Polsko posiluje svou mechanizovanou pěchotu a připravuje nákup 1400 BVP Borsuk
Polsko je v závěrečné fázi jednání o zakázce na nákup až 1400 bojových vozidel pěchoty Borsuk, včetně bojových a specializovaných variant. Náměstek ministra národní obrany Paweł Bejda potvrdil, že jednání se společností Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) jsou téměř u konce a dohoda se očekává v nejbližší době. Smlouva navazuje na sérii testů a hodnocení zaměřených na nahrazení stárnoucího vozového parku ze sovětské éry, především vozidel BWP-1.
Foto: Polské pásové BVP Borsuk | Huta Stalowa Wola
Program Borsuk byl zahájen v roce 2014 jako součást polské strategie modernizace mechanizovaných sil. V roce 2017 byl představen demonstrátor, po němž následovala postupná vylepšení prototypů. V roce 2018 byly zahájeny tovární zkoušky. Vojskové zkoušky proběhly úspěšně v roce 2020 a kvalifikační zkoušky v roce 2022. V únoru 2023 byla podepsána rámcová dohoda, která nastiňuje pořízení 1000 bojových vozidel a 400 specializovaných podpůrných vozidel. Počáteční smlouva zahrnuje 159 jednotek, přičemž další kontrakty a dodávky mají být dokončeny do roku 2035.

Rámcová dohoda zahrnuje specializovaná vozidla na podvozku Borsuk, jako jsou průzkumné transportéry Żuk, velitelská vozidla Oset, zdravotnická evakuační vozidla Gotem, vozidla technické podpory Gekon a průzkumná kontaminační vozidla Ares.
Vozidla Borsuk mají nahradit BWP-1, tedy polskou variantu sovětských BMP-1. Prioritu při dodávkách má 16. Pomořanská mechanizovaná divize. Vozidla Borsuk mají působit po boku nedávno pořízených hlavních bojových tanků polské armády, včetně tanků jihokorejské výroby K2GF a K2PL Black Panther, amerických tanků M1A1 a M1A2 Abrams a německých tanků Leopard 2PL. Borsuk zároveň doplní nová vozidla KTO Rosomak (obrněný transportér) a Rosomak-L (kolové bojové vozidlo pěchoty).
O Borsuk byl zaznamenán i mezinárodní zájem a brazilská armáda vozidlo vyhodnocuje pro svůj program VBC Fuz, podle kterého má být pořízeno 78 pásových bojových vozidel pěchoty. Rumunsko, které vyčlenilo v přepočtu 81 miliard korun na 298 pásových BVP, zvažuje vedle vozidel ASCOD 2, Hanwha K21 Redback a Rheinmetall KF-41 Lynx i vozidlo Borsuk. V září 2024 se zástupci PGZ setkali s rumunskými představiteli, aby projednali vhodnost Borsuku pro požadavky země, zejména jeho obojživelné schopnosti, které by mohly být přínosné v rumunském říčním terénu.
Borsuk je obojživelné pásové bojové vozidlo pěchoty vybavené bezosádkovou věží ZSSW-30. Je vyzbrojen 30mm kanonem Mk44 Bushmaster II, koaxiálním 7,62mm kulometem UKM-2000C a dvojitým odpalovacím zařízením pro protitankové řízené střely Spike-LR. Korba vozidla je tvořena ocelí vyztuženou kompozitními nebo keramickými pancéřovými deskami, které poskytují balistickou ochranu ohodnocenou podle STANAG 4569 na úrovni 4 vpředu a na úrovni 3 na bocích. Vozidlo pohání vznětový motor MTU 8V199 TE20 o výkonu 720 koní, spřažený s převodovkou Perkins X300.
Maximální rychlost vozidla Borsuk je 65 km/h na silnici a 8 km/h ve vodě. Systém hydropneumatického odpružení zlepšuje mobilitu v různých terénních podmínkách. Na veletrhu MSPO 2024 byla předvedena nová samohybná varianta minometu s věží M69 Rak. Integrace různých variant v rámci platformy Borsuk je v souladu s širšími snahami Polska o modernizaci obrany, které zahrnují pořízení nových hlavních bojových tanků a bojových vozidel pěchoty, jež mají nahradit zastaralou techniku.
Těžká verze BVP Borsuk má mít podvozek odvozený od podvozku jihokorejské samohybné houfnice K9, kterou v licenci vyrábí polská společnost HSW, ale bude mít stejnou věž jako lehká varianta. Zatímco lehká varianta je obojživelná, těžká varianta nebude. Těžké Bosuky mají být nasazeny u 18. pěší divize (18 Dywizja Piechoty), jejíž 1. obrněná brigáda (1 Warszawska Brygada Pancerna) má kromě podpůrných jednotek dva tankové prapory a dva prapory mechanizované pěchoty. U tankových praporů probíhá přezbrojení z Leopardů 2A5 na americké M1A2 Abrams.
Zdroj: Defense News, Defense Magazine, armyrecognition.com
Komentáře
Samaritanec
04. 02. 2025, 20:56Mě by zajimala jina věc. Jak je možné, že tam to jde a u nas se udela obednavka, vyberko atd a dalsich xyz let se tahnou soudy, korupce atd. Nejsme schopni nakoupit batohy, vesty, obleceni, natoz techniku, protoze neustale se nekdo soudí, neco chybí, nebo nastoupi jina vladni garnitura a ta to zrusi kompletne. A poton tady ctu o Polacich, ze nakupuji techniku v tisicich a vsechno jde.
Czertik
05. 02. 2025, 03:05jednoducha verze ?
lobyste a spol v polsku se spokoji s tim, ze si rozradou rekneme 20% castky a maji pristup, kdyz si u teteo nenakrademe my, tak se budem o to vic snazit, abychom si nakradly u nove.
v cesku se rozkrada navic bezne 70-200% a vsichni chteji kazdou zakazku a kdyz jim to nevyjde, tak sabotaze.
a hlavne janabrachysmus je u acr resp no mantrou.
neni nahoda ze za cernochove vyhravaji zakazky jen firmy kde driv pusobil jeden z jejich namestku.
Czertik
04. 02. 2025, 10:52a nejvetsi ironie ? ani tenhle pocet vozidel nebude stacit na to, kolik jednotek planuji polaci nove postavit.
Slavoslav
04. 02. 2025, 11:00minule sme sa bavili o jednoduchych OT pod clankom o OT-64. Som si pre sradnu cez inflacnu kalkulacku dnes vyratal jeho cenu a vychadza to okolo 500 000 USD za kus
Pepík Knedlík
04. 02. 2025, 14:02Slavo
A teď si kup tenhle: Tatra OT-64 SKOT
Značka: Tatra
Model: Ostatní modely
Typ: OT-64 SKOT
Palivo: Nafta
Převodovka: Automatická
Pohon: Jiný pohon
Rok: 1969
Najeto: 3 000 Km
Výkon: 132 kW (180 koní)
Aktualizace: 29.10.2024
Cena: 700 000 Kč
Slavoslav
04. 02. 2025, 14:58tak ja som ratal inflaciu z ceny 53 000 sa mi zda co bola pre Maroko v 67 mom. Tych 500000 mi pride vcelku realna hodnota. Tatra 8x8 v najjednoduchsej verzii stoji tak 140 000 EUR takze ak by sme z nej zobrali podvozkove casti a motor a dali na to specializovanu nadstavbu tak to do tych 500000 vidim ako celkom realne a vznikne cenovo prijatelny OT pre armadu kde ten podvozok v pohode zvladne 25-30t
Pepík Knedlík
04. 02. 2025, 15:15To Otecko se prodava na veterán techniky:smile:
Slavoslav
04. 02. 2025, 17:19ano, to mi bolo jasné
Tom666
06. 02. 2025, 16:43tak pokud toho nového SKOTa postavíma ne podvozku Tatra, tak bude mít malou nosnost a pro vojsko nevýhodný podvozek. Proč tedy nepostavit ve stejné fabrice se stejnými zaměstnanci něco s nezávisle odpruženými koly s větší nosností a za podobnou cenu. Když cenu stejně z větší části tvoří vybavení (komunikace, zbraňové systémy, ochrany ...). No a to vlastně děláme, Tatra staví Pandury. Tak kde je problém ...
Slavoslav
07. 02. 2025, 08:40Podvozok Tatry ma v pohode nosnost 20t uzitocneho nakladu keby na to prislo, ale ano, spravit to na komplet podvozku Tatry by bola hlupost a plytvanie hmotnostnym limitom. Ostatne ani SKOT nebol na centralnej nosnej rure prave preto