EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Fenomén TATRA 805

 19. 01. 2020      kategorie: Vojenská technika      22 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Dnes již legendární lehký terénní nákladní automobil Tatra 805 (slangově Kačena, Kvíčala) byl vyráběn automobilkou Tatra (později AZNP Mladá Boleslav, Závody V. I. Lenina Plzeň a Avia Praha) v letech 1952 až 1960. Byl vyvinut především pro potřeby armády na základě speciálního zadání. Armáda požadovala automobil schopný jízdy v těžkém terénu a s vysokou tažnou silou.

1280px-BAHNA_2018_-_066_crop
Foto: Skříňová TATRA 805 | Wikimedia Commons

Podvozek T 805 konstrukčně navazoval na podvozky předešlých prototypů speciálních terénních automobilů T 803 a T 804; využito bylo všech jejich předností. Hlavním rozdílem však bylo použití trambusové kabiny; to si vyžádalo změnu polohy místa pro řidiče. Podvozek Tatry 805 byl ukázkovým příkladem konstrukce pro použití v terénním automobilu. Byl tvořen páteřovým rámem, na který vpředu i vzadu navazovaly rozvodovky náprav. Nápravy byly výkyvné, s redukcemi v kolech, což umožnilo snížení namáhání poloos, zvětšení světlé výšky vozidla, zvýšení celkového převodového poměru, a tak i maximální tažné síly. 

Tatra 805 byla typickým nákladním vozem Československé lidové armády, kde byla využívána v mnoha provedeních. Nejrozšířeněší verzí byl valník, dnes se však častěji setkáme s vozidly s různými skříňovými nástavbami (rádiovůz, sanitka, nebo vozidlo se speciální skříňovou nástavbou určené pro hasiče). Ze speciálních verzí je možno zmínit například cisternové vozidlo, nebo odlehčené vozidlo s plátěnou střechou kabiny určené pro výsadkáře. Na podvozku Tatry 805 bylo postaveno i lehké obrněné vozidlo OA-82 Jarmila. Vozy používala i tehdejší Veřejná bezpečnost.

1280px-BAHNA_2018_-_071_crop
Foto: Valník TATRA 805 | Wikimedia Commons

V civilním sektoru byly T 805 využívány také jako rozvážkové, či zametací vozy, vozidla se speciálními skříňovými nástavbami typu furgon v nápadné stříbrné barvě, která používal například československý film. Ke konci éry životnosti T 805 vozidla v provedení valník sloužila ve městech při rozvozu uhlí. Takovéto využití čistokrevného terénního automobilu však bylo dost nehospodárné. Vozy vyřazené z armády byly často dále používány dobrovolnými hasičskými sbory.

Tatra805_Lorry
Foto: TATRA 805 – výsadkářská verze (v pozadí valník) | Wikimedia Commons

Snad nejslavnějšími Tatrami 805 jsou speciály lakované pro známé cestovatele – stříbrně-rumělkově červeně (čalounění zelená kůže) Ing. Zikmunda a stříbrně-modrá metalíza (béžová kůže) Ing. Hanzelku. Vozy mají mj. vyšší čelní skla, dělená skla dveří (výklopná větračka vepředu), determální skla, tepelně izolované povrchové panely, některé palubní přístroje T-603, včetně volantu vyztuženého ramenem navíc atd. První z těchto vozidel je v současnosti ve sbírce firemního muzea Tatra v Kopřivnici a druhé, rekonstruované z vraku, je v soukromé sbírce Karla Lopraise. K vozidlům náležely také vleky nosnosti 3/4 t s nájezdovou brzdou.

V současnosti se různé verze Tatry 805 v hojném počtu vyskytují na srazech majitelů vojenské techniky, i na setkáních majitelů vozů značky Tatra. Jezdí s nimi i mnoho jezdců v truck-trialových soutěžích, kde tyto upravené vozy patří ve své kategorii k nejlepším.

Všechny 3 vozy v níže prezentovaném videu jsou naprosto unikátní. Kačenu z roku 1952 jsme zachytili na Výstavě vojenské techniky na Mladecku u Opavy. S dalšími dvěma skvosty z roku 1957 a 1959 absolvovali chlapi z Klubu terénních vozidel 4x4 Havířov výcvik na technicko-terénním polygonu Centra bezpečné jízdy LIBROS Ostrava. Čistě pro zajímavost, sečteme-li dohromady stáří těchto 3 vozů, dostaneme se k číslu 192 let! 

Video: Fenomén TATRA 805 / YouTube

Na třetí místo mezi cestovatelskými vozy Tatry 805 patří Tatra 805 Expediční, která od roku 1989 do roku 2011 projela Afriku, Asii, Austrálii a Ameriku (Jižní). Na svých cestách najela více jak 60 000 km.

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Honza

30. 03. 2022, 18:21

Nikde jsem se to nedočetl, ale když se tak koukám, tak kabina byla použita i na Pragu.

Korek

06. 02. 2020, 22:02

S kačenou s Třincem jsem jezdil na vojně, 80-82. Motor chudák měl co dělat, ale když se dal předek, uzávěrky a redukce, tak vyjela skoro všude. Když se rozjela, tak to šlo i 90, ale ubrzdit ji bez posilovače bylo peklo. A samozřejmě řazení, ne každý to dal bez počítání zubů.

Efa

24. 01. 2020, 17:34

Pro Pavla Němce. Co tím básník chtěl říci.

Jura

21. 01. 2020, 20:02

Nejlepší klump co jsem měl, takhle zkombinovat skvělé a špatné vlastnosti do jednoho auta se jen tak nevidí. K požadovanému účelu skvělý podvozek, kabina na svou dobu ok. Motor je spíš špatnej vtip, bez nákladu to ještě jde ale přecejen je to tak trochu na vození nákladu, spolehlivost, odolnost a životnost žádná, na tu tragedii navazuje tragická spojka která jde trochu zachránit kevralovou lamelou. V terénu super hračka na njaký trial, pokud se to naloží a má to sloužit tak konec, na co je potřeba trochu se rozjet nebo krouťák konec. Zdá se to jako ideální auto k baráku na odlehlé vsi ale nejni, tím je Vejtřaska která je až zbytečně velká, ojíždí deset gum najednou přesto je stokrát lepší. K tomu aby to bylo skvělé auto by přitom stačilo relativně málo.

mirek225

21. 01. 2020, 12:41

Na vojně to bylo se spotřebou jedno, v civilu by majitel rychle hledal změnu..

Zdenek

21. 01. 2020, 11:19

​..Nejsem řidič ale měl jsem možnost v roce1969-1971 jezdit u okresní správy spojů Trutnov jako spolujezdec v montážní četě . Do dneška vzpomínám kde všude jsme v horách vyjeli jaké terény jsme překonávali abychom se dostali k místům poruch. Dovezli materiál na opravu dráty, sloupy. Když jsem se vrátil z vojny, Kačena byla pryč. Už žádné auto Kačenu nenahradilo. A že jsme měli možnost nějaká vyzkoušet a ani Praga V3S neuspěla.

mike

20. 01. 2020, 18:40

slouzil jsme v Nepomuku protiletadlovy utvar 7470 , druhy rok po zruseni praporu PTP , Tatry 805 ,jsme meli jako Trinec , sanitu , podvozkova skupina byla perfektne konstruovana , velkym hendicapem byl motor, ziji v kanadskem Ontariu a vlastnim Tatru 805 jako hobby vozidlo, vymenili jsme motor za Ford 3500 ccm , ve zdejsich terenech je tento stroj absolutni 1. jedinou nevyhodou je  ze nemam posilovac rizeni coz je nekdy obtizne .

Efa

20. 01. 2020, 12:19

Velkým problémem byly brzdy. A občas problémy s olejovým chladičem. Když jsem odcházel v roce 76 do civilu tak mě do vojenské knížky zaznamenaly, že jsem v průběhu dvou let najezdil s T 805, 34000 km. Což byl na tehdejší dobu výkon.

ZDryba

20. 01. 2020, 11:47

No to bylo zázračné auto používali jsme ji /kačenku/ na vojně všude kde se dalo nikdy nás nevyšplouchla ,akorád byla pořád horká .

Efa

20. 01. 2020, 11:09

Třinec byl předchůdce radiostanice R 118 s dálnopisem ale toto zařízení už bylo na podvozku Pragy V3S. Na prvním snímku je zmíněná stanice Třinec.

Efa

20. 01. 2020, 01:33

V létě norma 34 litrů a v zimě 41.

Zdeněk

20. 01. 2020, 00:00

Myslím, že hlavní problém byl v přetáčení motoru. Ona byla konstrukční maximálka myslím 60, nemělo to omezovač otáček, ani otáčkoměr, takže to jelo i přes 90, zvuk jak turbína a po 100km podpálené ventily , asi i vydřené pístní kroužky a motor zralý na generálku. Ze tří vozů z Berouna do Trenčína dojel vlastní silou jeden. Jenže po generálce je hnali zpět stejným způsobem. Nerozumné mládí. Naštěstí pro tahle auta už uložená technika, která nevyjížděla. Ale bohužel jsem viděl i video veteránů, kde je taky tak trápili. To by nevydržel žádný motor.

Lada

19. 01. 2020, 21:52

No vodtahal jsem jich na tyči do zlatovců na slovensko za v3s tzv neurekom. kdo tomu nerozumí, nebyl na vojne ja  jo v lipníku nad bečvou lp 1980 -1982 na 14. rotě kluci vozvite se za npr. gondára nebo na ROTE čau kuci váš spolubojovník Laďa:stuck_out_tongue:

Pink

19. 01. 2020, 21:11

Josef Volfík
...v letech 1952 až 1960...
Přiznám se, tomu nerozumím. Prosím, nerozumím autům a nemám řidičák. Ale v budovatelských románech, kde naši hrdinní pohraničníci střežili naši západní hranici před diverzanty, kteří chtěli rozvracet, tak vždycky čtu, že k útvaru někdo vždycky přijel na kačeně. A to bylo ještě před rokem 1948, kdy kompartia slavně zvítězila. Nebo, rok, dva potom. Na čem tedy soudruzi přijeli a v čem odvezli ty zlotřilé imperialistické diverzanty?

Qincey

19. 01. 2020, 21:01

GO se dělala v Trenčíně.

MildaS

19. 01. 2020, 19:48

Tatra 805 je opravdu zajímavé vozidlo. málo známá verze je tzv. štábní. Pokud by se vyráběla seriově a zdokonalovala, měli bychom dnes vlastní HMMWV.
Pro Hrd: kačena je jen o rok starší než véeska. V době jejich vzniku tu už vládl socialismus a tak je přirozené, že se snažili používat stejné díly kde to jen šlo. Nač vyrábět různé kabiny, když ta jedna posloužila oběma vozidlům. Voják se tam vešel vždycky.
Pro CZECHcz: Do kačenek se ještě nedávno dával motor a převodovka z Unimogu. Není to taková vzácnost ještě dnes potkat 805 na trucktrialu

CZECHcz

19. 01. 2020, 18:56

krásný, ale poruchový stroj. Měl sem ho nějakou dobu, ale sežral při jízdě i babičky kolem silnice. Poruchovost katastrofální už na dobu výroby. Měl sem i období zachovat konstrukci, ale nacpat tam jiný motor, bohužel odpor převodů při stejně spotřebu nijak neuklidnil.

roderich

19. 01. 2020, 18:39

Z Linda,
nesmíš se dívat na ptákoviny, co nemají nic společného s technickou historií, ve filmech toho jezdí, Rusové s V3s, hned na počátku války s jeepy , poválečné radiostanice, upravené tanky, modely letadel ... a jiné. Ale chápu, kde sehnat originály a běžného diváka to netrkne

Efa

19. 01. 2020, 17:52

Byl jsem na vojně 1974-1976 celé dva roky jsem jezdil s Tatrou 805. Mimo jiné se generálkovaly na Slovensku ve Zlatovcích nedaleko Trenčína. Kam jsem jich několik vezl tam a zpět na útvar, kde jsem v tu dobu sloužil. A jelikož verze se kterou jsem jezdil , byla RDS-66. Což byl směrový bezdrátový telefon, tak se jezdilo v dosti náročném terénu. S klidem mohu říci že za celé dva roky , co jsem byl na vojně, tak se nikomu nepovedlo kačenu položit na bok. Pokud se to tedy někomu povedlo, tak to totově byl nějaký hazardér, kterých dnes a denně jezdí po silnicích mraky.

Hrd

19. 01. 2020, 17:41

Jo, a ještě pro zajímavost, motor v kačeně byl tentýž, co ve vládní limuzíně Tatra 603. Kvílivý zvuk nevydával sám motor, ale jeho chladící ventilátory (taktéž jako u trabantu, nebo ostatních tater a vétřiesek). A kabina T 805 byla později použita pro Pragu V3S - jen k ní přidali haubnu. Proto má vejtřaska stejně vykrojené dveře, i když pod nimi nemá kola. Takže T 805 je starší než P V3S...

Hrd

19. 01. 2020, 17:35

Kačeny byly hojně rozšířené v armádě, ale přesto nebyly nijak oblíbené. Sloužil jsem u autoroty a s kačenou jezdit bylo za trest. Mimo jiné, hlavně proto, že se ráda v terénu převracela. lehla na bok jako nic. Ona se celkově tak kolíbala, proto se jí říkalo kačena. Zlatá véeska, nebo tatra.

Marty

19. 01. 2020, 15:03

Parádní kára...:o)