EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Masivní posílení tankových jednotek. Polsko nakupuje 250 nejmodernějších tanků Abrams

 15. 07. 2021      kategorie: Vojenská technika      66 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Nákup nových tanků nedávno potvrdil místopředseda vlády Jarosław Kaczyński. Polsko obdrží 250 kusů nejmodernějších amerických tanků Abrams za více než 23,3 miliard zlotých (více než 135 miliard korun). Financování proběhne nad rámec výdajů na obranu.

50696197796_ba3480186c_oFoto: Nejmodernější verze amerického tanku M1A1 SEPv3 | General Dynamics / CC BY-NC-ND

Informaci o nákupu oficiálně oznámili místopředseda vlády Jarosław Kaczyński a ministr národní obrany Mariusz Błaszczak během návštěvy 1. obrněné brigády ve Wesole. Dodávka tanků Abrams M1A2 SEP v3 by mohla začít již příští rok. “Máme pro vás velmi dobré zprávy. Naše armáda za krátkou dobu - první dodávky, pokud vše dobře začnou příští rok - bude brzy obohacena o velké množství nejmodernějších tanků Abrams. Jelikož se jedná o nejnovější verze, má je ve výzbroji i americká armáda. Jedná se o nejmodernější tanky, které jsou schopné manévrovat, bojovat a střílet s velkou přesností a vysokou účinností. Jedná se o novou kvalitu, pokud jde o vyzbrojování našich pozemních sil. Těchto tanků bude dost na to, aby byly vytvořeny nejméně 4 tankové prapory,” sdělil Jarosław Kaczyński při návštěvě brigády. 

Ministr národní obrany Mariusz Błaszczak doplnil, že stejné tanky budou uloženy v chystaném americkém skladu v polském Powidzu. Také doplnil, že novými Abramsy budou vyzbrojeny 1. obrněná brigáda “Warszawska” ve Varšavě a 19. mechanizovaná brigáda “Lubelska” v Lublinu, čili budou ve stavu 18. mechanizované divize “Żelazna". Program zahrnuje také podpůrná vozidla, výcvikový a logistický balíček a velké zásoby munice.  Generál Jarosław Mika doplnil, že Polsko nakoupí také větší počet programovatelné munice a rozsáhlý simulátor. 
 
Abrams SEP v3 je nejnovější verze, americká armáda objednala již 550 kusů těchto strojů. Jedná se o hloubkově modernizované stroje M1A1, ze kterých zůstalo v podstatě jen šasi a kanon. Všechny ostatní prvky byly buď nahrazeny, nebo hloubkově modernizovány. Nový Abrams má signifikantně silnější pancíř, čímž jeho hmotnost vzrostla z původních 57 tun na 67 tun. Kompletně vyměněna byla elektronická výstroj stroje, včetně komunikačního uzlu, velitelských přístrojů i systémů řízení palby. Nová elektrická architektura umožňuje do budoucna modernizaci i jednotlivých komponentů bez nutnosti pořizovat novou architekturu, prvky budou kompatibilní. Abrams SEP v3 obdržel také nové diagnostické systémy, pomocnou napájecí jednotku umístěnou pod pancířem, stejně jako systém Ammunition Data Link, který umožňuje kombinovat systém řízení palby tanku s novými typy munice: průbojnou proti tankovou střelou M829A4 a programovatelnou municí XM1147.Programovatelnou munici lze naprogramovat na určitý typ úkolu. XM1147 má možnost tří programů - výbuch ve vzduchu, který lze využít například při střelbě proti živým cílům - střela vybuchne ve vzduchu a vytvoří velké množství střepin, které zabijí nepřátelskou pěchotu, dále dotyková exploze, kdy granát vybuchne při dotyku s cílem. Posledním programem je zpožděná dotyková exploze, čímž se docílí zpožděného výbuchu po dotyku s cílem, například granát vybuchne až při průstřelu betonové zdi. Programovatelná munice tak v sobě snoubí čtyři tankové granáty, díky čemuž zjednoduší logistiku, nakládání munice a odpadá díky tomu výběr munice pro zrovna plněný úkol.  

Tank také obdrží novou zbraňovou stanici CROWS-LP. Nový model termokamery FLIR obdrží jak velitel, tak i střelec, podporující možnost hunter-killer. Pohonnou jednotkou zůstává i nadále plynová turbína AGT-1500, která má sice vysokou spotřebu paliva, zároveň ovšem “zkousne” i méně kvalitní, či odlišné palivo.  Do tanku tak můžete nalít například benzín, naftu, či letecký benzín bez starostí.  
 
Tank Abrams SEP v3 je novým tankem, jeho samotná sériová výroba se rozjela na přelomu let 2017 a 2018. V rámci rozpočtů schválených Kongresem na fiskální rok 2018–2021 byla financována dodávka více než 550 těchto tanků, včetně „rekordních“ 171 kusů v roce 2020, a pro fiskální rok 2022 požaduje armáda dodání již jen 70 vozidel. To znamená, že zpomalení výroby pravděpodobně uvolní kapacity pro potřeby exportu. Kromě Polska má nové tanky objednané také Austrálie, která objednala 75 tanků, 29 ženijních tanků (M1150 Assault Breacher Vehicle), 18 mostních tanků (M1074 Joint Assault Bridge)a 6 jeřábových tanků (M88A2 Hercules Combat Recovery Vehicle). Je třeba také poznamenat, že více než 80 Abramsů v této verzi, které již byly objednány, má být rozmístěno v Army Prepositioned Stock, který se staví v polském Powidzu, zprovozněn by měl být v roce 2023 nebo 2024. 

Zdroj: General Dynamicsovertdefense.com, defence24.pl

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Milouš

23. 02. 2022, 12:40

Kdyz nakupují poláci americke tanky ,tak mi by jsme měli nakupovat izraelské merkavi mk4 ,kdyby nám je chtěli prodat ,do jiného tanku bych nevlezl ,naše jsou jistá srmt a americkému tanku abrams vůbec nevěřím ,že je tak dobry jak píšou a německé tanky maji dobry kanóny, jinak ochrana posádky už tak dobrá není, pač nesmí od 2 světové války stavět těžké tanky a to se nekde musi projevit . Leopard má výbornou palebnou sílu a obratbost ,ale to vse na úkor ochrany posádky.. chci merkavu mk4 a klidne pojedu proti Rusům bránit naší vlast ,do těch našich plechovek či šrotu nevlezu a jen to ždíme peníze ,kterých moc nemáme..

Monarchista

28. 12. 2021, 11:44

Nebojte se, pobaltské republiky jsou bohaté a čile s Ruskem obchodují. Samostatné Polsko se svým zbrojením je největší nebezpečí pro Evropu. Jejich dejinné představy jsou opravdu naivní a pokud Polsko vytvoří údernou pěst NATO jsme i my v hrdeli. Proč? Pro polské choutky ovládnout Rusko? No uvidíme. Rusové je nachávají uzbrojit. Ale jsou to ne přiliš příjemní lidé. Do Waršavy jsem více jak pět let jezdil.

Ještěr

08. 12. 2021, 12:21

Když si čtu vaše komentáře tak se divím jak někteří zapomínají na dějiny kterými se tu každý ohání. Myslíte ty bratry kteří nechali zmasakrovat Němci Varšavu jen aby mohli v polsku vládnout komunisti, kteří zmasakrovali tisíce lidí v Budapešti v 56 roce kteří v 68 okupovali československo. Bylo to osvobození nebo jsme vyměnili jednu okupaci za druhou. Nacistické lagry za komunistické. Ukrajinci si nemyslí že Rusové jsou bratři když jich Stalin nechal miliony zemřít hladem protože nechtěli zakládat družstva. Zkuste se podívá na Wikipedii jak velkou pomoc dostali z ameriky. Rudá armáda by chodila pěšky a bosa.

Czert

23. 07. 2021, 11:10

Karlik
Je pekne ze pirad citujes borovskeho jak prestal byt panslavistou, ale nezapominej, nikdy neprestal povazovat germany za smrtelne zlo vuci cechum.

Czert

23. 07. 2021, 11:02

Vetrnik
V necem mas ptavdu, v necem ne.
Ja rusum budu navzdy vdecen pred tim, ze nas v 45 zachranili pred vyhlazenim ze strany nemcu, ale budu je navzdy nenavidet za invazi v 68.

Utok ze strany ruska nani tak nepredstavitelny.
Sem si jisty ze 99,99% ukrosu rusy az do 2014 za hrozbu nepovazovaly, ale pak ejhle, kde je krym a vychod republiky?

Ano, jiste ze spousta nakupu acr nedava smysl, ale vedeni tam dosadili cesti politici co je cesi zvolili, ne amici.

Větrník

22. 07. 2021, 22:54

Chudáci Poláci, chudáci pobaltské republiky Sovětského svazu, chudáci členové Varšavské smlouvy v Evropě, chudáci v Česku, je smutné že se nikdo neponaučil z poslední války, je neuvěřitelné koukat na to, jak šmejdi amíci manipulují ekonomikami těchto států, vnucují jim své zastaralé kostitřasy, zaručují servis, ochranu před útokem. Útokem ze strany Ruska? Tomu máme věřit? Jsme dnes naživu jen díky Rusku, jinak každý z nás skončil v lepším případě jako pomocný dělník Třetí říše, hůře, přímo v plynu. Přepisují se dějiny, slavíme osvobození američany, oslavujeme a stavíme pomníky vlasovcům, Metnar nakupuje vyšrotované vrtulníky, houfnice s dalekým dostřelem. Proti komu chce tento pán střílet? Mimochodem se mi zdá, že na fotkách švidrá, nemůže tedy ani pořšádně zamířit. Jsme Slované, ne zápaďáci a to, co pár lidí v současné politice státu dělá, je vlastizrada. Česká republika patří na východ a vždy tomu i tak nadále bude. Tam máme bratry a sestry. Ne v Německu nebo v Americe. Nejsem žádný ruský troll, je mi však dost let a na rozdíl od mnoha lidí si pamatuji. Každý stát při svém vývoji učinil chyby, i osudové. To však neznamená, že zradím a budu střílet na lidi ze státu, který nás zachránil a osvbobodil. Nikdy. Česká republika je v poslední době manipulována prozápadními trolly a to na úkor její samostatnosti, průmyslové vyspělosti, kulturního bohatství, šikovnosti lidí, jsme likvidováni EU a zneužíváni v NATO. Tady pořád platí známé heslo " Lidé bděte", vzpomeňme na varování při volbách. Ahoj.

Petr Hertel / ČERT

21. 07. 2021, 20:15

Czert: ---- Jenom s tím Finskem, tak máš pravdu, že Rudá armáda v roce 1944 nevstoupila do Helsinek, a je fakt, že SSSR si vůči Finsku v podstatě vystačil s tím, čeho nabyl už za té zimní války. V tom roce 1944 si Rusové třeba najali poloostrov Porkkala, nedaleko Helsinek, jako strategicky položenou základnu při Finském zálivu, kterou pak Finům vrátili v roce 1956. To Finsko se stalo vázáno na SSSR smluvně (Smlouva o přátelství, spolupráci atd.), ale už třeba jen tohle, spolu s politickými aktivitami finských komunistů (a což zase na druhou stranu uvádělo do stavu jisté pohotovosti finskou armádu i policii), tam vedlo k určitým obavám z přibližně takového scénáře, k jakému došlo právě u nás v únoru 1948...

Czert

20. 07. 2021, 11:21

Omny
Ale stale si nevysvetlil v cem a proc sou polaci nebezpeci pro cr.
A ze polaci kaslou na prikazy eu?
Se jim divis, kdyz eu se chova se svymi prikazy a zakazy jako sveho casu sssr a rvhp?

Czert

20. 07. 2021, 02:02

Hertl
No, tak finsko podle me nejde pocitat, jednak ono neuvitalo v hlavnim meste sovetske vojaky, takze zadny politicky a stranicky kolotoc, druhak uzemi a vojenske jistory co soveti potrebovaly si uz na finsku ziskaly v zimni valce, tretjak po valce finove meli politiku chceme na uapad, ale jen tak malo, abychom nenastvali ruskeho medveda a nekousl nas do zadku ktery na neho vystrukujeme, a tuhle pitiku opustili az po kradezi krymu v 2014. A ctvrtjak, finsko lezelo v nedulezitem smeru studene valky, cili nebyl duvod pro rusy se tam nejak angazovat.
Co se tykamadarska, tak ano, tam vyvoj byl prekvapivi, nejen svobodou na predchozi pomely, ale i povalecne. Vsak taky na to svoje novatorstvi doplatili v 53.
Co se tyka csr, tak realita ukazala, i ta dnesni, ze o moc se realne uchazi max 5 stran, zbytek nema sanci se dostat do parlamentu.
Takze osekavani a slucovani melo jisty smysl, byt to povalecne usporadani nebylo idealni, ale porad plati ze demokracie se lepe dela ze dvou a vice stran nez jen z jedne - byt madari to po 45 kupodivu nejak dokazali, to se jim musi nechat.
A co se tyka agrarniku, tak ten jejich pristup, ktery se zacal formovat uz od 36 - je nam jedno, kdo je vrchni sef, at uz cesi, nemcinebo habsburk, hlavne at mame klid na politikareni a podil na vlade, nemohl projit. A i dnes by to neproslo. Prece jem cesi jeste dokazi rozlisit mezi stranou co je pro-eu a ktera by by prijala nadvladu eu bez namitek.

Petr Hertel / ČERT

19. 07. 2021, 23:36

Czert: ------ Možná otázka... (???) Beneš v každém případě tou svou exilovou politikou ve válečných letech jasně navázal na kontinuitu I.Republiky (a to i když ta tzv. lidová demokracie v ČSR od 1945 do Února 1948 už jistě nebyla tak pluralitní a demokratická jako do roku 1938)... ------- Tak to srovnání s těmi ostatními státy... Jistě, že v takovém Polsku, Rumunsku, Bulharsku ten nástup komunistické diktatury byl zcela jasný už před námi... Na druhou stranu, do sovětské velmocenské sféry připadlo bezesporu i Finsko, které do příměří v roce 1944 otevřeně válčilo se SSSR (a při vnitřním napětí tam si v poválečných letech nakonec uchovalo pluralitní demokratický systém)... ------- Otázka, do jaké míry s námi v tomhle ohledu může být srovnatelné Maďarsko... Tam se ke konci roku 1944 zformovala, proti vládě fašistických Šípových křížů v Budapešti, prosovětská vláda v Debrecíně. Na rozdíl od nás tam pak i po roce 1945, tak mj. i jako v oficiálně poražené zemi, zůstávala sovětská armáda. Přesto byl ale v Maďarsku tehdy nastolen systém jistě demokratičtější ve srovnání s dřívější horthyovskou érou, a mimochodem, nejsilnější stranou tam byli malorolníci (něco srovnatelného s našimi agrárníky, kteří ale byli u nás v roce 1945 zakázáni, a můžeme asi spekulovat, do jaké míry to bylo jenom kvůli jejich politické roli vlastně už od Mnichova 1938)... No ale stejně i tam komunisté v letech 1947/1948, pomocí postupné tzv. "salámové taktiky" (jak tomu říkal sám jejich šéf Mátyás Rákosi), nakonec nastolili vlastní (a Stalinovi loajální) diktaturu.

Czert

19. 07. 2021, 00:36

Hertl
Co se tyka benese a jeho sovetske politiky, ta byla rozumna jak pred valkou, tak i za valky.
Staci se podivat na staty, co vuci rusum nemeli "kolaborantskou" politiku, ty meli rovnou diktaturu v 45.
Takze benes dal csr 3 roky na to, aby se rozmyslela .
A co se tyka podkarpatske rusy,
tak tu stalin primo ukradl v rozporu s cesko-sovetskou smlouvou z 1943 z moskvy.

Czert

19. 07. 2021, 00:32

Mxm
A jediny, klidne i nerozumny, duvod proc by polaci meli chtit tesinsko?

A pokud by se polaci k tomu odhodlali, tak to by se ukrosove, litevci, belorusove melit na pozoru.

Navic, co je dnes na tesinsku pro cr tak vyznamneho?
Dnes cr nema prumysl roku 1938 ci 89.

Badysak

18. 07. 2021, 14:10

MXM
Proč by se za nás mělo NATO stavět proti Polsku? NATO je obranná aliance proti vnějšímu nepříteli. Co se děje uvnitř je problém jednotlivých států jaké maji vztahy s jednotlivými státy a né problém NATO.

Petr Hertel / ČERT

18. 07. 2021, 13:47

Czert: ----- S tou Benešovou "rozumnou politikou vůči Rusku"... Tak tady ale může být otázka, kdy a za jakých okolností... Narážím totiž na to, jak hlavně dneska je módou zdůrazňovat, kterak pak v letech druhé světové války se Beneš vlastně výrazně zasloužil o připadnutí ČSR do sovětské zájmové velmocenské sféry (tady už zase asi byla jeho politika vůči SSSR příliš optimistická), kterak Stalinovi přenechal Podkarpatskou Rus... Pokud se ale bavíme ještě o období mezi světovými válkami, každopádně souhlas s tím, že k těm nedobrým československo-polským vztahům jistě přispěla i jeho, Benešova ješitnost.

MXM

18. 07. 2021, 13:13

czert: jenže mít nostalgii je jedna věc a zcela jiná hromadit vojenské prostředky v rychlém tempu které by ji mohly změnit v realitu. Vojenskou silou už je SRN vs PL dost vyrovnané a výhledově to bude možná víc než parita.
Vojensky jsme tak slabí že na celé naše tankové vojsko by stačil jeden prapor polských Leopardů... Slabost vždy láká mocnější a opět otázka, postavilo by se NATO za nás když by pro USA důležití Poláci zabrali Těšínsko?

Czert

18. 07. 2021, 13:05

Mxm
Ano, v polsku sou lidi co chteji velkopolsko, ale realita je takova, ze je daleko vice nemcu kterym se styska po velkonemecke risi.

Czert

18. 07. 2021, 13:02

Hertl
Co se tyka benese, mam nazor jednoduchy, jeho politika vuci rusku a nemecku byls rozumna, vuci zapadu prilis optimiscka - veril mu - a vuci polsku chybna, tam mel hledat kompromis/spojenectvi misto nepratelstvi.

Czert

18. 07. 2021, 12:53

Mxm
Vidis, a acr stale stavi expedicni armadu nevhodnou k obrane domova a tobe to nevadi.
Ale polaci ti pijou krev.
No ukrosum zase piji krev rusove.

Petr Hertel / ČERT

18. 07. 2021, 12:33

Badysak: ----- Ale tak naznačil jsem, že bych od současného Polska, a ve stávající situaci, nějaké expanzionistické cíle snad nečekal (to už nějaké historické komplexy v tomto směru asi spíš existují třeba v takovém Orbánově Maďarsku); a jinak, taky jistě, že něco, co může na první pohled působit nějakým konfliktním potenciálem apod., tak to asi můžeme najít všude... On ten polský vliv mimo dnešní polské hranice nějak výrazný může být, když třeba v polštině se koná římskokatolická mše v západoukrajinském Lvově, kde má jinak nápadný kult Stepan Bandera (a víme, jak problematické byly zase vztahy zrovna toho s Poláky) - ale to snad samo o sobě problém být nemusí...

Badysak

18. 07. 2021, 02:10

Petr Hertel / ČERT
To ale mužeme říct i o ČR naše minulost je také divoká a v devadesátkách u nás měli lidé různé nacionalistické/monarchistické spolky a kde jsou dnes. Více než obyčejného poláka se bojím Polského nábožeského fanatika a naštěstí to vypadá, že ani těm nepokvete pšenka.

Petr Hertel / ČERT

17. 07. 2021, 22:46

Ad MXM, příp. Badysak ---- Zajímavá poznámka (MXM) o tom "polském komplexu méněcennosti před Ruskem", když si uvědomíme, při té už hodně dlouhé tradici polsko-ruské rivality a nepřátelství, že v raném novověku (16., 17.století) byly polský stát a ta Moskevská Rus ještě tak nějak vyrovnanými mocenskými soupeři, příp. Poláci mohli mít i navrch, a třeba někdy v letech 1610-1612, v době tzv. smuty (dlouhého období rozbrojů a vlastně občanské války v Rusku), načas vojensky ovládali i Moskvu... Jinak, byl bych asi zdrženlivý podezřívat současné Polsko z nějakých přímých expanzionistických úmyslů, ale...??? Tak je možno připomenout, jak se třeba někdy už ne tak dlouho po pádu komunismu v 90.letech (samozřejmě 20.století) hovořilo o polském nacionalistickém hnutí, snícím o "Velkém Polsku" (a což je jistě důležité právě vzhledem k tomu, jak se v průběhu minulosti ten polský stát různě geograficky hýbal a  posouval), "sahajícím od Labe po Dněpr"...

MXM

17. 07. 2021, 21:33

Badysak: podceňujete fanatiky, myšlenka "Velkopolska" stále tiše žije, pořád trpí pocitem méněcennosti před Ruskem, tak by určitě když by se našla příležitost nepohrdli možností "srovnat" své představy o území se slabými sousedy. A představa že by USA dělali jakéhosi smírčího soudce kvůli několika stovkám km2 v ČR a SR či kusu krachující Ukrajiny a zkoušeli na nejvěrnějšího protiruského vazala v Evropě udílet sankce tak jste na omylu. Přes veškerou hrdost i nadutost byli vždy Poláci nástrojem mocnějšího kterému vůbec nevadilo že se ten nástroj o kus ubrousil, hlavně že posloužil účelu... A k tomu účelu polská armáda směřuje - aby bojovala za zájmy zámořského protektora, ztráty pro Pentagon nejsou podstatné, jsou to "cizí ruce" a cizí životy, ne amerických občanů.

Martin23

17. 07. 2021, 20:18

Mark
1. A vy jste Czertův advokát?
2. Kdybych chtěl s czertem diskutovat o obsahu, tak bych se vyjádřil přesně.
Moje poznámka o jeho brigádničení byl o tom, že stejně jako karel, který zde absentuje, každý druhý příspěvek komentuje tím, že jeho autor lže. Což tady byla vždy role karla.

Petr Hertel / ČERT

17. 07. 2021, 19:22

Míra: ----- K tomu dosti dlouhému textu by bylo možno dodat několik zásadnějších poznámek, ať už by jej ty mohly poněkud upravovat nebo jen doplňovat... ----- Francie po roce 1918 měla jasný zájem, aby se Polsko připojilo k profrancouzské, a v jádru především protimaďarské, tzv. Malé dohodě (Československo, Jugoslávie/resp. nejpůvodněji Království Srbů, Chorvatů a Slovinců, a Rumunsko). I když takoví Rumuni by rozhodni nebyli proti, právě z naší strany, tj. ČSR, se proti takovému návrhu, tedy přistoupení rovněž Polska, rezolutně stavěl Edvard Beneš jako tehdy ještě ministr zahraničí. Samozřejmě, bylo tady dědictví toho těšínského konfliktu z roku 1919, které pak, jak známo, se odrazilo znovu po mnichovské konferenci na podzim 1938. ----- Po Hitlerově nástupu k moci v Německu v roce 1933 maršál Pilsudski, jako tehdy fakticky diktátor vládnoucí v Polsku, navrhoval Francii společný preventivní úder proti Německu. Na tom nic nemění, že už v roce 1934 Polsko a Německo uzavřely poměrně překvapivě pakt o neútočení (a jen tak spíš mimochodem, lze připomenout osobní účast Hermanna Göringa za německou stranu na Pilsudskeho pohřbu v roce 1935)... ---- A pokud jde celkově o ty vztahy s Litvou, které musíme považovat obecněji za historicky důležité, protože už to byla fúze polského státu s Litevským velkoknížectvím ve středověku, co bylo předpokladem pro tu vládu polského (polsko-litevského) státu nad značnou částí Ukrajiny a Běloruska, vlastně až do dob, kdy byl ten vnitřně slábnoucí polský stát ke sklonku 18.století postupně rozparcelován mezi Rusko, Prusko a Rakousko, a jak asi známo, částí ukrajinských a běloruských území se pak ten polský stát znovu zmocnil po svém obnovení v roce 1918... Jistě se v kontextu té války mezi Polskem a bolševickým Ruskem, následující první světové válce, projevila z polské strany tendence urvat si maximum ze svých historických území na úkor navenek se rozpadajícího ruského impéria (bez ohledu na tzv. Curzonovu linii, navrženou západními dohodovými mocnostmi) - a jestliže v té době právě i Litva dosáhla a uhájila si nezávislost na Rusku, tak na druhou stranu Poláci se v téhle době ostatně zmocnili i Vilniusu, který pak zůstával součástí Polska po celé období mezi světovými válkami (zatímco jako takové provizorní hlavní město samostatného litevského státu sloužil Kaunas). ----- Při sovětském záboru, učiněném na bázi paktu "Ribbentrop-Molotov" v září 1939, byl pak Vilnius společně se západní Ukrajinou a Běloruskem obsazen Rusy, a ironicky se pak k Litvě vrátil až s její sovětskou anexí v roce 1940 (kdy se stal hlavním městem tzv. Litevské SSR). Dost ironicky nakonec vyzníval i tehdejší obecnější povzdech v Litvě (omlouvám se, že ta transkripce z litevštiny, rovněž používající latinku, není vzhledem ke specifickým znakům úplně přesná), "Vilnius müsu, Lietuva rusu" ("Vilnius náš, Litva ruská")...

Badysak

17. 07. 2021, 16:46

MXM co by z toho Poláci měli Kaliningrad tam nic není Ukraina ta taky nic nemá Bělorusko tuplem nic. A my nemáme nic co oni nemají. Války o území dnes vedou jen zaostalé země s nevzdělanými obyvateli. Dnešní polák si koupí co potřebuje/chce na nějakou válku se vám vysere.

MXM

17. 07. 2021, 13:07

a ještě by se slušelo dodat že tímto nákupem se polská armáda plně transformuje na útočnou - samé těžké tanky, F-35, HIMARS raketomety, sousedé mohou mít oprávněné obavy kam bude tato mohutná síla směřovat, málokdo staví ofenzivní vojska aby je nikdy nepoužil...
Připomenu že Polsko už v minulost mělo územní nároky vůči býv. ČSR. Nástupnické státy nemohou takové armádě klást vážnější odpor. Něco už naznačoval ten přechod polských vojáků na Těšínsku - čs. vláda se ten incident snažila rychle tutlat, ale podle všeho mohlo jít o test reakce.

Mark

16. 07. 2021, 18:31

Martin23

Czert určitě žádnou brigádu za Karla nedělá , jen napsal jak to je . Žádné lži , nesmysly .
Jak už se tady to téma nejednou propíralo i s odkazy , Poláci nebyli žádní svatoušci , ale taky kdo byl i Češi nesou vinu za některé rozhodnutí v historií . Rozdíl je jen ten , že Rus neváhal Poláky masově vraždit , popravovat a zabrat pokud možno celé Polsko . Polákům šlo vždy v minulosti jen o jejích historické území a dnes? Nemají zájem rozšířovat své hranice .

Czert

16. 07. 2021, 18:11

Bady
Ten tvuj vyrok o mernem tlaku beru jako sarkasmus

Czert

16. 07. 2021, 18:08

Ne, nic sem brigadne za kaju nevzal.
Jinak co z toho co sem napsal neni pravda nebo neni logicke?

Badysak

16. 07. 2021, 15:29

Milda to mluvíte o socialistickém mostním systému, který se rozpadá , když přez něj přejede dodávka s chlebem?
Řeknu vám tajemství ve válce jsou mosty cíl číslo jedna takže je jedno jak budeme mít těžké tanky v boji. A v míru to řeší podvalníky.
Apropo měrný tlak T72M4CZ je 0,0941 MPa vs M1A2 0.108 MPa to je brutální rozdíl.
https://www.valka.cz/CZE-T-72M4-CZ-t12882
https://www.valka.cz/M1A2-Abrams-t13217

Martin23

16. 07. 2021, 14:44

Czert vy jste to vzal brigádně za Karla, který je na dovolené?

Czert

16. 07. 2021, 13:59

Mira
Pekne lzi a nesmysle si napsal.
Skutecne vysvetli jaky vliv mel bezny polak na akce polske slechty, ktera se obcas chovala spatne.
Napoveda, podobny jako rusky muzik na chovani cara a ruske slechty
Pripadne v pripade ssr na chovani lenina a jeho ceky.

A to, jak polaci utlacovali ukrajince sme uz v cesku cetli, jen to bylo o tom jak cesi utlacovali sudetaky po 1918.
A na obojim je asi stejne mnoho pravdy, tj skoro zadna.

A link na tu polskou notu ze akci ze strany francie bude povazovat za agresi frsncie?
To same za notu vuci csr.

A ty dalsi zrady sou podobne nesmysly.

Czert

16. 07. 2021, 13:44

Omny
Mas tonejake popletene, polaci nakoupily leoskyv dobe, kdy polaci chteli se podilet na vyrobe a vyvoji noveho evropskeho tanku. Nemci a frantici rekli ne, tak polaci trhnete si, a misto dalsich leosku koupili abramse.
A kupodivu amici dali polakum lepsi deal nez germani.

U vrtulniku to bylo podobne, amici polakum nabidly ze to budou oni kdo bude udrzovat amicke vrtulniky a dily si budou vyrabet doma.
Co nabidla evropa polakum?

Milda

16. 07. 2021, 12:31

Pro naši armádu by byl americký tank velkým problémem. Většina našich mostů ho neunese. proto se stále držíme oblíbeného sovětského pásáku

Jaroslav Kovář

16. 07. 2021, 07:00

Tanky a letadla dominovali minulé velké válce a budou dominovat i té příští . Kdo to popírá je vůl . Další věc je ta , že i technologicky zastaralé Abramsy , jsou stále na světové špici této techniky . Je to dáno tím , že byly mnohokrát odskoušeny v boji a upgradovány pro stávající bojové situace . Jejich výroba byla pozastavena z důvodu vývoje " tanku " další generace a naplnění armádních kapacit .

Martin23

16. 07. 2021, 06:31

Jen bych doplnil, že ty "nákupy" odpovídají roli, kterou Polsko hraje v tomto regionu.
Kdo chce vědět, ví jaké postavení má Polsko v EU a to si může dovolit jen v tom případě, že za sebou má silného partnera, kterými jsou USA.

Já osobně si myslím, že taková sitauce je jenom dobře, protože mnohem větší dopad než na Rusko to má na EU, kdy díky Polákům nás EU nemele tak, jak by nás semlela bez nich.
S Maďarama je to úplně stejné.

Petr Hertel / ČERT

16. 07. 2021, 06:25

Czert: ----- Tak je dost pravděpodobné, že zrovna případ (pro Poláky sousední) Ukrajiny, která, jak známo, po rozpadu SSSR nakonec dobrovolně odevzdala (bývalé sovětské) jaderné zbraně na svém území Rusku, a Rusko jí pak v roce 2014 sebralo Krym, ten by tady mohl být dost rozhodující. Tak nakonec, vždyť on tohle jako argument používá i Kim Čong-un v Severní Koreji...

Czert

16. 07. 2021, 02:07

Mxm
Muzes me rict jakymy presne misty abrams neprojede, ale t72 ano?

Naposledy co sem se dival tak t72 obojzivelny nebyl.
A jizdu po dne m1 zvladne taky.

MXM

16. 07. 2021, 01:17

nářez, evidentně se snaží být nejvěrnějším satelitem...
Už těžké Leopardy byly hodně zajímavý nákup, ale toto prakticky znamená hned dvě věci - Polsko plně rezignovalo na nějakou spolupráci a částečný vlastní vývoj a jen nakupuje drahé zboží. Už u raketometů bylo vidět jak stáhli ocas a přistoupili komplet na americké podmínky. Tady měli možnost jointventure projektu s korejci kde by polský průmysl nepřišel zkrátka - a opět to zazdí prostým nakoupením. A ještě skoro 70t monstrum do mokré jezerní krajiny. Tento nákup také znamená vyřazení všech T-72 derivátů a přechod na pouze těžké tanky, pro stát s touto geografií nepochopitelné, ale praktické hledisko je evidentně podřadné v rozhodování.

Czert

15. 07. 2021, 22:27

Hujer
Tak tu basnicku sem neslysel, ale urcite si ji zapamatuji.

Czert

15. 07. 2021, 22:24

Hertl
Presne, dle me je to o tom, jak si lidi pamatuji historii a jestli se z ni poucili.
Polaci si pamatuji zradu zapadu z 39, a po tom jak videli jak zapad pustil k vode ukrajinu po ruske invazi a kradezi krimu, a pred tim ukrosum slibovaly zlate tele, polaci vyvodili spravny zaver ze zapadu ani dnes nejde verit.
A pokud usoudi ze jedina moznost jak si zajistit samostatnost budou atomky, i pres protesty zapadu, udelaji to.
To jen cesi, ale i slovaci ziji v iluzi ze dnes by jim zapad pomohl a nezradil.
Madari nemaji iluze o zapadu iluze uz delsi dobu a proto je zapad ocernuje kde muze.

Czert

15. 07. 2021, 22:15

Jarda
Naprosty souhlas o nemcich a jejich vztazich k rusku a cine.
Sem nazoru, ze kdyby doslo na lamani chleba a nemci si meli zvolit mezi ekonomickymy problemy a predhozenim visegradske4 rusku, tak nas predhodi ani nemrknou.

Czert

15. 07. 2021, 22:10

Martin
Ano, polaci a polska ekonomika maji na tak velke nakupy, jejich ekonomika je v daleko lepsim stavu nez ta ceska, kterou dovedl babis na ohromne dno.
Dalsi 4 roky babisovy vlady ekonomika cr neprezije.

Hujer

15. 07. 2021, 20:59

Poláky chápu ti maji s ivanem své historické zkušenosti.. Jakže to napsal ten slavný polský básník v roce 1944 ? " Vítej rudý more, které jsi nas přišel osvobodit od černé smrti"..

Petr Hertel / ČERT

15. 07. 2021, 20:43

Czert: -----Jak píšeš, "něco mně říká, že Poláci nevěří tomu, že by jim NATO pomohlo..." Tak když to vezmeme tak nějak obecně, myslím si, že není náhodou, že i Polsko figuruje v těch odhadech, které státy světa by se eventuálně mohli stát de facto novými jadernými mocnostmi...

Mark

15. 07. 2021, 19:33

Nevím jestli zrovna Poláci mají na to ,aby nakupovali takové množství vojenské techniky . Každopádně je to jejích věc a ani se jejích snahám nedivím ,že chtějí mít silnou a moderní armádu , protože ..." Ten , kdo zapomene na svojí historií , je odsouzen k jejímu opakování ".

Martin23

15. 07. 2021, 18:59

Ludvík Matoušek
Máte pravdu. Koupíme za miliardy o 1/3 předražené Pandury a ty se pak hromadně znepojízdní při dopravní nehodě s Felicií.

Martin23

15. 07. 2021, 18:58

Jaroslav Dolejška
Zrovna včera jsem četl článek o tom, jak Taliban popravil afgánské vojáky vycvičené v USA.
Takle dopadají spojenci USA.
No a co s Pobaltím? To se tak nějak vylidňuje. Vdyť od tama utekla snad čtvrtina lidí pryč.

Spoléhat bychom měli sami na sebe, ale to už je pryč. Koncepce naší armády není o obraně tohoto státu a už se s tím nedá nic dělat.

Státy východní Evropy slouží pouze jako idioti k tomu, aby kupovali repasovanou předraženou vojenskou techniku.

Ludvík Matoušek

15. 07. 2021, 16:37

A co na to Češi ? Muzejní technika, pojízdné rakve, jako bývalý tankista bych do toho v současnosti nevlezl !! Je mě líto těch osádek.

Jaroslav Dolejška

15. 07. 2021, 16:03

Poláci se chtěli podílet na novém tanku s němci a francouzi, jaksi nebyl tradičně zájem, tak to museli řešit jinak. To by jsme si u německé techniky, měli taky uvědomit, německo má jiné vztahy s Ruskem a Čínou, např. suroviny, když dojde na lámání chleba, stejně maďaři, slováci, apod. My by jsme se měli držet s poláky a pobaltí, protože ve všem dobrém i zlém nakonec skončíme stejně a proto je pro nás zásadní spojenec USA. Co mohli za tanky to zmodernizovali PT-90, polonizují leopardy, protože si nedělají iluze.

jdolejska@post.cz

15. 07. 2021, 15:58

Ve všech posledních válách měly tanky uplatnění Rusko-Ukrajina, Sýrie, Irák (britové byz nich například nemohli otevřít pro zásobování svých odříznutých jednotek, na každou křižovatku, most 1-2), Afghanistán kanadˇané je okamžitě dovezli do Afgahnistánu, když zjistili, že neprorazí zdi compoundu, atd. Plno zemí tanky vyvíjí, modernizuje a nakupuje, proč asi... Po každé válce se věřilo, že už nic silnějšího není. Drony jsou součást války, ale zase jejich působení bude vypadat jinak proti sofistikované PVO, a jejich počty a počty raket, taky nejsou nekonečné, jako finance na ně, tj. u všeho. Jenže válka je obrovská skládačka ve všech dimenzích od obyvatelstva, politiů, úřad, spojence přes pozemní, námořní, kosmické síly až po kyberprostor a informační prostor, a pokud něco z toho chybí ( u nás samozřejmě bez námořnictva), tak tohle puzzle nikdy neposkládate a nemůžete vyhrát ani se ubránit a nám chybí, kde co, byť během těchto 3 let dosáhneme zvýšení schodku státního rozpočtu o 1,5 bln kč a ty peníze nejsou nikde, leda u některých...

Martin23

15. 07. 2021, 15:45

alexa123 - Tak to asi Poláci měli koupit 250 ks Bayraktar TB2
No já bych zase tak drony nepřeceňoval. Ty fungovaly dobře v situaci naprosté kvalitativní a kvantitativní převahy s technologicky zaostalým protivníkem.
Na Ukrajině mají spíš převahu povstalci.

Vladimír Harenčák - přesně tak. Nejen pořizovací, ale i provozní náklady hrají velkou roli.
Proto jsem ohledně těchto polských nákupů velmi skeptický. Podle mne to je kamufláž.

Přitom Rusové jsou schopni z Kaliningradu rozbít půlku Evropy, o Polsku nemluvě.

Martin23

15. 07. 2021, 15:37

Jenom jestli to není zástěrka jak dostat do Polska US techniku na US základnu.
Nejsem si úplně jistý jestli Polsko je na tom tak, že si může kupovat současně F35, Abramsy, atd.

Czert

15. 07. 2021, 15:26

Tomas
A proc si myslis ze bycinani branili rusko? A nevyuzili ho jen jako kanon fooder, aby mu pak sebrali sibir a jine uzemi?

Vladimír Harenčák

15. 07. 2021, 15:24

Dobrý den.
Tak o těch tancích pro Poláky jsem už četl.
Jaksi to mají být repasované staré tanky, které budou nově vyzbrojeny a vystrojeny.
Od roku 1996 nebyly vyrobeny žádné Abramsy a všechny podvozky se pouze modernizují.
Dále se musí připravit na větší spotřebu PHM. Ta turbína je žíznivá!
No a Poláci už mají starší Leopardy a sovětské T 72.
Více různorodé techniky, větší problém se servisem, náhradníni díly, PHM atd.
Bohužel ten samý problém má naše AČR.
Nám se snad podaří vybrat nové pásy místo zastaralých BVP 2 a těch pár tanků budeme zatím udržovat při životě v Přáslavicích. VH.

Czert

15. 07. 2021, 15:22

Alexa
Kdyz je dle tebe dron byktar tb2 takovy gamechanger, proc rusove nezrusili program armata?

Czert

15. 07. 2021, 15:20

Petr
Kdyz jedle tebe tank prekonany, proc neustale se vyvyjeni nove verze?
At uz amici, rusove ci cinani.

Czert

15. 07. 2021, 15:16

Takze favorizovani nemci s leoskem ostrouhali. A ta ironie, kdyz polko bude mit silnejsi a modernejsi vojsko nez britanie a francie (samostatne).
Neco me rika, ze polaci nev eri tomu, ze by jim nato pomohlo..

Tomáš

15. 07. 2021, 15:00

Strategické zámysly polské armády s 250 tanky Abrams jsou nejasné, na Činu je to minimum. To by jich muselo byt10x vic. Pokud je to.proti Rusku, tak to narazí na Čínu, tím je kruh uzavřený. NATO a potažmo EU nemá strategický plán budoucího konfliktu, GT NATO Stoltenberg je překvapen severní cestou, kterou kontroluje Rusko a jeho marina je to jaksi hodně zpožděne.

alexa123

15. 07. 2021, 14:15

Refael
... tanky i nadále budou patřit k páteři jakékoliv moderní armády, stačí se podívat na Ukrajinu.

Dovolim si do istej miery nesúhlasiť. Konflikt na Donbase bol v r.2014 t.j. pred 7 rokmi. Vtedy sa o dronoch kategórie Bayraktar TB2 ani jednej bojujúcej strane ani nesnívalo. Som zvedavý, ako by vtedy dopadli tanky (jedno na ktorej strane), ak by mali bojujúce stranny podobné drony.

Refael

15. 07. 2021, 13:49

Petr :
Nemáte pravdu. Tanky i nadále budou patřit k páteři jakékoliv moderní armády, stačí se podívat na Ukrajinu.

Pokud Polsko skutečně nakoupí Abramse, mohla by Česká vláda přibrat Abramse do trendu na nový tank pro AČR.
Proti Abramsům před nakupem Polskem hovořilo to, že kromě amer.armády je v Evropě nikdo nepoužívá.
Tento negativní bod by tím padl.

Declen

15. 07. 2021, 13:03

Njn, všude to jde .. jen u nás ne. To je na tom finančně Polsko o tolik lépe..?:thinking:
Sloužil jsem 15 let .., je mi smutno.

Petr

15. 07. 2021, 12:59

Generálové se vždycky připravují na minulou válku. Jaká je životnost tanku na moderním bojišti při tak rychlém rozvoji dronů a bezpilotních (a jiných) prostředků? Proti nějaké zaostalé armádě nebo civilistům to asi stačí, ale moderní bojiště? Ale je pravda, že to není ani tak o válčení jako o byznysu. Armádní zakázky patří k jedněm z nejvýnosnějších...

alexa123

15. 07. 2021, 11:50

... jedná se o hloubkově modernizované stroje M1A1, ze kterých zůstalo v podstatě jen šasi a kanon.

Takže je to v podstate nový tank. Čo na to fanúšikovia Armaty ktorá doteraz "fungovala" na Červenom (Rudom) námesti pri oslavách 9.mája.

Jaroslav Dolejška

15. 07. 2021, 11:42

Můžeme jen závidět, takhle se nakupuje a brání země. My tradičně nic. Jen 1,5 bln korun státní dluh za 3 roky. Co můžeme to rozkrademe a prožereme, takový skanzen...

Jirka

15. 07. 2021, 11:27

Rusové jim rádi prodají ropu, aby měli z čeho benzín, naftu, či letecký benzín vyrobit.

A Němci jim dají dotace a práci v montovnách, aby měli ty tanky z čeho zaplatit. Vlastně bych se Němcům moc nedivil, kdyby jim ty sociální dávky trochu zkrouhli, když je chtějí utrácet v USA.

Ale štěstí jim to nepšinese, jen falešný pocit ohromné moci a síly, který měli i před druhou světovou. Když bude nejhůř, tak já se na pár let bez Těšínska nějak obejdu.