EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Tajemství americké námořní dominance: Jak letadlové lodě třídy Essex zajistily vítězství v Pacifiku

 12. 07. 2025      kategorie: Vojenská historie      2 komentáře

Když Spojené státy po útoku na Pearl Harbor začaly přetvářet svou námořní sílu, vznikl projekt, který se měl stát základem celé jejich tichomořské strategie: letadlové lodě třídy Essex. Byly to nejpočetnější a nejúspěšnější těžké letadlové lodě, jaké kdy byly postaveny. Do konce války jich bylo dokončeno čtyřiadvacet a čtrnáct z nich se aktivně zúčastnilo bojů proti Japonsku. Z žádné jiné paluby nevzlétlo během druhé světové války tolik amerických letounů a žádná jiná loď netvořila páteř tolika klíčových operací.

USS_Randolph_(CV-15)_in_port,_in_1945 Foto: Letadlová loď amerického námořnictva USS Randolph (CV-15) v přístavu v roce 1945. Místo se pravděpodobně nachází v Pearl Harboru na Havaji (USA) | Wikimedia Commons / Public domain

Třída Essex vznikla jako reakce na omezení, která předválečné smlouvy kladly na tonáž válečných lodí. S vypuknutím války ale Spojené státy tyto limity odložily a mohly konečně postavit letadlovou loď podle svých skutečných představ. Výsledkem byla loď o délce přes 260 metrů, výtlaku přes 30 tisíc tun a s letovou skupinou čítající až stovku letounů. Pohon zajišťovaly čtyři parní turbíny Westinghouse o výkonu 150 tisíc koňských sil, které lodi udělovaly rychlost přes 33 uzlů – dostatečnou na to, aby držela tempo s doprovodnými křižníky a torpédoborci.

Z hlediska výzbroje a ochrany byla Essex navržena s důrazem na univerzálnost a odolnost. Kromě dvanácti pětipalcových kanónů byla vybavena desítkami protiletadlových děl Bofors a Oerlikon, které během války procházely modernizací. Hangárová paluba a klíčové části byly chráněny pancířem tloušťky až 100 milimetrů, což se v ostrém boji ukázalo jako rozhodující.

Poprvé se lodě třídy Essex zapojily do bojů v roce 1943 při operacích u Gilbertových ostrovů. Od té chvíle je historie amerických útoků v Tichomoří historií těchto letadlových lodí. Útočily na japonské základny v Rabaulu, při invazi na Mariany se podílely na tzv. „velkém masakru v Mariánách“ – bitvě ve Filipínském moři, kde americké stíhačky vymazaly japonské letectvo z nebe. V říjnu 1944 kryly invazi na Leyte a poté se účastnily největší námořní bitvy historie – bitvy u Leyte, která znamenala definitivní zlom ve válce v Pacifiku.

Letadlové lodě Essex se nebály přiblížit ani k samotnému japonskému souostroví. V roce 1945 podnikaly nálety přímo na Kjúšú, Honšú a Hokkaidó, ničily průmyslové cíle a demoralizovaly obranu. Některé z lodí utrpěly těžká poškození – především USS Franklin, která se stala symbolem odvahy i utrpení.

Dne 19. března 1945 byla Franklin zasažena dvěma japonskými bombami poblíž pobřeží Japonska. Výbuchy zapálily hangár plný připravených letounů, explodovalo palivo, munice, torpéda. Následoval pekelný požár, který zničil většinu nástaveb a zabil přes 800 členů posádky. Navzdory masivnímu poškození a rozsáhlému požáru se loď díky heroickému úsilí zbytku mužstva udržela na hladině. Kapitán Leslie Gehres ji odmítl opustit a Franklin se nakonec vlastní silou dostala až zpět na základnu. Žádná jiná americká letadlová loď neprodělala v boji tak těžké poškození a přežila.

Kromě Franklinu patřily mezi slavné lodě i USS Intrepid, která byla několikrát zasažena kamikaze a dnes slouží jako muzeum v New Yorku, nebo USS Hornet, ze které vzlétly letouny Doolittlova náletu a která se podílela na závěrečném dobývání Okinawy.

Třída Essex nebyla jen symbolem síly – byla i technologickým triumfem. Spojovala masivní údernou sílu s pohyblivostí a odolností. Letová paluba bez přerušení po celé délce trupu umožňovala rychlé starty a přistání, zatímco vnitřní dispozice a systém výtahů zajišťoval plynulé zásobování letadel municí a palivem. Radarové vybavení, koordinace útoků a schopnost operovat ve velkých svazech proměnily tyto lodě v opravdové plovoucí základny letecké války.

Po skončení války se mnoho Essexů dočkalo modernizace a sloužily dál – v Koreji, ve Vietnamu, nebo jako cvičné a výcvikové lodě. Některé byly přestavěny na lodě s úhlovou palubou nebo jako nosiče pro vrtulníky. Jejich životnost a pružnost jen podtrhují, jak kvalitní konstrukce to byla.

Třída Essex zůstává jedním z nejjasnějších příkladů toho, jak Spojené státy dokázaly spojit technickou vyspělost s průmyslovou kapacitou a strategií. Bez těchto lodí by vítězství v Tichomoří bylo mnohem krvavější – nebo možná vůbec nedosažitelné.

Zdroj: Pejčoch, Ivo – Novák, Zdeněk – Hájek, Tomáš: Válečné lodě 4 – Druhá světová válka. Naše vojsko, Praha 1993 

 Autor: Tomáš Chalupa

Komentáře

Radek

13. 07. 2025, 10:20

Asi tak, projekt už v roce 1938, objenávka 3 lodí 3.července 1940 (hned po pádu Francie). 8 dalších objednáno v září 1940 - rok a čtvrt před Pearl Harborem. Kdyby USA čekali až na PH, prohráli by válku. Až CV-20 a 21 objednány 23.12.1941 - po PH. Dalších 10 objednáno až po bitvě o Midway - v srpnu 1942.

tomas634

12. 07. 2025, 21:51

Autor by si mněl pořádne nastudovat tema o kterém piše aby nepsal nesmisli!!!!!!!!!!!