EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Samohybná děla Caesar spolu s moderními podpůrnými prostředky přinesou nové kvality pro české dělostřelectvo

 18. 08. 2021      kategorie: Vojenská technika      18 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Armádní specialisté a Ministerstvo obrany vybralo jako náhradu letitých samohybných děl DANA francouzský dělostřelecký systém Caesar. Ten je založen na odlišné konstrukční filozofii než doposud používaná děla DANA, společným jmenovatelem je použití kolového podvozku. Nová samohybná děla přinesou jinou koncepci obsluhy, ale také kvalitativní skok v účinnosti střelby na cíl, dostřelu i kompatibilitě s alianční standardy.

nexter.caesarFoto: Houfnice Caesar |  Nexter / CC BY-NC-ND

Z širokého výběru moderních samohybných děl česká armáda zvolila zbraň francouzského původu v nejnovějším provedení Caesar 8x8. Jde o dělostřelecký systém bez bojové věže se zbraní lafetovanou na automobilovém podvozku (TMG – tzv. truck-mounted gun). Je to jedna z možností, které dnešní dělostřelecká zbraně nabízejí. Hlavními jsou tři kategorie – tažená děla, dělostřelecké zbraně lafetované přímo na podvozku bez pancéřové ochrany a dělostřelecké systémy se zbraněmi instalovanými v bojových otočných věžích (osádkových či bezosádkových). V druhém případě jsou to především zbraňové systémy používající upravené podvozky nákladních automobilů, v třetím případě jsou k dispozici systémy umístěné jak na speciálních kolových, tak i pásových podvozcích.

Co se týče tažených děl, jde o výzbrojní řešení, které je bezesporu nejlevnější a technicky nejjednodušší. Ovšem v současné době tento typ zbraní převažuje především u lehkých expedičních nebo výsadkových jednotek, kde je preferována nízká hmotnost a strategická přepravitelnost. Česká armáda tento typ výzbroje řadu let nepoužívá, několik kusů speciálně upravených tažených děl slouží pouze pro ceremoniální účely. Jako náhrada zastaralých samohybných děl DANA tedy tento druh dělostřelecké výzbroje nepřicházel v úvahu. Možná někdy ve vzdálenější budoucnosti se mohou tažená děla dostat do výzbroje budovaného výsadkového pluku.

Při výběru náhrady děl DANA nešlo jen o volbu konkrétní zbraně jako takové. Bylo také třeba přihlédnout k zázemí dělostřeleckých jednotek, počtům, šíři a druhu podpůrných dělostřeleckých prostředků, kterými armáda disponuje, a také jejím logistickým možnostem. Z tohoto hlediska vlastně přicházely v úvahu dvě možnosti – zbraň lafetovaná na automobilovém podvozku nebo s bojovou pancéřovanou věží na kolovém podvozku. Samozřejmě tu byla i teoretická možnost pásových dělostřeleckých systémů. Tato kategorie disponuje nejvyšší odolností a ochranou posádky, má i velmi dobrou průchodivost obtížným terénem, ovšem to je vyváženo některými nevýhodami. Především jde o finanční nákladnost, velkou hmotnost a s tím spojenou potřebou těžkých přepravních prostředků, tedy i menší flexibilitu a další náklady na nové logistické zázemí.

Konečná volba padla na samohybné dělo Caesar (CAmion Équipé d'un Système d'ARtillerie) ve verzi s podvozkem 8x8 z dílny francouzské firmy Nexter (skupina KNDS). Podvozek 8x8 je efektivním a účinným kompromisem mezi podvozkem 6x6, který je nejběžnější u děl na automobilových podvozcích, a těžkým pásovým podvozkem. Podvozky 8x8, a především speciálně ty z produkce kopřivnické Tatry, v kombinaci s dostřelem hlavní zbraně více než 40 km umožňují jak manévr těžko průchodným terénem, tak také manévr palbou na velkou vzdálenost.

Česká armáda již dnes disponuje některými moderními podpůrnými systémy potřebnými pro efektivní činnost dělostřelectva, projekty dalších systémů jsou již v pokročilé fázi realizace. Dá se tedy říci, že armádě chybí už jen ten nejvíce viditelný prvek – vlastní samohybné dělo. Díky pořízení děl Caesar 8x8 se v Česku se rýsuje situace, kdy vznikne česko-francouzský systém dělostřelectva, který bude splňovat standardy NATO a bude se moci konečně zapojit do alianční spolupráce a konkrétních cvičení i operací.

Z nejnovějších podpůrných dělostřeleckých systémů, které vznikají pro naši armádu, můžeme zmínit například vozidlo TITUS ve verzi MKPP (místo koordinace a řízení palebné podpory), které vyvíjejí české podniky v čele s kopřivnickou TDV nebo pardubickou Retii. Armáda už používá a zavádí do výzbroje další lehká obrněná průzkumná vozidla LOV-Pz a také meteorologická vozidla RT20–PODTEO na podvozcích Iveco LMV, které rovněž budou působit ve prospěch dělostřelectva. Nové podpůrné prvky poslouží k posílení efektivity dělostřelectva, zkvalitnění přenosu informací od pěchoty k dělostřelcům, k průzkumu i k velení. Zavedení nových samohybných děl Caesar navíc konečně přinese plné využití schopností dělostřeleckých radarů Arthur.

Velkou výhodou je, že armáda v podobě samohybných děl Caesar získá dělostřelecké zbraně opakovaně ověřené v reálných konfliktech, což neplatí o celé řadě jiných zbraních na kolových podvozcích, včetně těch s bojovými věžemi. Nesporný je také fakt, že Caesar dnes představuje nejrozšířenější moderní typ v kategorii samohybných děl na kolovém podvozku. Konstruktéři firmy Nexter dělo Caesar zkonstruovali jako vysoce mobilní dělostřelecký zbraňový systém s možností velmi rychlého nasazení na různých bojištích. Konstrukční pojetí spojuje výhody tažených i samohybných děl, zvláště relativně nízkou hmotnost, technickou jednoduchost a současně vysokou taktickou pohyblivost i strategickou přepravitelnost.

Nejnovější verze Caesar 8x8 je bezvěžový dělostřelecký systém s poloautomatickým nabíjením, přičemž hlavní zbraň disponuje hydraulickým automatickým systémem nastavování náměru a odměru. U verze Caesar 8x8 s poloautomatickým nabíjením trvá přechod z pochodového do bojového módu méně než minutu, přičemž doba od posledního výstřelu do opuštění palebného stanoviště činí zhruba půl minuty. To jsou parametry odpovídající požadavkům současného bojiště a plně srovnatelné s pásovými i kolovými samohybnými děly s bojovými věžemi.

Jednou ze změn, kterou přinese dělo Caesar českým dělostřelcům, je právě poloautomatické či asistované nabíjení s osádkou operující mimo kabinu. Dosud používané dělo DANA má automatické nabíjení a během palby osádka zůstává v kabině podvozku a bojové věži. Věžová koncepce poskytuje osádce ochranu i při vedení palby a ulehčuje bojovou činnost díky automatickému nabíjení. Naproti tomu však bezvěžová koncepce, která je konstrukčně jednodušší, ve většině případů znamená nižší pořizovací i servisní náklady a menší riziko poruchy zbraně nebo celkovou nižší hmotnost celého dělostřeleckého systému. Právě hmotnost hraje významnou roli pro flexibilitu a rychlost nasazení děla i pro manévr v prostoru palebných postavení.

Samohybné dělo Caesar je i rozměrově kompaktní ve srovnání houfnicemi s bojovými věžemi, což má význam mj. při jízdě složitým terénem nebo při dopravě po železnici. Jde především o hlaveň zbraně, která například u děla DANA výrazně přesahuje příď podvozku, což může být v některých ohledech limitující. Bezvěžová koncepce má samozřejmě také své nevýhody, ty jsou však u moderních dělostřeleckých systémů do značné míry eliminovány jejich schopnostmi dalekého dostřelu i taktikou nasazení, přičemž pasivní ochrana pancéřováním věže by dnes neměla být přeceňována. Bojová věž s automatickým nabíjením a obsluhou pod pancířem tedy automaticky neznamená, že je dělostřelecký systém na moderním bojišti lépe chráněn a že bojové nasazení je účinnější než v případě bezvěžového systému.

Například rychlost střelby se u Caesaru pohybuje v rozmezí 6 až 8 ran za minutu při kontinuální palbě nebo jsou to 3 rány během 15 sekund v případě rychlopalby. Baterie osmi děl Caesar tak dokáže za méně než minutu pokrýt prostor protivníka 1 tunou projektilů, 1500 kusy submunice či 48 projektily inteligentní munice s koncovým navedením až na vzdálenost 40 km. Takto lze do značné míry zamezit odvetné palbě, která by mohla ohrozit palebná postavení baterie a obsluhy děl operující mimo jejich kabiny. Efektivita a rychlost nasazení děl Caesar tedy není klíčová jen pro účinnost působení na cíle, ale významně přispívá i k jejich ochraně.

Dnes se navíc při operacích dělostřeleckých systémů nepočítá s dlouhodobým působením z jedné palebné pozice. Taktikou je rychlý dělostřelecký přepad cílů, které byly těsně před tím přesně lokalizovány průzkumnými prostředky, po něm následuje rychlé přemístění na novou palebnou pozici. Zásadní pro bojovou efektivitu děl i jejich ochranu jsou tedy podpůrné prostředky, jako jsou průzkumné systémy, systémy velení a řízení nebo logistická podpora, zejména zabezpečení municí.

Děla v bojovém nasazení nebudou v rámci AČR působit izolovaně, ale v sestavách baterií s plnou podporou. Vedle již zmiňovaných speciální vozidel TITUS či Iveco LMV nebo dělostřeleckých radiolokátorů Arthur armáda plánuje i pořízení nových muničních vozidel Tatra nebo průzkumných bezpilotních prostředků s delším dosahem. Ty budou schopny dělostřeleckým bateriím spolehlivě vyhledávat cíle a korigovat přesnost palby nebo navádět řízenou munici. Teprve ucelená sestava dělostřeleckých zbraní a podpůrných prostředků vytváří kompaktní systém palebné podpory, který zabezpečí rychlé, přesné a efektivní ničení nepřátelských cílů v čase a prostoru bojiště.

Zdroj: Ministerstvo obrany ČR, Nexter

 Autor: Redakce AW

Komentáře

Czert

20. 08. 2021, 19:17

Karlik

No stale si nam ve sve velikosti a genitalite stalenevysvetlil dulezitost onech 3km navic.

A pokud ten prototyp je dle tebe stejny jako zunana 2000, tak nechapu proc sis stezoval ze je to lrototyp, kdyz defakto seriovku uz ma?

Tomáš

20. 08. 2021, 08:34

USarmy zanechala v Afganistanu výzbroj a výstroj za několik miliard dolarů včetně bojových vrtulníku Black Hawk. To historický také něco připomíná po Mnichovské dohodě. Historie se opakuje po spirale, ale jaké. Delá Caesar to má být nová kvalita pro Javurka, aby ladoval. Turbolence nabývají na neocekavanosti a  na sile.

3ngelchen

19. 08. 2021, 15:21

píše se "hanba"

Czert

19. 08. 2021, 14:30

Karlik
Ooo, ty experte s generalniho stabu nam skrabacum brambor osvetlu, ve sve nezmerne velikosti, obrovskou dulezitost onech 3 km navic.

Nebo na to tva generakska funkce je prilis mala?

Krome urazek jako spravny slovan, si nic neukazal.

A co jako ze byl vyroben jen 1 prototyp? Ten jako nejde testovat?
To zabozrouti rozjeli rovnou seriovku bez vyroby a testovani prototypu?
A to si rikas strojar? Ty ses hamba, a ne strojar.

Czert

19. 08. 2021, 14:17

Karlik
Kdyz podle tebe colt nepotreboval zachranit, tak sem schvalne dej jeho financni vysledky za poskednich 5 let.
At se pobavime..
A ze colt uz 2x v historri pozadal o ochranu pred veritely - takovy meky bankrot, samozrejme taky nevis.

A nechapu tu tvoji vsuvku na vznik czg.
Jake ze ho firmy tvori? Kdy byly zalozeny a kdy ze vladl vasek flaska?

A k tomu jak vasek chtel zrusit zbrojni prumysl, najsi si jeho vyroky, nejen v parlamentu ale i novinach.

awei

19. 08. 2021, 12:50

Tenis - Kurzové sázení. Spolehlivé informace - www.centese.blogspot.cz

Czert

19. 08. 2021, 11:33

Karlik
"Dita 155/45 z Dubnice nad Váhom, dostřel 39 000 m (RAP se neuvádí) m, nebo veze houfnici Caesar 155/52, dostřel 42 000 m (55 000) ?"

Tak karliku, a ted ti jen chyby dokazat ze tech 3000m navic sou kriticky dulezite.
A nedej buh, co kdyby si tam pak dal delo o delce 52 razi co v dubnici taky vyvinuly.

Czert

19. 08. 2021, 11:25

Mark
"Bezvěžový dělostřelecký systém má určité nevýhody, ale i výhody , které nelze přehlédnout a jedná z nich je i ,že může Ceasar vést tzv. nepřetržitou palbu . Toto je velice účinné, když nebude Ceasarům hrozit bezprostředně nebezpečí třeba drony atd."

A ted me marku napis situaci u ktere by dotycne delo vysrtilelo nepretrzite vic nez 40 na cil na delo. Jedno v jakem konfliktu, klidne i pri palebne podpore v afghanu, kdy talibove nemaji nic, ani letajici koberec.

Skutecne me napis situaci za poslednich 30 let, kdy bylo treba vysrtilet vic nez 40 naboju na hkaven.
Ci situaci kdy by k tomu mohlo dojit.
A dita/zuzana ma onech 40 naboju v zasobniku.

Czert

19. 08. 2021, 11:19

Karlik
"Co je na Ditě 155 mm českého, kromě Tatry 8x8 jako u Caesara ?Kterého našeho producenta poškozuje nákup Caesara ?Kde se v ČR vyvíjejí houfnice 155 mm ?"

Ano dela vyrabi slovaci, ale co jako? Spousta cechu nema problem brat slovaky jako bratry a domaci.
Navic prece jenom kooperace ceskeho a slovenskeho zbrojniho prumyslu je prece jenom tesnejsi nez u cechu a frantiku.

Jinak cekam ze dokazes, ze tatrovka se s delem cesar zacala prosazovat jen diky nakupu acr, a ne by tam byla i bez one zakazky.
Aby si obhajil prinos spoluprace ceskeho a feancouzkeho prumyslu, ze se slovaky to nema cenu.

Czert

19. 08. 2021, 11:14

Martin
"

Dá se tedy jednoznačně tvrdit, že nákupem cizího produktu zásadně poškozujeme našeho producenta a v konečném důsledku se zbavujeme schopnosti něco v tomto směru dále vyvíjet.Přitom je zjevné, že Caesar nebude finančně nijak výhodná záležitost a oproti balisticky chráněné DITĚ pak nemá dále v zásadě co výhodnějšího nabídnout.Kdyby někdo řekl, jo dáme DITĚ šanci, vyzkoušíme a když nebude vyhovovat smůla."

Plny souhlas, tady jde o likvidaci ceske konkurence, ne o to co je nejlepsi oro stat ci armadu (pro armadu je vzdy nejleosi domaci producent).

Staci se podivat na ket kunovice, kdyz ho vkastnili amici, aires, vyroba nebyla a poknik prakticky byl na tom jeste hur, nez kdyz ho koupili. Az teprve rusove ho zachranily.

Pak na aero vodochody, vlastnili podnik a amicke vedeni. Vyskedek? Aeoro bylo degradovano do pozice pouheho subdodavatele, bez vlastniho vyvoje. Ale stacilo vykopnout amicke vedeni a dat to, co ma vizi podniku a ne pouheho subdovatele, a ejhke vkastni vyvoj je zpet.
Dokonce i zakazky na stroje made in aero. Zadny pouhy subdosavatel.

A tak by slo pokracovat u spousty jinych podniku kde amici/zapad se tvaril jako zachrance a pritom byl de fakto hrobnik.

Czert

19. 08. 2021, 11:04

Karlik
"Každý správný bolševik je vyděšený z odpovědnosti a představy, že by měl někdy něco udělat rukama, nebo nedej bože něco užitečného a funkčního vymyslet a proto vždy říkají:"Mělo se to udělat, mělo to zůstat, mělo by se ....Na tohle umřel socialismu."

Tak karliku, tobe ted jen zbyva dokazat ze stejny duch socializmu szale funguje v excalibur army a u jinych dodavatelu dity/zuzany 2 apod.

A co karliku rikas na cz? Zbrojovku ktera ted zachranila a koupila amicky kolt.... Ta sama zbrojivka kterou chtel havel zrusit, protoze "zbrane sou spatne".

Martin23

19. 08. 2021, 10:14

​Mark
Asi by toho bylo víc, co bych chtěl řešit, ale nemá to smysl.

Z vašeho příspěvku čiší právě ten fakt, že naše houfnice budou sloužit mimo území ČR v asymetrických konfliktech. Kde budeme střílet 10 hodin denně a demoralizovat pastevce, pokud možno cizí municí.

Jak jsem ale uvedl, na naši armádu se z principu dívám úplně jinak - jako na ozbrojený sbor, který má primárně hájit území tohoto státu. Základním předpokladem je tedy schopnost bránit území státu proti útočníkovi.
Zde ovšem nepředpokládám, že by se naše armáda mohla byť jen teoreticky ocitnout v situaci, že by mohla hodiny střílet z jednoho místa.

No tak v Afganistánu již střílet nebudeme, tak je odvezeme do Mali.
Prostě peklo.

Mark

19. 08. 2021, 10:01

Bezvěžový dělostřelecký systém má určité nevýhody, ale i výhody , které nelze přehlédnout a jedná z nich je i ,že může Ceasar vést tzv. nepřetržitou palbu . Toto je velice účinné, když nebude Ceasarům hrozit bezprostředně nebezpečí třeba drony atd. Vést palbu celou baterií po dobu delší než pár sekund nebo minutu je dost demoralizující pro nepřítele . Má třeba méně času se přeskupit a také ztráty nepřítele budou větší . Samozřejmě to to je účinné na specifickém bojišti a nikdo nikdy neví jak se přesně zachová nepřítel .

Martin23

19. 08. 2021, 07:53

Dá se tedy jednoznačně tvrdit, že nákupem cizího produktu zásadně poškozujeme našeho producenta a v konečném důsledku se zbavujeme schopnosti něco v tomto směru dále vyvíjet.
Přitom je zjevné, že Caesar nebude finančně nijak výhodná záležitost a oproti balisticky chráněné DITĚ pak nemá dále v zásadě co výhodnějšího nabídnout.
Kdyby někdo řekl, jo dáme DITĚ šanci, vyzkoušíme a když nebude vyhovovat smůla.

Ale tyhle nákupy jsou o PROVIZI. Nikoliv o zájmu této země.

Typickým příkladem agitky bránící nákup Caesarů je zde:
​https://www.czdefence.cz/clanek/houfnice-caesar-a-dita-odlisne-pristupy-nikoli-prima-konkurence

​Naopak CAESAR představuje aktuálně dostupné řešení aktuálního požadavku, protože Armáda ČR potřebuje dělostřeleckou zbraň ráže 155 mm, aby se čeští dělostřelci mohli bez omezení zapojit do společných operací, resp. efektivněji kooperovat se spojenci v NATO a EU. Nemusí zdaleka jít jen o Afghánistán.

Jasně, Caesar i DITA jsou odlišné zbraňové systémy, ale těžko bude naše armáda pořizovat oba, takže si prostě konkurují.
A mnou citované z článku ozřejmuje dvě věci:
a) zase nakupujeme v zájmu NATO a ne ČR.
b) kde je dnes Afganistán - což ukazuje míru rozhledu odborníků, když článek psali v dubnu 2021.



Zkrátka závěrem mohu zopakovat jen to, že zásadně preferuji řešení a možnosti, která jsou nejlepší pro tuto zemi. Pro tuto zemi je výhodnější mít armádu, která bude primárně sloužit obraně a dalším účelům této zemi. Expediční sbor pro účely NATO je pro takové úkoly nevyhovující.
A Caesary - to je kvalitativní a kvantitativní vylepšování toho expedičního sboru.

Martin23

19. 08. 2021, 07:38

Od ​ technických laiků a amatérů pro uznávané odborníky:
Armádní noviny (01.05.2021) ​Houfnice CAESAR: Pouhý dostřel nestačí

Cena: ​Jeden kus nového děla Caesar by měl tak stát zhruba 105 milionů korun. Naproti tomu Slovensko před časem objednalo 25 kusů děl Zuzana 2, která se o službu v české armádě rovněž ucházela, za 172 milionů eur, tedy asi 4,5 miliardy korun. Cena za jedno dělo Zuzana 2 by tak dosáhla až k částce 180 milionů korun. U britsko-švédského systému Archer se cena odhaduje na 150 milionů.
Před týdnem deník Právo přinesl informaci, že projekt samohybné houfnice CAESAR má stát o 60 % víc, než se předpokládalo. Ministerstvo obrany má přitom na projekt v rozpočtu připraveno 5,9 miliardy korun s DPH. Teď by mělo zaplatit přes 9 miliard, jak zaznělo na výboru pro obranu PS ve středu 28.4.2021. Předpokládaná cena jednoho kusu ShH Caesar by tak vzrostla téměř na 175 milionů korun.

​K tomu se musí ještě přičíst náklady na vypracování tabulek střelby, na systém řízení palby a prostředky na spojení a velení, dále pak náklady na vytvoření výcvikové a provozní základny. Zde je nutné počítat s náklady ne méně než 1 miliarda korun.



Armádní noviny (29.01.2021) ​DITA – nový český příspěvek do rodiny houfnic ráže 155 mm

​Česká republika patří mezi průkopníky na poli moderních kolových samohybných houfnic (ShKH). Typ DANA v mnoha ohledech předběhl dobu a jeho koncepce je vhodná i pro moderní bojiště 21. století. Proto šternberský podnik Excalibur Army pracuje na nové ShKH DITA.

Jestli naše firma má nějaké subdodavatele (u kterých mimo jiné Karel určitě ví, kdo je vlastní), je nepodstatné. Zásadní je know how. Teprve pak neméně důležitý zisk, pracovní místa atd.


Když napíšu, že budoucností by měla být DITA, je celkem naprosto jedno, kolik je uživatelů Caesarů. Ale lze tvrdit, že taková budoucnost se již jeví jako pomalu zastarávající. Nehledě tedy na fakt, že bychom u těch uživatelů Caesarů měli zjišťovat, zda jsou tyhle houfnice jediné, které používají nebo zároveň užívají i pancéřované.

​Dostřel 39 km je v současné době velmi dobrou hodnotou i pro zbraně s delší hlavní, než je 45 ráží. Navíc odpovídá požadavkům současného i budoucího bojiště. Střelba neřízenou municí na vzdálenosti přesahující hranici zhruba 30 km je totiž neefektivní a se vzrůstající vzdáleností se významně snižuje její přesnost a účinek na cíl. V této souvislosti uveďme, že podle standardu STANAG 4635 (Error Budget Model) při střelbě municí ráže 155 mm na 20 kilometrů dosahuje průměr kruhové chyby CEP50 (Circle Error Probability 50) až 130 metrů.

Czert

18. 08. 2021, 19:50

Martin
Souhlas, melo to zustat doma a ne davat kseft frantikum.
Asi nekdo chtel noveho renaulta.

Marek_73

18. 08. 2021, 18:35

Tak, jestli to bude na tatrováckých podvozcích, mohl by to být oboustranně přijatelný business. :face_with_monocle:

Martin23

18. 08. 2021, 14:32

Celé to je pouze o koncepci nechat vydělat správnou zbrojovku.
Budoucnost českého dělostřelectva měla tvořit DITA. Vše by zůstalo doma.

Validní je pouze rychlost střelby v první minutě. Tam měla DANA oproti Caesarovi slabinu maximálně 4 střel za minutu. DITA má 6 ran. Oproti Cesarovi poskytuje balistickou ochranu a to pouze se dvěma členy posádky.


Dostřel od 30 km výše zásadně ovlivňuje přesnost střelby a tedy množství použité munice.
Inteligentní munice je mimo možnosti této armády. To by za hodinu vystříleli roční rozpočet.