Automobilka Tatra povstala před deseti lety jako Phoenix z popela

Kopřivnická automobilka Tatra, jedna z nejznámějších českých průmyslových značek a výrobce těžkých nákladních vozů s unikátní koncepcí podvozku, slaví 10 let od chvíle, kdy ji převzali čeští vlastníci a vdechli jí nový život. Dne 20. 4. 2013 potvrdil transakci, při které Tatru ovládly české podnikatelské rodiny Strnadů a Materů, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Předehrou k tomu byla exekuční dražba, která se odehrála 15. března na exekučním úřadu v Chebu. Do ní se společnost Tatra a.s. dostala díky rozhodnutí o exekuci, kterou vyhlásil okresní soud v Novém Jičíně kvůli neschopnosti automobilky splácet své závazky. Dražbu vyhrála společnost Truck Development a.s., která byla později přejmenována na Tatra Trucks a.s. Vítězná nabídka byla ve výši 176 miliónů Kč.
Foto: Areál Tatry v Kopřivinici | Tatra Trucks
Ve společnosti Tatra Trucks se spojili dva akcionáři, významné české podnikatelské rodiny: Strnadovi se svým holdingem Czechoslovak Group (CSG) a Materovi s holdingem Promet Group . Podíl CSG je 65 procent a podíl Promet Group 35 procent. Toto partnerství trvá již deset let a přineslo nejstarší české automobilce nebývalý rozkvět. Novým vlastníkům se podařilo rychle dostat automobilku do zisku. Od března 2013 do listopadu 2014, kdy se počítalo první účetní období pod novými vlastníky, měla Tatra Trucks zisk před zdaněním 435 milionů Kč při tržbách 5,5 miliardy Kč.
V dubnu 2022 Tatra oznámila, že pod českými vlastníky vyrobila již 10 tisíc automobilů. Od té doby už další tisícovku přidala. Za rok 2022 Tatra vyrobila a prodala celkem 1326 automobilů a utržila 7,12 miliardy Kč. Pro srovnání v roce 2012, posledním, kdy byla pod kontrolou zahraničních akcionářů prostřednictvím společnosti Tatra a.s., vyrobila kolem 400 vozidel.
David Chour, místopředseda představenstva CSG, k desetiletému výročí Tatry pod českými vlastníky uvádí: „Tatra Trucks představuje vlajkovou loď CSG a její divize automotive. Její unikátní podvozky přináší synergické efekty pro další společnosti naší skupiny: slouží například k výrobě pozemní techniky v našich firmách Excalibur Army a TDV."
Foto: Tatra Trucks představuje vlajkovou loď CSG a její divize automotive | Tatra Trucks
Denisa Materová, členka představenstva Promet Group, uvádí: „Díky tomu, že se nám daří Tatru rozvíjet, prosperuje i celá řada dodavatelských společností. Je to například lisovna a nástrojárna Tawesco, která patří do naší skupiny Promet, nebo Tatra Metalurgie, slévárna a kovárna, která je přímo dceřinou společností automobilky. Realizujeme projekty a investice, aby byla výroba v Tatře nejen moderní, ale i přívětivá k životnímu prostředí a intenzivně na tom spolupracujeme s Moravskoslezským krajem."
Tatra Trucks nespí na vavřínech: plán na rok 2023 je vyrobit a prodat 1700 vozidel a postupně zvýšit výrobní kapacitu až na 2500 vozidel. V současné době je totiž Tatra v situaci, kdy výroba nestačí celosvětové poptávce.
Vývoj hospodaření Tatra Trucks demonstruje následující tabulka:
Zdroj: Tatra Trucks
Komentáře
Veritas vincit
27. 04. 2023, 14:47pan pravda
"A kdopak asi byli ti zahraniční potentáti co se pokusili tatrovku potopit?"
*
1/ Už jsi někdy četl, jak probíhala privatizace Tatry Kopřivnice?
2/ Víš za kolik prodal stát Tatru americkým manažerům?
3/ Máš přesvědčivé důkazy, že předposlední vlastníci chtěli Tatru potopit, nebo je to pouze tvé dementní blábolení a v ČR velmi oblíbená slovansko-ruská dojmologie?
4/ Víš přesně, jak rodina Strnadových získala Tatru Kopřivnice?
5/ K bodu 4 bych se tady nerad vyjadřoval, protože bych mohl být smazán...
6/ Budu sice Tatrovkám jako vždy držet palce, hlavně proto, že je "udělal" Rakušák Hans Ledwinka, ale osobně si myslím, že až skončí válka na Ukrajině a Evropané si opět budou lebedit v míru, který za ně vybojují stateční Ukrajinci, tak to bude mít Tatrovka opět hodně těžké na trzích.
Veritas vincit
28. 04. 2023, 14:17Děkuji za skvělý výsledek :thumbsdown:5.
Žádný názor, podložený pravdivým argumentem, jenom dojmologické poštěkávání za plotem. :slight_smile:
pan pravda
25. 04. 2023, 13:40To se odborníkům z USA na likvidaci dobré firmy chválabohu nepodařilo!
JardaCZ
25. 04. 2023, 14:47za tohle tě tady ty ukrajinský vlastenci ukamenujou :D
Veritas vincit
25. 04. 2023, 19:17JardaCZ
"za tohle tě tady ty ukrajinský vlastenci ukamenujou :D"
*
Ještě by to chtělo napsat, co mají podle tebe ukrajinští vlastenci společného s Tatrou Kopřivnice, aby tvůj příspěvek dával vůbec nějaký smysl.
Určitě bude pro budoucí generace na Ukrajině přínosem, když budou mít statečný vzor z historie, než zbabělý čecháčkovský srabákov 30.září 1938, 15.března 1939 a 21.srpna 1968, mít v zákoně, že se zbabělec, komunistická fusekle a zloděj Edvard Beneš se zasloužil o stát, podle návrhu komunistického odpadu... :face_vomiting:
Uslintaní kolaboranti, nacističtí, komunističtí a ruští podržtaškové. :laughing:
Veritas vincit
25. 04. 2023, 17:28pan pravda
"To se odborníkům z USA na likvidaci dobré firmy chválabohu nepodařilo!"
*
Jak jsi přišel na dobrou firmu slovanský amatérský neználku.:slight_smile:
Další chytrolín, který si nikdy nic nepřečetl o privatizaci Tatry Kopřivnice, nebo neovládá chápání psaného textu..., ale co od těch věčných chytrolínů můžeme vlastně chtít
Byl jsem akcionářem Tatry Kopřivnice po kupónové privatizaci.
2x po sobě ji vykradly "československé" privatizační fondy a dorazil ji komunistický pohunek Lubomír Soudek, který též potopil "slavnou" Škodu Plzeň.
Proč to ale stále opakovat bezvýznamným slovanským křovákům, kteří zažili největší rozkvět pouze pod osvíceným dohledem. Dříve Rakouska-Uherska a dnes EU.
Sami jsou neschopni existence, což dokazuje jejich zadlužený stát, který míří dříve či později k druhému ostudnému bankrotu. Ten první byla "slavná" komunistická měnav roce 1953.
Jen tak mimochodem. Svářet železo uměli již staří Egypťané a na Tatrovkách kromě svařování nic českého zřejmě není.
Kontrolní otázka. Kdo ve světě vydělává více, tvůrci vyspělých technologií, nebo svářeči železa. :slight_smile:
Ono se vlastně stačí podívat na výši HDP na 1 obyvatele
Rakouska (8,9 mil. obyvatel - 69,502 USD) a ČR (10,5 mil. obyvatel - 50,961 USD). :slight_smile:
Veritas vincit
26. 04. 2023, 11:38Děkuji za všechny mínusy,
Čecháčko-Slovani poštěkávající bez znalostí za plotem, :joy:.
Hans Ledwinka
narozen, 14. února 1878, Klosterneuburg, Rakousko
úmrtí, 2. března 1967, Mnichov, Německo
"Duchovní otec tzv. „tatrovácké koncepce automobilu" se narodil právě před 145 lety. Hans Ledwinka je podepsán pod celou řadou patentů a vzorových konstrukčních řešení. Z jeho původní koncepce podvozku těží značka TATRA dodnes."
https://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk-a-media/novinky-a-clanky/hans-ledwinka/
pan pravda
26. 04. 2023, 18:09A kdopak asi byli ti zahraniční potentáti co se pokusili tatrovku potopit?