EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Tajná zbraň Číny nad pyramidami? Egypt zvažuje šokující nákup stealth stíhaček J-35A

 11. 06. 2025      kategorie: Vojenská technika      4 komentáře

Během nedávno skončených společných leteckých cvičení Číny a Egypta veřejně vyjádřil generálporučík Mahmoud Fuad Abdel Gawad velký zájem o čínskou stealth stíhačku nové generace J-35A, což podtrhuje potenciální obrat v ambicích Káhiry v oblasti strategického letectva. Podle regionálních severoafrických médií se takto vysoký představitel egyptského letectva vyjádřil během cvičení „Orel civilizace“ na letecké základně Wadi Abu Rish, která se stala centrem intenzivní čínsko-egyptské vojenské spolupráce.

j-35Foto: J-35A na Zhuhai Airshow v roce 2024 | China News Service / CC BY 3.0

V dalším projevu generálporučík vyjádřil přání navštívit Čínu, aby si stíhací letoun J-35A mohl osobně vyzkoušet, což naznačuje potenciální zájem Egypta o pořízení těchto letadel pro budoucí modernizaci letectva. Ačkoli Káhira a Peking tuto zprávu oficiálně nepotvrdily, jeho výroky ilustrují významné oživení bilaterální spolupráce v oblasti obrany, kdy Čína využívá společná cvičení k rozšíření svého strategického vlivu v regionu Blízkého východu a severní Afriky. Společné letecké cvičení s názvem „Orel civilizace 2025“ se konalo v dubnu a bylo vůbec první velkou vojenskou leteckou spoluprací mezi egyptskými ozbrojenými silami a letectvem Lidové osvobozenecké armády.

Čínské ministerstvo národní obrany označilo cvičení za významnou iniciativu zaměřenou na „podporu praktické spolupráce a posílení přátelství a vzájemné důvěry“ s důrazem na interoperabilitu a strategické sladění obou letectev. „Jedná se o první společné vojenské cvičení mezi oběma zeměmi, které má zásadní význam pro posílení pragmatické spolupráce a prohloubení přátelství a vzájemné důvěry,“ uvedlo ministerstvo a zdůraznilo odhodlání Pekingu rozšiřovat vojenskou diplomacii se zeměmi Blízkého východu a severní Afriky.

Pro toto historické cvičení Čína nasadila trojici vysoce hodnotných leteckých platforem: víceúčelový stíhací letoun J-10C, letecký tankovací letoun YU-20 a zejména letoun včasného varování a řízení KJ-500, který je klíčovým prvkem síťově orientované války. Toto nasazení je prvním případem, kdy Čína vyslala platformu KJ-500 AEW&C k účasti na společném leteckém cvičení na cizím území, což odráží rostoucí sebevědomí Pekingu při předvádění své letecké velitelské a řídicí architektury v zahraničí. Cvičení, které proběhlo od poloviny dubna do začátku května ve Wadi Abu Rish, sloužilo také jako platforma k demonstraci rozšiřující se čínské letecké diplomacie a exportní konkurenceschopnosti jejích letadel nové generace.

Účast Káhiry na těchto cvičeních se časově shoduje s rostoucím počtem zpráv naznačujících, že egyptské letectvo zvažuje pořízení až 40 stíhaček J-10CE, moderní čínské exportní varianty stíhačky J-10C vybavené výkonnou střelou vzduch–vzduch PL-15 s dosahem mimo vizuální dosah (BVR). Stíhací letoun J-10CE, vyvinutý společností Chengdu Aircraft Corporation, nabízí nákladově efektivní, ale vysoce výkonné víceúčelové bojové schopnosti, což z něj činí atraktivní volbu pro letectva hledající alternativy k západním platformám v podmínkách geopolitických a finančních omezení.

V této souvislosti letoun J-35A – druhý čínský stíhací letoun páté generace po J-20 – údajně před několika dny absolvoval svůj první oficiální let v rámci dlouho očekávaného zahájení sériové výroby. Snímky a videa letounu letícího nad čínským městským centrem se rychle šíří na místních sociálních sítích, což naznačuje, že Peking je připraven uvést tento letoun do aktivní služby nebo jej předvést v zahraničí. Letoun J-35A, vyráběný společností Shenyang Aircraft Corporation (SAC), je určen pro domácí i zahraniční trhy. Podle široce rozšířených spekulací by jeho prvním zahraničním uživatelem měl být Pákistán.

Hlavní konstruktér SAC (Shenyang Aircraft Design Institute), klíčové jednotky čínského státního leteckého konglomerátu AVIC, podrobně popsal několik pokročilých systémů stíhačky v prosincovém rozhovoru pro Global Times. „Vzhledem k tomu, že koncoví uživatelé požadují vyšší standardy stealth schopností, vývojáři letadel implementovali řadu nových technologií a systémů. Během celého vývojového procesu bylo dosaženo významného pokroku a četných inovací v různých aspektech letecké technologie,“ uvedl s odkazem na optimalizaci stealth a pokročilou integraci avioniky.

J-35A je konstruován pro stealth operace ve sporném vzdušném prostoru a je navržen tak, aby čelil protivníkům čtvrté i páté generace, a zároveň prováděl přesné údery na nepřátelské protivzdušné obranné sítě a kritické pozemní cíle. Podle inženýrů SAC zahrnují úkoly letounu zachycování nepřátelských letadel, bombardérů a řízených střel a prosazování dominance ve vzdušném i pozemním prostoru. Platforma tvoří základ ambicí Číny vyvážit vzdušnou převahu USA a jejich spojenců v budoucích konfliktech vysoké intenzity.

J-35A je vybaven dvěma motory a jednosedadlovou kabinou a využívá principy nenápadného designu, rozsáhlou digitální avioniku a plynulou fúzi senzorů pro integraci na bojišti. Jako síťový bojový koordinátor je J-35A navržen tak, aby v reálném čase získával, zpracovával a předával informace o cílech, což umožňuje synchronizované zásahy pozemních raketových systémů a dalších vzdušných prostředků. Vnitřní zbraňový prostor podporuje munici dlouhého doletu, jako je PL-17, což umožňuje údery do hloubky bez ohrožení radarového profilu letounu – klíčové pro operace v silně bráněných zónách.

Sada senzorů zahrnuje radar s aktivním elektronickým snímáním (AESA) a distribuované infračervené a optické senzory, které poskytují komplexní přehled o situaci a smrtící sílu v několika oblastech, podobně jako americký F-35 v síťově orientované válce. Exteriér letounu J-35A je navržen s ohledem na stealth a aerodynamický výkon – s hladkým trupem, konfigurací ocasu ve tvaru V a zubatými okrajovými panely, které snižují radarovou stopu i aerodynamický odpor. Na rozdíl od letounu J-20 s konfigurací kachních křídel má J-35A konvenčnější uspořádání ocasu se šikmými svislými stabilizátory, které zajišťují rovnováhu mezi manévrovatelností a nízkou pozorovatelností.

Dvouturbinová konfigurace nabízí lepší tah a redundanci ve srovnání s jednomotorovými konstrukcemi, jako je F-35, i když s mírnou ztrátou v oblasti stealth kvůli většímu rámu. Stealth je však vylepšen použitím radarově absorpčních materiálů (RAM), zapuštěných senzorů, řízení výfukových plynů s nízkou infračervenou emisí a hladkých přechodů draku, které minimalizují odrazivost ve všech pozorovatelných spektrech. Z operačního hlediska je J-35A určen k nahrazení starších stíhaček, jako jsou J-7, J-8 a starší varianty J-10, což Číně umožní disponovat moderním letectvem schopným provádět společné operace v Asii i mimo ni. Kromě pozemní verze Čína vyvíjí také námořní variantu J-35, určenou pro operace z letadlových lodí Lidové osvobozenecké armády, jako je Type 003 Fujian.

V širším regionálním kontextu roste zájem Egypta o čínskou stealth technologii v době, kdy několik zemí Blízkého východu hledá alternativy k západním vojenským platformám – a to z důvodu měnících se politických aliancí, zbrojních embarg nebo nutnosti úspor. Potenciální akvizice J-35A Egyptem by signalizovala zásadnější posun ve strukturách aliancí a ve vojenských dodavatelských řetězcích v regionu.

Zdroj: defencesecurityasia.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Martin F.

11. 06. 2025, 13:30

Ty 2 motory pro J35 zatím mají nižší tah než jeden F135, tak si to opravte. Potenciál tam je, počítá se s vylepšenou verzí, kdy tah obou motorů bude mírně vyšší, ale to platí i pro F135 blocku 4 případně pro motor z proměnlivým cyklem z programu NGAD(F47) pro budoucí "ferrari" F35, o kterém mluví šéf Lockheedu. J35 je pro mne důkaz toho, že pořizovat si letouny typu Gripen a spol. je pro ČR holý nesmysl. J35 časem uvidíme ve výzborji států za hranicí Evropy jako celkem běžný stroj.

Czertik

11. 06. 2025, 22:33

jo, exportni potencial ciny u zbrani roste, zvlast po posledni kladne reklame.

Slavoslav

11. 06. 2025, 08:08

imho, dalsi zakaznik o ktoreho rusak zrejme definitivne prisiel a to aj z hladiska politickeho vplyvu ktory je s predajom tak pokrocilych zbrani ako lietadla spojeny

Slavoslav

11. 06. 2025, 07:55

opravte si tu vetu v perexe, ziadne strategicke letectvo, ked uz tak strategicky obrat v tom na koho sa budu orientovat ako dodavatela zbrani.

Strategicke letectvo je to co tak pekne horelo nedavno rusakom, nie stihacky