EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Proč Rusko pro své vojáky místo obrněnců nakupuje čínské terénní „golfové vozíky“?

 10. 03. 2024      kategorie: Události      50 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Válka na Ukrajině zuří již třetím rokem a to s sebou nese i dlouhodobé ztráty vojenské techniky. A právě pozemní technika trpí nejvíce, ať se jedná o tanky, bojová vozidla pěchoty, či obrněné transportéry. Do dnešních dní Rusko údajně ztratilo na 15 000 kusů pozemní bojové techniky.  Jedná se však pouze o ztráty vizuálně potvrzené (fotografie, či videa), takže reálné ztráty budou pravděpodobně ještě vyšší. Potvrzené ukrajinské ztráty jsou okolo 5 000 kusů pozemní bojové techniky,  kdy se opět jedná o vizuálně potvrzené kusy, takže reálné ztráty budou zřejmě vyšší.

Zatímco Ukrajina v rámci své výzbroje v podobě techniky sází na pancíř a přežití osádky, Rusko, zdá se, preferuje  snadnou přepravitelnost a průchodivost terénem. Armády obou států pak ve svém arzenálu mají celou plejádu transportních prostředků pro své vojáky určené k různým účelům. Zatímco Ukrajina v této oblasti vozidel sází na kanadská obrněná vozidla Roshel Senator (V současné době jich Ukrajina obdržela již 1000 kusů, navíc společnost Roshel zvýšila svou produkční kapacitu a z továrny nyní vyjíždí 5 nových vozidel Senator denně.), Rusko zas ve velkém nakupuje čínské terénní vozy Aodes Desertcross 1000-3. Otázkou je, proč Rusko vsadilo v rámci transportu svých vojáků na zcela nechráněné terénní čtyřkolky.

des_02Foto: Vozidla Desertcross převzal osobně ruský prezident Putin, garde mu dělali ministr obrany Šojgu a vrchní velitel ruských vojsk Gerasimov | TASS

Odpovědí je nejspíš rychlost dodávek. Podle posledních zveřejněných satelitních snímků ruské sklady starající se o uložení obrněné techniky mnohde zejí prázdnotou. Jistě lepší variantou by byly například transportéry BTR-60, byť se jedná o obrněnce již beznadějně zastaralé, avšak stále své posádce poskytují alespoň základní balistickou ochranu, jenže dané transportéry prostě již nejsou. Jak již bylo zmíněno, sklady dlouhodobého uskladnění jsou téměř vyčerpány a Rusko se tako musí porozhlédnout někde jinde. A kde jinde, než v Číně.

Domácí ruský průmysl není díky sankcím schopen produkovat takové množství automobilů, aby to dokázalo alespoň pokrýt ztráty. Připomeňme například, že ruská automobilka Moskvič již nevyrábí auta vlastní konstrukce, ale pod modelem Moskvič-3 se skrývá jen přejmenovaný čínský automobil JAC JS4, který do Ruska dorazí již hotový a následně se v ruské továrně do vozidel jen vsadi motory.

roshel
Foto: Zatímco Rusové pancíř sundávají, Ukrajinci ho přidávají. Nahoře stadardní verze vozidla Roshel Senator, dole pak upravená verze podle zkušeností z ukrajinského bojiště. | Roshel

Vozidla Roshel Senator, které používá ukrajinská armáda, se na frontě osvědčila, jedná se o moderní konstrukci, která poskytuje posádce i výsadku balistickou ochranu jak proti střelám, tak hlavně proti minám. Jedná se o vozidlo vhodné na frontovou linii a lze ho vybavit i potřebnou výzbrojí, sestávající buď z těžkého kulometu Browning ráže 17,7 mm nebo 40mm automatického granátometu. 

Naproti tomu Rusko zvolilo zcela opačné řešení a pro své vojáky pro plnění frontových úkolů nakoupilo čínské čtyřkolky  Aodes Desertcross 1000-3. Ty mají podle ruského ministerstva obrany „zvýšit mobilitu jednotek v plnění bojových misí“. Již na první pohled je jasné, že čtyřkolky Desertcross 1000-3 jsou vozidla absolutně nevhodná k plnění jakýchkoliv frontových úkolů, natož bojových misí. Čtyřkolka nedisponuje žádnou balistickou ani proti minovou ochranou a nelze na ni ani umístit stacionárně žádnou výzbroj. Velký nákup těchto strojů vyvolal kontroverzi i u ruských vojenských odborníků, kteří nechápou, proč k nákupu těchto strojů vůbec došlo, když v obdobné i nižší cenové hladině je Rusko schopno vyprodukovat výrazně vhodnější stroje, například offroad UAZ-Hunter, který je dvakrát levnější. Probléme  jsou ovšem sankce, díky kterým nejsou ruské společnosti schopny zvýšit produkci. Nicméně další negativní ohlasy vzpomínají i nepodpoření domácího průmyslu, kdy takto velký nákup může ohrozit nejednu automobilku, ale i například nízkou světlou výšku, kvůli které vozidlo nebude schopné jet v již vyjetých kolejích – tedy trase bez min. 

Pojďme si teď obě vozidla porovnat a začněme s cenovkou. Za čínský Desertcross 1000-3 podle informací ruského ministerstva obrany Rusové zaplatili 1 580 000 rublů, tedy zhruba 400 000 Kč. Zatímco kanadský Roshel Senator stojí zhruba 450 000 dolarů, tedy necelých 10,5 milionu korun. Za jeden Senator jsou tedy Rusové schopni koupit hned 26 čtyřkolek, avšak tento poměr není zas tak důležitý. 

Podívejme se nyní na kola a pneumatiky, ty jsou totiž u kolových prostředků na frontě velice důležité. Roshel Senator je přímo určený k vedení bojové činnosti a k tomu má také uzpůsobena kola. Ta se skládají z ocelových disků, na kterých jsou vyztužené vojenské pneumatiky Petlas RM910 tires, které jsou určeny pro náročný terén i vysokou zátěž. Transportér Senator disponuje i funkcí centrálního dofukování s pneumatikami run-flat, tedy pneumatiky zvládnou splnit úkol i s přímým poškozením. 

zvezdaFoto: Čínské čtyřkolky Aodes Desertcross 1000-3 | TV Zvezda

Oproti tomu Desertcross 1000-3 není konstrukčně určen do boje, disponuje tedy hliníkovými disky a komerčními pneumatikami Marsway AT27X9-14, je tedy jasné, jak tyto pneumatiky zvládají těžký terén bojiště. Na telegramových účtech ruských vojáků jsou již k vidění stížnosti, že si jsou nuceni za své kupovat lepší pneumatiky, aby bylo vozidlo vůbec provozuschopné. Aby toho nebylo málo, každá z náprav má odlišné disky, přední mají rozměr 27×9-R14 a zadní 27×11-R14, jsou tedy pro každé vozidlo potřebné vždy dvě sady pneumatik. 

Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že i vozidla Roshel Senator trpí, stejně jako všechna technika, určitými problémy a nevyhnuly se jim ani ztráty. Na druhou stranu ve spolupráci s ukrajinskou armádou a zkušenostmi z nasazení na frontové linii společnost Roshel přišla s vylepšenou variantou MRAP, u které došlo k celkovému zvýšení ochrany vozidla i posádky a zvýšení bojové hodnoty. Těch má Ukrajina k dispozici již více než 300. Tato verze má zesílený pancíř podvozku, který byl přepracován pro ještě větší proti-minovou ochranu. Vozidlo nyní dokáže ochránit posádku i při přejezdu protitankové miny. Ve vozidle je nově instalován výkonnější 6.7 litrový dieselový motor o výkonu 330 koní, který propůjčuje vozidlu maximální rychlost 120 km/h. Další výraznou změnou je instalace dálkově ovládané zbraňové věžičky s těžkým kulometem Browning ráže 12,7mm spolu se zaměřovačem s termální kamerou, vozidlo je tedy schopné plného bojového nasazení i v noci. 

Čtyřkolka Desertcross 1000-3 má opačný přístup k pancéři a to takový, že prostě žádný nemá. Posádka není absolutně nijak chráněna proti dělostřeleckým střepinám, ani proti nepřátelské palbě z ručních zbraní. O pohon se stará dieselový motor o objemu 0.97 litru a výkonu 85 koní, maximální rychlost je 85 km/h. Čtyřkolka  Desertcross 1000-3 je schopna přepravit pouze tři vojáky, kteří sedí vedle sebe  a dalších 500kg nákladu na rampě za kabinou. Další zajímavostí je, že jsou čtyřkolky nabarvené pouštní maskovací barvou, což je základní barva, ve které se prodávají, je tedy jasné, že dodání muselo být co nejrychlejší a nebyl čas ztrácet čas aplikací jakékoliv kamufláže. 

Samozřejmě by se mohlo jednat o slušné vozidlo k plnění základních logistických úkolů v blízkém týlu, jako přeprava munice a jiného materiálu, nicméně Rusové vozidla zakoupili k plnění bojových a útočných operací přímo na frontové linii! Zapojení těchto vozidel můžeme hojně vidět v posledních dnech u Avdijivky, kde se po boku tanků a BVP zapojily do frontových útočných operací, samozřejmě s předvídatelným výsledkem vysokých ztrát na životech ruských vojáků a ztráty techniky.

Použití těchto čtyřkolek k vedení útočných operací je zcela nepochopitelné a Rusy do jejich zapojení na frontě musely dohnat jen obrovské ztráty ostatních vozidel, jiné vysvětlení pro to není. Vozidlo pro vedení útočných operací není vybaveno žádným pancířem a i vezený počet tří vojáků (tedy dvou členů výsadku a řidiče) je směšně nedostatečná.

Nemůžeme být k „taktickým golfovým vozíkům“, jak jim ruští vojáci posměšně přezdívají, zcela kritičtí. Jak je psáno výše, může se jednat o skvělé vozidlo základních logistických povinností v blízkém týlu, kde je potřebná přeprava munice, proviantu, či jiného materiálu do míst, kam se osobní auto nedostane, to totiž jinak odvede lepší práci. Na to je také čtyřkolka Desertcross 1000-3 stavěna, na práci v lese, či na farmě.

Zdroj: Army Recognition, EurAsian Times, Defense Express

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Czertik

14. 03. 2024, 20:09

nepratelske plany zhati nasi golfovi vozici boubelati.

Omny

12. 03. 2024, 12:21

a ty Abramsi , Challengery vše hoří....

Marty

12. 03. 2024, 12:29

Omny
máte pravdu, hoří vše, jen ne a ne ty Armaty... hmmm čim to bude?:scream:

Martin23 .

14. 03. 2024, 10:15

pan Marty: Armaty hoří ještě více, jsou z překližky :D

Marty

14. 03. 2024, 10:23

Martin23 .
to věříte že by někdo měl odvahu se s tim přiblížit na dostřel od fronty?:rofl:

Martin23 .

14. 03. 2024, 10:08

Omny:

golfové vozíky v útoku jsou velmi dobrý nápad.

Omny

12. 03. 2024, 12:20

další hloupej článek hloupého autora.....to že se stalo, že na nějakém místě někdo použil pár golf. vozů do bojové zony neznamená, že se tak děje ve velkém měřítku jak se nám autor snaží vnutít a jak jinak je to v důsledku "velkých ztrat techniky", kdy už těmhle blábolům přestanete věřit....radši se podívejte na ty uzemní zisky rusů.... likvidace ukrošksé pvo, himarsů, dělostřelectva, těch videí je plno.....

Marty

12. 03. 2024, 12:24

Omny
promiňte ale ten rozstřílený BUK byl ruSSácký, jinák máte pravdu, zdá se že by snad mohli Rusové mít konečně nějaké uzemní zisky, i když sem v tomhle ohledu celku pesimista, zatím táhnou na Belgorod, kdo ví jak to tenktokrát dopadne, třeba nakonec dojedou konečně do té Moskvy:grin::thumbsup:

Martin23 .

14. 03. 2024, 10:17

Omny:

To nejsou golfové vozíky. To je nejnovější maskování špičkové Sovětské, pardon, Ruské techniky..

JanJan

10. 03. 2024, 22:18

Tož treba to máte tak, když pošlou bevko nebo btrko, tak na jeden dron/minu/granát zarve naráz 3-4 krat vic vojáků. Starý německý válečný vtip mluvil o tom, jak se baví v Italii americky dustojnik s německym zajatým důstojníkem. Ptá se ho, jak jsi ty nadčlověk mohl prohrát. Němec mu odpoví, to máte tak, měli jsme krásné postaveni s osmaosmdesatkou v údolí, pokaždé, když Američané poslali tank, tak jsme jej znicili, casem nam ale došla munice, Američanům tanky nedošly.

Martin23 .

11. 03. 2024, 01:27

JanJan:

ještě štěstí že se Rusové poučili a... ale nic :laughing:

Czertik

14. 03. 2024, 20:25

janjan

ano, mas pravdu ze kdyz bude zniceno bvp/ot tak v nem pripadne zave vic vojaku, jenze co kdyz pouzijes mrap a on onu minu prezije a pokud ne, tak 100% jeho posadka ?

to uz pak budou bojove ztaty lidi vypadat jinak.
nemluve o tom, jak je pouzivani golfovych voziku v boji neefektivni. premyslej, pokud budes chtit poslat na frontu 30 vojaku, tak co udeals ? posles 4xmrap nebo 15x golfovy vozik ? vzdyt uz jen z ridicu golfovych voziku navic by si dokazal poskladat bojovou jednotku.
a nemam dojem ze by zrovna rusove meli vojaky nazbyt.
a utocit stylem, ze spolehas na to, ze nepritely dojde munice, ci ze nestihne dostatecne rychle stilet je vrchol idiocie.
nemluve o tom, co si myslis, ze pujde lepe ubranit proti dronum apod ? 4x mrap relativne blizko u sebe nebo 15x golfovy vozik roztahly na velke plose ?
a schavlne, co si myslis ze pujde jednoduseji zachytit a spatrit ?

JanJan

15. 03. 2024, 21:16

To Čert.

MRAP je asi lepší. Když ho máš.

Zdeněk

10. 03. 2024, 12:05

Já osobně :flag_ru: použití nových GFV (Golf Fighting
Vehicle) naprosto schvaluji, a doufám, že to budou provozovat v co největší míře ...

Na hrotu útoku se skvěle osvědčují...
https://x.com/NOELreports/status/1766530190232981860?s=20

Czertik

10. 03. 2024, 15:59

zdenek

ano, otazka je skutecne proc s nimi rusove utocily, vzdyt muselo byt jasne ze to neni dbry napad. clovek by cekal ze rusove se za ty 2 roky neco nauci, ale oni ukazi ze dokazi byt neustale pitomi.
clovek by cekal ze darwin bude v ruske armade fungovat, ale evidentne i ten je na ruske vedeni kratky.

Jumpman

11. 03. 2024, 17:42

Czertik:
tak ona je to otázka statistiky, ti chytřejší se odvodu zatím dokáží vyhnout... :innocent:

Czertik

14. 03. 2024, 20:27

jumpman

chytrejsi nebo bohatsi ?
vzpominas na video, kde si moderator vystrelil ze syna starosty moskvy, ze je predvolan k odvodu, a jak ten rikal ze je to nemozne, ze je synem starosty a ze ten ma mocne zname ?

Martin23 .

11. 03. 2024, 01:29

pan Zdeněk:

teď frčí hodně elektrovozy, tak se Rusové snaží být pokrokoví. Možná mysleli (vtip dne :D) že minu aktivuje jenom ropák :D

MiraH

10. 03. 2024, 10:46

jo je to bizarní, jenže Rusko má nejen sankce ale platí si to ze svého. Za to UA kterou platí celá EU včetně platů bojovníků si může dovolit kus za statisíce dolarů. Jo z cizího se ta válka financuje dobře.

Zdeněk

10. 03. 2024, 12:01

Mirečku,
já sice chápu, že patříš mezi slabší kousky, ale ruSSko je útočník a Ukrajina obránce, tím je pro normálního člověka řečeno vše.

A abych ti to vysvětlil ještě tak nějak polopaticky, tak "ne každý, kdo je na straně :flag_ua: je hned demokrat, ale každý, kdo podporuje nebo omlouvá :flag_ru:, je kupka :poop: ..."

MiraH

10. 03. 2024, 22:59

je to jednoduché, pokud si nemohu dovolit válku musím vyjednávat, to platilo vždy. Takže jediná podmínka míru je zavřít penězovod a bude klid. Už staří Římané měli rčení že válku udržují nekonečné finance. Stačí tedy ukončit tok peněz jak slibuje nový US prezident Trump a bude zase klid.

Zdeněk

11. 03. 2024, 00:07

Mirečku,

propásl jsi neuvěřitelnou možnost držet hubu ... tvoje chyba

Jumpman

11. 03. 2024, 17:46

MiraH:
vyjednávat se může s někým, s kým se dá domluvit a dá se mu věřit, že splní co podepíše...
Reálně asi není dosažitelné v současné situaci, aby ukrajinci vykopali rusáky ze svého území, ale pokud by se přestali bránit, tak rusáci tu ukrajinu sežerou celou, když ne hned, tak si dají 3-4 na reorganizaci a dopadne to jako s gruzií...

Pepík Knedlík

10. 03. 2024, 15:28

MiraH
S tvým nazorem se dá celkem souhlasit. Me osobně je mi fukt jak to na východě skončí, ale už aby to bylo. A proč je mi to jedno? Protože Rusko a ani Ukrajina nejsou v NATO ani v EU.
Jenže zde platí dvojí metr. Když NATO nezákonně vedlo válku v Afghánistánu, tak vše bylo ok a žádný úřad neměl Afghanskou vlajku vedle Český na stožaru. O tom se už nepíše . .
Jestli Rusko používá vozíky na golf, proč ne. Jsou eko, jezdi na baterky.

Czertik

10. 03. 2024, 15:55

pepik

v afghanu vedli valku amici, ne nato, byt jim zapad/nato pomahaly. navic, si zopakuj proc tam amici vtrhly.
a ted si vezmi proc rusove vtrhli na ukrajinu.
ty duvody sou velmi rozdilne.

Pepík Knedlík

10. 03. 2024, 16:47

Cz
Nechci polemizovat o faktu:
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/nato-ukoncilo-po-temer-dvaceti-letech-svoji-vojenskou-misi-v-afghanistanu-uvedla-dpa-31756

Pepík Knedlík

10. 03. 2024, 18:23

Cz
Upřesnění okupace Afghanu od 2001. USA vyhlásily tzv. válku proti terorismu
a napadly 7. října bez mandátu OSN Afghánistán. Na této nezákonné útočné válce se později podílely také jiné členské státy NATO, mezi nimi Velká Británie, Francie
a Německo. Rada bezpečnosti OSN Afghánistán neochránila.
Situace naprostlo stejná jako napadení Ukrajiny sousedním Ruskem.

Zdeněk

10. 03. 2024, 20:28

Knedlík,

území Ukrajiny snad sloužilo jako úkryt a výcvikové centrum pro mezinárodní terorismus? Nebo se snad na území Ukrajiny pěstuje víc máku a vyrábí víc heroinu než kdekoliv jinde na světě? Nebo snad z území Ukrajiny byly vedeny teroristické útoky proti ruSSku? Nebo snad vláda Ukrajiny byla RB OSN označena za hrozbu mezinárodnímu míru a za sponzora terorismu?

Nebo snad USA připojili Afganistán ke svému území?

Asi ne, viď...

Pepík Knedlík

10. 03. 2024, 21:10

Zdeněk
Sam víte, jak vše bylo ohledně napadení nejen Afghánistánu i proč začala valka na Ukrajině. Nikomu obě války v Česku nepřinesly nic pozitivníh. Ano, českým žoldnéřům peníze co měli štěstí. Mnoho z nich se nevratilo po svých ...
Mám pocit, že 40 % občanů v Česku zachvátil Alzheimer.
Rodiče me učili odlišovat lež od pravdy a držet se zásady: jednou se ohneš a už se nenarovnáš.
A tím se dostáváme zpět do historie. Obrana statu byla a bude jen komedie.

Zdeněk

10. 03. 2024, 21:24

Knedlík nebo mám psát bolševický údržbář Standa?

obecně nemám Wikipedii rád, může se v ní rýpat každý blb, ale v anglické verzi je to shrnuto celkem ucházejícím způsobem ... každopádně máš pravdu, tvoje lži mají opravdu velmi krátké nohy:

Takže studuj:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/War_in_Afghanistan_(2001%E2%80%932021)

Pepík Knedlík

10. 03. 2024, 21:43

Zdeněk
Sice nevim co dela Standa . ..
Já se za svy jmeno nestydím. V mé rodině je tradiční po stovky let.
Promiňte promiň, wiki neberu i když je v aj, jako studnici vědomosti stejně jako idnes nebo seznam. Prostě fakta nelze obelhat

Zdeněk

10. 03. 2024, 21:51

Knedlík,

přesně tak pravdu nelze obelhat, takže nechápu proč se o to snažíš.

