrželi zlověstné varování od Stalina, což vedlo v důsledku k zahájení studené války. Japonsko bylo poraženo, Sověty vnucovaný vývoj ve východní Evropě stále zřetelnější, a i Američanům již bylo zřejmé, kdo je novým protivníkem.

Vzhledem k množství práce, která byla věnována přípravě operace Unthinkable, je těžké se neptat, zda si sovětští představitelé vůbec byli vědomi toho, co Churchill plánoval. John Erickson, profesor na Edinburské univerzitě, se domnívá, že ano. V červnu 1945, pouhý měsíc před plánovanou invazí do SSSR, Georgij Žukov náhle nařídil jednotkám umístěným v Polsku, aby se přeskupily a připravily na obrannou akci.

Erickson se domnívá, že plány operace Unthinkable mohly být sovětským představitelům předány prostřednictvím cambridgeské pětky, skupiny špionů, kteří během druhé světové války předávali Sovětům zpravodajské informace. Pokud Sověti o operaci Unthinkable skutečně věděli, mohla jejich příprava na plánovanou britskou invazi vést ke spojenecké katastrofě.

Spojenci nakonec operaci Unthinkable nikdy nezahájili. Někteří historici nadále diskutují o tom, zda by výsledek invaze zastavil násilnou cestu destrukce, kterou Stalin vedl napříč SSSR a východním blokem, nebo zda by vyústil v další světovou válku.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

pompey47

30. 11. 2022, 12:41

Do you need a loan???? Personal loans or Business loans???? Talk to me about it. CONTACT NAME: Mr. Petr Buzek, If interested, please contact us at::::::petrbuzekloanfirm@gmail.com
Whatsapp now: +639451256230

Dr. Beir

04. 11. 2022, 21:41

Pan Flek
Někde jsem kdys dohledal, Svaz měl 170 divizí. Přiznám se, že se mi hledalo těžko. Ano, 170 divizi proti 107, ale děkuji vám, protoze v operaci se pocitalo s 10ti divizemi Německé armády. To se ovsem nehodí do vaší koncepce. Původní myšlenka jak postupovat proti Svazu ve spojeni GB a USA se jmenoval projekt Bourbon. Dále upřesním, že hlavním informatorem Svazu byl Kim Philby, ktery se "prosadil" u M16. Žádná rudá kapela. Každopádně sila Svazu byla úchvatná. Najdou se oponenti, ale střední Evropa je mohla nakopnou na Západní cestu. To si nemyslim, válka opradu byla pro Svaz obrovská zátěž a splnil svoji vizi jak spojit slovany.
Jenže, Stalin někdy v roce 1946-8? prohlasil, že 10 až 15 to rozjede proti Západu.
Dokonce později vznikl plán "Sedm dni k řece Rýn" a to v roce 1979.
Vidite, je mnoho informací a kde je ta realita. Děkuji.

Zdeněk

05. 11. 2022, 00:49

Bier, když provedeš svůj večerní výzkumný projekt Bourbon, neměl bys pak psát příspěvky, tím méně příspěvky k historickým událostem ... ten myšlenkový guláš je neuvěřitelný. Hlavně ta vsuvka o spojení slovanů s malým s, ta mě za srdíčko chytla obzvláště ...
Ale aby se neřeklo, že se jen navážím, vysvětli mi nyní jednu svou teorii:
Jakou souvislost může mít operace Unthinkable z jara 1945 s Rudou kapelou neboli Die Rote Kapelle, jejichž většina členů skončila už v roce 1942 na popravišti nebo v koncentračních táborech? Tím spíše, že jediný, kdo vzpomněl Rudou kapelou jsi ty?

Dr. Beir

05. 11. 2022, 10:48

Alkohol bych si dal i rad s tebou, ale nemohu sloužit.
Stalin se pokladal za sjednotitele
Slovanů, ale to snad není pro tebe novinka.
Rudá kapela měla smulu, ale jeji člen Leopold Trepper fungoval dál. Jestli mel informace o pripravach ofenzivy proti Svazu nevim, ale za zminku stojí.
Chápu, že o projektu Bourbon nic nevíš.
Jak neustále opakuji, hledej.

Zdeněk

05. 11. 2022, 12:29

No to víš, že Leopold Trepper "fungoval", od roku 1943, kdy se mu podařilo uprchnout Gestapu, do roku 1945 se skrýval, pak byl za zatčen jednotkou Směrš a za své věrné služby CCCP dostal od Stalina osobní dárek - 10 let v kriminále ...
Ale jinak souhlasím, připomínat, znovu a znovu připomínat, co dostanete za věrnost CCCP potažmo Rusku.

Dr. Beir

05. 11. 2022, 18:19

Souhlas.

Vaclav Flek

05. 11. 2022, 01:37

pro Dr. Beir

Bohuzel vubec nic z toho, co mi pisete, neberu. Ukazuje to vasi malou informovanost o souvislostech II. svetove valky. Bohuzel ani to pivo vam v tom nepomaha najit pravdu.

Nebudu reagovat na vsechny vase velmi "zvlastni argumenty", jedine na ten hlavni, totiz vas udaj o 170 sovetskych divizich. Dle mych informaci mel Sovetsky svaz na konci valky (tedy v obdobi, relevatnim pro diskusi o operaci "Unthinkable") celkem asi 500 divizi ! Neni to zase az tak udivitelne, pokud vime, ze k 22. červnu 1941 tvorilo Rudou armadu 303 divizi, z toho 63 tankovych. Pote prisla uplna mobilizace a pocet divizi vzrostl. Vice jiz ani pres masivni povolavani do armady nemohla zeme postavit, nebot nektere svazky utrpely takove ztraty, ze musely byt staveny znovu od zakladu, takze se jejich pocet v kvetnu 1945 ustalil asi na 505. Slo o pocet jeste pred zahajenou demobilizaci, coz je ovsem relevantni ve vztahu k britskym stabnim kalkulacim o proveditelnosti oerace "Unthinkable".

Tech 170 divizi mela Sovetska armada ve sve sestave az mnohem pozdeji, v situaci, ktera nema s operaci "Unthinkable" nic spolecneho.

Vse ostatni, co pisete, od "spojeni Slovanu" az k "sedmi dnum k Rynu" jsou blaboly. Ten vyraz mne mrzi, velmi nerad je pouzivam, ale vase vyroky nemohu bohuzel oznacit jinak.

Dr. Beir

05. 11. 2022, 10:57

Pan Flek
Opakuji, Stalin ač Gruzinec se pokladal za sjednotitele Slovanů. To je všeobecně znamy fakt.
Sedm dní do Rýna ( Rus : „Семь дней до реки Рейн“ , Sem ‚dney Do reki Reyn ) byl přísně tajné vojenské simulace vyvinutá v roce 1979 Varšavské smlouvy . Představuje vizi sovětského bloku sedmidenní jaderné války mezi NATO a Varšavskou smlouvou.
Tento možný scénář třetí světové války zveřejnila polská konzervativní vláda po volbách v roce 2005 s cílem „odložit komunistickou minulost země“ a „vzdělávat o ní polskou veřejnost“. Starý režim “.

Vaclav Flek

05. 11. 2022, 23:10

pro Dr. Beir :

Tato diskuse mela byt o planovani operace "Unthinkable", v ramci debaty jsem vas informoval, ze Sovetsky svaz mel v roce 1945 asi 500 divizi, nikoliv 170, ja uvadite. Na to jste nereagoval.

Zato jste napsal, ze se Stalin pokladal za "sjednotitele Slovanu", coz vubec nebyo predmetem diskuse, navic je to hruba nepravda. Podivejte se treba, jak se choval ke slovanske Jugoslavii, jejihoz prezidenta oznacoval za "krvaveho psa", nebo ke slovanskemu Polsku, ktere popsal jako zmrzacene dite Versailleske smlouvy. Take utocna operace "za sedm dnu na Ryne" nema s operaci "Unthinkable" nic spolecneho, nebot jejim klicovym prvkem bylo nasazeni jadernych zbrani. To vsak pri planovani operace "Unthinkable" zcela chybelo. Take se domnivam, ze zatahovat do diskuse spionazni sit "Rudy orchestr", nebo treba Kima Philbyho, je pouhym zbytecnym roztahovaim debaty do sirky, niz by prineslo cokoliv podstatneho k tematu.

Vaclav Flek

06. 11. 2022, 02:13

pro Dr. Beir :

Jenom dve poznamky :

1) Dekuji za  (neprilis povedenou) snahu prevest rusky nazev z azbuky do latinky. Pokud jste svou zpravu adresoval skutecne pouze mne, vezte, ze ctu v rustine asi stejne lehce jako v cestine. I kdyz mluvim velmi dobre francouzsky a francouzske autory ctu v originale, mou oblibenou cetbou jsou "Tri musketyri" v rustine, nebot se zde hovori krasnym jazykem, tak odlisnym od drivejsi dikce Brezneva ci dnes Putina.

2) Ted to podstatne :
Zadny strategicky plan agrese armad Varsavske smlouvy do zapadni Evropy by se zcela jiste nejmenoval "Sedm dnu do dosazeni Ryna". Neslo ovsem o nic noveho, podobne plany existovaly jiz od padesatych let, tedy vice nez o dve dekady drive ! V roce 2007 u nas vysla kniha autoru Karla Stepanka a Pavla Minarika s nazvem " Ceskoslovenska lidova armada na Rynu". Vychazela z kritickeho rozboru velitelsko-stabniho cviceni z roku 1964, jeji zavery vyplyvaji jiz z nazvu knihy. Podobne plany ovsem existovaly jiz pred timto datem, ale nebyly dosud zverejneny.

Dr. Beir

06. 11. 2022, 09:35

Pan Flek
Dekuji za Vaši odpověď. Sedm dní k řece Ryn lze snadno dohledat na webwch. Pridam jeden a preji hezký den
https://globe24-cz.cdn.ampproject.org/v/s/globe24.cz/amp/svet/43481-jak-mela-probihat-treti-svetova-valka-rusko-melo-tajny-plan-jaderne-valky-proti-nato?amp_gsa=1&_js_v=a9&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%3D%3D#amp_tf=Zdroj%3A%20%251%24s&aoh=16677233083124&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&share=https%3A%2F%2Fglobe24.cz%2Fsvet%2F43481-jak-mela-probihat-treti-svetova-valka-rusko-melo-tajny-plan-jaderne-valky-proti-nato

Vaclav Flek

08. 11. 2022, 02:23

pro Dr. Beir :

Diky za webove odkazy, ktere jsou mi bohuzel k nicemu, nebot se mi nezobrazuji. Jak jsem jiz psal drive v jine souvislosti, bud je vine spatne napsany odkaz, nebo muj zastaraly pocitac, anebo moje neschopnost. Bud jak bud, na tuto cast vasi argumentace nemohu reagovat.

Vaclav Flek

04. 11. 2022, 18:04

Bohuzel povazuji clanek za slaby s radou nepresnosti.

1) Klamavy je jiz nazev clanku, operace "Unthinkable" nemela byt planem na "vojenskou invazi do Sovetskeho svazu", ale snahou dosahnout plneni umluv z Jalty, predevsim zajisteni demokratickych voleb v Polsku. Toho se melo dosahnout vytlacenim sovetskych vojsk z Polska a vychodniho Nemecka. Spojencke jednotky se mely zastavit zhruba na spojnici mest Gdansk a Vratislav, a dale nepostupovat

2) Svuj vyrok o "zelezne opone" pronesl Churchill poprve az v breznu 1946, s planovanim operace "Unthinkable v kvetnu a cervnu 1945 tak nemohl mit tento pojem nic spolecneho.

3) Vypracovanim planu byl poveren velmi uzky tym, nazvany Spolecny vybor nacelniku stabu (se zastoupenim pozemni armady, letectva a namornictva). Kazda ze tri slozek si mohla pozvat pouze minimalni mnozstvi spolupracovniku, jejich celkovy pocet cinil mene nez dvacet.

4) Mozne zapojeni spionske organizace, zname pozdeji jako "cambridgska petka" je vysoce nepravdepodobne, alespon o nem neexistuji zadne prime ani neprime dukazy.

5) Ucast nemeckych vojsk (znovuvyzbrojenych valecnych zajatcu) byla zpracovateli planu povazovano za vysoce nepravdepodobnou. Byvali esesmani byli z podobnych uvah naprosto vylouceni.

6) Pomer sil zapadnich Spojencu a Rude armady cinil v tankovych silach asi 1 : 2, v pesich divizich asi 1 : 4. Sovetske letectvo disponovalo temer dvojnasobnou prevahou (16 500 letounu proti 9 100, ale Spojenci pocitali s mnohem vyssi efektivitou sveho letectva a verii, ze dosahnou vzdusne prevahy. S jadernymi zbranemi se pri planovani vubec nepocitalo.

7) Zavery Vyboru nacelniku stabu vyznely v tom smyslu, ze uvahy o vytlaceni Rude armady ze stredni Evropy v roce 1945 jsou nerealne, a zatizeny velkou mirou rizika dalsi eskalace. Pred tim se musel sklonit i bojechtivy Churchill.

Martin23

04. 11. 2022, 15:30

Realita západního světa ze západního světa:

https://www.youtube.com/watch?v=5_FydymH6DQ

Roman

04. 11. 2022, 17:50

Jaká realita ???
Jenom jeden normální americkej konspirační kokot .

https://www.ceskatelevize.cz/porady/11030967025-newsroom-ct24/222411058170019/cast/911212/

Martin23

04. 11. 2022, 19:35

Tak pořad, otázky, odpovědi jsou evidentní realita.
Realitou je to, že Evropa má problém s energiemi.
Realitou je to, že padla vláda v Bulharsku, padla primiérka ve Velké Británii.
Realitou je, že Saudi evidentně nešli na ruku USA a jejich pseudodohodě.


No a samozřejmě můžeme srovnávat prorežimní ČT na 10 milionovém trhu a konzervativní Fox News s dosahem nejen na území celých Spojených států, ale i mimo ně. Ale já to fakt dělat nebudu. Za to ROBO ty tvoje výšplechty fakt nestojí.

Ty jsi svazák indotkrinovaný Fialenkem a Rakušanem, který halí rozpadající se budovu ministerstva do bilborardu, ke kterému se již ani nechce přiznat. Takže nezbývá než každý názor, co se nehodí nebo nelíbí označit za konspiraci, lži, hoax.
Však se již vy demokraté chováte jako před rokem 1989 a chystáte totalitní legislativu. Už zavíráte i lidi. Ono dostat deset měsíců za hloupé urážky, to je pravá demokraticky právní raketa.


Zkrátka to tady bude pěkně po "demokraticku".
"Demokrati" se nejlépe poznají tak, že jenom oni jsou "demokrati", jenom jejich názor je správný, jenom jejich názor není v rozporu se zákonem.
Ostatně vy svazáci to dokazujete tady ve všech diskuzích.

Ale z jednoho mám radost. Pro vás liberální konzervativce je Fox News zlo, protože prosazuje konzervativní světonázor, což je je jí svazáky vašeho zrna vyšítáno.

A trochu o moderátorovi a TV:

Tucker začal hostovat svou vlastní show 14. listopadu 2016. Show poprvé debutovala jako nejsledovanější televizní vysílání sítě FOX roku 2016. Nejprve byla vysílána každý večer v 19:00 východního času. Ale časový rámec se změnil po vystoupení vystřídal Megyn Kelly v 21:00 ET času. 19. dubna 2017 se Tuckerova show začala vysílat od 20:00 po zrušení filmu „The O’Reilly Factor“.

Carlsona zná asi každý Američan, který se alespoň trochu zajímá o politiku. Talk show, kterou uvádí na stanici FOX News, je nejsledovanějším pořadem na zpravodajských kabelových televizích v USA, každý všední večer se na jeho pořad Tucker Carlson Tonight dívají v průměru tři miliony lidí.

Americká televize Fox News ve čtvrtek oslavila 25. narozeniny. I přes klesající popularitu kabelových stanic to byly narozeniny radostné. Konzervativní kanál je totiž stále zdaleka nejpopulárnější americkou televizí. Podle serveru Deadline.com se na Fox News v srpnu dívalo 2,5 milionu diváků.

To je o parník víc, než měla druhá nejsledovanější televize MSNBC s 1,2 milionu. Kdysi slavná stanice CNN mezitím spadla pod hranici milionu. Všechna čísla platí pro hlavní sledovací čas, takzvaný prime time.

Také nejsledovanější pořad patří konzervativcům. Je jím komentátorské okno libertariána Tuckera Carlsona jménem Tucker Carlson Tonight. Kultovní večerní pořad, zaměřený hlavně na voliče Donalda Trumpa, sleduje denně 3,3 milionu diváků. Fox News může těšit i to, že Tuckera přetáhla právě konkurenční MSNBC, kde hlasatel pracoval v letech 2005–2008.

Murdoch od začátku věděl, co dělá. Předobrazem se mu stal jeho starší britský projekt Sky News. Také Fox News se začala zaměřovat primárně na pravicově konzervativní diváky.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/fox-news-je-stale-na-vrcholu-i-pres-sexualni-skandaly-a-tezkou-spolupraci-s-trumpem.A211012_105400_ln_ekonomika_rkj

Vaclav Flek

04. 11. 2022, 20:31

pro Martin 23 :

Jak souvisi vas dlouhy prispevek s operaci "Unthinkable" ? Ja tam vubec zadnou souvislost nevidim...

Bombero

04. 11. 2022, 20:45

VF- dobrý den pane Fleku. N23 se nechá charakterizovat ve 3 bodech
1-plevelí diskuze, dává dlouhé příspěvky absolutně mimo téma
2- jede russkou propagandu, a když mu pak nevyjde, tak tvrdí, že to jen citoval někoho jiného. Nejznámější je jeho tvrzení, že do pondělí, 3 dnů mají russáci vyhráno
3-vezme kousek pravdy, kerou začně příspěvek a pak na to nabalí 90% prorusských lží
a u každého tématu nezapomene strašit drahou energií..

Mark

04. 11. 2022, 20:49

Martin23
Zkus prosím tě aspoň někdy neplevelit diskusi nesmysly mimo téma, dost to znechucuje. Dík

Martin23

04. 11. 2022, 21:07

Vzhledem k tomu, že příspěvek nebyl určen vám, tak žádnou souvislost vidět nemusíte, přestože je tedy evidentní, že šlo o reakci na vašeho kolegu, po kterém jsem mimochodem také nic nechtěl a v podstatě si mou reakci vyžádal.
Stejně jako i vaši kolegové Bombero a Mark, tady hrajete ty svoje svazácké hry.
Pokud by vás můj příspěvek nijak neoslovil a neviděl souvislosti, nechal byste jej bez dalšího komentáře. Jenže role vás svazáků zde je samozřejmě se věšet na druhé. Dokonce vás irituje i délka příspěvku, ke kterému nemáte žádný vztah. Podle mne jste se v tom sám našel.

Ale abyste neřekl, tak vám prozradím, co jsem mezi řádky tím prvním příspěvkem myslel.

USA zjevně svým posunem svých základen i základen NATO na východ pracují na těchto starých plánech.
No a já chtěl jen upozornit, že 3/4 roku zástupné války s Ruskem ukazuje, že západ je ekonomicky rozkládán, že bude mít jiné starosti než pokračovat v postupu na východ.

Martin23

04. 11. 2022, 21:15

Napsal jsem příspěvek o dvou řádcích a dovolím si tvrdit, že za poslední měsíc tady mám zlomek příspěvků, které jste zde napsal jen vy.
Na rozdíl od vás je mi ale jedno, co děláte. Tím se liším od vás "demokratů".

Vše ostatní je již o vaší svazácké aktivitě, kterou se snažíte maskovat tím, že si plevelit diskuzi nenecháte. Kdysi jste si podobně nenechávali rozvracet republiku.

Takže svazáčci, kdybyste na mne nereagovali, nic co bylo pod příspěvkem z 15:30 hodin by nebylo.

A protože jste reagovali, tak nezkuhrejte.

Takže zase za nějakou dobu svazáci.
Vy jste přeci rádi. Proto jste tady a proto se přisáváte jako klíšťata.

Roman

04. 11. 2022, 21:55

Realitou je to, že Evropa má problém s energiemi.
Realitou je to, že padla vláda v Bulharsku, padla primiérka ve Velké Británii.
Realitou je, že Saudi evidentně nešli na ruku USA a jejich pseudodohodě.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Nic co by tady nebylo odjakživa a svět se u nás v klidu točí dál. Kromě pro pár proruSSkejch pošahanců z Václaváku
Krámy sou pořád narvaný nakupujícíma a fronty u pokladen , silnice narvaný autama , minulej víkend Šumava i Krkonoše narvaný hotely lidma , na dovolenou vycestovalo letos nejvíc lidí v historii , energie zastropovaný a hospody steně zaplňený a  hlavně análízi od IQ23 pořád stejně mimo .
Tzn. že tvoje vysněný katastrofický scénáře pořád v nedohlednu .
Jinak výměny čelních představitelů demokratických zemích je zcela přirozený a zdravý jev . Ale to u vás v totalitním fašistickým ruSSistámu nemůžete nikdy pochopit , když se musíte ohejbat pod diktaturou doživotního neschopnýho a pomatenýho vůdce .

Martin23

05. 11. 2022, 07:57

Takže ROBO, když ti nevyšla dehonestace Fox News a Tuckera Carlson, tak mi tady chceš sdělit, že je tady všechno OK.

Ty jsi na tom jako ti, co tančili na Titaniku a ještě nestáli ve vodě.
Máme 400 miliard schodek, máme o 62% zdraženou elektřinu, máme benzín kolem 43 Kč, 20% inflaci, ČNB ohlásila, že příští rok bude ekonomická recese, začíná se propouštět.

A ty tady informuješ, jak si šmrdolové, co jim nevadí, že z každé 100,- Kč dnes 20,- Kč jim zmizí jen tak, užívají. To jen ukazuje, že tahle střední třída, která je v drtivé většině založena na zadlužení a pravidelném příjmu, bude první obětí toho, co přijde.

V USA se to za 25 dní nezhroutí, oni to nějak budou muset řešit, ale pouze to ukazuje, co se na západě děje. Že přijde obrovská krize.

Vaclav Flek

05. 11. 2022, 23:22

pro Martin23

K vasemu sdeleni : "Vše ostatní je již o vaší svazácké aktivitě, kterou se snažíte maskovat tím, že si plevelit diskuzi nenecháte...." mohu pouze napsat :

Nevim, komu jste sve sdeleni adresoval. Tim, ze v nem pisete o "svazacich",je mozne, ze jste mel na mysli sirsi skupinu osob. Co byt priste adresnejsi ?

Argumentu, ze jsem nemusel reagovat na vas obsahly prispevek, ktery s tematikou clanku vubec nesouvisel, rozumim. Na druhou stranu by vsichni diskutujici meli mit nejakou vnitrni kazen a meli by diskutovat pouze o tematu, jinak by se vse mohlo rozpliznout do podoby jakehosi facebooku, kde si diskutujici vymenuji zazitky z dovolene.

Ja nemam zadny zajem se k vam "prisavat" (vas termin). S vasimi nazory zpravidla nesouhlasim, ale vetsinou nechci diskutovat, nebot mi to proste nestoji za to. Skutecnost, ze jsem tentokrat reagoval, pouze svedci o tom, jak moc mi vadilo vase rozsahle zabirani verejneho prostoru tematikou, ktera s obsahem clanku nesouvisela. Urcite jsem neskuhral, nevim, proc pozivate tak stupidni vyrazy, ktere ani neumite spravne napsat...

KujonPT

04. 11. 2022, 15:20

Myšlenka na podobnou operaci vznikla asi dříve, než byly vypracovány plány. Po Jaltské konferenci byl Roosevelt stále více rozladěný ze Stalina a byl v častém kontaktu s Churchillem. V polovině března 1945 se Spojencům podařilo překročit Rýn. Německá armáda za Rýnem přestala klást účinný odpor. Tehdy "unthinkable" mohl vzniknout. Překážkou byl jen Hitler a jeho nejužší vedení. Roosevelt chystal rychlejší postup na východ a na Berlíín. Roosevelt nečekaně zemřel 12.4.1945. Co by se stalo, kdyby jeho zdraví vydrželo dalších pár týdnů, je předmětem mnoha dohadů. Harry Truman, dosud vicepresident, nebyl do věci zasvěcen. Mohla by se US Army objevit v Plzni mnohem dříve? Byla by Schoernerova armáda na území Protektorátu zahrnuta do operace Unthinkable? Německé obyvatelstvo v Pohraničí by nebylo odsunuto a možná by i zůstalo součástí poválečného Německa. Jaký by byl osud K.H.Franka? Na YouTube je několik scénářů postupu západních Spojenců. Zaujal mě postup ve směru Linec, Brno, Ostrava směrem do Polska. Faktem je, že německá Doenitzova vláda byla ve Flensburku zatčena Brity až 23.5.1945. To by mohlo znamenat, že Churchill stále plánu věřil, ale Truman se nepřipojil.

Vaclav Flek

04. 11. 2022, 18:46

pro KujonPT :

No, pisete ty vase uvahy velmi smele, ale pritom ponekud volne nakladate s tehdejsi realitou. V Teheranu v roce 1943 a predevsim v Jalte v unoru 1945 venovali Spojenci maximum casu dohode o povalecnem usporadani Evropy. Proc by to vse meli poprit nebo dramaticky prekopat a vytvaret uplne novy poradek ? Tak tomu nebylo.

Hlavni duvod planovani operace "Unthinkable" spocival v tom, ze Sovetsky svaz odmital plnit sve zavazky, ke kterym se v Jalte prihlasil (ci spise ktere si nasledne vylozil zcela jinak, nez to chapali zapadni Spojenci). Proto byla operace "Unthinkable" pouze teoretickym cvicenim, ktere melo ukazat, zda je mozne si dohody, uzavrene v Jalte, vynutit silou. Odpoved byla, ze nikoliv.

Operace "Unthinkable", svym rozsahem se blizici operaci "Overlord" (vylodeni v Normandii) asi tezko mohla vznikat nekde "na kolene" po prechodu Ryna. Slo o komplexni operaci, jejiz priprava by si za normalnich okolnosti vyzadala nejmene pul roku. Spojeny vybor nacelniku stabu to stihl za necele dva mesice, ovsem se zaverem, ze operaci uskutecnit nelze. Pokud by byl zaver pozitivni, musela by nasledovat dalsi faze jiz velmi konkretniho planovani operace.

Zdeněk

04. 11. 2022, 11:01

Tak si shrneme výsledky WWII:
poražené Německo - velmoc
poražené Japonsko - velmoc

trochu vítězné UK a Francie - trochu velmoc

vítězné USA - světová extratřída

nejvíce moc moc vítězné CCCP resp. Rusko - velká bezmoc ...

Kdo ví, co všechno by se stalo, nebo spíš nestalo, kdyby se operace Unthinkable stala operací Myslitelnou ...

Dr. Beir

04. 11. 2022, 09:43

Je zajímavé, že němečtí velitelé doufali ve společný utok s Anglii a USA na Svaz. Tato zmínka je v několika knihách. Němci brali Svaz jako společného nepřítele. Churchil počítal s plnou pomocí US armady, s Polskymi divizemi i wehrmacht společně s SS armádou.
Žukov byl velký nedůvěrivec a rozhodně nebyl hlupák.
Amíci se starali o Pacifik a očekávali pomoc Svazu v Mandžusku.
Jak by akce proti Svazu skoncila těžko posoudit. Určitě by to byla valka delší něž si asi myslel W. Ch. a Svaz by verboval z osvobozenych zemí. Možná by došlo na použítí JZ v Evropě.
Jsem rád za neprovedeni akce.

Vaclav Flek

04. 11. 2022, 18:29

pro Dr. Beir

Jenom tri rychle poznamky k vasemu prispevku :

- Spolecny vybor nacelniku stabu, ktery operace "Unthinkable" planoval, prakticky nepocital s ucasti nove vyzbrojenych nemeckych zajatcu. Ucast byvalych prislusniku SS jednoznacne vylucoval.

- Vedeni USA ztratilo jiz pocatkem roku 1945 zajem o sovetskou ucast ve valce proti Japonsku. Invazi Rude armady do Mandzuska si nepralo, ale nevideli zpusob, jak ji zabranit. Nicmene se dusledne ohradilo proti sovetskemu planu na invazi na ostrov Hokkaido, ta se nakonec neuskutecnila.

- Operace "Unthinkable" byla od pocatku pouhym prisne utajovanym stabnim cvicenim. Pote, co se ukazalo, ze v roce 1945 nejsou vojenske operace proti Rude armade realne, byl cely zamer cviceni ulozen do prisne strezenych sejfu. Zadne realne pripravy k vojenske konfrontaci nebyly podniknuty, a takova konfrontace tedy nehrozila.

Dr. Beir

04. 11. 2022, 18:45

Pan Flek
Ano, bylo asi jen přání vsech Němců se pomstit.
S Jaltskou dohodou máte pravdu, měla to byt určitá jistota.
Prevaha divizi 170 (140) ku 107 ve prospěch Svazu. Jedna cislovka správně u Svazu.

Vaclav Flek

04. 11. 2022, 20:12

pro Dr. Beir

Diky za reakci, ale poslednimu radku vubec nerozumim. Muzete mi, prosim, uvest, ceho se maji uvedena cisla presne tykat, a z jakeho zdroje jste je ziskal ?