Speciální Tatra bez střechy pro SOG

Po pár měsících v provincii Hilmand si naše Tatry vysloužily takovou pověst, že v okamžiku kdy se čeští vojáci SOG objevili v blízkosti místa kontaktu, tak palba bojovníku Talibanu utichla a éterem se šířila zpráva „ Jsou tady ti šílení Češi, pro dnešek se na to raději už vykašlem". Pojďme se však podívat, jak to celé začalo.
V roce 2006 začala první jednání mezi velením Útvaru speciálních operací VP (SOG) a britskou stranou o nasazení útvaru SOG v Afghánistánu v provinci Hilmand. Již na základě prvních rozhovorů o potřebách nasazení bylo jasné, že útvar musí být dovybaven speciální technikou, která umožní plnění náročných bojových úkolů. Jedním s požadavků bylo pořízení vozidel, která budou schopna dlouhodobě operovat v náročném terénu pouště a budou splňovat dvě důležité vlastnosti.
Foto: Bojová verze Tatry 815 4x4 v Afghánistánu
A: vozidlo bude schopno uvézt velké množství materiálu, které bude jednotka potřebovat k úspěšnému plnění úkolů bez závislosti na zásobování z vnějších zdrojů
B: V případě potřeby může poskytnout silnou palebnou podporu vojákům.
Nakonec bylo vybráno vozidlo Tatra 815 4x4. K dispozici byla jediná dvě vozidla tohoto typu, která byla připravena k odběru, vozidla byla původně určena pro OSN do Iráku. Tatry byly přepraveny do Prahy, kde se okamžitě započalo s jejich úpravami. První přišla ke slovu rozbrušovačka , pomocí které se odstranila vrchní část kabiny. Vedou se různé debaty na téma, proč Tatra neměla střechu, od zlepšení výhledu, přes možnost palby do stran a mnoho dalších teorií. Pravda je jednoduchá. Po té co jsme zjistili parametry vozidla, bylo jasné, že s celou kabinou se nevejde do letounu C 130 a tak jsme se rozhodli, že vrchní část kabiny odstraníme.
Foto: Bojová verze Tatry 815 4x4 v Afghánistánu
Následně bylo přidáno pancéřování, lafety na zbraně, byly přivařeny různé úchyty, které umožňovali zavěšení výstroje i z vnější strany vozidla. Vozidlo bylo vybaveno dvěma kulomety PKB -7.62 v kabině , které byly později nahrazeny kulomety Mk 48 . Na korbě vozidla byl umístěn těžký kulomet DŠK ráže 12,7 a granátomet AGS-17. Po příjezdu do Afghánistánu jsme zjistili, že pancéřování kabiny je nedostatečné a kabina byla upravována přímo na místě pomocí pancéřových plátů , které jsme získali od spojenců.
Foto: Bojová verze Tatry 815 4x4 v Afghánistánu
Tatry byly používány během tří rotací SOG a nikdy se u nich neprojevily závažné poruchy. Naopak skvěle plnily úkoly pro které byly předurčeny.
Komentáře
Milik
29. 08. 2018Kdyz uz zacnem delat neco co funguje tak to hned skonci skoda ze udelali tak malo kusu.:expressionless: