EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Ruský stíhač Su-35 brání pašování ropy? Incident v Baltském moři ukazuje, že Moskva přitvrzuje

 02. 06. 2025      kategorie: Události      26 komentářů

V Baltském moři došlo k incidentu, který může signalizovat zásadní změnu ruské vojenské strategie. Když se estonské hlídkové stroje přiblížily k tankeru Jaguar, patřícímu do tzv. ruské stínové flotily, Moskva poprvé odpověděla vysláním moderní stíhačky Su-35. Znamená to přechod od diplomatických protestů k otevřenému vojenskému doprovodu civilních plavidel?

MAKS_Airshow_2015_(20615630784)Foto: Su-35S | Wikimedia Commons / Public domain

Událost se odehrála v mezinárodních vodách, nedaleko výlučné ekonomické zóny Estonska. Tamní ozbrojené síly vyslaly hlídkové plavidlo, pozorovací letoun PZL M28 Skytruck a také víceúčelový vrtulník AW139, aby identifikovaly a sledovaly tanker Jaguar. Ten byl dlouhodobě podezřelý z přepravy ruské ropy v rozporu se západními sankcemi. Tanker dříve nesl jméno Argent a v době incidentu neplul pod žádnou vlajkou. Mnohá média uváděla, že plul pod vlajkou Gabonu, o registraci v této zemi však přišel 10. května a od té doby byl veden jako plavidlo bez státní příslušnosti.

Na přítomnost estonských sil reagovalo Rusko nasazením stíhacího letounu Suchoj Su-35, který podle oficiálního vyjádření estonské armády provedl nebezpečný manévr v blízkosti jejich letadla a narušil bezpečnost celé operace. Šlo o první případ, kdy Moskva k ochraně jednoho z tankerů stínové flotily vyslala bojový letoun.

Změna ruského přístupu přichází v době, kdy napětí kolem stínové flotily roste už delší dobu. V minulém roce například litevské speciální jednotky obsadily jednu z podezřelých lodí kvůli porušení celních předpisů. V dalších případech prováděly finské a estonské úřady inspekce nad plavidly, u nichž existovalo podezření na přečerpávání ropy mimo povolené trasy. Nešlo přitom jen o otázku ekonomického embarga – některé tankery byly později spojovány i s narušením podmořských kabelů a energetické infrastruktury v Baltském moři. Například poškození plynovodu Balticconnector a komunikačního kabelu mezi Finskem a Estonskem v roce 2023 vyvolalo podezření, že lodě stínové flotily plní vedle ekonomické i zpravodajskou nebo sabotážní úlohu.

Vyslání Su-35 tak nelze vnímat jako ojedinělý incident, ale spíše jako vyvrcholení série událostí, v nichž Moskva testuje odhodlání západních států chránit nejen sankční režim, ale i bezpečnost v regionu. Použití právě tohoto typu stíhače, vybaveného moderní avionikou, radarem s fázovanou anténní mřížkou a možností nést výkonné střely vzduch–vzduch i vzduch–země, podtrhuje vážnost, kterou Rusko incidentu přikládá. Zároveň jde o jasný symbol, že i civilní tanker může být pod vojenskou ochranou, pokud to odpovídá strategickému zájmu Kremlu.

Z pohledu NATO situace vyžaduje rozvahu, ale zároveň i pevnost. Estonská akce probíhala v souladu s mezinárodním právem a přítomnost aliančních hlídkových strojů v mezinárodních vodách je naprosto legitimní. Ruská reakce však ukazuje snahu posouvat hranice možného a vytvářet dojem, že jakýkoli dohled nad stínovou flotilou je provokací. To je nebezpečné nejen pro regionální stabilitu, ale i pro důvěryhodnost mezinárodního sankčního režimu.

Incident u tankeru Jaguar není epizodou, kterou lze přehlédnout. Zasazuje se do širšího rámce narůstající hybridní konfrontace, v níž se ekonomika, energetika a vojenská síla prolínají do jednoho celku. Rusko zkouší, kam až může zajít. Odpověď Západu musí být pevná, ale předvídatelná. Jinak se z obcházení sankcí stane přímo ozbrojený konflikt – a z Baltského moře neklidná zóna s trvale hrozícím incidentem.

Zdroj: Kyiv Independent

 Autor: Tomáš Chalupa

Komentáře

Azor

04. 06. 2025, 12:18

Czertik.

"Nedělní útok Ukrajiny na 5 ruských letišť rusko-americké smlouvy New START o zákazu strategických a jaderných zbraní skončil naprostým fiaskem. Poslední satelitní záběry potvrzují, že Ukrajinci uspěli jen na jediném letišti, a to na letišti Belaja v Irkutsku, kde podle satelitních záběrů byly zničen 4 strategické bombardéry TU-95MS a 4 strategické nadzvukové bombardéry prvního úderu TU-22M3.

Na ostatních 4 letištích Ukrajinci neuspěli a drony cílů nedosáhly. Právě proto Ukrajina v pondělí spustila masivní a neuvěřitelnou CIPSO kampaň s bajkou o tom, že Ukrajinci zničili Rusku 40% strategických bombardérů. Níže je jedno z fejkových ukrajinských videí vytvořené AI, které šířily až do pondělního večera ukrajinská média a televize."

https://rumble.com/v6u9y8n-ukrajinci-zfalovali-video-nsledk-toku-na-rusk-strategick-letit-smlouvy-star.html

"Bývalý generálporučík americké armády Michael Flynn, který za první Trumpovy vlády působil také jako poradce pro národní bezpečnost, poznamenal, že ruské bombardéry mohly být zaparkovány na volném prostranství kvůli závazkům vyplývajícím ze smlouvy o jaderných zbraních. “Pro vaši informaci, ty bombardéry, které byly zasaženy, MUSELY být na volném prostranství kvůli závazkům vyplývajícím ze smlouvy o jaderných zbraních. Zelenský toho využil,” poznamenal generál Flynn na X."

Co že to "ukrajinci zlikvidovali???
https://aeronet.news/wp-content/uploads/NeuroJets1-700x708.jpg

"“Lidé, a zejména světoví lídři, si musí uvědomit globální důsledky takové operace, jakou právě provedla Ukrajina,” varoval ve svém příspěvku bývalý americký generál Flynn. Rusko proto může v reakci na ukrajinský útok reagovat tak, že svoji pozastavenou účast na smlouvě New START úplně ukončí a od smlouvy úplně odstoupí a začne strategické bombardéry umisťovat do tzv. hangárových bunkrů."

"“Rusko, stejně jako USA, často nechává bombardéry dlouhého doletu zaparkované venku a snadno viditelné, a to jak z operačních důvodů, tak jako součást závazků vyplývajících ze smlouvy o jaderných zbraních,” uvedl Wall Street Journal [2]

https://www.wsj.com/world/ukraines-stunning-assault-upends-russias-global-military-strategy-094f8c1c

. Smlouva také znamená, že údaje o počtu těžkých bombardérů a jejich umístění jsou často veřejně dostupné. Stojí však za zmínku, že Rusko v únoru 2023 pozastavilo svou účast ve smlouvě New START."

Czertik

04. 06. 2025, 16:53

rexik

ano, to kolik bylo zniceno letounu se neudtale diskutuje , jestli 4é ci mene.
jedna vec je podstatna . rusove imhle utokem utpeli obrovskou ostudu.

a kdyz dle tebe utoky nebyly uspesne - cim vyvsetlis fakt ze pocet leteckych utoku (nplest s drony) dramaticky poklesl vzhldem k predchozim dnum ?

to tvoje video na rumble ? hahahhahaha. vtipne ze takove video ukrajinci NIKDY nezverjnily. nebo muzes me dat odkaz primo na onen ukrajinsky zdroj ? coz rumble NENI.

a to parkovani na verejnem prostranstvi ze vypliva ze smouvy o jadernych zbranich ??????
hahahaha. tak teda vysvetli roc amici mohli skovavat svoje b2 i b52 v hangarech a rusove svoje letouny ne.

a jen at rusove uplne odstoupi od new start, nikdo si toho ani nevsimne, protoze rusko porusuje kde co.

pockej a ted pises ze uz rusove new start zrusily ve 2023, PRED timhle utokem ?
tak to ten michael flynn je celkem opozdeny, nebo ne ?

aport a haf.

Azor

04. 06. 2025, 20:13

Czertik.
"a kdyz dle tebe utoky nebyly uspesne -"

Zase jste pod vlivem????
Podle mne???? Snad podle snímků z družic,ne???

Samozřejmě že je to pro ně újma.
Jak asi víte,tak se rusové dost dobře učí(díky - ještě pozůstatek socialistického školství).
A bude se z toho jisté věci vyvozovat.Jak na tom byla FSB a jiné tajné služby a jejich odpovědnost před ruským lidem.zda nepomáhali někteří z těch taj.služeb nepříteli.
A ta 5.kolona je u nich stále silná(už jsem o tom psal)
A i taky to,co řekl Lavrov Rubiovi(dosud nezveřejněno!!) A ti co to plánovali, VB ,by měli být na pozoru.USA jim na pomc nepůjde!!

" tak teda vysvetli roc amici mohli skovavat svoje b2 i b52 v hangarech a rusove svoje letouny ne."

Pokud by to byla pravda,tak tady je vidět,že Rusko hraje s otevřenými kartami.

"pockej a ted pises ze uz rusove new start zrusily ve 2023, PRED timhle utokem ?
tak to ten michael flynn je celkem opozdeny, nebo ne ?"

Umíte číst?? Pozastavilo tu smlouvu ! !

Ani na toho 5.leté dítě nemáte !!

Salut.

Czertik

07. 06. 2025, 15:15

rexik

prave ze ty druzicove snimky UKAZUJI znicene ruske letouny a ze je jich clekem dost.
cili prestan chlastat a napis, proc dle tebe utoky uspesne nebyly.

fun fact - deni pocty vystrelenych ch-101 na ukrajinu po pavucine poklesly na mene nez ctvrtinu poctu pred pavucinou.

a ano, rusove tak dobre uci....ze jejich technologie stale odpovida roku 1990.
sou tak vyspelyy, ze dodnes nedovedly do letuschopneho letounu pak da, ktereho vyvoj zacal v 1992.
veskere pokusy postavit cokoliv co by nevyhazelo z dob sssr katastroficky selhalo, at uz je to armata, bumerang ci cokoliv jineho.
i ono slavne su57 pochazi z roku 1988.

toz kde a v cem mas ono dobre ruske sklstvi ?
vzdyt i protidronove systemy musi odebirat z ciny, svoje nemaji.

a prave proto ze usa na pomoc vb nepujde je v zajmu vb co nejvice rusko znicit a pofporovat pavuciny 2, 3, 4, az klidne milion.

rusko nehraje s otervenemy kartami, jen je rusko, stejne jako sssr, natolik chude ze si nemohlo dovolit stavet hangary, jako n azapade.

a jaky je presne rozdil mezi pozastavenim a zrusenim ? rozeber to.
ale to nemeni nic na om ze to rusko udelalo ve 2023, pred pavucinou, cili proc si o new start vubec masturoval v souvilosti s pavucinou ?

aport a haf.

Franta

05. 06. 2025, 18:11

kecy, prdy, kuličky. a jakýkoliv odkaz na aeronet snižuje hodnotu tvého příspěvkudo záporných hodnot.. třeba se neštítíš poslat odkaz na stíhačku se 3 motorama, i když je to z videa rusáky použitého z "útoku" na 30 ukrajinských stíhaček Fxx :).. si prorusácký trapák..

Azor

06. 06. 2025, 12:36

Franta.
" jakýkoliv odkaz na aeronet snižuje hodnotu tvého příspěvkudo záporných hodnot.."

Podle vás má asi větší hodnotu odkaz na Kyjev Post,nebo Ukrajinskou pravdu,ne????
A z těchto zdrojů čerpají západní zdroje.ISW atd.

"si prorusácký trapák.."

A vy jste jaký "myslitel"??? Zkuste se tady rozepsat.

Czertik

07. 06. 2025, 15:18

rexik

ano, je skutecne prihodne ze si dal odkaz na aeronet misto na onen kyjev post ci jine ukrajinske zdroje o onom utoku.

ono video ktere si linkoval vyrobily sami rusove, aby prave kourovou clonou zenvazily vysledky pavuciny.
ale udealy to kalsicky retardacky po rusku, kdy jim ai vyrendrovala ruske stihacky misto ruskych bombarderu.
a aoni byly tak stupidni ze si toho nevsimly.

uplne stejna jako blamaz kdy rusti agenti nakoupily 3 hry sims misto 3 sim karet kvuli preklepu a vydvaly to za ukrjinske sabotery.

aport a haf.

Czertik

02. 06. 2025, 23:44

jen cim dal tim vic operaci pvucina.
prooye cim vice jich bude, tak to bude ynamet yanik veskereho ruskeho strategickeho letectva.
uy prd pavicinou rusove litalz se vsim co bzlo letuschopne (coz dokonale ukazalo rozpory mezi tim kolik rusove rikaly ze maji letuspnych letounu a kolik jich maji v realu)

a to, jak rusove vyhrozuji atomkama dokazuje ze to byl zasah do ceneho a rusy to honde boli.

no, cim dal tim vic se ukazuje ze ruske ukrajinske dobrodruzstvi je daleko nakldnejsi nez si rusve kdy dokazaly predstavit.

Czertik

03. 06. 2025, 12:10

update

tak rusove si zacinaji po tom co dostali pri pavucine pres drzku ze jejich systemy pvo sou srot a lezou cine do zadku aby jim dodala jejich systemy pvo, hlavne protidronove.

Pepík Knedlík

04. 06. 2025, 07:43

Chrusčov
Už nemusíš používat Enigmu :smile:

Azor

02. 06. 2025, 16:53

Názor analytika CIA,na dronové údery na Ruskou federaci-

https://sonar21.com/ukraine-launches-terrorist-offensive-with-western-assistance-on-eve-of-negotiations-in-istanbul/

Marty

02. 06. 2025, 20:14

Azor
co je chcípáku, rozbili ti doma pár hraček tak tubrečíš jakomalí děcko? neboj, vaše všemocná ekonomika a nadčasoví zbrojníprůmyslnahradí tyto ztráty zavíkend ne?:rofl: už si vyřešil tu filozofickou otázku zda si zrůda?

Azor

02. 06. 2025, 21:38

Marty.
"co je chcípáku, rozbili ti doma pár hraček tak tubrečíš jakomalí děcko?"

Já???? Kdo pak tu brečí o příměří??? Rusko nebo ten pučistycký režim, co je na "ukrajine" ????

"už si vyřešil tu filozofickou otázku zda si zrůda?"

S tímto jste na úrovni této paní(rusofobka)Callasová a co ji na takové slinty odpověděl tento pán -

"co se 22. května stalo v zasedací místnosti Evropského parlamentu??
Německý poslanec Martin Sonneborn prohlásil ocelovým hlasem, citujeme: „Kompetence Kallasové jsou tak nízké, že nemá smysl s ní diskutovat o zahraniční politice ani o jakémkoli jiném tématu.“

"„Paní Callasová,(Marty) proč bych s vámi měl diskutovat o zahraniční politice?O diplomacii a zahraniční politice víte tolik jako o operacích mozku.
Nemáte ani ponětí o aktuálním dění v Evropě ani ve světě.
Očekávám, že z rozhovoru se svým křečkem o černých dírách v trpasličích galaxiích získám více informací."

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/CRE-10-2025-05-06_CS.html

A tak jak ona půjde za chvíli od válu,tak i vy pujdete do zapomění,i s těmi vašími slinty.

Salut.

Czertik

02. 06. 2025, 23:53

rexik

samozrejme, ukrajinci tak breci o primeri.....ze trump schvaluje pomoc ukrajine kterou driv zmrazil a podporuje cim dal tim mene ruskych pozadavku ohledne ukrajiny a zacina prsazovat ukrajinske pozadavky.

a pamatujes jak si radosti strikal nad tim, ze trump uznava ruske obavy ohledne clenstvi nato u ukrajiny a ostatnich statu ?
vtip je v tom, ze i kdyby to uznal, absolutne nic to nezmeni. proc ?
protoze nedavno ukrajina dostala povoleni na instalaci link 16 u cele ukrajinske armady. co to znamena si snad dokazes vyvodit, pripadne ti to politruk vysvetli.

a kolik ze to statu mimo nato ma pristup k link 16 ?

aport a haf.

Azor

03. 06. 2025, 12:14

Czertik.
"protoze nedavno ukrajina dostala povoleni na instalaci link 16 u cele ukrajinske armady. co to znamena si snad dokazes vyvodit, pripadne ti to politruk vysvetli."

Ne to nevím.Ani už žádného politruka nemám.A na hrad mě pustit nechtějí ,aby mi to mamina od Pávka vysvětlila.
Ale máme tu ve vást toho odborníka.Tak to zkuste vysvětlit vojínovi.
Dočkám se???

Salut.

Czertik

04. 06. 2025, 09:13

rexik

pokud nedokazes prijit nato co instalace link 16 znamena pro ukrajinu....uz chapes proc budes navzdy jen vojin ?
ja ti to teda rekno - znamena to ze rusko bude v prd..i. teda jeste vetsi nez je ted a ze je rusko uz ve velke.

aport a haf.

Czertik

02. 06. 2025, 20:20

rexiku

o dronovych utocich na rusko jde rict jedine - porad malo, skoda ze jich neni daleko vic.

Azor

02. 06. 2025, 21:08

Czertik.
""porad malo, skoda ze jich neni daleko vic."

Takže to co z toho vyvodil analytik CIA,je blbost???
Takže žádná "ukrajina",ale na popud západu pod vypracování od VB.
A souhlasí taky těch 40 letadel????
A uvidíme zda tomuto analytikovi se naplní to co předvídá -

"I když se jedná o jednoznačné PR vítězství Ukrajiny, jedná se o klasický příklad Pyrrhovo vítězství – tj. taktického vítězství vedoucího ke strategické porážce."

A to díky tomuto -
"Zprávy se nadále hrnou z fronty, a to jak z ukrajinských, tak z ruských médií, a vykreslují obraz rostoucího zoufalství, ba až paniky, mezi ukrajinskými silami, protože Rusové dobývají další území a zabíjejí další ukrajinské vojáky."

A dále -
"Rusové dosud neposkytli žádný záznam z tohoto rozhovoru. Rubio údajně vyjádřil Lavrovovi soustrast nad nedávnými útoky na vlaky v ruské Brjanské a Kurské oblasti. Jsem si celkem jistý, že ministr Lavrov Rubiovi předal přísný a důrazný vzkaz, který obsahoval varování, že Rusko je připraveno použít všechny nezbytné prostředky k obraně svého lidu před teroristickými útoky. Zajímalo by mě, jestli si Rubio po tomto rozhovoru musel převléknout spodní prádlo?"

A uvidíme, zda to vaše očekávání vyjde, nebo to bude tak, jak předvídá tento analytik.

Salut.

Czertik

02. 06. 2025, 23:58

rexik

ano, to co vyvodil je blbost. proc ? protoze na kzdy jaderny utok ruska nato odpovi jadernym uderem.
tecka.

co z toho nechapes ?
takze to budou rusove a jejich reardace jestli skonci zivot na zemi, nikoho jineho. nato jako prvni jaderne nezautci, ale 100% odpovi.

a kdy ze se dockame one strategicke porazky ukrajiny ? 3 roky prc a porazka nikde. kde udelali soudruzi z ruska chybu ?

dockame se ? dokazes odpoveed kdy ukrajina prohraje ? nebo jen tak stekas ?

aport a haf.

Azor

03. 06. 2025, 12:10

Czertik.
"ano, to co vyvodil je blbost. proc ? protoze na kzdy jaderny utok ruska nato odpovi jadernym uderem.
tecka."

Vy tomu rozumíte lépe než analytik CIA????? Tak to jo!!! Dost lidí by se spíš přiklánělo(ohledně vašeho úsudku) k tomu,co řekl ten poslanec o Kallasové.

USA nikd,nikdy neodpoví at.úderem na Rusko,pokud nebudou sami napadeny !!!!!
A to zda budou napadeny další státy NATO,tak jim bude u . . .víte kde????

"a kdy ze se dockame one strategicke porazky ukrajiny ? 3 roky prc a porazka nikde. kde udelali soudruzi z ruska chybu ?"

To si povíme za jistý čas,a možná že to bude dřív,než si vy myslíte.

Salut.

Czertik

03. 06. 2025, 12:15

rexik

a z ceho beres ty svoje presvedceni ze usa neodpovi na jaderny utok na jineho clena nato ?
stejne tak je jiste ze by odpovedely na jaderny uder na staty co nejsou cleny nato jako izrel ci tchajwan..

a ten tvuj jisty cas nastane kdy ? na svateho dindy ? a nejaky drivejsi by nebyl ?
o tom ze rusko brzo porazi ukrajinu si tu blaboliv v 2022, 2023, 2024 a kde nic tu nic.
toz kdy to bude ? das termin nebo zase jen stekas jako hlupak ?

aport a haf.

Azor

03. 06. 2025, 16:55

Czertik.
"a ten tvuj jisty cas nastane kdy ? na svateho dindy ? a nejaky drivejsi by nebyl ?"

Až to bude,tak vám to připomenu. A taky vím že i přesto se neomluvíte za své předpovědi.(což už se vícekrát stalo - bylo mlčení)

Salut

Czertik

04. 06. 2025, 09:14

rexik

a kolik mojich prepovedi nevyslo ?a kolik tvojich ?
na selhani vedes 15 : 0.
schvalne napis moji jedinou predpoved co nvysla.
zvladnes to ??

aport a haf.

Azor

02. 06. 2025, 16:43

Tak to tu dlouho nebylo -
"objektivní"zdroj Kyiv Independent.To je něco jako Kyjevská pravda resp.
Völkischer Beobachter.
Zajímavá formulace v článku -
"Na přítomnost estonských sil reagovalo Rusko nasazením stíhacího letounu Suchoj Su-35, který podle oficiálního vyjádření estonské armády provedl nebezpečný manévr v blízkosti jejich letadla a narušil bezpečnost celé operace."

Jinak řečeno,jedno letadlo zpacifikovalo tolik voják. a jejich "zázračné"zbraně.Stručně řečeno - měli hnědé kaliko.

u autora to je jako vystřižené od Orwella.Bílá je černá,válka je mír a svoboda je otroctví.

To co dělají státy NATO je podle mez. práva pirátství.

https://sonar21.com/tensions-between-russia-and-nato-are-boiling-in-the-baltic-sea/

https://myslenkyocemkoli.blogspot.com/2025/02/posledni-trumf-evropy-kaliningradska.html?ref=protiproud.info

Salut.

Czertik

02. 06. 2025, 20:18

rexik

aaaa, tak najednou ruske letadlo pacifikuje ????
ani nechci vedet co by si psal kdyby to delaly letadla nato u ruskych jednotek.

aport a haf.

Czertik

02. 06. 2025, 14:49

reseni je proste - prosazovat embarga a inspekce a rusum dat jasny signal - pokud vase letadla ci nekdo jiny svymy manevry bude ohrozovat bezpecnost nasich stroju, bude me branit, at uz manevry ci strelbou.