EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

30 tun demokracie v pumovnici – impozantní B-52 Stratofortress bude americkému letectvu sloužit sto let

 11. 08. 2021      kategorie: Vojenská technika      25 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Píše se rok 1952: P-51 Mustang je stále ve službě, většina amerických domácností ještě nemá televizi a Elvis Presley ještě chodí na střední školu. Ve stejném roce poprvé vzlétl americký strategický podzvukový proudový bombardér dlouhého doletu B-52. Na letoun B-52 se spoléhal každý americký prezident od dob Harryho S. Trumana. Bombardér slouží již šestou dekádu a armáda plánuje ještě mnoho dalších. Nové motory a avionika by mohly letoun posunout až k jeho 100. výročí. V tomto ohledu nemá obrovský bombardér v historii konkurenci.

b-52GFoto: Americký strategický podzvukový proudový bombardér dlouhého doletu B-52G | Wikimedia Commons / Public domain

Tento neuvěřitelný letoun se zrodil na počátku studené války a přežil prakticky všechna ostatní letadla, která byla v té době nasazena do služby. Existují desítky typů letounů, které byly během životnosti B-52 navrženy, vyvinuty, vyrobeny, bojovaly ve válkách a poté odešly do muzeí.

Americké ministerstvo obrany se oficiálně rozhodlo B-52 modernizovat. Očekává příchod svého nejnovějšího strategického bombardéru B-21 Raider, ale ten nebude hotov zítra. Modernizace B-52 by měly letounu umožnit létat i po roce 2055, tedy přesně 100 let poté, co byl v roce 1955 přijat do služby v USA. Letoun je obrovský: s rozpětím křídel 56 metrů a délkou 48,5 metru může vzlétnout při maximální hmotnosti hodně přes 200 tun. Z toho 30 tun tvoří munice uložená v pumovnici.

Zrůdnou až krásnou bestii pohání osm proudových motorů Pratt & Whitney TF33, které byly rovněž vyvinuty v 50. letech, ačkoli se do dřívějších modelů nemontovaly. Byť jsou tyto motory staré, stále dokáží B-52 rozpohybovat rychlostí až 650 km/h a umožňují mu dolet přes 14 tisíc km. Do konce roku však budou v rámci programu komerční výměny motorů neboli CERP nahrazeny stárnoucí motory moderními, tiššími a úspornějšími. Mezi společnostmi, které se ucházejí o zakázku na 608 motorů, je i Rolls-Royce, jeden z lídrů v této oblasti. Nové motory nezvýší rychlost letounu B-52, ale zajistí až o 30 % nižší spotřebu paliva, což sníží potřebu doplňování paliva za letu a zvýší jeho dolet na přibližně 19 000 km.

Bombardér dostane také novou elektronickou výbavu, v jejímž rámci budou zastaralé radary AN/APQ-166 nahrazeny radary AESA (active electronically scanned array), nové velitelské a řídicí radiostanice a nové zbraně dlouhého dosahu. Dokonce se diskutuje o tom, zda se kvůli těmto modernizacím nezmenší počet členů posádky z pěti na čtyři.
Robustní drak bombardéru je důvodem, proč mohl pokračovat ve službě tak dlouho. Konstruktéři začali letoun vyvíjet v roce 1946, těsně po skončení druhé světové války, jako výškový strategický bombardér, ale jeho skutečná služba se od původních záměrů značně lišila. Protože se mělo jednat o výškový bombardér, byli inženýři, kteří jej navrhovali, nesmírně velkorysí a zajistili letounu velkou konstrukční pevnost.

Všech 76 letounů B-52, které jsou stále ve službě, bylo vyrobeno v letech 1961 a 1962, a v jádru jde tedy o 60 let staré stroje. B-52 je letoun ze staré školy, který vyžaduje údržbu a znalosti ze staré školy, aby se udržel v provozu. „U stíhacího letounu páté generace připojíte počítač a on vám řekne: 'Hele, tahle součástka je rozbitá, už jsem ji objednal,'" řekl velitel posádky B-52 nadrotmistr Matthew J. Tobey. "B-52 je jiný. Všechno se dělá ručně, všechno na tomto letadle dělají lidé, kteří jsou k tomu vyškoleni," řekl. "Vždycky máme k dispozici technické údaje, které nás vedou k tomu, co máme hledat, ale všechno to objevuje jednotlivec. Neexistuje žádný počítač, který by nám řekl, co je na letadle rozbité."

Očekává se, že nejnovější bombardér letectva, B-21 Raider, získá operační způsobilost v roce 2030. Ačkoli jsou tyto dva letouny naprostými protiklady, pokud jde o filozofii konstrukce, budou spolu sloužit ještě několik desetiletí; to nejlepší ze 40. let vedle toho nejlepšího ze současnosti.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

karel

17. 12. 2021, 06:34

Jarda,
co napsal 30 tun demokracie je blbost.... Jardo, NENÍ to blbost. UŠÁSKÁ demokracie se opravdu cpe do bomb, protože to odpovídá jejich ((t.j. Eme-rické Ušácké připo.xx.sranosti,když se bojí že by dopadli jak sedláci u Chlunce či Ušáci ve Větnamu)) pošlou tam letadla s Emerickou demokracií po 30 tunách v každým tom historickým reliktu, což B52 jistě je . . . . Nastudujte si trochu historii a pak se zapojte do diskuze.

Karel

17. 12. 2021, 06:17

Dobrý den, líbí se mi nadpis tohoto článku: 30 TUN DEMEKRACIE, velice výstižné, AMERICKÁ demokracie je vždy pouze o zbraních. Viz např. tzv. ""HUMANITÁRNÍ BOMBARDOVÁNÍ Jugoslávie, za účelem dlouhodobých plánů rozštěpit sílu Slovanů... No, Ušákům se to fakt podařilo, BOHUŽEL....

jarda

15. 08. 2021, 12:06

Který i...t umí napsat 30 tun demokracie v pumovnici? Cpe se snad demokracie do bomb?
A potom, kam ten sět spěje. Máme jiné problémy.

Czert

15. 08. 2021, 11:14

Karlik
Alovansky lhari, kde sem psal nebo naznacoval ze vasek flaska mel rezignovat (ze zakona), po tom co nevysla jeho tlacenka?

Jinak cekam ze podporis svije drivejsi tvrzeni o flasce, jak byl svaty a uzasny, a dokazes ze veskere rozkradacky apod se udaly mezi 20 cervencem 92 a dobou kdy se stal prezidentem cr.
A v zadnem pripade v dibe kdy mel vykonou moc prezidenta csr/csfr a pak cr.

Czert

14. 08. 2021, 13:27

Karlik
Ano, to ze ses retardovany tupy slovan tu dokazujes neustale.
Skutecne dokaz jak by novy uzasny smer pod patronaci svsteho vaska flasky by stat nabral, kdyby ono referendum proslo.

Fun fact - svaty vasek flaska byl stale v cele i kdyz to referendum neproslo.

Jak vysvetlis tenhle paradox?

Czert

13. 08. 2021, 21:47

Mark
Pokud se nemilim tak rvanda a srbsko casove od sebe zas tak moc nejsou, presto v jednom pripade osn/nato jednalo rychle a u druheho delalo ze se nic nedeje.
A v obou se delo to same - nasilne etnicke cistky.
Cili je spravne se ptat proc.
K ukrajine, 2014, pokud mas na mysli nasile etnicke cistky, tak ty se tam vicemene nedely, ale dely se tam ve smyslu nuceneho vysidleni.
No a pokud bychom sli na ukrajinu pred 2014, tak tam nasilnych etnickych cistek najdeme dost, pachanych i pro nekoho svatymy banderovci. .

Czert

13. 08. 2021, 21:30

Karlik
". Původní ČSR zmizela z mapy, nezůstala ani polovina. Zbytek si sama místní holota rozkradla a vybydlela.:slight_smile:"

Ale ta ironie ze se tak stalo pod patronaci svateho havla ti unika.
Kde udelal svaty soudruh z cssr chybu?

Czert

13. 08. 2021, 21:05

Karlik
Asi prekvapim, ale letadla sem stavel, ne velke kravy, takze mam dobrou predstavu za technikou co v nich je a jak to funguje.
Ale to nemeni nic na tom ze dane stroje sou dle me osklivky.
Dokonce sem amatersky pilot.

Czert

13. 08. 2021, 21:01

Karlik
Ty me s tou laskou k havlovi hodne pripominas obdivovatele socialisty obamy v usa.
Pro jejich fanatiky sou oba svati, pro realistcky uvazujici lidi to byly jedni z nejhorsich prezidentu vubec.
Jediny kdo v usa je hur hodocen (realisty) nez obama 2.0 joe b.

A co maji havel a obama spolecneho? Oba se starali o svuj ibraz doma a v zahranici vic nez o vlastni zemi.

Mark

13. 08. 2021, 20:41

Martin Vaňek

Sám jste zmínil Rwandský masakr . Hlavní podíl neměli nějací Belgičané ,ale samotní Hutuové. Možná byli vyzbrojování Francií ,ale tak samo Keňou či Tanzánií ajinými . Ale vždy to je o tým kdo pozvedne zbraň . K těm zbraním by se dostali tak či tak, nakonec jedná z hlavních zbraní byla mačeta. Spoluvina tam možná byla tak ze strany OSN ,že nedokázala nějakým způsobem zasáhnout když se dokonce vědělo co se stane.
A tady se dostáváme k Jugoslávií ,konkrétně Srbsku. Co byste dnes říkal ,kdyby NATO nezasáhlo když tam docházelo také k etnickým čistkám ( vzájemným) ,a na konci těch čistek by bylo třeba statisíce mrtvých na obou stranách . Proč to odnesli zrovna Srbové?
Protože bohužel to byli Srbové kdo vojenský bránil změnám a bohužel to ve velkém odnášeli civilisté už od  odtržení Chorvatska .
Jugoslávií srovnat s Ukrajinou je dost nesmyslné . Jugoslávie se dá srovnat tak jedině s Československem a to ještě tak napůl. Jugoslávie byla změť etnik , náboženství. Bylo víc než jasné , že ke konfliktu jednou dojde. Konflikt na Ukrajině byl vyvolán zvenčí ,a to Ruskem ,ale co je nejvíc důležité proč nesrovnávat Ukrajinu se Srbskem ....na Ukrajině nedocházelo k etnickým čistkám.
A tím se zase vracíme ke Rwandě , nechat tu zem ať se vzájemně vyvraždí anebo zasáhnout a zabránit dalším masakrům .
Afghánistán....stačí napsat rezoluce RB OSN č. 1378 , č. 1373
Neříkají snad vaší soukmenovci ,že Rusko bylo pozváno do Sýrie? Tak něco podobného bylo v Jižním Vietnamu . Jak dnes existuje Severní a Jižní Korea s Vietnamem bylo to samé .
Vy si určitě idealizujete Rusko ,že je to země vždy nevinná , příkladem pro každého ,já si to nemyslím ,ale tak samo si to nemyslím i o USA ,Británií nebo Francií , přesto jsou to pro mě země bližší než Rusko a to hlavně proto , že ani jedná mnou zminěná západní země nás tj. Česko nikdy nenapadli ,neobsadili a násilím nevnukli svůj způsob života.
Teď máme všichni na vybranou , zkuste založit politickou stranu ,uspět ve volbách a pak se vám splní vaše sny a to opět tuto zem dostat do sra.ek . Anebo pokuď vám nevoní demokracie ,tak cesta na východ je volná , v Rusku je místa dost.
Jak jste psal, že jsme otroky ve vlastní zemi ,možná vy ,já rozhodně ne . Můžu se pracovně posouvat kterýmkoli směrem , s rozumem si koupit co chci, cestovat kam chci , mé děti mohou studovat kde chtějí......toto není otroctví, je to jen na každém z nás ,co s tím životem uděláme . Věčně fňukat nebo makat na sobě .

Czert

13. 08. 2021, 11:36

Mark
Ano, uz svejk o jakemsi psu rikal, ze je tak osklivy, az je krasny.

Krasa je proste vec subjektivni.
Kdyz mam srovnat warthog a hrabe, pro me sou hezci hrabe.
A nejhezci letoun su 27, ty verze s kachnimi kridly uz tak elegantni nejsou.
A pokud mam srovnat tu160 a b1, tu 160 je opet krasnejsi.
Pokud bych mel brat b52, tu 16, tu 95 apod, tak vsechny sou podle me osklivky.

Czert

13. 08. 2021, 11:28

Karlim
Haha, tak tohle je vrchol ironie.
Tobe se prezdivka b52 libi, ale evidetne nevis co znamena.

Ingoust

13. 08. 2021, 07:36

Když na mě shora spadne 30 tun této demokracie, tak mi ke štěstí už fakt nic nechybí!

Mark

12. 08. 2021, 20:56

czert

To máš jako s Warthogem , je to tak ošklivý stroj až je krásný . Warthog je z mého pohledu nejkoukatelnější letoun moderního letectva.

Karel3

Taky jsem strojař a vím o čem mluvíš .

Czert

12. 08. 2021, 18:57

Karlik
B52 je krasny stroj?
Asi neznaj jeho prezivku ze.

Josef Mašek

11. 08. 2021, 15:43

30 tun demokracie v pumovnici – impozantní B-52....ano nekončící zabíjení to je demokracie, kterou člověk buduje od počátku lidstva

Czert

11. 08. 2021, 14:58

Glock
Tak stavet letouny aby bytelne a vydrzely je dle me spravne.
Ano, dnes by sel postavit letoun se stejnymy vykony a mensimi rozmery a hmotnosti, ale provozni naklady by byly taky jinde.

Dnes kdy se vsechny letouny stavi na gramy, aby byla co nejmensi spotreba paliva (hlavne diky tlaku ekocvoku), tak cenou je to, ze dnes je pomalu zazrak poked se ti nerozbije nejaka elektronika behem 5  letu aby se pak musela vymenit, jen kvuli tomu ze byla maximalne odlehcena.
A u letounu z 70 ci 80 let elektronika vydrzela stovky letu bez toho aby se musela vymenit ci opravit.
A to byla v te dobe elektronika obecne min spolehliva.

Czert

11. 08. 2021, 14:47

Fun fact
Amici se rozhodli ze tam daji 8 novych motoru musto jen 4 ktere by byly provozne i nakupne levnejsi.

Glock

11. 08. 2021, 13:51

Ona "dlouhověkost"B-52 je výhodou i prokletím... Samotný vývoj B-52 začal těsně po válce a projekční práce vycházely z tehdejší úrovně poznatků aplikovaných postupně na požadavky USAF. Pro připomenutí je to doba nástupu turbín (proudových motorů), tj. doba podstatného skoku ve výkonech a tudíž i v požadavcích na konstrukci. Tehdejší kontruktéři něco věděli... a co nevěděli, to se snažili eliminovat. Ve výsledku se tehdejší letecké konstrukce vyznačovaly nadměrnou "bytelností" - byly pevnostně předimenzované a konstrukčním materiálem byl stále ještě dural a ocel. Zkoušky draků a křídel (dynamické a únavové) přišly až po roce 1952. Kompozity v 70-tých letech.

Za použití dnešních poznatků, materiálů a technologií se dá postavit letadlo se stejnými výkony, ale daleko menší (rozměrově kolem C-130J Super Herky). Jenže není poptávka na takové letadlo. Daleko více "sexy" byly, jsou a budou technologické novinky (80. léta = B-1B Lancer, 90. léta = B-2 Spirit, 2025 = B-21 Raider). Amerika ale není tak bohatá, aby na kazdou bandu ručníkářů poslala do vzduchu stealth bombardér.

USAF používá B-52 na specifické účely (na které stačí občasné modernizace avioniky)
- bombardování statických cílů v prostředí bez PVO,
- nosič stand-off zbraní, typicky střel s plochou drahou letu, kde taktéž nehrozí PVO.

Pro konflikty nízké intenzity je B-52 stále nejlepší volba z pohledu cena/výkon, B-1B Lancery jsou olétané, poruchové a na hraně životnosti (namáhání při nadzvuku v přízemní výšce je opravdu extrémní)... a proto jsou postupně vyřazovány.

kokos

11. 08. 2021, 12:39

alexa123
na gramatiku se vy..er radsi mi napis v cem se tak pletu to sem fakt zvedavej co s tebe vypadne ja se klidne necham poucit ale to na tvuj prispevek bych se spis zameril je to jako kdyz nekdo neco rekne at uz cokoliv a ty rovnou reknes ze kravina ale nereknes v cem takovy provokatery mam nejradsi kort ty co ani nemaj za sebou vojenskou sluzbu tak radsi zalez zpatky na dedinu

Martin23

11. 08. 2021, 11:57

30 tun demokracie v pumovnici - Skvělý bonmot.

Jinak B 52 má v US Army budoucnost jako platforma pro hypersonické rakety.

alexa123

11. 08. 2021, 11:34

kokos
Po prečítaní tvojho príspevku (aj zhľadiska Tvojej gramatiky - a to konštatujem ako Slovak) ma napadla jediná vec - si Ty vôbec na správnom Webe? Mimochodom - keď si spätne prečítaš svoj vlastný príspevok - pochopíš čo si napísal resp. až na ktorý pokus to pochopíš?

kokos

11. 08. 2021, 11:05

Zastavil? de o usporu penez malo penez hodne muziky prave proto ze je tato rachotina co potrebuje sroubovak a kladivo a to staci tak oblibena jeste jako bonbonek v riti lady gaga to uleti s novejma motoram 19000 km. hlavne 30 tun bomb tj asi 20 osobnich automobilu s 5 mistama k sezeni jako jestli je tohle malo tak uz nevim. vlhkej sen a realita je neco jinyho taky nam rikaly ze budem dneska kolonizovat mars a p..u ono to neni jen tak tyhle projekty delat to neni jako sedet v cechach v hospode a jedina konkurence co tady tokovy lidi maj je ta pleska co sedi na druhy strane stolu v ty hospode :D ma to svuj duvod vedej proc se jim to vyplati maj roky skusenosti s valkami ke kterym i oni sami vymyslely nebo zdokonalili taktiku nasazeni.

Mark

11. 08. 2021, 10:19

Krásné letadlo staré konstrukční školy a je jen dobře ,že bude létat ještě tak dlouho. Ti co nemohli vidět tento bombardér v Mošnově ,určitě dostanou ještě šanci.
Vidět na vlastní oči B-52 a TU-95 je opravdu zážitek.

Michal

11. 08. 2021, 09:24

To, že B-52 bude relevantní ještě 100 let od zařazení do služby, je spíš důkazem toho, že technologický vývoj v letectví se zastavil.
Za posledních 50 let jsme se nikam výrazně neposunuli. V principu stejné proudové motory spalující destilát z ropy. Rychlost zvuku stále překonáváme jen obtížně a to jen asi dvakrát, o rychlosti Mach 5 nebo 10 si můžeme nechat zdát.
Lidé v 50-tých letech by očekávali, že dnes budeme létat 10x rychleji v něčem, co bude moct letět týden bez doplnění paliva/enegrie a bude moct letět 10x výše.
Dnes to spíše vypadá, že budeme rádi, jestli za 30 let budeme ještě schopni létat tak jak před 30 lety.