EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Americké letectvo hledá nástupce za A-10, jeden z testovaných strojů se zřítil

 29. 06. 2018      kategorie: Vojenská technika      2 komentáře

Americký letoun A-10 Thunderbolt II (neboli Warthog) zná snad každý, kdo se o vojenství alespoň minimálně zajímá. Impozantní dvoumotorové proudové letouny, jež byly postaveny kolem legendárního 30 mm rotačního kanónu, se však budou muset se svou aktivní službou pomalu ale jistě rozloučit. Americké ozbrojené síly v současné době disponují zhruba stovkou těchto letounů, které budou sloužit do roku 2025. Už několik let však probíhá výběrové řízení, jehož cílem je najít nástupce.

Obrázek 1
Foto: A-29 Super Tucano

Letouny A-10 Thunderbolt II jsou nesmírně populární, avšak z provozního hlediska jde o noční můru, neboť je provoz a servis velice nákladný. I to je jeden z důvodů, proč americké letectvo (US Air Force) hledá náhradu která bude levnější a dostupnější. V současné době jsou A-10 používané jako „close air support" tedy vzdušná podpora na krátkou vzdálenost, a právě do této role se hledají noví nástupci.

Psali jsme: Jestřáb a robotický krkavec v boji na život a na smrt

Americké letectvo hledá stroje, které budou schopny efektivního operačního nasazení v konfliktech nízké intenzity a v situacích, kdy jim nehrozí nikterak zásadní nebezpečí. Pro tyto účely se snaží najít stroje, které budou o poznání levnější na provoz a manipulaci, a letectvo jich bude moci nakoupit více. Momentálně tak probíhá speciální testovací program s názvem Light Attack Experiment (OA-X), ze kterého by měl nástupce A-10 vzejít.

Oba stroje „v akci" si můžete prohlédnout níže:


Video: AT-6B WOLVERINE vs A-29 SUPER TUCANO / YouTube

Psali jsme: Technologická lahůdka – kolmý start stíhačky F-35B Lightning II

Soutěže se účastnily čtyři stoje, z nichž ve třech případech šlo o turbovrtulové letouny a jeden proudový. Do dalšího kola testování nakonec postoupily dva turbovrtulové modely a to A-29 Super Tucano a AT-6 Wolverine. Testované letouny jsou relativně levné, snadné na údržbu a nenáročné na schopnosti pilotů (v porovnání s A-10). Americké letectvo by tak mohlo pořídit velké množství kusů, aby byly naplněny požadované stavy (které jsou v současné době silně podhodnoceny). Situace s aktuálním počtem letounů této kategorie je natolik tristní, že letectvo není schopné udržovat své piloty v adekvátním tréninkovém režimu, protože nemají na čem trénovat. Testování novinek však provází problémy.

wolverine
Foto: AT-6 Wolverine

Tento týden se během střeleckých testů zřídil testovací model A-29 Super Tucano, jehož pilot při nehodě zahynul. Tento stroj patří mezi favority celého testovacího procesu, neboť s ním mají americké ozbrojené složky (a také někteří jejich partneři) velice dobré zkušenosti. Během probíhajících testů se zkouší možnosti strojů v plánovaném operačním nasazení jako je již zmiňovaná podpora pozemního vojska, průzkumná činnost, útok na pozemní cíle a další scénáře. Konec testování je naplánovaný ještě na letošek. První letouny by se měly dostat do služby už za rok. Jakmile se tak stane, dá se očekávat, že se co nevidět objeví v misích na Blízkém východě.

Zdroj: Arstechnica, Airforce-technology

 Autor: Dominik Z.

CENOVÉ BOMBY

Komentáře

Oleg

20. 04. 2019

Podobné testy
Havárie B-52G - jaderné zbraně v Grónsku (1968)
Od roku 1961 létaly americké strategické bombardéry v rámci operace Chrome Dome rutinní celodenní mise, jejichž smyslem bylo mít ve vzduchu v každém okamžiku alespoň 12 vyzbrojených B-52, které by mohly okamžitě reagovat na hrozbu ze strany SSSR. Až do 21. ledna 1968 nenastala, v rámci této operace, žádná vážná situace. Původcem události z toho dne ovšem nebyl Sovětský svaz. Havárii strategického bombardéru způsobily čtyři molitanové polštáře položené na topení v kabině. Letoun nesl vodíkové pumy, jejichž celková síla byla 239x vyšší než síla bomby Fat Man svržené na Hirošimu.
https://www.youtube.com/watch?v=rJQwGwNcxlE

Delta

31. 03. 2019

Americké vojenské letectvo
- Letecké bitvy 2.světové války
https://www.youtube.com/watch?v=ug0zFZZcV_4

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací