EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Ruské ozbrojené síly si v roce 2020 objednají vrtulníky Ka-52M

 30. 05. 2019      kategorie: Vojenská technika      3 komentáře

Ruské ministerstvo obrany plánuje v roce 2020 uzavřít novou smlouvu na nákup až 114 bitevních vrtulníků Kamov Ka-52M. Informaci zveřejnil náměstek ministra obrany Ruské federace Alexej Krivoručko při návštěvě výrobního závodu Progress.

kamov_01
Foto: Bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Vrtulník verze Ka-52M by měl být připraven k výrobě do roku 2022. Vývojové práce na této nové verzi Alligatora probíhají již několik let, a v poslední době jsou v nich výrazným způsobem zohledňovány zkušenosti ruského kontingentu z operací v Sýrii. Vrtulník by měl disponovat zlepšeními především v oblasti přístrojového vybavení a zbraňového systému.

Psali jsme: GAZ 66 v extrémním terénu

kamov_02
Foto: Bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Kamov Ka-52 Alligator (v kódu NATO: "Hokum-B") je ruský dvoumístný bitevní vrtulník, schopný operací za každého počasí, odvozený z jednomístného typu Kamov Ka-50 (v kódu NATO: "Hokum-A"). Prototyp byl zalétán v roce 1997 a v roce 2010 převzala ruská armáda první čtyři operační kusy. Ruské ozbrojené síly zatím objednaly 150 strojů.

Pro Ruskem objednané vrtulníkové výsadkové lodě třídy Mistral byla vyvinuta palubní verze Ka-52K. Po stornování dodání plavidel Francií a prodeji obou postavených výsadkových lodí Egyptskému námořnictvu bylo Egyptem objednáno 46 bitevních vrtulníků Ka-52K.

Psali jsme: Osmičlenné družstvo a osádková věž u nových BVP – zásadní požadavky AČR

_DSC2155
Foto: Bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Ka-52 je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a zbraňovým systémem, má pasivní i aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci.

Z typu Ka-50 byla převzata střední a zadní část vrtulníku (oba typy sdílí až 80% konstrukčních dílů a skupin). Přední část trupu obsahuje dvoumístnou kabinu s vystřelovacími sedačkami Zvezda K-37-800 umístěnými vedle sebe. Posádku vrtulníku tvoří dvě osoby. První je pilot-velitel stroje a druhou pilot-navigátor-operátor zbraňového systému. Oba mají k dispozici plnohodnotné řízení, čtyři multifunkční displeje a dva menší displeje (velitel má též průhledový displej HUD).

V kulovém pouzdru pod přídí je elektro-optický pozorovací systém TOES-520 vybavení televizní a termovizní kamerou. Vrtulník je dále vybaven centrálním bojovým systémem Argument-2000 (piloti mají přilbové zaměřovače), systémem ochrany vrtulníku L370 Vitebsk a zbraňovým řídícím systémem SUO-806P. Palubní radiolokátor je typu Phazotron Arbalet-52.

_DSC2855a
Foto: Bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator | autor: Laith Jobran (se souhlasem autora)

Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný kanón 2A42 ráže 30 mm s celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2000 kg podvěsné výzbroje na čtyřech podkřídlových závěsnících a dvou závěsnících na koncích křídel. Neseny mohou být například bloky neřízených raket, kulometné a kanónové kontejnery, bomby a pumové kontejnery, protitankové řízené střely 9M120/9M220 Ataka, protizemní střely Ch-25ML či protiletadlové řízené střely Igla-V a R-73. Na koncích křídel jsou umístěny rovněž výmetnice klamných cílů.

Video: Kamov Ka-52 Alligator v akci / YouTube

Vrtulník pohánějí dva turbohřídelové motory Klimov VK-2500 o maximálním výkonu po 1987 kW. Motory roztáčí dva souosé protiběžné rotory o průměru 14,5 m, každý s trojicí kompozitových listů. Je to řešení typické pro vrtulníky společnosti Kamov. Palivo je neseno ve dvou samosvorných hlavních nádržích, přičemž je možné podvěsit též čtyři přídavné palivové nádrže.

Zdroj: Militarybox, CC BY-SA, Wikipedia, YouTube

CENOVÉ BOMBY (1120)

Komentáře

Aja

31. 05. 2019

re MildaS: Přednosti tlačného rotoru využijete jen ve velmi úzkém spektru situací a v normálních situacích vyjde energeticky výhodněji získávat tah z většího propulzoru. Koaixiální konstrukcí se navíc řeší enormní ztráty na vyrvnávacím rotoru vznikajíc u klasické konstrukce.

cyklista

30. 05. 2019

Tak hlavně to bylo prohlášení, že teprve objednají. Radši počkáme, až skutečně objednají a až jim je Kamov reálně dodá.

MildaS

30. 05. 2019

Tenhle Kamov ukazují už asi 10 let a většina jeho bitevních akcí je z počítače.
Koncepce je dobrá, ale už překonaná. Dnes se začíná preferovat pohon tlačnou vrtulí

Přidat komentář

POPUP
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací