EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Praga V3S - kdo ji řídil na vojně?

 28. 06. 2022      kategorie: Vojenská technika      42 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový či 3-nápravový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal v tehdejším Československu vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů. Automobil Praga V3S mimo jiné sloužil v mnoha kusech a různých variantách řadu let v naší armádě (ČSLA resp. AČR) a spousta lidí si ho kromě profesionálních vojáků jistě pamatuje z povinné vojenské služby v armádě. Patříte mezi ně i vy?

Video: PRAGA V3S - kdo ji řídil na vojně? / YouTube

Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy.

Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.

vetrieska_03
Foto: Praga V3S, vojenský valník | Adam Hauner / CC BY-SA 4.0

Automobil V3S byl určen pro přepravu materiálu do hmotnosti 3350 kg nebo pro přepravu 25 osob a tah přívěsu do hmotnosti 3100 kg v terénu nebo pro přepravu materiálu do hmotnosti 5350 kg a tah přívěsu do hmotnosti 5500 kg na silnici.  Automobil měl vynikající jízdní vlastnosti a dostatečnou tažnou sílu díky třem hnaným nápravám, kdy zadní nápravy měly uzávěrky diferenciálů. Velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu umožňuje také příznivé rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a velká světlá výška dosažená redukcemi v kolech na všech nápravách.

Zdroj: valka.cz, AČR

 Autor: Petr Žák

Komentáře

ZDENDA

02. 07. 2022, 04:18

1979=1981 PODBOŘANY NENECHAM NA NI DOPUSTIT.PO NAVRATU DO CIVILU 10 LET ROZVOZ KRMENI TO UŽ MĚLA NASTAVBU RU-5 NA KRMENI NA KRAVINECH TAK JSEM SI JI UŽIL ZDENDA

Josef Barvínek

30. 06. 2022, 19:18

Já na tomto úžasném vozidle absolvoval předvojenský řidíčský výcvik SVZARM.Potom na útvaru T 815.Letiště Pardubice.

Láďa

29. 06. 2022, 21:49

1980-82 Kvilda.V3S je super mašina,nezmar.

Mira

29. 06. 2022, 18:52

1975-1977 Janovice nad Úhlavou-4460 ,jezdil jsem z PV3S po absolvování KŘK (kratkodoby ridicsky kurz)s provozni PV3S s plachtou denni zasobovani proviant,pradlo do pradelny do Klatov,nahradni dily z armadnich skladů, rovněž zaskakoval na ,,Štábaku,, jezdil s cisternou PHM,svezl se s,,Jesterkou,,-protiletadlovy dvojce ,zazil žňovou výpomoc na jizni Moravě, cvičení na Doupově i na Slovensku ve vojenskem prostoru u Popradu,mraky zážitků a situací kdy mě nikdy nezklamala.Super auto.Jsem zvedav které z dnešních náklaďáků bude tak vzpomínané napříč generacemi.

lub

29. 06. 2022, 15:14

Bor u Tachova 1975-77 ani na babu se nedá tak mile vzpomínat jako na super auto PV3S. Já jezdil s raketometem ,užasný zážitky o které dneštní 19 ctiletí přichází.:articulated_lorry:

Hajný Jaroslav

29. 06. 2022, 13:53

1979 až 1981 na vojně v Sokolově. Měl jsem hotovostní vejtřasku takže prakticky obden jsem s ní jezdil, takže žádná uloženka. A když se jelo na vyvedení tak jsem za ní občas tahal guláškanón, brigády žně až na Slovensku v okolí Detvy a Liptovského Hrádku (tam po vlastní ose, zpátky se vagonovalo) a pak další na bramborách v Ronově nad Doubravou, tentokrát po vlastních kolech tam i zpátky. Naprosto spolehlivé auto které opravdu nikdy nezklamalo, pamatuji že jsem s ní dostal jednou ven z bahna i T148. Vejdu bych klidně bral i teď pro soukromé účely, jen bych musel v této době k ní vlastnit i ropný vrt...

Ossma

29. 06. 2022, 09:22

1976/78, jezdil jsem na vojně se vším možným. Tatra 111, Tatra 138, OT-64, GAZ, UAZ, JAWA 350, ale nejvíc Praga V3S valník a cisterna. Jednou jsem s ní zapadl do bažiny, že nebyla vidět kola. Dal jsem tam uzávěrku diferenciálu, redukci, přední náhon a nakonec i naviják a vytáhl jsem se. S jiným autem bych tam asi zůstal.

Tirak1

29. 06. 2022, 00:40

Josef : Za co Tě zavřeli ?
Že jsi přesluhoval ?
Mě jako "Dozorčího autoparku" potkal "Výkoňák" v civilu, chvíli po rozdílení směn s sámošce . . . A bylo zle až na na divizi . ..

Tirak1

29. 06. 2022, 00:33

A co teď ?
Ptal jsem se, když jsme vozili dříví z lesa . . .
No, teď tam dáme dvojku a zapálíme si . . .
Projela všude

Mark

28. 06. 2022, 23:22

Ve V3S jsem jel jen jednou a to na vojně jako spolujezdec když jsme se přesouvali z Olomouce do Neratovic. Sloužil jsem u železničního vojska v Olomouci jako elektrocentralista, kdy jsem obsluhoval konkrétně elektrocentrálu pokládače kolejových polí, ten pokládač táhla tatrovka po celou dobu cesty a dost jsme vzbuzovali pozornost lidí, kteří si možná říkalí, co to vlastně je, on tak trochu vypadal jak položený jeřáb zapřáhnutý tatrovkou, kde za kabinou byla trochu větší elektrocentrála, jo a ta V3Ska byla v provedení cisterny. Co si jen vybavují, tak to byl po celou dobu jízdy samý hluk a zápach. Byl jsem rád když jsme dojeli do Neratovic u Prahy, ale tím samozřejmě nechci hanit V3Sku, byl to výborný automobil.

Ladik

28. 06. 2022, 22:19

samozřejmě rok na vojne u hraďáků. Hodně jsme se v ní vyblbli. Jednou jsem na smeťáku udělal tři gumy najednou:grin:

Jirka

28. 06. 2022, 21:23

2 roky ve Střibře na vojně, 1980 - 1982 bylo fajn a je na co vzpominat :thumbsup:

Žabák

28. 06. 2022, 19:29

Alexa 123 My tady řešíme Praga V3S . Proč tu řešíš Ukrajinu. Zřejmě si nebyl na vojně . Jsi dost mimo realitu.

Mirda

28. 06. 2022, 18:54

1971 v3s každy voják poznal který prošel kurz,tatra 805 kačena i tatra 111 ještě dřevěná kabina to byla armáda Liberecky kasárny ale i sranda s kamarády.

Grasshopper

28. 06. 2022, 15:59

No jasně. :grinning: Na vojně POKA a za ní trabanta, také plachta a ruka, plachta a čelo, potom T138 a 148.
Cheb 1984/85

Mojča

28. 06. 2022, 15:56

V3S byl první náklaďák se kterým se seznámili a prováděli výcvik branci v předvojenské přípravě branců řidičů v Autoškole Svazarmu a získali tam řidičské oprávnění. Po příchodu na vojnu již to nebylo pro ně neznámé auto. Praga V3S nebyl dálniční speciál ale auto do terénu a nepohody které bylo také dobře opravitelné i ve ztížených podmínkách. To armáda potřebovala. Mám na ně i ty brance dobré vzpomínky.

Heřman Vidlák

28. 06. 2022, 15:52

Tak na tomhle jsem dělal na vojně řidičák (1976). V terénu paráda, na silnici jsem s tím jel max 65km/h. Dobře se při tom klepal volant. Ale jinak paráda.

Zdeněk

28. 06. 2022, 15:12

Alexa123 ono parkoviště klidně mohlo být téměř prázdné a nákupní centrum plné lidí. Je třeba si uvědomit, že na Ukrajině je akutní nedostatek pohonných hmot, takže se dá předpokládat, že pro rohlíky nejedou autem ...

Čiko

28. 06. 2022, 14:54

Jezdil jsem s ní při absolvování předvojenského řidičáku (1984). Super nezastavitelné auto,které projede všude. Na vojně ZIL 131,pohoda,ticho v kabině a teplíčko,vejtřaskáři záviděli.

Fox

28. 06. 2022, 14:50

77-79 Hradec Králové V3S, S5,Tatra 111,805.138,148 To byl svět ještě v pořádku.

alexa123

28. 06. 2022, 14:39

garik
Ukrajinské obchodní centrum, kde bylo 1000 lidí .... prázdné parkoviště

Nebude problem zistiť zo satelitných snímkov, či parkovisko bolo alebo nebolo prázdne. Alebo podľa teba to bude problém?

Josef

28. 06. 2022, 14:31

Na vojně jsem jezdil s Praga V3S, Tatra 805, Tatra 111:smile::relieved::sweat_smile: v letech 1956 - 1958 plus další vozidla u 26. letištního praporu v Bratislavě - Ivanka při Dunaji

Žabák

28. 06. 2022, 14:14

Na vojně v letech 1971-73 jsem jezdil s Pragou V3S . Jednalo se pojizdnou meteorologickou stanici. Za sebou jsem tahal elektrocentrálu.
V zimě pro lepši startování jsme dali prečíst Rudé právo . Bylo to lepší než eterové bombičky.
Za celé dva roky nebyl problém s provozem.

železný kříž

28. 06. 2022, 13:59

Jezdil s PADkou tankistickou a s centrálou a musím říci, že to byl zážitek . Pro dnešní rozmazlence by to nebylo, byla tam zima, smrad a řev , sotva to lezlo a být válka, tak na frontu by dojela pouze provozní auta, ale nesměla by být větší zima. V Rusku by neměla šanci. Samozřejmě konstrukce podvozku bezvadná, "navrhli" ji rychle, stačí se podívat někde na akci na amíka GM s benzinových šestiválcem a jste doma. Byl to dobrý pajcunk výborného vozu. Jen ten motor byla bída..

Zak

28. 06. 2022, 13:48

Rok 78—80, plachta, skříň, i radiostanice Rdm 12 skrinova. Skvělá auta a když ses o náklaďák trochu staral, dalo se v něm i spávat. Kdo zažil, ten ví. Zlatá léta... :wink:

Zdeněk

28. 06. 2022, 13:48

Zatím ne, ale důkazy budou včetně svědectví členů Azova. Fotečky budou taky, jedna báseň, něco jako fotky sestřelu MH17 ukrajinským Su27, sice podle nich střela vyletěla v lednu a dopadla v červenci a letadla měla rozpětí několik kilometrů, ale to jsou drobnosti...

Veritas vincit

28. 06. 2022, 12:39

garik
"Ukrajinské obchodní centrum, kde bylo 1000 lidí
je od března uzavřené..."
*
Důkazy máš, Slovane ?
Fotky prázdných regálů, skladu, dokumenty o uzavření,... ?

Majkl

28. 06. 2022, 12:32

S polní kuchyni i vaření za jízdy

matlafous

28. 06. 2022, 12:20

1982-1984 Lipník nad Bečvou.

Martin Přívracký

28. 06. 2022, 12:11

V3S měla uzávěrku i na přední nápravě.

JOE

28. 06. 2022, 11:51

Ahoj... na vojně za Sochora jsem s ní jezdil. Svázaná závaží drátem v regurlátoru otáček na čerpadle a 80km,h v poho, akorát od 65 do 70 klepala volantem, pak klid...:grin:

jaroš

28. 06. 2022, 11:50

Dělal jsem na ní "C" pro sebe. Když jsem to rozjel, tak instruktor křičel, že nejsme na závodách.

Milda

28. 06. 2022, 11:03

Tomáš:
Výroba V3S a i S5T byla předána no Avie Letňany ( někdy se píše Čakovice). S5T skončila 28.2.1972. V avii se výroba V3S držela až do ukončení výroby.
Na Slovensku se onjevovaly pokusy o její modernizaci ( většinou byla použita kabina A30). Mělo se jednat o jakýkoliv program pro BAZ.
Ale jinak jsi proběhl celou naši novodobou historii

Tomáš

28. 06. 2022, 11:02

Venca rámus, co se vztekas clene KSČ, věřil si bludum, prozrels a nyní si myslíš, že máš patent na rozum. Jenomže svět se neřídí podle retardovanych nadcloveku, kteří se domnívají že mají pravdu, to je opět omyl, je to složitější víc jak si myslíš. Ora et labora, to je heslo cisterciaku, kteří zvelebovali pralesy, kde byla divoká zvěř a někdy i revoluce.

Veritas vincit

28. 06. 2022, 10:44

Vzpomínám si na pár ostrých poplachů s výjezdem.
Tatry vyjely většinou všechny, ale několik Praga V3S k nelibosti gumáků občas zůstalo v autoparku. Radiovůz naštěstí nikdy nezklamal, asi proto, že se s ním často jezdilo.:slight_smile:

Veritas vincit

28. 06. 2022, 10:39

Tomáš
"Gusto je zde pusto, ale vymanevroval to dobře,...."
*
Ty jsi případ pro ústavní léčbu ty "vymanevroval to dobře". :face_vomiting:
"vymanevroval to dobře" - zničil tisícům lidí život, který jim nikdo nevrátí ... a zahrabal republiku do ruských sraček. Samozřejmě nejen on, ale všech průběžných 2 000 000 členů Komunistické strany Československa. Rakovina kůže a peklo pro jejich duše je směšně malý trest za zradu rodné země...:thumbsdown:
Z bytostí jako jsi ty je mi špatně.
Díky takovým smířlivým a přizpůsobivým podržtaškům jako ty, mohou po světě vládnout komunisté, nacisté a všechny ostatní zrůdičky.
Teď už se nedivím té tvé příchylnosti k Rusku, Slovane. Teď jsi dokonale čitelný.:slight_smile:

Rudý vítr

28. 06. 2022, 10:25

No jo zlaté časy,kvalita a spolehlivost i v mínus 30.

Tomáš

28. 06. 2022, 10:16

Když jsem pracoval v Pragovce, tak se stala taková příhoda, vojak prez službě zdemoloval V3S a jako zaměstnanec ji tam přivezl, do ranu mu ji opravili a předal vozidlo dozorcimu autoparku, byl potrestán jen za za nejakou maličkost. Z fabriky později odešel a  výroba V3S byla předána do Trnavy. To byl reálný socialismus a potom přišel dopis Pragovaku, který otiskla PRAVDA a některé signatáře dopisu jsem denně potkávál, na VP se odsuzovali, v hlasování jsem se zdržel, jeden z nich mi pujcil pár stovek na cestu do Rakouska, vrátil jsem se a bylo mi špatně, když jsem viděl kdo a jak utíkal.Tiskar z RP mi řekl, Dubček skonci, když jsme se vraceli bez tiskárně, tak to bylo v televizi. Dubčeka jsem nemusel. Tak šel zivot, ješte jsem hodil kámen do Aeroflotu po hokeji.to co se nyní děje na Ukrajině, je  s ostrýma.Gusto je zde pusto, ale vymanevroval to dobře, to Zelensky manévruje s roztrzenym trupem Titanikem, to je současná Ukrajina.

vastar

28. 06. 2022, 10:10

...já ji řídil v autoškole (ABCT)

Mirec

28. 06. 2022, 09:58

Jezdil jsem V3S fekál na chmelové brigádě a byl to nezničitelný soumar. Dělal jsem záskok za nemocného fekálistu, hroznýho lempla, který sto let nečistil vzduchový filtr, neměnil olej v motoru, ani v převodovce a rozvodovkách. Auto nejelo. Tak jsem to všechno vyměnil a odměna byla sladká, auto vyjelo všechno, i naložené. Vyvážel jsem polní záchody i kravín, smrděl jsem ještě měsíc potom, zápach nešel smýt. Ale to auto bylo jednoduše skvělé! Na tu dobu špičkové.

Milan Vild

28. 06. 2022, 09:24

Na vojně jsem byl zástupce staršiny a jezdil jsem s pragovkou druhým rokem vojenské služby , prvním rokem jsem jezdil s Tatrou 138 , tak můžu trochu porovnat . Jsem 56 ročník , tak jsem byl na vojně dva roky . Pak jsem ještě jezdil s pragovkou na vojenském cvičení .

alexa123

28. 06. 2022, 09:24

Podľa tvojich príspevkov by som povedal, že tvojim prvým vozidlom bol Gaz, Uaz, Moskvič, Volga a pod.