Rusko vstupuje na trh s neviditelnými letouny: První export stíhaček Su-57 Felon dokončen
Listopad 2025 se zapsal do análů světového zbrojního průmyslu jako měsíc, kdy Rusko prolomilo bariéry a poprvé exportovalo své vlajkové lodě páté generace – neviditelné stíhačky Su-57E Felon. Oznámení o dodávce prvních dvou těchto pokročilých letounů neupřesněnému zahraničnímu zákazníkovi, které zaznělo z úst ruských obranných představitelů na prestižní Dubai Airshow 2025, představuje nejen historický milník, ale i významnou geostrategickou a ekonomickou událost, jež může přetvořit dynamiku regionální moci a mezinárodní vztahy.
Historický průlom a ověřené kvality
„Vstoupily do bojové služby a prokazují své nejlepší kvality. Náš zákazník je spokojen,“ s hrdostí prohlásil Vadim Badekha, generální ředitel United Aircraft Corporation (UAC), čímž potvrdil nejen úspěšné předání, ale i okamžité nasazení letounů. Tato slova mají dvojí váhu: nejenže potvrzují operační způsobilost exportní varianty, ale také naznačují, že kupující země již pravděpodobně integruje tyto stroje do své obranné strategie, což otevírá prostor pro spekulace o její identitě a motivacích.
Su-57E je exportní derivát ruské víceúčelové stealth stíhačky Su-57, která již řadu let slouží v ruských vzdušně-kosmických silách a byla testována v omezených bojových scénářích v Sýrii a na Ukrajině. Tyto zkušenosti, ačkoli omezené a často opředené mlhou, dodávají exportní variantě punc „bojově prověřeného“ stroje, což je v konkurenčním prostředí globálního zbrojního trhu neocenitelná výhoda.
Ekonomická nutnost a technologická suverenita
Tato dodávka přichází v době, kdy ruský obranný průmysl čelí bezprecedentním výzvám. Domácí cenové kontroly a obrovské výrobní závazky související s válkou na Ukrajině vytvořily významný finanční tlak. Model fixních cen, který prosazuje ruská vláda, vedl k problémům s likviditou napříč klíčovými obrannými podniky, což je nutí aktivně hledat exportní trhy k vyrovnání vnitřních ztrát a udržení výrobních linek v chodu. Analytici shodně poukazují na to, že mezinárodní prodeje jsou pro mnoho ruských obranných dodavatelů, včetně těch zapojených do programu Su-57, klíčové pro získání provozního kapitálu a zajištění dlouhodobé udržitelnosti programů oslabených válečnými alokacemi zdrojů a narušenými dodavatelskými řetězci.
Zároveň však UAC prezentuje dostupnost letounu jako symbol technologické nezávislosti a národní hrdosti. „Přítomnost stíhačky páté generace v Rusku, zvláště takové, která se osvědčila v reálných bojových podmínkách, je známkou technologické suverenity a vysoké úrovně technologie, kterou naše země disponuje,“ prohlásila korporace. Tento narativ slouží nejen k marketingu produktu, ale i k posílení vnitrostátní morálky a demonstraci schopnosti Ruska konkurovat nejvyspělejším světovým mocnostem v oblasti vojenských technologií, navzdory sankcím a mezinárodní izolaci.
Technologický balíček bez kompromisů?
Su-57E sdílí mnoho klíčových vlastností se svým ruským protějškem, Su-57. Mezi ně patří revoluční nízká radarová pozorovatelnost (stealth technologie), umožňující letounu působit v nepřátelském vzdušném prostoru s minimálním odhalením. Dále je to schopnost supercruise, tedy nadzvukového letu bez použití palivožroutného přídavného spalování, což zvyšuje dolet a operační efektivitu. Pokročilá avionika, integrovaná do „skleněného kokpitu“, poskytuje pilotům bezprecedentní situační povědomí a usnadňuje řízení složitých misí. Letoun je rovněž vybaven širokou škálou zbraní vzduch-vzduch pro boj proti nepřátelským letounům a vzdušným cílům, a zbraní vzduch-země pro ničení pozemních cílů s vysokou přesností.
Zatímco plný rozsah případných „exportních downgradů“ a specifikací zůstává utajen, zprávy naznačují, že dodané letouny jsou si konfigurací velmi blízké s modely sloužícími na frontových liniích ruského letectva. To by mohlo znamenat, že Rusko je ochotno nabídnout prakticky plnohodnotnou pátou generaci svým spojencům, což by mohlo mít vážné důsledky pro regionální rovnováhu sil a technologickou převahu některých západních letounů v konkrétních regionech.
Geopolitické dopady a budoucnost
Identita kupující země zůstává jedním z nejzajímavějších otazníků. Spekulace se mohou točit kolem zemí, které tradičně odebírají ruskou vojenskou techniku a které mají zájem o posílení svých obranných schopností v kontextu regionálních konfliktů nebo ambicí. Ať už je to jakákoli země, získání Su-57E by pro ni znamenalo skok vpřed v oblasti vojenského letectví a mohlo by změnit strategickou kalkulaci v celém regionu.
První export Su-57 Felon je tak nejen úspěchem pro ruský obranný průmysl, ale i významným signálem pro svět. Zdůrazňuje snahu Ruska upevnit si pozici na trhu s nejmodernějšími bojovými letouny, posílit svou ekonomickou odolnost v náročných dobách a ukázat, že navzdory všem výzvám zůstává klíčovým hráčem v globální vojenské technologii. Svět s napětím sleduje, které další země se rozhodnou investovat do tohoto ruského "neviditelného" klenotu a jaké dopady to bude mít na budoucí konfiguraci světové vojenské síly.
Zdroj: defence-blog.com








Komentáře
Czertik
22. 11. 2025, 13:01jaka bojova proverenost ? kdyz ho nikdo nikdy v boji nevidel, ani vlastni vojaci ?
Kojak
22. 11. 2025, 20:39Ty bys ho neviděl, ani kdyby ti přeletěl nad hlavou, ty hlavo! :grin: :laughing::rofl:
Czertik
22. 11. 2025, 23:29kojak
nejen ze bych ho videl, ja bych ho i sestrelil.
Kojak
23. 11. 2025, 08:44Určitě :) vzduchovkou :)
Czertik
23. 11. 2025, 14:13aspon vidis jaky je to srac kdyz jde sestrelit vzduchovkou.
Pepík Knedlík
21. 11. 2025, 14:05Su 57 je pěkný stroj a jestli bude na stejný úrovni jako konkurence? Zřejmě ano. O F 35 se píše mnoho legend, pravd a lži.
Zřejmě Su dostane pořádný motor.
Proudový motor páté generace – ruský model 177S – vystavený na letecké přehlídce v Dubaji v roce 2025 slibuje zvýšení výkonu stíhačky Su-57. (Zdroj: Rostec)
Marty
21. 11. 2025, 14:57Pepík Knedlík
zatím ani ruSSké SU-57 nejsou osazeny motory které jsou pro ně vyvíjeny, ale jinak jejich úchvatnou úroveň stealth před časem obdivovali technologicky zaostalí Číňané, nevěřili vlastním očím, doslova!
Pepík Knedlík
21. 11. 2025, 15:02Má
Ano, ale stane se i motor bude.Však jsem psal, legend, pravd i lži. :thumbsup:
Marty
21. 11. 2025, 15:15Pepík Knedlík
to víme že jsi psal mnoho legend i lží a občas přimícháš pravdu, ale nyní sme se snad bavili o technologické úrovni stroje a reálném tecnickém provedení, tak že, až motor bude, tak bude, zatím není, i bez něj má slušné výkony, to je fakt, jaké má další technologické přednosti?
Czertik
22. 11. 2025, 13:07knedle ss
jaky ze to poradny motor dostane rusak ? myslis onen motor co uz je pres 30 let ve vyvoji a stale ne a ne funkcni model ?
rusove maji v motorech 5 generace ztatu na amiky vice nez 40 let, pokud budem pocitat kdy je amici zacaly vyvijet. operacne uz je amici nasazuji pres 20 let.
a to nemluvim o tom, ze amici uz vyvyjji motory 6 genrace. a rusove dnesani nesni o tom, ze by vyvoj motoru 6 generace vubec zacaly.
ano, tak technologickx "vyspely" je dnesni putinstan.
Kojak
22. 11. 2025, 20:42Tak pro Su-57 byly vyvíjeny motory Izdělije 30 ( AF-51 ) měly být už dávno, a není jisté zda-li už tyto motory jsou k dispozici ( pokud vím tak Su-57 létalo na AF-41F1-3 verze )
S motory Izd30 by měla předčít výkony F-22 ...
Czertik
23. 11. 2025, 00:04kojak
diky ze si vzpomel f22...vis o tom ze ony maji jit brzo do duchodu ?
cili ty se chlubis tim, ze rusove dozenou stroj co bude vyrazeny.
a co takhle to porovnat se strojem co bude v aktivni sluzbe ?
ano, ruske af-51 uz mely byt davno. nejsou. protze v putinstanu nic neumi vyvinout a maji selhani vedle elhani.
at uz je to armata, co selhala hlavne diky motoru a elektronice, bumerngy u nicht se rusove nepochlubily proc vyvoj selhal.
a tak by slo pokracovat - proste v putinstani ZADNY NOVY vyvoj nebyl uspesne zakoncen, jedine co zvladnou je modernizovat technogogii z dob sssr.
a nez zminis putinwaffen, tak ty sou spis priznanim slabosti. poseidony maji proto ze nemaji penize na to, aby provozovaly raketonosne jaderne ponorky.
burcak ? pomalejsi a drazsi nez icbm/mrbm . cili k cemu je dobry ?
npis tady jedinou praktickou putinwaffen.
Kojak
23. 11. 2025, 08:56No jde vidět už podle toho kam směřuje tvá reakce, že se chceš jen hádat, nikoliv argumentovat.
F-22, ačkoliv je to již stroj ve službě desítky let, ale stále je považován za současnou špičku ( kterou snad USA ani nikdy operačne nenasadilo, nebo jak ji já říkám "zlatá vejce" nikdo nebude riskovat ztrátu tak drahého letounu, když stejný ukol zvládne o 20let starší stroj se zlomkem ceny. To je západní realita. USA cím moc dobře, jak moc je F-22 stealth před systémy PVO, proti kterým by měl být nasazen ( tedy ruské PVO například S-400 ) známe ty závěry? Ne ale víme že jdou do důchodu...
Nelze než souhlasit, že s rozoadem SSSR nástupnický stát nabral min, 15-20let zpoždění, o tom není pochyb a není co rozporovat. RF se začala rozjíždět až tak okolo roku 2007-2010 kdy se začaly posouvat deítky let odložené projekty. Tak i proto nejsou AL-51 i proto Su-57 zpoždění atd ...
Líbí se mi, jak všichni ukazují prstem na neschopné Rusy, aniž by si uvědomili, že v současnosti jsou spolu s USA, Čínou prakticky jedinou další zemí která vyvíjí vlastní letouny 5. a 9. generace ... Evropa od doby Eurofigteru a Rafela už nic nevymyslela a nevymyslí, protože na to nemá peníze a ani mozkové kapacity.
O Poseidonu se mluví dlouhé roky řekněme někdy okolo 2010 jsem asi slyšel první zmínky a mělo se jednat o "zbra osudu". Pokud vím, Rusové v 70.-80. ltech prováděly geologické průzkumy podél zlomu San Andreas i jinde. Zkoumaly, zdali by mohlo pomocí jaderných explozí podmořských ( které jsou bezpečné a bez jaderného spadu ) vyvolat obří tsunami apod ... pokud vím, Poseidon má primárně nést nechutně velkou jadernou nálož, nikoliv další rakety k tomu má Rusko hned několik nových ponerk nových tříd.
Czertik
23. 11. 2025, 14:43kojak bez lizatka
kde vidis ze nemm argument a chci se hadat ?
o jakem operacnim nasazeni to blabolis ? o f22 se vzdy mluvilo ze ho budou mit jen amici a nikdo jiny,a ac to nikdy nepochopis, leteckych zakladen amici mimo usa moc nemaji.
cili kde by ti si tak mel litat ve valce ? nasadit ho na bombardovani rucnikaru ? proc ? jak sam pises, stejnou praci a leneji udelaji jine stroje.
a hodne se mylis ohledne zlateho vejce. f35 je taky tvoje zlate vejce...a svete div se, izraelci f35 uz ve valce nasadili, proti iranu..kdy f35 VEDLI letecke udery.
a tvoje uzasna s400 nejen ze nevedela ze tam nejake f35 jsou..ale pravdepodobne ani netusila ze tam sou dalsi izraleske f16 a f15.
a ten tvuj rozjezd ruska od 2007..bude trvat jak presne dlouho ?
ja jen ze rusove v 2010 oznamili ze ve 2015 budou mut ve vyzbroji pres 1000 armat a ono je dnes 2025 a armata dodnes neni provozuschopna.
a ano, vsichni ukazuji na rusko jak je zaostale opravnene. ke ze ms ty ruske stoje 5 a 6 generace ? snad ne su57 o kterem sami cinani rikaji ze je to stroj 4 generace.
a ta tvoje 6? to maji byt jake stroje ? snad nemyslis mig41 ktery dodnes existuje jen na papire , pochzi z dob sssr a rozpadu sssr se na nej nesahlo.
kdy ze uvidime letajici ci jen staticky protoyp migu 41 ? 2050 ? das datum ? kdyz ses tak "skvele" informovan ?
a mas stare info, vropa vyvyji letouny 6 generace -fcas. s tim ze do 2030 bude letajici prototyp. pozemni makety uz sou. rusove nemaji ani to.
u amiku a cinanu uz dnes mas ltuschopne exemplare.
kdy ze se to rusove dostanou k letuschopnemu exemplari ? 2060 ?
valka na ukrajine jednoznacneukazala ze rusko je technologicky na urovni rku 1990.
cokoliv modernejsiho spoleha ryze na zahrancni komponenty, at uz ze zapadu nebo ciny.
ne, mas to blbe, podmorske jaderne vybuchy sou sice bez jaderneho spadu v atmosfere, ale vodu zamori celkem spolehlive.
a prave proto, ze ma nicit jen pobrezi, ma omezene pouziti. ale dokaze udelat skody jako drzsi velka ponorka.
a ty tvoje nove ruske balisticke ponorky...kolik ze jich rusko ma ? 2, 3 a tim to hasne ?
a kolik maji vsech typu ve sluzbe ?
a ted to srovnej s amiky. s tim aby ses podival na cinu, kolik jich cina planuje postavit a provozovat.
ne rusko je dne suz jen regionalni velmoc na urovni polska, jen ma jaderne zbrane. tot vse.
Radek
21. 11. 2025, 11:37Pořád nemají funkční motory AL51, takže exportní stroje mají AL41 - motory, se kterými stroj nesplňuje ani požadacky VVS, ani supercruise, ani rychlost a dolet. Kdo ví, jak je na tom se stealth. Zákazníkům nezávidím, budou vychytávat problémy, které Rusko má - nedostatek všeho.
Kojak
23. 11. 2025, 08:42Za to F-35 se svými 1.000 výtkami od USA Air force byl odladěný kousek :) ... jen bych dodal, že asi několiv desítek ( či stovek ) těch chyb je neopravitelných :)
Aani nevím o tom, že by tu jejich skvělou stealth prověřila nějaké pořádná armáda. Mohl asi Írán, ale info z Jisralsko-Íránské výměny je tak zaobalené dezinfem, že rozumné informace z něj čerpat nelze. Nicméně, nebyl to Írán kdo spěchal s mírem ... oni totiž Jisraelci dosali taky řádně na zádel
Czertik
23. 11. 2025, 14:47kojak
a muzes nam tady jmenovite napsat jake ze to neopravitelne chyby to jsou ? kdyz mas takove insider info.
nebo jen hloupe kecas, jako vzdy ?
a z valky izrael-iran....pokud jim tam neradily f35, tak jake jine letouny to byly ?
snad ne nestealth f15 a f16...se ksterxmy si iranska obrana nevedela rady a opirala se o tebou vychvalovany s400.
cili diky ze tvrdis ze s400 neobstoji ani proti konstrukcim letadel pochazejici ze 1970s.
a kdyz iran dle tebe byl na koni, proc teda nabidku miru prijal ?
zdenek54
21. 11. 2025, 11:11A ona ji Okrajina má, že se tam ruZZák bojí lítat?:sweat_smile:
Slavoslav
21. 11. 2025, 11:20zdenek
chapem, ze si len priemerny podporovatel rusaka co automaticky znamena nalavo od stredu normaloveho rozdelenia co sa tyka- IQ. Preto samozrejme nemas dostatocne mentalne kapacity, aby si rozumel odbornym temam o ktorych sa pokusas diskutovat a tak ani netusis co sa skryva za pojmom vzdusna nadvlada co si nam prave rukolapne dokazal.
fakt ma pobavila ta myslienka o plateni podpory Ukrajiny co tu mala stetka vcera. A chcel by som vidiet na ten stat a uroven zabezpecenia keby to pre kazdu skupinu stat platil osobitne podla toho ako prispievaju svojou cinnostou do rozpoctu, lebo vsak preco delit len podporu Ukrajiny a nie vsetky statne financie
Šebesta
21. 11. 2025, 11:29Ty sám jsi FOTZE RETARD. Lžeš skoro ve všem a tvoje debilni teorie ti ještě nikdy. nevyšly. Sám jsi ještě nikdy nenapsal jak by jsi tu nekonečnou válku řešil. Jen pindy a machruješ tu se svými znalostmi o vojenské tematice.Už jsem tidávno psal jdi na Ukrajinu jim radit jak porazit Rusa. Ty tvoje rady jsou pochopitelně na dvě věci. Jsi obyčejný kecal který tady dáva teoretické rady (bludy) z gauče. Nic vic.
Slavoslav
21. 11. 2025, 12:23stetka
vzhladom na to, ze rusak uz stvrtym rokom nedokzae Ukrajinu ku tvojej velkej zlosti porazit dokazuje, ze im radit nemusim. Zvladaju to vyborne sami. A ze si tiez pomerne dost nalavo od stredu normaloveho rozlozenia a nedokazes pochopit co ti hovorim kedze som ti uz svoje predstavy napisal za to ja nemozem.
btw, preco sa ti neplati, ze by si dezole mali uzivat sluzby statu na ktore si sami zarobia a nezit na ukor bohatsej casti spolocnosti? ci adresne minanie presadzujes len pri vydavkoch ktore sa tebe nepacia
PS: iste nepremeskas prilezitost ma zosmiesnit a obratom sem das teorie ktore nevysli?
Šebesta
21. 11. 2025, 16:05Fotze, opět lžeš ! Já si přeji aby Ukrajina vyhrála ale je to nereálné.Tebe není třeba zesměšnit ty to děláš sám.Na otázku jak by jsi tu válku řešil jsi neodpověděl. Což hovoří samo za sebe.Ukrajina zvláda válku výborně,to opravdu může napsat jen DEBIL. Když zvláda válku výborně proč už Rus není davno vytlačen a naopak je v ofenzivě ? Realita je taková a píšu to tady už asi po sté,že ta válka nemá vojenské řešení. Už po sté se tě ptám když má a Ukrajina to zvláda tak kdy vyhraje a vytlačí Rusy ? Dítě z pomocné školy by dokázalo odpovědět na jasnou otázku. Ty jenom kecáš ,lžeš hraješ si na chytrého a patříš do pomocbé školy. Nebo neumíš uznat že mám pravdu. To jsem navíc nepsal,že Ukrajina je finačně na dně,rozkradena korupčníky a většina Ukrajinců nechce bojovat. Já na rozdíl od tebe mám rád fakta a ne dojmy a nesmysly. Poslední věc i státy EU už pomalu nemají z čeho Ukrajinu sponzorovat,přiznala to i Čt a to už je co říct. Zelenskyi požaduje dalších 161 miliard aby mohl válčit, ale není odkud brát.
Slavoslav
21. 11. 2025, 18:37iste stetka, preto jedine za co orodujes je zastavenie podpory pre UA a dokopanie jej k prijatiu rusackych podmienok
k zvysku, ako vravim, si nechapavy debil a ked mas dat priklad svojich tvrdeni dopadnes este horsie ako ten cokel so si aspon nejaky dezoweb najde
Azor
21. 11. 2025, 19:12Slavoslav.
"iste stetka, preto jedine za co orodujes je zastavenie podpory pre UA a dokopanie jej k prijatiu rusackych podmienok"
Máte to popletené(jako obvykle).Ty podmínky i to upozornění pokud na to nepřistoupí,jim dává kdo?? Rusko???
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-usa-hrozi-ukrajine-ze-zastavi-dodavky-zbrani-pokud-neprijme-dohodu-40549939#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
A teď už vám tu vaší mantru, opakuje jen západní evropa, co je na mizině.A i ta po čase,vás hodí přes palubu jako VB, Bělogvardějce v Rusku.Ti byli taky jen užiteční idio.. jako jsou těď Banderovci na Okrajině a i takový, jako jste vy sám, a vám podobní!!
Že ještě věříte(tak jako že kovid byl z Netopíra a ne z laboratoře,co???)že pokud by nás někdo napadl,že by USA přispěchala nás zachránit -když se stále oháníte čl.č. 5.co???? ???
Kdo že o vás napsal,že jste Slaboslav - Nomen omen ???
Salut.
Marty
21. 11. 2025, 19:14hacknutej chatbot
proč mluvíš o nás, mezi koho NÁS se jako počítáš?
Pepík Knedlík
21. 11. 2025, 14:18zdenek
Su 57 v počtu 6 ks koupilo Alžír.
Tak jako Su nelítá nad Ukrainou, tak i F35 nelítá nad Ukrainou. Proč asi? Stroje jsou to drahý a PVO kvalitní na obou stranách.
Marty
21. 11. 2025, 14:55Pepík Knedlík
možná proto že Ukrajina f-35 nevlastní? kolik už ruSSák sestřelil za letu stařičkých Mirrage 2000 které nad Ukrajinou létají dnes a denně? desítky? stovky?
Pepík Knedlík
21. 11. 2025, 15:04Má
Proto F 35 nejsou na ukáčSSky obloze.
Marty
21. 11. 2025, 15:16Pepík Knedlík
ano, protože jimi Ukrjaina nedisponuje, přesně, a proč tam nelítá SU-57 kterími ruSSko disponuje?
Emil Holub
21. 11. 2025, 19:32Márty a víš proč s nimi ti ukro knechti nedisponují?
No protože ty létací aparáty jsou jen na tahání prachů z joudů a aby se s nimi mohli jen vyfotit...už máš svojí fotku s F-35, nebo čekáš až ti je Sára Houlihan "Černá díra" přiveze pod rypák?
Marty
21. 11. 2025, 19:38Emil Holub
jeminánku, no ty seš šim dál lepší trapáčku zakomplexovanej, ale když seš takovej technologickej odborník, rád si od tebe vyslechnu jak konkrétní body v čem přesně zaostává za konkurencí a taky jak se to projevilo při jeho ostrém nasazení, prosím, obohať mě o svá moudra:rofl:
Marty
21. 11. 2025, 19:44Emil Holub
tak co je? já čekám ty inženýre
Emil Holub
21. 11. 2025, 19:45Jaké "ostré" nasazení máš na mysli ty mysliteli, to, že lítá bez spodního prádla, tak zvaně "na ostro"?!
Zatím se ta věc předvedla jen jak je nemožně toporná a to ještě navíc jen proti "nahým a bosým Habešanům", vyzbrojeným jen klacky, ale to ty technologický experte přeci víš...
Marty
21. 11. 2025, 20:08Emil Holub
jo ták, promiň ale Irán se dřív nazýval Persie, Habeš bývala jinde, tak že i zeměpisec z tebe bude a histerik k tomu že? co nám povyprávíš dál? a copak za termínus technikus je to že je letadlo "nemožně toporný"? tim chceš výjadřít co konkrétně?
Czertik
22. 11. 2025, 13:10knedle ss
jakou kvalitni ruskou pvo mas na mysly ? s 400 co nedokaze ochranit ani sebe sama proti atacms ?
pantsira co nedokaze ochranit sam sebe proti upne vsemu, vcetne toho co ma papirove sestrelovat ?
nebo mas na mysly jeste zastralajesi ruske systemy ?
Czertik
22. 11. 2025, 13:12holoubek
diky ze sinpotvrdil ze iranci vyzbrojeni vsim moznym od ruska sou jen nazi a bosi habesane, protoze tam u nich f35 udelala peknou paseku.
takovou, ze iranci uz dmtly nakupovat jakoukoliv ruskou techniku a obraceji se na cinu a na domaci vyvoj.
Slavoslav
21. 11. 2025, 08:02zaujimave su reakcie v rusakove kde sa pytaju, ze kolko lietadiel maju letecke pluky VVS a preco nemaju vzdusnu nadvladu na Ukrajine