Tempo vojenské výroby v Evropě narůstá

 28. 11. 2022      kategorie: Události      18 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Konflikt na Ukrajině hraje do karet vojensko-průmyslovému komplexu evropských zemí, zejména tomu z východní Evropy. Podle agentury Reuters se výroba zbraní a střeliva oproti loňskému roku výrazně zvýšila.

Země východní Evropy využily války na Ukrajině k obnovování a rozšiřování vojenské výroby. Podle západních zdrojů dosáhla rychlost výroby některých druhů zbraní a střeliva tempa srovnatelného s časy studené války. Zvýšila se zejména rychlost výroby dělostřeleckých systémů všech typů, což je zdůvodňováno hlavně nutností pomoci Ukrajině v jejím boji proti Rusku.

RM-70 Vampire (8)Foto: Raketomet RM-70 Vampire | Excalibur Army

K dnešnímu dni jsou hlavními vojenskými podporovateli Ukrajiny Spojené státy americké a Velká Británie, a ze zemí východní Evropy Polsko, které je v pomoci Kyjevu hned na třetím místě. Česká republika je pak celkově na devátém místě. Od začátku ruského útoku 24. února dodala Česká republika ze skladů Armády České republiky i od společností obranného průmyslu značné množství ručních zbraní, střeliva, balistických prostředků, protitankových zbraní, velkorážové munice i těžké vojenské techniky včetně tanků, raketometů, samohybných děl nebo protiletadlových kompletů. Jde o prostředky, které si vybrala ukrajinská strana z dostupných zbraní a techniky. Ukrajině také pomohla a stále pomáhá řada českých společností, které mají dlouhodobé zkušenosti s renovací a modernizací původní sovětské techniky. Např. šternberský závod Excalibur Army spadající pod holding CSG na Ukrajinu již dodal přes 100 kusů vojenské techniky včetně modernizovaných tanků, samohybných houfnic vz. 77 DANA resp. DANA M2 či raketometů RM-70 Vampire. Polsko a Česko dnes aktivně rozvíjejí vojenskou výrobu a uzavírají nové smlouvy na dodávky vojenského materiálu, a to nejen s Ukrajinou.

Vypuknutí konfliktu na Ukrajině umožnilo většině zemí východní Evropy zbavit se zbytků sovětské vojenské techniky a převést ji do ozbrojených sil Ukrajiny. Nyní se Evropa začíná opět vybavovat modernější technikou, kterou zároveň dodává i do Kyjeva. Evropa si díky této skutečnosti připisuje nemalé zásluhy za řadu úspěchů v bitvách ukrajinské armády.

Skutečnost, že řada východoevropských zemí zvýšila výrobu vojenského materiálu a munice, nedávno oznámil i generální tajemník NATO Stoltenberg. Aliance podle něj hodlá podporovat Ukrajinu i nadále, protože nemůže dopustit, aby Rusko vyhrálo.

Zdroj: Reuters

Komentáře

Dr. Beir

02. 12. 2022, 11:45

Myslim si, že je v podstatě jedno jak ta občanská válka na Ukraině skončí. Bojuje se tam 8 let a stále nic dobrého pro obcany a jedno jakou maji národnost. Z vychodu nokdy nic dobreho a tak tomu bude.
Velké nicnedělani EU zavinilo ekonomickou krizi a jelikož jsme "kolonie" Německa, tak to schytame velice náramně. Jeszli nemevko napupumpuje prachy do ekonomiky včetně firrm tak to bude velice neprijemny. Kecy, že nám pomuzou snad nikdo nebere vážně. Nemci nikdy nic.
Nastal cas pouzvat rozum a nastartovat ekonomiku na jiný level.

Zdeněk

02. 12. 2022, 18:17

Pivní hlavo, umíš anglicky? Něco bych tu pro tebe měl:

https://twitter.com/serenais_eu/status/1598084204616896512?s=20&t=PECx4s8WKJgC0G6bH1WivQ

Martin23

29. 11. 2022, 16:02

To je zajímavé Bio Illussion.

Ale samozřejmě tahle tupá propaganda svazáky jistě přesvědčí o tom, že čím jsou energie dražší, tím se průmyslu daří lépe. Zejména průmysl vojenský je na energie nenáročný.

Výsledky průzkumů profesních komor, jako je Hospodářská komara sice říkají, že polovina firem počítá s propouštěním a 30% neví, co bude, ale jinak je nálada A+.

Zdeněk

29. 11. 2022, 16:20

Martínku, odkaz na levný plyn a moudrost Viktorovu dneska nebude?

Mark

28. 11. 2022, 17:55

Přečetl jste si vůbec po sobě svůj první koment v tomto vlákně? A pak i můj jako reakcí na váš koment? Snažím se vždy dávat úseky jiných komentů, na které reagují do uvozovek, aby se vědělo na co konkrétně reagují a i odstavce, ale přesto reagujete na mě pro mě dost nesrozumitelně až chaotický. Doporučují prosím aspoň 2× znovu přečíst svůj první koment v tomto vlákně i mou reakcí. Neberte to jako urážku, ale spíš, aby se předešlo zbytečným nedorozuměním.

Mark

28. 11. 2022, 17:56

Omluva, měla to být reakce na Šebestu, překliknul jsem se.

Zdeněk

28. 11. 2022, 17:12

pro p. Šebesta:

Diskusi považuji za poměrně zbytečnou, protože v hlavních bodech se nemůžeme shodnout, nicméně reakce alespoň bodově:

1) neutralita je vnitřní záležitost každého státu a Rusko nemá žádné morální natož zákonné právo komukoliv do čehokoliv kecat
2) neutalita má smysl pouze pokud má stát dostatečnou sílu (např. Finsko s 300 000 armádou) nebo je obklopen rozumnými nebo smlouvy dodržujícími sousedy (Švýcarsko). Ukrajina se naivně spolehla na platnost smuv o jaderném odzbrojení a uznání hranic - zde se mimochodem vychází z největšího úspěchu diplomacie SSSR tzv. Helsinský protokol z roku 1975 o neměnnosti hranic.
3) Překvapivě budu souhlasit s tvrzením, že spoluzodpovědnost nese také NATO a EU. Pokud by v roce 2014 na okupaci Krymu byla reakce tvrdá a nekompromisní, nenastal by únor 2022. Takto se Putin začal domnívat, že se Ukrajina nebude bránit a EU zvedne varovně obočí.
Kdyby místo ponižování, které předváděl prezident Macron nebo neustálých nabídek smíru ze strany prezidenta Bidena, byly na Ukrajině rozmístěny mírové obrněné divize a mírové perutě F-35, popřípadě uvedeny do pohotovosti mírové operační skupiny letadlových lodí, pak se dalo jednat. To, co neustále opakujete vy, se nenazývá jednání, ale vydírání a zastrašování.

Ke všem dalším bodům vašich návrhů na Mnichov 2.0 se už vyjádřili kolegové se kterými v zásadě souhlasím.

bourenin

29. 11. 2022, 07:56

2) Jen dodám, že tkzv. finský model měl mnoho kompromisů a o svobodě slova se ve vztahu k Sovětům rozhodně mluvit nemohlo. Spousta věcí se nesměla například vyučovat na školách atd. Takže tento model, kteří občasní ruští trollové na českém internetu dávají jako příklad hodný následování, rozhodně hodný následování není. Svaz Finsku kecal do mnoha věcí.

Zdeněk

29. 11. 2022, 08:42

Bohužel musím souhlasit, ale asi to byl lepší osud než Finská socialistická republika, což byl plán z roku 1939 - 1940.

p.s. narovinu se ale přiznávám, že pokud slyším v souvislosti s Ukrajinou slovní spojení "musíme být neutrální" nebo "finský model", dělá se mi fyzicky špatně.

Šebesta

30. 11. 2022, 08:58

Fajn vy popírate sám sebe ! To je originální. Neutralita má smysl pokud má stát dostatečnou sílu (např.Finsko s 300.000 armádou) nebo je obklopen rozumnými nebo smlouvy dodržujicími sousedy. Takže podle vaší teorie současní sousedi ČR nejsou ani rozumní ani nedodržují smlouvy ! Ale vˇždyt krom Rakouska to jsou sami členové NATO. Takže pak NATO podle vás nedodržuje smloouvy. A Finsko se svou 300.000 armádou má dostatečnou sílu ? Jako vtip to beru ale jinak jste na hlavu. Rusko má dnes asi 140.000 000 obyvatel Finsko asi 4.000 000 a má proti Rusku dostatečně silnou armádu ? Pokud vám to myslí musíte uznat že píšete totální nesmysly. Pěkný den

Zdeněk

30. 11. 2022, 10:35

p. Šebesta
jsem velmi rád, že svou jajinkovskou logikou dokazujete, že jste pravý Čech a jak říká VV - Slovan jedna báseň.
Finsko má přibližně 6 mil. obyvatel a profesionální armádu o síle 21 000 mužů, k tomu brance a vycvičené zálohy o síle asi 700000 mužů a žen (odhadem 300000 jsem je dost podcenil). Má jeden z nejpropracovanějších mobilizačních systémů světa, který navíc piluje od Zimní války. Stejně tak výborně zvládnutý systém CO.

Ve výzbroji má několik set moderních tanků Leopard 2, asi 1500 děl a raketometů a zhruba 200 letadel, především F/A 18.
Má téměř dvojnásobný HDP na hlavu než ČR a do armády a výzbroje investuje po desetiletí peníze, o kterých se nám ani nezdá (2.2% HDP). Přitom hluboce spolupracuje s NATO a má spojenecké smlouvy s Norskem a Švédskem.

Pokud tedy chcete finský model, pak upozorňuji, že náklady na 24 F-35 lze považovat za drobné.

Šebesta

28. 11. 2022, 09:26

K dnešnímu dni jsou hlavními podporovateli Ukrajiny USA a VB a ze zemí východní Evropy Polsko. Tedy USA a VB plus ty  další hlavní země NATO (Německo,Francie,Itálie) hlavní vinicí války mezi Ruskem a Ukrajinou. To jsou ti co neměli zájem se s Ruskem dohodnout třeba při kulatém stolu (NATO,Rusko,Ukrajina). Důvody Polska se dají pochopit má nebláhé zkušenosti s Rusy už dlouhá staletí. I když i v tom je rozpor . Maďarsko má s Rusy také neblahé zkušenosti už z doby kdy si Habsburkové pozvali carské armády aby jim pomohli potlačit odpor odbojných Maďarů a dále celou druhou polovinu 20.století. Přesto se dnešní maďarské vedení chová zcela jinak než třeba naše republika. Podle mne rozumně. Ta válka jednou skončí a zatímco Maďaři budou mít pak s Rusy dobré vztahy (Putin) u moci věčně nebude, blbí Čecháčci jako vždy budou na tapetě. Kladu si otázku proč my Češi jsme vždy papežtější než papež ? Platilo to za minulého režimu ve vztahu k VS a nyní opět ve vztahu k NATO. Zbrojní výroba kvete to není nic nového a jediný klad je že se zbavíme staré vojenské (sovětské) techniky na Ukrajinu. Nové vojenské systémy budou ale něco stát a půjde to na úkor životní úrovně. To se nedá nic dělat jistá vojenská vybavenost je nutnost. Přesto jsem přesvědčen že jsme zcela zbytečně v NATO a navíc děláme špatnou politiku vůči Rusku.

Zdeněk

28. 11. 2022, 10:13

Asi jste nečetl sobotní Orbanovo prohlášení, že? To nevadí, vždycky se da za příklad zvolit třeba Bělorusko, Syrie, Eritrea nebo Venezuela ....

Šebesta

28. 11. 2022, 14:45

Pro Zdeněk pokud chcete seriozně diskutovat jsem pro.Pro DUMDUM. Položil jsem mu pár otázek. Proto je nebudu opakovat. Všichni ti co tvrdí že by nás Rusko napadlo pokud bychom nebyli v NATO lžou pro své tvrzení nemají jediný důkaz. Mimochodem Havel byl velký podvodník a lhář. V jednom z prvních vyhlášení OF bylo že po rozpadu VS budeme neutrální. Připominám že Havel byl šefém OF a po pouhých 3 letech v roce 1993 při Jelcinově návštevě Prahy mu oznámil že cjceme do NATO.

dumdum

28. 11. 2022, 10:43

NATO je pro Česko ta ta nejduležitější organizace. Nebýt součástí NATO, tak už jsme jednou z gubernií toho zvráceného teroristického rusského státu. Věřím, že několika procentům obyvatel, zejména prorussáckým kolaborantům by se to líbilo, aby tady mohli šikanovat a terorizovat sve spoluobčany, stejně jako před listopadem 1989. Většinou se jedná o osoby neschopné, liné, hloupé a se sklony k zločinu, které se nejsou schopni poctivě uživit.

JohnBattler

28. 11. 2022, 12:38

Dobrý vztah s Ruskem nám bude k ničemu v budoucnu nebude, takže proč se tím zabývat. EU má 450 mil obyvatel, USA má 330 mil obyvatel a to jsou pro nás hlavní spojenci. Ubohé Rusko, které pomalu vymírá a nyní má tedy 140 mil obyvatel, ale očekává se že v příštích letech to půjde značně dolů nám může být ukradené. Ano mají suroviny to je asi tak jediné k čemu je tahle pakáž na světě dobrá, ale co si budeme povídat směr odklonu od fosilních paliv ve vyspělém světě je jasně daný. Ropa a plyn budou potřeba čím dál méně a zaostalé Rusko nebude mít v 21. století světu co nabídnout. Takže je to úplně jedno jaké vztahy s nimi mít budeme.
Nejlepší by bylo aby se Rusko rozpadlo na více menších států a snad by konečně tamní populace pochopila, že nejsou něco víc než jiné národy a začali by se chovat jak se v 21. století patří.

Šebesta

28. 11. 2022, 14:53

No možná máte pravdu pokud jde o rozpad Ruska možná ne. To je otázka. Já si myslím že tak rychle k němu nedojde aby se spíš nerozpadla EU než Rusko i to se může stát. kdo ví jaká bude budoucnost Evropy ? Ještě před 40 lety byl rozpad VS a SSSR i naší země zcela něco fantasmagorického a za pár let realita !

Mark

28. 11. 2022, 08:36

Něco víc k tématu článku.Zbrojní výroba, prodej sice v poslední době každým rokem více stoupala, ale mafián Putin ji svým příkazem dobít Ukrajinu ještě víc rozšířil, navýšil.

https://burzovnisvet.cz/investice/zpravy/ekonomika/zbrojni-prumysl-ve-stredni-a-vychodni-evrope-dostal-novy-impuls/