Zastaralost končí: Španělsko zahajuje ambiciózní modernizaci tanků Leopard 2E
Španělsko přistupuje k modernizaci tanků Leopard 2E. Cílem memoranda o porozumění, které podepsaly společnosti Indra a Rheinmetall Electronics, je integrace pokročilých technologií odpovídajících budoucím požadavkům na systémy velení, řízení, komunikace, výpočetní techniky a zpravodajské činnosti (C4I) v moderních bojových platformách. Iniciativa přichází v době, kdy Španělsko spolu s dalšími členskými státy NATO a Evropské unie navyšuje obranné rozpočty s cílem zvýšit operační připravenost svých ozbrojených sil.
Foto: Leopard 2E španělské armády | Allied Joint Force Command Brunssum / CC BY-SA 2.0
Společnosti Indra a Rheinmetall Electronics spolupracují dlouhodobě. Společně vyvinuly bojový systém pro Leopard 2E, který zahrnuje systém řízení palby a C4I. Rheinmetall Electronics jako výrobce originálního vybavení (OEM) systému řízení palby Leopard 2 zajišťuje standardizovaný přístup a zároveň umožňuje specifické úpravy podle požadavků zákazníků. Tato flexibilita umožňuje provozovatelům tanků Leopard 2 využívat výhod společného systému, který lze průběžně modernizovat o nové technologické prvky, což zajišťuje strukturovaný a škálovatelný proces modernizace.
Leopard 2E je hlavní bojový tank vyvinutý pro španělskou armádu na základě německého Leopardu 2A6 s řadou specifických vylepšení přizpůsobených operačním požadavkům Španělska. Vyráběla jej místní společnost Empresa Nacional Santa Bárbara (ENSB), která je nyní součástí General Dynamics European Land Systems – Santa Bárbara Sistemas. Tank je vybaven zesíleným pancéřováním a pokročilými elektronickými systémy. Společnost Indra vyvinula systém řízení boje LINCE, který zlepšuje koordinaci a taktické řízení na bojišti, zatímco španělská termovizní optika, vyrobená v licenci, zvyšuje schopnost detekce a zasažení cíle za všech podmínek.
Španělská armáda v současné době provozuje 239 tanků Leopard 2E, které jsou rozmístěny v mechanizovaných brigádách. Některé jednotky se účastní mise posílené předsunuté přítomnosti NATO v Lotyšsku. Španělsko rovněž udržuje flotilu 98 tanků Leopard 2A4, z nichž deset bylo dodáno na Ukrajinu.
Základní výzbroj tanku Leopard 2E tvoří výkonný 120mm kanon Rheinmetall Rh-120 L/55. Součástí modernizačního programu je instalace vylepšeného kanonu L/55A1, který poskytuje vyšší výkon proti modernímu pancíři a kompatibilitu s municí nové generace. Plánuje se také instalace dálkově ovládané zbraňové stanice, pravděpodobně vyzbrojené kulometem FN MAG 58 ráže 7,62 mm, která posílí obranné schopnosti tanku na krátkou vzdálenost.
Výraznými modernizacemi projdou také ochranné systémy, které zlepší schopnost přežití tanku v bojových podmínkách. Mezi vylepšení patří integrace systému aktivní ochrany (APS), nová čelní pancéřová sada a systém včasného varování proti moderním protitankovým hrozbám. Budou rovněž zavedena dodatečná opatření na ochranu proti minám a improvizovaným výbušným zařízením (IED), aby se zvýšila odolnost v prostředí s vysokým stupněm ohrožení. Další úpravy se zaměří na zlepšení mobility prostřednictvím instalace nových pásů a optimalizovaného převodového systému, což zajistí lepší manévrovatelnost v různých terénech. Nově přidaný multispektrální maskovací systém sníží tepelnou a vizuální stopu tanku, což ztíží jeho detekci nepřátelskými senzory. Cílem těchto modernizací je přiblížit Leopard 2E nejnovějším standardům evropských bojových tanků, jako je Leopard 2A7, a dalším modernizovaným obrněným platformám NATO.
Program modernizace tanku Leopard 2E je rozdělen do několika fází, z nichž každá se zaměřuje na specifické modernizační prvky. První fáze se zaměří na řešení zastaralých systémů a zlepší možnosti údržby, čímž se zajistí dlouhodobá operační efektivita tanku. V této fázi dojde k přechodu tanku Leopard 2E na konfiguraci 2E M1, přičemž počáteční operační způsobilost (IOC) se očekává v roce 2029.
V dalších fázích budou integrovány pokročilé systémy a technologická řešení. Fáze II zahrne předinstalaci modulů mise, přiblížení Leopardu 2E konfiguraci Leopardu 2A7 a implementaci systémů aktivní ochrany (APS) a dálkově ovládaných zbraňových stanic (RWS). Fáze III se zaměří na pořízení 60 modernizačních modulů, což povede k vývoji standardu Leopard 2E M2+. Plná operační způsobilost (FOC) této varianty se očekává do roku 2032. Modernizované tanky budou obsahovat APS, kanon L/55A1, vylepšené pancéřování, ochranu podvozku proti minám a IED a nový balíček mobility zahrnující modernizované pásy a pohonné komponenty.
Z průmyslového hlediska hodlá Španělsko využít své dosavadní zkušenosti s montáží tanků Leopard 2E, neboť většina vozového parku byla vyrobena v tuzemsku společností ENSB. Klíčovou roli v procesu modernizace bude hrát několik španělských obranných firem, včetně Indra, Sapa, Tecnobit a Amper, které zajistí kontinuitu národních průmyslových kapacit v oblasti výroby obrněných vozidel.
Posílená spolupráce mezi společnostmi Indra a Rheinmetall přichází v době, kdy Španělsko usiluje o modernizaci svých vojenských prostředků. Cílem partnerství je poskytnout španělským ozbrojeným silám modernizovaný Leopard 2E schopný operovat po boku nejmodernějších tanků NATO a zajistit jeho plnou interoperabilitu s ostatními variantami Leopardu 2.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Pepík Knedlík
21. 03. 2025, 12:45Slavo
Me taky vždy pobaví, když někdo zlehcuje porážku Amiku ve Vietnamu.
Tak jinak. Německo taky nebylo poražený vojensky a klidně mohlo válčit dál.
Slavoslav
21. 03. 2025, 12:53V prvej svetovej? urcite mali na to, aby este konflikt potiahli do totalnej porazky aj v poli. V druhej porazene v poli bolo samozrejme aj na vlastnom uzemi.
A ano, USA vo Vietname konflikt prehrali. Ale nie z dovodu vojenskej nemohucnosti porazit protivnika v poli. Ostatne s tym nemali svojho casu problem ani Sovieti v Afganistane ktory tiez prehrali z politickych dovodov = naklady na okupaciu. Takze nie je prehra ako prehra Knedlik a zrovna ty to dobre vies. Rusak na UA sa do fazy okupacie UA ani nedostal
Pepík Knedlík
21. 03. 2025, 11:18Slavo
Nedelam si iluze i Amici šli fo Vietnamu na pár týdnů. Video si rad vychutnam doma.
Slavoslav
21. 03. 2025, 11:50vzdy ma pobavi ked po poukazani na zjavny neuspech rusakov porazit UA v poli niekto vytiahne Vietnam, Afganistan ci Irak. Ale zabudne dodat, ze USA tam neboli porazene vojensky, len uz nebola domaca ochota nasat dalsie okupacne naklady kedze ani jeden z tychto protivnikov nedokazal porazit americku armadu v poli.
rusak sa do fazy okupacie UA uzemia zatial ani nedostal
Pepík Knedlík
21. 03. 2025, 10:43Slavo
Úplně blbej nejsem i když ?
Ale tohle mě pobavilo. Česká jitrnice IQ 107 Pávek - Pavel přijel tajně do Oděsy. A Rusové ji začali ostřelovat
21.03.2025
Samozřejmě ne ta ostrelba, ale to že prověřená osoba KGB zrovna se ocitne v Oděse ?
Slavoslav
21. 03. 2025, 10:46no za uplne blbeho ta ani nepokladam, to je akurat cokel. Preto hovorim, ze snad neveris, ze su tie drony ktore zostreluju nad rusakovom tie ktore lovia vojakov a techniku na prvej linii.
Odkazy si si pozrel? pekne vsak, ta trojdnova operacia ide plne podla planu
Pepík Knedlík
21. 03. 2025, 09:16Slavo
To fajn, ale rano ještě mrzne ?
Ruská protivzdušná obrana v noci na dnešek zničila 88 ukrajinských dronů.
Ruská protivzdušná obrana v noci na úterý zničila téměř 70 dronů směřujících na Moskvu, Ruské ministerstvo obrany později číslo dronů útočících na Moskvu zvýšilo na 91.
Tohle si myslel?
Slavoslav
21. 03. 2025, 09:24hej, -5 bolo
mimochodom k uspechom ruskej PVO
Krasnodarsky kraj, terminal a sklad na dopravu ropy
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lkurhy2qvc2n
letisko Marinovka
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lktx75qsfc2v
Plynova stanica Sudza
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lkttxur7qs2f
zakladna strategickych bombarderov Engels
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lktqc62jfk2k
Slavoslav
21. 03. 2025, 09:34a teda Knedlik, ze nie si tak blby a nemyslis si, ze na moskvu utocia FPV dronmi? ci si fakt myslis, ze tie long range drony sa pouzivaju aj na prvej linni proti bigosom a tankom kedze o tom bola rec?
Slavoslav
21. 03. 2025, 09:49a toto je mimoriadne zabavny zostrih. Specialna jednotka, vypusta FPV drony z namornych dronov a utoci na systemy PVO na Kryme. Toto natacanie stalo niekolko desiatok milinov, nastastie rusackych danovych poplatnikov
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkus7g5tjk2o
Pepík Knedlík
21. 03. 2025, 08:07Slavo
Už se začíná projevovat určitý nezajem obcanu SSA o valku na východě a podporovat ji finančně. Pokles je o 17% na doucasnych 56% a k poklesu doslo i na podporu Izraele, ale je o 2% na současných 50%. Je zajímavý, že teroristy z Palestiny podporuje 32%, což v loni bylo jen 18%.
Konečně si občani začínají uvedomovat, že ten hnůj po Bidenovi je treba uklidit a starat se o sebe. Kdy to pochopí Češi i Slováci netuším, ale už dnes bylo pozdě.
A to je má odpověď i tobě Slavo ?
Slavoslav
21. 03. 2025, 08:40Knedlik
dnes ma byt pekne, ale zajtra uz hlasia zhorsenie pocasia. A vies co je na tejto mojej odpovedi zaujimave? Ze je podobne k veci ako ten tvoj blabol ak si sa snazil odpovedat na moju otazku o FPV dronoch
Pepík Knedlík
21. 03. 2025, 07:37Slavo
Nesleduji valku aktivně a co občas najdu na netu porovnám s jinými info.
Slavoslav
21. 03. 2025, 07:50takze presne ako som si myslel. Absolutne netusis aka ta rusacka taktika proti dronom je
Pepík Knedlík
20. 03. 2025, 22:46Ono to srovnání tanků, který je naprosto nejlepší je zavadejici a přesně jsem stará škola, ale vím , že pro tank vždy, bylo největší nebezpečí ze vzduchu. Ostatně od druhý valky de ukázala zranitelnost. Současný drony jen posunuly vývoj a cas ukáže jak se s tim vyrovna nová technologie ochrany techniky a to od tanku az po cisternu. Slavo správně zminil velmi nízký tankový střetnutí a to vyplývá právě z taktiky boje. Dnes i za rok neuvidíte 200 tanku3 proti sobě. Jak jsem zminil je pro všechny vozidla i bigoše nebezpečím dron. Rusáci totálně pojali tuhle výzvu a daří se.
Ještě tank vs tank a kdo vyhrál? Pro mě je top tank je K 2.
Německo jako vždy se snažilo vyrobit nejlepší tank, ale stále se jedná o spotřební věc.
Slavoslav
21. 03. 2025, 07:30najlepsi tank neexistuje a ani ho nik z Lea nerobil. Len teda ten Leo 2A4 z 80 tok nie je vobec beznadejne zastarany ani proti najnovsim verziam T-72
aj by som sa opytal ako rusaci pojali tuhle vyzvu a ako sa im dari ju eliminovat, kedze sledujem videa z bojiska aj rusackych blogerov co sa hybu okolo frontu a vidia to riesenie na vlastne oci. No predpokladam, ze konkretnu odpoved od teba nedostanem. Vsak?
FilipMat
21. 03. 2025, 08:34Rusáci pojali totálně tuhle výzvu....
Pojali ji tak, že tanky ,,olepili" reaktivním pancířem, a klecovým slat pancířem, jak jenom to jde, výsledky ze snažení z polních dílen v mnoha případ udělaly z tanků útočná děla, znehybnily věž, a ve spoustě případů to nemělo valný účinek...
Výsledky snažení přímo od výrobce, nebo od vojenskýcj opraváren je velmy dobrý,zpracování je profesionální, klecový pancíř neomezuje pohyb věže, a ani osádku při pohybu...
Ale není to nic co by zvládali jenom Rusové, Ukrajinci mají velmy podobná řešení na své technice, a stejně účinná. Mj. i v Čr ve výrobě STV Group, Excalibur Army/Czechoslovak Group, vznikají takové modernizace, a jsou velmy dobré, pouze SLAT jsem na nich neviděl, ten si možná doplňuje až sám zákazník... a dokonce Excalibur dokázal nakoupit 90 T-72B které modernizoval systémem T-72EA a jejich účinnost ma bojišti je prý velmi dobrá..
Naše firmy by tak dokázali bez problémů osadit těmito pasivnímy ochrannými prvky i Leo2a4.
U Rusů, je z jejich pohledu až k pláči to, že již minimálně 30 let mají systém ARENA, který i v první verzi fungoval, sice pouze proti RPG, ale fungoval, dnes již ukazují záběry z fungování ARENA-M, a podle všeho také funguje, ale nikde jsem na internetu nezaregistroval, že by jimy byli vybaveny frontové tanky... ve vývoji aktivních ochranných prvků bojových vozidel jsou spolu s Izraelci nejdál, ale na vozidla je nemontují, to je jeden z výsledků té snahy...
FilipMat
21. 03. 2025, 08:42Jinal drony ohrožují Leopard2 úplně stejně jako T-72, úplně stejně jako M1Abrahams atd...
Řešení jsou na obou stranách velmi podobná, ne li stejná... tak,že v čem by bylo špatné modernizovat naše 2A4 případně si jich pár za výhodných podmínek pořídit navíc?
Slavoslav
21. 03. 2025, 08:45ono Knedlik myslel riesenie proti dronom vseobecne a tam je to riesenie stylo,, ze rusak ma viac vojakov ako UA strana dronov
ale ine som chcel, co som zachytil tak Leo je na tom proti T-ckam ovela lepsie. Vdaka ulozeniu municie prenho nie je zasah dronom fatalny a ak sa ho podari evakuovat je casto opravitelny prakticky v polnych dielnach. Posadka tiez dokaze prezit castejsie
FilipMat
21. 03. 2025, 14:20Dal jsem komentář asi o pár vteřin později než ty Slavo...
Leopard 2 se ukázal jako nejvhodnější stroj když se berou v potaz všechny proměnné...
FilipMat
21. 03. 2025, 08:47K2 je nejlepší v čem?
Z mého pohledu akorát v ceně, a rychlosti dodání... je ušitý na míru JK armády, a už to,že bude Polonizován a lépe přizpůsoben Evropským podmínkám to dokazuje. Jinak není žádný relevantní dúkaz, že je nejlepší, neúčastnil se boje, všechny ostatní už ano, a poměr nasazení,ztráty, úspěchy počet nasazených strojú jsou ve prospěch 1.2.3 Leopard2,T-90M,T-80UD/T-84... to je prostý fakt...
Pepík Knedlík
20. 03. 2025, 08:44Nejsilnější místa čelního pancíře T-72B3 (Kontakt 5) dosahují odolnost 690 až 800 mm RHAe proti podkaliberním střelám a 940 až 1180 RHAe proti kumulativním střelám. V případě T-90 (Kontakt 5) to je 800 až 830 mm RHAe (1150 a 1350 RHAe) a u verze T-90 s pancířem Relikt údajně 1100 až 1300 RHAe (1350 RHAe +).
Leopard A6/7 - wolframová munice DM 53 A1 a DM 63 nedokáže probít nejsilnější místa čelního pancíře ruských tanků T-90 nebo nejnovějších verzí T-80.
Munice M829A3 je vyvinutá tak, aby si poradila s nejnovější generací ruských tanků vybavených reaktivním pancířem Kontakt 5. Amici vybynuli ještě výkonnější munici ochuzeného uranu M829A4, která je určená proti nejnovější generaci ruských reaktivních pancířů Relikt.
Pri zkouškách byl výkonnější kanón Leopardu delka 55 vs Abrams 44 ráži.
Zdroj AN
Slavoslav
20. 03. 2025, 09:10este stastie, ze moderne SRP dokazu mierit na konkretne miesto a posadka si nemusi vybrat to najsilnejsie pancierovane miesto ako ciel.
Inak, k tomu T-90M ani nemusi dojst k prebitiu panciera, staci par zasahov a veza spusti program kolotoc. To by ma inak seriozne zaujimalo, ze co tam maju za chybu,a le bolo natocenych mnozstvo T-90M ktore dostali zasah a skoncili s nekontrolovatelne sa otacajucou vezou, teraz si akurat nespomeniem smer otacania ci doprava ic dolava, ale vzdy to ide jednym smerom
Slavoslav
20. 03. 2025, 09:36mimochodom, vzhladom na pocet subojov tank vs tank a hlavnu ulohu tanku ktora je teraz v podpore pechoty by som sa necudoval keby doslo aj k prehodnoteniu skladby nesenej municie kde na ukor sabotov pojde triestivo trhava. Hlavna protitankova zbran je dron a delostrelectvo
Czertik
20. 03. 2025, 13:33u rusa se vez musi tocit vzdy doleva, doprava to by byl kapitalismus a hereze.
Czertik
20. 03. 2025, 13:32knedle ss
a ty veris tem cislum co si napsal ?
kdo ty cisla potvrdi, vyjma ruskych bajek ? ty ruske bajky o tom, jak "net analoga" spouste ruskych zbrani, s400 zacinaje a pantirem konce, vsechny se na ukrajine ukazaly jako nalestena bida kdy vykony neodpovidaji papirum.
hmmm a pokud munice leo2a6/7 nedokaze probit nejmodernejsi t72 a dalsi ruske tanky...proc je rusove proti leo2a4 nikdy nenasadily ?
protoze zatim vsude kde byl nasazen jeste horsi leo2a4 nemel problem prostrelit jakykoliv ruskyy tank.
Slavoslav
20. 03. 2025, 14:00tak rusak mal pancierovanie tankov v celnom smere vzdy velmi slusne a nie je nahoda, ze prave v 90tkach USA zacali s vyvojom novej generacie sabotov ked mohli otestovat najnovsie verzie T-72B po ropzade ZSSR. A prave obava, ze nebudu stacit na najnovsie ruske tanky viedla nemcov k predlzovaniu hlavne
Pepík Knedlík
20. 03. 2025, 08:29Chrusčov
Máš pravdu, podle situace v Kursku a hlavně na celým východě statečná ukačská armada mohutně ustupuje i zanechává techniku tak skvělou rusákovi ? včetně A4
Czertik
20. 03. 2025, 13:28knedle ss
to uz tak byva, ze kdyz nekdo postupuje, druhy musi ustopvat. a ano, presto ze ukrajinci pri ustupu zanechavaji techniku, porad je to mene a v jinem stavu, nez jim prenechali rusove.
ten clanek co sem cetl o tom, jak rusove pri utupu nechaly ukrajincum novy t72, doslova par dni z fabriky stal za to.
ano, nepochbuji u toho, ze pro rusy predtvuje 40 let stara verze leo2 rchol, ktereho jeste jen tak nedosahnou, ale pro zapad a svet je to uz prece jenom zastarala technika.
Martin F.
19. 03. 2025, 22:10Kdo koho odložil? Stále se vyjednává a připravuje se podpis smlouvy.
Pepík Knedlík
19. 03. 2025, 20:17No blbost. Kolik získá RHAe modernizaci? Co ochrana proti dronum a hlavně ten tank má velmi bidny kanón. Nemá šanci proti T 72 B3.
A to mě zaráží jak někdo adoruje starý sroty Leon2 A4. Ano, mají šanci napachat škodu, ale v boji proti jinýmu tanku či dronům ... Osádko rychle sesednout a úprk ?
Czertik
19. 03. 2025, 22:23knedle ss
mozna by ses mel podivat jak se bojuje na ukrajine, i onen zastaraly leo2a4 dokaze bez roblemu likvidovat bejmodernejsi ruske tanky, takze se nemusis bat ze by tahle modernizace na rusy nestacily.
Slavoslav
20. 03. 2025, 06:20k tomu zaostalemu 2a4. minule som čítal ako sovieti testovali panoramaticky pozorovaci pristroj velitela z 2a4ky co ziskali v 80tkach. detekcna vzdialenost za jazdy proti tomu najlepsiemu co mal rusak bola cca dvojnasobna. ale ine info bolo z toho clanku zaujímavé. rusak doteraz nedojazal vyrobit stabilizovanu optiku na urovni toho co mali nemci 40 rokov dozadu a aj t 90m to obchadza cez optoelektroniku kde straca rozlisenie
FilipMat
20. 03. 2025, 10:47Občas mi vaše komentáře přijdou docela smysluplné, ale v případech jako je tento... dejte si facku...
T-72B3M je v poslední verzi model z let 2024/2025... je logické že pokud je mezi Leopard2A4 a T-72B3M věkový rozdíl 40 let, tak je Leopard2A4 prostě horší stroj nez B3M,pokud by tomu tak nebylo,bylo by to přinejmenším dost zvláštní...
-jak někdo adoruje starý sroty Leon2 A4- Je k tomu pár jednonuchých důvodů... 1.Čr nemá kromě Leopard2A4 jinou reálnou možnost pořídit tank starší generace,který by měl slušné parametry a kvality, posilovat armádu je potřeba teď, cvičit vojáky je potřeba teď... 2.množství rozhoduje,nikdo nevtrdí,že nám stačí pouze 2A4, ale mít 40tanků a nemít 40 tanků je velký rozdíl, zvlášť pokud jde o v celku slušný tank (neříkám nejlepší), ja však samozřejmé, že armáda potřebuje pro svoje hlavní/elitní/stečové jednotky nový co nejlepší tank-2A8 je skvělá volba,pokud se tedy uskuteční určitě jich nebude dost, a mít ctyři roty 2a4 a 2 roty M4CZ a nemít.... ostatně AČR zatím plánuje mít 6 mechanizovaných praporů(což je samozřejmě žalostně málo) tak,že 6 tankových rot pro 6 praporů, a tankový prapor může v případě potřeby fungovat absolutně samostatně...nezní to až tak nelogicky, že?
Rozepsal bych důvodů ještě habaděj, ale teď jsem si prostě uvědomil, že ve vašem případě nejspíš stejně plýtvám časem...
Dodám pouze otázku: Proč tu zmiňujete T-72B3M? může si je snad za stávající situace AČR pořídit? Nebo prostě pro pitomé porovnání kvalit mezi ním a Leo2A4 které má úroveň jako T-62M/Volna(kterou Rusové užívají pro úkoly jež jsem výše popsal) je stejně sračka která proti M1A2SepV3 nemá žádnou šanci...?
Ps: Myslím,že jsem od vás párkrát četl lepší starý tank, než žádný, svatá pravda. Jenom,že u vás je to o tom, lepší starý Ruský tank než žádný... ale my už prostě možnosti starých/ani nových Ruských tanků nemáme z očividných důvodů....
Slavoslav
20. 03. 2025, 11:36Filip
ono to je este zabavnejsie, kedze stara skola Knedlik si pomeruje vtaka skrz celny pancier (kde T cka setria hmotnost na vsetkych ostatnych smeroch) co nikdy nebol problem sovietskych tankov. Ale v realite je T-72B3m pancierovanim verzia T-72B z roku 1988. Novsi relikt dostali len na zadnu polsoferu veze a v celnom smere sa nic nemenilo.
A teraz ta zabavna cast. T-72B3M je verzia po roku 2015 kde rusak potreboval nahradit optoelektroniku od Thalesu. Kde im Thales nedaval ziadnu spicku, ale vyvoznu verziu ktora spada pod 2druhu generaciu termo pozorovakov. Co je vykonovo cca to co ma aj Leo 2A4. A kedze rusak pristupil k tejto vymene az z donutenia po zastaveni dodavok z FRA je zrejme, ze domaca verzia nebola lepsia, lebo by nou nahradil FRA senzor uz predtym.
SRP T-72B3M je tiez podradny v porovnani s Leo ktory bol v 80tkach spicka ktora prekonavala Abrams a bol lepsi ako cokolvek co mal rusak a aj dnes sa mu vyrovna ak tak SRP z max t-90m. Preto rusaci strielaju najma zo zastavky a toto je mimochodom slabina aj pri T-72M4CZ, vyriesene to mala nasa Moderna, ale tam len nove lozisko veze brusene v Nemecku vyslo na niekollko milionov korun svojho casu, nehovoriac o celom okruhu hydraulickej stabilizacie ktory bol prekopany na komplet. Staci pozriet na vysledky tych tankovych biatlonov kolko minutych zasahov maju vyberove posadky prave na T-72b3 ci b3m
Nehovoriac o tom, ze velitel Lea ma ovela lepsie pozorovacie pristroje kde samotnym rusakom vyslo pri testoch, ze maju detekciu za pohybu minimalne 2x vacsiu ako pozorovaky na rusackych tankoch vdaka tomu, ze LEO ho ma plne stabilizovany. Dokonca aj T-90m to obchadza cez optoelektroniku kde dochadza k degradacii rozlisenia kedze optika ho ma nasobne vyssie.
A ceresnicka na torte je oblozenie interieru municiou kde prakticky kazdy zasah co preniknde do interieru znamena neopravitelne znicenie celeho tanku ak aj posadka stihne utiect
FilipMat
20. 03. 2025, 13:42Sloavoslav:
Výborná poznámka k pancéřování T-72... hlupáci si jednoduše neuvědomují,že Sovětská konstrukční škola, pracovala pouze s plánem masového útoku velkých tankových skupin, kdy se jednoduše obrovské množství tankú krylo navzájem tak,že v hypotetickém scénaři by opravdu byl rozhodující čelní pancíř...pokus si tuto taktiku SSSR mohlo dovolit, tak už ani jeho následovník si to ve svých lokálních konfliktech dovolit nemohl.... ostatně např Švédové odmítly po testech T-72 i T-80 ne z politických důvodů, jednoduše protože byli neutrální (spíš by se jim hodilo je koupit, pro zlepšení vztahů s Ruskem) ale z praktických důvodů, T-72 i T-80 hodnotily jako dobré tanky, ale pouze k útoku, což je dost nepraktické pro zemi, která se hodlá v případném konfliktu pouze bránit... pro tento účel je Leopard 2 daleko lépe konstruován...
K T-72B3... mluvil jsem o posledním ,,upgrade" který momentálně přichází frontovým jednotkám, pro to jsem psal, že jde o model 2024-2025, kdyby každá trošku zásadní změna u T-72 měla znamenat další číslo B,B2,B3... už bychom byly u B15-B20? což se i Rusům zdálo asi moc....
A ano máš pravdu čistě pancéřování T-72B3M mod.2024 je prostě a jednoduše stejné, jako u T-72B z 80.tých let, jenom olepené rekativním pancéřováním... Rusové prostě pracují s tím co mají k dispozici, aby to bylo pokud možno co nejlepší... prostě nejde o žádný supertank... supertank měla být T-14, logicky kdyby stačily kvality T-90M,T-80BVM....na to aby o hlavu převyšovaly západní analogy, žádná T-14 by se nikdy nerealizovala, a nebyli by do ní investovány miliardy...
Optoelektronické vybavení:k tomu nemusím nic dodávat, jednoduše jako u Armaty,pokud by Rusové měli vlastní systémy převyšující západní, nenakupovali by na západě, u nich to nefunguje jako u nás, že by naše ministerstvo obrany vždy raději koupilo něco cizího,než vlastního, pokud Rusové nakupují v zahraničí, je to čistě z nouze... z mých informací z jejich webů však vím, že díky reverznímu inženýrství již dokázali obšlehnout to co v minulosti dostávali od Thales a dalších, a teď už pracují na obšlehnutí vybavení M1 abrahams a Leo2A6 na to je také potřeba myslet, z druhé strany i samozřejmě na to, že pokud jim trvalo obšlehnout Francouzské systémy které jim Francouzi dobrovolně prodali 10 let, hned tak to nebude...
Ke střelbě ze zastávky nemám co dodat-pravda. Problém nevyřešila ani T-72M4CZ ani PT-91 a ani T-72B3M... spravně poznamenané jediný T-90Mproryv3 jako geneze T-72 a T-80 má tento problém vyřešen, 3 násobná cena oproti B3M odpovídá sama za sebe proč...
K umístění munice není co dodat, opět sami Rusové vědí, že je chybné, zatraceně chybné! Pro to externí zásobník na T-90M, což však problém stejně nemohlo vyřešit protože malé rozměry věže nedovolují připojit dostatečně velký zásobník pro všechnu munici, ale pouze pro třetinu, zbytek je tam kde u starších modelů, jenom v menším množství, tak, že výbuch se koná stejně jenom ,,trošku menší" (malý vtip)... opět tento problém měla plně řešit Armata, pokud by neexistoval, nebyli by tyto kroky podnikány, není o čem diskutovat.
V realitě je B3M obstojný stroj se zmíněnýmy slabinamy, T-90M velmi dobrý stroj se zmíněnýmy slabinamy, ale o čem chce ten Knedlík diskutovat v jejich případě, v českém jazyce? Nechápu... pořidit si je stejně nemúžeme...
Slavoslav
20. 03. 2025, 13:58Filip
to bolo myslene doslovne. T-72B s Kontakt 5 co ma aj T72-b3 ci B3m prisiel v 1988tom a odvtedy sa pancierovanie nezlepsilo. Co sa tyka najnovsich T72b3m 22 atd to je v podstate stale ta ista masina len s roznymi konfiguraciami ERA blokov, kde co maju to na to lepia co sa tyka trupu a vrchu vaze, ale nemeni sa odolnost v najsilnejsom mieste co zmienoval Knedlik. Zle jazyky tvrdia, ze optoelektronika a senzorove vybavenie isli dole urovnou cez vojnu.
Co sa tyka ulozenia municie tam je to komplikovanejsie. Interny zasobnik v trupe ma aj Leo, vo vezi oddelene od posadky je len pohotovostna cast municie. iste u rusakov je problem delenna municia ktora je citlivejsia na zasah, ale karusel je napriek tomu este celkom bezpecne miesto kde ju ulozit. Ja som hovoril o strelive co maju standardne mimo karusel a kde je strelivom oblozeny prakticky cely interier. Toto vyriesil az t-90m kde ale posadka musie vyliezt von, aby mala pristup k tejto dodatocnej zasobe a manualne ju perlozit do karuselu
FilipMat
21. 03. 2025, 05:50Slavoslav:
Vlastně celou dobu myslíme totéž, jenom si úplně nerozumíme.
FilipMat
19. 03. 2025, 09:282a4 které nám byli nabízeny (pokud je možnost stále...), bychom měli teď odkoupit, alespoň poslední rotu, pro plnohodnotný prapor, a uskutečnit nějakou modernizaci všech LeoA4 ala Řecko...
To samé udělat s M4CZ doplnit boky a zadní část věže reaktivím pancéřováním, doplnit na tancích slat pancéřování....
Ano stále by to byla bída 85-90 tanků, ale jistou hodnotu by to již mělo... když tedy 2a8 odkládáme, což v podmínkách ČR znamená,že s největší pravděpodobností nebudou nikdy...
Czertik
19. 03. 2025, 22:27tak modernizovat m4cz by bylo vyhazovani penez, vzhledem k tomu ze maji brzo skoncit.
modenizovat leo2a4 by byla podobna blobost , protoze cena jejich modernizace by odpovidala cca 80% cene noveho tanku, jo, mit je jen na vycvik na par let nez budou uplne vyjezdene a vhodne do srootu, proc ne, ale to by musela byt vyhodna nakupni cena.
Slavoslav
20. 03. 2025, 08:28tak original plan co ma CR s tymi Leami nie je zly. 2A4 pouzit na vycvik kym pridu nove a potom ich plynule presunut k aktivnym zaloham kde budete mat aspon ciastocne zjednotenu techniku s aktivnymi bojovymi jednotkami
FilipMat
20. 03. 2025, 08:45Nemluvím o komplexní modernizaci ala 2a7... mluvím o doplnění reaktivním a slat pamcéřováním, pro ochranu před drony a protitankovými prostředky, je modernizace a modernizace... M4CZ nemusí tak brzy končit vzhledem k programu techniclého zhodnocení, a pokud budou po tomto programu ponechány výhradně AZ, budou procentuálně užívány daleko méně, tudíž mohou u AZ sloužit ještě mnoho let... a opět, doplnění ochrany na bocích a zadní části věže a motorového prostoru, (ala T-72B3M/2024)není nijak nákladná modernizace, a ty tanky budou mít daleko vyšší bojovou hodnotu...
Samozřejmě je mnou popsaný scénář jenom ,,lepení včelího hnízda namísto stavby domu"... samozřejmě by bylo ideální vyznrojit 2-3 prapory kompletně novýmy tanky (Leo2A8,K2...), a ať zavřou tlamu všichni co mluví o finanční náročnosti! Pokud si múže !Litva! se dvěma miliony obyvatel,a ekonomikou takovou jakou má,dovolit zřídit zcela bez základu celý nový prapor na Leo2A7, pro ČR nemúže být problém zřídit 3...
Ale víme jak to je! U nás nejde o obranyschopnost, vlastenectví... u nás jde o to, kolil si politici na tendru nakradou...
FilipMat
20. 03. 2025, 08:52A l vyhazování peněz.. v normálních zemích, jako je již zmíněné Řecko, se běžně modernizují stroje starší generace-pro méně elitní jednotly,záložní jednotky atd... vymáčkne se z jejich bojového potenciálu vše! V co nejlepším poměru cena-výkon...
Myslím,že Řecká armáda která má na hranicích Turka, modernizující Leopard1A5-vyloženou sračku proti T-72M4CZ, nevyhazuje peníze, ale účelně nakládá s možnostmi a prostředky jež má k dispozici.
Slavoslav
19. 03. 2025, 07:42vie niekto ake hard kill systemy chcu nemci integrovat do Leopardov? Ci len Trophy s obmedzenym pouzitim proti FPV ckam?