EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Sovětští partyzáni za 2. světové války: Hrdinové se kterými neměli Němci žádné slitování

 02. 06. 2024      kategorie: Vojenská historie      25 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Civilisté nebo bojovníci nenáležející k pravidelným vojenským jednotkám, kteří v operačním prostoru nebo na okupovaných územích jednotlivě nebo ve skupinách vedou ze zálohy ozbrojený boj proti nepříteli, se označují jako partyzáni. Pokud upadnou do zajetí, nezachází se s nimi jako s válečnými zajatci, neboť se jim nedostává statusu kombatantů ve smyslu mezinárodního práva.

Warsaw_Uprising_by_Deczkowki_-_Kolegium_A_-15861
Foto: Polští partyzáni | Wikimedia Commons / Public domain

Partyzáni se za 2. světové války vyskytovali ve všech zemích okupovaných státy Osy, ale zatímco na mnoha územích, například ve Francii, v Řecku, v Polsku, na Slovensku vystavili pravidelné vojsko vážným problémům až v letech 1943 – 1944, v Sovětském svazu a v Jugoslávii se jejich úderná síla rozvinula velmi rychle.

Soviet_guerilla
Foto: V Sovětském svazu a v Jugoslávii se partyzánská úderná síla rozvinula velmi rychle (na snímku sovětští partyzáni operující v okolí běloruského města Polotsk) | Wikimedia Commons / Public domain

Zpočátku se rekrutovali hlavně z rudoarmějců, kteří zůstali za frontou, z uprchlých válečných zajatců a čím dál víc také z civilistů, mezi nimiž bylo i mnoho žen. Za rok 1943 hlásili sovětští partyzáni 11 000 explozí na železnicích, 9 000 vykolejených transportních vlaků, přitom bylo údajně zničeno nebo poškozeno na 6 000 lokomotiv a 40 000 vagónů a rovněž bylo zničeno na 22 000 německých vozidel všech typů. Na počátku roku 1944 operovalo za německými liniemi přes 250 000 sovětských partyzánů, kteří sehráli významnou roli hlavně při zhroucení skupiny armád Střed v létě 1944 při sovětské operaci Bagration. Německá okupační moc byla vůči aktivitám partyzánů zcela bezmocná a pokoušela se ovládnout situaci brutálním odstrašovacím terorem, jenž ovšem postrádal taktický koncept.

Interrogation_sovjet_partisan_1942
Foto: Němci jakoukoliv odbojovou činnost tvrdě trestali (na snímku výslech sovětského partyzána) | Wikimedia Commons / Public domain

Partyzáni a jejich pomocníci byli stříleni nebo věšeni, vesnice, v nichž nalezli skutečný nebo údajný úkryt, či zbraně, byly většinou srovnány se zemí a jejich obyvatelé povražděni. Síla partyzánů přesto rostla, v Jugoslávii i v souvislosti s přílivem cizinců a se spojeneckou materiální a vojenskou pomocí, shazovanou z letadel, takže při příchodu Rudé armády mohli všude přejít do protiútoku a okupanty vyhánět z měst i z celých oblastí.

Partisans_attack_village
Foto: Sovětští partyzáni v akci | Wikimedia Commons / Public domain

Po invazi Spojenců 6. 6. 1944, německé branné moci ve Francii zle zatápěli bojovníci francouzského hnutí odporu. V Itálii bylo jen v létě 1944 zabito podle údajů Wehrmachtu 12 582 banditů. K formování partyzánského hnutí vyzývali nacističtí mocipáni v Německu ještě krátce před koncem války. Do řad Werwolfu se však obyvatelstvo unavené válkou nijak nehrnulo.

Zdroj: britannica

Komentáře

Martin23 .

05. 06. 2024, 00:23

Nechápu ty partyzány a hlavně eSeSeSer že tak zbytečně prodlužovali válku. Můžete mi někdo vysvětlit proč Stalin nezvedl telefon a nedohodl se s Hitlerem a nenechal mu to co ukradli před válkou + 10 000 000 poddaných?

Vaclav Flek

04. 06. 2024, 22:55

Myslim, ze zadna cast dejin II. svetove valky neni tak zfalsovana a zkreslena, jako prave dejiny partyzanskeho hnuti. Preziva zde mnoho legend, polopravd ci vyslovenych nepravd, vcetne idealizovaneho liceni partyzanskych aktivit. Myslim, ze tento clanek je sam o sobe dobrym dukazem pro toto tvrzeni. O partyzanske hnuti jsem se nikdy prilis nezajimal, nicmene postupne jsem se setkaval s interpretacemi, ktere se zasadne lisily od hrdinskych clanku v nasich citankach. Prvnim takovym stretem s jinym pohledem bylo jeste v detskem veku seznameni s filmem "Smrt si rika Engelchen", pozdeji i se stejnojmennou Mnackovou knihou. Pozdeji u nas nastoupilo obdobi normalizace, a tam jsem kriticke hlasy o patyzanskem hnuti nachazel predevsim v udajich zapadni provenience. Nejtypictejsi v tomto smyslu byla diskuse ve Francii, kde se stretavaly dva smery odboje, zjednodusene receno komunisticky a gaullisticky. Obcas byly nuceny spolupracovat, ale povetsinu casu byly jejich vztahy antagonisticke. Zajimavou informaci byla take hlaseni wehrmachtu o potlacovani partyzanskeho odboje na vychodni fronte. Ze suche reci o stretech a ztratach vyplyvalo, ze v tomto stretu jsou Nemci uspesnejsi a skody, zpusobene partyzany pravidelne armade, jsou mnohem mensi, nez by z povalecne proagandy dalo usuzovat.

Slavoslav

05. 06. 2024, 07:03

tu by ma zaujímalo nakoľko je vyfabrikovaná knižka Kovpaka - Od Putivla po Karpaty

Pepík Knedlík

05. 06. 2024, 08:39

Vaclav Flek
Máte pravdu. Každá doba je svým způsobem "zmanipulovana" různými politiky i systémy. V Česku je názorným prikladem glorifikace E. Beneše.
Mam ještě pred sebou mnoho knih, který musim přečíst a část z nich mám v knihovně.
Nedalo mi to a otevrel jsem jednu, kde se již v úvodu píše, že za vznik 2. valky v Evropě mohou ústupky garantu Versaillsky smlouvy a to především Francie a Britanie a dokonce jsou jednou příčin.
O partyzanech bych se dočetl v jiný knize co mam, ale to bych odpověděl az za týden.
Jen krátce. V každým okupovanych státě Nemci vznikl odboj na západě velice silny ve Francii a v Nizozemí. Zrovna odboj v Nizozemí mel velký potenciál pomoci Britum při operaci Market Garden, ale Britové jim opovrhoval.
Soveti okupovali Pobaltí a Lotyši vyjadrili svůj vzdor tim, že mnoho z nich se nechslo naverbovat do Nemeckych SS.
Nevim jestli odbojari v Nizozemí se stale scházejí a oskavuji, ale Lotyši jsou stále hrdi na své bojovniky u SS.
Tuhle knihu nemám ani jsem ji necetl je o Sovetskych partizanech.
https://www.epublishing.cz/vojska-c-38

Pepík Knedlík

05. 06. 2024, 09:37

Vaclav Flek
Vlastně ten odkaz je na časopis, který i lze rozkliknout a cist.

Slavoslav

06. 06. 2024, 09:18

V. Flek

k partizanom by som este dodal, ze byvaly rezim ich adoroval a opisoval ich ako hlavnu silu aj v SNP. Nemohol priznat, ze to bolo organizovane najma nekomunistami a vybojovane pravidelnou armadou. Useky ktore mali na starosti partizanske brigady boli tie co spravidla nevydrzali a dostavali tak do problemov armadu ktorej odkryli boky.

A bude velky rozdiel medzi partizanskym hnutim na zapade a  napriklad v ZSSR kde vznikali velke a aj tazkymi zbranami vyzbrojene oddiely. Tu by ma fakt zaujimalo nakolko je pravida ta knizka od Kovpaka, ale opisuje tam ako jeden cas mali tank, neskor mali delostrelectvo, pravidelne spojenie s Moskvou a letecke zasobovanie kde boli schopny obsadit dedinu, pripravit letisko a zorganizovat si dopravu zasob a odvoz ranenych. To bol uplne iny level ako tie skupiny u nas

Slavoslav

03. 06. 2024, 07:55

zhodou okolnosti pekne vlakno o sovietskych partizanoch a ich hrdinskej obrane vlasti

https://x.com/rangl_david/status/1797305919866331371

Zdeněk

02. 06. 2024, 20:29

Správně je třeba připomenout kromě skutečného hrdinství partyzánů i "hrdinství" především sovětských partizánů...
https://x.com/rangl_david/status/1797305928846336038

A to ještě nebudeme příliš rozmazávat, že díky nesmyslným Stalinovým rozkazům se sovětští partyzáni chovali často takovým způsobem, že je Němcům udávali sami ruští civilisté...
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/rusko-druha-svetova-valka-nemecko-naciste-zoja-kosmodemjanska-propaganda.A230925_160351_zahranicni_dtt

Emil Holub

02. 06. 2024, 15:34

Můj strýc byl od r. 1941 na pomezí Ukrajiny a Běloruska a byl u partyzánů, než pak vstoupil v polovině r. 1943 ke Sobodově Čs. armádnímu sboru.
Válku přežil se dvěma zraněními a ještě v r. 1947 chytal, jakožto ženista přidělený k SNB, Vlasovce pod Strečnem...
Mám po něm pár artefaktů a trofejí spojených s tím, co prožil a hlavně jeho sepsané vzpomínky. Ty by daly za výživnou knihu, kterou by většina dnešních lidí ani nedočetla do konce...
A co se týče toho německého přístupu k partyzánům, tak ani oni partyzáni s Němci nědělali cavyky, po tom, co vyděli jejich "práci" na civilistech, taková je holt válka, ktde opravdu jde o všechno a taky o život, což si spousta dnešních infantilních romantiků není schopna uvědomit a představují si to doslova jako Hurvínek válku, nebo taky jako ta naše Mánička z MO...

Slavoslav

02. 06. 2024, 16:46

Holubok

ak by som ti nejakého predka veril tak Čurdu, ten tiež deeskaloval

Emil Holub

02. 06. 2024, 17:59

Ty Jánošíku naruby, právě ty jsi ten, s kým byl Čurda kamarád...
A nech se vyšetřit, nepodceňuj to, máš to celý naruby...
Právě ty a takoví, jako ty a ti, co jim sloužíte, připravujete a připravíte ty nešťastné ukrajince o vlast, majetek i život a připravíte je i o tu jejich hloupou umělou "movu", to je jediné, co teď ještě mají...
To mám na mysli Ukrajince, nikoli ty ukrajinské židovské oligarchy, těch se to pochopitelně netýká, ti o nic nepřichází, jen se pakují a to v přímé úměře k množství prolité krve Ukrajinců...

Slavoslav

02. 06. 2024, 18:24

Holubok,

ja vidim ako vzor skor Stefanika, vies ako. prozapadne orientovany vzdelanec mi sedi viac ako zbytocne adorovany zlodej.

Inak, ked tak pozeram na tvoj intelektualny vykon mam podozrenie, ze pan Ilia Ivanovic Ivanov s tym vytvorenim noveho sovietskeho cloveka uspel a ty si jeden z potomkov. Lebo inak sa to vyplakavanie nad zanikom UA ked si sucasne zelas jej prehru so statom ktory ju chce zlikvidovat vysvetlit neda ty moj maly Curda

Emil Holub

02. 06. 2024, 22:52

Vždyť jsem ti to už psal, ale ty to nechápeš a přitom do každého vyrypuješ, že nerozumí psanému textu.
Ty jsi Jánošík, ale ten naruby, co chudým bere a bohatým dává a to na KoZa a dal jim i to nejcennější a to svoji duši, nes už notně umouněnou...

Slavoslav

03. 06. 2024, 07:47

Holub

no ze ty ani len netusis, ze ten adorovany zlodej nic nerozdaval a okradal tak prinajlepsom bohatsich gazdov a kupcov, lebo na vrchnost si netrufol nie je moj problem. Len ukazka tvojho nizkeho intelektu a zanedbaneho vzdelania.

To bolo obzvlast vidiet ked si vytiahol Spanielsku vojnu, Curzonovovu liniu atd kde tvoje znalosti nesiahaju za propagandisticke kecy rusaka

svojir

03. 06. 2024, 13:13

Holubku, chytrý jsi jak motorové sáně (pokud při své inteligenci chápeš o čem je řeč). Nechápu proč máš tu potřebu dehonestovat příspěvky druhých. Co se týče Čurdy, mohu se tě zeptat, jak jsi mohl zapomenout na svého krajana Gerika, který skončil ve stejný den jako Čurda na šibenici, ty "Štefániku?"
Slavoslavovi bych jenom doporučil, aby se naučil pravopis. Napsat "vyděli," to je opravdu síla.

Slavoslav

03. 06. 2024, 13:18

svojir

toto je moj problem, ja to aj potom vidim, ked to odoslem, ale co sa tyka pravopisu som na tom ako nasi vlastenci kde sa najviac neboja diktatu z Bruselu, ale zo Slovenciny. Len na rozdiel od nich som si ja tahal znamku literaturou. Viem o tom, priznavam to a lepsie to uz asi nebude

Šebesta

03. 06. 2024, 18:41

Emil Holub. Souhlas. Slavoslav podle mne Slaboslav,Zdenek a další to jsou takoví gaučoví válečníci.Oni tak na hubě melou a jsou z nich teoreticky válečnici ale jinak nic. Nejen že jsou zbabělí sami by do války nešli ale vůbec je nazajímá že celá řada Ukrajinců už nechce bojovat (700.000-900.000). Oni mají radost že se to tam řeže a že se válčí proti Rusku.Že umírají krom Rusů i Ukrajinci, vojáci a civilisté je jim putna. Hlavně že se válčí s Rusem. Ve svém primitivismu a sobectví si vůbec neuvědomují a nechou uvědomit že ta válka nemá vojenské řešení a že ekalace dalšího válčení může přinest možné riziko jaderné nebo 3.světové války.

Šebesta

03. 06. 2024, 18:42

Holub s nimi nejde diskutovat. Jsou to primitivní lidé.(Zdenek,Slaboslav a další)

Marty

03. 06. 2024, 18:52

Šebesta
jen si tak říkám, možná, kdyby rusové nezautočili, tak by, třeba, k těm tragediím nedocházelo? ale to je jen taková úvaha...

Slavoslav

03. 06. 2024, 19:27

Šebesta

ty si strašný človek. vieš, že v tej vojne skapinajú rusi vo veľkom? to ti ich vôbec nie je ľúto keď máš neustále starosť len o Ukrajincov ktorých životy chceš chrániť ich kapituláciou? to pre teba život rusáka nemá žiadnu hodnotu? a to sú hovoríš, že chceš mier?

Emil Holub

04. 06. 2024, 00:07

Marty,
Kdyby byly v prdeli ryby...
Kdyby tam židovská oligarchie ruku v ruce s KoZa a CIA a světovou nacistickou internacionálou neudělala ten sionisticko-nacistický krvavý puč v r. 2014, tak by byl Krym ještě pod Ukrajinou a žádná válka by tam dneska nebyla !!!

To jste opravdu tak blbí, že to nemůžete pochopit, nebo tak pokrytečtí lháři??!!
Zaměňujete následky za příčiny a logika vám nic neříká...
U těch tupých nacistů, kteří nadávají na židy a přitom za jejich zájmy zabíjí nejen jiné, ale i sebe, mě to nepřekvapuje..., ti to dělají pořád stejně a stejně blbě a zas za to tvrdě zaplatí a s nimi i ti hlupáci, co je ještě neprohlídli...

Emil Holub

04. 06. 2024, 00:36

Pane Šebesta, na tomhle webu není ta největší ubohost jen to pouhé opisování a překlady článků odjinud bez odborné korektury a ten připitomělý, Vámi už zmíněný fanklub nacistů, ale i ta podivně úchylná cenzura, která je jak přesně podle foršriftu toho našeho nedomrlého Fouschého z Kachlíkarny.
Je to takový Sezman a Noviky šmrncnuté Aktuálně.cz, jen s oponěkud vyhraněnější tematikou...

Marty

04. 06. 2024, 15:36

Emil Holub
řekl vám někdo rozdíl mezi nacionálním a internacionálním? nebo jen plácáte slovíčka co ste někde zaslech?

Emil Holub

05. 06. 2024, 12:49

Pane Šebesta,
včera podepsal Lipánek tajné Memorandum, kterým se převádíme pod přímé velení SS (Spojených států, aby si to nějaký idiot nevysvětlil zas blbě) a tím pádem jsme další proxy armáda se vším vybavením pro prodloužení té stupidní války proti Rusovi.
A proto všem zde blábolícím od srdce blahopřeji k dalšímu vítezství a dalšímu skoku blíž k okraji propasti, po které oni tak touží...
Jen tomu Jánošíkovi naruby vyslovuji upřímnou soustrast, že ho o to potěšení kráčet doprdelním směrem se svými českými kolegy připavil ten hrubosrstého teriéra připominající neprůstřelný diktátor Fico, kapitáň Danko a jejich kumpanie...

Slavoslav

05. 06. 2024, 13:06

Holub

tajne memorandum o ktorom nas informujes na webe, lebo si ho ako jediny odhalil

a tebe to stale dava zmysel ...