EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Ukrajina se dohodla se Švédskem na dodávce BVP CV90. Chce jich až tisícovku

 09. 02. 2024      kategorie: Události      24 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Ukrajina a Švédsko dosáhly dohody o dodávce švédských bojových vozidel pěchoty CV90, uvedlo ukrajinské ministerstvo obrany. Oznámení následuje poté, co švédská vláda v lednu 2024 povolila připravit dohodu o dodávkách vozidel CV90 Ukrajině.

cv90Foto: CV9040 švédské armády v roce 2012 | Jorchr / CC BY-SA 3.0

Oznámení bylo učiněno po schůzce v Kyjevě, které se zúčastnili představitelé ministerstva obrany a švédské správy obranného materiálu (FMV). Nebyly poskytnuty žádné podrobnosti týkající se finančních podmínek a závazků Ukrajiny při účasti na projektu, ačkoli průměrná cena jednoho CV90 se pohybuje kolem 9 milionů dolarů (asi 200 milionů korun; údaj nelze porovnat s celkovou cenou české objednávky, která obsahuje robustní příslušenství, celkově má dosáhnout až 70 miliard, a tedy jedno z 246 CV90 vyjde na přibližně 280 milionů korun).

Náměstek ukrajinského ministra obrany Dmytro Klimenkov vyjádřil vděčnost Švédsku za jeho neochvějnou podporu během konfliktu a za plodnou spolupráci mezi oběma národy. Uvedl, že dohoda umožní nejen jednorázové dodávky zbraní, ale také rozsáhlou spolupráci v obranném průmyslu, včetně budoucí lokalizace výroby na Ukrajině.

V únoru 2023 švédská vláda přidělila Ukrajině jeden ze svých největších balíčků vojenské pomoci, který poprvé zahrnoval bojová vozidla pěchoty CV90. Švédský ministr obrany Paul Johnson v prosinci 2023 oznámil, že na Ukrajinu již bylo odesláno 50 vozidel CV90C IFV, většinou vozidel, která dříve používaly švédské jednotky v Libérii a Afghánistánu. Verze 9040C nabízí vyšší úroveň ochrany ve srovnání se standardními CV90.

Ke koalici CV-90, kterou iniciovalo Švédsko a do níž patří Dánsko, Estonsko, Norsko, Nizozemsko, Slovensko, Finsko a Česká republika, se v září 2023 připojila Ukrajina. Tato iniciativa spadá do rámce prohlášení o záměru mezi ukrajinským prezidentem a švédským premiérem o posílení spolupráce při využívání platformy CV-90. V srpnu Ukrajina a Švédsko deklarovaly záměr společně vyrábět bojová vozidla pěchoty CV90 na Ukrajině, přičemž Ukrajina projevila zájem o nákup až 1 000 těchto vozidel pěchoty. Dánsko zároveň vyčlenilo 1,8 miliardy dánských korun (asi 264 milionů dolarů) na pomoc při financování švédské iniciativy poskytnout Ukrajině bojová vozidla pěchoty CV90.

CV90 (Combat Vehicle 90) je bojové vozidlo pěchoty (BVP) vyvinuté Švédskem v 80. letech 20. století. Výroba CV90 byla zahájena v roce 1993 a v témže roce vstoupilo do služby ve švédské armádě. Vozidlo CV90 bylo navrženo podle specifických požadavků švédské armády a bylo vyvinuto tak, aby kombinovalo vysokou mobilitu, značnou palebnou sílu a účinnou ochranu proti hrozbám na bojišti.

CV90 je známé svou schopností působit v extrémních klimatických podmínkách, od arktických mrazů až po horké pouštní podnebí. Podle varianty je vybaveno buď 40mm hlavním kanónem Bofors, nebo jiným automatickým kanónem ráže 30 nebo 35 mm, a kromě posádky může nést až 8 vojáků. V průběhu let bylo CV90 průběžně vylepšováno a modernizováno, což vedlo k vytvoření několika variant přizpůsobených různým úlohám na bojišti, včetně průzkumu, velení a protiletecké podpory. CV90 používá kromě Švédska několik zemí, například Norsko, Finsko, Dánsko a Estonsko, což dokazuje jeho přizpůsobivost a výkonnost jako špičkového BVP. Nedávné objednávky CV90 učinilo Slovensko, které zakoupilo 152 vozidel, a Česká republika, která si pořídila 246 vozidel.

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

Pepík Knedlík

09. 02. 2024, 22:52

To jako fakt jedna plechovka pro Českou miniarmadu přijde na 280 mega? Sakra, to už se nemusím bat o ztrátu demokracie a svobody, když 20 000 vojáků zasedne do plechovek za 70 miliard pak do Leo A8 za 120 miliard a konečně se vznesou do oblak v helikoptérach a v F 35 za dalších 380 miliard.
Zacinam byt pyšný na vše co se deje ve "prospěch občanů" a pro "splněny" sen několika idiotů co utraceji a konají bez referenda a bojuji proti korupci .... Děkuji

Slavoslav

10. 02. 2024, 07:15

takze co navrhujes? male staty nemaju mat armady? male staty maju mat zastrane armady? alebo male staty maju nakupovat lacnu techniku, vsak kannonenfutru maju dostatok?

Alebo len kritizujes tuto konkretnu zmluvu a teda vies co vsetko obsahuje a mas porovnanie za kolko take iste vybavenie nakupili ine staty?

Pepík Knedlík

10. 02. 2024, 08:53

Slavomíre
Kritizuji "poddimenzovanou" ceskou armadu vcetne nekopetetniho veleni a pocet zbytecnych generalu na tak malou současnou armadu. Korupce od pronajmu Gripenů stale pokracuje a predrazuje státní zakázky. I Amici vedi o český korupci své. Prostě stale plati, nenamažez nemáš. Ohledně korulce jsem velice skeptický, když vše zacina u vlady, ale k věci l.
Navrhuju zvysit pocet vojaku o 30 000 a foplnit tebto stav povinnou zvs po dobu jednoho roku. Snizit pocet generalu o 75% a civilních zamestnancu o 30% .
Resit nakupy zbraní odbornou komisi slozenou z nepolitickych stran a závěr
projednat referendem.

Mark

10. 02. 2024, 09:59

Pepik Knedlik

"Navrhuju zvysit pocet vojaku o 30 000 a foplnit tebto stav povinnou zvs po dobu jednoho roku. Snizit pocet generalu o 75% a civilních zamestnancu o 30% .
Resit nakupy zbraní odbornou komisi slozenou z nepolitickych stran a závěr
projednat referendem."


Částečně by se dalo s tebou souhlasit. Ale třeba zavést znovu zvs by byl dost problém. Problém kde ty kvanta lidí ubytovat, za co je živit, šatit, dovybavit, platit od energií až po poslední hřebík, nahradní díly, vybavení.....prostě stálo by to ohromné peníze, za které by byla nevalná kvalita. Já sám jsem si prošel jedním rokem zvs a upřímně...nic mi to nedalo. Už do roka od konce zvs bych nedokázal udělat pohotově rozborku a zborku a dnes už vůbec ne, aniž bych se nestřelil do nohy. Takže zvs nee.

To referendum může být klidně i dvousečné. Klidně se může stát, že si v referendu odsouhlasíme i 32 F-35 a k tomu navrch 100 i více Abramsu. K tomuto stačí prohra Ukrajiny a ztráta její celistvostí. Pak se budeme všichni divit jak se v Evropě rozjedou doslova závody ve zbrojení.

Pepík Knedlík

10. 02. 2024, 10:49

Mark
Varil jsem z vody, ale to si myslím. Štve mě ryze česká vlastnost a to korupce zakorena a zavist

Slavoslav

11. 02. 2024, 11:32

Knedlik

je dobrý dôvod prečo o niektorých veciach nie je možné usporiadať referendum. máme aj u nás aj u vás zastupiteľskú demokraciu, ak politici kradnú stačí ich nevoľiť. Schvaľovať investície do obrany referendom znamená sabotovať obranu.

ako dokážeš napríklad ty posúdiť výhodnosť obchodu? majú všetkým odtajniť zmluvy ktoré bývajú zvyčajne utajované z dobrého dôvodu, alebo dáš na svoj pocit, že to je dobrý, či zlý obchod?

Pepík Knedlík

11. 02. 2024, 21:38

Slavomíre
A co se inspirovat ve Švýcarsku. Sice s nekterymi politickými kroky co provádí nesouhlasim stejn6 jako že nevazanym clenem NATO, ale politici jsou uplatní jiz od dob co vznikla demokracie, parlament i senat. A to je sakra dávno ...

Slavoslav

12. 02. 2024, 07:57

svajciarsko je presne to na co som myslel. Nie tak davno tam tretina obcanov hlasovala za zrusenie armady ako celku. Co sa tyka politikov, narod ich ma takych ako si zasluzi. Ak si u vas ci u nas volime opakovane zlodejov co ta vedie k tomu, ze ten isty elektorat bude zodpovedne rozhodovat o obrane ked im vas Pitomio a Bures vysvetlia, ze tie miliardy na armadu sa daju pouzit na vysie davky a dochodky pre nich? A bezny obcan uz z principu nemoze a nema taky prehlad o potrebach ozbrojenych sil ci nemoze poznat detaily jednotlivych ponuk

Marty

12. 02. 2024, 09:57

Slavoslav
Váš agent u nás a Císař Hirohito II. sou krásným příkladem, díky kerému by došlo na zrušení ne jen armády ale i policie kdyby se rozhodování o tomto nechalo na neodborných masách, ale když říkáte že každý národ má politiky jaké si zaslouží, co ste komu proboha udělali vy?:flushed:řekl bych že Pepík má trochu dětinské názory i postoje obecně, i když věřím že to určitě myslí dobře

Slavoslav

12. 02. 2024, 10:12

Marty

dobra otazka, ale ked si blbci miesto Fica zvolia Matovica a potom nazad Fica tak si nasledky fakt zasluzia. Jedine co ma tesi, ze ten kolaps statu si najviac odseru ich volici ked pride na Grecku cestu, okresanie dochodkov a podobne srandy.

Knedlik je zvlastny clovek, minule ma dost zarazil konspiraciami o pristati na Mesiaci kde linkoval take skvosty ako matrix cz ci co to bolo za dezole medium. Na druhej strane mu nemozno upriet prehlad o military a i ked je podla mna prorusky, snazi sa tej teme vyhnut i ked niektore tie jeho narativy su presne tie co vidim na prorusackych mediach ked popisuju zapadnu techniku, zatial co uz druhy rok dostavaju nakladacku na Ukrajine

Marty

12. 02. 2024, 10:53

Slavoslav
tak ono mít rád fantasmagorické pohádky tak moc že jim člověk chce věřit přímo vybízí k tomu si oblíbit jejich nejbohatší zdroj - RF
to je pravda, jen se obávám že poté stát znovu začít stavět na nohy, ostatně jako se to pomalu ale jistě daří řekům, nebude vůbec lehké a nevím jestli je na to vhodná doba, ale s tím člověk bohužel nic nenadělá

Slavoslav

12. 02. 2024, 11:06

Marty

ako vravis, nic s tym neurobim okrem toho, ze sa zucastnim kazdych jednych volieb. A ano, nebude to lahke a najhorsie na tom, bude, ze tupci co teraz volia populistov nebudu nadavat v tej dobe na svoje hlupe rozhodnutia z minulosti, ale na tych co tu ekonomiku za cenu bolestivych opatreni budu dvihat na nohy. Ale ako hovorieval moj oblubeny docent na fakulte "kto chce kam, pomuzme mu tam"

Pepík Knedlík

12. 02. 2024, 11:43

Slavomíre a Marty
Velice vam dekuji za rozbor me osoby. Hledám i hidnotim různé názory i teorie nejen ze současné doby, ale i z historie. Ať chceme ci ne, stale se historie opakuje a tvrzení, že pokud se dá tomu předejít je blbost. Proto mnozi mylně opakuji citat od G. Santayana.
Skatulkovani osob jestli je proamericky, prorusky ci procinsky je v podstatě blbost

Slavoslav

12. 02. 2024, 12:03

Knedlik

to nebol rozbor ;)
a podľa mňa sú kecy práve reči o tom, že je niekto nestranný. Každého formuje prostredie a zdroje ktoré číta a má nejaké hodnoty ktoré vyznáva. Od teba tu často zaznievajú hodnotenia ktoré presne šíri rusácka propaganda. na druhej strane keď sa ťa pýtam skade čerpáš podklady napríklad k hodnoteniu západnej techniky tak to ostane bez odozvy, alebo koriguješ názor.

no a ten matrix to sa nehnevaj. to nie je o inom názore, to sú bludy

Pepík Knedlík

12. 02. 2024, 12:56

Slavomíre
No vidíš a mě formovalo prostředí v Německé komunitě. Podstatnou část zivota jsem uznaval USA. Konec urcitym idei o demokracie a svobodě v podání USA udelala valka v Jugoslavii.
Šebesta zrovna běhá od vychodu k západu :face_with_hand_over_mouth: a 
Matrix byl jen zkouškou kdo se chytne.
Podstatnou cas

David

12. 02. 2024, 13:00

Pokud by AČR navýšila počet svých vojáků o tak velký počet, pak by těch BVP musela mít mnohem více, nejméně čtyřnásobek, takže žádných 70 mld, ale nejméně 200 mld. Počet generálů není nijak vysoký, na tom moc neušetříte

David

12. 02. 2024, 13:02

Švýcarsko je stejnou parlamentní demokracií jako ČR, ten systém je velice podobný. I tam je vláda, parlament, stejně jako v ČR. A obdobně jako v ČR je i ve Švýcarsku přítomna korupce, zatím se nepodařilo vymyslet systém, který by korupci odstranil

Slavoslav

12. 02. 2024, 13:02

Knedlik

tak vzhladom na to co tam Srbi dokazovali by som USA zrovna bombardovanie Juhoslavie nevycital. Ono nie je nahoda, ze s nimi v jednom state nik nevydrzal a od Titovej smrti robili vsetko preto, aby sa Juhoslavia rozpadla. Schvalne, ci vies o com hovorim.

Ked uz tak chyba ktoru splaca cely svet je druha invazia do Iraku

Pepík Knedlík

12. 02. 2024, 14:15

Slavomíre
Irák byl druhý dil pod patronací NATO.

Pepík Knedlík

12. 02. 2024, 15:29

Marty
Dovolim si použít větu velectěného pana Erazima Koháka: "Demokracie je vládou všech oproti vládě jakýchkoliv vyvolených. Vláda nam nezvládne, nýbrž slouží".
A teď si sam sobě řekni jestli tomu tak je ....
Česku vladnou oligarchové a nadnárodní spolecnosti, to si myslím já.

Czertik

09. 02. 2024, 18:24

muzeme si byt na 100000% jisti, ze vice nez 50 mil kc na voziddlo se v cr rozkrade k zajmovym osobam.
protoze skutecne - narozdil od autora - si nedokazu predstavit co by acr mohlo chtit extra navic, aby to ospravednilo prakticky 50% ceny vozidla navic.
nahrdni dily, servis, pristroje, vycvik..atd - to vse bude potrebovat i ukrajina. a diky valce, jde rict ze spotreba nahrdniich dilu na ukrajine bude daleko vestsi.

je to prsote, u cv je to jeste vetsi rozkradacka nez u panduru.

David

09. 02. 2024, 09:25

Takže by se CV-90 mohlo stát standardním BVP ukrajinské armády. Moc tomu nevěřím, už třeba proto, o jak obrovské počty se jedná, a kolik by to stálo. Je také otázkou, v jaké konfiguraci by to CV-90 bylo, jaký by používalo kanon. Na druhou stranu by vypadalo dobře, kdyby zde byl celý pás států používajících CV-90 - Česká republika, Slovensko, Ukrajina a Estonsko

Slavoslav

09. 02. 2024, 09:41

ak Ukrajina nebude porazena tak tie ciastky ktore bude davat do armady budu obrovske takze postupny nakup aj takeho mnozstva vozidiel je mozny. rusak ako sused bude dostatocna motivacia

Pepík Knedlík

12. 02. 2024, 21:06

Slavomíre
V podstatě je jedno jak valka skončí na Ukraině. Zbytečně se precenuje i zároveň bagatelizuje a EU se upnula na problém, který neměl být její problem.
Občani EU vsechny chybný rozhodnutí pociťuje už dlouho.
JE FAJN VYPRAZNIT MUNICNI SKLADY OD STARYCH NÁBOJŮ A SROTY POSTAT NA VÝCHOD.
Chápu Ukraince, že se brání. Tuhle moznost Cesko v roce 1939 nemělo. Tim totálně "prapodivny" národ ztratil svoji identitu i hrdost. Je zvláštní, že jeden clive6 dokázal zničit vše a jmenoval se Beneš.
O válce zivot není.
A co dál .... ?