EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Operace Citadela a bitva u Kursku: poslední velký německý mohutný útok na východní frontě

 06. 02. 2024      kategorie: Vojenská historie      26 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Operace Citadela byla posledním velkou německou ofenzívou proti Rusku během druhé světové války. Vyústila v bitvu u Kursku, největší tankovou bitvu v dějinách. Kvůli houževnatému ruskému odporu a Hitlerově změně názoru byla nákladným neúspěchem. 

V zimě 1942–1943 se německý postup do Sovětského svazu definitivně zastavil. O Vánocích zahájili Rusové novou ofenzívu a zahnali Němce zpět. Mezi německým velením zavládlo zděšení a hádky. Hitler, který měl jen malé pochopení pro strategii, chtěl, aby se Němci tvrdošíjně drželi každé pídě půdy. Polní maršál Erich von Manstein, velitel skupiny armád Jih, chtěl válku v pohybu a manévrování.

kurskFoto: Samohybné 105mm houfnice Wespe v pozicích u Kursku | Bundesarchiv, Bild 101I-219-0553A-15 / Koch / CC-BY-SA 3.0

Po dlouhých debatách Hitler neochotně nechal Mansteina bojovat po svém. V březnu byla ruská zimní ofenziva zastavena díky Mansteinovu použití manévru a protiútoku. Zbýval jeden problém – kurský výběžek, sektor Sověty drženého území vyčnívající do německých linií. Němci hledali způsob, jak znovu získat iniciativu. Přišli s operací Citadela.

Citadela byl odvážný plán s jednoduchou koncepcí. Němci měli zahájit klešťový pohyb z opačných stran výběžku a koordinovat útoky vzdálené stovky kilometrů. Z jihu by 4. tanková armáda pod velením generála Hotha zamířila na severovýchod. Ze severu by 9. tanková armáda pod velením generála Modela postupovala na jih. Cílem bylo odříznout Sověty ve výběžku a uvěznit je tam. Pokud by se jim to podařilo, mohli by jediným úderem zničit více než třetinu sovětských sil. Zároveň by se tím zkrátila bojová linie o 500 kilometrů.

Manstein a další vyšší velitelé se domnívali, že operace měla být zahájena rychle. Hitler je ignoroval a otálel. Proto když Němci konečně zaútočili, měli Sověti již na své straně výhodu do hloubky připravených obranných pozic. Vybudovali mohutnou síť obranných pásem. Rudá armáda využívala bunkry, zákopy, minová pole, důmyslně rozmístěná protitanková děla, a to v hloubce stovek kilometrů. Dne 5. července 1943 Němci konečně zahájili útok.

Na operaci Citadela nashromáždili obrovské prostředky. Do ofenzivy bylo nasazeno 65 % letadel a 70 % tanků na celé východní frontě. Padesát divizí o celkovém počtu 900 000 vojáků doprovázelo 2 700 tanků a útočných děl, které se řítily k sovětským liniím. Mohutné tanky Tiger a Panther měly dodatečnou palebnou sílu, která jim umožnila prorážet pancíř sovětských vozidel. Jejich nevýhodou však, jak se záhy ukáže, byla nevyzrálost konstrukce. V každém případě půjde o masivní, pečlivě naplánovanou operaci. 

Neméně naplánovaná ale byla sovětská odpověď. Díky úsilí šponů a průzkumu Sověti zjistili, kdy se útok blíží. Zatímco se Němci připravovali, jejich protivníci spustili obrovskou dělostřeleckou palbu a  německé síly v nástupních prostorech zle pocuchali. V pět hodin ráno byl zahájen postup. Klíny tanků se vrhly do palby čekajících Sovětů a pěchota je následovala. Oblohou se rozléhal řev motorů a zbraní, jak se soupeřící letadla snažila navzájem zlikvidovat.

Do 12. července se Hothova 4. tanková armáda protlačila přes 30 kilometrů ruskými silami a prorážela jednu obrannou linii za druhou. U vesnice Prochorovka se pokusila prorazit ještě jednou. Tam narazili na protivníka, který je zastavil – 5. gardovou tankovou armádu generála Rotmistrova. Obě armády se střetly pod oblohou ztemnělou bouřkovými mraky. V oblasti se nacházelo 1 200 až 1 400 tanků a 850 z nich bojovalo v jediném střetnutí v okolí Prochorovky. 250 německých tanků, včetně 100 obávaných Tigerů, čelilo 600 lehčím, pohyblivějším a především spolehlivějším sovětským tankům, především T-34.

Sověti se hnali vpřed, aby minimalizovali účinek delšího dostřelu a větší palebné síly tanků Tiger. Generál Guderian, jeden z největších německých inovátorů v tankové válce, později řekl, že takovou ukázku sovětské síly ještě neviděl. Zatímco Rusové se snažili zvítězit vahou počtu, Němci kontrovali svou technikou a výcvikem. Výsledkem byla patová situace ohromujících rozměrů. Pole kolem Prochorovky byla poseta hořícími vraky vozidel, nábojnicemi z jejich munice a těly mužů, kteří je obsluhovali. Nikdy předtím nebyla rozpoutána tak ohromující mechanická zkáza.

Nejslavnější střetnutí bitvy bylo zároveň posledním německým postupem. Tváří v tvář hluboké obraně a bateriím protitankových děl nedosáhly německé tankové divize potřebného průlomu. Generál Model postoupil 13 kilometrů na severu, Hoth 32 kilometrů na jihu. Mezera, kterou potřebovaly překonat, se táhla přes 200 kilometrů, ale Němcům došly síly. Zatímco na jihu probíhala bitva u Prochorovky, na severu začal ruský protiútok. Karty se měly obrátit.

Manstein stále věřil, že operace Citadela může uspět. Hoth pronikl ruskou obranou tak daleko, že se blížil průlom. Pokud by pokračovali v tlaku, mohli by dosáhnout tolik potřebného vítězství na východě. Hitler však byl rozčarovaný. Nejenže operace nesplnila jeho sny, ale zatímco ochabovala, Američané a Britové napadli Sicílii. S odvoláním na nutnost zabránit Spojencům v obsazení Itálie odvolal operaci Citadela a začal přesměrovávat vojska na jih Evropy.

Během následujícího měsíce Rusové zatlačili Němce na obou frontách kolem Kursku zpět. Do 18. srpna nejenže získali zpět území obsazené během operace Citadela, ale znovu obsadili další území na obou stranách výběžku. Bitvy u Kursku se zúčastnily dva miliony mužů. Němci přišli o v bitvě u Kursku o 165–200 tisíc mužů a 760–1200 tanků a samohybných děl, a také 680–1968 letadel. Proti tomu Sověti odepsali 863 303 mužů, 6 064 tanků a samohybných děl a 1626 letadel. Neúspěchem operace zanikla poslední německá šance porazit Rusko.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Pepík Knedlík

08. 02. 2024, 22:48

Ještě stojí za zmínku, že nejen u Stalingradu, ale i v boji u Kursku Rudá armáda uplatnila Churchill mk IV v ramci půjčky a pronájmu. Pravda je, že na opancéřovanou trojici kanonem nestacily.

Vaclav Flek

08. 02. 2024, 23:36

Pepa Knedlik

Ano, ovsem z 930 tanku, ktere bojovaly u Kurska v sestave 5. gardove tankove armady, tvorily britske tanky Mk-4 Churchill pouhych 31 stroju. V bitve u Prochorovky se nijak zvlast nevyznamenaly, coz ovsem nelze vycitat pouze jejich slabsim takticko - technickym parametrum, ale predevsim jejich spatnemu zpusobu zasazeni do boje.

Pepík Knedlík

07. 02. 2024, 10:54

Jen dodám, co zdroj to jiný čísla.
Prochorovka byla úspěchem Rudý armády. Proč?
Asi na 20ti m2 kilometrech proti sobě stalo cca 300 nemeckych a cca 700 sovetskych tanku. Ruda armáda pri protiutoku ztratila 400 strojů a Němci 80 strojů. Vypadá to na vítězství nacistů a katastrofu Sovětů, ale protiútok svuj ukol splnil a zaslabil postup Wafen SS, kteří byli po osmi dnech bojů vyčerpaní a nedokázali znovu útočit a vybudovat predmosti k dalším bojum.

Jestli měl být Rotmistrov souzen za debakl, tam soud nrmrl minout i Modela, který naprosto zklamal a od začátku neveril v úspěch operace.
Zvolený místo bojů ze strany Německa bylo správné. Rovné pláně nahravaly přesným kanonum Ferdinanda, Tigeru i Pantheru. Presto největší zátěž bojů musel zvládnout Panzer IV a Panzer III.

Radek

07. 02. 2024, 09:12

Souhlas s JanČejka. Ještě připojím poznámku, že Němci přes masivní sovětský odpor postupovali, protože Luftwaffe získala převahu a Stuky a Hs-129 tak mohly drtit hnízda odporu a lovit sovětské tanky a auta. Bylo to s většími ztrátami, než Němci počítali. Tam se taky projevilo vylodění na Sicílii. Němci museli stáhnout letectvo jednak do Itálie, jednak na obranu Říše proti 8.armádě.

Pepík Knedlík

07. 02. 2024, 11:37

Radek
Kdy zacalo vylodění na Sicilii? Myslim 25.7. 1943.
Věřit Erichovi M. až tak moc nejde. Ano divize SS Das Reich, divize SS Totenkopf a divize SS Leibstandarte byly stazeny, ale Leibstandarte predala techniku divizi das Reicha a premistila se do Italie. Ostatní dvě zustaly na východě a na koci cervence bojovaly na řece Mius. Divize SS Leibstandarte se v listopadu 1943 vratila na východní frontu.

Vaclav Flek

06. 02. 2024, 22:00

Ocenuji vecnou diskusi a dobrou uroven nekterych prispevku. Presto bych rad pridal nekolik poznamek :

1) Vseobecne se povazuje za chybu, ze wehrmacht zautocil na hluboce clenenou sovetskou obranu. Nemcum vsak slo o to, chytit Rudou armadu do pasti sveho obranneho cleneni, odkud se ji nepodari vyklouznout, jak psali i ve sve direktive : "...zur Schlacht zu stellen und zu schlagen..." (donutit k boji a rozbit). Ostatne za necely tyden bitvy prorazil wehrmacht prakticky vsechna sovetska obranna postaveni, az na to posledni, a byl tak blizko pruniku na otevrene postaveni a naslednemu manevrovemu boji.

2) Tzv. stretny tankovy boj u Prochorovky nikdy neeexistoval. Predstavoval jej v podstate pouze utok sovetskych tanku na nemecka protitankova postaveni. Pancerove formace obou stran se rozhodne nepromichaly (jak zni oblibena legenda tehdejsiho generalporucika a  pozdejsiho marsala tankovych vojsk Rotmistrova), naopak se Nemcum darilo soustredenou palbou nicit priblizuici sovetske tanky. Dodejme, ze Rotmistrov ocekaval za zniceni 5. gadove tankove armady od Stalina prisny trest. K nemu nakonec nedoslo , nebot by to znamenalo priznani porazky (fakticke), ackoliv propaganda mezitim ohlasovala velke vitezstvi...

3) Pokud v souladu se sovetskym/ruskym vykladem pojmeme bitvu u Kurska trochu sireji, tedy zapocitame i strety na severni i jizny strane oblouku, zjistime, ze bitva u  Prochorovky vubec nebyla tou nejvetsi v celem stretu, ale vzhedem k poctu ztrat ji prekonala jak bitva o Orel na severu, tak bitvy u Achtyrky a Bogoduchova na jihu. Tech bitev na jizni strne se ucastnily i tankove divize SS, nelze proto jednoduse rici, ze byly po spojeneckem vylodeni na Sicilii ihned stazeny z vychodni fronty.

Pepík Knedlík

06. 02. 2024, 20:54

Místo placání co zde oredvadi6 Honza Čejka bych si raději přečetl odkaz, ale díky panu Žákovi za podnětny článek.
https://www.druhasvetova.com/?p=bitvy/Kursk

Vaclav Flek

06. 02. 2024, 21:06

pro Pepik Knedlik

Moc vam nerozumim. Poud se domnivate, ze problematice rozumite, muste prece uznat, ze Jan Cejka ma ve pripominkach prakticky ve vsem pravdu. Ja s nim uplne bezezbytku nesouhlasim, ae ve srovnani s chybami autora clanku predstavuje jeho clanek zasadni korekci zadoucim smerem.

JanČejka

07. 02. 2024, 16:28

V článku se vyskytuje velké množství nepřesností, nedotažení některých pasáží a poskytování jen sovětské verze úhlu pohledu, tudíž jsem měl potřebu to uvést na pravou míru, to je celé.
Myslím si, že jsem byl ještě poměrně shovívavý, protože na to jak je článek krátký se toho dá vytknout opravdu hodně. Nejsou např. vůbec zmíněny sovětské síly před bitvou, jen německé, bitva má ale dvě bojující strany.
Tomu se říká konstruktivní kritika, pro Vás možná plácání. Umím ocenit dobrou práci, ale tahle to prostě není... Vám ke spokojenosti zřejmě stačí málo.

Kromě toho, článek na který odkazujete je sice stručný a výtky bych k němu měl také, ale je určitě na vyšší úrovni než tento... Autor tam alespoň zapojil svůj osobní názor a promítl pohled do  názoru i některých generálů.
Jak jsem již psal, autor tohoto článku zadání splnil, zrekapituloval opět jen informace kolující ve veřejném prostoru, sice ne nejlépe, ale jako základní informace to asi stačí.

Problém vidím v tom, že tu není nic navíc. Mohl svůj článek udělat něčím unikátní. Mohl např. zmínit příčiny neúspěchu Němců, problémy, kterým čelily obě strany, zmínit nějakou zajímavost z bojů apod. Také tím, že jako člověk, který toho o bitvě u Kurska přečetl opravdu hodně jsem poměrně náročný a nespokojím se jen s přepisováním stále toho samého dokola. Očekávám nějakou analýzu, nebo osobní názor autora plynoucí z jeho znalostí.

Pepík Knedlík

10. 02. 2024, 21:02

Honzo Čejko
Sam vis, že se historie prekrucuje a je poplatna době i situaci jak se Evropa orientuje. Děkuji

JanJan

06. 02. 2024, 17:39

Většinu tady asi řekl pan Čejka, tak jen doplním, že žádná 9. tanková armáda neexistovala. Byla to jen 9. armáda.

Vaclav Flek

06. 02. 2024, 22:42

pro JanJan

Souhlasim se vsim, co uvadite. Jan Cejka odvedl skvelou praci pri kritckem rozboru clanku, za coz jsem mu i podekoval. Vam dekuji za pripominku o nemecke 9. polni armade. Ta vybojovala v prosinci 1942 velke defenzivni vitezstvi u Rzeva, v bitve stejne urputne, jakou byla v te dobe probihajici bitva u Stalingradu. Pote se 9. armada z rzevskeho vybezku stahla a nasledne vytvorila severni kridlo kurskeho oblouku. Oznacit ji za "9. tankovou armadu" povazuji za hrubou chybu. Te se muze v zapalu dopustit ucastnik internetove diskuse, ale redaktor, ktery odevzdava svuj clanek redakci, by si jej mel alespon dvakrat precist, a chybu objevit. Vim, o cem pisu, take uverejnuji clanky...

JanČejka

06. 02. 2024, 16:55

Kdybych měl hodnotit článek od 1-5 hvězdami, dal bych dvojku. Kdybych měl hodnotit článek podobně jako odbornou práci na univerzitě, dal bych 3 a s přimhouřenýma očima bych studenta pustil ke státnicím, s tím, že zadání sice splnil, ale mám k ní zásadní výtky. Vysvětlení proč.
Autor v zásadě splnil zadání a poskytl stručné informace o události, o které píše. Jenže to je asi vše co se mu povedlo (s jeho omezeným bádáním co se týče nabídky zdrojů více ani nešlo), nic navíc neposkytl.
V článku se tradičně vyskytují gramatické chyby, autor se drží starých klišé, o totálně neschopném Hitlerovi, který všechno zkazil, zaútočil pozdě a držel se za každou cenu každého kousku území. Autor často používá informace jen jedné ze stran, tudíž čtenáře, který o této bitvě čte např. poprvé, missinformuje. Autor zde píše o Rusech, ačkoliv se bojovalo proti mnohonárodnostnímu Sovětskému svazu, kde Rusové tvořili přibližně 65% veškerých bojových sil, tedy sice většinu, ale ne tak drtivou, jak se na první pohled může zdát.
Uvedu zde několik bodů jež podrobím kritice.
1) ,,Cílem bylo odříznout Sověty ve výběžku a uvěznit je tam. Pokud by se jim to podařilo, mohli by jediným úderem zničit více než třetinu sovětských sil."

Třetinu jakých sil? Třetinu sil Rudé armády? To se v článku dozvědět nelze, jelikož to autor nedefinuje. V samotném kurském výběžku se nacházelo 300 - 400 tisíc rudoarmějců, většina sil byla mimo něj, zejména v prostoru útoku Němců a za výběžkem samotným.
Sověti samozřejmě během bitvy přisouvali stále čerstvé rezervy a tím postup Němcům neustále komplikovali (i přesto měli ztráty na lidech přibližně trojnásobné, co do počtu mrtvých, zraněných a  zajatých oproti útočícím Němcům). Jediná šance Němců na úspěch byla rychlost, čím déle samotná operace trvala, tím byla převaha sovětských sil výraznější a tím více byla opotřebována německá vojska. Bylo tedy nanejvýš rozumné, že Hitler celou operaci rychle ukončil, a to nejen kvůli vylodění spojenců na Sicílii, ale prakticky proto, že dosažení cíle už nebylo pro Němce reálné, ať si Manstein myslel cokoliv, tak většina dnešních historiků se shodne na tom, že si nebyl vědom početnosti sovětských rezerv, které Němci tradičně podceňovali.
Za mě Hitler zhodnotil situaci naprosto správně a předešel možné katastrofě, kterou mohlo být odříznutí jednotek provádějících obklíčení. Tuto polemiku autor článku nenabízí.

2) ,,Padesát divizí o celkovém počtu 900 000 vojáků doprovázelo 2 700 tanků a útočných děl, které se řítily k sovětským liniím. Mohutné tanky Tiger a Panther měly dodatečnou palebnou sílu, která jim umožnila prorážet pancíř sovětských vozidel. Jejich nevýhodou však, jak se záhy ukáže, byla nevyzrálost konstrukce."

Zde je nepřesností více. Němci sice shromáždili v prostoru oblouku autorem definované počty, jenže z nich se opravdu všechno nevalilo na sovětské pozice, ve skutečnosti velká část z tohoto počtu zůstávala v rezervách. Němci mysleli na zadní vrátka a pokud se jim někde podařil průlom, tak přisunuli další síly, které ho následně využily.

Ohledně tanků Tiger a Panther, Tigry už byly více jak rok v bojových akcích a ve skutečnosti už se jejich spolehlivost nijak nevymykala od běžného standardu a byla srovnatelná např. s PZIV. Posádky měly k dispozici detailní manuály jak tanky udržovat a jak předcházet možným poruchám. Tedy problém, který zde autor popisuje se týkal převážně tanků Panther, kde byla poruchovost sice větší, ale i tak se nejednalo o úplnou katastrofu, ano, spoustě Pantherům vyhořel motor, či měly závadu na převodovce. Velká část z nasazených Pantherů také byla poškozena v minových polích. Ty byly ve skutečnosti tím nejpodstatnějším faktorem, který celou operaci Němcům zhatil, protože jim vzal rychlost. Miny komplikovaly průlomy, zdržovaly německé akce a umožňovaly Sovětům přisouvat rezervy, které mohly zpomalit německé jednotky. V určitých místech byly miny položené tak, aby naváděly Němce do plaby sovětských děl, která byla skrytá.

3) ,,Zatímco se Němci připravovali, jejich protivníci spustili obrovskou dělostřeleckou palbu a  německé síly v nástupních prostorech zle pocuchali."

Autor zde předkládá sovětskou verzi této události, Němci tvrdí úplně něco jiného a z jejich hlášení se lze dočíst, že před samotnou bitvou zaznamenali ,,krátkou, rušivou palbu, bez významného efektu". Tedy dle hlášení Němců, Sověti koncentrovali na některých místech poměrně mohutnou, krátkou palbu (trvající desítky minut) v očekávání, že se zde budou nacházet německé jednotky a obrněnci připravení k úderu. Efekt této akce Němci svými výpověďmi popírají a pokud by hned na začátku utrpěli nějaké významné ztráty na technice, tak nevěřím tomu, že by celou operaci spustili.
Autor zde tedy mohl zmínit i názor německé strany, což neudělal. Z mého pohledu to působí tak, že se na to prostě vykašlal a vzal za vděk sovětskou verzi. Stejně tak zde autor mohl zmínit událost, která předcházela samotné bitvě u Kurska a tím byl útok sovětského letectva na německá letiště, nebo spíše pokus o něj. Sověti se pokusili zničit velkou část německých letadel ještě na zemi. Výsledek byl pro Sověty velmi špatný a celou akci se Sovětský svaz pokoušel po válce ututlat. Nezničili téměř žádná letadla Němců a přišli o stovky svých vlastních, což Němcům nabídlo na počátku operace poměrně velkou volnost při pozemní podpoře svých sil a to hlavně na jihu.

4) ,,Obě armády se střetly pod oblohou ztemnělou bouřkovými mraky. V oblasti se nacházelo 1 200 až 1 400 tanků a 850 z nich bojovalo v jediném střetnutí v okolí Prochorovky. 250 německých tanků, včetně 100 obávaných Tigerů, čelilo 600 lehčím, pohyblivějším a především spolehlivějším sovětským tankům, především T-34."

Velice špatně popsaná bitva u Prochorovky, tradičně, dle sovětského výkladu, ve skutečnosti se v prostoru Prochorovky nacházelo jen velice málo Tigerů (kolem 30) a většinu sil zde tvořily hlavně tanky PZIII (různé verze, nejčastěji E), PZIV (nejčastěji verze H) a útočná děla STUGIII (verze G).
Celý střet byl pro sovětskou stranu spíše překvapením, než rovnocenným tankovým střetem. Ani jedna strana ze začátku neměla tušení o tom, že protivník má v tomto prostoru tak velké množství techniky. Němci se vzpamatovali dříve a když spatřili kolony vozidel přesouvajících se poblíž Prochorovky, tak zahájily palbu dříve, většinou do boků sovětských tanků. Do bitvy se postupně zapojovalo více a více vozidel a následně i letectvo a pěchota na obou stranách (nejednalo se čistě o tankový střet). Než se Sověti stihli zformovat, tak už na polích hořelo desítky jejich tanků. Reálné ztráty Němců zde byly velmi malé (nebudu zde vypisovat, lze si poměrně snadno dohledat v nespočtu různých zdrojů, i od ruských autorů). Obě strany samozřejmě prezentovaly tento střet jako své vítězství. Sověti, protože zde Němce zastavili a Němci, protože v zásadě zmasakrovali velkou část 5. Gardové tankové armády a přidružených divizí. Rotmistrova, kterému se tento kousek podařil chtěl Stalin dokonce nějakým způsobem ztrestat. Nakonec se to ale zametlo pod koberec, protože Sověti u Kurska vyhráli a neměli potřebu zveličovat své taktické neúspěchy u ,,bezvýznamné" Prochorovky. Po válce to prodávali socialistickému bloku jako své vítězství s pohádkami, jak taranovali německé Tigry a mnoho jich zde zničili. Ve skutečnosti nebyl u Prochorovky ztracen jediný Tiger a dle záznamu Němců jich pouze 11 utrpělo nějakou formu poškození.
Dále nerozumím z čeho autor vychází, když píše o ,,především spolehlivějších sovětských tancích". Poruchovost T34/76 byla v té době již srovnatelná s jeho konkurentem, PZIV, který ho ve spoustě parametrů převyšoval. A jak již bylo zmíněno, poruchovost Tigerů také nebyla žádnou katastrofou, problém bylo spíše to, žekdyž k poruše došlo, bylo problematické tank z bojiště kvůli jeho hmotnosti dostat. Panthery u Kursku nebyly, takže mi tvrzení autora přijde zavádějící a opět poplatné minulé době.

5) ,,Manstein stále věřil, že operace Citadela může uspět. Hoth pronikl ruskou obranou tak daleko, že se blížil průlom. Pokud by pokračovali v tlaku, mohli by dosáhnout tolik potřebného vítězství na východě. Hitler však byl rozčarovaný. Nejenže operace nesplnila jeho sny, ale zatímco ochabovala, Američané a Britové napadli Sicílii. S odvoláním na nutnost zabránit Spojencům v obsazení Itálie odvolal operaci Citadela a začal přesměrovávat vojska na jih Evropy."

Jak již bylo zmíněno výše, Manstein neměl představu o rozsahu sovětských rezerv a značně je podceňoval. Jeho úmysl, dosáhnout cíle s jedním ramenem kleští byl absolutně nereálný a Hitler to moc dobře věděl. Jednotky Modela byly již zatlačovány zpět a výběžek už ztrácel svůj předchozí tvar. Manstein by tedy musel dojít nejen ke Kursku, ale prakticky až na samou hranici severního výběžku, (v té době ještě posunutou, protože zde již probíhal sovětský protiútok) aby odřízl celý kurský oblouk, což rozhodně nebylo v silách Němců.

JanČejka

06. 02. 2024, 17:10

PS: Omlouvám se za případné nedostatky, jelikož je můj komentář delší, než článek samotný, bylo problém vychytat hned na první pokus všechny chyby. Jsem si tedy vědom některých, které již nemohu opravit. A např. i informace o Tigrech, kde jsem trošku nadsadil dobu jejich dosavadního bojového nasazení, které tou dobou bylo 7 měsíců.

JanJan

06. 02. 2024, 17:59

No první poprvé byl Tiger nasazen již 23. září 1942, takže to bylo spíš zhruba 9 a půl měsíce.

JanČejka

06. 02. 2024, 19:03

Díky, tudíž je to v zásadě rok. :) Ještě v odstavci ve kterém popisuji bitvu u Prochorovky jsem měl na mysli, že Panthery nebyly u Prochorovky, ale to asi každý pochopil. Ačkoliv jsem se s informací že byly v jednom ruském dokumentu už setkal...

Vaclav Flek

06. 02. 2024, 22:18

pro Jan Čejka

Dekuji za vas obsahly komentar, ktery poukazuje na radu chyb v textu, a take na to, ze si autor nedal praci overit si nektere veci pohledem z druhe strany. Jeho interpretace je tak nekde prosovetska (ci spise proruska, nebot putinovske Rusko ve vykladu dejin II. svetove valky na vychodni fronte v podstate prevzalo sovetsky narativ, pouze s vyraznym zanizenim puvodne vseobjimajici ulohy komunisticke strany). Z meho pohledu kvalita vaseho komentar vyrazne prevysuje uroven samotneho clanku. S vasim kritickymi pripominkami z velke vetsiny souhlasim a proto sam jiz clanek rozebirat nebudu, vyjadril bych, mozna jinymi slovy, totez.

Nektere dilci vyhrady k vasemu prispevku (pripadne k tomu, co v nem chybelo) si necham na jinou diskusi

Czertik

06. 02. 2024, 16:32

clanek solidni, az na posledni vetu.
i kdyby nemci v operaci citedela uspely, nadeji na porazeni ruska uz v te dobe nemely. vitezstvi by jen oddalilo neodvratnou porazku.

cisla byly jednostrane na strane sovetu - jak rychlost doplnvani ztrat (a jejich mnozstvi) tak i objem produkce valecneho materialu.

PP1440

06. 02. 2024, 12:06

Nemce zastavili stejnymi prostredky jako dnes Ukrajinu. Hluboka obrana a minova pole, ktera vycerpavala Nemce, ti meli ztraty a citelne. Mozna proto to Hitler zastavil. Ale meli pokracovat, protoze ta valka tim byla prohrana. Manstein do smrti prohlasoval, ze meli sanci Ruske jednotky znicit. Spory se vedou o to, jestli by to skutecne dokazali, ale on si to jednoznacne myslel.

PP1440

06. 02. 2024, 12:07

A je z toho pouceni, ze tuhle taktiku Rusove umi. Hluboka obrana a minove pole.

David

06. 02. 2024, 13:00

Jenže na té Ukrajině útočí Rusové, takže je to o něčem zcela jiném

Pepík Knedlík

06. 02. 2024, 11:24

Uz na začátek boje si Sověti zkoplikovali cestu k vítězství. Zahajili delostreleckou přípravu o hodinu driv a jen zorali nástupní cesty Nemcum. Ti cekali na povel k útoku o několik kilometrů dal. Úžasný boje probihaly rovněž ve vzduchu. Počáteční nemecka vyhoda i nadrazenost v letecky technice se postupně vytracela.
Skoro jsem na pochybach, jestli nebyla tanková bitva u Kursku co do poctu technik překonána v bitve zvaná Jom Kippur.

Slavoslav

06. 02. 2024, 09:17

na operacii Citadel ma udivuje, ze napriek intenzivnej Sovietskej priprave na zaklade ziskanych Nemeckych planov, prveho uderu v podobe palebneho prepadu zhromazdisk Nemeckeja rmady atd sa dokazali dostat Nemci velmi daleko v prerazani Sovietskych obrannych linii. V konecnom dosledku im to nepomohlo, ale i tak obdivuhodny vykon

JanJan

06. 02. 2024, 21:06

Ale za jakou cenu, u Kursku ztratila německé ozbrojená moc tolik ze své kvality, že už jí ani nedostala na podobnou úroveň. Bylo to způsobeno velkými ztrátami zkušených poddůstojníků a nižších důstojníků, pro které už nestačili získat dostatečnou náhradu. Pro Němce byla chyba útočit v roce 1943 a nebo tak pozdě na tak dobře připravenou obranu. A přitom se čekalo 2 měsíce, než se do alespoň nějaké bojoschopnosti připraví 200 Pantherů, které pak stejně pro poruchovost selhaly.

Slavoslav

07. 02. 2024, 12:46

to nikde nepopieram, Nemecko uz v tej dobe malo tak ci tak vojnu prehranu, lebo ta ekonomicka a ludska sila co proti nim stala bola mnohonasobne silnejsia. Ale to nemeni nic na tom, ze napriek utoku do pripravenej, mnohovrstvenej obrany Nemci ukazali vykon ktory z vojenskeho hladiska stoji za obdiv

JanJan

07. 02. 2024, 13:08

To taky nepopírám, že ten výkon byl vynikající. Ale mohli ho předvést při pružné obraně s menšími vlastními ztrátami a většími ztrátami protivníka, jak to někteří velitelé doporučovali pro rok 1943. Naštěstí to tak neproběhlo.