EXCALIBUR
CZUB
CZUB

AFJT: Španělský projekt cvičného letounu nové generace

 22. 10. 2020      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Španělská divize společnosti Airbus Defence and Space představila v minulých dnech koncept nového cvičného letounu s označením AFJT (Airbus Future Jet Trainer). Tento cvičný letoun se může teoreticky stát zcela španělským projektem určeným primárně pro španělské ozbrojené síly. Může také být řešením provozního, průmyslového a technologického rozvoje, které Španělsku umožní, aby i nadále zůstalo významným hráčem v leteckém a obranném průmyslu.

airbus_TIT
Foto: Předpokládaná podoba letounu AFJT | Airbus / Public domain

Koncept v základu předpokládá konstrukci lehkého nadzvukového jednomotorového dvoumístného letadla, které by se mohlo stát ústředním prvkem integrovaného systému pro pokročilý výcvik pilotů bojového letounu nové generace FCAS (Future Combat Air System), na jehož vývoji se Španělsko významně podílí společně s Francií a Německem. 
Charakteristickým rysem AFJT je možnost rozsáhlé rekonfigurace displejů v kabině. To umožní vedení výcviku nejen pro budoucí FCAS, ale i pro různé typy bojových letadel používaných v současné době (F/A-18, Eurofighter).

Psali jsme: Rusko předvedlo nový systém protivzdušné obrany Gibka-S

Na novém AFJT se má kromě Airbusu podílet celá řada španělských společností, jako např. Indra (simulátory), Tecnobit (komunikační systémy a vybavení kabin), GMV (software a palubní systémy), ITP Aero (motory), CESA Héroux-Devtek España (podvozek, hydraulické systémy) nebo Otros (součásti draku). Dále je také studována možnost zapojení i francouzských a německých partnerských společností z programu bojového letounu FCAS.

Konstrukce AFJT má umožnit velmi snadnou přeměnu cvičného letounu na klasický lehký bojový, nebo i bezosádkový stroj. Předpokládá se, že ve službě by mohl tento letoun vydržet až za hranici roku 2050.

Vizuálně je AFJT podobný projektu Mako / HEAT (High Energy Advanced Trainer) AT-2000 pro program Eurotrainer, který byl připraven konsorciem EADS na konci devadesátých  let minulého století, ale podle učiněného prohlášení představitelů Airbusu s ním nemá vůbec nic společného.

Psali jsme: MDK-2M - Automatický kopáč zákopů

CENOVÉ BOMBY (406)

Komentáře

Článek nemá žádný komentář. Buďte první!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací