LOADING TOP…

Zpoždění, které nikdo nečekal. F-35 se dodávají bez radarů, řešení je provizorní

 19. 02. 2026      kategorie: Vojenská technika      55 komentářů

Nejnovější stíhačky F-35 mají podle původních plánů dostávat moderní radar AN/APG-85. Kvůli zpoždění upgradu a problémům s montáží však americké letectvo přebírá nové kusy bez radaru úplně — a do nosu se montuje závaží, aby sedělo vyvážení. Situace vyvolává otázky i u zemí, které na F-35 teprve čekají.

f35Foto: F-35 v barvách českého letectva (ilustrační AI obrázek) | ChatGPT / Open AI

Americké letectvo (U.S. Air Force) přebírá nové stíhací letouny F-35 bez palubního radaru. Důvodem jsou zpoždění v dodávkách a technické komplikace spojené s přechodem na nový radar AN/APG-85, který měl být nasazován od roku 2025.

Podle informací popsaných Avionics International se problém týká mimo jiné rozdílných montážních systémů: starší radar AN/APG-81, který se nyní instaluje u exportních objednávek a dříve se montoval i na domácí stroje, vyžaduje jiné uchycení než nový AN/APG-85. Ten je však výrazně zpožděn.

Výsledkem je, že od června 2025 jsou nové F-35 dodávány s aktualizovanými montážními prvky, ale bez radaru. Aby letoun splnil požadavky na vyvážení, je v přídi instalován balast.

Jak může F-35 fungovat bez radaru

V dodaných informacích se uvádí, že letoun bez radaru může nadále létat a být provozován jako operační stroj, pokud působí ve spolupráci s dalšími plně vybavenými platformami a využívá schopnost sdílet data v rámci rozsáhlé infrastruktury kolem F-35.

Současně je ale zdůrazněno, že jde spíše o řešení použitelné v mírových podmínkách a v případě ozbrojeného konfliktu by takové omezení zjevně vedlo k problémům.

Radar AN/APG-85: Posun z Lot 17 na Lot 20

Dodávky radarů AN/APG-85 měly původně začít v roce 2025 v rámci výrobní šarže Lot 17. Následně však došlo k odkladu až na Lot 20. V určité fázi podle popisu situace nebylo jasné, co bude s již plánovanými letouny, nyní se však ukazuje praktické řešení: dodávky letadel pokračují i bez radarů.

Lockheed Martin zvažuje úpravu trupu

Aby se podobným situacím do budoucna předešlo, Lockheed Martin podle uvedených informací navrhl vyvinout nový trup, který by umožnil instalaci jak nového, tak staršího typu radaru. Takový krok by měl výhodu v kompatibilitě, zároveň by však znamenal nový projekt, re-certifikaci a čas potřebný k zavedení do výroby.

Co to může znamenat pro dodávky pro českou armádu

Z pohledu zemí, které F-35 pořizují nebo na ně čekají, je klíčové, že se v praxi ukazuje možnost „dodávat drak a část vybavení doplnit později“. To může mít dopady na plánování zavádění do služby.

U české armády to v obecné rovině může znamenat zejména:

  • nejistotu v harmonogramu (pokud se budou šarže a konfigurace přeskupovat podle dostupnosti komponent),
  • riziko dočasných konfigurací a následných dodatečných úprav (retrofit), které mohou prodlužovat cestu k plným schopnostem,
  • komplikace pro výcvik a operační plánování, pokud by část flotily byla dočasně závislá na spolupráci s plně vybavenými stroji a datovém sdílení.

Zároveň platí, že program F-35 i přes dlouhodobé potíže zůstává nejrozšířenějším projektem stíhačky páté generace a dál jej volí řada zemí. V dodaných informacích se rovněž uvádí, že F-35 čelí problémům včetně nízké bojové připravenosti, kdy je schopna létat jen přibližně polovina letounů.

Zdroj: Autorský text Jonáše Nekolného

 Autor: Jonáš Nekolný

Komentáře

Czertik

19. 02. 2026, 18:48

duvod je prosty.
vyvoj noveho radaru se prodlouzil a nikdo si toho zavcas nevsiml a nezamyslel se co delat, pokud nebude novy radar vcas.

dika datalinku schopnosti f35 nejsou omezeny...pokud vyuziva datalink :). ale letadla muzou letat a piloti cvicit, to je podstatne.
jen plne bojove shopnosti budou az bude novy radar konecne hotvy.

musketer

20. 02. 2026, 04:59

Snad jste si vy tupci nemysleli, že nám (do východní Evropy) dodá Lockheed Martin F-35 v plné výbavě. Všechni výrobci letadel na celém světě dodávají bojové letouny a stíhačky zvlášť v prodedení TOP a provedení pro podřadné zákazníky. Dělají to všichni. Rusové, Američané, Frantíci, ano i "naše" (maďarské) Aero. L-39NG dodané do Vietnamu má slabší elektroniku pro zákazníky "třetího" světa.

Marty

20. 02. 2026, 06:04

musketer
ty si nečetl článek kterej komentuješ že? o tomhle vubec neni ty tupče z východu o exportní verzi stroje, momentálně se F-35 dodává i USAF bez radaru, protože se prostě musí dokončit, sroje mohli stát v hale, nebo se používají pro výcvik, to je celé, úpravy exportních verzí sou samostatná kapitola a o té tady nebyla vůbec řeč

zdenek54

20. 02. 2026, 10:32

:japanese_ogre: Čertík:japanese_ogre:


:thumbsup::sweat_smile: Správně!:thumbsup: Ty jsi už " hotvy" teď !:laughing::laughing:

zdenek54

20. 02. 2026, 10:35

musketer



Jak jemnně jste byl osloven chlapcem z Emeriky, či Englie!:grinning:

Czertik

20. 02. 2026, 11:07

musketer

a muzes nam sem napsat ony rozdily v konfiguracich treba f35 pro top zakazniky a pro podradne ?
ukaz svoji informovanost.

rusove to delat nemuzou, protoze dneska uz nemaji zadn zahranicni zakazniky.

a muzes dat priklad kdy to tak udelali frantici ?

onen l39ng do vietnamu ? das dukaz ze ona slabsi elektronika byla dana umyslne shora a ne vyzadana zakazikem ?

aport

Marty

20. 02. 2026, 11:56

zdenek54
jo tak chlapcem pravila opilá opička z ruSSka? legrační:smile:ale odkud bere ten zbytek blbostí to je mi teda záhadou, že by znovu bujela fantazie po té kvalitní vodečce? opatrně s ní opičko:kissing_heart:

Azor

19. 02. 2026, 11:43

"Zpoždění, které nikdo nečekal"

Kdo pak mohl a může přijít (a hlavně se tomuto divit)s takovýmto oznámením??Člověk který má všech pět pohromadě??Nebo diletant,který takovým věcem(ekonomice a dodavatelsko odběratelských vztahů)vůbec ale lautr vůbec nerozumí???!!!

Tak jak psal zdenek 54,
tak se tady opět objevila sqadra "stratégů"takových kalibru, jako je kadet Bígler,poručík Dub a Pepek vyskoč !!! Určitě se v tomto ti, co o tomto psali, poznají!!

Např jak si tady píší např jak jsou napsané smlouvy států,co podepsaly ohledně nákupů F 35.
Vůbec nic,ale lautr nic nevědí o řízení států(a tak si tady hrají na písečku - tomto webu - aby se tu mohli s tou svojí "genialitou"blýsknout)a neví že díky tomu že ti politici jsou zaháčknutí(vydíratelní - a proto poslušní - a proto taky takové smlouvy - "nevypověditelné")těmi, co ve skutečnosti řídí.A těm i těm politikům(které volí takovýto lidé,co tu projevují tu svoji "genialitu"a tímto se tak podílí i na jejich rozhodnutí a tím i případné finanční ztrátě našeho státu!!).

A blekotají - xemír(ohledně Itálie)či Slavoslav(ohledně "vyspělosti" evropy)atd!! Nic neví o globalizaci!!!???

Co pak těmto "expertům"říká něco Black Rock, Vanguard Group a State Street Global Advisors,atd?? Jaký že vliv mají v těch zbrojovkách,ohledně toho co a jak se bude vyrábět a prodávat komu???Tito rozhodují !!!! Žádní politici,kteří jsou voleni těmito "experty"kteří si tu honí triko a plácají se po ramenou, ohledně vojenské výzbroje!!!

Tož tak.

Czertik

19. 02. 2026, 18:51

rexik

kdyz pises ze ono "zpozdeni ktere nikdo necekal" je jen diky amaterismu amiku....dokazes nam vysvetlit jak se uzasne profesinalne vedenemu rusku nepodarilo dodat armaty ? proc jich dnes rusko nema ve vyzbroji pres 2000 jak bylo puvodne planovano ?

zdenek54

20. 02. 2026, 10:37

:japanese_ogre: Čertík:japanese_ogre:


Jó sankce,sankce ty mrchy zatracený to zabrzdily!:joy:

Azor

20. 02. 2026, 11:51

Czertik.
"kdyz pises ze ono "zpozdeni ktere nikdo necekal" je jen diky amaterismu amiku....dokazes nam vysvetlit"

Už jsem vám psal že takovým lidem,kteří nemají ánum o řízení států a světa,je zbytečné něco vysvětlovat pokud se nechtějí učit.A z hlavního proudu se ty informace nedohledají!!

Zkuste se v tomto zamyslet(umíte to???)ohledně -"Logoka záměru(já bych chtěl)a logika okolností(okolnosti mi to nedovolují)" - a i o nenažranosti lidí,kterým toto umožňuje systém KAPITALISMUS ,kde pro ně je na prvním místě co??Lidi??Státní suverenita??Soběstačnost??Bezpečnost???

Až toto budete vědět a a uvědomíte si tyto věci,tak sám příjdete na odpověď a nebudete tak chtít(jako 5 letý kluk)se stále na něco ptát!!!

Můžete to zkusit u vaseho podporovatele Slavoslava, co prý má tu "univerzitu",aby vám dal na vaše otázky odpověď.Zda budou na místě,toť otázka.

Salut.

Pepík Knedlík

19. 02. 2026, 09:42

Jo jo, kdyby se to týkalo Rusáku to by bylo tady "skvělých" komentářů od jelimanu, co Má :rofl:

Roman

19. 02. 2026, 11:21

Ty retarde Amíci loni těchto nejvyspělejších strojů na světě vyrobili skoro 200 . Nemůžou za to že je o ně takovej extrémní zajem a že tím pádem nějakej subdodavatel nestihá .
Radši se podivej kolik ste loni u vás ruSSkejch nácků vyrobili těch nedotaženejch šuntů SU-57 . 1 nebo 2 ? :rofl::rofl::rofl: Se prober trochu do reality fašoune.

Pepík Knedlík

19. 02. 2026, 13:34

Rom
V naší firmě jsme pro Rusko nic nevyrobili, ale to neznamená, že se to nestane..

Patříme k jedním k nejlepším v Eurohnoji. Nezamestnavame žádný prase z Banderostánu.

Jinak ti taky přeji krásný den ty kretene :middle_finger:

Marty

19. 02. 2026, 13:51

Pepík Knedlík
zajímavé, nejdřív ses zřekl své vojenské minulosti kterou si nás dříve okouzloval a teď eště tvrdíš že někde pracuješ když ses tady kasal že už nepracuješ proto že žiješ z výsluhy? sakr auž se rozmysli kterej scénář pojedeš kámo:kissing_heart:nezapomeň si zase pobrečet jako malá fňukna, to ti de ty prďolo užvaněnej:hugging:

Azor

19. 02. 2026, 14:18

Roman.
"Ty retarde Amíci loni těchto nejvyspělejších strojů na světě vyrobili skoro 200 . Nemůžou za to že je o ně takovej extrémní zajem a že tím pádem nějakej subdodavatel nestihá ."

Dovedete si pane představit,jak by na tom bylo USA a celý západ,pokud by na ně bylla uvalena embarga z celé Afriky,Asie a jižní Ameriky???žádné suroviny a ty co by mu něco dodávali(Japonsko,J.Korea) tak na ně vysoké cla???

Zkuste se nám teď o tomto rozepsat, jak vy jako "velký expert",byjste se z toho dostal a navíc by jste byl svázán ve velkém konfliktu např s Iránem!!!!

Salut.

Pepík Knedlík

19. 02. 2026, 14:31


Ja se ničeho zřekl a máš na to důkaz? Jen lžeš jako ten estébák 107 Pávek co nechce vybalit tu svoji *skvělou" minulost.
Nebyl nikdy komouš a zřejmě ani nebudu:rofl:
Závidíš jako Málek parchant.

Pepík Knedlík

19. 02. 2026, 14:33

Jestli nevíš kdo je Málek ...
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/jiri-malek-zbil-bezdomovce-soud-vrazda.A201202_160210_praha-zpravy_rsr

Pepík Knedlík

19. 02. 2026, 14:35

Azor
To je velmi nelehky úkol pro zdejšího Romana. Kdyby dostal za úkol napsat všechny nadávky a urážky, to zvládnul velice dobře. Kluk jeden šikovný :middle_finger:

Azor

19. 02. 2026, 16:05

Pepík Knedlík.
"Azor
To je velmi nelehky úkol pro zdejšího Romana."

Ano,má zpoždění . . . . asi jako ta 12.Venckova armáda . .

Uvidíme zda se pochlapí . . . .a přidá ještě nějaké to peprné slovo.

Czertik

19. 02. 2026, 18:56

rexik

"Dovedete si pane představit,jak by na tom bylo USA a celý západ,pokud by na ně bylla uvalena embarga z celé Afriky,Asie a jižní Ameriky???žádné suroviny a ty co by mu něco dodávali(Japonsko,J.Korea)"

ano, usa by na tom byly blbe. ale udelejme stejny kro i pro rusko. jak by na tm bylo rusko pri srovanetelme embargu ?
nezapominej ze rusko embarguji jen evropa a usa a to jen v necem, ne ve vsem.

aport.

Czertik

19. 02. 2026, 19:00

rexik

a kde by si vzal ten svuj velky onflikt proti usa ?
ten tvuj milovany iran dostal od amiku tak moc press hubu ze cryatolah rychle skemral o to, aby amici na nej neutocily.

Marty

20. 02. 2026, 06:08

JosefKnedl
motáš se ve vlastní minulosti jak vítr v bedně, nesnášíš zelený mozky ale seš hrdej na to že si zelenej mozek od tankánů, nesnášíš slovany ale lezeš do prdele ruSSákům, užíváš si důchod a rentu tak že nepracuješ, ale makáš ve firmě, hej srovnej si notičky, máš je spřeházený nácku, já nic dokazovat nepotřebuju, ty to dokazuješ neustále sám dokola, včetně toho jak seš pitomej když nezvládáš ani většinu učiva ZŠ

Pepík Knedlík

20. 02. 2026, 07:45


??? Jsi jako pes co si hodí vocas a nedohoni. Napiš pravdu a přestaň lhát a nepodsouvej mi svy bludy.
Komu já lezu do prdele ti nic není i když o nějakým lezení nic nevím. Hele ty počítačovej válečníku, valka na východě byl nevyhnutelna a vyprovokoval ji "demokraticky" západ. Komik Volodymyr dostal sirky a kanystr s benzínem. Blb nepochopil co při slíbil v roce 2019, když ho oligarchové dosadili do funkce.
Dnes je Ukraina zničená a stalo to za to porušoval smlouvy a dohody! Na to si odpověz sám.

zdenek54

20. 02. 2026, 10:40

Pepík Knedlík


Cikán!

Azor

20. 02. 2026, 11:58

Czertik.
"ten tvuj milovany iran dostal od amiku tak moc press hubu ze cryatolah rychle skemral o to, aby amici na nej neutocily."

Jo,jo,oni mu tak dali USA přes hubu,že tam jsou zase???? Co vlastně chtějí ničit??Když tam už to, o co šlo (at. výzkum)už zlikvidovali??
Zkuste to tady těm co umí přemýšlet vysvětlit!!! Budou tři opičky???

Nejste nic jiného než grafoman,píšíci nic neříkající blemty a štěky!!Jako ti psi co štěkají na karavanu!!!

S vaší "inteligencí"a "maturitou"si neuvědomujete,jak se tu zesměšňujete.

Salut.

Kyjev01

19. 02. 2026, 12:55

Jdi se vycpat russká knedle

Pepík Knedlík

19. 02. 2026, 13:35

Kyj-pyj
Ty mě vyhul, ale nejdřív si vyndej protézu ty debile :middle_finger:

Marty

20. 02. 2026, 06:08

Pepík Knedlík
jak chlapácký ubožáku

Slavoslav

19. 02. 2026, 07:24

imho by ma zaujimalo ako to je s podpisanymi dohodami a ake sankcie tam hrozia za pripadne zruseie objednavok ktore su na roky dopredu. F-35 by som uz ako europan nekupoval skrz bezpecnostne riziko ktore to prinasa

zdenek54

19. 02. 2026, 07:34

Slávomann


A na čo tě to zajímá? Zaplatíš ty sankce, Máš snad NATO..z drátování už dost?:grin:

Marty

19. 02. 2026, 07:46

Slavoslav
no, dost těžko říct, náš (nebo vlastně váš?) premiér se vyjádřil že zrušení nákupu by stálo 30 miliard, otázka je kolik z toho je sankce u dodavatele a kolik u dodavatelů dalších upráv, už uskutečněný výcvik personálu který by ztratil hodnotu atd... když je obchod tak daleko tak se z toho už blbě couve, ale souhlasim že by to mělo být varování pro ostatní, dát raději přednost vyžšímu počtu evropských strojů 4++ než F-35, čistě technické obtíže jako je radar se asi stihnou vyřešit než příjdeme na řadu, ale otázka je dalšího servisu, resp dílů, pokud bude v USA současná nebo obdobná administrativa

Slavoslav

19. 02. 2026, 07:53

Marty

ono sa uvidi, ako dopadnu dalie volby v USA, ale nejaky posun pri novych tendroch tam uz badat a Trump americkym zbrojarom spravil medvediu sluzbu kde sa nakup strategickych systemov prehodnocuje a to najma v letectve a PVO

Marty

19. 02. 2026, 07:56

Slavoslav
jo už vícero zemí přešlo s výběrem k jiným dodavatelům, ono asi neni moc překvapenim že tenhle "pan podnikatel" zjevně rozumí obchodu asi jako koza petrželi vzhledem k jeho dřívějším krachům, raději nebudeme rozebírat kdo ho z nich tahal...myslim že nejvíc z toho zatím těží Dassault a Saab

Slavoslav

19. 02. 2026, 08:04

Marty

plus Tahles kde ich SAMPt nahradza v tendroch Patriot. Ostatne toto pekne zrhnul jeden rusak. Francuzsko je krajina ktora ma vyvinute vsetky zbrane na spickovej urovni a ak sa to spoji s ekonomickou a priemyselnou silou zvysku EU co sa tyka skalovania vyroby tak nic nebrani, aby tu vznikla do par rokov dalsia supervelmoc. Tu sa hodi ten Francuzsky nacionalizmus ked si vsetky hlavne kategorie zbrani navrhuju tak, aby ich nik nemohol obmedzovat pri vyrobe ci exporte a maju prakticky vsetko

Marty

19. 02. 2026, 08:56

Slavoslav
tak výhodu maj i v tom že u nich ten vývoj a počáteční výroba maj smysl díky velikosti domácí armády, a spoleh s dodávkama na ně myslim obvykle bude, nedělaj příliš caviků když jde o obchod, s kym přímo nehrozí jim smaotným válka, tomu prodaj cokoliv o co je zájem, což je pragmatické, jen ty dodávky houfnic k nám kapku váznou ale to je naštěstí vyjímka, ty bych se nebál nahradit naší vlastní produkcí, ale ve zbytku bych neviděl problém, navíc sou vcelku ochotní i v mezinárodní spolupráci, při vývoji i výrobě

Slavoslav

19. 02. 2026, 09:19

ano aj nie, stale je to "len" cca 70 mil ekonomika a nebuduju len pozemnu, ale aj namornu zlozku kde sa bavime o jadrovej LL ci spickovych SSBN na dovazok k spickovym pozemnym systemom co su extremne narocne a teda aj drahe prostriedky

Martin F.

19. 02. 2026, 10:01

a které že to konkrétní země to mělý jako být? Ono totiž každá takova země má své Babiše a Okamury, ale pokud vím, reálně nikdo neodstoupil ani o tom neuvažuje a naopak Dánsko chce svoji flotilu F35 ještě rozšířit. Ano, to Dánsko, kterému Trump vyhrožuje kvůli Grónsku. Španělsko je zas ve fázi výběru, nic nemá podepsané a pokud nekoupí F35B, tak ta hrjich letadlová loď zkončí bez letadel. Panové, klid prosím, nečtěte novinky.cz a přeneste se přes hedno volební období amerického nepovedeného prezidenta.

Slavoslav

19. 02. 2026, 10:10

Kanada sa chysta odskocit od zvysku objednavky ktoru este nezaplatila, uvidime ako to dopadne. Sapnielsko v auguste 25 oficialne vyradilo F35 z konkurzu. Cim nahradia Harrier je otazne, mozno aj nicim a vyuziju miesto pre vrtulniky

Marty

19. 02. 2026, 10:14

Slavoslav
eventuelně vrtulníky v kombinaci s drony, ono jim nic moc jiného nezbyde, tak že to už sou dva zákazníci co si to rozmysleli a celkem je chápu, u dalších budoucích je otázka zda jednoduše nevyřadí F-35 už z počátečních úvah, samozřejmě že po výměně administrativi ve Washingtonu by se to mohlo otočit, otázka je na kolik u koho ztratí reputaci, rozhodně jí současná situace neprospívá

zdenek54

19. 02. 2026, 10:38

Slávomann


Vedeš zde snad poraženecké názory? :rage::rage:

Czertik

19. 02. 2026, 19:06

marty

jenze soucasne konflikty, at uz to co predvedl izrael spolu s amiky a pak indove s cinou/pakistanem, tak to jen dokazuje ze letdla 5 ci 6 genrace sou jedina cesta vpred.
4 gen, at jakoliv dobra, 5 gen konkurovat nemuze.

a sance ze evropa bude mit svuj vlasni letoun 5 ci 6 gen...sou celkem male.

Marty

20. 02. 2026, 06:11

Czertik
nejsou vůbec malé, spíš je otázkou kdy, ono to škálování na generace je přece jen trochu zavádějící, nebo ty se obáváš že v praxi Su-57 jako oficielně stroj 5. generace absolutně převyšuje Rafal/Typhoon/Grippen o tolik že by neměli šanci se s ním střetnout? zátím tomu nic nenasvědčuje

Czertik

20. 02. 2026, 11:12

marty

tak jenom rusove oznacuji su57 jako 5 generaci, vsichni ostatni maji o tom vazne pochybnosti, hlavne co se tyka stealth.

zeptam se te, kde by si radeji sedel v aicke f35 nebo rafalu, eurokridlu kdy by se tyhle 3 utkaly proti sobe naostro ?

musketer

23. 02. 2026, 05:29

F-35 je bez satelitů k ničemu. Pomalá neohrabaná kraksna. Ani zázračná F-35 nevidí za horizont. Satelity jsou nezbytné. Proto mohou USA svým neposlušným spojencům F-35 "vypnout". Některé armády si toto uvědomily. Pozdě, ale přece.

xemir

19. 02. 2026, 08:01

Nikdo nic rušit nebude. ČR by přišla o peníze a Babiš o čísílko na trumpetku. Jasně že u F-35 je problém náhradních dílů a  upgradu software. To se ale dá kompenzovat. Naše F-35 se mají zčásti sestavovat v Itálii, kde se některé díly budou vyrábět.. Možný upgrade software v rámci Evropy je dobře popsán - https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-software-f-35-muzeme-prolomit-jako-iphone-a-aktualizovat-ho-bez-usa-prohlasil-nizozemsky-tajemnik-40562850. Zůstává problém se servery plánování bojových akcí, ty jsou umístěny v USA. Všechno, ale jde řešit.

Marty

19. 02. 2026, 08:07

xemir
tak ne jen Itálie, clekově se v Evropě už teď vyrábí valná část dílů a má se to navyšovat, ale pořád to není vše, u nás je na odstupování pozdě, ale pro řadu zemí kde se eště nic nestihlo podepsat je to další důvod vyřadit stroj z tendru, tak jako Kanada a další
Babiš je šašek, za předchozího premiérství je sám prosazoval, fotil se v kokpitu, jen šel do opozice tak to bylo fuj a teď se jich zase drží, ten chlap pro další návštěvu u trumpet udělá cokoliv, ne jen že je to vocas, ale obávám se že už taky začiná senilnět, ale co se dá dělat, vyhrál, tak vládne

Slavoslav

19. 02. 2026, 08:13

xemir

ta otazka bola vseobecna, nevztahovala sa len na CR. Ked dokazal Iran v horsej pozicii udrzat operacne nasaditelne F-14 tak je velmi pravdepodobne, ze EU by dokazala udrzat F35 letuschopne aj bez USA a vyvinut alternativne nahradne diely. Problem by nastal keby USA zamerne sabotovali SW tak nahle, ze by doslo k velkym skodam na strojoch a neodhytilo sa to vsac. Ale na to mame rozviedky

xemir

19. 02. 2026, 08:31

Tu Itálii jsem použil jenom proto že u nich dochází k finální montáži. Jinak spolu s Itálií nejvíc vyrábí Nemecko, Holandsko, Belgie, Británie ale i Dánsko a Finsko. Slavoslave máš pravdu s náhlým úmyslným výpadkem softu od amíků, ale tím by za 1. skončili s prodejem jakékoli vojenské techniky a za 2. bych firmy v Evropě nepodceňoval. Málokdo ví že první moderní datalinky provozoval Gripen díky jejich firmě Ericsson. Američané se za nimi loudali.

Slavoslav

19. 02. 2026, 08:38

xemir

ja EU firmy nepodcenujem ani nahodou a viac krat som tu hovoril, ze tu mame vyvinutu techniku minimalne na urovni USA, casto lepsiu a staci naskalovat vyrobu comu Trumpeta vyrazne pomohol. Jedine kde v serii zaostavame, ale nie je to nieco co by nas diskvalifikovalo je 5gen stihac a takticke balisticke rakety kde sa na oboch pracuje. Balisticke rakety v pripade nudze mozu byt do par mesiacov. Rafale a EF su zas tak dobre masiny, ze by nase nebo dokazali ubranit i ked je to "len" 4++

xemir

19. 02. 2026, 08:42

Pravdu máš.

Marty

19. 02. 2026, 09:18

Slavoslav
tak ono 5.generaci mimo NATO a pár zákazníků jako Izrael atd... má jen Čína a z té je to k nám daleko, od těch cca 30ti? Su-57 bych se zásadního ohrožení pro zbytek kontinentu nebál

Slavoslav

19. 02. 2026, 09:23

Marty

+ 5ta generacia automaticky neznamena vyhru, najma ak sa s nou stretnes na domacom bojisku nad EU kde by kazdy potebcialny protivnik co je nimi vyzbrojeny musel spoliehat na predsunute zakladne ktore by nasimi zbranami boli zranitelne vratane americkych LL. Iste dokazali by nam stazit zivot, ale nie vybojovat air superiority nad kontinentom

Marty

19. 02. 2026, 10:16

Slavoslav
s tím souhlasím, navíc do střetu nad vlastním územím se musí automaticky počítat krom domácího/spojeneckého letectva i veškerá pozemní PVO, ta je při součtu na slušných číslech a jde stále dopředu, zatím pomalu ale tempo se navyšuje, v počtech i kvalitě

zdenek54

20. 02. 2026, 10:43

xemír


Pán je poradce na MNO ? :thumbsup: