EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Rusové se zbaví své nejlepší a největší vlajkové lodi. Nemají peníze na její modernizaci ani údržbu

 25. 04. 2023      kategorie: Události      8 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Překvapivou zprávu nedávno přinesla ruská, státem vlastnění agentura TASS, kdy se podle zdroje z řad ruského námořnictva zvažuje vyřazení těžkého raketového křižníku Petr Veliký z aktivní služby. 

Jako příčinu zdroj uvádí vysoké náklady a neefektivní modernizaci sesterské lodi Admirál Nachimov, ta provádí modernizaci a údržbu od roku 1999, přičemž do služby by se měl dostat příští rok, tedy v roce 2024.  Zpráva přichází jen pár dní po důležitém výročí, 18. dubna křižník oslavil 25. výročí vztyčení svatoondřejské vlajky. Zdroj v ruském námořnictvu serveru Newsweek oznámil, že se již řeší logistika vyřazení křižníku z aktivní služby. Již 20. dubna, podle informací TASS přešla část námořníků z Petra Velikého právě na modernizovanou loď Admirál Nachimov. Část posádky Petra Velikého však zůstává na palubě a připravuje loď na vyřazení ze služby. 

petr_velikyFoto: Raketový křižník Petr Veliký je největší aktivní neletadlovou lodí na světě | Wikimedia Commons / Public domain

Vyřazení vlajkové lodi Severní flotily má hned dvě vysvětlení. Prvním je velice náročná a až příliš zdlouhavá modernizace takto komplexní lodi. Sesterská loď Admirál Nachimov touto modernizací provádí od roku 1999, tedy dlouhých 24 let. Plánovaná modernizace Petra Velikého tak z finančního hlediska nedává moc smysl, pokud by bylo zachováno stejné tempo modernizace, vrátil by se do služby až v roce 2047, to by bylo křižníku již 61 let a i v době uvedení do provozu by byl již zastaralý.

Druhým vysvětlením je celkové zeštíhlení ruského námořnictva, jehož koncepce se během ruské invaze na Ukrajinu ukázala jako zcela nevhodná na moderní válčiště. Ruské námořnictvo tak bude zredukováno, čímž přijde o některé důležité schopnosti, uvažuje se totiž mimo jiné o vyřazení jediné ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov, jejíž udržení při životě stojí obrovské množství peněz. Ne nadarmo má Admirál Kuzněcov nechvalnou přezdívku „nejochořelejší válečná loď na světě“. Na lodi i během oprav vypuklo několik požárů a v roce 2018 se loď téměř potopila i se svým opravárenským dokem PD-50. Nedostatek servisních kapacit po ztrátě jediného dostupného doku ohrožuje dokončení oprav a návrat lodě do služby. Špatná koncepce ruského námořnictva se ukázala i během potopení ruské vlajkové lodi Baltské flotily, křižníku Moskva.

Zeštíhlení ruského námořnictva nabírá na obrátkách, v únoru byla například vyřazena z aktivní služby i největší jaderná ponorka na světě, Dmitrij Donskoj. Ruské námořnictvo, stejně jako armádu v posledních letech sužuje silný nedostatek financí, umocněné ještě západními sankcemi, díky kterým nemá Rusko přístup k moderním západním technologiím potřebným k modernizaci a údržbě. Ponorka Dmitrij Donskoj měla sloužit minimálně do roku 2026, nicméně byla pro nedostatek financí a technologií k údržbě vyřazena o 3 roky dříve. Vyřazení takto důležitých lodí bude mít za výsledek silné snížení schopností ruského námořnictva, nemluvě o případném vyřazení jediné letadlové lodi.

HMS_DragoNFoto: Ruský raketový křižník Petr Veliký je eskortován britským torpédoborcem HMS Dragoon během průplavu Lamaňským průlivem | Wikimedia Commons / Public domain

Strategický raketový křižník Petr Veliký je největší aktivní neletadlovou válečnou lodí na světě, která je v aktivní službě. Jedná se také o vlajkovou loď Severní flotily a je jediným bojovým povrchovým plavidlem s jaderným pohonem v ruském námořnictvu. Jedná se o loď Projektu 1144.2, v kódu NATO Třída Kirov, která vstoupila do aktivní služby v roce 1998. Pro třídu Kirov se plánovalo celkem pět lodí, ovšem byly postaveny jen čtyři. Postaveny byly lodě Admirál Ušakov (ex Kirov), Admirál Lazarev (ex Frunze), Admirál Nachimov (ex Kalinin) a Petr Veliký (ex Jurij Andropov). V současné době je v aktivní službě jen jedna loď a to Petr Veliký. Její sesterská loď Admirál Nachimov od roku 199 prochází modernizací na Projekt 1144.2M. Podle ruského ministra Alexeje Kovoručka se bude jednat o „nejsilnější loď na světě“. Modernizace má za cíl hlavně výměnu výzbroje a modernizace elektronické architektury, včetně radarů a systémů velení. Loď bude obsahovat 176 raketových odpalovačů, z toho bude 80 odpalovačů protipozemních raket (z toho 60 moderních 3M22 Zircon, zbytek bude nejspíš rakety Kalibr) a 96 odpalovačů protivzdušných raket, včetně kompletu S-400.

Pyotr_Velikiy_battlecruiser_4Foto: Jako vlajkovou loď křižník Petr Veliký několikrát navštívíil i ruský prezident Vladimír Putin | Wikimedia Commons / Public domain

Petr Veliký má výtlak 24 300 tun (standardní) a 28 000 tun (plné zatížení) a měří 252 metrů (827 stop) na délku a 28,5 metrů (94 stop) na šířku. Nese působivou paletu zbraní, včetně 20 protilodních střel P-700 Granit (v kódu NATO SS-N-19 Shipwreck), 64 střel země-vzduch 3K95 Kinžál (v kódu NATO SA-15 Gauntlet) či 48 střel země-vzduch S-300F Fort-M. Maximální rychlost je 32 uzlů, tedy 59 km/h a operační rádius je 1000 námořních mil, tedy 1850 kilometrů.

Zdroj: TASS, News Week, Navy Recognition

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Koala

25. 04. 2023, 15:53

na Wiki... uvádějí pro tuto třídu: Dosah neomezený (1300 nám. mil při 17 uzlech (pomocný pohon))

Marty

25. 04. 2023, 15:55

možná není bezpečné se více jak na 1 000 mil vzdalovat od přístavu pro případ poruchy

pan pravda

25. 04. 2023, 13:38

Já bych tu RF nepodceňoval, aby potom nebylo překvapení!

Marty

25. 04. 2023, 15:44

pokud se stihne potopit sám dříve, než bude sešrotován, většinu světa to již nepřekvapí, neboj te se

David

25. 04. 2023, 12:56

Nevím, jsem k tomu vyřazení Petra Velikého skeptický. Aby z toho nakonec nebylo jen pouhé přesunutí do doků k generální opravě a zmíněné modernizaci. Ta by přitom rozhodně nebyla tak dlouhá jako oprava Nachimova - při jeho modernizaci byly získány potřebné zkušenosti, takže v případě Petra Velikého by to mohlo jít docela rychle

Slavoslav

25. 04. 2023, 14:21

pre Rusov nie je problém know how, ale financie a prístup k technológiám. osobne by som bol však rád keby Rus začal s opravou. čím viac zbytočných žrútov zdrojov z prestížnych dôvodov tým lepšie

Mark

25. 04. 2023, 12:07

Přidávám další velmi známá fota s Putinem...

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/putin-na-delte-kridle-navadel-ptaky-do-teplych-kra/r~i:gallery:28155/r~i:photo:501928/
Je to opravdový šikula, opravdu všeho schopný... Doufám, že se i dočkáme takového fota...

https://twitter.com/JozefSaman/status/1545791609421324292?t=T6W1UgNG9k1MbzbxeOfe0A&s=19

anebo aspoň toho...

https://twitter.com/MarkoTimo1977/status/1521487947618557953?t=jifMCYaD-YYrnVvN2ua4Uw&s=19

Goodwin44

25. 04. 2023, 10:24

Ako môže mať krížnik s aótmovým pohonom operačný rádius 1000 námorných míľ? Inak tie náklady na údržbu musia byť gigantické a praktické využitie pre Ruské námorníctvo asi veľmi nízke. Len si na tom naháňajú ego, že majú najväčší krížnik na svete.