EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Erich Hartmann: Nejúspěšnější stíhací eso všech dob „sabotovalo sovětské válečné úsilí“

 13. 01. 2023      kategorie: Vojenská historie      33 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Stíhací piloti německé Luftwaffe patřili za druhé světové války k těm nejúspěšnějším. Tím nejlepším z nich pak byl Erich Hartmann, který během své válečné kariéry oficiálně dosáhl 352 vzdušných vítězství, čímž si zajistil titul nejúspěšnějšího stíhacího esa všech dob, jakkoli byl tento počet zejména ze sovětské strany zpochybňován.

Erich Hartmann se narodil v roce 1922 v německém Weissachu. Přestože jeho otec byl lékař, finanční situace rodiny nebyla dobrá. Po první světové válce procházelo Německo hospodářskou krizí a situace byla tak špatná, že se rodina přestěhovala do Číny, kde mohl otec vydělávat více peněz. V roce 1927 však v zemi vypukla občanská válka, která je donutila vrátit se zpět do Německa.

bf109Foto: Replika letounu Bf 109 G-14 v markingu Hartmannova letounu Bf 109 G-6 | San Diego Air & Space Museum / Tomás Del Coro / CC BY-SA 2.0

Po ukončení školy a založení rodiny se Erich Hartmann zapojil do výcvikového programu německé Luftwaffe a v říjnu 1940 zahájil vojenský výcvik. Zajímavé je, že jedním z jeho instruktorů byla jeho matka, která byla sama pilotkou. Byl talentovaným letcem, ale měl také problémy s disciplínou. Jednou si dokonce vysloužil domácí vězení poté, co během letu prováděl nedovolené akrobatické kousky.

Později o tom řekl: "Ten týden, kdy jsem byl zavřený na pokoji, mi vlastně zachránil život. Odpoledne, kdy jsem byl uvězněn, jsem měl letět na střelecký let. Místo mě letěl můj spolubydlící v letadle, které jsem měl řídit já. Krátce poté, co vzlétl, se na cestě na střelnici objevily potíže s motorem a musel nouzově přistát poblíž železnice Hindenburg-Kattowitz. Při havárii zahynul."

Po zážitku blízkém smrti Hartmann pilně trénoval a na základně se stal všeobecně uznávaným. Svou první bojovou misi absolvoval v roce 1942, když mu bylo 20 let. Letěl jako křídlo veterána Edmunda "Pauleho" Roßmanna. To bylo šťastné. Roßmann totiž přišel o jednu ruku, a tak létal jiným stylem, aby se vyhnul fyzické náročnosti vzdušných soubojů. Veteránova efektivní metoda vzdušného boje měla na Hartmannův styl významný vliv. Mladý pilot se brzy ocitl v Rusku, kde létal na bojových misích na Kubáňském předmostí. Byl velmi úspěšný a v jednu chvíli dosahoval v průměru čtyř vzdušných vítězství denně. Z ruských stíhačů, proti nimž stál, neměl velký respekt. Po letech o nich řekl: "V prvních dnech, ač se to může zdát neuvěřitelné, jste neměli důvod cítit strach, pokud za vámi visel ruský stíhač. Se svými ručně malovanými zaměřovači vás nemohli zasáhnout."

Hartmannův styl ovlivnili jeho učitelé Roßmann a Walter Krupinski. Mnozí z nejúspěšnějších stíhačů té doby byli vynikající střelci – Hartmann používal spíše styl přepadení. To mu umožňovalo dostat se velmi blízko k protivníkům a překvapit je. Protože toho byl schopen, nebyla pro něj střelba tak kritická. Pomáhalo mu to také šetřit municí, což se často ukázalo jako klíčové, když se boje protahovaly, a díky tomu také dosahoval vysokého počtu sestřelů.

Hartmannův úspěch nezůstal bez povšimnutí. V březnu 1944 se spolu se třemi svými kolegy – Krupinskim, Gerhardem Barkhornem a Johannesem Wiesem – setkal na Berghofu s německým vůdcem. Po příjezdu byl Hartmannovi udělen Rytířský kříž Železného kříže. Byl ale také pokárán za to, že se před ceremoniálem opil koňakem a šampaňským.

V srpnu 1944 se Hartmann stal s 274 vzdušnými vítězstvími nejúspěšnějším německým stíhačem a nadále sbíral obrovské počty sestřelů. Byl opět povolán na setkání s Vůdcem, aby obdržel brilianty k Rytířskému kříži, jako jeden z pouhých 27 německých vojáků, kterým se tohoto vyznamenání dostalo. Došlo k jisté kontroverzi, neboť pilot prohlásil, že kdyby musel v přítomnosti vůdce země sundat příruční zbraň, ocenění by nepřijal. Během tohoto setkání se údajně Hitler pilotovi přiznal, že si myslí, že Německo válku prohraje.

Počátkem roku 1945 bylo Hartmannovi svěřeno velení skupině bojující především v Maďarsku. V dubnu toho roku zažil svá poslední vzdušná vítězství, čímž se jeho celkový počet zvýšil na 352. V květnu, na samém konci války, se se svou skupinou vzdal Rudé armádě. Do té doby nalétal 1404 bojových misí, při nichž sestřelil 345 sovětských a sedm amerických letadel.

Hartmann byl zatčen a Sověty v rychlém procesu souzen. Byl obviněn z mnoha zločinů, včetně zničení továrny na chléb, střelby na civilisty v Brjansku a zničení 345 "drahých" sovětských letadel, jinými slovy ze sabotáže sovětského válečného úsilí, což je obvinění naprosto absurdní. Byl usvědčen a odsouzen k 20 letům vězení. Hartmann byl ze zajetí propuštěn předčasně, koncem roku 1955. Hartmannův příběh byl vylíčen mj. ve filmu Německý blonďatý rytíř z roku 1970. Film byl v Německu velmi populární, ale byl kritizován za ignorování politických a sociálních důsledků druhé světové války. Nejúspěšnější stíhací pilot dosavadní historie letecké války zemřel v roce 1993 ve věku 71 let.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Vaclav Flek

13. 01. 2023, 23:59

Erich Hartmann, nejuspesnejsi stihaci pilot vsech dob, je jiste skvele tema k clanku. Myslim, ze se jej autor nezhostil prilis dobre, nebot clanek povazuji za nevyvazeny. Musel byt tak strucny ? Vidime, ze nektere clanky na tomto webu zabiraji mnohem vice prostoru. I pokud ano (byt nevim proc), mohly se v clanku potlacit udaje z Hartmannova mladi a mohlo se venovat vice mista jeho bojovemu nasazeni, hrdinstvi v sovetskem zajeti i cinnosti v povalecnem Bundeswehru. Nemam ambici clanek doplnovat, jenom tri poznamky :

1) Hartmannuv styl boje byl mimoradne efektivni, asi by se dal popsat slovy "udeř z necekaneho smeru a ihned zmiz", tedy zadne efektivni vzdusne souboje, jak nekdy cteme ve valecnych vzpominkach ci romanech. Podobnou taktiku mel treba i uspesny nemecky stihac Joachim Marseille v severni Africe nebo finsky pilot Ilmari Juutilainen v boji proti sovetskemu letectvu.

2) Za velmi vyznamne povazuji Erichovo odvazne chovani v sovetskem zajeti, kdy nesel na ruku svym veznitelum, kteri by si velmi prali jeho verejne ponizeni ale take aktivni spolupraci s nim. Vsechna protivenstvi po vice nez deset let vydrzel, i kdyz okolnosti byly proti nemu, mohl si spocitat, ze dvacet let lagru s podobnym rezimem nejspise neprezije. Presto neklesal na duchu a v roce 1955 se dockal.

3) Je skoda, ze se clanek vubec nevenuje Hartmannove roli pri budovani noveho stihaciho letectva Bundeswehru. Zacinal na proudovych letounech F-86 Sabre, ale zahy presel se svou letkou (a pozdeji eskadrou) na na F-104 Starfighter. Ty provazela povest "padajicich rakvi", tak casto s oblibou citovana v komunistickem Ceskoslovensku, kde se o nehodach vlastnich vojenskych letadel nesmelo nikde psat. Dnes vime, ze realita byla zcela jina.

Jumpman

14. 01. 2023, 11:09

sorry, ale marseille nikdy nepoužíval taktiku, kterou popisuješ. Naopak, marseille byl skvělý střelec a jak se dočteš v literatuře, přiváděl své dvojky k šílenství tím, že uprostřed boje kroužil s vysunutými klapkami a hledal si cíle při minimální rychlosti. Hartmann je dost kontroverzní osobou, byl 4x sestřelen, ale nikdy to nepřiznal. Přibližoval se k nepříteli na minimální vzdálenost a nárokoval si za sestřel každý letoun, na který vystřelil, protože považoval za nemožné, aby se takto zasažený letoun nezřítil
To co se následně událo v ruském zajetí, to už nemá s civilizivanou armádou noc společného, ale co můžeme chtít po národu, který se v podstatě stejně choval ke svým občanům, kteří jen měli jiný názor...

Vaclav Flek

14. 01. 2023, 20:57

pro Jumpman :

Vyjadrim se jenom k Hans-Joachimovi Marseille. Tvrzeni o bleskovych uderech, zasazovanych z necekaneho smeru a zaroven tvrzeni o presne strelbe prece nejsou v rozporu, naopak se velmi dobre doplnuji. Jako priklad mohu uvest Marseilluv utok na formaci britsky stihacek P-40 Tomahawk ze dne 3. cervna 1942, kdy behem 11 minut sestrelil sest letounu. Tento svuj rekord jeste "vylepsil" 15. zari 1942, kdy za stejny casovy usek sestrelil sedm (!) nepratelskych stihacek typu P-40 Kittyhawk. Vse se odehralo v nebi nad severni Afrikou. V cem mne tedy vinite z nepravdy ?

K dalsim vecem, ktere uvadite, se jiz nevyjadruji.

Jumpman

15. 01. 2023, 10:31

v tom, že marseille nevyznával taktiku bleskových úderů z převýšení, ale naopak přesnou střelbu při nízkých rychlostech... Jeho úspěchy nezpochybňuji, ale dle pamětníků byla jeho taktika jiná...

Zdeněk

15. 01. 2023, 11:15

Jumpman, myslím, že tady se jedná spíše o nepochopení.
Osobně si Marseilleho taktiku představuji jako útok dravce, který se z převýšení vrhá na kořist a následně vyplašené protivníky likviduje jednoho po druhém.
Ostatně, pokud by měl zvládnout 6 až 7 protivníků během 11 minut (což v podstatě nikdo nezpochybnil), tak by rozhodně nešlo provést útok z převýšení, střemhlavý ústup, nabrání výšky a opakovat 6x.
Hartmannovu taktiku si spíš představuji jako útok z převýšení z nečekaného smeru a střelbu z bezprostřední blízkosti a následně ústup bez snahy dostat se do manévroveho boje. Jistě mu to usnadňovala nezkušenost většiny ruských pilotů (sám prý tvrdil, že jeden Brit se počítal jako čtyři Rusové), přesto musel mít fantastický odhad ...
Řekl bych, že hodně také prozradí, když se zamýšlíš nad tím, že Marseille bojoval na slabě vyzbrojené, ale obratné verzi F proti nepříliš obratným protivníkům a Hartmann přesně naopak, na silně ozbrojeném, ale mnohem těžším G a později na verzi K proti nezkušeným pilotům, ale v obratných strojích.

Jumpman

15. 01. 2023, 12:00

jako ano, takhle nějak si to také představuji. Další věc je to, že marseille byl vážně vynikající střelec a dokázal se trefit i na vzdálenosti kolem 500m...
Hartmann to měl jinak. Co jsem četl, tak jeho taktikou bylo, že se na soupeře vrhl z výšky, podletěl jej a při stoupání střílel na vzdálenosti kolem 50 - 80m což téměř vždy znamenalo zásah a v jeho představách i sestřel. Bohužel pro něj, na výchdoní frontě se bojovalo v nízkých letových hladinách a takto zasažené letadlo většinou dokázalo sebou někde plácnout do trávy a posléze bylo vyzvednuto a opraveno a dále létalo - rusáci to nebrali jako sestřel a i podle anglických norem by se takové letadlo počítalo jen jako těžce poškozené, nikoliv sestřelené.
Co jsem také četl jednu studii o bojích nad východní frontou, tak velkým problémem byla její velká dynamika a tím pádem se skutečně velice těžko dohledávají reálné ztráty. Vyjímku ovšem tvořila Kubáň a Leningrad, kde historikové byli schopni spojit jména pilotů, kteří se utkali. Vyšlo jim z toho, že rusáci si uznali cca 160% skutečných sestřelů jak nad lenigradem, tak nad kubání, ale u němců to dělalo 430%... Tím nechci říct, že si setřely vymýšleli, ale i britové, kteří uznávali sestřely podle vyhodnocení záznamu fotokulometu měli pořád také nějaký 40% přepal oproti realitě a pokud se dalo jen na dojem jednotlivce, tak je taková mýlka pochopitelná. A rusáci holt bojovali v podstatě pouze nad svým územím, nebo jen přihlehlých částí fronty, takže když něco sestřelili, museli najít i vrak...

Zdeněk

15. 01. 2023, 12:17

Jasně, ale ani to, co píšeš ty, ani to, co píše p. Flek se vlastně nevylučuje, spíš doplňuje ...
Každopádně, když ruský papírak dostal zásah 30 mm kanónem, zpravidla tříštivo-trhavým, a k tomu slušný počet zásahů 13 mm kulometem, tak to muselo znamenat těžké poškození, ale to opět nevylučuje, že mnoho z nich dokázalo "přistát" a dalo se opravit, a pilot se z kabiny jednoduše "výplachl".

Jumpman

15. 01. 2023, 12:40

30 mm měl ve výzbroji až Bf 109K a ještě mám pocit že ne všechny stroje... Většinou to bylo jen 1x 20 mm + 2x 7,92mm a nenech se unést dojmy, ony ty ruské břízolety byly poměrně odolné a navíc hartmann se stilizoval do jednoho z expertů na Il-2...

Zdeněk

15. 01. 2023, 12:58

Jumpman, máš z poloviny pravdu, ve vrtuli G byl opravdu 20 mm kanón (moje chyba), ale značná část G už určitě měla 2x13mm. Každopádně, existovaly i různé varianty podvěšené výzbroje, ale tam si nejsem jistý ...

Zdeněk

15. 01. 2023, 13:29

Ještě bych doplnil, že co se týká odolnosti ruských letounů, tak si z nich nedělám srandu, byla to zpravidla obratná letadla, účelově zkonstruovaná, akorát nesměla moc zmoknout.
Jistě víš, jaký problém mělo třeba poválečné Československo, kdy už v roce 1948 byly prakticky všechny La 7 a Il2 z roku 1945 už neletuschopné, zatímco Spitfire IX byly v pořádku (kromě několika ztracených při haváriích), ale nedaly se už sehnat náhradní díly ...

Jumpman

15. 01. 2023, 13:29

mám pocit, že jsem četl, že ty podvěsy na východě nepoužívali, protože to dost omezovalo manévrovací schopnosti a nepřinášelo zase takovou výhodu...

Zdeněk

15. 01. 2023, 13:35

Jumpman, tady fakt nevím, musím se kouknout do pár knížek, tady se internetum moc věřit nedá, ale podle docela slušné valka.cz se dá říci, že v těch verzích a jejich výzbroji je docela zmatek a hodně se to liší.

Jumpman

15. 01. 2023, 13:56

hlavně svým "hvězdám" stavěli ty letadla v podstatě na míru. A kdo chtěl skutečně lépe vyzbrojené letadlo, měl k dispozici FW-190

Slavoslav

15. 01. 2023, 16:54

Marseille rovnako ako napríklad Kozedub boli geniálny strelci ktorý vedeli strieľať z každej pozície vďaka vynikajúcemu odhadu pri predsadení. Hartman bol relatívne mizerný strelec ktorý strieľal na blízko a prakticky len z šestky kedy sa cieľ nepochyboval v bočnom smere a bolo oveľa jednoduchšie mieriť

Béďa2

17. 01. 2023, 09:33

No ono by se nemelo zapominat za jaky rezim H. bojoval a jak se tento rezim choval nejen k ruskym zajatcům.

Béďa2

17. 01. 2023, 10:10

zasah byt jednim granatem z MK 108 v zásadě žádná spojenecka stihacka nerozdychala, na teubce jsou zabery ze zkousek v Britanii a vliv na trup Spita... doporučuji hodne zajímavé, v zasade jeden granat stacil na rozlomeni jeho trupu, nebo ustreleni křídla. Problem u Mk108 ale byla nízká ustova rychlost granátu a proto se s ním zasahovalo hure nez MG151/20, kdy údajně velmi oblíbený byl MG151/15 ktery naopak mel ustovou rychlost na svou dobu podobnou spise PT pušce coz výrazně zlehcobalo mireni v leteckem boji, ale zase vykon jeho granatu byl malý.

Béďa2

17. 01. 2023, 10:15

V zasade od zacatku roku 43, nejrozšířenější verze Bf109 byla G6 a ta měla prave 1x20mm a 2 x13mm.
Specifikum nemeckych 13 mm kulometů byla jejich nizka hmotnost, vykoupena vyrazne nizsi ustovou rychlosti oproti M2 nebo UBT, a pouzivani trhavych granátů, ta pouzivaly u kulometu UBT rovnez Rusove, minimalne na zacatku války u Migů3.

Petr Hejna

13. 01. 2023, 18:01

Vše je do detajlu popsáno v knize "Sundejte Hartmanna". Podle všeho to byl neuvěřitelně čestný a zásadový chlap. Vždy stál za svými muži a odmítl je opustit i při sovětském zatčení ( mohl v pohodě odejít do západní zóny, ale neopustil je ). Po svém propuštění budoval současnou luftwafe, ale podařilo se mu naštvat politiky a nadřízené, aby nepořizovali nadzvukové F 104, že je letci nezvládnou. Ta letadla si později vydobyla přezdívku "výrobci vdov". Měl pravdu, ale šéfové mu to nikdy nezapomněli a byl postupně "odejít do důchodu", bez možnosti nějakého dalšího povýšení či zásluh.
Škoda, že bojoval na špatné straně.

Slavoslav

13. 01. 2023, 20:09

ja len k tym slavnym "widowmakerom", ze mali podobnu nehodovost ako MiG 15 v ceskoslovensku. Najvacsim problemom tych lietadiel boli vtedy nedostatocne kapacity letectva na udrzbu a ze kazda varka lietadiel mala vlastnu verziu elektroniky, chybali nahradne diely, skladovali ich pod holym nebom atd. Da sa k tomu najst vela zaujimaveho na nete. Ze mal Hartman mozno pravdu a hodilo by sa im ine lietadlo je zas druha vec

Zdeněk

13. 01. 2023, 20:45

Slavoslave dovolím si tě trochu doplnit.

Hodně se také projevovala rychlost, se kterou se tehdy Němci snažili budovat nové letky a piloti německé Luftwaffe tak měli zhruba poloviční nálet oproti ostatním zemím NATO.
Například norské nebo španělské letectvo měli u F-104 nehodovost velmi nízkou.

p.s. údajně tehdy souboj s F104 prohrál Saunders-Roe SR.53, ovšem jestli by tato raketová stíhačka byla bezpečnější, toť otázka.

Jumpman

14. 01. 2023, 11:10

hlavně F-104 měla obrovské zatížení křídla a vyžadovala skutečně dobré a zkušené piloty...

Zdeněk

14. 01. 2023, 11:18

Jumpman, nezpochybňuji, myslím, že definice F-104 jako okřídlená raketa je docela přesné, ale velmi podobně na tom byl i MiG 21 nebo Mirage III.
Domnívám se, že problém nebyl v letadle samotném (i když například sedadlo vystřelované směrem dolů u prvních verzí je docela síla), ale především v organizaci tehdejší Luftwaffe.

Jumpman

14. 01. 2023, 12:36

souhlasím. Zkrátka F-104 předběhla svoji dobu a i technologie tenkrát nebyly na takové úrovni, aby byly schopné napravit chybu pilota. O ruských strojích se nemá cenu ani bavit. Sem na youtube viděl zajímavý rozhovor s naším pilotem, ale teď si úplně nevybavím jméno, který rozebíral rozdíl mezi mig-29 a gripenem. V obratnosti jsou v podstatě vyrovnané, ale u migu pilot musí věnovat 85% mentální kapacity řízení a zbytek mu zbývá na taktiku boje. U gripenu je to 40% řízení a zbytek je na taktiku. A asi tak to bude i v současných strojích západ vs rusko - na papíře porovnatelné, ale reálná bojová hodnota diametrálně odlišná

Zdeněk

14. 01. 2023, 14:32

Jumpman, vsadím se, že to byl Václav Vašek.

Každopádně, dobrá stíhačka je zpravidla ve své podstatě (silně) nestabilní, jenže to je pro nezkušeného pilota velmi nebezpečné. Každopádně zvládnout tento rozpor, je úkolem výcviku, no a pokud ten selže ...

Jumpman

14. 01. 2023, 15:23

máš pravdu, Václav Vašek to byl on.
On nerozporoval výcvik, ale to, že západní letoun má systémy, které pilotovi umožní zvládnout tu potřebnou nestabilitu a umožní mu soustředit se na potřebný bojový úkol. Ruský stroj se sice západnímu vyrovná papírově, ale v podstatě selže pilot, protože se musí zabývat především tím, aby ten stroj udržel ve vzduchu. Tady ti výcvik sice pomůže, ale za a) v komunistických luzích a hájích se nalétala cca 1/3 času na pilota co na západě a navíc jakákoliv individualita byla potlačována. Z toho mi nevychází výhoda O:-)

Zdeněk

14. 01. 2023, 15:30

Ne ne, tos mě špatně pochopil, spíš jsem chtěl říct, že vysoké plošné zatížení a nestabilita třeba F-104 není jen na škodu, je to jeden ze znaků dobré stíhačky, ale k tomu musí být odpovídající výcvik a zázemí....

Pochopitelně, každý systém, který pomůže pilotovi je obrovská výhoda - například nová úroveň tohoto připojení člověk - stroj je právě u F-35, ale to už jdeme daleko od původního tématu :grin:

Jumpman

14. 01. 2023, 17:52

to jo :-)

mave XIX

13. 01. 2023, 15:53

Hartmann se spolu s JG 52 8. května 1945 u obce Nový Dvůr nedaleko Písku vzdal vojákům americké 90. pěší divize. Její vojáci Němcům přislíbili, že JG 52 nebude Rusům vydána. To však nebylo v jejich pravomoci a Němci museli být na základě spojeneckých dohod vydáni postupujícím Rusům. Toliko na upřesnění, jak se Hartmann ocitl v ruském zajetí.

Slavoslav

13. 01. 2023, 08:52

Ako zaujimavost, Hartmann celu vojnu lietal na Bf-109, odmietol aj moznost prevelenia na Me-262. Sam svoj styl boja vysvetloval tym, ze je mizerny strelec a preto striela len z blizka co mu spolu s taktikou Boom and Zoom umoznovalo taku efektivitu a vysoky pocet zostrelov. Sovieti ho prakticky nemohli ohrozit, lebo sa vzdy z boja odputaval vysokou rychlostou pricom zvykol vykopnut zmerovku ak za nim niekto bol a reguloval naklon lietadla. To sa tak dostalo do sklzu a vektor jeho pohybu bol iny ako smerovanie cumaka co miatlo protivnika ktory ak aj predsadzoval mieril vedla

Jumpman

14. 01. 2023, 11:12

byl 4x sestřelen, z toho 2x jej sundal Il-2... Zase se nesmí věřit každé pohádce, která kde vyšla

Slavoslav

14. 01. 2023, 17:13

no ja som nikde netvrdil, ze zostreleny nebol :) zas v tej skrumazi na oblohe a pri tom pocte lietadiel co tam boli sa ti niekedy niekto nepozorovane za chrbat dostal. Skor som to myslel, ze ho nemohol ohrozit jeho ciel ak ho nezostrelil pri svojom nalete nan.

Jumpman

14. 01. 2023, 17:54

neříkám, že jsi to tvrdil ty, ale hartmann to o sobě tvrdil... Vždycky tvrdil, že spadnul kvůli technické závadě... Ale i německé záznamy potvrzují, že byl sestřelen a dokázal se vrátit k jednotce

Slavoslav

14. 01. 2023, 21:28

co som cital tak aj on spominal nudzove pristatia po poskodeni od nepriatela