EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Prvních dvaatřicet letounů F-22A Raptor zamíří na odpočinek

 03. 05. 2023      kategorie: Události      7 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Pentagonu se podařilo přesvědčit Kongres USA o nutnosti vyřadit z provozu stíhačky F-22A Raptor. Obranný rozpočet USA na rok 2024 má vyčleněny finanční prostředky na vyřazení více než třiceti těchto letadel.

Jak vyplývá ze zveřejněného dokumentu, dvaatřicet letadel F-22A Raptor bude přemístěno na leteckou základnu Davis-Monthan v Arizoně. Tato pouštní základna je největší odkladištěm vyřazených vojenských letadel na světě. Nachází se na ní údajně více než čtyři tisíce letadel a čtyřicet kosmických lodí. V příštích letech na této základně zaujme své místo také všech 195 vyrobených Raptorů.

zakladnaFoto: Základna Davis-Monthan v Arizoně je největší odkladištěm vyřazených vojenských letadel na světě | U.S. Navy

Dříve se Kongres USA snažil vyřazování letadel F-22A Raptor z provozu zpomalit, a to až do roku 2030, avšak ministerstvo obrany předložilo pádné argumenty, podle kterých již komunikační systémy, systémy elektronického boje a ovládání zbraní letounu F-22A Raptor neodpovídají dnešním standardům a modernizace už tak drahých letadel není ekonomicky proveditelná.

Přílišné náklady na údržbu a modernizaci letadel Raptor by ve finále mohly ovlivnit provoz a další vývoj strojů řady F-35. Vyřazení F-22A z provozu by mělo ušetřit až 485 milionů dolarů ročně. Pentagon pak v budoucnu plánuje tyto ušetřené peníze použít k realizaci programu stíhaček 6. generace NGAD.

Zdroj: thedrive.com

Komentáře

Honza1616

12. 05. 2023, 07:56

Stíhačky na Ukrajinu by šlo poslat, ne ze by to USA nechtěly,
jde o to že by se musela postavit zcela nova zakladna protože zapadni stroje nejsou delane na starty ze starých sovětských vzletových ploch, ktere jsou většinou špatně udržované betonove plochy , ruské stroje maji pred nasávacím otvorem motoro uzaviratelny štít, a neni třeba se tak obavat že stíhačka nasaje do motoru nějaký kaminek.
Nemluvě o tom ze by se se stíhačkou musel poslat i vycvičený personál , náhradní dily, startovací a udržovací zařízení ..........
Proto se říká že je efektivnější dodat na Ukrajinu dělá, raketomety a k tomu potřebnou munici .

Jak uz zde zaznělo, byt po mém tak pošlu vše co máme na skladech, vyprazdnim je do posledniho naboje a granátů, pošlu vsechny stroje, raketomety, munici.....

Martin23 .

06. 05. 2023, 22:13

F22 je nic ve srovnání s (na papíře) nejnovějším modelem RF který zdaleka předčí i stroje, které ještě ani nejsou ve výrobě. Tato stíhačka bude umět nejen hypersonický let vpřed, ale i vzad. Rakety nebudou třeba, jednoduše předletí nejrychlejší západní stíhačku a hypersonický třesk ji rozpůlí vejpůl. Již se začíná se stavbou nového závodu, prvních 100 000 000 000 dolarů určené na projekt už dorazilo do holandských, kanadských a italských loděnic na stavbu nejluxusnějších jachet...

pek1234

03. 05. 2023, 15:40

Na té základně jsou odstavené i starší F 15 a F18. Nejsem odborník na techniku, ale nešlo by je zprovoznit a dát Ukrajinské straně a obranu proti rusácké svoloči? Technologicky jsou min. na úrovni těch agresorských SU a MIGů, co se tam motají. Nebo se pletu?

Roman

03. 05. 2023, 16:50

Západ a hlavně USA má dostatek techniky kterou by mohl postrádat a kterou mohli Ukrajinci zahnat už dávno ty ruSSký neschopný špinavý fašistický bastardy za hranice . Rok a čtvrt ale jenom posloucháme proč to nejde. (hlavně DE a FR) Opravdu nemusíme upírat naději na Americký šroťáky .

Zdeněk

03. 05. 2023, 17:02

Základním problémem je, že se Západ stále ještě nerozhodl. Sice už ví, že Ukrajinu nenechá prohrát, ale zda ji nechá výhrat, to ještě neví ... Němci celé roky cucali z ruských cecíku, Francouzi by rádi ovlivnili svět a Britové zjistili, že jejich armáda už opravdu není armádou velmoci.
Nicméně, co se týká západních strojů, vzhledem k jejich odlišnosti od současných ukrajinských strojů je to určitě záležitost na minimálně měsíce a řešením asi opravdu není hřbitov vyřazené techniky, navíc, pokud vím, ty stroje se používají na náhradní díly a umísťují se tam ty nejstarší a v nejhorším stavu.

Karel Čížek

03. 05. 2023, 17:54

Také nejsem odborník a netuším jak technicky ,personálně ,cenově a hlavně časově by bylo náročné tyto stroje zprovoznit. Z dokumentů ,jeden nedávno běžel i na ČT 2 ,jsou díky pouštnímu klimatu dané stroje dokonale zakonzervované a slouží permanentně jako zdroj náhradních dílů pro funkční stroje ,je prostě dostupnější i levnější to tam "kuchnout" a převést přes půl USA než vyrábět nové díly ,navíc některé letouny a vrtulníky stále slouží i když se dávno nevyrábějí a je to tedy zdroj jediný. Na místě je k tomu vyškolená technická jednotka a mají to opravdu pod kontrolou i docela dost "zakázek".

CerVus

04. 05. 2023, 18:06

V podstatě šlo, ale nejspíše k tomu nedojde. Jenže to má pár problémů.
1) Tamní jednotka, která se repasi strojů věnuje to provádí tempem pár kusů za rok.
2) Po repasi to budou stroje za desítky milionů. V ceně jednoho letadla mohou dodat desítky houfnic nebo raketometů, které budou mít mnohem větší vliv na průběh bojů.
3) Ukrajina by neměla dost pilotů, popůrného personálu ani kusů na to, aby se nějak ospravedlnil velice drahý výcvik.
4) Někde v Evropě - poblíž Ukrajiny by muselo být vytvořeno servisní zázemí. Ty stroje nejsou dělané na nasazení z v podstatě polních letišť.
Pokud nějaká letadla tak by měla být ideálně jednoho typu. Né moc drahá, ne moc složitá na výcvik a náročna na údržbu. Ona i ta F-16 není zrovna ideální. Gripen by se Ukrajincům hodil mnohem více. Mirrage 2000 by také nebyla špatná volba i když ten postrádá střely s dlouhým dosahem.