Tanky jsou minulost: Slovensko sází na vozidla palebné podpory. Geniální tah, nebo hazard
Na nedávné tiskové konferenci slovenský ministr obrany Robert Kaliňák přiblížil situaci dvou hlavních akvizičních projektů: letounů F-16 a budoucnosti tankového vojska. My se dnes zaměříme právě na pozemní stroje.
Foto: Místo tanků vozidla palebné podpory? Soovensko zvažuje švédské vozidlo CV90120 a tureckého obrněnce | Reddit

Slovenské tankové vojsko je dnes velmi slabé. Jádro tvoří 30 nemodernizovaných tanků T-72M1, které jsou již za hranicí své životnosti. V roce 2023 slovenské tankové síly získaly vítanou posilu v podobě 15 tanků Leopard 2A4, které Slovensko získalo od Německa v rámci programu Ringtausch, tedy jako náhradu za 30 vozidel BVP-1, jež Slovensko darovalo Ukrajině. Dlouhodobá neutěšená situace slovenského tankového vojska vyústila v rozhodnutí do roku 2026 vybrat náhradu za dosavadní tanky.
Původně se plánovala modernizace dosavadních tanků T-72M1, ovšem tento plán byl jako neperspektivní opuštěn. Akvizicí tanků Leopard 2A4 se otevřela diskuse o pořízení německých tanků Leopard 2, přičemž se spekulovalo až o 104 nejmodernějších tancích Leopard 2A8. Nicméně problémem se ukázala být cena, jež by velmi zatížila slovenský rozpočet. Krátce se uvažovalo také o pořízení amerických tanků M1A2 Abrams. Velmi nadějně působil nápad na pořízení jihokorejských tanků K2 Black Panther, které ve velkém množství zakoupilo Polsko a bude je na svém území vyrábět ve vylepšené variantě K2PL. Podle poslední tiskové konference to však vypadá, že Slovensko zruší tankové vojsko a nahradí ho vozidly palebné podpory.
Slovenský ministr obrany na tiskové konferenci zmínil švédské vozidlo palebné podpory CV90120 a „turecký“ tank, což bude s největší pravděpodobností vozidlo palebné podpory Otokar Tulpar. Podle Kaliňáka jsou tyto stroje o 40–50 % levnější než hlavní bitevní tanky.
Je pravda, že vozidla palebné podpory jsou všeobecně výrazně levnější, ale to je dáno tím, že se jedná o vozidla, která nejsou určena k náhradě tankového vojska. Vozidla palebné podpory nejsou ve světě ničím novým, ovšem v drtivé většině si armády volí vozidla palebné podpory na kolovém podvozku; zmínit můžeme například italské B1 Centauro, americký M1128 MGS, francouzský AMX-10 RC či čínská vozidla WMA301 a Typ 11. O vozidla na pásovém podvozku je menší zájem; jako příklad lze uvést americké vozidlo M10 Booker, které ovšem bylo po krátké službě vyřazeno.
Foto: Podle Kaliňáka je ve hře i turecký obrněnec Otokar Tulpar, ten je schopný nést jak 105mm tak i 120mm kanón | Otokar
Pojďme si přiblížit výhody a nevýhody jednotlivých řešení. Mezi výhody patří jistě nižší cena. Jednotková cena tanku Leopard 2A8 vyjde na 20 milionů eur (zhruba 500 milionů korun), zatímco vozidlo palebné podpory CV90120 stojí zhruba 11,5 milionu eur (cca 290 milionů korun). Pro Slovensko by se jednalo o výhodné logistické řešení. Stejně jako Česká republika totiž i Slovensko nakoupilo BVP CV90, a shodný podvozek tedy významně zjednoduší logistiku, opravy i distribuci náhradních dílů a výcvik mechaniků. Slovenská společnost Koval Systems navíc vyvine pro CV90120 automatický nabíječ, což je nasnadě. Výhodou je také hmotnost, která může být oproti tankům i poloviční, což by vzhledem ke slovenskému převážně hornatému terénu byla velká výhoda. Nižší hmotnost značí i snadnější přepravu na delší vzdálenosti, díky čemuž je taktická nasaditelnost vyšší než u tanků.
Mezi závažné nevýhody patří výrazně slabší pancéřování. Zatímco tanky jsou těžce pancéřované, jejichž čelní pancíř může dosahovat ekvivalentu i více než tří čtvrtin metru silného pancíře, vozidla palebné podpory mají pancíř výrazně slabší. Například zvažované vozidlo CV90120 má čelní pancíř silný pouhých 20 mm; ekvivalent zkoseného pancíře je ovšem až 9 cm homogenního pancíře. To stačí jako ochrana proti 25 mm a 30 mm munici, kterou disponuje většina moderních BVP, ovšem rozhodně to nestačí proti tankové munici ani proti PTŘS (protitankové řízené střely). Vozidla palebné podpory tedy nejsou vůbec vhodná pro boj s nepřátelskými tanky; k tomuto účelu totiž nebyla ani navržena.
Hlavním úkolem vozidel palebné podpory je podporovat bojující pěchotu. Svou kanónovou výzbrojí se mají zaměřovat na ničení nepřátelských bodů obrany, jako jsou například bunkry, kulometná hnízda nebo nepřátelská BVP, zatímco tanky jsou určeny k průlomu nepřátelských pozic a k boji s nepřátelskými tanky.
Dalším problémem pro Slovensko může být závazek; vozidla palebné podpory nejsou tanky, a tak cíl Slovenska vybudovat těžkou brigádu tím v očích NATO splněn nebude.
Vozidla palebné podpory mají své výhody i nevýhody; nicméně ještě není rozhodnuto a Slovensko se stále může přiklonit k pořízení tanků.
Zdroj: defensemagazine.com
Komentáře
Pepík Knedlík
15. 10. 2025, 07:51Celkem chápu styl modernizace Slovenský armády. Prioritou jsou peníze a efektivní nákup techniky.
Tanky Leo A4 jsou starý sroty a servis za ně naprosto vyhozeny peníze. Novější A8 jsou predrazeny a na servis náročný stroje. Proto ta uvaha o CV nebo Kaplan či jiny. Podobný to je ve Slovenským letectvu, kde místo velice drahých a problémových F 35 se nakupuji stále velmi dobrý F 16.
Česko by mělo následovat ve výběru právě Slovensko!
Marty
15. 10. 2025, 08:28Pepík Knedlík
vždy jde o úhel pohledu a kdo chce psa bít, hůl si najde, stejně by se dalo říct že vyhazovat peníze za, kolik, 35-40? let? starý CV90tky oproti super moderním a v boji ozkoušeným Leopardům je nesmysl a proč vyhazovat peníze za olítané, dávno vysloužilé a překonané F-16tky bez jakékoliv perspektivy na modernizaci když za jen pár euro na víc je stroj o 16 tříd výkonější?
Pepík Knedlík
15. 10. 2025, 09:43Ma
Taky rozhoduje čas dodání.
I Polsko objednalo F 16 bl.70/72. Slovensko za 14 strojů zaplatí včetně munice i zázemí jen 1,7 miliard Euro. A to se opravdu vyplatí. :thumbsup:
Marty
15. 10. 2025, 07:23tk si řikám, pokud vyberou třeba to CV90, co budou dělat s těmi tanky??? jak T72 tak L2? myslim že náš průmysl, respektive armáda, by měly pro oboje využití
Slavoslav
15. 10. 2025, 07:50vobec by ma neprekvapilo keby to skoncilo u Strnadovcov