EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Ve Vietnamu sloužilo 5000 amerických válečných psů. Zachránili tisíce životů, ale domů se nevrátili

 15. 09. 2023      kategorie: Vojenská historie      32 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Mezi mnoha aktéry vietnamské války byli i váleční psi a odvážní psovodi, kteří v konfliktu sehráli nezastupitelnou roli. Psi byli vycvičeni jako strážní, průzkumná a stopovací zvířata, projevovali mimořádnou schopnost vyčenichat nebezpečí a poskytovali svým lidským psovodům životně důležitou podporu. Odhaduje se, že díky nim byly americké ztráty nižší o 10 tisíc padlých vojáků.

SP4_Bealock_and_scout_dog_ChiefFoto: Specialista s průzkumným psem jménem Chief během patroly ve Vietnamu | Wikimedia Commons / Public domain

Psi, kteří sloužili ve vietnamské válce, rozhodně nebyli první, protože psi byli v boji využíváni po celou historii. Američané je ale teprve během druhé světové války začali oficiálně cvičit pro jiné vojenské účely než doručování zpráv na bojišti. V letech 1943–1945 cvičila americká námořní pěchota darované psy pro použití v Pacificku. Ačkoli byla způsobilá všechna plemena, oficiálním psem námořní pěchoty se stal dobrman.

Jejich zavedení do služby a nasazení bylo považováno za úspěšné, takže když vypukla válka ve Vietnamu, americké ozbrojené síly opět sestavily jednotky psovodů. Počty před rokem 1968 neexistují, ale od té doby do konce konfliktu bylo do služby nasazeno na 5 tisíc psů, přičemž jako jejich psovodi pracovalo přibližně 10 tisíc vojáků. Na rozdíl od vojáků, kteří ve službě rotovali a vraceli se do Států, zvířata zůstala ve Vietnamu, kde byla přidělována novým psovodům.

Jedním z plemen psů používaných ve Vietnamu byl labradorský retrívr, který sloužil především jako stopař. Díky svému výcviku dokázali své psovody upozornit na odstřelovače, nástražné dráty a úkryty zbraní. Rick Claggett, válečný veterán, řekl, že byli vynikající ve sledování krevních stop. Pokud vojáci pátrali po zraněném nepříteli nebo pohřešovaném vojákovi, byly povolány týmy labradorů složené ze psa, jeho psovoda, doprovodu, velitele týmu a stopaře. Labradoři byli vybíráni speciálně oproti jiným stopařským psům, jako jsou bíglové a bloodhoundi, protože byli výrazně tišší než tato plemena. Také Australané vytvořili vlastní jednotky psovodů složené z 11 psů adoptovaných z útulku v Sydney. Byli pojmenováni po římských císařích a měli sloužit ve Vietnamu po dobu tří let. Většina jejich psů byli němečtí ovčáci.

Váleční psi ve Vietnamu byli mimořádně všestranní; plnili strážní a průzkumné úkoly, vyhledávali miny a byli nasazováni do tunelů, stopovali. Rick Claggett pracoval s Big Boyem, jedním z psích průzkumníků. Řekl, že jejich úkolem bylo vést hlídku po poli, zatímco pes se snažil vycítit nástrahy a léčky. Být první člověk v proudu byla neuvěřitelně nebezpečná práce s velkou úmrtností.

Strážní psi obcházeli perimetr amerických stanovišť a působili jako první obranná linie proti nepříteli. Němečtí ovčáci byli používáni také ve vodních hlídkách, kde byli cvičeni k odhalování nepřátelských vojáků ukrytých pod hladinou, kteří čekali na útok obojživelných plavidel. Tyto dobře vycvičené týmy se brzy staly cílem partyzánů Vietkongu, kteří nabízeli za zabití psa nebo jeho psovoda odměnu. Pouta vytvořená mezi psem a psovodem byla skutečně pozoruhodná. Existuje o tom mnoho příběhů, přičemž snad žádný není slavnější než příběh Nema A534 a jeho psovoda, kapitána Roberta Throneburga.

Dne 4. prosince 1966, když byli umístěni na letecké základně Tan Son Nhut, zaútočil Vietkong. Během hlídky Nemo upozornil Throneburga na skupinu ukrytou poblíž. Dvojice zaútočila, zabila dva nepřátelské bojovníky, ale sama byla brzy zraněna. Nemo byl postřelen pod pravým okem, přičemž kulka mu vyšla ústy, zatímco Throneburg byl dvakrát zasažen do levého ramene.

Přestože byl pes vážně zraněn, doplazil se na tělo svého psovoda, kde čekal, dokud nepřijedou zdravotníci – nikoho jiného k němu nepustil. Throneburg obdržel Bronzovou hvězdu a dvě Purpurová srdce, zatímco Nemo byl vyřazen a poslán zpět do Spojených států, kde sloužil jako náborový pes až do své smrti. Byl jedním z mála válečných psů, kteří se do USA vrátili.

Týmy psů a psovodů byly pro válečné úsilí ve Vietnamu neocenitelné. Díky svým různým rolím v konfliktu se zasloužili o záchranu života přibližně 10 tisíc vojáků. James Mulligan se staral o průzkumného psa Rickeyho, který "nikdy nevlezl s naší hlídkou do léčky ani na žádnou nastraženou bombu. Upozornil na 45 léček, z toho pět v jeden den". Ačkoli tato pomoc byla vojáky vysoce ceněná, při stahování sil z Vietnamu psi nebyli prioritou. Ze zhruba 5 tisíc sloužících psů jich asi 232 padlo v boji a dalších 200 bylo přiděleno na stanoviště mimo USA. Zbytek byl buď ponechán v rukou Vietnamců, nebo opuštěn. Nejméně 2 tisíce jich byly jednoduše utraceny.

Americká vláda je považovala za vybavení a nechtěla financovat jejich cestu domů. Po vybudování tak silných vazeb si mnoho vojáků přálo vzít své kamarády s sebou zpět do USA, ale i přes opakované výzvy Kongresu a tisku jim to bylo odmítáno.

Služba, kterou tito psovodi vykonali, nikdy nezůstala zapomenuta a existuje nespočet rozhovorů s psovody veterány, kteří na svá partnerství stále s láskou vzpomínají. V roce 2019 byla jejich památka veřejně připomenuta, když byl v Motts Military Museum, Inc. v Ohiu odhalen památník vietnamského válečného psího týmu.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

17. 09. 2023, 01:26

Precetl jsem si diskusi - a zklamala mne. Jako nekdo, kdo choval psy po vetsinu sveho zivota, jsem cekal, ze se debata bude tykat psu. Zatim vsak slo spise o neprilis zdvorilou vymenu nazoru mezi nekolika ucastniky, ve ktere psici nebyli vubec zohledneni...

V nasem drivejsim pojeti nemelo vojenske vyuziti psu dobry zvuk - v souvislosti s jejich vyuzitim/zneuzitim jednotkami Pohranicni straze. Lze pouze litovat, ze, stejne jako v nemeckych koncentracnich taborech, byli skveli psi zneuziti pro spatnou vec.

Tesi mne, ze se veci meni k normalu a i v modernich zapadnich armadach nachazeji psi stale sve vyuziti na bojisti. Za to je jim poskytovana pece, kterou si zaslouzi.

Standa

17. 09. 2023, 09:53

Vaclav Flek

Dovolte mi, abych nesouhlasil s odstavečkem:
V nasem drivejsim pojeti nemelo vojenske vyuziti psu dobry zvuk - v souvislosti s jejich vyuzitim/zneuzitim jednotkami Pohranicni straze. Lze pouze litovat, ze, stejne jako v nemeckych koncentracnich taborech, byli skveli psi zneuziti pro spatnou vec.

Pominu tedy pofiderní srovnávání využití psů jednotkami Pohraniční stráže, a v německých koncentračních táborech.
Osobně nemám s chovem psů zkušenosti, ale můj synovec byl psovodem u jednotky Pohraniční stráže kdesi u Znojma. I dnes se věnuje výchově a výcviku psů v místním kynologickém klubu. Z jeho vyprávění vím, že tito psi určitě nebyli nijak týráni, a jejich stravování by jim mohl v dnešní době leckdo závidět. Služební psi byli a jsou používáni pouze na to, co mají od přírody vrozené, tedy stopování, lovení a obranu. Podle toho byli také cvičeni, aby se jejich vrozené schopnosti zdokonalily a usměrnily. V civilním životě jsme často svědky týrání a nevhodného zacházení nejenom se psy, ale i jinými "mazlíčky".

To, že byli používáni k zadržení narušitelů na hranicích, nepovažuji za jejich zneužití. Slušný člověk použil bez problému řádného hraničního přechodu. Mimo přechod se vydávali ti, kteří by pro svoji pochybnou minulost měli problémy. Tedy teroristé a jiné protistátní živly, pašeráci a podobní exoti.

Ale dnes jsou tito kriminálníci velebeni a vyznamenáváni jako „vlastenci“.

Bohužel, smutnější jsou často úplně nesmyslné pokusy na zvířatech, jak pro civilní, tak zejména pro vojenské účely.
http://www.pokusynazviratech.cz/pokusy-na-zviratech.htm

Standa

17. 09. 2023, 12:06

Veritas vincit

Další nick Zero Foxtrot? Nebo také stejný blb.

Vaclav Flek

17. 09. 2023, 19:49

pro Standa :

Na vas prispevek jiz reagoval diskutujici Veritas vincit zhruba slovy, ktera bych vuci vam pouzil i ja. Proto nemam velkou potrebu reagovat, ale protoze jste svuj prispevek adresoval mne, povazui za slusnost alespon strucne odpovedet :

- Nevim, proc se mnou polemizujete o tom, ze psi u Pohranicni straze byli dobre ziveni. Ja jsem prece mikde netvrdil opak, ani si to nemyslim. Slouzil jsem u vojenskeho utvatu, kde drzeli asi 25 sluzebnich psu (neslo o jednotku Pohranicni straze), takze o stavu jejich vyzivy neco vim, i kdyz se o ne staral k tomu urceny veterinar.

- S druhou casti vaseho prispevku samozrejme zasadne nesouhlasim. Obcas zde zduraznujete, jak jste zkuseny a svetem protrely, ale zde tvrdite uplne nesmysly. Proc by lide utikali pres hranice a riskovali sve zivoty, kdyz si - podle vas - mohli koupit jizdenku do Norimberku a v pohode odcestovat z Hlavniho nadrazi v Praze ? Priste mi asi budete tvrdit, ze Zeme je placata a kalendarni den ma 26 hodin...

- Co se tyce "nesmyslnych pokusu na psech", neco o tom vim, nebot jsem se podobnych experimentu jako vojensky lekar sam zucastnil. Slo tedy o vyzkum, provadeny pro potreby ozbrojenych sil. Objektem vyzkumu byli krasni beaglove, kteri nam lizali ruce, a nam to trhalo srdce, nebot jsme vedeli, ze na konci je ceka smrt. Na druhe strane vah vsak byly zasadni otazky vojensko-lekarskeho vyzkumu, proto jsme si zadne vahani nepripousteli, jedine tak jsme mohli k temto klinickym experimentum pristoupit

- Jinak, pokud zpochybnujete roli zvirat v ruznych fazich klinickeho vyzkumu (at jiz jde o laboratorni mysi, laboratorni potkany, laboratorni prasata, psy nebo ve finalnich fazich vyzkumu o primaty), je to, jako byste tvrdil : "pojdme si to rovnou zkusit testovat na lidech". To by podle vas bylo humannejsi ?

Zero Foxtrot

17. 09. 2023, 20:24

standa:
ty ses fakt nechutny komousky prase.

To, že byli používáni k zadržení narušitelů na hranicích, nepovažuji za jejich zneužití. Slušný člověk použil bez problému řádného hraničního přechodu. Mimo přechod se vydávali ti, kteří by pro svoji pochybnou minulost měli problémy. Tedy teroristé a jiné protistátní živly, pašeráci a podobní exoti.

tohle kdyby si mi rekl do oci tak ti prvni ranou prerazim celist pul kilem uslechtilyho bronzu, spinava sracko.

Standa

17. 09. 2023, 21:02

Vaclav Flek

Samozřejmě, pokud měli zájemci o cestování platný pas a případně vízum, nebyl problém koupit jizdenku do Norimberku a v pohodě odcestovat z Hlavního nádraží v Praze. Když to ale brali třeba jako adrenalinový sport, nebo to byl kriminálník a zdrhal před zákonem někde přes čáru, to byl jejich problém, že riskovali životy. I když při ochraně státní hranice zemřelo podstatně víc Pohraničníků a příslušníků Bezpečnosti rukou "mírumilovných" kopečkářů.
Je docela zvláštní, když naše bezpečnostní orgány vyhlásili akci Asanace nebo Kámen, a dokonce nespokojence přesvědčovali, aby opustili republiku, využilo toho prý asi jenom 15% vytipovaných. Většina věděla, že by se museli v zahraničí živit třeba poctivou prací, a to bylo nepředstavitelné. Proto raději snášeli ten zdejší teror.

Pokud jde o výzkum, prováděný pro potřeby ozbrojených sil, bylo by rozhodně humánnější, kdyby si to experimentátoři testovali sami na sobě. Ty zvířata rozhodně nemohou za to, že si pár podivínů chce hrát na vojáčky.

Zero Foxtrot

17. 09. 2023, 21:53

komousky prase standa:
akce kamen mela presvecit lidi k emigraci? co to placas rudej xindle? to byla naopak past na lidi co odejit chteli. jen dalsi komunisticka prasarna. kazdej lapenej touhle pasti sel rovnou do kriminalu.
zapomel si rict ze polovina tech mrtvejch pohrancnich smejdu si sama ustrelila palici. dobre jim tak.

Vaclav Flek

18. 09. 2023, 01:30

pro Standa :

Nechce se mi ani diskutovat k vasemu vyjadreni : " ... Samozřejmě, pokud měli zájemci o cestování platný pas a případně vízum, nebyl problém koupit jizdenku do Norimberku... " . Prozil jste zde vubec tu straslivou dobu 41 let komunisticke dominance ve vsech sferach obcanskeho zivota, vcetne brutalniho potlacovani osobni svobody ? Bylo tak snadne "poridit si platny pas a pripadne i vizum", nemluve jiz o vyjezdni dolozce, ktera musela byt stvrzena bankovnim prislibem ?

Pokud byste zde predchozich diskusich neargumentoval tim, jak jste zkuseny a ostrileny, domnival bych se, ze jste do Ceske republiky prave priletel z daleke ciziny nebo rovnou spadl z Mesice. Nebo jste byl mozna nekdo z tak prominentni rodiny, jako Andrej Babis, pro ktereho v te dobe skutecne nebylo problemem cestovat pres hranice ?

Vas posledni odstavec : "... bylo by rozhodně humánnější, kdyby si to experimentátoři testovali sami na sobě. Ty zvířata rozhodně nemohou za to, že si pár podivínů chce hrát na vojáčky..." ukazuje, ze nevite nic o metodice vedeckych vyzkumu ani o podstate provadenych projektu. To sice chapu, nebylo to siroce publikovano, ale prave proto bych cekal z vasi strany jistou zdrzenlivost a pokoru pri vyjadrovani o vecech, o kterych nic, ale vubec nic nevite.

Standa

18. 09. 2023, 08:16

Vaclav Flek

Pane, vy jste vdova! (1970)

Panovník sousedního státu král Oskar XV přijíždí na státní návštěvu svého bratrance krále Rosebuda IV. Velitel čestné jednotky Bobo usekne na letišti nešťastnou náhodou panovníkovi ruku.
Král Rosebud IV to komentoval slovy:

To jsou ty vaše opičky. Takhle to dopadá.
Mám ohromný nápad. Zruším armádu.
Vy ohrožujete lidi. Dneska jste zmrzačili člověka, a šlo jenom o přehlídku.
Co byste asi tak dělali, kdyby vypukla válka.

Z mého pohledu by to byl ten nejohromnější nápad, ty miliony lidí a zvířátek, kteří by nebyli jenom z libůstky mocných povražděni!

Karlos

15. 09. 2023, 14:12

jo, vděk po americku, to chápu, amíci jsou jen hovada a vraždící monstra

Zero Foxtrot

15. 09. 2023, 15:44

karlos:
dekuju Americanum za kazdou mrtvou komouskou krysu. Sem moc rad ze jen v prubehu valky ve Vietnamu zmizelo z tyhle planety vic jak milion a sto tisic zbytecnejch komunistu.

Standa

15. 09. 2023, 17:10

Zero Foxtrot musel jako kojenec při přebalování spadnout se stolu rovnou na hlavičku. Určitě je teď voják z povolání, na nic jiného se nehodí. Podle těch jeho přihlouplých kydů, možná sloužil v Afghánistánu, kde čeští okupanti umlátili při takzvaném „výslechu“ afghánského vojáka Vahidulláha Chána. Tam také nosili na přilbě znak nacistické 9. SS-Panzer-Division „Hohenstaufen“ a brigády SS Dirlewanger. Vyjadřovací schopnosti Zero Foxtrot by tomu odpovídaly.

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/afghanistan-psovod-tomas-prochazka-usa-cesko-respekt/r~66d599ae50a811eab259ac1f6b220ee8/
https://www.lidovky.cz/ceska-pozice/cesti-vojaci-v-afghanistanu-jsou-podezreli-z-muceni-zajatce.A181206_112549_pozice-tema_houd
https://ct24.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1374486-dva-cesti-vojaci-z-afghanistanu-jsou-kvuli-erbum-ss-mimo-sluzbu
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/vyznamenani-velitele-z-afghanistanu-nosili-nacisticke-symboly.A091108_231440_domaci_kot

Zero Foxtrot

15. 09. 2023, 17:37

standa:
valka ve Vietnamu byla valkou dobra proti zlu. usmevavy mladi chlapci z USA prijeli s cestovnimi kancelaremi USMC, US ARMY, US NAVY a US AIRFORCE bojovat proti pokroucenejm zakrslejm zlutejm komunistum vylejzajicim ze spinavech der. pri minimalnich vlastnich ztratach zbavili svet vic nez milionu odpornejch komunistickejch zrud.
dekuji dobornikum z NAVY SEALs a MACV-SOG za jejich vynikajici praci pri likvidaci zla.

Standa

15. 09. 2023, 18:07

Zero Foxtrot

Máte pravdu, válka ve Vietnamu byla válkou dobra proti zlu. Pár desítek tisíc usměvavých mladých chlapců z USA odjelo zpět v plastových pytlech.

USA použily třikrát víc bomb, než všechny státy za druhé světové války. Od března 1965 do srpna 1973 dopadlo na Vietnam, Laos a Kambodžu víc než 7,6 milionu tun amerických bomb. Šlo o vůbec nejdelší a nejintenzivnější leteckou kampaň v dějinách.
Zasloužil se o to zejména psychopat Richard Milhous Nixon a jeho poskok rasista generál Curtis le May.
Jenomže ty bomby nezabíjely komunisty, ale především civilisty, většinou ženy a děti.
Přesto ti usměvaví mladí chlapci z USA dostali nakládačku, jako malí usmrkaní parchanti.
Musím se ztotožnit s příspěvkem od pisatele Karlos.

Zero Foxtrot

15. 09. 2023, 18:58

standa:
vojenske ztraty USA 58 209 lidi.
vojenske zraty NVA a VC 1 100 000.
tolik k tomu jak dostali ,,jak mali usmrkany parchanti,, rudej smudlo. 18,8 x mensi ztraty, hehehe.
mrzi me ze ve valce proti uchylnymu komunistickymu zlu USA nepouzili nekolik nuklearnich zbrani. lepsi mrtvej nez rudej.
mimochodem ve Vietnamu se v sedmudesatejch letech definovala cena zivota komunisty. je to presne 13 centu. tolik platily ozbrojene slozka USA dodavatelum za jeden nabo raze 5,56NATO. vetsi cenu rudej dobytek nema. smir se s tim vocasku.

Standa

15. 09. 2023, 19:25

Zero Foxtrot

Mám tady někde Country zpěvník, kdysi byla populární písnička o Johnym Američanovi.

… Letí letadlo stříbrošedé, na křídlech bílou hvězdu má … pod ním jdou dětičky do školičky, na zádech mají taštičky. A ty na ně Johny z nebe házíš napalmové bombičky …

Kluci a holky americký vlastně nic jiného neumí, jenom vyvražďovat cizí národy. Začalo to tím, že "osadníci" vyvraždili domorodé obyvatele Severní Ameriky, a nyní v tom pokračují po celém světě. Dobrý vzor.

Zero Foxtrot

15. 09. 2023, 19:41

standa:
mnohem vetsi zabava je pisen napalm stick to kids. clovek musi praci (likvidaci podradnejch komunistu) brat s usmevemem.
jinak samozrejme jsem USA a CIA vdecnej za niceny rudejch prasat vsude po svete, Afrika, Asie, Evropa, Jizni Amerika... zrovna nedavno sme si pripominali radostnou udalsot prevzeti moci Augusta Pinocheta nad Chile. 50 let od doby co si zbabelej komunistickej dobytek Allende ustrelil palici.
komunsita neni clovek. je to jen odporanej sajrajt kterej je obcas nutny klackem vystourat z podrazky tohodle sveta.

jinak zajimavy ze ted domorodych obyvatel v USA zije vic nez v predkolumbovskych dobach, hehehehe.
vona totiz kultura na urovni doby kameny bez taznejch zvirat, znalosti tkalcovstvi, zemedelstvi, zprcovani kovu obvykle nenarusta do velkejch skupin.

Martin23 .

15. 09. 2023, 22:57

Standa:

nezapomínejte na to, kolika lidem jsem tam pomohli (přehrady, školy, zdravotnictví, zásobování vodou, elektřina). Nezapomínejte na to, že jsme tam byli pozváni legitimní vládou.

Vy ale vydáváte jeden exces (SS) a nutnost zjistit jestli jestli není více spících teroristů v jejich řadách (údajně ubitý terorista) nad to hlavní.

Jaký to je život žít si za peníze země, kterou nesnášíte?

Vaclav Flek

17. 09. 2023, 01:46

pro Standa :

Nemate vubec pravdu. Tu vlasteneckou pisen znam, a obcas si ji, vzhledem k jednoduche melodii, take zazpivam. Ovsem vami uvadeny vers v obecne prijate verzi pisne neni, byl to jenom jakysi lidovy (ci spise recesisticky) "prilepek", ktery vznikl behem totalit. Tehdy jsem jej u taborovych ohnu parkrat slysel, ale po padu totality jiz nikdy. Jinymi slovy, argumentujete nepresne, nejde o oficialni slova pisne.

Prekvapuje mne vas fascinace predstavou, ze prave americky narod (ktery je vlastne syntezou vsech evropskych narodu, ktere se do USA postupne vlevaly) je zdrojem nejake patologicke vyvrazdovaci manie. Tak, jako se mylite s pisni, se mylite i s hodnocenim americkeho naroda.

Standa

17. 09. 2023, 14:47

Vaclav Flek

Je to dojemné, je to vlastenecké, je to americké. Ten údajný originál je až slzotvorně naivní (od smíchu nebo od pláče).

Vaclav Flek

17. 09. 2023, 19:59

pro Standa :

K vasemu hodnoceni : "... Je to dojemné, je to vlastenecké, je to americké. Ten údajný originál je až slzotvorně naivní..." mohu pouze sdelit :

Ta pisen je skutecne "americka" - prosta, asi az naivni, ale uprimna a hodne vlastenecka. Americane maji jinou mentalitu nez my, rozhodne vice patrioticky orientovanou. Neco o tom vim, treba ten cerny den 11. zari 2001 jsem prozil primo v  New Yorku. Ty zazitky z me mysli jiz nic nesmaze, tak budu rad, kdyz trochu uberete paru ve svych hodnocenich.

Standa

18. 09. 2023, 12:31

Vaclav Flek

S tou americkou mentalitou orientovanou na patriotismus a nacionalismus můžete mít pravdu.
Přesvědčení o Zjevném údělu (Manifest Destiny), tazvaná „Americká výjimečnost“.

Kdysi byl populární americký film Policajt ze školky. Tvrdý policajt z L.A. nastoupí jako učitel do školky, kde si předříkávají s bandou mrňat dokonce Ústavu Spojených států amerických.
Moje vnučka se věnuje krasobruslení, synchronizované bruslení, samozřejmě pouze jako volnočasová aktivita. Ale pořádají i soutěže s týmy ze zahraničí (Rakouska, Itálie, Německa, Maďarska a Chorvatska). Mají i oficiální vyhodnocení. Děvčata jsou neuvěřitelně šťastná, když se dostanou „na bednu“. Při ceremoniálu se hraje i státní hymna vítězného celku, kterou děvčata krásně a procítěně zpívají (nejlépe Italky). Pouze Český tým ani neotevře pusu, ani jedna holka (je jich 16) nezná Státní hymnu!!!
Co je učí ve škole?

Napadá mě, že naše vláda se inspirovala básní Jiřího Wolker Pokora
(ze sbírky Host do domu, 192).

Stanu se menším a ještě menším,
až budu nejmenším na celém světě.

Standa

18. 09. 2023, 14:56

Veritas vincit

Udivuje mě, že se pouštíte do takovýchto diskusí.
Neustále tady urážíte Čecháčky a Slovany. Podle vyjadřovacích schopností a inteligence budete nejspíš desetiletý cikánský spratek. Tito přičmoudlí imigranti určitě nejsou Slované. Takže se vraťte do tábora, tam Vám vajda bude možná vyprávět, odkud Vaše etnikum pochází, a kam se jistě s radostí vrátíte.

Zero Foxtrot

19. 09. 2023, 17:38

standa:
strc si trapny slovany do prdele dezolate. mame s nima spolecnyho minimum.

Standa

19. 09. 2023, 18:31

Tak se vraťte zpátky do Indie, nebo kde máte původní vlast, a neopruzujte tady.

Zero Foxtrot

20. 09. 2023, 14:11

rudej standa:
a co kdyby spis tahli do prdele ty slovani vocasku? v rusakove jim bude dobre, sem nepatrej. slovanstvi v Cechach je jen vyplod pritroublejch obrozencu.

Bombero

16. 09. 2023, 09:55

karlos- koukím, že podle vás je nejspíš urajina plná převlečených aníků za russáky,ne?
Na russko, sssr a jejich ideologie co se týká mrtvých a souvisejících zvěrsev nikdo nemá

Zdeněk

15. 09. 2023, 09:24

Je dobré vidět kam se posunulo západní uvažování, protože v dnešní době jsou v západních armádách již vojenští psi považováni spíše za kolegy ve zbrani než vybavení a například v americké armádě je jím poskytována stejná péče jako jejich lidským parťákům.
I v AČR je několik zajímavých psích hrdinů, z nichž nejznámější je asi pes Athos.

Standa

15. 09. 2023, 09:43

Jo, jo, takový Athos a jeho poštěkávající kolegové Porthos, Aramis a d'Artagnan. To je klasika. Nemůžeme ani zapomínat na jejich lidské parťáky, rotmistry Grimauda, Mousquetona, Bazina a Plancheta.

Zdeněk

15. 09. 2023, 09:53

Tady něco kvičí jako smradlavý potkan, ale nic s inteligencí vyšší než má trepka velká se tu naštěstí neozvalo ...

Standa

15. 09. 2023, 08:57

Hlad je sviňa. Postaráte se mi o Bóbika?

Zdeněk

15. 09. 2023, 09:12

Údržbář Standa, díky za krásnou vzpomínku na to, jak jste si za komára debužírovali v podnikové kantýně, ovšem myslím, že ti ten skopčák už zastřel vzpomínky. Psí maso se podávalo pouze od náměstka nahoru, vy jste dostávali tak maximálně potkany a šváby, i když to už hraničilo s kanibalismem.