EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

SPEAR 3 – nová britská střela kategorie vzduch-země

 22. 11. 2024      kategorie: Vojenská výzbroj      53 komentářů

Velká Británie vyvíjí perspektivní řízenou střelu kategorie vzduch-země SPEAR 3. Ta je určena jak pro potřeby vlastního letectva, tak pro export. K dnešnímu dni prošel projekt všemi ranými fázemi a dostal se do stádia letových zkoušek.

První zmínka o střele s označením SPEAR (Select Precision Effects At Range) pochází z roku 2005. Tehdy se pod tímto označením skrývala hypotetická střela vzduch-země pro taktické letectvo. Jednotný koncept SPEAR byl brzy rozdělen do pěti slibných oblastí. Vývoj nové rakety byl označen číslem „3“ a zbývající návrhy se týkaly modernizace stávajících zbraní nebo vytvoření munice jiných tříd. V druhé polovině roku 2000 se některé oblasti programu SPEAR začaly aktivně rozvíjet.

SPEAR-missile-MBDAFoto: Řízená střela kategorie vzduch-země SPEAR 3 / MBDA

Projekt SPEAR 3 vzbudil velký zájem britského průmyslu. Do konce desetiletí nabídlo hned několik společností svou vizi perspektivní střely. Po prostudování návrhů byl v roce 2010 pro další vývoj zvolen projekt od společnosti MBDA UK. Projekční práce trvaly celou první polovinu roku 2010. Společnost MBDA UK vyvinula raketu požadovaného vzhledu a připravila výrobu experimentálních produktů. Testování mělo zabrat několik let.

V letech 2015 až 2016 BMDA UK a její subdodavatelé provedli sérii testů různých systémů a komponentů budoucí letecké protizemní řízené střely. V této fázi nenastaly žádné vážnější problémy a začaly přípravy na plné letové zkoušky. V březnu roku 2016 proběhl první zkušební start experimentální střely ve zjednodušené konfiguraci. Jejím nosičem byl letoun Eurofighter Typhoon. Vypuštění bylo provedeno nad cvičištěm Aberporth na vzdálený pozemní cíl. Bylo hlášeno, že střele se podařilo sledovat určený cíl a úspěšně jej zasáhnout. Střela vykazovala správnou funkci všech systémů.

Poté britské ministerstvo obrany a MBDA UK podepsaly smlouvu na dokončení vývoje a přípravu sériové výroby. V rámci tohoto kontraktu musel dodavatel implementovat všechny požadované funkce a přizpůsobit střelu pro použití na novém letounu Lockheed Martin F-35A/B Lightning II.

Práce na upraveném projektu se ukázaly jako poměrně obtížné a jejich dokončení trvalo několik dalších let. V rámci těchto snah společnost MBDA v roce 2019 podepsala dohody se společnostmi Lockheed Martin a BAE Systems o provádění dalších činností. Podle tehdejších údajů mohlo testování střely SPEAR 3 na letounu F-35 začít v roce 2022.
V polovině roku se však místo zpráv o prvních startech objevila zpráva o odložení testů o rok. V červenci 2023 bylo testování opět odloženo a zákazník zhoršil prognózu projektu. Příčinou problémů a zpoždění byla obecná negativita ve vojenském průmyslu Spojeného království a vnitřní problémy vývojových společností.

Teprve začátkem září 2024 bylo oznámeno, že střela SPEAR 3 ve své nové podobě vstoupila do fáze předběžného testování. Současně bylo uvedeno, že do dnešního dne bylo na tento projekt vynaloženo více než 1,4 miliardy liber. Před pár dny oznámilo ministerstvo obrany Spojeného království zahájení úplných letových testů nové střely. První start prototypu proběhl již v říjnu, ale informace o tom se objevily s měsíčním zpožděním. K testu byla použita střela SPEAR 3 v konfiguraci navržené pro sériovou výrobu, u níž bojová hlavice byla nahrazena blokem záznamového zařízení. Jako nosič byl použit sériový Typhoon s nezbytnými úpravami zaměřovacího a navigačního systému. Test neproběhl ve Velké Británii, ale ve Švédsku, na cvičišti Vidsel. Jako cíl byl vybrán starý vyřazený tank. Střela zasáhla cíl a potvrdila předpokládané charakteristiky. V dohledné době se očekává série dalších zkušebních startů, během kterých budou testovány všechny klíčové prvky střely, včetně bojových hlavic.

Druhým důležitým úkolem je integrace střely do muniční zátěže nových stíhacích bombardérů F-35A/B. K ověření výsledků této práce budou vyžadovány i pozemní a letové zkoušky. Je možné, že po prvních startech z těchto letounů budou zapotřebí dodatečné úpravy střely a palubních přístrojů, což zabere určitý čas.
Podle současných plánů by práce na produktu SPEAR 3 měly být dokončeny nejpozději v letech 2026 až 2027. Poté bude muset MBDA UK zvládnout sériovou výrobu. Britské královské letectvo a královské námořnictvo plánují uvedení do provozu v roce 2028.

O střely SPEAR 3 projevila zájem Itálie. O dodávkách již byla uzavřena předběžná dohoda. Jako první mají tyto střely dostat letouny F-35B námořního letectva a později letouny Eurofighter Typhoon vojenského letectva. Objednávka na nové střely SPEAR 3 byla přijata také ze Saúdské Arábie a mezi další zájemce patří Korea a Německo.

SPEAR 3 je malá řízená střela vzduch-země pro plnění úkolů na taktické úrovni. S její pomocí je možné zasáhnout různé pozemní a námořní povrchové cíle, jako jsou tanky a obrněná vozidla, velitelská stanoviště, systémy protivzdušné obrany, lodě atd. Střela má válcové tělo se zvýšenou horní kapotáží, na které je instalováno skládací křídlo a trojici ocasních ploch. Délka střely nepřesahuje 2 m, průměr jejího těla je asi 180 mm a její celková hmotnost menší než 90 kg. V přední části střely se nachází naváděcí hlavice, za kterou je umístěna hlavice bojová s hmotností do 50 kg. Střední část střely vyplňuje blok s palivem a záď pak proudový motor. SPEAR 3 je poháněn motorem Pratt & Whitney TJ-150. Ten umožňuje střele dosažení vysoké podzvukové rychlosti a maximální dolet kolem 140 km. Navádění střely v koncové fázi zajišťuje infračervený a radarový systém. Let k cíli je podporován autopilotem s inerciální a satelitní GPS navigací a systémem obousměrného přenosu dat mezi střelou a nosičem.

Na bázi střely SPEAR 3 je připravován systém elektronického boje SPEAR-EW. Jde o střelu, u které je bojová hlavice nahrazena odražečem a elektronickou rušící stanicí. SPEAR-EW by měly odvrátit pozornost nepřátelské protivzdušné obrany od skutečné munice.

Zdroj: MBDA, The War Zone

Komentáře

Pepík Knedlík

26. 11. 2024, 08:41

Jen nekolik vět k nosiči F 35. Podle poslednich zprav má tento stroj problemy s ALIS -IA.
Prý problémy s ALIS jsou veřejné již delší dobu. Před čtyřmi lety vládní úřad označil ALIS noční můru. Stovky falešných informací a jejich odstranění, který pracovníci údržby nenávidí a nedůvěřují. Ostatně došlo i ke ztrátám F35. Lockheed nahrazuje ALIS systémem zvaným jako ODIN.
Bude fungovat?
Kdo opravdu zaplatí prestavbu za bilion doláčů?
Zřejmě i proto Izrael objednsl 50 ks F 15

Czertik

26. 11. 2024, 11:00

to tak byva, ze kdyz si neceho prukopnik, vzdy mas nejvetsi mnozstvi problemu.
pokud amici chteji nasadit novy program, ukazuje to, ze se starym je prilis mnoho problemu, nez aby se ho vyplatilo opravovat.

Pepík Knedlík

27. 11. 2024, 21:09

Czertik
Ty vážně musíš odpověď i když jsi naprosto mimo clanek ci ttd. Takový Pepek Vyskoč.

Marty

27. 11. 2024, 21:28

Pepík Knedlík
nechci mluvit za "Czertik" ale já jeho odpověď pochopil jako reakci na vaší připomínku ke změnám problematických systémů a to mi příjde jako vcelku relevantní odpověď, ale možná se pletu?

Czertik

27. 11. 2024, 23:39

a v cem sem mimo?
schvalne napis me kdo pred amiky zavedl system podobny alise ?

Marty

28. 11. 2024, 17:45

Czertik
a nastalo hrobové ticho... netýrejte ho tolik, on za to nemůže:sweat_smile:

Pepík Knedlík

24. 11. 2024, 10:35

V podstatě nic prevratnyho Spear 3 nenabízí a nikde se neuvádí cena jedny rakety. Ano, ma celkem solidní pouziti na zničení lodi, obrněný techniky i PVO. Zkoušky zatím probíhají z Typhoonu a celkem úspěšně, ale zarazila mě cena celyho projektu vč Spear 3, neskutečných 8,2 miliard doláčů. To je fakt raketa ...
Jenže není vsem problému konec, protože z původních 138 ks F 35B bude reálných zřejmě jen 48 a musí se jednat o block 4, jinak slavný Spear 3 nebude fachčit s kombinaci F35. A tim se dostavam k zásadní raketě, která deklasuje Britskou snahu a tim je výkonnější Stormbreaker.

Czertik

24. 11. 2024, 01:10

jedna takova perlicka. amici oznamili ze odhalili nejvetsi prunik cinanu do jejich telekomunicaci v historii.
takze cinani asi neschopni nebudou.

Pepík Knedlík

24. 11. 2024, 16:07

Czertik
Tak kybernetické utoky zatím lze omezovat chránit se, ale utoky drony a tim myslím cislo 1 000 naráz opravdu Spear 3 nezvládne spolu s F 35. Krásný video zvěřejnil Elon a jedna se parádní problém.

Czertik

26. 11. 2024, 11:02

prave proto sou masove utoky problem, kdyz mas dost neceho, tak kdyz toho budes hazet hodne , uspech se vzdy dostavi, ebz ohledu na to, jak moc kvalitni protivnik bude.

ale je to i o cene nakladu, co vyjdelevnejsi za stejny ucinek ? tisice dronu nebo par raket a jedno letalo ?

Czertik

26. 11. 2024, 23:57

navic neda me to, abych ted nedopsal izrael a jeho stav.
vzpomen si jak nedavno iran podnikl masovy utok drony a raketami na izrael. a onen utok moc skod nenapachal (byt i diky podpore okolnich statu ktere s livdaci iranskeho utoku pomohly) a kdy obrana iraele stala nemale financni castky. mozna i dokonce vic nez samotny utok.
ale nasledna izraelska reakce ukazala, ze sou omezeni ktere je prony neprekonatalne. a to tim ze diky letadlum a raketam znicili vyrobni zarizeni na drony a balisticke rakety v iranu.
mimo dosah jakehokoliv dronu.

Roman

23. 11. 2024, 22:40

Czertik
pokud by sis precetl obcas nejake zpravy o dodavkach mice a zbrani na ukrajinu, tak bys vedel ze se dodavky na ukrajinu od evropy zmensuji,.........
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I tohle je lež jako věž . Jenom se ztrapňuješ ruSSáku .

Před půl rokem měli v této munici ruSSové převahu 5ku1 , ale nyní je to už pouze 2ku1 . Tak jak jinak by toho UA dosáhla proti ruský válečný ekonomice a masivní podpoře od S.Kreji ??? Používej trochu ten tvůj pidi mozeček a nehltej jenom ty vaše ruSSký srač....y

Czertik

24. 11. 2024, 01:14

roman
sam ses ruSSAk.
ale jde videt tvoje hodne omezene informace a videni. mozna to netusis ale na ukrajinu se dodava i jina munice nez delostrelecka, treba i rizene strely. vis o tom, ze rizene strely byly vubec vynalazeny ? uzitecne veci.

apokud umis cist, tak bys vedel ze sem napsal ze dodavky delestrelecke munice je jedna z mala veci ktere evropa ukrajine dodava.

Czertik

24. 11. 2024, 02:28

a je velmi vtipne ze si me nedokazall napsat jedinou prislibenou zbran na ukrajinu ktera nema zpozdeni.

nadavat umis, ale to je asi tak vse co ti jde, jinak si spis pro smich.

Marty

22. 11. 2024, 18:48

Roman
myslím že na to nespoléhá ale že se toho obává, a zbytek budeme doufat že se plete... snad...

Czertik

22. 11. 2024, 20:55

marty
presne, ja nechci vitezstvi ciny, desim se ho. ale kvuli stupidite evropskych politiku je vitezstvi ciny nevyhnutelne.
prece jenom tem komunisum co sedi ve vedeni eu penize vynalozene na rmadu moc hlasu nevynesou, ale kdyz je daji sockam, tak maji vitezstvi ve volbach temer jiste.

Roman

23. 11. 2024, 21:51

Co to tady blouzniš za totální nesmysly . O jakým vítězství Číny tady meleš ??? Vojensky drží Čínu za varlata USA a pěkně s nima kroutí . A to  ve spojení se spojenci z Jihovýchodní Asie - Japonsko , Filipíny , J.Korea , Austrálie , Taiwan , Vietnam ..........
Ekonomicky mají poslední leta docela vážnou krizi . Mamutí a dlouhotrvající realitní krize , deflace (to je jev mnohem horší než inflace , obrovská nezaměstnanost mladých , ......
A do toho jim ten Kremelskej neschopnej nácek hodil vidle se svojí nekonečnou třídení SVO :laughing::laughing::laughing: . A i když putler platí výpalný Číně v podobě plynu a ropy skoro zadarmo , tak jim to problémy ze světový krize zdaleka nekompezuje .

Czertik

24. 11. 2024, 01:27

roman
jde videt jak si odtzeny od reality.
vtipne si napsal, jak amici drzi za koule cinu tou namorni asijskou koalici, ale uz te nikdy nenapadlo se zamyslet nad tim, proc se zacala formovat az v nedavne dobe. proc neexistovala pred 20 ci jen 10 lety.
ale to je tvuj pidimozecek prilis slozite uvazovani.

ano, cina ma ekonomickou krizi, ale ne takovou aby vymyslelo jak obchazet embarga u statu na ktere je samo uvrhla, aby podporili svoji ekonomiku tak jak to dela nemecko.

a jak si prisel nato ze putin hodil vidle do cinske ekonomiky svoji invazi ? skutecne rozeber tenhle svuj blabol.
jake problemy ji zpusobil ?
prave ze naopak, cisnke ekonomice svou invazi velmi prospel, nejen tim ze z ciny nakupuje asi tak 3x tolik vice zbozi a techniky nez pred invazi (klidne si najdi statistiky jejich vzajemneho obchodu, pokud na to tvoje schopnosi vubec staci).
a ze cina ma obrovskou krizi ? vtipne. tak jak je mmozne ze v zadnych mediich nectu o tom, jak problemy cisnke ekonomiky ohrozuji ekonomiky ostatnich asijskych statu ci dokonce sveta ?
kdezto v mediich ctu o tom, jak potize nemecke ekonomicky potahnou ke dnu celou evropu.

tvoje ideologicka zanicenost je ohromna, ale inteligencni schopnosti nulove. ty ziv v 1950s v csr tak bys dokonale rval o tom, jak je nutne kapitalisty a kontrarevolucionare upalit a popravit.

Czertik

22. 11. 2024, 20:58

a to me neda, abych nevzpomel ted nemecko a to, jak se mu hrouti socialni system.
proste soudruzka merklova predpokladala ze kdyz do nemecka pozve migranty, ze ti migranti budou socialisticky zit a kapitalisticky pracovat, aby se pak zdesily kdyz prisly na to, ze ti migranti chteji kapitalisticky zit a socialisticky pracovat.

Roman

23. 11. 2024, 21:57

O Něměcko se bát nemusíš . Jejich sociální systém dostatečně robusní a nic nenasvědčuje tomu že by se měl zhroutit . to fakt nehrozí .
To je jenom tvoje ubohá prokremelská vylhaná špína .
Ekonomika se kácí jenom u vás ve fašistickým ruSSku . Máslo pro ruSSký důchodce za cca 350kč , je jen obrazem inflační a krachující ekonomický spirály , která jede hlavně na vojenský válečný výrobě

Czertik

24. 11. 2024, 02:00

tak clanek o tom, jak nemecky socialni system kolabuje sem nesasel, mozna to byl jiny server, ale neco co by sis mel precist, aby ta tvoje bublina iluzi praskla.

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/taxisluzba-letadlo-vyroba-evropa-cina-finance-problemy.A241119_110410_eko-zahranicni_jla

sice rakousko, ale to abys vedel ze v tom neni nemecko samo
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/rakousko-hospodarstvi-ekonomika-firmy-bankrot-prodej.A241118_161217_eko-zahranicni_jla

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/bosch-mzdy-pracovni-doba.A241122_160526_eko-zahranicni_bors

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/nemecko-ekonomika-krize-ekonomika-pad-prumysl.A241118_155741_eko-zahranicni_jadv

neco k cine
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/spojene-staty-cina-vliv-latinska-amerika-pristav-chancay-peru.A241116_114555_eko-zahranicni_misl

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/cina-ekonomika-treti-ctvrtleti.A241018_081111_eko-zahranicni_ijan

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/lukas-kovanda-autoprumysl-automobilky-volkswagen-nio-tesla-komentar.A241015_115628_automoto_fdv

ale ja te chapu, ty v tom svojem posahnem mozecku budeds tvrdit ze idnes ovladaji russaci ci cinani.

schvalne dej me sem linky na servery ze kterych ty cerpas tu svoji demagogii.

Roman

24. 11. 2024, 20:20

Celý leta jenom vidím jak vy ruSSáci pouze na základě pravidelných ekonomických výkyvů blaženě vyhlížíte pád západu . Ale skutečnost je vždy taková že mzdy rostou , krámy sou narvaný lidma který nakupujou narvaný vozíky jak smyslů zbavený ve velkým , silnice narvaný autama ať paliva stojí cokoliv , a i na dovolenou vycestovalo opět nejvíc lidí v historii a celej svět k nám vzhlíží jak pozemskýmu ráji na pohled .
Jenom vy ruSSkou propagandou zamořený pidimozečky furt vyhlížíte náš pád . A ono furt nic .
Kde je ten váš pád dolaru a eura ??? Kde je ten váš zlatej rubl:laughing:??? Proč s tím ani Brics nic nechce dělat a nedělá a  je radši stále závislej na dolaru ???
Prober se ty totální mimoňi . Až vytáhneš tu svojí zabedněnou rudou kebuli z ruSSký zadele , tak se ti možná trochu rozední a nebudeš tak totálně mimo realitu .

Czertik

25. 11. 2024, 13:20

russak
boze, ty ses pomatenej demagog. kde sem psal o padu eura ?
a ze lidi nakupuji jako zbesily ? z kama mas ten nesmysl ? dej me jediny clanek kde se o necem podobnem pise ty ultralhari.
mzdy rostou ? ano, tak moc ze az tem 114 000 lidem (byt cilo muze byt realne jine, poltici budou tlacit na mensi) ktere planuje propustit mzdy vzrostou primo bozsky.:dizzy_face:
a link na to z kama mas ty nesmysly o cestovnim ruchu ?

ty to mas tak hlave tak pomotona ze bys mel prestat chlastat. pokud nechlastas, zacni, ublizit ti to nemuze, jen pomoct.

Azor

25. 11. 2024, 23:07

Ohledně těch migrantů v Německu a Merkelové.
Víte proč si je tam Merkelová- a ne jen Merkelová,viz celá záp.Evropa - nechala přijít?
Říká vám něco Islámský chalifát a plán Kalgeriho?Nebo proslov Obamy v Londýně v.r. 2012? Kde říkal něco o nových národech,nových jazycích a i hranicích v Evropě?
To neříkal jen tak pro srandu králíkům.Člověk musí něco vědět o tom,jak,kdo a proč řídí většinu světa.

Czertik

26. 11. 2024, 11:06

azor
tak islamsky chalifat pro evropu je jistota, pokud nedostane rozum.
a co se tyka obamy a merkly - tak ty reci o novych narodech jdou vykladat prilis mnoha zpusoby.

Czertik

26. 11. 2024, 11:06

a jak se rika
neprisuzuj zlemu umyslu to, co se da vysvetlit hlouposti.

Marty

26. 11. 2024, 17:36

Azor
ticho tam v moskvě!

Czertik

22. 11. 2024, 13:16

papirove to vypada uzasne, ale realita je uz predem znama. pocty vyrobenych kusu mesicne po uspesnem zavrsni vsech zkousek budou tak male, ze v roce 2045 budou jejich pocty tak male, ze jejich zasoby budou stacit max na 2 tydny intenzivniho konfliktu.

a cinani s be budou jen smat jak ovladnou svet.

Roman

22. 11. 2024, 14:01

No , na tuto predikci se dalo možná spoléhat před rokem 2022 . putlerovo fašistickou agresí bylo toto paradigma bezpečně postaveno na hlavu . Evropská část NATO už rozhodně ustoupila od demilitarizace svých armád , jak na to ještě naivně spoléháš

Czertik

22. 11. 2024, 20:46

roman
proboha PROBUD SE. jedine co se zmenilo ruskou invazi je to, ze evropsky zbrojni prumysl se dostal z komatu do pozice malo pohybliveho pacienta na kapackach. tot vse.
pokud veris tomu ze evropsky zbrojni prumysl je v dobre kondici, proc v mediich neustale slysime o tom, ze pokud trump zastavi pdporu ukrjine, tak ukrajina valku prohraje ?
jak je to vubec mozne ? kdyz dle tebe se evropa sama dokaze postavit nejen zdevastovanemu rusku ale i cine ?

jedine co se zmenilo je to, ze se zmenily planovane pocty armadni techniky, nezlepsila se (vyrazneji) mesicni vyroba.

pokud by sis precetl obcas nejake zpravy o dodavkach mice a zbrani na ukrajinu, tak bys vedel ze se dodavky na ukrajinu od evropy zmensuji, protoze sklady uz se vyprazdnuji a pod urcite stavy zasob evropsti generalove nepujdou.
nemluve o tom, ze zbrane slibene pro ukrajinu uz maji zpozdeni od nekolika mesicu po vic nez rok.

proste politici a vojaci meli velke oci ohledne toho co je schopen evropsky vojensky prumysl vyrobit a zprovoznit.
schvalne, napis me tu jediou zbran slibenou ukrajine ktera nema zpozdeni. i ony tolik omilane f16 ktere se sice na ukrajinu dodali driv nez se odhadovalo, aby ve vysledku prvni dodavku nenasledovala zadna a ypada to, ze ty dalsi stroje budou mit zpozdeni oproti puvodnimu planu.

jedine v cem se evropa vyznamneji polespila je vyroba delostreleckych granatu, a to je tak uplne vse, a to jen proto ze to bylo nejvice medializovane.
zvyseni vyroby tanku, bvp, del, letadel, rizenych strel ? neni prakticky zadne. ci jen minimalni.
takze jen se zmenilo to, ze ROCNI producke evropy by se spotrebovala na ukrajine misto 3 tydnu na 3,5 tydne.

uz se tesim jak me tu zbombardujes clanky a cisly o tom jak se u ktere zbrane navysila vyroba......v planech nejdrive od 2030.

jen tak pro info v produkci tanku tanku je cinska vyroba asi tak 8x vetsi nez cele evropy, u letadel asi 12-15x a u lodi vice nez 20x (na pocet, u tonazi cinane vedou vice nez 30x).
u leteadel evropu zachranili francici s jejich rafale jinak by to bylo jeste udesnejsi.

a pak si jeste vezmi ze se ti cinska technika testuje v realnem boji a cinani ziskavaji velmi dulezite skutecnosti. prece jenom, cina nevedla aktivni vojenske operace velmi dlouho, byt i jen proti teroristum jak zapad.

Roman

23. 11. 2024, 22:28

Dlohej odstavec plnej pouze lží a výmyslů .

A kde se např. podle tebe ta čínská technika testuje v reálném boji ???? A hlavně jaká ??? Aha ty zjevně myslíš ty  čínský golofový vozíky , který úspěšně přispívají k ještě masovější likvidaci ruSSkejch agresorskejch nácků . Jinak nic .
Na UA úspěšně testuje pouze zápaní technika . Takže seš opět totálně mimo .

A to seš fakt tak totálně sjetej že si myslíš že čína zbrojí proti nám ??? Používej trochu ten piďi mozeček . Co to sem taháš ?? Čína je záležitost USA
A ano , vojenská výroba se v Evropě opravdu rozjíždí . Jenom my malý Češi velkorážní munici v mnoha statisících , samohybné houfnice , špičkový ruční dlouhý a krátký zbraně ......................

Francie , GB , Švédsko - stíhačky .
Od USA F-35ítky v počtu zatím 500ks .

Sami Poláci - mamutí vojenský akvizice z domácí výroby , USA , J.Koreje , který dělají vrásky ruSSku i s jejich válečnou ekonomikou . Jenom těch 500 Himarsů a 500 Abramsů , 32  F-35ítek , 48  Korejskejch FA-50 je zdrcující síla . Přičemž mnohem , mnohem slabší UA zrušila celou slavnou ruSSkou SVO .

Rheinmetall akvizice :
Ukrajina: Společnost plánuje otevřít nejméně čtyři továrny zaměřené na výrobu munice, vojenských vozidel, střelného prachu a protileteckých systémů. Kromě toho již provozuje společný podnik na opravy vojenských vozidel v této zemi.

Litva: Rheinmetall zde buduje novou továrnu na výrobu munice a výbušnin, která má posílit obranné kapacity baltských států

Rumunsko: Firma v Rumunsku plánuje továrnu na výrobu střelného prachu, čímž rozšiřuje svůj vliv ve východní Evropě

Maďarsko : Výroba těžký techniky

Německo: Společnost pokračuje ve výstavbě továren na domácí půdě, například nové továrny na komponenty pro stíhačky F-35 poblíž Düsseldorfu............................................

Já vím zatím to nejde tak rychle jak by sme chtěli , ale rozhodně to jede jistě a to i bez přechodu na válečnou ekonomiku .

Czertik

24. 11. 2024, 02:25

roman

pokud si myslis ze golfove voziky sou jedina technika z cina na ukrajine, tak jedine co muzu napsat ze si s informacema minimalne tri mesice za realitou.

a proc si myslis ze cina proti nam nezbroji ??? ty si myslis ze se cina zastavi po tom co prevalcuje usa ?
ty ses jeste vetsi posahany eurohujer nez ti ve vededni eu.

a prosimte kde ze se to v cesku vyrabi statisice kusu velkorazni munice ? prosim o odkaz, ne tvoje vlhke sny.
a pechotni zbrane ti valku nedokazi vyhrat, dnes skutecne neni rok 1815.

ty samohybne houfnice ? hmmm, jaka ze jich mesicni a rocni vyroba ? ze nemaji zadne zakazky, vyjma tech z ukrajiny ktera nakupuje kde muze....

a k tem tvojim stihackam od gb,svedka, francie - musim se ptat jaka je tam vyroba kusu ze se jimy tak ohanis ????

f-35 500 ks....tady jde videt jaky ses mesuge, ja psal o vyrobe v evrope, proc do toho tahas usa ? navic evropa 500 ks f35 nekoupila ani neplanuje jich tolik nakoupit.
schvalne dej odkaz na server ze ktereho mas ten nesmysl.

a ty poslke nakupy... OMG. tady jde videt ze neumis ani cist, ani chapat, protoze tebou zminene polske nakupy JSOU VSECHNY MIMO EVROPU. jedine co se vyrabi v evrope sou polske sh v licenci a tech malo leo2 ktere maji termin dodani hodne pozde.
schvalne zjisti si kolik tanku a o kolik rychleji je dodaji korejci nez nemci.
pak se ti mozna rozsviti.

a ten tvuj slavny rheinmettal ? hahahaha.
cetl sis vubec kdy ma byt stavba zahajena a kdy je planovano ze se rozjede vyroba ? evidentne ne.
a neni to jeden mesic jak si mozna zcela chybne myslis.

k madarsku....oooo...tak to me napis, jaka ze to tezka technika se ma v madarsku vyrabet a v jakych poctech ?

a ty komponenty pro f35...ano, pomuzou zkratit dodaci lhuty na f35, ale to je vse. jedine vyraznejsi efekt bude v tom, ze se nebudou snizovat planovane pocty mesicni vyroby, tak jak se to deje v poslenich letech.

a jedine kde si projevil naznak reality je tvuj uplne posledni odstavec. cimz si naprosto potvrdil to co sem napsal, ze dokud se to nerozjede, tak evropa je se zbrojni vyrobou uplne v prd...

Roman

24. 11. 2024, 14:32

Czertik
f-35 500 ks....tady jde videt jaky ses mesuge, ja psal o vyrobe v evrope, proc do toho tahas usa ? navic evropa 500 ks f35 nekoupila ani neplanuje jich tolik nakoupit.
schvalne dej odkaz na server ze ktereho mas ten nesmysl.
--------------------------------------------------------------------
Jenom ty sám seš megamešuge zcela mimo mísu .
Ano , těch 500kusů sem sřelil od pasu z hlavy . Tak tady máš přesný číslo ruSSáku !!!!!!! 636 !!!!!!!!! (vč. nové objednávky 32ks Rumunska 21.11.)

A pro tvoji informovanost , mě je úplně jedno kde se co vyrábí . Jde o to  , co pořád tvrdím že Evropa silně posiluje a ruSSko se totálně vyšťavuje v nesmyslný válce . Jak vojensky tak hlavně ekonomicky . Takže výsledek ruSSka ve SVO místo posílení země je její totální rozvrat , a vojenská závislost na S.Koreji a Íránu . A ekonomické otroctví vůči Číně . Výsledek : demalitirizovaná Evropa se masivně vyzbrojuje . Ukrajina je vojenský gigant . A hranice NATO se masivně zvětšili a přiblížili Moskvě . putler = největší neschopnej dement tisíciletí .

Narozdíl od tvech lží ti snadno dodám odkaz přímo od LM ruSSáčku .

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.f35.com/content/dam/lockheed-martin/aero/f35/documents/24-00171_001A%20F-35FastFacts_November.pdf

Roman

24. 11. 2024, 14:38

Czertik
a proc si myslis ze cina proti nam nezbroji ??? ty si myslis ze se cina zastavi po tom co prevalcuje usa ?
----------------------------------------------
Jasnej důkaz že seš evidentně jenom zfetovanej klient nějakejch ruSSkejch Bohnic . (vy tam máte přístp k internetu ?)
Čína je proti USA vojenskej trpaslík a v její sočasný ekonomický krizi se to ani nemůže zlepšt a nezlepší .
Představa Číny jak postupuje do Evropy , je pouze výsledek už značně pokročilé totální stařecký demence .

Roman

24. 11. 2024, 14:46

Czertik -- alias ultralář
pokud si myslis ze golfove voziky sou jedina technika z cina na ukrajine, tak jedine co muzu napsat ze si s informacema minimalne tri mesice za realitou.
----------------------------------------------------
No tak to konečně dolož a přestaň si tady vymejšlet ty svoje ubohý proruSSký srač.........y
Čína nedodává žádnou vojenskou techniku ruSSkejm náckům . Dokonce pro ně ani nehlasuje v OSN , když ruSSko svět odsuzuje . Uvědom si , že už i pro Čínu sou ruSSký náckové pouhá onuce co si i přes velkohubost nedokázala poradit se zaostalou Ukrajinou , kterou západ nechal skoro na holičkách . Za což hluboce stydím .

Czertik

24. 11. 2024, 16:57

roman alias russak

ano, objednanych f35 v evrope je hodne, vic nez sem cekal, ale ty stale nechapes ze objednane a ve sluzbe je podstatny rozdil.
dokonce i svejk dokazal pochopit rceni "pesky stejne jako za vozem", coz ty evidentne nechapes a nikdy nepohopis.

a evropa ekonomicky posiluje ? a z kama mas ten nesmysl ? nejaky link ?

ukrajina neni vojensky gigant, kdyby byla tak by ji nehorzila vojenska porazka.
schavle dej me link na jedine uzemi ktere osvobodila nebo dobyla v poslednich 2 mesicich ?
i u toho kursku uz ukrajinci ztatili temer 1/3 dobyteho uzemi.

ano, demagogie ti jde na jednicu, pouzivani mozku na nulu.

a tohle dokonale ukazuje tvoji pokroucenou mysl ktera nechape psany text "A pro tvoji informovanost , mě je úplně jedno kde se co vyrábí ."
kdyz to neresis, tak proc si reagoval na prispevek ktery resi RYZE EVROPSKOU ZBROJNI VYROBU ?
ty ses dokonaly pripad pro psychiatra.

a to tvoje omilani o tom jak re rusko v pytly....pokud ti vubec funguje vic nez 1 mozkova bunka, muzes napsat kde sem psal ze rusko je na tom dobre ?

Czertik

24. 11. 2024, 17:00

roman alias russak

cina je vojensky proti usa trpaslik ?
tak ano, pokud to vidis takhle, tak v tom pripade je cela eropa vuci cine mravenec.

Czertik

24. 11. 2024, 17:18

roman alias russak
co rikas na tohle ?
https://www.hrot24.cz/clanek/americka-armada-bez-raket-co-jsme-dali-izraeli-a-ukrajine-bude-chybet-jinde-stezuje-si-admiral

Roman

24. 11. 2024, 17:43

No konečně pravda . My jsme opravdu proti USA mravenci . Ale to furt nic nemění na faktu že Čína je trpaslíktrpaslík .
Akorát že my se z toho teď spolehlivě vyhrabáváme . Naštěstí vy ruSSáci naopak dostáváte na UA pěkně po tlamě a totálně se vysilujete .

Roman

24. 11. 2024, 17:57

Czertik - ulhanej ruSSkej ubožák
dej me link na jedine uzemi ktere osvobodila nebo dobyla v poslednich 2 mesicich ?
-----------------------------------------------------
Jasně . To je ta tvoje dementní ubohost . Vytáhneš si období , který zdánlivě potvrzuje tvoje ubohý lži .
Já ti dám relevatnější otázku . Relevatnnější časový úsek . Co takhle dva a půl roku na zpět . To ti hned vyjde že ste vy ruský fašouni přišli o desetitice km čtverecních a získali slabý tisíce . A to máte mnohonásobně - řádově - větší ekonomiku , armadu lidi ............( omlovámse lidi nikoli . jenom sadistický fašistický zvířata ) Vojenskou velmoc drží za koule ve skutečnosti trpaslík z kterýho ste vy ruSSáci vyrobili giganta . Opět putlerovo majstrštyk :grinning::grin::joy:

Roman

24. 11. 2024, 18:03

Na to se dá říct jedinný . Díky takovýmu lobbingu mají Americký zbrojovky zlatý časy . Je jich málo , tak jich pár tisíc vyrobíme . I proto má Čína ruSSka plný zuby . Protože svojí neuvěřitelnou neschopností a nekonečným konfliktem pěkně dovyzbrojujou Ameriku . A to jak kvantitativně ,m tak hlavně hlavně kvalitativně .
Pricip funguje takto - šrot na Ukrajinu , moderní sofistikované zbraně do skladů USA místo šrotu .

Czertik

25. 11. 2024, 13:23

roman alias russak

ano, cina je takovy trpasliktrpaslik, ze jeji armada je vetsi nez soucet veskerych evropskych armad nato dohromady.

vytahni svou hlazu z prdele, at si trochu v realite.

Czertik

25. 11. 2024, 13:29

roman alias russak

nechapu. pokud si vezmu obdobi i pred 2,5 roky, nic se nezmeni. rusko dobylo vic uzemi nez bylo dobyto zpet ukrajinci.
z uzemi o ktere prisly po 2014 nedobyly zpet ani milimetr.
a uzemi kursku se zemnuje kazdym dnem. az prijdou o tohle uzemi, prijdou tak i moznost se chlubit jedinim uzemim ziskanym oproti 2014.

a kdyz tu blabolis o desetitisich kilometrech, tak kdy a kde je mela ukrajina dobyt ?

kolik ti je roku ? byt to je jedno, dusevne si na urovn 10 let.

Czertik

25. 11. 2024, 13:37

vidis jaci sou evropane ubozi. kdyz si ani nedokazi zaridit aby jejich zbrojovky mely zlaty casy.

a proc si myslis ze cinani maji amiku plne zuby ? naopak, v posledni dobe z nich maji cim dal tim vetsi srandu.
nejde me to, abych nevzpomel cinskou reportaz o f35 kdy amici na zaklade zpravy nahradili jakusi cinskou soucastku amickou a cinane posmesne reprtovly ze s cinkou soucastkou mela f35 jen jednu nehodu, bez ni hned 4 v kratsi dobe.
zadny dukaz o souvislostech s nahrazenou cinskou soucastkou, ale vysledny efekt byl jasny. amikum f35 bez cinanu padaji.a jim dany vysmech.
stejne jko dalsi zprava o tom, ze nova lod cinske pobrezni straze je vetsi nez jakakoliv americka vojenska lod, vyjma letadlovkek.

schvalne, dej me sem jediny odkaz na cinka media kde pisi o tom, ze se boji amiku ty ultralhari a posuku. prece takovy clanek musi byt, prece by sis to nevymyslil, ze ne ?
ale jo, beru to jako vyplod tveho choreho mozku.

Czertik

25. 11. 2024, 13:40

jo a jeste , jde videt ze neumis chapat dany text.
v onom clanku se jane pise ze tech sofistikovanyh zbrani ve skladech amiku je prilis malo.
na co ti je supersofitikovana zbran kdyz ji mas na 1 den boje a nepritel ma tupych zbrani na rok boje ?
prohrajes.

Roman

25. 11. 2024, 14:08

czertik
cina je takovy trpasliktrpaslik, ze jeji armada je vetsi nez soucet veskerych evropskych armad
--------------------
Ty ruSSkej demente ty nerozumíš psanýmu slovu , několikrát jsem tady psal že Evropa je demilitarizovaná a když jsem psal o Číně tak jsem psal že proti USA trpaslík tak tady nepřekrucuj ty lháři .

Roman

25. 11. 2024, 14:13

czertik
nechapu. pokud si vezmu obdobi i pred 2,5 roky, nic se nezmění
-----------------------------
Jo ty nechápeš , tak to konečně vysvětluje ty tvoje dementoviny co tady furt plácáš kdyby jsi měl aspoň trošku přehled tak by jsi věděl že za posledního dva a půl roku Ukrajinci dobyli zpět obrovský území v oblasti Kyjeva a charkovský oblasti vytlačili rusáky z chersonský oblasti za Dněpr a druhá Charkovská ofenzíva kdy Ukrajinci dobyli zpět obrovská území . Menší územní zisky tady vypisovat nebudu , ale rusové dosahují pouze menších územních zisků dobyli pár větších měst na úrovni okresu a to je všechno . Tak ae prober demente

Roman

25. 11. 2024, 14:21

czert
vidis jaci sou evropane ubozi. kdyz si ani nedokazi zaridit aby jejich zbrojovky mely zlaty casy.
----------------------------
Ty jsi fakt blbeček . Už jsem ti několikrát psal že Evropa se demilitarizovala a poslední desetiletí likvidovala svoji armádu a svůj zbrojní průmysl . Jediný kdo zbrojí jak šílený jste vy rusáci . Proto prostě nějakou dobu potrvá než se opět zbrojní výroba rozjede . Vy neschopni ruSSáci by ste to mohli vědět nejlíp . Modul Nauka pro ISS jste vyráběli 25 let a pak přesto připojení hrozilo totální katastrofu celý ISS vyšší ty debilové roztočili .Vaše projekty jako su-57 Armata a mnoho dalších trvají desítky let a nevedou nikam tak nám dej taky pár let na to než se tady zbrojní výroba rozjede . předložil jsem ti několik důkazů že se skutečně rozjíždí výroba ve velkém ale nejde to hned ty ruSSkej nácku .

Roman

25. 11. 2024, 14:28

czert
proc si myslis ze cinani maji amiku plne zuby ?
-----------------------------------
N to víme všichni velice dobře . Protože konečně Amerika se začíná rozhoupávat a dává Číně jasně najevo že podmínky obchodu mezi oběma státy už budou spravedlivější a to se jim nelíbí . A co se jim taky nelíbí že dali jasně najevo že jim nedovolí anektovat Taiwan , takže mají smůlu . Tudíž samozřejmě Číňan prská nadává ale jak říká český klasik to je asi tak všechno co může dělat protože ví že je to proti Americe trpaslík . Americký námořnictvo spolu se spojenci v oblasti je smáznou jako flusanec na botě .
Vzhledem k tomu jak se Čína roztahuje v oblasti čínského moře , tak je na nože se všemi státy , nikoli pouze s Indií

Czertik

26. 11. 2024, 11:11

roman alias russak

to ses skutecne tak posahany, ze uz nevis nevis co pises ? na jednu stranu pises ze evropa je demilitarizovana, na druhe strane ti praska zilka kdyz ja napisu ze cina si muze kdykoliv vytrit s evropou zadek ?

trpis stareckou demenci nebo necim podobnym ?

a ne, cina rozhodne neni trpaslik oproti usa, to je jen tvuj vlhky sen.

Czertik

26. 11. 2024, 11:22

roman

tady jde videt jaky si vychlastany dement. to uzeni kolem kyjeva rusove nikdy aktivne nebranili, cili proc tady tim masurbujes ?
charkov...velmi vtipne, aby ukrajinci mohly neco dobyt zpet, tak to musely napred ztratit.
napoveda, pred invazi tam ukrajinci kontrolovaly vice uzemi v jeho okoli.
cherson ? ano, tady ukrajinci taky maji nejake uspechy, ale ve srovnani s 2014 je tady porad cisty zisk uzemy pro rusy.

a je extremne vtipne ze ses zcela vyhnul pobrezi ukrajiny. jaky ze to pristup k mori meli ukrajinci v 2014 ci abys mel orgasmus v 2022 ? a jaky maji dnes ?
kde tam vidis jakykoliv uspech ukrajiny ?

ano, schvalne napis me sem rozsah uzemi (staci velikost a zhruba kde) jake ziskaly ukrajinci navic ve srovnani se stavem pred 2, 5 lety.

skutecne, rovnice 1+1=? je pro tebe neresitelna.

Czertik

26. 11. 2024, 11:33

roman

jedinz nackek co pu porad vzvolava ss a podobnz ptakovinz ses ty. a skutecne je vrcholem primitivismu masturbovat nad neuspechy ruska a omlouvat tim neuspechy evropy.
a ohle dokazuje vrchol tvoji demence"a poslední desetiletí likvidovala svoji armádu a svůj zbrojní průmysl ."
a co sem presne napsal ja ? ze evropky zbrojni prumysl je v pr... tohle presne vyvovalo tvuj soucasny prujem a vrchol demence.
nebo to bylo vyjadreni ze cina si s evropu kdykoliv vytre pr.. zpusobilo tvuj zachvat ? a kdo cine v tom zabrani ??? evropa ktera je slaba ? hahahahahahaha.
amici ? tady jde vited tvoje srabacka povaha. postarat se o svoje bezpeci to ne, vzdycky se lisatk k nekomu jinemu a za ochranu se mu vic nez jek klanet k zemi a pateticky ho obdivovat.

a ten tvuj milovany masturbacni rust zbrojni vyroby v evrope ? ano, ukajej se jim. co na tom, ze v dobe kdy se projevi bude cinska zbrojni vyroba a technologie uz nekde jinde na lepsim miste.

Czertik

26. 11. 2024, 11:42

roman
priznam se, za skalniho trumpistu sem te necekal, protoze kdyby vyhrala harisova, tak ta by cinanul lizala zadek, presne tak jak to dela dnesni vedeni eu ktere tak bezmezne obdivujes.
netrpis trochu schizofrenii ?
taiwan ? tady jde videt ze myslenkove si tak 100 let za opicema. naopak cina dava posledni vice nez 2 roky najevo, ze tw je ochotna dostat zpatky i silou i kdyby to znamenalo jit proti usa.
a cina si evidentne nemysli ze je proti usa trpaslik, to je jen tvoje utkvela predstava.
pokud by amici dokazaly smaznout cinany jako flusanec na bote, proc teda neustale hledaji nove a nove spojence ?
a ta tvoje posledni veta....boze ty ses odtrzeny od reality.
ano, cina je na noze se vsemy svymy sousedy, nejen na zemi i na mori. a svete div se presto, nebo prave proto, vsichni cine ustupuji at ma jake chce pozadavky nebo si proste vezme co chce. a krome prskani a nadavani se na nic jineho oponenti ciny nevzmuzou.