Slavoslav

11. 03. 2024, 07:10

Knedlík

úplný súhlas. tie kurvy americké vkuse zasahujú. aj do prvej svetovej sa zapojili. Aj tú druhú predlzovali od zaciatku napriklad dodavkami pre ZSSR. Verím, ze si vo svojich nazoroch konzistentný a vehementne odsudzujes aj toto zapojenie sa do konfliktov

Slavoslav

11. 03. 2024, 07:53

Zdenek

wiki je obecne vynikajuci zdroj informacii s malou chybovostou, ale je fakt, ze v suvislosti s vojnou v Afganistane bol aktivovany Clanok 5 a bola to nasledne spolocna operacia NATO.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_183146.htm

Zdeněk

11. 03. 2024, 08:46

Slavoslave,

vím, že v souvislosti s útoky 11. září byl aktivován článek 5, nicméně mám pocit, že Trvalá svoboda začala nejdříve čistě jako akce USA a spojenců a teprve později přešla pod záštitu NATO, ve smyslu rezoluce OSN a se souhlasem afgánské vlády ... ale ať je to jak chce, situace v Afghánistánu opravdu nesnese srovnání s ruskou agresivní na Ukrajině, už jenom proto, že do února 2014 byl na Ukrajině klid, ve smyslu jakéhokoliv etnického pnutí. Jediné, co existovalo, byl názorový střet mezi proevropský orientovanými a prorusky orientovanými Ukrajinci bez ohledu na jejich národnost.

Slavoslav

11. 03. 2024, 09:10

Zdenek,

samozrejme, ze neznesie a ospravedlnovat tym rusaka na UA je hlupost. V podstate je lauter jedno ako vojna v Afganistane zacala, v konecnom dosledku to bol konflikt NATO ako celku, v tom ma Knedlik formalne pravdu.

Pepík Knedlík

11. 03. 2024, 09:17

Slavomíre
A přesně tak. Bez mandatu OSN spustili Amíci valku v Afghánistánu. Co se později zlegalizovalo je nepodstatny, protože politicky natlak dělá zazraky.
Zrovna tak invaze do Iráku před 21 lety byla ilegální. Amíci a Tomíci vstoupili do Iraku i pres varování OSN. Byla to ilegální agrese, kterou nelze okecat tim, že to bylo v zájmu miru a demokracie.
To bychom se dostali k bodu okupace Ceska a Moravy v roce 1939 a Ceskoslovenska v roce 1968 Sověty a říci, že to bylo naprosto v pořádku v zajmu zachování miru a demokracie v Evropě ...

Zdeněk

11. 03. 2024, 09:36

Knedlík,

v Afghánistánu vládlo teroristické a extremistické muslimské hnutí zjednodušeně označované jako Tálibán, které podporovalo, zásobovalo a umožňovalo výcvik členům Al Kaidy, tudíž zásah USA byl legitimní minimálně ve smyslu vyššího principu mravního a také ve smyslu článku 51 charty OSN.
Kromě toho, existovalo několik rezolucí namířených přímo proti Tálibánu a jeho vůdcům.

Navíc se laskavě douč, kdo vedl hlavní část pozemní operace v roce 2001 ...

p.s. a co Izrael, ten má právo na sebeobranu proti Hamásu nebo nemá - rozveď své hluboké teze, jsem docela zvědavý.

Pepík Knedlík

11. 03. 2024, 10:08

Zdeněk
Hezký ... A kdo dal možnost vzniknout Talibanu? A vracíme se zpet ...
Aby mezi námi nedošlo k omylu, zastavam názor, že zlo musí být potrestáno, ale nekdy se šlapne vedle.

Slavoslav

11. 03. 2024, 10:12

Knedlik

zabudol si odpovedat ako velmi odsudzujes zasahovanie USA do prvej a druhej svetovej. Ved si predsa dufam vo svojich nazoroch konzistentny rovnako ako ludia co obhajuju anexiu Krymu a preto absolutne suhlasia aj s Mnichovom 38.

A ano, aj okupacia Ciech a Moravy bola nutna na zachovanie mieru, ale podla historika Putina to pokazili Poliaci tym, ze prinutili Hitlera zacat druhu svetovu vojnu.

Slavoslav

11. 03. 2024, 10:31

Knedlik

a pre doplnenie, ano suhlasim, ze najma Irak bola obrovska chyba USA ktora rozbila cely blizky vychod. Afganistan bol nefungujuci stat kde to az tak prisne nesudim a ktory sa zmietal v nepokojoch od dob co to tam Sovieti rozjebali

Zdeněk

11. 03. 2024, 11:15

Slavoslave,

nedávno jsem poslouchal dokument jednoho z Monty Python's po cestě po Iráku a většina místních říká, že osvobození Iráku od Saddáma Husajna bylo to nejlepší, co se jim stalo a že to upřímně oslavovali, ale následné chyby především USA během okupační správy to prostě pokazily. Nicméně, Irák rozjebaval především Írán, stejně jako to teď činí v Jemenu.

Slavoslav

11. 03. 2024, 11:31

Zdenek

to boli vynútené chyby a každému súdnemu človeku muselo byť jasné ako to dopadne a , že to aj Irán využije. Nestabilitu ktorú to prinieslo si nesieme doteraz a nepokoje mnoho tých čo zvrhnutie Saddama vítalo stáli život.

lebo vyhasit Irak je jedna vec, mať realistický plán čo potom druhá.

Pepík Knedlík

11. 03. 2024, 11:56

Slavomíre
Z pohledu Německa byl zasah USA v obou válkách velkou chybou.
Promin, ale co Putin nebo Biden ci Zelensky říkají nesleduji. Mě vychod nezajímá, je to jejich boj. Z vysílání v televizi sleduji Polopatě a Osadu. Nějaký diskuze ci zpravy to opravdu nikdo mě k tomu nedonuti a volby ... Ne

Slavoslav

11. 03. 2024, 12:00

Knedlik

a tvoj osobny pohlad na zasah USA do tychto konfliktov kde pomahali braniacej sa strane?

No co hovori Putin by ta malo zaujimat. On tam totiz hovoril zaujimave veci dotykajuce sa aj suverenity CR, aby tu potom ludia neplakali ked si o par rokov nejaky Francuz bude hovorit, ze hlavne, aby to na tom vychode skoncilo, lebo ho to nezaujima tym vychodom bude SR ci CR. Je v nasom bytostnom bezpecnostnom aj financnom zaujme, aby rusko dostalo na UA poriadnu nakladacku lebo nasledne zbrojenie nas vyjde poriadne draho. Nehovoriac pripadny konflikt

Pepík Knedlík

11. 03. 2024, 13:13

Slavomíre
Suverenitu Česko ztratilo pres desitky let a jeho budoucnost me až tak nebere. Nedelam si plany iluze a národ, který krade, lže a závidí me fakt zklamal ....

Slavoslav

11. 03. 2024, 13:24

Knedlik

tuto mantru mam najradsej aj u nas, ked "narodovci" mrncia o tom, ze nie sme uverenny pricom hlas bezneho slovaka ma pri volbach vaciu vahu ako napriklad nemca a Slovensko ako take ma pomerne silne slovo v EU kde dokaze vselico blokovat ci prasadit.

Obzvlast humorne to vyznieva ked ich alternativou je, ze budu robit rohozku Moskve a ak ich niekto suverenne posle do riti ako teraz Fiala Fica tak blacia o zasahovani do suverenity

Pepík Knedlík

11. 03. 2024, 18:23

Slavomíre
Jakou mantru. Kam se Cesko posunulo od ty ukradený demokracie. Jo jsme v EU, NATO , ale jinak bída a dnes i černý kašel.
Kontráš straší na hradě a disidenti přijímají od něj metaly .... Komedie pokračuje a to me baví :rofl: nikdo po mě nemůže chtít, abych změnil názor.

Czertik

10. 03. 2024, 15:56

mira

co ti vadi ? ze ukrosi maji bohate sponzory a rusko ne ? at si rusko najde taky bohate sponzory, kdyz je tak chude.

Slavoslav

11. 03. 2024, 07:47

Mira

jj a stale je to pre nas vyhodne ked bude rusacka hrozba kde sa nam tento rezim vyhraza a chce nam rozkazovat kde mozeme, alebo nemozeme patrit eliminovana len za mizernych par percent z nasich rozpoctov lebo nasledne zbrojenie ak bude rusak ovladat zdroje UA bude nasobne drahsie. Takze Slava Ukrajine a poslat aj osobny prispevok, teraz dakedy pride vyplata, alebo v tvojom pripade mozno aj podpora. Ja som uz poslal