EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Hrozná smrt ruského vojáka Jevgenije Alexandroviče Rodionova

 23. 05. 2024      kategorie: Vojenská historie      47 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Jevgenij Alexandrovič Rodionov, narozený 23. května 1977 v Penzenské oblasti v Rusku, byl vojín ozbrojených sil Ruské federace, který sloužil v První čečenské válce. Ačkoli toužil po tom stát se kuchařem, v roce 1995 v rámci všeobecné branné povinnosti narukoval do armády a byl poslán na hranici mezi Čečnou a Ingušskem, kde se zařadil k 2631. pohraniční jednotce. Toho osudného dne, 14. února 1996, hlídkoval Jevgenij spolu se svými třemi kamarády, vojíny Andrejem Trusovem, Igorem Jakovljevem a Alexandrem Železnovem, na kontrolním stanovišti u jedné zapadlé pašerácké cesty.

Ruská armáda se tehdy nacházela v dezolátním stavu a branci na hlídku nevyfasovali žádné zbraně, neměli ani vysílačku. 14. února Rodionov se svými kolegy na kontrolním stanovišti zastavili kolem projíždějící ambulanci, ve které se shodou okolností nacházel čečenský polní velitel Ruslan Chajchorojev spolu s 12 ozbrojenci, přestrojenými za zdravotnický personál. Čečenci tehdy pašovali zbraně a během pokusu o prohlídku vozidla byli mladí a neozbrojení ruští vojáci rychle přemoženi a zajati. Když se pak zjistilo, že ruští vojáci zmizeli ze svého stanoviště, byli oficiálně označeni za dezertéry. Vojenská policie dokonce Rodionova hledala doma u jeho matky. Teprve až později, po podrobném průzkumu kontrolního stanoviště a nalezení stop krve a boje, byli ruští vojáci prohlášeni za válečné zajatce.

259758800_594018021679975_386893411924107923_n
Foto: Fotografie vojína Jevgenije Alexandroviče Rodionova během služby | Wikimedia Commons / Public domain

V té době byl Rodionov a jeho spolubojovníci v zajetí 100 dní, plných mučení, bití a hladu. Vojáci byli každodenně biti a vyslýcháni pověšení za ruce na stromě. Kromě zoufalých matek se o jejich osud prakticky nikdo nezajímal, vlast na ně v podstatě zapomněla. Podobně jako řada dalších se i Ljuba Rodionovová, Rodionova matka, uprostřed chaosu čečenské války vydala na daleký Kavkaz, aby se pokusila své dítě najít a zachránit na vlastní pěst. Pomoc zoufalé matce přislíbil dokonce tehdejší vůdce čečenských separatistů Šamil Basajev, ale nakonec k tomu nedošlo.

Foto: Vyvedená malba znázorňující zajetí Jevgenije | Warhistoryonline

Dne 23. května 1996, v den svých devatenáctých narozenin, se Rodionov spolu s Andrejem Trusovem pokusili o útěk, avšak oba mladíci byli chyceni. Rodionov pak od naštvaných Čečenců dostal na vybranou - buď se zřekne Krista, sejme z krku křížek, konvertuje k islámu a přidá se k Čečencům nebo odmítne a zemře. Rodionov si nakonec vybral smrt, přičemž celou dobu odmítal z krku sundat svůj dřevěný křížek, který mu v roce 1988 darovala jeho babička.

Čečenci nejprve zastřelili dva zajaté Rodionovi spolubojovníky, poté svou výhrůžku Andrejovi zopakovali a varovali ho, že jeho smrt bude daleko bolestivější. Rodionov však odmítl konvertovat k islámu i podruhé a rozzuření Čečenci mu následně rezavou pilou uřízli hlavu. Stejný osud čekal i posledního zajatce, Andreje Trusova, kterého Čečenci popravili stejně krutým způsobem.

Čečenský velitel Ruslan Chajchorojev poté z Rodionovy matky vymohl výkupné výměnou za informace o místě, kde je pohřbeno tělo jejího syna a jakým způsobem zemřel. Místo, kde se hroby mladíků nacházely, bylo Čečenci podminováno a při odstraňování min tehdy zahynul jeden ruský voják. Po vytažení těl ruských vojáků poznala Ljuba svého syna podle křížku a hnědých ponožek, které mu upletla.

Rodionovův vrah, Ruslan Chajchorojev, byl následně zabit v roce 1999, během útoku jiné čečenské skupiny, v rámci války čečenských mafiánských gangů.

259761886_594018105013300_8387044631922857099_n
Foto: Matka Jevgenije Alexandroviče Rodionova | Warhistoryonline

Rodionov byl poté posmrtně vyznamenán ruským Řádem odvahy a dnes je lidově uctíván jako mučedník a světec. Jeho svatořečení sice nebylo v roce 2004 schváleno, avšak v dubnu 2016 bylo k ruskému patriarchovi Kirillovi podáno odvolání proti tehdejšímu rozhodnutí synodní komise s novým požadavkem na zahájení přípravy kanonizace.

Na hrobě Jevgenije Alexandroviče Rodionova je nápis: „Zde leží ruský voják Jevgenij Rodionov, který bránil vlast a nezřekl se Krista. Byl popraven v Bamutu 23. května 1996.“

Zdroj: independent.co.uk, pravoslavie.ru

Komentáře

Vaclav Flek

29. 05. 2024, 01:42

šebesta

Vasi argumentaci vubec nechapu. Je prece znamou skutecnosti, ze se zahajenim nemeckeho utoku na Polsko cekalo mnoho Polaku, ze jim Velka Britanie a Francie prijdou okamzite na pomoc. Neuvedomili si tehdejsi vojensko-politickou realitu a nevyhodnotili si ani zavery z rok stare mnichovske krize. Proc tomu tak bylo se na techto strankach resilo jiz asi nekolikrat, nema cenu k nim vracet.

Velmi se mi nelibi vase hodnoceni me osoby "...mistra Fleka. Ten si tvoří vlastní dějiny podle sebe !". Pokud mate vuci me osobe namitky, zkuste je formulovat slusne a adesovat primo mne. Pokud se mnou komunikovat nechcete, nezminujte mne v jinych diskusich,

Monarchista

26. 05. 2024, 12:49

Přátelé,
mně se líbí Pepík a když má člověk dobrou náladu si to dokáže přebrat. Pepík se učí, má dobrou pamět, ale zatím nedokáže přesně ukázat na problematiku jinak, než tak jak to četl, mnohdy od podřadného novináře(máme jich kolem nás všude plno a píši). versailleská dohoda určitě byla podnětem pro Německo.. Myslím, že víme o čem se mluví. Děkuji. :four_leaf_clover:

Pepík Knedlík

26. 05. 2024, 18:15

Monarchista
Jo jo, nevim skoro nic, ale učím se. Jsou různý pohledy na mezinárodní problematiku a prase se v tom vyznej:crazy_face:. Chtěl jsem původně psát jen k Čečensky válce a angažovanosti USA včetně Bin Ládina a mudžáhidu v boji o ropu a destabilizaci regionu.
Diky za pochopení:smile:

Pepík Knedlík

25. 05. 2024, 14:57

Jan
Ono toho bylo více co by bylo možný pokladat za vznik valky v Evropě a zabrání území.
Mnoho názoru se orientuje na vznik valky uz ve Španělsku a po menší pauze pokračovala.
Zabrání Alsaska bylo prvni okupaci a Francie statečně vyckavala společně s Britanii i když byla porušena smlouva z první valky.
Okupace Tešinska polskou armádou nebo Slovenska v roce 1938 taky nebylo zrovna košer.

Pepík Knedlík

25. 05. 2024, 15:00

Abych nezapomněl na Podkarpatsko v té době součást ČSR. Tak se znazilinPolavi i Maďaři urvat její část. Statečný boj pod velenim gen. O. Svátka jim to velice zkomplikoval.

JanJan

25. 05. 2024, 17:55

pro Pepíka
Jen vas opravim s tim Alsaskem, bylo to demilitarizované Porýní, které bylo ale stále oficiální součástí Německa. Mrchožroutské nároky Maďarska a Polska byly uspokojeny na základě souhlasu signatářů Mnichova, to jsem opomněl, že se odměňovali i drobní přisluhovači Německa při Hitlerově planu na likvidaci ČSR.

Vaclav Flek

25. 05. 2024, 21:12

pro JanJan

Ocenil jsem vas duvtip, se kterym jste poznal, ze "zabranim Alsaska", zminenem diskutujici PK, je ve skutecnosti minen navrat nemeckych brannych sll do demilitarizovaneho Poryni. Ja to nepoznal, a nevedel jsem, jak vyroku diskutujiciho rozumet. Jiz mene jsem ocenil vase oznaceni snah Madarska o Polska o zpetne ziskani svych ztracenych uzemi, jako "mrchozroutske". Podobne oznaceni neprihlizi k tomu, jakym zpusobem byla tato uzemi ke vznikajicimu Ceskoslovensku pripojena.

Pepík Knedlík

25. 05. 2024, 22:00

Vaclav Flek
Alsasko bylo Německý, ale jak vime nespravedlivost Versailles udelala mnoho škod a Trianon dilo dokonala. Proto jsem uvedl, že došlo k okupaci i když historicky oprávněný, ale podle dohod nezakoný. Stačí jen porovnat Maďarsko pred rokem 1914 a po roce 1918. Slováci by meli každý den děkovat za destrukci Maďarska stejně jako další státy, ktery ziskalo jejich území. Podobně na tom jsou Poláci atd. Nemohu vynechat i vznik Ceska a jeho pohraničí.
Pan Jan ovšem opomiji tyhle fakta a stejně na okupaci Albánie v roce 1939.
Když udělám uzávěrku, tak Španělska valka, smlouvy s Německem, který jsem zmínil, Alsasko a naprosta idiocie F a GB byla příčinou války v Evropě.
Tím odcházím k závěru, že Německo muselo tak jednat a v podstatě se zachovalo lépe než Francie a Britanie. Ovšem, v žádným případě to neomlouvá válečný zlociny a utrpení co jejich válka způsobyla.

JanJan

25. 05. 2024, 23:04

pro V. Flek
Pane Fleku, je to jen otazka úhlu pohledu, to území se stalo součástí ČSR s posvěcením vítězných velmocí 1. světové války. Pokud jako kdysi také občan Československa vnímám toto rozhodnutí jako právoplatné, pak pokud bylo Německo oním "predátorem", který zapříčinil v letech 1938-39 postupnou likvidaci Československa, byly z mého pohledu kroky Maďarska a Polska jdou jen na urovni mrchožrouta, přiživovaly se totiž jen na mrtvole státu, který zlikvidoval někdo jiný, samy na to tyto země neměly Ale uznávám, že pohled Maďara nebo Poláka může být jiný. Když pominu Zakarpatskou Ukrajinu, kterou sebral jiný "predátor", tak historie dala zatim za pravdu mému pohledu. A těžko se to v nejbližší době změní, i když už jsou zde jen nástupnické státy Československa.

JanJan

25. 05. 2024, 23:14

pro Pepíka
Proč sem pořád taháte to Alsasko? Alsasko (a Lotrinsko) bylo součástí Francie do roku 1870, přišla o něj v prohrané válce s Pruskem. Pak ho získala zpět po prvni světové valce. S územím, o kterém v původním textu mluvíte, tedy s územím, kde dle vás byla porušena smlouva z prvni války (myslie patrně Versaillskou smlouvu) a které bylo Němci zabráno, nemá Alsasco nic společného. Jedná se o demilitarizované Porýní, jehož součástí bylo třeba Sársko.

Vaclav Flek

26. 05. 2024, 01:00

pro JanJan

Dekuji za reakci. Ja jsem samozrejme vas primer "predatora" a "mrchozrouta" pochopil, ale bohuzel jsem se s nim neztotoznil. Myslim, ze jak Polsku, tak Madarsku, se stala pri nove parcelaci Evropy po I. svetove valce krivda, ovsem oba staty byly ekonomicky i vojensky prilis slabe, aby samy dosahly napravy. Proto se pripojily k usili Nemecka, mnohem silnejsiho hrace na evropskem kolbisti, stejne jako to v roce 1941 udelalo treba Finsko a Rumunsko. Vsechny tyto staty ve snaze o napravu krivd proste vsadily na spatneho kone, coz vsak vubec nevypovida o moralni opravnenosti jejich teritorialnich naroku.

Vaclav Flek

26. 05. 2024, 01:24

pro Pepik Knedlik

Tak uplne vam nerozumim, myslim, ze si stale pletete Poryni s Alsaskem, a to i pres opakovana upozorneni. To byly prece dve uplne ruzne oblasti, geograficky, ale take politicky (staci pohled do skolniho atlasu). Zatimco vojenskym obsazenim Poruri se nemecka armada v podstate vracela do svych starych kasaren, vstup do Alsaska by v tehdejsi politicke realite, kdy patrilo Francii, znamenal primy utok na Francii. To vse vam, myslim, dobre vysvetlil diskutujici JanJan, ja uz jeho slova parafrazovat nebudu, nebot bych to lepe nez on nedokazal. Jenom poznamenam, ze neni nic spatneho, pokud udelam chybu, ale spatne je, kdyz na te chybe, i  pres opakovana upozorneni, trvam.

Osobne nevidim zasadni protiklad mezi Slovaky a Madary. Zili spolu v jednom kralovstvi pres tisic let bez jakychkoliv zasadnich narodnostnich trenic. Pokud by Uhersko rok 1918 prezilo jako celek, mohlo se dnes jednat o skvelou federaci vzajemne se doplnujicich podunajskych statu.

JanJan

26. 05. 2024, 06:54

Máte jiný úhel pohledu než já. Ale uznávám, že přerozdělení po první světové valce nebylo jemně řečeno dokonalé a až ta druhá válka to poněkud násilně "doladila" na 40 let miru, než někde opět vylezly staré problemy.

Pepík Knedlík

26. 05. 2024, 08:45

Jan
Děkuji tyhle fakta znam, ale tak to vidim já. Poryni byla troxhu jiná epizoda.
Žádná smlouva není dokonalá a Versailles i Trianon tomu daly pomyslnou korunu.
Nebyt nešťastných "ceskych vlastencu" jak uvádí Václav F. bylo vše jinak.

Pepík Knedlík

23. 05. 2024, 18:48

Za vším hledej ropu. Ano a kvůli ni se zabinelo a zničily města. Ropovodem z Baku na pobřeží Kaspickyho moře vedoucí přes Čečensky město Groznyj denně proteklo 100 000 barelů ropy. Na jeho ovládnutí se spojil Bin Ládin se Šamilem Basajevem a podle instrukcí CIA rozpoutali teror. Vrcholem byl teroristický utok na Moskevský divadlo 2002 a zajeti 1 100 rukojmych na základní škole v Beslamu. Ozbrojení teroristé z Basajevovi a al- Chattabovy skupiny zavrazdily 334 lidí. Nacionalista Putin objednal u ruský zprav. služby zabití teroristu. Většina utekla do Turecka, slouží v NATO nebo v Ázerbajdžánu. To byla odměna za "věrný" služby.
Vojak J. A. Rodionov sloužil vlasti.

Slavoslav

24. 05. 2024, 07:45

Knedlik,

paci sa mi ako si vynechal chlapcov s "cukrom" a bombove utoky na bytove jednotky v rusakove ktorymi si Putin ospravedlnil druhu Cecensku vojnu

Marty

24. 05. 2024, 08:03

Slavoslav
na to že se Knedl o téma v článku, naprosto vubec ani v nejmenšim nezajímá, kolem toho naplácal... a krásně to pomíchal...
no co si budem, tenhle vojín dopadl hrozně ale nejvíc na vině je pýcha vládců Moskvy, od carů, přes sověty po Putlera, držej tu zemi v područí násilím po staletí a sám Rodionov musel být blázen, na hlídce v bojové zóně, beze zbraní, to si vážně myslel že ruSSácká uniforma ho ochrání před Čečenci?

Slavoslav

24. 05. 2024, 08:21

Marty

tak co si budeme hovorit, cecenci toho popachali v tej vojne tiez viac ako dost a ani boj za slobodu neospravedlnuje to co spravili. Ale tie knedlikove dristy o CIA su zabavne. Najma vo svetle toho ze:

- divadlo by malo menej obeti keby zachranari vedeli s akou latkou maju docinenia a najma miesto osetrovania ranenych nevyberali ich penazenky ako ich pri tom nachytali kamery
- skolu si dojebali rusaci sami kde proti teroristom co drzali deti nasadili bojove helikoptery, tanky a BTR ka. Pricom su dokazy, ze cela seria umrti deti zacala tym, ze rusak zacal skolu ostrelovat minometom

Marty

24. 05. 2024, 08:33

Slavoslav
v žádnym případě sem nechtěl ospravedlnit co a jak dělali a dělají Čečenci, spíš sem chtšěl říct že si to celé mohli ruSSáci ušetřit kdyby je nechali na pokoji.
Ono metody ruSSáku při záchraně rukojmích sou vubec jak ze špatného filmu, přidal bych poslední neštěstí kde jednotkám ze stanice vzdálené 15 minut pěšky trvalo kolik, hodinu a pul do příjezdu? jeden by měl až konspirační teorii že se to děje schválně:face_with_monocle:

Slavoslav

24. 05. 2024, 09:07

Marty

pozor, tu sa musim rusakov zastat, policajne hliadky tam boli, ale rusak ide podla starych standardov a zasahovat moze len specialna zasahova jednotka ktora urcite nebola 15 minut od toho obchodaku. Bezny policajt na to nie je cviceny.
A napriklad to divadlo co sa tyka siloveho zasahu bolo fajn. Len dojebali pripravu nemocnic a zachrannych zloziek kde im ani nepovedali s cim budu mat docinenia.

Marty

24. 05. 2024, 09:21

Slavoslav
tak že jen zkostnatělý systém? no možná je na čase aby se v tomto poučili, něco mi řiká že IS je nenechá být a jeho podpora v jižních a jihovýchodních částech federace dost možná poroste a kdo ví co bude se samotnou Čečnou až nebude Kadyrov, muže dojít k další válce za nezávislost a s tim je spojený i onen terorismus

Pepík Knedlík

24. 05. 2024, 09:48

Marty
Jsi optavdu6 velmi komicky jak komolis jmena. No nic. Nastuduj si něco faktu z Čečenskych valek, ale ne na českých webech.
Nedělám si iluzi demokracii v Rusku, ale to samý platí i pro EU. Rok 2017 a referendum v Katalansku a následný represe i soudy.

Slavoslav

24. 05. 2024, 09:53

Marty

toto je zlozitejsie. Tento system je vsade, ono sa to zacalo menit relativne nedavno v USA kde prisli na to (najma v suvislosti so strelbou na skolach) ze aj zasah zle vycviceneho pochodzkara moze zachranit viac zivotov ako cakanie na zasahovku. Pri nedavnej strelbe v CR sa tiez cakalo na specialnu jednotku, pochodzkari nezasahovali, len bolo stastie, ze zasahovka to mala blizko.

Marty

24. 05. 2024, 10:07

Slavoslav
tak na FF byla zásahovka tak rychle především proto že byla policie na výjezdu za ním, jen do špatné budovy, ale i řadoví policisté se do té doby snažili alespon upoutat pozornost, což v takové situaci muže udělat mnoho, letos v rusku mi přišli všichni naprosto pasivní (samozřejmě to muže být jen muj dojem) a kdyby organizace byla co k čemu tak i ten příjezd zásahovky mohl být za poloviční čas... i kdyby vzduchem...
proč ten Kedlík zase mluví o něčem o co se nezajímá? jak o tom muže něco tušit, když ho to naprosto vubec nezajímá?:joy:

Slavoslav

24. 05. 2024, 10:35

Marty,

tak ono sa to lahko hodnoti, ale ak nevstupovali do objektu tak ho tazko zaujmes ako v CR kde utocnik behal po balkone. Nechcem rusaka obhajovat, len ta zmienka o policajnej stanici 15 minut odtial nesedi. Malokde zasahuju radovy policajti v takychto pripadoch ak to nie je ich iniciativa a vieme ako koncia inciativny blbci v rusakove.

Knedlik? mna skor pobavilo jeho rozhorcenie nad komolenim mien, pricom si ich aj on pravidelne v osloveniach skracuje. On je taky trotlik trciaci z rusackej prdele co veri na zidojasterov a predpokladam, ze doma aj octuje chemtrails

Marty

24. 05. 2024, 11:10

Slavoslav
v tomto případě by vyjímečně ta iniciativa byla na místě ale ano, souhlasím s vámi i když věřím že reakční doba mohla být reálně kratší, o kolik to těžko říct jen tak z hlavy,
jo pan Knedl mi nejvíc připomíná ten typ lidí co se před léty nachytali na fór s tím jak chce EU zavádět do škol povinnou výuku arabských číslic aby s emigranti cítili lépe, nevěřil sem vlastnim očim kolik lidí se na to chytlo, nepřekvapilo by mě kdyby byl tehdy mezi nimi:sweat_smile:

dumdum

23. 05. 2024, 15:21

Nová doba. A dnes se masový vrah putler spojil s Čečenci vedené Kadyrovem při útoku na UA. Pošlapává tím památku tohoto ruského vojáka. Pro russáky žádný problém.

Šebesta

23. 05. 2024, 19:19

Pro Dumdum. Asi znáte špatně dějiny. Je to celkem normální. Když zabrousíme do historie. Každý se spojí s každým když je to pro něho výhodné. Tak třeba před 2.válkou. VB a Francie se spojily s Hitlerem na úkor zemí střední Evropy (Českoslovenka) a pak Poláky nechali na holičkách ač s nimi VB měla dohodu (25.8.) SSSR se pak spojil s Hitlerem aby se nakonec spojil se západem když ho Německo napadlo.Nebo Bin Ladin byl kdysi spojenec západu proti SSSR v afganské válce a nakonec Amiky a západ nesnášel víc jak Rusy a Amíci ho zabili. Těch příkladů bych našel více. Prostě svět není ani zadleka čenobílý.

Slavoslav

24. 05. 2024, 07:40

Trotle

VB a FRA sa s nikym nespojili na rozdiel od ZSSR a jeho tajneho paktu kde si dohodli agresiu voci susedom.

I ked nepopieram, ze chovanie GB a FRA bolo nespravne a nakoniec aj tak viedlo k vojne no snazili sa len o to po com vola kazdy chimir ako ty ked ste obhajovali rusacku anexiu Krymu. A tiez tolerovanie tejto anexie viedlo k vojne

Pepík Knedlík

24. 05. 2024, 09:06

Souhlasím.
U Bin Ladina platí pořekadlo:"dobrý sluha a zlý pán" jenže to ještě Amíci netušili a pašovali zbraně do Čečny už za Bushe starocha. Destabilizaci, teror a postupný vzestup wahabismu, který podporovali Saudi muselo oslabený Rusko řešit. Putin se stal "mesiašem" a zachraňoval co se dalo po Jelcinovi.
Ropu chteli nejen Amici, ale i Britové. Naštěstí obětavost Ruskych vojáků pres velký ztraty jejich chamtivost tj. USA a GB eliminovali.
Problem např. byl, že mnoho Čečencu slouzilo v Ruský armádě a znali slaba mista u tanku T 80 a zaktiku boje.

Vaclav Flek

24. 05. 2024, 23:15

pro Šebesta

Vubec vas nechapu. Jak muzete napsat takovy nesmysl jako :"... před 2.válkou se VB a Francie spojily s Hitlerem na úkor zemí střední Evropy (Českoslovenka) a pak Poláky nechali na holičkách...". To je prece uplny nesmysl ! Velka Britanie ani Francie prece zadny formalni pakt se Treti risi neuzavrely, ani neziskaly sebemensi vyhodu (teritorialni, financni ci jinou) z uzavreni Mnichovske dohody, samozrejme krome predstavy, ze jim podarilo oddalit nebo uplne odvratit valku. Ani s Polskem nemate pravdu, jak Velka Britanie tak i Francie prijaly zavazek, ze kvuli Polsku vstoupi do valky. To, ze byl tento zavazek v rozporu s realnymi vojenskymi moznostmi obou zemi je samozrejme jina vec, a ukazuje na jejich maly smysl pro realitu. Nelze vsak tuto spatnou kalkulaci zapadnich spojencu brat za zly umysl ve smyslu "nechat nekoho na holickach".

Pepík Knedlík

25. 05. 2024, 09:21

Vaclav Flek
Pan Šebesta se ponekud více rozvašnil, ale ma částečně pravdu. S Nemeckem před valkou podepsali smlouvu zástupci Francie, Britanie, Italie, Polsko, Sověti, Pobaltsky staty a nesmíme zapomenout na USA. Jednali se např o výměnu technologií, surovin a vojenskou spolupráci. Dnes uz jen poslusni idioti zminuji smlouvu mezi Nemeckem a Svazem, ale co tomu predchazelo se nesmí zveřejňovat. Taková námořní smlouva 1935 mezi Britanii a Německem byla velice zásadní pro budoucí válku v Evropě.
Čečensky valky samozřejmě byly pokracovatelem o získání surovin na uzemi Svazu a posléze Ruska. Vsak krvavá Madla se o tom jednou vyjádřila, proč Rusko má takový zdroje, to je nespravedlivy ...

JanJan

25. 05. 2024, 13:03

pro Pepíka
Otázkou je ale úroveň té smlouvy, pouze dvě smlouvy, o kterých se zmiňujete, hovořily jasně o záboru nějakého cizího území, a sice ta z Mnichova a to k záboru území jen jednou stranou s vidinou (byť silně naivní a pochybnou) zabránění válce, druhá mezi Německem a SSSR přímo směřující k válce a k záboru území nekolika států včetně jejich úplné likvidace. To je trochu jiný level než smlouvy o neútočení nebo námořní dohody, byť se dá namítnout, že i některé těchto dohod vlastně posílily německé možnosti válčit.

Vaclav Flek

25. 05. 2024, 21:29

pro Pepik Knedlik

Myslim, ze zde michate jablka s hruskami. Predvalecna Evropa byla prece propojena stovkami mezistatnich smluv a dohod, zpravidla s nejakym hospodarskym obsahem. Na tom prece neni nic divneho ani pohorsliveho a to ani na smlouvach evropskych statu se Treti risi (divny by byl opak, tedy kdyby podobne smlouvy neexistovaly). Pohorsujici jsou pouze smlouvy, namirene proti nekomu dalsimu. Take nechapu, co vas pohorsuje na namorni smlouve mezi Velkou Britanii a Nemeckem ?

Mimochodem, vsiml jste si, jak vagni a malo konkretni je predvalecna smlouva o vojenske spolupraci mezi Francii a Nemeckem ? Obe strany, zejmena ta francouzska, se velmi snazi vyhnout konkretnimu zavazku, at jiz z pohledu casovych lhut ci konkretnich vojenskych kroku. Cely pakt o vzajemne vojenske pomoci tak vypada od pohledu znacne bezzube, a takovym i v realu byl...

Vaclav Flek

25. 05. 2024, 22:47

pro Pepik Knedlik - moje oprava

Misto "... o vojenske spolupraci mezi Francii a Nemeckem.." melo samozrejme byt "...o vojenske spolupraci mezi Franci a Ceskoslovenskem..." Za svou chybu se omlouvam.

Martin23 .

25. 05. 2024, 23:41

Pepík Knedlík:

jéžiš vy jste druhý Šebesta :D vy námořní smlouvo :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Šebesta

26. 05. 2024, 09:20

Pane Fleku reagují až nyní neb jsem dříve neměl čas. Nesmysly píšete vy v rozporu s historickými fakty. Není to poprvé kdy se vaše verze dějin rozchází nejen s našimi ale a to zdůrazňuji i západnimi historiky. Vaše konstrukce jsou zcela lžive a nemají nic společného s realitou. Pokud máte smysl pro realitu doporučuji sledovat více ČT2 o 2.válce anebo i Prima ZOOM rovněž o 2.válce. Jen připominám že sami západni historici uznávájí že Polsku nepomohli a že zradili Československo.

Šebesta

26. 05. 2024, 09:22

Pro Marin . Já píšu fakta vy Flek a Slavoslav a další bludy a své vysněné dojmy.

Šebesta

26. 05. 2024, 11:26

Pro jan jan. Váš výklad je typickým výkladem toho jak se mi to hodí. Tedy výklad dojmologa. Mnichov byl ze strany západních zemí jasnou zradou spojence a za druhé březen 1939 podruhé. Všichni účastníci Mnichova byli garanty dohody. Takže 15.3. 1939 západní země zradily Československo podruhé. I když třeba dojmolog Flek si mysli navzdory faktů že nikoli.

JanJan

26. 05. 2024, 12:58

Šebesta
Asi nerozumíte textu, myslím, ze jsem zcela jasně vyjádřil názor, ze na základě těchto dvou smluv/dohod byly státy pripraveny o území a nelze je tedy zcela srovnavat s nejakymi dohodami o neútočení či dohodami o námořním zbrojení. Nic vic, nic míň. K Mnichovu, Británie neměla v té době k nám jakýkoliv závazek, Francie ano a podělala se. V březnu 1939 Hitler porušil Mnichovskou dohodu, ale garanti Fr. s VB se v ni nezavalázali vstoupit do války, pokud ji Hitler poruší. Jasně ale řekli, ze pokud to zkusí ještě jednou s Polskem, do války půjdou a to dodrželi. Stačí vám to, než tady začnete zase něco blekotat a hodnotit, co jsem neřekl?

Šebesta

26. 05. 2024, 14:50

Pro Janjan. Když je někdo garantem něčeho tak je toho garantem. Sorry možná jste právnik a ti si hrají se slovíčky. O vašem výkladu pokud se bavíme o 15.3.1939 slyším poprvé v životě a to se přiznám že se dějinami zabyvám 50 let. Je to mé hobby , hlavně 2.válka.Prostě vašemu vykladu nerozumím. Jsem něčeho garant ale vlastně nejsem. No a uplnou kravinu jste napsal na závěr. Musím se smát. VB a Polsko uzavřeli dohodu o pomoci 25.8.1939. Hitler se toho tak zalekl že odvolal útok na Polsko který byl právě na 25.8. 1939. Proč nakonec Hitler útok podnikl zapřičinil hlavně Ribbentop ale o tom se zde nebudu rozepisovat. Některé německé jednotky už byly v akci a obsadili Mosty u Jablunkova,které tehdy patřily Polsku po Mnichovu. Uvědomujete si nesmysl co jste napsal ? Asi ne. Západní velmoci Francie a VB Polsku nepomohly. Sice vyhlásily válku Německu ale reálně do války nezasáhly.Koneckonců rozhodujicí není co si o tom myslím já nebo vy ale co si o tom mysleli sami Poláci a ti to brali jako podraz od západních zemí. Hlavně od Anglie. Co by jste řekl na svůj nesmysl,kdyby třeba př.Ukrajina měla smlouvu o pomoci od USA. Dejme tomu uzavřenou v roce 2021. Rusko by Ukrajinu napadlo jak se to i stalo a USA by Ukrajině nepomohly nijak vojensky jen byl vyhlásily Rusku válku ale krom dodávek zbrani na Ukrajinu by do války nijak aktivně nezasáhly ? Blbost,že ! Jako vaše trapné řeči.

Šebesta

26. 05. 2024, 15:04

Mimochodem poslední věc. Kdyby tehdy VB a Francie Německo napadly aktivně na západě německého území podle německých i francouzských a taky britských historiků by zřejmě Němce snadno porazili neb ti měli většinu armád na východě svého území a značnou část přes 60 divizi útočilo na Polsko. I když třeba mistr Flek jako jediný tvrdí opak. Inu dojmolog !

Vaclav Flek

27. 05. 2024, 01:23

pro Šebesta

Pane Sebesto, ja jsem vam vytknul vase zcela nespravne oznaceni Velke Britanie a Francie jako spojencu Treti rise na Mnichovske konferenci, z nehoz je zjevne, ze asi malo rozumite pojmu "spojenec". Cekal jsem, ze se zamysite, svuj nazor opravite, a mozna i podekujete za upozorneni. Misto toho jste mne pouze neprilis uctive nazval "dojmologem", coz je s ohledem k mnoha vecnym chybam ve vasich prispevcich dost odvazne tvrzeni. Jinak nevim, co chapete pod pojmem "zapadni historici" ? Zcela jiste to neni kompaktni masa s jednim hodnocenim udalosti, jako treba v pripade sovetskych historiku, ale mnozina premyslivych jednotlivcu, z nichz kazdy ma na udalosti svuj nazor. Co se tyce vaseho alternativniho scenare mozne valky v Polsku "(... kdyby tehdy VB a Francie Německo napadly aktivně na západě německého území..."), povazuji jej v tehdejsi situaci za zcela nerealny, a v podstate nesmyslny. Nejlepsim dukazem je okolnost, ze se spojenci v zari 1939 o neco podobneho prakticky vubec nepokusili (az na par demonstrativnich akci). Jinymi slovy tvase tvrzeni ukazuje, ze toho o vojensko-politickych udalostech tehdejsi doby vite velmi malo. To bych vam nevytykal, ne kazdy musi byt expertem, pak ale nechapu vasi suverenitu a aroganci v oznacovani druhych za "dojmology".

JanJan

27. 05. 2024, 20:26

Šebesta sorry, ale nemá to cenu, vy vše přece víte, tak už na mě zbytečně nereagujte. Díky.

Šebesta

28. 05. 2024, 10:42

Janjan. Nemáte argumenty,že ? Já předkladám fakta a nikoli dojmy. Dokonce pokud jde o přepadení Polska v roce 1939 mám i přímý důkaz. Muj děd z matčiny strany poslouchal 1.9.1939 tehdejší rádio (tzv.krystalky) . Polák hlásil že jsou přepadeni Německem a dodával velmi optimistickým hlasem: Anglia i Francie som s nami a podruhé aby některé západní zemi neublížil řekl,Francia a Anglia som snami a několikrát to opakoval dokola. Čili Poláci čekali,že je západní země nenechají na holičkách. To jsou fakta holenku,nikoli dojmy vaše nebo mistra Fleka. Ten si tvoří vlastní dějiny podle sebe !

JanJan

28. 05. 2024, 13:09

Šebesta, pro vas je jich škoda, stejně byste je nevnimal.

Vaclav Flek

29. 05. 2024, 01:46

šebesta

Vasi argumentaci vubec nechapu. Je prece znamou skutecnosti, ze se zahajenim nemeckeho utoku na Polsko cekalo mnoho Polaku, ze jim Velka Britanie a Francie prijdou okamzite na pomoc. Neuvedomili si tehdejsi vojensko-politickou realitu a nevyhodnotili si ani zavery z rok stare mnichovske krize. Proc tomu tak bylo se na techto strankach resilo jiz asi nekolikrat, nema cenu k nim vracet.

Velmi se mi nelibi vase hodnoceni me osoby "...mistra Fleka. Ten si tvoří vlastní dějiny podle sebe !". Pokud mate vuci me osobe namitky, zkuste je formulovat slusne a adesovat primo mne. Pokud se mnou komunikovat nechcete, nezminujte mne v jinych diskusich,