LOADING TOP…

Video: Vypadá to jako snadný sestřel. Jenže podobný zásah už jednou skončil havárií. F-16 a ruský dron Geran

 11. 02. 2026      kategorie: Vojenská technika      34 komentářů

Na zveřejněných záběrech je vidět ukrajinská stíhačka F-16AM, která zachytila ruský „kamikadze“ dron Geran-2 — pravděpodobně variantu Harpia-A1. Na první pohled to může působit jako „čistý zásah“ a rychlé vítězství techniky nad levným cílem. Jenže právě tenhle typ souboje je zrádný: podobný útok už v minulosti vedl k havárii ukrajinského F-16.

imageFoto: F-16 a ruský dron Geran | Telegram

A to je hlavní pointa videa: nejde jen o to, že stíhačka dron sestřelí. Jde o to, jak ho sestřelí — a co všechno se může pokazit v posledních vteřinách.

Co přesně podle všeho vidíme

Z dostupných informací vyplývá, že dron měl být údajně zasažen 20mm automatickým kanónem M61A1 Vulcan. To je palubní rotační kanón, který F-16 používá pro krátké, extrémně rychlé dávky. V kontextu „lovu“ malého cíle to dává smysl: kanón je okamžitý, nezávisí na navedení jako střela a může být účinný proti cíli, který letí předvídatelně.

Jenže zároveň tím pilot vstupuje do zóny, kde se z „levného dronu“ může stát velmi drahá past.

Proč je sestřel dronu stíhačkou riskantnější, než vypadá

Kamikadze dron není jen „cíl“. Je to objekt, který může nést bojovou nálož a který se při zásahu může rozpadnout na fragmenty. A teď přichází nepříjemná část, kterou video často neukáže:

  • Blízkost kontaktu: aby kanón fungoval, stíhačka se typicky dostává relativně blízko.
  • Fragmenty a tlaková vlna: zásah může vytvořit mrak trosek v dráze letu — a proudový letoun do něj může vletět.
  • Nejhorší scénář: i když je dron „zasažen“, může dojít k situaci, která ohrozí samotný letoun — a právě proto stojí za zmínku, že podobný útok už způsobil havárii ukrajinského F-16.

Výsledek? Zvenku to vypadá jako jednoduché „klik — hotovo“. Ve skutečnosti je to manévr, kde pilot balancuje mezi účinností a bezpečnou vzdáleností v řádu vteřin.

Geran-2, pravděpodobně Harpia-A1: Proč se to vůbec řeší

V textu se objevuje formulace, že šlo o Geran-2, pravděpodobně Harpia-A1. To je důležité hlavně proto, že podobné drony se v praxi používají ve velkých počtech a často míří na infrastrukturu nebo města. Každý zachycený kus je tedy nejen „bod do statistik“, ale i reálné snížení rizika pro lidi na zemi.

A právě tady video funguje jako silný signál: ukazuje, že F-16AM je schopný takový cíl zachytit — ale zároveň připomíná, že i úspěšný zásah může být nebezpečný.

Co si z videa odnést (bez romantiky a bez přehánění)

  • Ano, F-16AM dokáže dron typu Geran-2 zachytit.
  • Ano, kanón M61A1 Vulcan je pro takový zásah pravděpodobná volba.
  • A ano, tenhle typ akce není „snadný“ — už jednou skončil havárií.

Tohle není jen „cool záběr“. Je to připomínka reality moderní protivzdušné obrany: někdy musíš použít špičkový stroj proti relativně levnému cíli — a i tak to může být jedna z nejriskantnějších věcí, které ten stroj dělá.

Zdroj: Defense Express 

 Autor: Šimon Koudelka

Komentáře

Azor

12. 02. 2026, 15:23

Menší svodka z Ruska a Okrajiny Ruska.

Moskva navrhla s EU pakt o neútočení.
"Evropská unie nereagovala na ruský návrh na podpis paktu o neútočení, který byl předložen na konci roku 2025, uvedl v rozhovoru pro Izvestija náměstek ruského ministra zahraničí Alexandr Gluško.

Pokud si pečlivě prohlédnete všechna prohlášení lídrů EU, nikdo se nezmiňuje o bezpečnostních zárukách pro Rusko. To je klíčový prvek pro dosažení dohody. Bez něj není možná žádná mírová smlouva, poznamenal diplomat."

https://www.fondsk.ru/news/2026/02/12/moskva-predlozhila-es-pakt-o-nenapadenii.html

5.kolona v Dumě,zvedá hlavu! Zpomalují Teleram! Už se jim podařilo zablokovat WhatsApp, Facebook nebo YouTube. To jsou ti, co se vzhlíží v zápaních "hodnotách"

A jen opravdu málo se proti takovému vlastizrádnému svinstvu,umí postavit.
viz.
https://ok.ru/video/11675536198272?fromTime=42

Lov na zimní pěchotu Ozbrojených sil Ukrajiny

https://ok.ru/video/11675625654912?fromTime=39

"Ukrajinská kampaň Skyfall dosáhla výroby 100 000 těžkých agrodronů Vampire ročně (270 denně). Každý dron Vampire může nést až 20 kg nákladu a je nejrozšířenějším těžkým dronem v Ozbrojených silách Ukrajiny."

https://ok.ru/video/11675626048128?fromTime=9

Tož tak.

Kojak

12. 02. 2026, 07:45

No ... jeden by se zasmál nad těmi komentáři.Já osobně nechápu proč mi přijde, že F-16 útočí na ten Geran zespodu, anebo ze stejné hladiny. Proč na něj neútočí náletem z vrchu kluzem, na brzdě v kluzu musí mít více času. A nemá náhodou F-16 i laserový zaměřovač, který vypálí dávku pouze v momentě, kdy je cíl, v palebném poli? To už měli Su-25T ...
Mě by třeba zajímalo, proč je "nesestřelují" obyčejným úplavem.
Za mě, jen forsážní průlet okolo toho PS papumdeklu musí nutně vést k destrukci jeho draku a následnému pádu ...
BTW: Stejně "sestřelilo" ruské Su-27/30 ameriký UAV na Černým mořem před pár lety za mohutného kvikotu amerických špín.
A stále jsem pevně přesvědčen, že ideální na sundávání takových cílů jsou vrtulová letadla či vrtulníky.

Pepík Knedlík

12. 02. 2026, 12:59

Video je asi dílem Jana Svěráka. Dokonalá ukázka jak se to nemá dělat a hlavně to vypadá velmi nereálne. A nejlepší je konec jak ukačka jasaji. :rofl: Kanon je propojeny s radarem a palubním počítačem. Tedy, myslím si to. :smile:

Czertik

12. 02. 2026, 15:10

predkozka

ano sestrelovat uplavem, uzasna to technika hdna rusa....jen me teda rekni, kdyz rusove sou takovi expeti ja uplavem sestreli dron nad cernym morem...proc uplavy nepouvivaji nad svojim ruskem pri obrane proti dronum ? pro sou rusove nd ruskem sraci, ale umi to jen nad cernym morem ?
predkozko, rekni mi, kdyz dle tebe su.25T byly tak uzasne...proc jich rusko provozovalo jen 8 kusu ? ve srovnani s desitami, resp stovkami jinych versi su25 ?

Marty

11. 02. 2026, 17:58

když odbočím od sestřelování dronů letouny, už ste viděli tu novou ruSSkou "strunovou sekačku na trávu"? co to jako zase má být?:joy:

Pepík Knedlík

12. 02. 2026, 13:00


Zavolej do Obi, když nevíš co by :rofl:

Czertik

12. 02. 2026, 15:12

marty

to ma byt dalsi ukazk ruske stipidyty kdy rusy nenapadlo, ze prvni dron se trefi do kuzele a tim vyradi sekacku a druhy dron uz pak bez probemu zasahne cil.
ale je to dokonale priznni toho, ze elektronickeho ci jineho obraneho opatreni rusove nejsou schopni.

Azor

11. 02. 2026, 15:09

"Je tomu sotva pár dní, kdy nejvyšší patra kyjevské branné moci ohlašovala úspěšné útoky svých pozemních válečných kohort vyzbrojených
nejnovější dodávkou amerických tanků Abrams dodaných z Austrálie proti ruské obraně, a chvástala se několika “osvobozenými” vesnicemi i městy. Leč včera prásknul vyhlášený německý Rusofob, Julian Röpcke,

https://x.com/JulianRoepcke/status/2021151531194572927

že se ruské obrněné kolony zčista jasna na několika místech objevily 10km v týlu ukrajinské obrany, a “osvobodily” několik vesnic.
Zdá se tak, že Ukrajinci budou mít pravdu ve svých hlášeních, že po vypnutí Starlinku ztratili ruští velitelé taktickou orientaci na bojišti, a smůlu, protože Rusové si to po ztrátě orientace instinktivně namířili přímo na západ! A to Ukrajince zabolelo."

Tož tak.

Marty

11. 02. 2026, 15:11

Azor
jak konkrétně vypnutí systému Starlink přispělo k onomu ruskému postupu?

zdenek54

11. 02. 2026, 15:43

Mártí!


No vytrhli zástrčky ze sčotu, otevřely průzory v tancích a dle návodu z války pro T34 velitel zavelel....davaj!:rofl: Je dobře, že dáváš tak najevo svou mladickou ....tupost kluku emerická! :exclamation:

Marty

11. 02. 2026, 15:44

zdenek54
čím přesně?

zdenek54

11. 02. 2026, 15:52

Mártí!

Známkou,že ani letitá výuka českého jazyka na tobě nezanechala nižádných následků! :sleeping:

Marty

11. 02. 2026, 16:21

zdenek54
ahá a že ty nemáš žádnou morálku, ani jiné znalosti, to je ukázkou čeho?

Czertik

11. 02. 2026, 17:05

rexik

a ty ruske "obrnene kolony" byly tvoreny presne cim ? 4kolkamy aziguliky ? oooo, uzasne to obrnena vozidla.

aport.

a ten tvuj julian....vsiml sis jakou ze to vesnici dobyly ? jake ze vetsi mesto se cnahazi pobliz ?
neni to huliapole a kterm si tu cto masturoboval ze uz ho rusaci dobyly pred vice nez rokem ?
oooo, uzasny to postup za vice nez rok...kolik ze to je 1km ?
to i slimak je rychlejsi.

Czertik

11. 02. 2026, 10:50

duvod je prosty f16 ma proti dronum vysokou minimalni rychlost, takze sestrely kanonem sou narocnejsi nez rychlych stihcek.

Slavoslav

11. 02. 2026, 13:25

jaein, uz od spanielskej obcianskej vojny sa presadzuje metoda energetickeho boja kde sa utoci s prevahou rychlosti a na zostrel zostava velmi malo casu. Preto sa tak zvysovala palebna sila stihaciek v druhej svetovej, aby za ten okamih dostali do vzduchu co najviac striel. Dlhe visenie na 6tke ciela bol sposob ako sa nechat zostrelit niekym inym.

problem zostrelovania dronov kanonom je ten, ze ak ich hlavica vybuchne tak utociace lietadlo moze vletiet do trosiek, bezna stihacka po zostrele nevybuchuje i ked aj tam sa sem tam stavalo,z e utocnika zasiahli doletujuce casti

Marty

11. 02. 2026, 14:51

Slavoslav
to jeden z důvodů proč by lehčí bitevníky/cvičné stroje byli vhodnější, díky pomalejšímu letu a zároveň vyžší obratnosti v tak "malé" rychlosti se jednak prodlouží doba než se útočící letoun dostane do prostoru kde hrozí střet s úlomky, tím pádem je větší šance že tam už nebudou, zároveň tento prostor snáz vymanévruje. navíc pokud dojde k nárazu do úlomku (při nasátí od motoru je to jedno) bude určitě jistý rozdíl jestli se to stane v 500km/h nebo 800km/h

Slavoslav

11. 02. 2026, 15:27

marty

na taketo ciele su najvhodnejsie blbe dopravne vrtulniky s bocnym strelistom, alebo ako nudzovka aj ten AN-2 co pouzivaju Urkajinci

Marty

11. 02. 2026, 15:48

Slavoslav
jo, ale zase tam bývá problém v rychlosti reakce, přece jen obvykle nedosáhnout rychlostí podzvukovejch proudovejch letounů, což bude podle mě ten hlavní důvod proč UA hledá tu variantu u L-159 případně něčeho obdobnýho, teoreticky by se na tohle mohli hodit akrobatický/závodní vrtuláky s kulometem, ale hádám že je upilotovat jako Šonka nebude tak snadné jako to vypadá

zdenek54

11. 02. 2026, 15:49

Mártí !

Také rozdíl ve VYŽŠÍ ceně raketa, stihačka vs. polystyren s motorem z fichtla je určitě nepatrný!!! :sweat_smile: chachachacha:exclamation:

Slavoslav

11. 02. 2026, 15:53

Marty

Alca by sa im hodila, lebo je dostupná a berú všetko. Ale tiež to nie je žiaden zázrak co sa týka rýchlosti reakcie. Výhoda vrtuľníkov a starých vrtulakov je, že ti odštartujú z lúky ci druzstevneho letiska a je môžeš ich vhodné rozmiestniť. A teda, hlavný problém UA je detekcia takto nízko letiacich cieľov

zdenek54

11. 02. 2026, 16:11

Slávosláve!


Máš pravdu, ale prosím tě, neprzni název hrdinných fašisticko-banderovských:flag_ua: bojovníků a napiš správně Ukrajinci:exclamation:. Psát Urkajinci je znevažování hrdinů a slámy u kravína.

zdenek54

11. 02. 2026, 16:11

Slávosláve!


Máš pravdu, ale prosím tě, neprzni název hrdinných fašisticko-banderovských:flag_ua: bojovníků a napiš správně Ukrajinci:exclamation:. Psát Urkajinci je znevažování hrdinů a slámy u kravína.

Marty

11. 02. 2026, 17:07

Slavoslav
Alca právě jako jeden z mála proudovejch letounů může startovat i z takto improvizovaných letišť, včetně rovné louky, podvozek na to má, ikdyž určitě se tim zkrátí jeho životnost, samotná detekce je asi snáz řešitelná ze země, ta pak může cíle redistribuovat různým prvkům a ty navádět, přemýšlím jestli se tam při ochraně např objektů testoval RGUARD, je clekem malej, ale pro přehled nad stacionárním cílem (jako elektrárna) by pro detekci mohl stačit, parametry má pro tyhle účely celkem vhodný, pročesívat vzduch jakejmakoliv letounama na prázdno mi přijde dost neefektivní

Czertik

11. 02. 2026, 17:10

slava

vidis, a viseni na 6 byla metoda jakou japonci uspesne praktivovali po velmi dlouhou dobu.
do doby, nez amici meli tak vykone stihacky, ze i kdyz se jim japonec povesil na 6, tak mu jedoduse uleteli.
je to zjedodusene, ale takova byla realita.

navic, ruske drony nemaji kameru v zadu, cili ani nevedi ze by se za nej nekdo povesil, tidiz nedelaji zadne uhybne manevrya tudis sou lehci cil.

a ty vybuchujici drony...schvalne, kdy myslis ze je vetsi nace ze vletnes do trosek ? kdyz letis zepredu kdy se rychlosti scitaji, nebo za nim kde se odecitaji ?

Slavoslav

11. 02. 2026, 17:31

Czertik

Iste k tomu máš aj nejaký zdroj, lebo Američania veľmi rýchlo prešli na taktiku skupín lietadiel co sa kryli a ak nejaký Japonec visel odhodlane na 6tke išiel veľmi rýchlo dole

Slavoslav

11. 02. 2026, 17:35

Czertik

Mimochodom, rusaci už sem tam začali montovať na drony manpady ktoré mieria dozadu. Je dosť možné, že ta Mi-24 co UA stratila nedávno bola zostrelená práve takto keďže tie MI-24 práve zvykli visieť na 6tke deonom

Czertik

12. 02. 2026, 15:18

slava

ano, oficialne amici proti japoncum meli pouzivam zoom and boom, ale i presto se s japonci pousteli do manevroveho boje, boje ktery nemohly vyhrat.
ztraty prvnich verzi p-38 sou vypovidajici.

a jak sam pises, amici presli na taktiku skupin letadel co meli kryt proti japoncikovi na 6....ale ta taktika by jaksi nemela smysl pri zoom a boom, ze ano ?

zdenek54

11. 02. 2026, 15:45

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

Tak se skutečně hodí naše L159..... STIHCEKY !! :thumbsup:

zdenek54

11. 02. 2026, 09:26

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:


Dovolil bych si hned z rána požádat o několik zasvěcených komentářů i s pravopisnými chybami. Lépe tak normálnímu obecenstvu vytráví a oběd také lépe chutná. Děkuji.:exclamation: Jako dess-ert je příjemné pár vulgarismů pocházející odněkud z Kijeva001 a na závěr něco málo borovičky zo Spiše od Slávka. Bude-li i Róman kapela, bude to jen k umocnění zážitků. :clap:

Šebesta

11. 02. 2026, 09:51

Zdenek. Trefné a pravdivé.

Czertik

11. 02. 2026, 10:51

kreten54

upgrade ai se od tebe nedockame co ? stale budes rezardovana ai co dokaze resit jen gramatiku.

aport.

Emil Holub

11. 02. 2026, 11:25

Čerte,
"rezardovana" umělá inteligence a proti ní ta přirozená blbost, kterou tu předvádíš ty, nám dává na výběr a tak to má být. Je to přesně ten dialog, plodný dialog, který chybí našim politikům a proto je to v tom zbytku českého státu všecko tak jalový...

Marty

11. 02. 2026, 14:52

Emil Holub
co to zase meleš vožralo?