EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Ruské letectvo v rámci své modernizace pořídí 76 letadel Su-57

 19. 05. 2019      kategorie: Události      6 komentářů

Ruské vojenské letectvo pokračuje v průběžné modernizaci. Tisková agentura Interfax informovala, že ruské ministerstvo obrany se chystá podepsat smlouvu na nákup 76 víceúčelových bojových letounů Suchoj Su-57.

Podle dřívějších plánů zahrnutých do programu vyzbrojování do roku 2027 mělo být pořízeno pouze 16 kusů Su-57. Po analýze situace ruský ministr obrany oznámil, že je možnost nakoupit mnohem více bojových letadel tohoto typu. Nově má být, aniž by došlo k navyšování nákladů, v daném období pořízeno 76 letadel. Tento počet potvrdil ve svém prohlášení také ruský preziden Vladimír Putin.

suchoj57Foto: Su-57 | printscreen z YouTube

Psali jsme: Proč nosit náboj v komoře? Je to otázka Vašeho života a smrti

Noviny Kommersant, citující své vlastní zdroje ve vojensko-průmyslovém komplexu, naznačují, že hodnota připravované smlouvy na letadla se odhaduje na 170 miliard rublů. K podepsání smlouvy by mohlo dojít na výstavě MAKS-2019, která se bude konat v Žukovském u Moskvy od 27. srpna do 1. září 2019.

Letoun Su-57 je ruský stíhač páté generace vybavený zásadně novým špičkovým avionickým komplexem a nejnovější radarovou stanicí. První let prvního prototypu stroje proběhl v lednu 2010. Zkoušky stíhače byly oficiálně zahájeny v roce 2014.

suchoj57_02
Foto: Ruský stíhač páté generace Su-57 | printscreen z YouTube

Psali jsme: Floridský masakr v gay klubu si vyžádal přes 50 obětí a 53 zraněných..

Letoun je výsledkem projektu PAK FA (Perspektivnij aviacionnij komplex frontovoj aviacii), což je program ruského letectva pro stíhací letoun páté generace. Původní označení firmy Suchoj pro letoun je T-50. Su-57 je zamýšlen jako nástupce letounů MiG-29 a Su-27 a měl by být prvním letounem v ruském vojenství se schopnostmi stealth. Disponovat by měl schopnostmi jako je supercruise, dále jakousi "supermanévrovatelností" a pokročilejší avionikou, která by měla překonávat předchozí generace stíhačů, stejně jako pozemní nebo námořní obranné vybavení.

su-57_02
Foto: Su-57 | Flickr.com, Dmitry Terekhov se souhlasem autora

Prototyp stroje Su-57 poprvé vzlétl 29. ledna 2010 a dodávky ruskému letectvu jsou očekávány na rok 2019. Prototypy a počáteční seriové stroje budou dodány s modernizovanou variantou motoru AL-31F, který používají letouny Su-27, zatímco se v současné době vyvíjí nová generace motoru. Očekávaná životnost či délka služby strojů je 35 let.

Suchoj Su-57 je vybaven unikátní radarovou soustavou S121 složenou z hlavního palubního radiolokátoru a 4 menších radiolokátorů, umístěných po bocích v přední části trupu a v náběžných hranách křídel.

Základ tohoto systému tvoří výkonný radiolokátor NIIP Otakar N050 s nepohyblivou plošnou fázovou anténou a elektronickým snímáním (AESA), který sestává z více než 1 500 samostatných přijímacích a vysílacích modulů, pracujících v kmitočtovém pásmu X (8 –12 GHz). Dokáže současně sledovat až 32 vzdušných cílů a útočit na 8 z nich. Zorný úhel tohoto radiolokátoru představuje 240 stupňů. Poprvé byl představen na airshow MAKS v roce 2009. Jedná se o druhý ruský palubní radiolokátor typu AESA (prvním byl radiolokátor Žuk-AE od společnosti Fazotron, vyvíjený pro MiG-35).

su-57_03
Foto: Pumpáž motoru Suchoje PAK FA  | Wikimedia Commons

Kromě hlavního radaru je stroj vybaven dalšími 4 radary. Dva malé radary umístěné v přední části trupu slouží ke sledování situace po bocích letadla a zásadním způsobem rozšiřují zorný úhel celé radarové soustavy. Stejně jako hlavní radiolokátor jsou i tyto určeny pro kmitočtové pásmo X. Další dva radary jsou umístěny v náběžných hranách křídel. Pracují v kmitočtovém pásmu L (1–2 GHz) a slouží k detekci letadel typu stealth (s nízkou pravděpodobností odhalení).

Původně se počítalo s ještě jedním radiolokátorem pro zadní polosféru, avšak od tohoto řešení se upustilo. Hlavním důvodem byly pravděpodobně problémy s celkovou integrací a zvýšené náklady.

O pohon letadla se starají dva nové motory 5. generace Saturn-Ljulka AL-41F1 (Izdelije 117) s měnitelným vektorem tahu, umožňující let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování (tzv. supercruise). Každý motor dokáže vyvinout maximální tah 147 kN.

su-57_04
Foto: Spodek letounu T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons

Vzhledem k tomu, že v době letu prvního prototypu (T-50-1) ještě nebyly tyto pohonné jednotky k dispozici, byly do tohoto letadla nainstalovány motory AL-41F1A (Izdelije 117S) s tahem 142 kN. Tyto motory jsou původně určeny pro letadla Su-35S (známé také jako Su-35BM), což jsou modernizované Su-35 s měnitelným vektorem tahu. Motor AL-41F1A je odvozen ze staršího motoru AL-31F, který pohání Su-27. Pro sériové stroje se vyvíjí motor pod názvem (изд. 30) s výkonem 176 kN.

Video: Suchoj Su-57 v akci / YouTube

Zdroj: Militarybox, CC BY-SA, Wikipedia, YouTube

CENOVÉ BOMBY (1794)

Komentáře

Oleg

21. 05. 2019

Cyklisto - správně, nač by mělo Rusko nějakou nakreslenou stihačku ?
Stačí jim dalekohled a občas nějaký výstřel ze staršího děla ze šrotu
Sestřel amerických pilotůa jak o tom hovoří
https://www.youtube.com/watch?v=o_B5kmVWJTU

cyklista

20. 05. 2019

Alfo, pokud správně rozumím situaci, pak uzemněná letadla F35 mají poblém s poruchami a náhradními díly jen zčásti. Současně totiž probíhá neustálá modernizace na základě poznatků z provozu. A vyrobit tolik dílů, když jen letka "agresorů" má víc letadel než celé rusko, není jednoduché.

cyklista

20. 05. 2019

Milá Delto, Rusko nemá problémy se stíhačkami, protože žádné stíhačky nemá. Má ve stavu starý šrot a slib Putina, že objedná nějaké stíhací SU, která se sice tváří moderně, ale nemají požadované motory a až (pokud vůbec) je mít budou, tak budou zastaralé o dvě generace.

Oleg

20. 05. 2019

Alfa:
Americe stačí dobývat území a Rusko s tím horším arzenálem už nikoho nemusí osvobozovat

Alfa

19. 05. 2019

Delta :
"Rusko se musí spoléhat jen na sebe a zřejmě nemá podobné problémy se stíhačkami jak F – 35":grinning:
No pochopitelně , nemohou mít stejné problémy jako USA .
1.) Rusové vůbec nemají letoun , který splnuje požedavky 5.gen. , proto nemohou mít ani jeho problémy .
2.) Mají pouze pár prototypů a jeho problémy nikde neventylují . Autoritářské Rusko není svobodné USA , kde se řeší každá uvolněná matička .
3.) I s těmi neletuschopnými stroji , jich mají pořád o dost víc než jich kdy zaostalý Rusko vůbec vyrobí .
4.) Nedostatek náhradních dílů je pochopitelně způsoben již poměrně velkým počtem vyrobených kusů - 400 kusů - a zájmu o tyto stroje . Co by Rusové za takové problémy dali , když ten jejich paskvil nikdo nechce . Američané zcela jistě tento problém v čase uvedou na přijatelnou míru . Rozhodně dříve než Rusové vůbec rozjedou výrobu a dokončí vývoj , nebo seženou nějakýho primitivního hejla , kterej jim na ten šmejd skočí .

Delta

19. 05. 2019

Rusko se musí spoléhat jen na sebe a zřejmě nemá podobné problémy se stíhačkami jak F – 35, jak se lze dočíst z tisku.
Kritická situace v bojeschopnosti superstíhaček F-35. Chybí náhradní díly
Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu je pouze 27 % taktických víceúčelových bojových letadel F-35 Lightning II plně bojeschopných. Za nízkým číslem stojí především celosvětový nedostatek náhradních dílů. Průměrně 30 procent F-35 nemohlo kvůli nedostatku náhradních dílů vůbec létat.Kde se stala chyba - Podle GAO americká servisní centra přitom budou mít dostatečnou kapacitu až v roce 2024. Problém je také nekompatibilita některých dílů s aktuálními verzemi letounů F-35. Jak připomíná zpráva GAO, americké ministerstvo obrany nakupuje část náhradních dílů pro F-35 několik let dopředu. Avšak 44 procent dílů, které námořní pěchota nakoupila pro své F-35B, nelze použít u nověji vyrobených F-35B, které jsou nasazeny na výsadkových lodích třídy Wasp. Celosvětový logistický řetězec F-35 je nedokonalý a pomalý ‒ zahraniční zákazníci tak musejí dlouho čekat na dodávky náhradních dílů. Součástky pro F-35 jsou vyráběny v devíti zemích světa a dvě ze tří finálních montážních továren jsou v zahraničí, jedna leží v italském města Cameri a druhá v japonské Nagoji.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací