EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Ze smetiště do služby: Americké letectvo vrací do služby 10 let vyřazený bombardér B-52H

 21. 05. 2019      kategorie: Vojenská výzbroj      9 komentářů

V roce 1960 byl vyroben bombardér se jménem Wise Guy. Jednalo se o další z několika desítek exemplářů bombardéru B-52H Stratofortress. Je to něco málo přes 10 let, co byl ten samý bombardér vyřazen z aktivní služby, což pro něj znamenalo jeho odložení na “skládce“ v Arizonské základně Davis-Mohan Air Force Base, kterou americké letectvo používá pro uskladnění vyřazených a nefunkčních letounů. Po deseti letech stání se však Wise Guy vrací ze záhrobí, neboť podruhé v historii US Air Force dojde ke vzkříšení vyřazené B-52. 

obr_01a
Foto: Podruhé v historii US Air Force dojde ke vzkříšení vyřazené B-52

Americké letectvo zaznamenalo v roce 2016 ztrátu jednoho z operujících bombardérů B-52, který se zřítil na letecké základně Guam v Pacifiku. Tento incident spustil řetězec několika událostí, na jehož konci bylo rozhodnutí o znovuzařazení již v té době již více než deset let vyřazeného bombardéru zpět do služby.

Psali jsme: MG 3 - nadčasový kulomet

Úkol to rozhodně nebyl jednoduchý. Více než desetileté stání na Arizonském slunci uprostřed pouště udělá na technice své. K tomu měl bombardér zaznamenáno ještě více než 17 tisíc leteckých hodin. 

obr_02
Foto: Více než desetileté stání na Arizonském slunci uprostřed pouště udělá na technice své

Na znovuobnovení operačně-schopného stavu se podílelo obrovské množství lidí po dobu několika měsíců. Od zahájení počátečních úkonů až po úspěšné obnovení funkčního stavu trval celý proces déle než čtyři měsíce. Během této doby na letounu vždy pracovalo téměř nepřetržitě mezi 13-20 techniky. 

Psali jsme: Zbraně ze kterých byste si fakt chtěli vystřelit

Letečtí mechanici museli znovu poskládat dohromady obrovské množství dílů, které byly z letounu po jeho vyřazení demontovány. V jednu chvíli tak šlo o jedno velké lego, kdy se nevědělo, co všechno bude nakonec chybět. Nakonec se však všechny opravy podařily a letoun se dostal do funkčního stavu. Po důkladných testech, ve kterých se zkoumala funkčnost všech palubních a mechanických systémů, byl letoun znovu oficiálně uveden do služby na letecké základně v Barnhill v Louisianě. 

obr_03
Foto: Letečtí mechanici museli znovu poskládat dohromady obrovské množství dílů, které byly z letounu po jeho vyřazení demontovány

Celý proces si nakonec vyžádal zapojení zhruba 550 lidí a americké daňové poplatníky stál kolem 30 milionů dolarů. Celý proces znovuzavedení včetně opětovné certifikace pro provoz a použití by měl být dokončen v průběhu příštího roku. Letoun, který tak ještě před dvěma lety reznul a chátral uprostřed pouště, se příští rok dočká nové etapy svého života.

 Autor: Dominik Z.

CENOVÉ BOMBY (1794)

Komentáře

Emil

26. 05. 2019

satestsat121
Problém s boeingy může zapříčinit nižší nabídku last minute zájezdu
Na dovolenou ve starém ( spolehlivějším ) bombardéru do celého světa

satestsat121

22. 05. 2019

Přátelé,.

otázky zní, proč USA ty "bombarďáky" potřebuje, na co a proti komu???? Sice to tušíme. ale zatíím se to nikde neukázalo

Oleg

22. 05. 2019

bombero1
obřezaní komunisté nás drželi a dělali různé neplechy, ale my jsme na ně z vysoka. Byla to tenkrát legrace - mladý Němec Matthias Rust dokázal se svým sportovním letadlem přistát přímo na Rudém náměstí v Moskvě.Patrně nejtrapnější chvilka pro sovětskou protivzdušnou obranou přišla zrovna na Den sovětských pohraničníků 28. 5. 1987. Události jsou však dodnes zahaleny určitým tajemstvím. V každém případě v tento den devatenáctiletý Němec (pochopitelně Západní) Matthias Rust dokázal s malým sportovním letadlem Cessna 172 při letu z Helsinek přes veškerou protivzdušnou obranu doputovat až do samého centra Moskvy a přistát přímo na Rudém náměstí.

Pohren

22. 05. 2019

Grugh, UH-1Y ma vysokou kompatibilitu dilu s bitevnim vrtulnikem AH-1Z Viper, tak proto. A to ze koncepce je z obdobi valky ve vietnamu z UHčka nedela spatny stroj. Mil Mi-8 taky pochazi z 60-tych let a nadale je ve vyrobe v modernizovane verzi.

Grugh

21. 05. 2019

Zařadit zpět do služby bombardér z 50. let s olétaným drakem a za takovou cenu není rozumné řešení.
Stejně jako pokukovat po předražených vrtulnících UH-1Y, které mají původ ve Vietnamské válce, na místo o polovinu levnějších, modernějších a rychlejších vrtulnících Leonardo (dříve AugustaWestland) AW139.

bombero1

21. 05. 2019

Oleg-proč ady trolíš případem,který se článku,ani diskuze netýká?Jinak je škoda každého zmařeného života,ale i tento jde na vrub komunistům. Kdyby nás tady nedrželi za ostnatým drátem,tak by nebylo nutné unášet letadla. Nevím,že by do toho komunistickýho ráje prchali západáci a museli unášet letdl. Ti si maximálně tak dělali z rudýho náměstí letiště...

Oleg

21. 05. 2019

Odin – tleskám za fór s Moskvou.
Je pravda, že někteří si svobodu prostříleli jelikož neměli bombardéry a kdyby byly, tak by je také unesly a prodali ve sběrně
Únos letounu do NSR dne 8. června 1972. Únos letounu do NSR dne 8. června 1972 byl únos letounu typu L-410A Turbolet s imatrikulací OK-ADN na pravidelné lince Mariánské Lázně – Praha – Bratislava – Lučenec společnosti Slov-Air, během něhož byl zastřelen kapitán letounu Ján Mičica a druhý pilot byl donucen přistát s letadlem ve Weidenu v Bavorsku

Odin

21. 05. 2019


Jinak pro pana multinickového, tentokrát Olega, ČSLA měla své bombardéry a to dokonce nosiče jaderných zbraní, jménem Suchoj : SU 7 a 22.... Krátká paměť, nebo příkaz z Moskvy...?

Oleg

21. 05. 2019

Měla vůbec ta Československá totalita nějaké bombardéry ? Proč je nepotřebovala ?
Pozor na sběrače kovu s dvoukoláky,
jsou schopni poměrně rychle každé letadlo takto rozebrat
http://i.imgur.com/aysOr7n.gif

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací