EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Vše co potřebujete vědět o Starstreak HVM, který nově používá Ukrajina proti ruským letounům

 06. 04. 2022      kategorie: Vojenská výzbroj      23 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Na Ukrajinu nedávno dorazily první komplety PVO Starstreak, které dodala Velká Británie. Systém Starstreak je nejpokročilejším systémem MANPADS (Man-portable air-defense systems). Na Ukrajinu nedávno dorazily první komplety PVO Starstreak, které dodala Velká Británie. Systém Starstreak je nejpokročilejším systémem MANPADS (Přenosný protiletadlový systém), který ukrajinské jednotky v současnosti využívají. Starstreak není jen tak ledajakým protivzdušným systémem, a proto se mu budeme věnovat podrobněji v následujícím článku.

První komplety Starstreak na Ukrajinu dorazily 27. března 2022, kdy britský ministr obrany Ben Wallace v rozhovoru pro The Mail on Sunday uvedl, že jsou v používání tohoto systému již vycvičeni první ukrajinští vojáci. Už dříve v březnu vyšlo najevo, že se Spojené království chystá poskytnout Ukrajině blíže nespecifikovaný počet střel Starstreak, když plukovník britské armády Graham Taylor, velitel  7 Air Defense Group, prohlásil, že britské jednotky jsou rozmístěny někde na tajném místě ve východní Evropě a učí ukrajinské vojáky v používání britských protivzdušných systémů. Později vyšlo najevo, že jsou ukrajinští protiletadlovci cvičeni v Polsku. Taylor také doplnil, že Starstreak je schopen způsobit „katastrofické“ poškození nízko letícím letadlům a vrtulníkům, které Rusové na Ukrajině využívají nejvíce. 

StarstreakFoto: Britský voják se systémem Starstreak odpalovaným z ramene | Capt. Joseph Bush / Public domain

Střela Starstreak je navržena tak, aby mohla být odpálena ze souše, ze vzduchu i z moře, ačkoli v praxi byly operačně nasazeny pouze pozemní verze. Střelu lze odpalovat klasicky z ramene, lze ji ovšem možné také integrovat do stojanů typu Lightweight Multiple Launchers (LML), který umí okamžitě odpálit až tři kusy. Tento systém lze namontovat i na vozidla a vytvořit tak mobilní systém protivzdušné obrany. 

Starstreak je v britské armádě zaveden již od roku 1997, přičemž armáda používá jak systémy odpalované z ramene, tak i střely namontované na vozidlech BVP Stormer, kde je k okamžitému odpálení připraveno osm raket. Zatímco britská armáda uvedla, že Ukrajině byla poskytnuta pouze varianta odpalovaná z ramene, deník The Times uvedl, že byly na Ukrajinu dodány i verze se stojany LML. Tak či onak, Starstreak poskytne ukrajinským protiletadlovcům významnou výhodu. 

Prvním klíčem ke schopnostem Starstreaku je jeho naváděcí systém. Většina z ramene odpalovaných raket je naváděna teplem - nejprve se infračervená vyhledávací hlavice střely musí „zamknout“ na tepelném podpisu cíle, než je následně odpálena. Střela je pak autonomní, čili v režimu „vystřel a zapomeň“. Tento systém PVO je ovšem možné obejít pomocí tzv. flér, čili klamných cílů, které letoun, či vrtulník odpálí, pokud zjistí, že je na něj vypálena raketa. Odpálené klamné cíle vyzařují teplo, které může zmást přilétávající raketu, jež zamíří místo na stroj na právě jeden z těchto klamných cílů. 

Starstreak lmlFoto: Starstreak v odpalovači LML | Royal Marine / Public domain

Starstreak však využívá také navádění laserovým paprskem, při kterém operátor odpálí raketu, jakmile je v opticky stabilizovaném zaměřovači detekován cíl. Přímá viditelnost je pak zachována během celého útoku. Zaměřovací jednotka přitom promítá na cíl dva laserové paprsky, přičemž senzory na vypálené střele vypočítávají vzájemné polohy až do dopadu na cíl. Intenzita těchto laserových paprsků je dostatečně nízká na to, aby je podle výrobce zacílené letadlo nebo vrtulník nemohlo detekovat.

Celkově je tato metoda navádění výrazně přesnější než tradiční laserové navádění, při kterém je cíl ozařován pouze jediným paprskem. Starstreak také zvládá lepší sledování manévrujícího cíle, který by svým manévrováním mohl poměrně snadno rozbít „zámek“ vytvořený pouze jedním laserem. Zároveň na rozdíl od infračerveně naváděných raket nemůže být střela zmatena klamnými cíli, nebo jiným zdrojem tepla, jelikož operátor stále v zaměřovači přesně vidí, na co se má střela zaměřit. Střela je taktéž odolná proti moderním elektronickým protiopatřením, které mají za úkol ji zmást. Ze záběrů z Ukrajiny víme, že Starstreak je odolný i vůči nejmodernějším ruským obranným systémům L-370 Vitebsk a L-175 Chibiny. Starstreaku se totiž podařilo sestřelit moderní ruský bojový vrtulník Mil Mi-28, vybavený systémem L-370 Vitebsk a nejmodernější verzi stíhacího letounu Suchoj Su-35s vybavený systémem  L-175 Chibiny. Další výhodou je, že lze zasáhnout i menší cíle (pokud je operátor vidí v zaměřovači) s malou tepelnou stopou, která by byla nedostatečná pro teplem naváděné střely.

Starstreak střelaFoto: Střela Starstreak, povšimněte si tří wolframových šipek | Deon Steyn / Public domain

Zajímavá je i samotná konstrukce střely. Zatímco klasické střely mají za cíl vybuchnout v těsné blízkosti cíle, které následně daný cíl poškodí, střela Starstreak má v sobě zabudované tři wolframové šipky. Díky tomu lze Starstreak využít nejen proti vzdušným cílům, ale také proti pozemním a opancéřovaným cílům, jako jsou například tanky nebo BVP. Wolframové šipky totiž letí rychlostí Mach 3, tedy více než 3 675 kilometrů v hodině, což nedává cíli téměř žádný čas potřebný k manévrování. Pro porovnání klasické z ramene odpalované střely, jako je například ruská Strela, nebo americký Stinger, dosahují rychlosti „pouze“ 2,2 Mach. Jakmile tyto šipky proniknou do cíle, vybuchnou. Každá wolframová šipka totiž nese tříštivotrhavou nálož. Výše uvedený princip mimo jiné údajně snižuje vedlejší ztráty při použití střel proti pozemním cílům. Starstreak byl navržen tak, aby překonal i konkurenční systémy MANPADS. Americký Stinger je např. schopný zasáhnout cíl ve výšce nějakých 4 800 metrů, Starstreak je pak schopen zničit cíl i ve výšce 6 kilometrů .

Celkově vzato Starstreak výrazně vyniká oproti tradičním z ramene odpalovaným systémům. Střela může mít navíc významný psychologický efekt na ruské piloty letadel a vrtulníků. Systém totiž prokázal průchodnost i přes nejmodernější ruské protiraketové systémy, jak již bylo zmíněno. Pilotova vyhlídka na misi, kdy pilot ví, že se v operačním prostoru může nacházet střela, které prakticky nemůže nijak uniknout, může být velice znepokojivá. Výrobce Starstreak, společnost Thales na svých stránkách uvádí: „Jedinečné vlastnosti a výjimečná rychlost střely Starstreak představuje značnou výzvu pro piloty protivníka, kteří pravděpodobně nebudou mít dostatek času na reakci. Neschopnost odklonit střelu má obrovský dopad na morálku a kritické uvažování pilotů, a vysoce rušivý účinek při plánování a provádění mise.“ Psychologický efekt Starstreaku je zatím nemožné určit. Nicméně invazní ruská armáda se dlouhodobě potýká s nízkou morálkou, jaká je však nálada mezi ruskými piloty, nevíme. 

Video: Sestřelení ruského vrtulníku Mi-28 střelou Starstreak. Zásah je patrný v čase 0:59. / YouTube

Poskytnutí systému Starstreak Ukrajině ukazuje na obrovskou výhodu Ukrajiny v zásobování moderní západní technikou. Rusové možnost dodávek zahraniční moderní techniky nemají. Sofistikované a moderní západní systémy však vyžadují určitý čas k výcviku obsluhy, který nelze moc zkrátit. Přestože britský ministr obrany Ben Wallace posvětil převod Starstreaku, zároveň poznamenal, že „skutečným těžištěm úsilí musí být pomoc Ukrajincům buď modernizovat, nebo dodat ruské resp. sovětské vybavení, které se v jejich inventáři již nachází“. Tím by se eliminoval čas na výcvik obsluhy, která pak může chybět na bojišti.

Zdroj: thedrive.com, forces.net, The Warzone

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Czert

12. 04. 2022, 06:44

Tarantule
Tak rusku bych veril ze masakr v buci nespachali oni za nasledujicich podminek.

Uznaly by odpovednost za katynsky masakr ze 1940.
Jejich narativ invaze by nebylo svrzeni fasistu kteri ukrajine nevladnou
Priznaly zodpovednost za sestrwni mh17 omylem
Atd

Dokud budou lhat, kdo jim bude verit i kdyz budou mluvit pravdu? Urcite znas onu pohadku o vlkovi a pastyri.

Czert

12. 04. 2022, 05:08

Mark a spol
Lidizamyskete se, proc zapad stale posila na ukrajinu jenom pechotni zbrane, kterymy ukrajince rusy nevyzenou.
Na to potrebuji tezkou techniku, delvo, tanky, bvp, letectvo, atd, a jejich dodavky ze zapadu bejsou a prakticky je blokuji, nepusti ani ty co maji zaprasene ve skladech.

Takze jedine polsko, cr a slovensko jim dodava tezkou techniku na sve triko.
Najdete si jak zapad defakto zablokoval dodavku migu 29 z polska ukrosum.
A zamyslete se proc.
Odpoved se vam libit nebude.

Czert

12. 04. 2022, 05:02

By me zajimaly onen rozdil svou laserovych paprsku misto jednoho.
Vzdyt logicky musi vychazet z toho sameho zarizeni a tudiz musi byt velmi blizko sebe.
Cili jak je vyreseno ze je tezai ztratit 2 lasery misto 1.

Veritas vincit

06. 04. 2022, 21:28

tarantule
"Pročpak asi Anglie odmítá požadavek Ruska na mimořádné zasedání RB OSN, kde by Rusko předložilo fakta o zinscenovaném masakru v Buche??..."
*
Včera 5.4.2022 se uskutečnilo mimořádné zasedání Rady bezpečnosti OSN.
Dokonce tam řečnil i zástupce primitivních, zdivočelých, fašistických ruských opic Vasilij Něbenzja.
Řečnil o tetování o nacismu..., ale žádné důkazy o ruské nevinně v městě Buči nepředložil.
Žeby je zapomněl doma ? :slight_smile:
Jsi tady za vola Rusáku. :slight_smile:

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/mimoradne-zasedani-rada-bezpecnosti-osn-ukrajina-rusko-valka.A220405_150143_zahranicni_kha

https://www.youtube.com/watch?v=U9-GvM1Ln2g

bombero

06. 04. 2022, 21:23

Tarantule- dávat sem odkaz na ruskýho agresora, co bleje svoje bludy na západě je opravdu důkaz pravdy.Škoda, že mu tam za to někdo nerozbil hubu. Ješte chybí proslov putlera, medveděva, nebo lavrova. to má stejnou hodnotu. Jedete tady jen proruský sračky,předpokládám, že jste nejspíš byl jeden z okupantů po 68..

tarantule

06. 04. 2022, 20:04

Pročpak asi Anglie odmítá požadavek Ruska na mimořádné zasedání RB OSN, kde by Rusko předložilo fakta o zinscenovaném masakru v Buche??
Že by proto, že ví jaká je skutečnost?

Tiskový brífink stálého představitele Vasilije Nebenzii o situaci ve městě Bucha (Kyjevská oblast) a souvisejících záležitostech http://thesaker.is/press-briefing-by-permanent-representative-vassily-nebenzia-on-the-situation-in-the-town-of-bucha-kiev-region-and-related-matters/

Vassily Nebenzia: Toto jsou bezprecedentní časy, jak víte. Bezprecedentní je také to, co se stalo včera a dříve dnes. Bylo to bezprecedentní, neuvěřitelné a nemyslitelné. Bylo nám odepřeno zasedání Rady bezpečnosti, o které jsme dnes požádali britské předsednictví. Během svého působení zde jsem měl mimořádné schůzky Rady bezpečnosti o mnoha otázkách, které se staly o víkendech, o svátcích v USA atd., a nikdy jsme neprotestovali. To, co se stalo, je něco neuvěřitelného a bezprecedentního v historii Organizace spojených národů. To je fakt.

Slyšel jsem dnešní tiskovou konferenci velvyslankyně Barbary Woodwardové. Slyšel jsem otázky, které se jí ptali, a slyšel jsem odpovědi, které dávala. Upřímně řečeno, některé odpovědi prostě nebyla schopna dát. Než budeme mít zítra schůzku, rád bych vám řekl o několika věcech, které je velmi důležité vám sdělit – tisk a média. Jde o to, co se nedávno stalo a děje kolem Kyjeva.

4. dubna začal kyjevský režim za aktivní podpory svých západních sponzorů propagovat v západních masových médiích falešné zprávy o údajných „zvěrstvech“ ruských vojenských sil ve městě Bucha (předměstí Kyjeva) na Ukrajině.

Od samého začátku bylo jasné, že nejde o nic jiného, ​​než o další zinscenovanou provokaci, jejímž cílem je diskreditace a dehumanizace ruské armády a vyrovnání politického tlaku na Rusko. Málokdo z vás ví o ruské armádě, ale ujišťuji vás, že ruská armáda není nic, z čeho by byla obviňována, zejména pokud jde o „krutá zvěrstva“ vůči civilnímu obyvatelstvu. není tomu tak. To nikdy nebylo a nikdy nebude.

Máme faktické důkazy, které to potvrzují. Měli jsme v úmyslu jej předložit Radě bezpečnosti co nejdříve, aby mezinárodní společenství nebylo svedeno falešným narativem propagovaným Kyjevem a jeho západními sponzory.

Za tímto účelem požádala Ruská federace o svolání zasedání Rady bezpečnosti dnes 4. dubna na 15:00 newyorského času, aby se projednala tato ohavná provokace ze strany kyjevského režimu.

Chtěl bych zdůraznit, že jsme to udělali již v neděli ve 14:51, celých 24 hodin před požadovaným setkáním, takže tvrzení Spojeného království, že jsme požádali o schůzku „příliš pozdě“, jsou dezinformace.

Naše úsilí se setkalo s ostrým odporem předsednictví Spojeného království s podporou dalších západních delegací, jmenovitě USA, Francie, Irska, Norska a Albánie.

Snažili se vymyslet neplatnou a chabou záminku, aby se na pondělní schůzce nedohodli a trvali na tom, že by měla být odložena na úterý.

https://www.youtube.com/watch?v=y1IQejIo-3Y

Nové důkazy vrhají světlo na údajný masakr v Buči v Kyjevské oblasti
https://www.globalresearch.ca/new-evidences-shed-light-alleged-massacre-bucha-kiev-region/5776648

Mark

06. 04. 2022, 19:35

Slavoslav
Další z ruských sadistických žertů je, že když byli vytlačení z Kyjevské oblastí, tak to tam celé zaminovali, přitom to z taktického hlediska nemá žádný význam. Zaměstnání pyrotechniku? No nevím, možná část, ale většina bude stejně potřeba v bojové zóně, tzn. na východě, jihu. S největší pravděpodobností až jistotou šlo jen o napáchání co největších škod na civilistech (úmrtí, zranění, šikaná...). Tuto oblast už zteží ti teroristi získají zpět a ani bojovat s největší pravděpodobností o ní nebudou. Na trápení a ničení lidských životů jsou opravdu Rusové experti, v tom maji ohromné zkušeností.

Slavoslav

06. 04. 2022, 16:34

Mark

tak nie je nahoda, ze splynovanie bol tiez vynalez Moskvy kde chodili "pekarenske" ayta medzi Lubjankou a jamou na hromadne hroby. Nemci to uz len zdokonalili

Mark

06. 04. 2022, 15:46

Slavoslav
Díky za připomenutí těchto zařízení na zahlazování stop válečných zločinu těch bezmozku.

Slavoslav

06. 04. 2022, 14:16

Mark

nezabudni na mobilné krematória. v Mariupole ich už naštartovali, aby nemali ďalší prúser ako Buca. Svine

Mark

06. 04. 2022, 13:31

Velice mě potěšila reakce diskutujících na adresu nema a také děkují za obhajobu mého postoje k dané věci. Je jen dobře, že je tady dost čestně a lidský smyšlejících lidí.

nemo
Co myslíš, pro koho ti ruští vrazi a teroristi před válkou objednali desítky tisíc pytlů pro mrtvoly, pro své vojáky, když to měla být mírová operace, nebo neposlušné civilisty?
Co by se provádělo na Ukrajině, kdyby ji Rusové obsadili? Všichni to víme. Ty podporuješ vraždění, násilí, znásilňování, nezákonné zatýkání, krádeže, lupičství?

Marty

06. 04. 2022, 13:11

liberal shark, vcelku tefná připomínika ;-)

liberal shark

06. 04. 2022, 12:35

to nemo
Zvláštní, že obchodní a mocenské zájmy ruského vojensko - průmyslového komplexu jste tak nějak zapomněl zmínit :-). Ti snad na válce nevydělávají ? Copak nemají zájem na vyprázdnění ruských vojenských skladů s post-sovětskou výzbrojí, navíc za cenu zdecimování neruské populace RF ? To budou zakázečky až stará výzbroj dojde. To bude nových vil a jachet.

Slavoslav

06. 04. 2022, 12:07

ice

ten vitebsk by mal poskytovat ochranu, alebo varovanie aj proti laserom navadzanym strelam. Ale ked sme pri tom Ka52 im zostrelili aj pomocou StugnaP akze zjavne to funguje ako vsetko Ruske

Slavoslav

06. 04. 2022, 12:02

nemo

aaa, dalsi zastanca Mnichovskej zrady ako spravneho kroku. Ved agresorom treba ustupovat a pripadne obete nevyzbrojovat. Ved kes sa to tak osvedcilo v 38 mom ....

ice

06. 04. 2022, 11:50

Zmiňovat rušicí systémy pro infra spektrum u laserového navádění má asi podobnou logiku, jako solení jídla cukrem

Marty

06. 04. 2022, 10:54

Veritas vincit
ano, a v dostatečném počtu, kerý snad brzo bude, nadělaj vrahům eště spoustu vrásek ;-) a to je dobře!

Veritas vincit

06. 04. 2022, 10:51

Mark :thumbsup:
Ano, "Starstreak".
Skvělá zbraň, moderní, účinná, efektivní a fungující.

Veritas vincit

06. 04. 2022, 10:45

nemo
" Angláni s amíkama budou bojovat marnej boj proti rusku do posledního ukrajince."
*
Jasně Slovane.
Rusko napadlo Ukrajinu a mohou za to Britové a Američané.
Vyšší patra vzdělávacího systému, kde se učí nejen logika ti zůstala evidentně uzavřena.
O tom marném boji si za pár měsíců ještě napíšeme. :slight_smile:

"Že prodlužováním války zbytečně zařve hafo neviných lidí je každýmu buřt."
*
Rusko napadlo Ukrajinu a nikoliv Ukrajina Rusko, slovanský chytrolíne.
S fňukáním a stížností na prodlužování se musíš obrátit na adresu agresora:
Velvyslanectví Ruské federace
Korunovační 36, 160 00 Praha 6 - Bubeneč

"A my jak idioti se usankcujeme do středověku. Počkejte na podzim až nebude plyn a budete mrznout a fabriky propouštět."
*
Ty jako důchodce, ekonomicky neaktivní jedinec ty sankce neplatíš, dostaneš sociální dávku ze státního krmelce každý měsíc, takže máš zbytečné starosti. :slight_smile:
Doufám, že půjdeš demonstrovat "za ruský plyn" a novináři tě při tom vyfotí, abychom všichni věděli s kým máme tu čest ruský slouho. :slight_smile:

zabiják_hraček

06. 04. 2022, 10:35

nemo:

ale ukončit válku je strašně jednoduché a snadné. Stačí, aby útočníci odtáhli do své země.

Marty

06. 04. 2022, 10:23

nemo
dáváš přednost tomu aby se po celé ukrajině dělo jako to v obsazených místech? líbí se ti to? dělá ti to dobře ta představa střelby do bezbraných lidí když neni nikdo kdo by se jich zastal? podle mě je potřeba aby ten kdo se jich chce zastat, k tomu měl prostředky, Ivánku...

nemo

06. 04. 2022, 10:13

jasně, kola války se musí točit, prachy se musí vydělávat. Že prodlužováním války zbytečně zařve hafo neviných lidí je každýmu buřt. Na ty sere pes. Angláni s amíkama budou bojovat marnej boj proti rusku do posledního ukrajince.
A my jak idioti se usankcujeme do středověku. Počkejte na podzim až nebude plyn a budete mrznout a fabriky propouštět.

Mark
že ukrům nejdeš pomoct. Miluju tyhle klávesnicový bojovníky co si vystřelili tak maximálně ze vzduchovky.

Mark

06. 04. 2022, 08:37

Ukrajina opět dostala další z mnoha nejmodernějších vojenských systému na světě, teď začnou opravdu pro ty teroristy a vrahy těžké chvíle. Nemyslím si, že se tyto informace dostanou k ruským pilotům, bylo by to pro ně ještě více demoralizující než jak jsou nyní. Jen piloti a někteří velitelé budou zaznamenávát najednou o dost více sestřelů ze strany Ukrajinců a budou si tím lámat hlavu proč, protože propaganda ze strany Ruska se bude snažit je přesvědčovat o podřadností Ukrajinců. Vrchní velení i přes vědomí nové hrozby, ale bude nadále posílat letouny a vrtulníky nad Ukrajinu, možná přestanou až když sestřely překročí únosnou mez.
Jinak proti těmto střelám není momentálně obrana, díky svému zaměření k cíli a vysoké rychlostí, kdy díky i kinetické energií, která postačí ke zničení letounů, jsou piloti bezbranní.
Velké díky Velké Británií:flag_gb::thumbsup: