EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Boeing se bude snažit protlačit do Indie letouny F-15EX

 03. 02. 2021      kategorie: Vojenská technika      17 komentářů

Americká firma Boeing obdržela od amerických úřadů licenci k podání nabídky prodeje víceúčelových bojových letounů F-15EX Advanced Eagle do Indie. Licence byla udělena před zahájením letecké výstavy Aero India 2021, která proběhne ve dnech 2. až 5. února v Bangalore.

Typ F-15EX bude nabídnut do výběrového řízení na dodávku 114 víceúčelových bojových letadel v rámci indického programu MRFA, v kterém se bude hrát až o 15 miliard dolarů. Výběrového řízení se pravděpodobně zúčastní letouny JAS-39E/F Gripen firmy Saab, F-21 firmy Lockheed Martin a Rafale společnosti Dassault. Jak to bude s ruskými letouny MiG-35 a Su-35 není úplně jasné.

F15EXFoto: Víceúčelový bojový letoun F-15EX | archiv společnosti Boeing / CC BY NC-ND

Psali jsme: Bezpilotní úderný letoun Grom – chystaná ruská novinka

Firma Boeing před nějakou dobou nabízela Indii i letadla F/A-18E/F Super Hornet Block II, která mohla sloužit i u indického námořnictva jako palubní na letadlových lodích, ale nabídka byla asi zrušena. Svoji úlohu zde mohly sehrát výsledky testů startů pomocí systému STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery), který využívají indické letadlové lodě.

Letoun F-15EX Advanced Eagle, dříve známý jako F-15X, byl nabídnut americkému vojenskému letectvu (USAF) na konci července 2018. USAF plánuje objednat 144 kusů jako náhradu za nejstarší F-15C/D Eagle z let 1979 až 1985. Montáž prvních dvou letadel pro USAF byla zahájena v červenci loňského roku. Nelze vyloučit další nákupy F-15EX, protože se uvažuje i o postupném nahrazování strojů F-15E Strike Eagle.

Nový typ F-15EX by měl v řadách USAF nahradit nejstarší stroje F-15C a F-15D. Rozpočet na fiskální rok 2020 amerického ministerstva obrany počítá finančními prostředky na dodávku prvních osmi letadel F-15EX. Dodávka dalších dvanácti strojů bude kryta prostředky z rozpočtu na fiskální rok 2021. V rámci pětiletého programu FYDP (Future Years Defence Program), plánuje americké vojenské letectvo nákup celkem 76 letadel F-15EX. První dva již rozestavěné letouny v továrně Boeingu v St. Louis by měly být dodány do poloviny fiskálního roku 2021.

Psali jsme: Pardubická RETIA se bude podílet na vývoji a integraci elektronických systémů do vozidel ASCOD 2 pro AČR

CENOVÉ BOMBY (328)

Komentáře

Tarch

14. 02. 2021

V Indických médiích teď koluje zpráva, že uzavřeli smlouvu na dodávku 100ks mig-35 v hodnotě 5 miliard USD.
A ono se tomu i celkem dá věřit. To letadlo sdíli zázemí s 29, kterýc mají také kolem stovky, potřebují je rychle a ve velkém množství, takže se nemůžou dělit o kapacity linky s USA / Izaelem což by nastalo při výběru F-15. Mig bude výrazně levnější, výrobce bude ochotnější přenést výrobu. Rafael by byla moc drahá, Francouzi odmítají předat vše pro místní výrobu. Gripen už nedělá C a ve stejné váhové kategorii mají Tejas a F-16 je v posledních verzích spíše podpůrný stroj.

alexa123

05. 02. 2021

Martin23
... jen abych dovysvětlil proč Mig 35 a ne třeba Gripen.

Súhlasím - je to zlatá stredná cesta. Radšej vrazim X milárd do strednej kategórie Mig-35, Rafale) ako XX miliard do dvoch kategórii (ľahká a ťažká).

Martin23

05. 02. 2021

Jen abych dovysvětlil proč Mig 35 a ne třeba Gripen.
Jednak Mig 35 si s Gripenem nezadá a jednak je dobré si udělat oko jak u Rusů, tak u Američanů s ohledem na další nákupy jiných zbraňových systémuů a jednak tyhle dvě země mají na Čínu větší vliv než Švédsko.

Ochrana trhu je také nepřehlédnutelný aspekt věci.

Martin23

05. 02. 2021

alexa123

Máte samozřejmě pravdu, já myslel Mig 35.
Chyba se vloudila.

alexa123

05. 02. 2021

Martin 23
... Indie by rozhodně nešlápla vedle pořídit si F 15 a Su 35.

Aký by to malo zmysel? Sú to podobné lietadlá ako Oktavia a Passat. India by potrebovala lietadlo kategórie F-21 (Gripen) a F15 (Su 35). Ale nie lietadlá rovnakej kategórie (F-16 + Gripen + zmätok Tejas) a (Rafale + F15 + Su35). Toto trieštenie finanče predsa nezvládne ani americké letectvo. Na mieste Číny budem iba pasívne čakať ďalších 10 rokov, kým sa Indovia konečne rozhodnú čo vlastne chcú ale to už bude pre Indov po funuse.

Martin23

05. 02. 2021

Pánové se zase hádají, ale v tomhle případě je jedna věc obchodní stránka, kdy samozřejmě účastníci kontraktu budou chtít vydělat.

Z geopolitického hlediska ovšem bude USA, RF i Evropě vyhovovat, že Indie posílí a bude dál vybalancovávat situaci v regionu s ohledem na Čínu.

Indie by rozhodně nešlápla vedle pořídit si F 15 a Su 35.

Martin23

05. 02. 2021

Skvělé letadlo. Mnohem zajímavější než F 35.
Záležet pak bude na výhodnosti nabídek.

bombero

04. 02. 2021

Omny- mimo mísu jako vždy jste vy. Amík nepotřebuje nic vyzbrojit, 15EX budou vyměnovány průběžně za dosloužilé, nebo před modernizacíF15C/D.Naopak jich bude skoro 0 100 mín, než mají ted. Jinak jestli se nepletu, tak první let proběhl 2.2, a už do donce čtvrtletí má armáda převzít první 2 kusy. Jinak proč nesrovnáváte srovnatelné, co se týká nového letadla? SU57 a F35?K tomuhle by spíš seděla SU35(tím nemyslím zařazením letadel z hlediska využití,ale z hlediska délky výroby)
A myslíte, že indům povezou všechny letadla najednou?Spíš to bude kontrakt na několik let a na to si myslím, že amík výrobní kapacity má
https://www.military.com/equipment/military-aircraft/everything-you-need-know-about-air-forces-new-f-15ex.html
https://www.youtube.com/watch?v=kJEQse4Aq4Q

Omny

04. 02. 2021

Alexa
ale svým příspěvkem jsi jenom dokázal jak jsi byl mimo, že máš dvě míry na Rusko a na USA. Protože oba dva státy jsou na tom prakticky stejně - nejdříve teda podle tebe musí vyzbrojit své letectvo a teprve až pak zákazníky....takže kde US letectvo sebere 144 F-15Ex pro Indii, jestliže zatím dokázalo vyrobit pouze 2 ks a to narozdíl od SU-57(1ks sériový a 11 zkoušecích, byt byl v Syrii), které je zcela nové letadlo, je Ex pouze modernizovaná varianta.....takže když chceš argumentovat tak smysluplně a né jako hloupý rusofob. nazdar

alexa123

04. 02. 2021

Kámo OMNY,
rád by som počul tvoj komentár na toto :))))))))))))))))))

https://kosmonautix.cz/2019/03/https-www-kosmonautix-cz-2019-03-crew-dragon-a-ruadima-lukasevice/

alexa123

04. 02. 2021

Omny
... myslíš si, že rusové by nabízely exportní SU-57E, které by nedokázaly vyrobit?
Uhadol si. Rusi ponukajú výrobok, ktorý nevedia vyrobiť v dostatočnom množstve v zodpovedajúcom čase. Pretože prioritou každého štátu je v prvom rade vyrobiť zbrane pre seba a až potom na export. A keďže Rusi nie sú schopni vyrobiť niekoľko desiatok prípadne stoviek NAJLEPŠÍCH stíhačiek 5. gen na svete pre svoje letectvo, ako môžu vyrobiť 114 NAJLEPŠÍCH stíhačiek 5.gen pre Indiu a 14 NAJLEPŠÍCH stíhačiek 5.gen pre Alžír - viď https://www.armyweb.cz/clanek/prvnim-zahranicnim-zakaznikem-su-57-se-stane-alzirsko

bombero

03. 02. 2021

SUPERMAMLASomny- zatím vaší úroven tady dosahuje snad jen jeden člověk. Myslím tu úroven NIC NEVÍM, ALE KECÁM DO VŠEHO.
Jmenujte prosím jednoho jediného soukromého rusa, co staví rakety do vesmíru, které dokáží zpět přistát. Soukromníkovi občas nějaká raketa vybouchne, ofic státu, rádoby světové velmoci ze 2"seriových" kusů blbýho letadla se jeden rozbije hned při startu. A druhý lítá radši s náhradním motorem. Že by gumička a vrtulka?
Nabízet můžou, ale kdo si koupí něco imaginárního, co dokáže vyrobit jen družstvo modelářů. Ale máte pravdu.Absolutně tomu nerozumíme, ale jen komentujeme dohladatelná fakta a data
A ta ruská vynáška.... starým taxíkem za dumpingové ceny, aby se jim ten skanzen okamžitě nesložil. Kde je dnes čína, indie, státy a další....Rus už hraje jen druhé housle. Když dobře....

Omny

03. 02. 2021

Alexa
asi jsi zapomněl, že rusové dělali a dělají pěkně dlouho dobu vynášku pro US do ISS...
kdy si asi myslíš, že by je mohli dodat US ty F-15EX jestliže, je nemají ještě ani pro své letectvo, které jich chce 150 a US teprve v minulém roce začaly s procesem nákupu. První 2 stíhačky dostanou letos teprve......Ty si opravdu myslíš, že do výběrového řízení se příhlásí firmy, které letadla dodají do půl roku od uzavření smlouvy...řekni jsi opravdu takový blbec, nebo ho ze sebe jenom děláš? Myslíš si, že rusové by nabízely exportní SU-57E, které by nedokázaly vyrobit? Zkus příště se zamyslet, než něco napíšeš, jinak tě přiřadím ke zdejším mamlasům jako Robo, Bombero apod. a doufám, že na jejich úroveň nechceš spadnout.

A jinak nedávno proběhla informace, že indové výběrko ruší, protože nakupují Tejasy za 6 mld. USD, takže kdoví jak to bude.

karel3

03. 02. 2021

Ján Vyrobík
"Jsou známe ty US "snahy"... Když je nebudou chtít koupit, uvalí na ně embargo..."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tak sem napiš tu svoji znalost.
Na kterou zemi uvalily USA embargo, když si nekoupili jejich letadla?

alexa123

03. 02. 2021

Omny,
ty si asi nechodil do školy keď ste sa učili čítať. Pretože
... typ F-15EX bude nabídnut do výběrového řízení na dodávku 114 víceúčelových bojových letadel v rámci indického programu MRFA". Ak máš problém so zrakom a čítaním tak to ešte raz špeciálne iba pre teba zopakujem - Indovia chcú 114 lietadiel. Kde tých 114 lietadiel Su-57 preboha Rusi vyrobia, keď za dva roky boli schopni pre svoje vlastné letectvo vyrobiť "slovom a písmom" až dva sériové Su-57? Takže ešte raz - kde vyrobia 114 Sučiek-57 pre Indov, keď ich nevedia vyrobiť ani pre vlastné letectvo?
A čo sa týka Muska, aj keby mu vybuchlo ďalšich X Starshipov, po X+1 štartoch mu to vyjde a bude pristávať podobne ako teraz pristáva s Falconom. Alebo ti mám pripomenuť, ako pri prvých letoch vybuchovali Koroľjovové rakety? Alebo napríklad
https://en.wikipedia.org/wiki/Nedelin_catastrophe
Pretože ja neviem o tom, že by na Floride na rozdiel od Bajkonuru zhoreli desiatky technikov.

karel3

03. 02. 2021

Omny, souhlasím s tebou. Indie na F-15 EX nemá.
F-15ky má jenom špička světové elity.
F-15 EX je o HDP na obyvatele a Indie je někde s Angolou kolem 125. místa. Při tom počtu hlav je to sice balík, ale je tam obrovská korupce, neschopnost se dohodnou. V podstatě lžou a kradou jako ti zdejší "S". Tady je ovšem malá louže. :smile:
Jestli jste chtěli Indům nabídnout Su-57E, tak jste ale měli začít stavět už za Gándhího, aby měli Indové příští rok alespoň jeden kus na přehlídku a nemuseli si ho v Rusku půjčit i s pilotem. :smile:

Však on to Elon dá. Nemusíš se bát. Všechno má svůj čas.
Jsem zvědavej, kdy vy Rusáci dáte taky nějaký jiný motor než "von Braun".
Elon teď staví ty Merliny s opakovaným použitím a Raptory na metan...., Čína taky nespí... Kdeže ruské sněhy jsou ...? :slight_smile:

Omny

03. 02. 2021

to určitě nevyjde, indové by museli býti blázni aby tohle udělali. US platí 88 mil. USD, takže cena může být i vyšší. Operační náklady na 1 hodinu 27tis. USD.......To indové radši koupí SU-35, který vyjde levněji celkově anebo si trochu připlatí za lepší SU-57E.

P.S. gratuluji Elonovi, zase to dokázal o))

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací