EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Úvaha: Jak může vůbec někdo podporovat ruskou agresi?

 20. 09. 2022      kategorie: Události      40 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Moderní doba nám umožnila nejen sledovat události v reálném čase, ale také získávat vědomosti bez jakéhokoliv omezení nebo fyzické námahy. Navzdory úsilí, které je vyvíjeno pro osvětu naší populace se však daří i staré dobré manipulaci, dnes všeobecně nazývané dezinformací. Je třeba si uvědomit, že těmto tlakům jsme jako lidstvo vystaveni odnepaměti, avšak přesto máme silný pocit, že právě dnes má obyčejný člověk největší šanci se v takovém (dez)informačním chaosu zorientovat. Jak je tedy možné, že např. vaši kolegové, známí nebo členové rodiny přesto stojí proti Ukrajině nebo dokonce vysloveně stojí na straně Ruska? V následujícím článku jsme složili několik hlavních motivů, které kolem sebe vídáme (nejen) od počátku invaze a pokusíme se i o stručné vysvětlení. Ještě je třeba podotknout, že níže uvedený souhrn se snaží popsat vědomou či nevědomou motivaci "obyčejných" lidí a nezahrnuje tak ty, kteří zrazují svou zemi pro peníze nebo kvůli získání politických bodů - tam je důvod zřejmý.

shutterstock_1396437470Foto: Rusko zaútočilo na Ukrajinu 24. února 2022 (ilustrační foto) | Shutterstock

1. Antiamerikanismus

"USA si hrají na světového policajta. Kamkoliv přijdou, tam je jen destrukce, bída a vyrabované přírodní bohatství".

Předsudky proti Spojeným státům jsou staré jako ony samotné. Trend přirozeně zesílil po druhé světové válce, když se USA staly velmocí, ale svého vrcholu dosáhl zřejmě za George Bushe, po jeho kontroverzním dobrodružství v Iráku. Tyto tendence jsou obzvláště silné v německých a francouzských pravicových, ale i levicových kruzích. Německo a Francie jsou považovány za tradiční bašty odporu proti "anglosaskému" světu, který oběma zemím údajně odepřel jejich velikost. Obecněji je Amerika vnímána jako nepřítel, ať už proto, že je domovem kapitalismu (pro krajní levici), nebo proto, že ji podle nich ovládají Židé (pro krajní pravici). Někteří lidé a politici jsou pak na straně Ruska právě proto, že nezávislou, demokratickou a svobodnou Ukrajinu považují za americký projekt, který ve skutečnosti nemá právo na život. Tento názor je platný i u nás, byť má poněkud jiné kořeny - mnoho lidí, kteří sympatizují s autoritativními nebo totalitními režimy v Rusku vidí protiváhu ke Spojeným státům, jejichž prosazování demokratických principů a svobody považují za šikanu.

2. Pacifismus a/nebo strach

"Co je nám po Ukrajině. Neměli bychom Putina zbytečně provokovat. Rusko je jaderná velmoc".

Někteří lidé v Evropě i za oceánem se bojí, že Putin rozpoutá jadernou válku, pokud budeme Ukrajince příliš podporovat, a ti začnou hnát Rusy "do kouta". Většinou se tito jedinci explicitně nestaví na stranu Ruska, ale boj Ukrajinců nepovažují za tak důležitý, aby kvůli němu přišli o svůj komfort - vždyť hoří až u souseda ob dům. Jsou vlastně Putinovými (psychologickými) rukojmími a jejich chování se podobá "stockholmskému syndromu". Krásná, ale bohužel utopistická idea světa bez násilí a zbraní je využívána agresory od nepaměti. Pro nepřátelskou mocnost není nic snazšího a lákavějšího než podporovat protiválečné demonstrace u svého benevolentního protivníka a zároveň exemplárně potrestat a šikanovat vlastní pacifisty jako zbabělce a zrádce. Dělal to každý, kdo potřeboval připravit národ na válku a strádání - nacisti, komunisti a dělají to i Rusové dnes.

3. Oběti dezinformací, propagandy a manipulace

"Rusko je milá a bohatá země. Nesmíte věřit našim zaprodaným médiím. Zelenský je narkoman. Ukrajinci nejsou národ/jsou nacisti. Podporou Ukrajiny prodlužujeme utrpení lidí."

Pokud člověk začne získávat většinu informací z alternativních, v tomto případě proruských médií a sociálních kanálů, dříve či později se postaví na jejich stranu. Častá a zjevná protichůdnost výkladů událostí není překážkou, neboť účelem těchto zpráv není vytvářet koherentní obrázek o dění, ale zahltit prostor balastem, ze kterého si každý vybere to, co mu nejlépe zapadá do jeho světonázoru, komunista, populista i neonacista. Rusko investovalo spoustu času a peněz do manipulace západních společností prostřednictvím podpory vlastních nebo Kremlu nakloněných médií, vedením hybridní války (skrz tzv. trollí farmy), korumpováním známých nebo vlivných osobností, a nebo apelem na "retro socialistickou" sentimentalitu v bývalém východním bloku. Není pochyb, že alespoň částečně se mu to vyplatilo.

4. Osobní problémy, finanční, sociální nebo psychologické

"Za moje problémy mohou všichni ostatní, jen ne já. Znám jednoho Ukrajince a to je parchant, takže jsou určitě všichni. Viděl jsem video na internetu, kde říkají něco jiného, takže jste lháři."

Je pravděpodobné, že podobné myšlenky se honí v hlavě mnoha lidí, kteří nenávidí svět ve kterém žijí. Podle našich zkušeností jsou proputinovsky orientovaní lidé často, slušně řečeno, společenskými ztroskotanci, kteří v životě dosáhli jen málo úspěchů. Na druhou stranu se ovšem cítí (díky své rase nebo domnělé inteligenci) na víc. Tento jev je obvykle popisován jako Dunningův-Krugerův efekt, který ve zkratce znamená, že člověk, který má jen povrchní nebo mylné informace o problematice se považuje za většího odborníka, než někdo kdo má například příslušné vzdělání nebo se věci věnuje dlouhodobě. Podle názoru těchto jedinců je společnost neprávem ponižuje, kvůli tomu, že jsou ve skutečnosti lepší než ostatní. Putina a dalších diktátorů se pak mnohdy ujímají ze zlomyslnosti, aby naštvali establishment, své okolí nebo rodinu. Ve Francii se jim občas říká "petits blancs frustrés" (malí frustrovaní běloši), u nás se zažila označení jako "dezoláti" nebo "flastenci". Zneužívání lásky k vlasti, rasismus a hysterie okolo LGBT je pak společným pojítkem všech protisystémových/proruských individuí v Evropě.

5. Pseudointelektualismus

"Musíte se na problém podívat z obou stran. Svět není černobílý."

Existuje celá řada lidí, kteří prostě nejsou schopni registrovat jasná fakta, a tak hledají alternativní výklady skutečnosti. Tito, v našem případě zpravidla vzdělaní nebo bohatí jedinci, se považují za intelektuální elitu a proto mají pocit, že musí zpochybňovat, dokud nedojdou ke správné odpovědi (která se jim líbí, ačkoli s pravdou pravděpodobně nemá nic společného). Protože pro ně zřejmé věci nemohou být jen tak, snaží se poukazovat na nedostatky Ukrajiny a často nekriticky věří ruským zprávám. S tím se pojí i přesvědčení, že být "proukrajinský" může být považováno za konformismus. Stát na straně Ukrajiny přece není žádné hrdinství, když to dělají všichni. Protože jsou si jistí, že jsou chytřejší než zbytek populace, jejich ega jim nedovolí plout s proudem a tak se staví do opozice proti "normálům" a tím na stranu Putina.

Tak co, poznali jste ve výše uvedených bodech názorové vystupování někoho ve vašem okolí? Co však s tím? Je zřejmé, že diskuze a vyvrácení lží takto naočkovaným lidem je jen ztrátou času. Přesto není zbytečné se zapojovat do diskuze, ať už na internetu, v práci nebo u oběda doma. Neboť smyslem dezinformace není hádat se s někým, kdo zná pravdu, ale dostat na svou stranu nerozhodnuté.

Je třeba pamatovat na fakt, že Putin si poslední dekádu budoval PR kovboje, který se nebojí postavit prohnilému západnímu liberalismu a zároveň podporuje ruské rodiny, pravoslavnou církev a buduje velkolepou, moderní armádu. Tato reklama, která oprašuje staré triky sovětských propagandistů, našla úrodnou půdu zejména u konzervativně smýšlející populace na Západě (záměrně neuvádíme pravicově, protože mezi hlasité a nekritické podporovatele nového ruského impéria patří i krajní levice).

Například podle průzkumů před vypuknutím války na Ukrajině považovalo až 62 % amerických republikánů Putina za silnějšího lídra než je Joe Biden. David Smith, odborník na domácí a zahraniční politiku Spojených států z United States Studies Centre, k tomu poznamenává, že Putinovým podporovatelům imponuje zejména jeho tvrdý postup proti liberálům, proti LGBT komunitě a proti feminismu. Protože věří, že Putin chce vytvořit homogenní společnost založenou na tradičních hodnotách, které by chtěli vidět i v USA, jsou ochotní mu prominout i ovlivňování voleb a zavřít oči před zákony omezující svobodu a lidská práva. Podle Smithe tak vlastně nejde o vyslovenou podporu Putina, ale o problematiku americké domácí politické scény, která je v dlouhodobé krizi.

A samozřejmě i v Evropě nalezla Putinova silácká politika odezvu, a to u populistických nebo konzervativních politických subjektů napříč kontinentem. Nejsilnější podporu pak nalezneme ve Francii, Itálii, Maďarsku, Bulharsku a také na Slovensku. Podobně jako za oceánem, i zde se jedná zejména o nekritický obdiv k odporu k sekularismu a podpoře "křesťanských hodnot", ať už je to cokoliv. Dle Roberta Horvatha, specialisty na Rusko z univerzity La Trobe, jsou na Kreml napojení oligarchové, jako například Konstantin Malofejev, prostředníky mezi Putinem a představiteli evropské protisystémové opozice. Konkrétně Malofejev je majitelem pro-kremelského pravoslavného mediálního domu Cargrad a předpokládá se, že využívá svůj vliv a bohatství k podpoře Kremlu nakloněných jednotlivců na Západě i na Ukrajině, a to včetně financování proruských polovojenských bojůvek.

"Je to režim, který na základě pochybných důvodů napadá mnohem menší zemi a vyhrožuje zbytku světa jadernými zbraněmi." V Evropě si pravicoví lídři, jako je Le Penová, Salvini a další rozmysleli veřejnou podporu Putinovi. Přece jen pro populisty, kteří vážně doufají ve vítězství ve volbách, by ztotožnění s touto genocidní válkou bylo politickou sebevraždou," říká Horvath.

Vypuknutí ostrého konfliktu na Ukrajině podle nás do určité míry vhodilo vidle do veškerých příprav na “rozvrat” naší civilizace. Jen málokdo by si pomyslel, že má Ukrajina šanci na odrážení útoku a kdo ví, kde by se byly ruské tanky zastavily, kdyby šlo vše podle plánu zločinců z Kremlu. Je zřejmé, že hrdinný ozbrojený odpor Ukrajinců a hlavně neschopnost ruské armády dosáhnout bleskového vítězství byla studenou sprchou pro mnoho obdivovatelů Putinova Ruska. Od února, kdy začaly na ukrajinská města dopadat ruské rakety, mnozí konzervativci a příslušníci náboženské pravice svou podporu Putinovi potichu odvolali a po oklepání zůstali jen ti nejfanatičtější nešťastníci. Stále krvavější konflikt a nekonečné vydírání Západu ukázaly, že Putinův režim si obdiv v žádném případě nezaslouží. Fakt, že velkolepost a síla Ruské federace byla jen Potěmkinovou vesnicí je jen takovou hořkosladkou třešničkou na konec.

Zdroj: Válka. Válka se nikdy nemění

Komentáře

Alle

23. 09. 2022, 10:00

IBSW
-----
Očividně jsi neotevřel ani jeden ze zdrojů, který jsem ti předložil. Podáváš informace, které se nezakládají na pravdě, jen útočíš strachem a vyvoláváním pochybností na nižší pudy snáze ovlivnitelných lidí. Zde nepochodíš.

Téměř 70% plynu USA pochází z frakování. Těžba tohoto typu stále narůstá a v dohledné budoucnosti bude stále růst.
https://www.eia.gov/energyexplained/natural-gas/where-our-natural-gas-comes-from.php

Většina obyvatel USA podporuje další zvýšení těžby pro export do EU
https://www.pewresearch.org/science/2022/05/12/a-majority-of-americans-favor-expanding-natural-gas-production-to-export-to-europe/

Dřevo zde teď snad neřešíme :) bavíme se o plynu, tak se prosím drž tématu. Za chvíli bysme se tu mohli bavit o sklizních housenek v Ugandě.

Im Bier steckt Wahrheit

23. 09. 2022, 09:17

Jen krátce.
USA ma nedostatek plynu pro export. Pamatujes, jak chteli těžit bridlicovy plyn a tim konkurovat? Dnes ho nemusí tezit, protoze maji cast vyvozu pokrytou z Ruska.
Ano, skoro všude najdes jak je vše o plynu zavadejici a USA dodrzuje embargo. Proto asi nenajdes, že měsíčně platí Rusku 1 miliardu za dřevo, které jim dodávají ze Sibiře.

Pedro

17. 02. 2023, 12:24

Znevazujete sam sebe pokud nedoplnite sve tvrzeni o odkazy na konkretni zdroje.

Alle

22. 09. 2022, 19:59

IBSW
-----
Já jsem celkem obrněný vůči tvé aroganci a článek, z kterého čerpáš jsem si dohledal. https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Profesor-Fiala-Veril-jsem-mu-Nejhorsi-v-EU-Ceny-ktere-vlada-nechce-sdelit-715065

Bohužel se prohlášení pana profesora, na které se odkazuješ nezakládá na pravdě. USA žádný plyn z RF neodebírá, ani nedělá jeho re-export.

Statistika importu plynu USA
https://www.eia.gov/dnav/ng/ng_move_impc_s1_a.htm

Statistiky exportu a re-exportu USA
https://www.eia.gov/dnav/ng/ng_move_expc_s1_a.htm

Letos k tomu dokonce v souvislosti s děním na UA vyšel Executive Order 14066 of March 8, 2022
https://www.federalregister.gov/documents/2022/03/10/2022-05232/prohibiting-certain-imports-and-new-investments-with-respect-to-continued-russian-federation-efforts

Když už konzumuješ a předkládáš pod svým jménem nějaké převzaté informace, tak ti doporučuji si je alespoň v základní rovině ověřit. Lidé by tě pak třeba mohli brát vážněji a hned by ty diskuze byly alespoň trochu na úrovni.

Im Bier steckt Wahrheit

22. 09. 2022, 19:08

Takže, profesor Šesták je paní, která povidala.
Ty budeš zázrak z inkubátoru.

Pedro

17. 02. 2023, 12:43

Ne ne, Sestak neni JPP, ale chytry marketer.

Napriklad tady.
Navíc v důsledku nutné výměny baterie, obvykle po 160 tisících kilometrů nebo po sedmi letech, bude elektromobil téměř vždy emisně horší než automobil s benzínovým motorem
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Profesor-Sestak-Jsem-hrdy-ze-patrim-mezi-Cechy-Kdo-nahradi-svetovou-roli-Zapadu-Islam-to-rozhodne-nebude-670287

Takovou kratkou vydrz baterii maji jen prvni generace aut. Duvod je mala kapacita baterie a dochazi k vybijeni na 90%, coz baterie neuveritelne nici.
Pro dokresleni, pocet cyklu Pb Trakcni baterie pri vybiti 50% je 500 cyklu a pri jednom vybiti 90% se pocet cyklu zkracuje na 250.

Sestak pocita poukazuje jen na typ bateriii, ktere byli zamyslene pro notebooky. Duvod proc treba Tesla a dalsi je pouziva, je ten. Ze to jsou jedine masove vyrabene baterie a tim padem za rozumnou cenu.

Jen pro dokresleni, automobilova rocenka USA 1923. 11 mil aut na svete, z toho 10 mil aut v USA.
Proc? Fordova pasova vyroba zlevnila auta natolik, ze si auto mohl dovolit skoro kazdy.

Baterie, o kterych Sestak mluvi, jsou nevhodne pouzivane.
Sestak rika, pulku informaci.

Otazkou je, zda si vubec uvedomil, ze jsou Solid state baterie. Mam pocit, ze uz neni schopen pobirat nove technologie.

Alle

22. 09. 2022, 13:55

IBSW
-----
Takže stále jedna paní povídala :D

Im Bier steckt Wahrheit

22. 09. 2022, 13:29

Kdo tvrdí, že nemáme trubky na prevod plynu do CZ? Profesor Jaroslav Šesták z Fyzikálního ústavu Akademie věd.
LNG ve faktech.
Část bude americký LNG, ale částečně to bohužel bude i ruský LNG, který Američané kupují v Rusku a který pak přeprodávají za výrazně vyšší ceny než Rusové. Dokonce prý ten ruský LNG přepravují pomocí ruských tankerů, které nejezdí pod vlajkou Ruské federace, ale Libérie nebo Řeck

Šebesta

22. 09. 2022, 11:27

Není to k tématu ale mám pocit že pokud jde o ARMYWEB zaspali dobu ? Píšeme rok 2022 nikoli 1972 ! Nežijeme v normalizovaném Československu ale v Česku kde je DEMOKRACIE a jsme v NATO (bohužel) a v EU ! Ale mám pocit že si v ARMYWEBU jakoby se vrátili o 50 let zpět. Jak jinak si vysvětlit že k tomuto tématu smazali plno příspěvku ? Asi CENZUROU no ne ? Jak dlouho tu můj text zůstane ? Na das bin ich neugierig ?

Alle

22. 09. 2022, 10:00

Ještě pro zajímavost přikládám aktuální monitoring zásob a čerpání plynu EU
https://agsi.gie.eu/

Alle

22. 09. 2022, 09:59

IBSW
------
USA plyn z RF neimportuje
https://www.eia.gov/energyexplained/natural-gas/imports-and-exports.php

Im Bier steckt Wahrheit

22. 09. 2022, 08:41

Bez trubek k nám

Im Bier steckt Wahrheit

22. 09. 2022, 08:40

A protože je celá EU závislá na energii z Ruska, které se tak hloupě zbavila na úkor ukrainy, tak se velké evropské firmy stěhují za jistou do USA.
Rusky plyn kupuji amici a ten zkspalnely převáží ho Holanska, kde máme terminal, ale trubek do Čech. Vše stalo balik penez o kterym se nepíše.
Tim bude cela slavná UE chudá, totálně závislá na Americe. Takovou kolonii ani ve snu neočekávali.
Jak to píšete? Sláva u kravína?

bombero

22. 09. 2022, 08:35

jura- myslíte, že je mexiko padlý na hlavu?Koho potřebuje, vyspělou ameriku vedle, nebo zaostalý russko na druhý straně zeměkolule?
Jinak, na východě byl klid, než se tam začali sáčkovat russáci z russka

jura

22. 09. 2022, 05:46

Co by udělali USA kdyby chtělo Mexiko rozmístit ruské základny na svém ůzemí,chtělo vstoupit do Brixu,chtělo ruské atomové zbraně...dále zakázalo mluvit americkým občanům na svém území anglicky ,a zabíjelo je jako Ukrajinci Rusáky na východě země?

zero

22. 09. 2022, 04:20

Je směšné, jak tady bojujete s ruskou "agresí", ale kosovský režim dealerů drog a transplantačních chirurgů vás nechává chladnými. Nebo fakt, že to tady vede gang pana Hňupa. Vaše starosti bych chtěl mít:-DDD

Godot

21. 09. 2022, 21:35

Pro Zdendu:
Možná jste to ještě niky neslyšel, ale mnohdy je než aktuální stav důležitější trend vývoje.
Zkuste si přečíst (ale vás se to jistě netýká) :
https://www.fintag.cz/2022/06/07/pokles-realne-prumerne-mzdy-v-cesku-pridava-na-rychlosti/


Srovnávat životní úroveň kdysi a dnes, to bychom se možná dostali až k robotě a zrušení nevolnictví.
Zkuste, jste-li toho schopen, porovna životní úroveň mezi lety 1959 až 1989 (třicet let) a mezi 1989 až 2019. A zkuste také predikovat (nezávazně) další třicetiletí 2019 - 2049 pro celý evropský region, s odvoláním na odhady EU...... nic moc pěkného.


Není důležitější to, co nás čeká, než to co máme za sebou?

Zdeněk

21. 09. 2022, 16:28

Pro Godota,

vy máte životní úroveň nižší než za bolševika? Z toho si nic nedělejte, třeba budou práskači a nomenklaturní kádry zase v kurzu ...

nobody

21. 09. 2022, 16:09

Kolaborant23
naopak, ja poukazujem na tvoju typicku prostoduchu kolaborantsku propagandu.

Godot

21. 09. 2022, 16:02

Pro Zdeňka:
Vám roste životní úroveň? No, to jste jeden z mála, gratuluji vám.
:sunglasses:

Martin23

21. 09. 2022, 14:21

nobody
Tady již řešíme tvůj problém pochopit psaný text.
Ale to je jenom tvůj problém.

Zdeněk

21. 09. 2022, 13:44

Godote jsem rád, že jsme se konečně dočkali, už bylo na čase...
Pokud chcete říct, že hlavním motivem pro napadení i pomoc Ukrajině jsou peníze, to jsem skutečně v šoku, to by mě ve snu nenapadlo... :laughing::joy::rofl:
Ovšem upozornění, vykořisťování Západem, to ve všech zemích vede k tomu, že roste životní úroveň všem vrstvám obyvatel, jen v Rusku je tomu naopak, stát bohatne a obyvatelé chudnou a to i podle dat Feděralnaja služba gosudarstvennoj statistiki ...

Godot

21. 09. 2022, 12:43

Pro Mark:
Píšete:
"Z tohoto pohledu vlastně pokud UK, Belgie, Holandsko, Španělsko, Portugalsko, Francie a jiné bývalé koloniální říše, které nějakým způsobem bojovali na svých bývalých koloniích, aby zabránili těm koloniím se odtrhnout, tak vlastně bojovali o své přežití, protože Ukrajina, Podněstří, Gruzie jsou jen bývalé kolonie Ruska."

Ano, máte pravdu, tak to přesně bylo. A jak postupně ztrácejí ve svých bývalých koloniích vliv (třeba Francie/Mali/uran), ztrácejí také na zdrojích příjmlů a tudíž na vlivu.

Dále zmiňujete "Bohatá Ukrajina".... nu, v zemi, ze které za třicet let odešla asi čtvrtina až třetina obyvatelstva (odhady se různí, ale také do ČR už před válkou), je možná pár bohatých jedinců, dílem oligarchů, dílem mafiánů (není-li to mnohdy totéž), ale žít se v ní asi moc nedalo. Bohatá Ukrajina kradla ruský plyn cestou do střední a západní Evropy, o tom jste neslyšel?
Nějaké budoucí bohatství? Americké velké koncerny si s ním už poradí, stejně jako to už dělají se zemědělskou půdou a úrodou. Zkuste si zjistit nějaká fakta, protože boj o možnost vývozu "ukrajinského obilí" byl ve skutečnosti bojem o vývoz amerického obilí, Ukrajincům z něho patřilo pramálo, možná nějaká kukuřice.

Píšu vám to proto, že za ruskou agresí vidím jiné motivy, než vaše naivní představy o touze vraždit. Sledujte cestu peněz a (možná) narazíte na pravdu.

Píšete: "Nikdy nepochopím mentalitu Rusů"..... no, v tom je možná trochu váš problém, ale teď už je to celkem fuk, neb Rus se rozhodl otočit se ke zbytku Evropy zády a naše názory (vaše stejně jako moje) jsou mu už nejspíš zcela ukradené.

Pedro

17. 02. 2023, 12:48

Co je spatneho na pohybu kapitalu?

Po II svetove valce, cele ulice v Berline zkoupili Americane.
Postupne je vykoupili Nemci zpet.

Jedine kde se to nehybalo a bylo zatuchle, byla nase Ceskoslovenska Socialisticka Republika

nobody

21. 09. 2022, 12:37

Kolaborant23
a ktorym statom USA je dnes Juhoslavia?
Ktore boli najvyznamnejsie ofenzivy USA v Juholavii a ktore pesie a tankove divizie sa ich zucastnili a ktore boli najvyznamnejsie bitky?

Jediny, kto mal zakladne na uzemi Ukrajiny, boli RuSSaci.

Godot

21. 09. 2022, 12:28

Pro ROBO:
Píšete:
"USA alespoň kam přitáhli tak po určité době taky odtáhly , a to mohli taky okupovat do nekonečna."
Naše stanoviska se evidetně přibližují, to jsem rád, protože nepůsobíte dojmem hlupáka.
Ale pozor - okupovat do nekonečna nemohli, na to je zájmových území USA všude po světě příliš mnoho. Proto odchod z neudržitelných pozic ve Vietnamu, Iráku a naposledy i z Afghánistánu.
Nicméně se shodujeme, zdá se mi, že se ve všech těch případech jednalo o agresi (ve Vietnamu to bylo jistě trochu jinak, já vím), jen ty agrese měly jiné parametry, než ta současná ruská.
Pak už je jen věcí úhluz pohledu a politického názoru, která je lepší a která je horší. Podle mne jsou špatné všechny.

Godot

21. 09. 2022, 12:21

Pro hb24:
Píšete:
"ono mít takhle nerostně bohatý území, tě netlačí k nějakým inovacím a pokroku. daleko větší přidaná hodnota je v prodeji finálního zboží atd....."

Máte pravdu. Rusové mají skoro všechno z Čímny, stejně jako my. A co ještě nemáme, to asi brzy mít budeme, stejně jako Rusové. Pokud na to budeme mít.....
:-D

Martin23

21. 09. 2022, 12:19

modjo
Takže další profil do party?
To, co jste vyjmenoval jsou spíše nástroje, ale i ty se v podstatě shodují.

Je celkem jedno, jestli vytvoříte pseudostát se svou vojenskou základnou (Kosovo), nebo území připojíte k vlastnímu.

Motivy jsou spíše geopolitického rázu. Přestože tady vidím ten rozdíl v tom, že Rusko hájí své bezpečnostní zájmy na svých hranicích a USA tak činí 7000 km daleko.


Jde tedy o to, že jedna velmoc přibližuje k té druhé svou vojenskou infrastrukturu a politicky uvědomělý svazák se musí tvářit tak, že v tom vlastně není žádný problém. Ale on je. Ostatně proto se to děje.

Ale v podstatě by mne tyhle ideologické hry byly celkem jedno, kdyby nás do těchto her naši ideoví vůdci nezatahovali.
Ono se fakt může velmi lehce stát, že se to začne týkat i nás. Ale to už jsme tady řešili.

modjo

21. 09. 2022, 11:35

Martin23
Tak snad to nebude za tři roky nepodmíněně, když řeknu, že prakticky stejný motiv měly USA při napadení Jugoslávie.
---------------------------------

stejným motivem je myšleno ... připojení Jugoslávie k USA a denacifikace jejich obyvatel ?

Martin23

21. 09. 2022, 11:11

Tak snad to nebude za tři roky nepodmíněně, když řeknu, že prakticky stejný motiv měly USA při napadení Jugoslávie.

Já totiž vidím, na rozdíl od autora problém u těch, kteří dnes jednu agresi odsuzují, a agrese dřívější, jiných států, oslavovali a podporovali.

Jde totiž čistě o ideologický rozpor. Právně a morálně se velmoci chovají pořád úplně stejně.

Jako fakt bych byl zvědavý, co by se stalo, kdyby se na Kubě, ve střední Americe a v Tichomoří začaly objěvovat vojenské základny RF a Ćíny, jak by pak reagovaly USA?

Ale to je řečnická otázka svazáci.

hb74

21. 09. 2022, 10:18

ono mít takhle nerostně bohatý území, tě netlačí k nějakým inovacím a pokroku. daleko větší přidaná hodnota je v prodeji finálního zboží atd.....

Mark

21. 09. 2022, 09:54

bombero :thumbsup:
Bohatá Ukrajina, to by Rusko, které má mnohonásobně více surovin a s tím spojené mozností žít v "blahobytu" nerozdýchali. Nikdy nepochopím mentalitu Rusů, vzhlížet se k carovi i za cenu, že budu celý život žebrákem a přitom jsem mohl sám mít vymožeností toho zlého západu. Ale oni ti bezmozci to mají dobře spočítané, nač se namáhat v boji s carem a carismem, když mám dovoleno si vše nakrást.

ROBO

21. 09. 2022, 09:40

Zbyňa
V v čem tady konkrétně porovnávám neporovnatelné .
Hitler i Putler mají stejný pohnutky k okupacím, genocidě nepohodlného obyvatelstva a dokonce i motivace a omluvy jejich zvěrstev .
USA alespoň kam přitáhli tak po určité době taky odtáhly , a to mohli taky okupovat do nekonečna.
Pouze odstranili zdroj ohrožení . Tím jejich války nikterak neomlouvám .
Ale takový primitivní a agresivní zrůdy jako ruSSáci zdaleka nejsou . Oni by ani neměli lidi na to aby páchali takový genocidní zvěrstva , v kterejch se ruSSáci vyžívají na UA . U těch opic to je znak národní identity .

bombero

21. 09. 2022, 09:34

Mark- dovolím si trochu nesouhlasit.UA začala ohrožovat russko nálezem plynu a jiných komodit,protože by jim sebrala část evropského trhu a evropa by nebyla na russácích závislá

Mark

21. 09. 2022, 09:09

Godot
"O imperiálních snech Ruska není třeba pochybovat, ale v současné historické etapě vnímám jeho politiku spíše jako boj o život, nežli snahu o ovládnutí cizích území. A tak zatímco ruské imperium se ve zmíněné poslední historické etapě viditelně zmenšuje, to americké se stejně viditelně rozrůstá, či alespoň je viditelná snaha, aby se rozrůstalo."


Z tohoto pohledu vlastně pokud UK, Belgie, Holandsko, Španělsko, Portugalsko, Francie a jiné bývalé koloniální říše, které nějakým způsobem bojovali na svých bývalých koloniích, aby zabránili těm koloniím se odtrhnout, tak vlastně bojovali o své přežití, protože Ukrajina, Podněstří, Gruzie jsou jen bývalé kolonie Ruska.


Prostě jste napsal nesmysl. Rusko v žádném případě na Ukrajině nebojuje o své přežití, jen chce vraždit, znásilňovat, krást, loupit a nakonec zabrat celé území, tj. zase ukrást. Ukrajina Rusko v ničem neohrožovala, celé to ruské vraždění je jen o ovladnutí co největšího podílů obchodu na světovem trhu se surovinami a imperiální sny o velkém Rusku. Mezi chovanim USA, UK, Francie, ČR, Polska......při svých anabázích v zahraničí a Ruskem je dost podstatný rozdíl. Nevím o tom, že by třeba USA, nebo UK s předstihem před nějakým konfliktem nakoupila desítky tisíc pytlů pro mrtvoly, které by byly zásadně určený pro místní obyvatelstvo a tak by se mohlo pokračovat dál a dál.

Zbyňa

21. 09. 2022, 06:21

Porovnáváte Robo neporovnatelné věci. Na Vás sedí bod 1 v článku.

Godot

21. 09. 2022, 04:26

ROBO
S historickými analogiemi je to vždycky ošidné, a já jsem, ostatně, o žádných analogiích nic nepsal.
Ohledně genocidy.... nu, bylo by asi poučné jít si o ní podiskutovat do Iráku nebo do Afghánistánu.
O imperiálních snech Ruska není třeba pochybovat, ale v současné historické etapě vnímám jeho politiku spíše jako boj o život, nežli snahu o ovládnutí cizích území. A tak zatímco ruské imperium se ve zmíněné poslední historické etapě viditelně zmenšuje, to americké se stejně viditelně rozrůstá, či alespoň je viditelná snaha, aby se rozrůstalo.
Americká politika se mi jeví odlišná v tom, že po vniknutí na cizí území je provedena co největší devastace příslušné země a potom je opuštěna v desolátním stavu (Vietnam, Irák, Afghánistán). Jak to dopadne s Ukrajinou, čerti vědí. Je celkem zřejmé, že větší část světa tuto politiku dělových člunů už moc respektovat nechce, a pokud ano, pak jen ze strachu (.... zkroutíme jim ruce....).
Aby bylo, ROBO, jasno - já vůbec nejsem protiamerický, ale nejsem ani protiruský.
Opakuji své vstupní tvrzení, že agrese provází lidskou historii od nepaměti a agresivní je ten, kdo si myslí, že si to může dovolit. Zda byl tento agresorův dojem oprávněný vždycky ukáže až historie. Vámi zmíněný Hitler se přepočítal, to už víme. Zda se přepočítávají Američané či Rusové (či obě země nebo žádná z těch dvou), to se teprve uvidí a já si to odhadnout netroufám.
P.S.: Prohlašovat americké agrese za demokratické a tudíž oprávněné a tu ruskou naopak, to je důvodem k bujarému veselí a pochybnostem o soudnosti autorů podobných tvrzení.

ROBO

21. 09. 2022, 00:21

Godot
Agrese silnějšího vůči slabšímu doprovází lidstvo od nepaměti.
-----------------------------------------------------------------------------
No ale tady se probírá imperialistický agrese ruSSka , který mají za cíl nejenom genocidu nepohodlných obyvatel napadených území , ale hlavně jejich krádeže - anexe - těchto zemí .
Tady je analogie s USA zcela mimo . Jediná vhodná analogie je pouze tak u Hitlera . Např. anexe Sudet je až nápadně podobná s Krymem apod. , alespoň co se odůvodnění těchto agresí týče .

Godot

20. 09. 2022, 22:31

Na otázku, zda se jedná o Ruskou agresi vůči Ukrajině, lze bez uzardění odpovědět, že ano.
Pak ale musí následovat otázka druhá: "A co je na tom divného?"
Agrese silnějšího vůči slabšímu (pomiňme, zda se i v aktuálním případě jedná o takový poměr sil) doprovází lidstvo od nepaměti.
Agresí bylo bombardování Jugoslávie/Srbska, agresí bylo druhé napadení Iráku, agresí byla sovětská intervence v ČSSR i v Afghanistánu stejně, jako agrese USA vůči této zemi.
Příkladů bychom našli jistě mnoho, i hluboko v minulosti (Búrská válka třeba).
Pokud bychom nebyli pokrytci, museli bychom stejně jako současnou agresi ruskou vůči Ukrajině posuzovat i agrese ostatní, ale do toho se nám v rámci politické korektnosti a současných spojeneckých vztahů prostě nechce.
V úvahu je také třeba vzít širší souvislosti. Připoměňme si izraelsko-arabskou válku v roce 1967. Izraelci zasadili preventivní údery a byli tedy agresory? Když jim před tím jejich arabští sousedé vyhrožovali, kterak je zaženou do moře?
Mám málo informací na to, abych vyjádřil nějaké pevné stanovisko k současnému konfliktu, protože v době války jsou informace vzácným zbožím, naopak propagandy je nabízeno inflační množství.
Ovšem celkem snadno a s úsměvem se vyjádřím k této "analýze". Je součástí propagandy jedné strany, kterou se pokouší zakrýt pseudoodborným jazykem. Vůbec nepostihuje skutečnost, že do "Putinovi náruče" žene část občanů ČR především šílená politika Bruselu a zelené šílenství Německa. "Putin" (Rusko) vlastně vůči ČR nemusí dělat vůbec nic, jen čekat. Ostatně - jsme svým významem a politickou nesvéprávností nejspíš pod hranicí vnímání.

bombero

20. 09. 2022, 20:51

Já osobně bych je rozdělil do 4 skupin
1-bývalí prominenti režimu, nebo jejich potomci, kteří nemůžou zapomenout, jak se měli dobře kolaborováním
2-mladí do cca 30 let, bez zkoušeností,kteří mají zatím rebelii proti mainstreamu v krvi
3-všichni antiami, kteří jdou automaticky na opačnou stranu
4-rodilý russáci, nebo lidi placení russkem,aby tak psali
protože si myslím, že běžný člověk, který zažil socialismus a okupaci by jinak za russáky nekopal