EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Víceúčelový letoun A-6 Intruder sloužil 34 let. Piloti mu říkali létající stehýnko

 12. 04. 2022      kategorie: Vojenská historie      3 komentáře
Přidat na Seznam.cz

V průběhu druhé světové a korejské války došlo k rychlému nárůstu používání letadel co do počtu i variability typů. V důsledku toho se také díky zkušenostem výrazně zlepšila technologie letadel používaných ozbrojenými silami Spojených států. Pojďme si blíže představit nenápadný víceúčelový letoun Grumman A-6 Intruder zařazený do služby v roce 1963, který ve službě vydržel opravdu dlouho.

Během korejské války plnili američtí vojenští piloti mise převážně na palubách letounů Douglas A-1 Skyraider. Skyraider měl ovšem značná omezení. Nemohl být používán za špatného počasí a jeho zaměřovací systém velmi ztěžoval provádění nočních misí.

a-6Foto: A-6E Intruder během cvičení Matador ve Španělsku | Wikimedia Commons / Public domain

Po korejské válce pak na základě rozhovorů s piloty americké námořnictvo požadovalo, aby budoucí letouny létaly bez výše uvedených omezení. V roce 1957 byla hlavním výrobcům letadel v zemi rozeslána žádost o návrh (RFP), v níž byl požadován "útočný bombardér pro blízkou leteckou podporu, který by byl schopen zasáhnout nepřítele kdykoli". Návrhy předložily společnosti Bell, Lockheed, Boeing, North American, Douglas, Grumman, Martin a Vought.

Konstrukční tým společnosti Grumman tehdy vedli Robert Nafis a Lawrence Mead, Jr. Mead se mimochodem později proslavil prací na letounu F-14 Tomcat a lunárním modulu. Při konstrukci letounu A-6 byl kladen důraz spíše na funkčnost letounu než na estetiku. Díky své jednoduché konstrukci byl tak letoun některými označován jako "létající stehýnko" (flying drumstick).

Design letounu A-6 byl považován za špičkový. Přestože se jednalo o letoun velikosti stíhačky, byl vybaven sofistikovanou avionikou, která využívala několik počítačů. Jeho křídla byla navržena tak, aby byla účinná i při pohybu nadzvukovou rychlostí, a umožňovala letounu snadné manévrování při přepravě velkého nákladu.

Letoun byl také navržen pro nesení jaderných zbraní. V případě potřeby mohly být tyto zbraně vypuštěny prostřednictvím poloautomatického odhozu pum, který by letounu A-6 umožnil zasáhnout cíl, aniž by nad ním přímo přelétl, čímž se by se vyhnul účinkům výbuchu pumy.

Letoun A-6 Intruder byl poprvé zařazen do služby v únoru 1963. Díky své schopnosti provádět operace za všech okolností a za jakýchkoli povětrnostních podmínek byl letoun hojně využíván námořnictvem a námořní pěchotou USA. Během války ve Vietnamu se účastnil řady misí proti nepřátelským cílům. A-6 byl obzvláště účinný hlavně díky svému dlouhému doletu a schopnosti nést velké užitečné zatížení. Při typické misi však letěl nízko, aby uvolnil svůj náklad, čímž byl zranitelný protiletadlovými zbraněmi. V průběhu války tak bylo 10 letounů sestřeleno raketami země-vzduch a dalších 56 bylo sestřeleno konvenční pozemní palbou a protiletadlovými zbraněmi.

Letoun A-6 Intruder byl později použit během mnohonárodní mírové mise v Libanonu na počátku 80. let. Po teroristickém útoku v Západním Berlíně v roce 1986 byly letouny A-6 použity ke svržení bomb nad Libyí jako odveta za tento útok.

Letouny byly hojně využívány během operace Pouštní bouře, kdy tehdy A-6 uskutečnily celkem 4 700 bojových vzletů, při nichž útočily na irácké námořní jednotky, zasahovaly strategické cíle a ničily nepřátelskou protivzdušnou obranu. Po skončení války v Perském zálivu byly letouny použity k prosazení bezletové zóny v Iráku, načež poskytovaly leteckou podporu během operace Obnovení naděje v Somálsku v roce 1993.

Poslední A-6 Intrudery byly oficiálně vyřazeny v únoru 1997, ačkoli námořní pěchota přestala A-6E používat již o čtyři roky dříve. Letouny byly nejprve nahrazeny stroji F-14D Tomcat, poté byly u námořnictva vyměněny za F/A-18E/F Super Hornet a u námořní pěchoty za F/A-18D Hornet.

Když bylo oznámeno vyřazení letounů A-6 z výzbroje, řada letounů v továrně Grumman zrovna čekala na výměnu křídel, které byly následně hozeny do moře u pobřeží Floridy a vytvořily tak tzv. "útesy Intruder". Letouny, které byly renovovány, pak byly vystaveny v různých muzeích.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

nobody

13. 04. 2022, 16:16

Im Bier steckt Wahrheit
naopak, praveze nasa bola v poriadku, ale ty si si zrejme sedel na usiach, ked sa ti miesa Libya s Libanonom a dve rozne udalosti. Mierotvorci nechodia do oblasti, kde je pokoj - nie je na to dovod. A Operation El Dorado Canyon nebolo ziadne skolenie Srbov, ze ich genocid uz maju ludia plne zuby.
Btw., neocommie-neonazi konspiracne dristy o "utajovanej pravde o Srebrenici" na mna nikdy nezaberali

nobody

12. 04. 2022, 18:16

Im Bier steckt Wahrheit:
Asi sme na gymnaziu mali nejake zle mapy sveta, pretoze sa mi na nich zdalo, ze Libanon je kusok inde ako Libya.
A ano, tie mierove jednotky byvaju ozbrojene a boli casy, ked tie zbrane dokazali aj pouzit, ked to bolo potrebne. Co by za to dali svojho casu obyvatelia Srebrenice, keby tie casy neboli byvali pominuli.

Veritas vincit

12. 04. 2022, 10:39

Pěkné čtení.
Krásné letadlo.
Zajímavé fotky na: https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_A-6_Intruder
Sluší jim to i pod mořem.
https://www.youtube.com/watch?v=ZpCmSL6COs8