Hyeny z Leningradu
Obléhání Leningradu je zapsáno v Guinnessově knize rekordů jako jedno z nejbrutálnějších, jaké kdy moderní město zažilo. Trvalo neuvěřitelných 872 dní a hlad spolu se zimou tehdy zahubily nejméně milion obyvatel Leningradu a jeho předměstí. Dnes si jen stěží dokážeme představit, co obyvatelé tohoto města museli prožít. Na začátku února 1942 zde umíralo denně průměrně 4500 až 4700 lidí, celkem za měsíc zemřelo 96 000 obyvatel. Ve stejném období bylo za kanibalismus zatčeno 612 osob a do jara 1943 se počet obviněných zvýšil na více než dva tisíce.
Foto: Obléhání Leningradu je zapsáno v Guinnessově knize rekordů jako jedno z nejbrutálnějších, jaké kdy moderní město zažilo. | Wikimedia Commons / Public domain
Jedna z knih popisujících obléhání uvádí, že zatímco zpočátku vojenské tribunály kanibaly nemilosrdně popravovaly, později, když lidské maso představovalo jediné dostupné jídlo, byl samotný akt „pojídání lidského masa“ trestán pouhými deseti dny vězení. Matky samoživitelky, jejichž muži bojovali na frontě nebo padli, soudy rovnou posílaly domů, aby mohly pečovat o své děti.
I v této strašlivé době se však našli lidé, kteří dokázali na utrpení ostatních zbohatnout takovým způsobem, že připomínali ropné šejky. Již od prvních týdnů blokády byl zaveden přídělový systém, který měl zajistit obyvatelům alespoň minimální přísun jídla. Zpočátku měl každý nárok na 400 gramů chleba denně, avšak později tento příděl klesl na 250 gramů pro dělníky a 125 gramů pro ostatní profese i děti. Obchody se rychle vyprázdnily, výlohy byly zabedněné a potraviny se vydávaly jen na několika místech. Často se stávalo, že i když člověk vystál několikahodinovou frontu, jídlo mezitím došlo. Město postupně umíralo: přestala jezdit MHD, vypadlo pouliční osvětlení a elektřina v domech.
Ve městě se začala objevovat místa, kde podnikavci nabízeli hladovým lidem jídlo výměnou za drahé věci. Tito sovětští „podnikatelé“ měnili sklenici umělého medu, malý sáček mouky nebo sklenici rýže za zlaté šperky, drahokamy, obrazy slavných umělců nebo přírodní kožichy. Šmelináři prodávali jídlo i za peníze, avšak ceny byly astronomické, protože rubly mezi nimi nebyly oblíbené. Tito překupníci si uvědomovali, že ve chvílích zoufalého hladu člověk přestává myslet na peníze a kvůli kůrce chleba by prodal i svou duši. Cena kilogramu chleba na černém trhu se pohybovala od 400 do 1200 rublů, přičemž oficiální cena v SSSR byla 1 rubl a 90 kopějek. Průměrný plat v Leningradu činil 400 rublů měsíčně. Jedna obyvatelka města vzpomínala, jak za máslo o velikosti vlašského ořechu vyměnila zlaté hodinky.
Šmelináři spoléhali na to, že Němci město dříve či později obsadí, a zatímco hromady rublů by jim byly k ničemu, zlato a drahokamy Němci určitě rádi koupí. Navzdory válce na tyto „podnikatele“ nezapomínaly sovětské trestní orgány, které pravidelně prováděly razie. Při nich nacházely byty zaplněné až po strop potravinami. Šlo často o úředníky a zaměstnance jídelen, skladů, škol a školek, kteří kradli z minimálních zásob.
Nejhorší případ se odehrál v jednom sirotčinci, kde zaměstnanci prodávali jídlo určené dětem na černém trhu a sami si užívali přepychu. Polovina dětí zemřela hlady, zatímco zbylé byly na pokraji smrti. Případ si vzal na starost sám Ždanov, který nařídil veřejné oběšení všech zaměstnanců sirotčince.
Spekulanty a zloděje čekaly rychlé procesy a kulka do hlavy, ale obrovské zisky šmelináře motivovaly k dalšímu riskování. Často šlo o organizované skupiny, kde měl každý člen svůj přesně stanovený úkol. Asi nejvýraznějším případem byla skupina vedená kriminálníky Zenkevičem a Zalomajevem. Tito padělatelé navázali kontakt s uklízečkou, která pracovala v podniku tisknoucím potravinové lístky. Žena jim za jídlo předala útržky papíru a vzor písma. Padělané lístky jim zajistily příděly chleba, cukru a másla, které prodávali na černém trhu.
Skupina čítala 14 členů a podzemní tiskárna fungovala tři měsíce. Po jejím odhalení policisté našli 150 kilogramů mouky, 100 kilogramů cukru, velké množství konzerv, másla a mýdla. Dále objevili 14 kilogramů zlata, drahé kameny, šperky a starožitnosti v hodnotě dvou milionů rublů, 1,5 milionu rublů v hotovosti a 50 000 dolarů. Zenkevič a Zalomajev byli po krátkém procesu zastřeleni, jejich komplicové dostali dlouhé tresty odnětí svobody, což často znamenalo jistou smrt při těžké práci a minimálním přídělu 80 gramů chleba denně.
Rozsah činnosti těchto darebáků během obléhání Leningradu byl ohromující. Sovětské úřady během války zabavily 24 milionů rublů v hotovosti, zlaté předměty v hodnotě 37 milionů rublů, umělecká díla a starožitné knihy. Podobní „podzemní milionáři“ se objevili i v dalších sovětských městech. Mnozí z nich se spravedlnosti vyhnuli a zemřeli přirozenou smrtí na hromadě bohatství, které nikdy nebylo využito.
Zdroj: britannica
Komentáře
Vaclav Flek
24. 12. 2024, 21:10Clanek, ktery asi s vetsinou ctenaru otrese, nebot uvadena fakta nejsou bezne znama. Mam vsak jeden zasadni dotaz - proc se o vsech techto zlocincich a prekupnicich, vyydelavajicich na lidskem nestesti, pise jako o "hyenach" ? Hyena je vyznamnou soucasti africkeho ci asijskeho ekosystemu a poziranim zdechlin pomaha v prevenci sireni ruznych chorob. Jeji role je v tomto kontextu velmi vyznamna, prakticky nezastupitelna, a jednoznacne pozitivni. Co ma pfroto hyena spolecneho se sovetskymi obcany, usilujicimi vydelat na hromadnem nestesti ?
Czertik
26. 12. 2024, 20:47stejne tak se muze ptat proc se v cesku pise usa misto spravnejsiho ss.
Kořen
02. 01. 2025, 10:01Václav Flek Napadá mě souvislost s pojmem hyenismus https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/hyenizmus-hyenismus a odtud použití výrazu hyena pro vykonavatele takové činnosti. Podobně jako při lišáctví použitý výraz "lišák", nebo u prasárny výraz "prase". Ačkoliv s charakterem skutečného zvířete to má málokdy co společného (slepice prý také není hloupá a přesto se tento výraz hanlivě používá k označení hloupých žen).
Vaclav Flek
02. 01. 2025, 22:02Kořen
Dekuji za nazor. Jev, ktery jste popsal, ze nazyva antropomorfismus, jeho podstatou je prisuzovani lidskych vlastnosti zviratum, ktera se ovsem ridi instikty a jednaji pudove. Prikladu se da v nasi hovorove reci najit prekvapive mnoho. Ja se nicmene domnivam, ze do diskuse o vojenske historii, ktera by mela byt presna, podobna prirovnani nepatri, nebot - jak sam pisete - nevystihuji skutecnou charakteristiku zvirete. Myslim, ze jednim z duvodu muze byt, ze nazev clanku vymysli nekdo jiny, nez autor, zpravidla sefredaktor ci vedouci rubriky, kteremu jde o hodne uderny vyraz. Ja jsem chtel vyjadrit, ze s timto aplikovanym antropomorfismem nesouhlasim.
Monarchista
23. 12. 2024, 10:40Proč to někdo v tuto dobu rozvířil?
Sytý hladovému nevěří.
Czertik
23. 12. 2024, 11:15co rozviril ?
Bradley
24. 12. 2024, 11:11Proč?
Protože se to stalo.
Czertik
22. 12. 2024, 19:48co se ne moc casto udava ve spojitosti s blokadou leningradu je zajimavy fakt, ze kdyby soveti misto dodavani surovin na valecnou vyrobu dodavaly do lenigradu potraviny, tak by tam skoro nikdo nemusel umrit hladem.
ano, casto se zapomina, ze v oblezenem leniradu se vyrabeli i treba tanky t34 ktere z leningradu pak putovaly na jinou cast fronty.
Vaclav Flek
22. 12. 2024, 20:43Czertik
Mam jenom dve otazky :
1) Ano, tanky T-34 se v Leningrade vyrabely, ale jak se mohly dostat behem blokady na frontu ?
2) Jak intenzivni asi mohla byt vyroba tanku, spotrebujici tolik tepelne energie. v situaci, kdy obyvatele mesta umirali na podchlazeni ?
Pepík Knedlík
23. 12. 2024, 00:53Czertik
Máš pravdu pekelniku.
Během blokády ve městě probíhala intenzivní výroba vojenského materiálu. Jen během druhého pololetí roku 1941 dodaly leningradské výrobní podniky na frontu 713 tanků, více, než 3 000 pěchotních a protitankových děl, více, než 10 300 minometů, 480 obrněných vozidel, 58 obrněných vlaků. Od července do prosince 1941 tam bylo vyrobeno a dodáno na frontu více, než 3 000 000 dělostřeleckých nábojů a minči 40 000 raket do salvových minometů. Výroba v Leningradě pokrývala 10 % celé sovětské výroby dělostřelecké výzbroje, 23.5 % minometů a téměř 15 % tanků. V leniongradě bylo za toto období vyrobeno 52 % všech min a 68 % dělostřeleckých nábojů. Trasa přes jezero Ladoga se stala známou jako "Cesta života", ale i tak byly zásoby Leningradu nedostatečny. Přesto bylo touto cestou evakuovano pres 500 000 lidi z Leningradu. Jen v samotným Leningradu zemřelo víc lidí než kolik činily ztráty Britanii a Spoj. Států během války cca 800 000 lidí.
Poměr ztrát byl 1 : 5 v neprospěch Sovětů behem bojů o ukončení oblehání.
Czertik
23. 12. 2024, 03:34vaclav flek
1.kouzlo.
rika vam neco pojem slovo zeleznice ?
2.dalsi kouzlo.
prave proto sem psal, ze kdyby soveti dali prioritu lidem a ne zbranim (ktere putovali i mimo leningrad) tak by lidske ztaty byly daleko mensi.
kdyby leningrad vyrabel jen pro sebe, tak by obeti bylo daleko mene nez ve skutecnosti.
Pepík Knedlík
23. 12. 2024, 09:20Czertik
Železnice fungovala jen v zimě a proč? Protoze byla na ledu. V létě lodě a parniky, suroviny tam a výrobky zpět. Přijít o 10 % produkce by velmi ohrozila obranyschopnost Sovětů.
Velmi podobnou ekonomickou vraždu vlastně cesko děla od roku 1990.
Czertik
23. 12. 2024, 11:17pepik
a jakou ekonomickou vrazdu dela cesko od 1990 ? komu neprodava a melo by ?
Pepík Knedlík
23. 12. 2024, 17:01Czertik
Nejdriv uvedu státní dluh 3 biliony korun. Ovšem uz od zrady na monarchii v roce 1918 stále tahame za krátký konec. A pak přijde krutá realita:
Česko si také sociální, ale i ekonomicky uškodilo systém, ve kterém až deset dospělých populace čelí exekucím, které se navíc týkají i dluhů z dětství a zahrnují velmi často vysoké náklady exekučního řízení. A je zjištění, že ještě dlouho do budoucna bude Česko ekonomicky doplácet na neuskutečněné reformy a dlouhodobé šetření v oblasti školství, vědy a výzkumu. To vše přispělo k tomu, že české hrubé mzdy jsou i přes dosažený růst po třiceti letech ekonomické obnovy v v průměru stále jen
na 30–50 % Německa a Rakouska.
Czertik
23. 12. 2024, 17:24pepik
statni dluh nam ma rict presne co ?
to se nam to blbe roste kdyz nas nemecko vykoristuje :)
a presto ze pepik by chtel zustat v ru, tak vetsina lidi dnes je rada ze sme se trhly.
ty exekuce...jak je na tom cesko ve srovnani s nemeckem ?
Bradley
24. 12. 2024, 11:15Vaclav Flek
ad 1) Fronta byla i u Leningradu, takže to na ni bylo docela blízko.
ad 2) Za dané situace byla výroba zbraní jednou z největších, ne-li úplně tou největší proiritou.
Vaclav Flek
24. 12. 2024, 20:08Bradley
Nesouhlasim. Asi pouzivame udaje z jinych zdroju, vztahujici se k jine fazi oblehani. Situace v Leningradu byla zoufala, lide umirali primo na ulicich hladem, anebo zimou. Je zjevne, ze v teto situaci nebyla, a ani nemohla byt, valecna vyroba prilis efektivni. Myslim, ze sovetska kapitulace mesta by za techto okolnosti usetrila statisice zivotu. Nakonec, takto postupovala rada sovetskych mest, ktera se vzdala temer bez boje, namatkou Kyjev, Charkov, Rostov na Donu...
Pepík Knedlík
24. 12. 2024, 23:02Vaclav Flek
Blbost. Leningrad produkoval 10 az 15 % zbraní a munice pro armádu. Vy by jste doma zrusil elektřinu a leštil ohonem ebonitovou tyč? Asi ne.
Bradley
25. 12. 2024, 10:54Vaclav Flek
ad oběti hladu a mrazu)
Za blokády Leningradu místní správa přísně strukturovala, komu a kolik bude poskytováno životně důležitých věcí (jídlo, otop, oblečení...). Lidé, kteří se přímo podíleli na obraně města, ať už jako vojáci na frontě, nebo ve zbrojních fabrikách a opravnách, dostávali alespoň tolik, že mohli "fungovat". No, a ti ostatní měli smůlu. Když v memoárech čtete o tragických osudech, vždy to byli staří, děti nebo ti, kteří nemohli bojovat či vyrábět.
ad kapitulace)
Vámi zmiňovaná města byla dobyta jenom proto, že jejich obrana nevydržela, nikoliv, že kapitulovala. Nikdy to nebylo proto, že by velení rozhodlo o zbytečnosti dalších bojů. To se u Něvy nestalo, protože tady holt obrana odolala.
Nesmíme zapomenout ani na ten fakt, že Leningrad měl obrovskou cenu z pohledu bolševické ideologie jako města, ve kterém začal jejich úspěšný převrat. Že by kapituloval, bylo nepředstavitelné. Pokud by přesto obrana nevydržela, dá se předpokládat obdobná situace, jaká nastala v případě Stalingradu, stejného symbolu rudé moci.
Pokud byl bolševik postaven před rozhodnutí mezi záchranou symbolů a záchranou lidských životů, bylo to pro něj velmi snadné a rychlé, bez vteřiny zaváhání.
Czertik
25. 12. 2024, 12:06vaclav flek
vojenska vyroba v leningradu od zacatku oblehani do prorazeni oblehani sice trpela vypadky, ale ne nijak velkymy.
da se rict ze prave proto, ze umiralo tolik lidi, mohla jet zbrojni vyroba naplno.
zjedodusene - kdyz mate plny vlak uhli, muzete vyrobit 300 del nebo vytopit 10 000 domacnosti na na 2 tydny (tohle berte jen jako ilustraci, ne presne pocty).
rozhodli se pro dela a proto lidi umrzly.
a nemyslim si, ze by kapitulace mesta usetrila statisice zivotu, staci se podivat na to, jakou genocidu provadeli nemci v sssr.
vzdyt jen pocet mrtvych civilistu v sssr je vetsi nez soucet vsech obeti spousty statu dohromady.
Vaclav Flek
25. 12. 2024, 20:26Pepik Knedlik
Myslim, ze se mylite. Pomer ztrat vsech sovetskych armad, snazicich se prolomit blokadu Leningradu, a nemecke18. armady, ktera velkomesto oblehala, byl asi 15 : 1.
Pepík Knedlík
25. 12. 2024, 21:30Czertik
Ty jsi jako dítě, který neumí číst, ale ma mnoho otázek. Ty číst i psát celkem svedeš, ale vyhledat informace ti dela problém. Jak rikal tvuj vzor Uljanov-Lenin, učit se učit se. V tvým případě to platí na100 %
Czertik
26. 12. 2024, 15:15pepik
tak nic nenacinej, kdyz nechces odpovidat.
Vaclav Flek
27. 12. 2024, 00:28Czertik
"... na to, jakou genocidu provadeli nemci v sssr...."
Naucte se terminologii, nebo radeji podobne vyrazy vubec neuzivejte. Genocida znamena pokus o umyslne vyvrazdeni nejakeho narodnostniho etnika. O to Nemcum na vychodni fronte zcela urcite neslo, pres veskerou brutalitu protipartyzanskych operaci, kde dochazelo k vypalovani celych vesnic v oblastech odbojovehu hnuti. Da se to srovnat s ohnivymi bouremi nad Hamburkem, nebo Drazdanami?
Czertik
27. 12. 2024, 03:20vaclav flek
no nedame to, abych se nezeptal - kolik ze to bylo ve francii, ktera se tolik chlubi svym hnutim odporu - partyzany, popraveno partyzanu a kolik civilistu za jejich podporu ?
a kolik to bylo v % k celkove populaci.
a pak to pro ilustraci jeste muzeme dat k celkovemu poctu civilnich obeti ve francii.
a pro relevanci i dalsi staty okupovane nemeckem.
a pak ty same kriteria aplikovat pro sssr.
a to by me pak zajimalo, podle ceho bude chtit tu vasi tezi obhajit, ze v sssr nedochazelo ke genocide.
skutecne bude tvrvat na tom, ze v sssr bylo extremne vicenasobne partyzanu oproti zbytku sveta ?
a ne, ohnive boure nad hamburkem ci drazdanami nebyly nicim zvlastni ci co by se vymikalo jinym bombardovacim akcim. z hlediska skod a nasazenych sil.
hlavnim duvodem vysokeho poctu mrtvych v drazdanech byl proto, ze tam nemci lidi dovazeli, misto aby je rozvezly do malych mest ci vesnic ktere nemelo smysl bombardovat.
nemci nemaji jakekoliv pravo si stezovat na bombardovani jejich mest za valky, vzdyt to byly jenom oni kdo zavedly cilene bombardovani mest jako valecnou normu.
Vaclav Flek
27. 12. 2024, 20:59Czertik
Zase vsechno spatne, ale uz jsem si zvykl-...
1) Genocida je jednani, vedouci k fyzickemu zniceni naroda nebo nejakeho etnickeho uskupeni. To se na vychodni fronte, pri vsi brutalite protipartyzanskyych operaci rozhodne nedelo. Samozrejme tuto brutalitu nelze srovnavat s denim ve Francii, i kdyz jsem tam navstivil treba ruiny vesnice Oradour-sur-Glane, jejiz obyvatele byli kompletne vyvrazdeni, vcetne malych deti (celkem asi 700 osob).
2) O "ohnivych bourich" jako o specifickem zpusobu masoveho bombardovani nemeckych mest (prikladem muze byt Hamburk ci Drazdany, ale tech mest bylo vice) zjevne nic nevite. Zkuste se o tom neco dozvedet, nez se zase pustite do diskuse. Zatim to na mne dela dojem, ze se vasemu sebevedomi vyrovna pouze vase neznalost.
Pepík Knedlík
27. 12. 2024, 22:09Vaclav Flek
Doporučuji vám přečíst v originále Mein kamp. V této bible nemecka je jasně napsaný, Slovani musí být porobeni a jako etnikum zničeni-vyhubeni.
Poměr ztrat u Leningradu jsem našel 1:5 v knize i na netu, což znamená, že Němců zahynulo 600 000 a Sovětů 3 000 000. Matematicky to sedí.
Vaclav Flek
28. 12. 2024, 01:04Pepik Knedlik
Mam na vse jiny nazor. Mein Kampf jsem cetl jiz v patnacti letech. Zil jsem tehdy ve Francii a knihu si precetl ve francouzskem prekladu "Mon Combat". Pochopil jsem, ze jde o snusku zvlastnich a casto nesmyslnych nazoru politika, jehoz hvezda teprve vychazela. Hitleruv Mein Kampf nikdy neuzivam k obhajobe jakehokoliv argumentu, a toho, kdo ji uziva, neberu prilis vazne.
Co se tyce ztrat v bitve o Leningrad, mel jsem v kontextu nasi diskuse na mysli pouze ztraty vojenske. Vy o svem zdroji pisete pouze jako o "knize", muzete to upresnit ?
Czertik
28. 12. 2024, 10:30vaclav flek
1.nicim ste nepodlozil ze ve v sssr nejednalo o genocidu, nicim. kolik ze to ve francii bylo kompletne vyhlazenich vesnici ? 5 ?10 ?
kolik v sssr ? 25, 380 ???
2.a co dle vas o ohnivych bourich nevim ? co treba to, ze ty v japonsku byly daleko horsi nez v nemecku.
a vidite, na me zas delate dojem, ze vy vyite vsechno nejlip a tudiz kazdy kdo ma jiny nazor musi mit zakonite min infrormaci. hodne to vypovidsa o vasi aroganci.
Czertik
28. 12. 2024, 10:33vaclav flek
to je ironie co ? dle vas je mk snuskou zvlastnich a nesmyslnych nazoru....a presto vsechno ho velka vetsina nemcu brala smrtelne vazne. a delali vse pro to, aby ty nazory realizovaly.
Azor
30. 12. 2024, 21:35Czertik.
"a ne, ohnive boure nad hamburkem ci drazdanami nebyly nicim zvlastni ci co by se vymikalo jinym bombardovacim akcim."
Pro koho že to nebylo ničím zvláštním?
Správně jste napsal USA,VB a Německo.Jakou že to má spojitost?
Anglosasové
a ta jejich morálka,kde bylo normální provádět teroristické útoky(i když byla válka).Neboť to bylo proti civilistům a to bylo i v té době zakázáno.
A takovým to způsobem chtěli docílit (strachem civilistů)k sesazení Hitlera.
Jinak je pravda v tom, že s ohledem na civilní oběti v porovnání s evropou a SSSR,na tom bylo SSSR o hodně hůř a tím i veliký rozdíl a s genocidou to mělo hodně společného .Jen v Bělorusku bylo vypáleno přes 600 vesnic i všemi obyvateli.A i také jak se chovali Němci k zajatcům,SSSR.Taky znak genocidy.
Bradley
24. 12. 2024, 11:22Czertik
jak jsem reagoval na Váslava Fleka, za války je výroba zbraní tou nejvyšší prioritou. V Leningradě byla funkční továrna na tanky, takže by bylo hříchem ji nevyužít. Zvlášť za situace, že tanky měly bojové využití téměř na místě.
Já osobně však hledám důvod k tomu, proč Rusové obecně nevěnovali mnohem větší usilí evakuaci obyvatel (přesněji řečeno těch, kteří by nebyli užiteční na místě) do zázemí. Tohle nebyl případ jenom Leningradu, ale stejně tak třeba Stalingradu.
Czertik
24. 12. 2024, 13:02bradley
samotrejme ze za valky je vyroba zbrani proritou, ale kdyz ti umrou lidi, kdo bude ty zbrane vyrabet ? pripadne zivit lidi co vyrabi zbrane ?
a proc neevakupovaly vic lidi ? no tehdy ani ted vladcum v rusku/sssr na zivotech nikdy moc nezalezelo.
jenze mentalita nas mnogo narazi na sve limity, zvlast kdz populace v rusku stale klesa.
Vaclav Flek
24. 12. 2024, 20:14Czertik
Nikdy jsem neveril vyrazu "nas mnogo", i kdyz se u nas casto pouziva, ci spise zneuziva. Lide nejsou mravenci, kteri se obetuji v boji za mraveniste. Kazdy lidsky jednotlivec je jedinecny a chce si prozit svuj vlastni osud, bez ohledu na to, z jak velikeho naroda pochazi. Jinymi slovy, nechce se mu umirat jenom proto, ze za nej nastoupi dalsi.
Bradley
25. 12. 2024, 10:59Czertik
Viz má reakce na Vaclav Flek 25. 12. 2024, 10:54
Czertik
25. 12. 2024, 12:10vaclav flek
je celkem jedno jak vy vnimate "nas mngo", podstatne je, jak to vnimaji ti co sou u moci v rusku a jinde.
staci se podivat na to, jak se bojuje na ukrajine.
da se rict ze pro severni koreu bude jen vyhodne pokud jim tam umre dost lidi, protoze sami doma maji nedostatek jidla a hladomory.
Vaclav Flek
25. 12. 2024, 20:30Czertik
Pisu svuj nazor v nadeji, ze se nad nim nekdo na chvili zamysli. Pokud jsou vam me nazory lhostejne, nemohu rici nic nic jineho, nez nectete je a nereagujte na na ne. Dalsi cas vaseho prispevku, kterou povazuji za nesmyslnou, uz radeji nekomentuji...
Vaclav Flek
22. 12. 2024, 19:42Diky za clanek, ukazujici, dle meho soudu, jen zlomek zverstev, ktere se v oblezenem Leningradu dely. Myslim, ze realita byla jeste mnohem horsi. Nechci ted patrat dale a toto priserne vypraveni jeste rozsirovat, jen zminim dve dalsi kontroverzni otazky, ktere se v souvislosti s blokadou Leningradu objevuji :
1) Nemohlo za teto zoufale situace velkomesto kapitulovat ? Je nesporne, ze by pocet civilnich obeti byl neskonale mensi. Pokud zohlednime jenom vojenskou stranku, ceho obrana Leningradu dosahla ? Skoro niceho !
2) Ovsem sam pojem "obrana Leningradu" je zavadejici. Vetsinou slo o nepretrite utoky Rude armady, ktere si vyzadaly ohromne ztraty na zivotech, nakonec jenom predmosti na pravem brehu Nevy, zvane "Pjatacok" (petnik) je povazovano za nejkrvavejsi cast uzemi cele II. svetove valky. Tedy na prostor s nejvetsim poctem padlych na ctverecni metr.
Czertik
22. 12. 2024, 19:511. z vojenskeho hlediska blokada leningradu blokovala silne nemecke jednotky, ktere by mohly byt ouzity jinde, cili to ze se leningrad nevzdal melo vojensky vyznam.
2. sovetske vypady z leningradu mely smysl, zabranovali nemcum vic utahnout smycku.
Azor
22. 12. 2024, 20:12Czertik.
No,tady jak je vidět,používáte logiku v odpovědi V.Flekovi.
Zajímavý pohled mají lidi v tom,např.proč po 2.válce se dostali k moci komunisti v ČSR.To že to nebyl jen jejich program,ale to jak se chovali mocnosti jak k hitlerovi tak i k ČSR v Mnichově.A i politici za 2.republiky(kolaborace,likvidace stran a i židé to odnesli.
Takže to berou ti lidé z pohledu logiky.Nebýt Mnichova a dalšího,tak by komunisti nezvítězili neboť by nebyla 2.válka.
A v tomto - Leningrad - se na to dívají stejnou optikou.Kdyby fašisti nenapadli SSSR,tak by nebyl obléhán Leningrad a tudíž by nedošlo ke kanibalismu a dalším zločinům o kterých se píše díky ty blokádě(v takové míře).
Vaclav Flek
22. 12. 2024, 20:37Czertik
Pisete to, jako casto, ponekud naivne, tedy nekriticky a bez znalosti faktu :
ad 1) Nemecke divize, blokujici Leningrad, byly pocetne mnohem slabsi, nez sovetske armady, ktere se snazily kruh oblezeni prolomit (a u toho silne krvacely - to jsem uvedl ve svem predchozim vyjadreni). Jinymi slovy, tento argument mohu lehce otocit proti vam.
ad 2) O sovetskych vypadech z Leningradu nevim, pokud se staly, byly pouze marginalni a na vyvoj situace kolem Leningradu mely minimalni dopad. Nemci se nechteli poustet do boje o nekolikamilionove mesto a naprosto jim stacil kruh oblezeni, ktery mesto izoloval.
Czertik
23. 12. 2024, 02:58rexik
nechpu proc sem tahatae povalecne csr, ale budiz.
k leningradu, ano nedoslo by k nemu kdyby nebyla 2 svetova. ale za to si muze i stalin sam. to stalin dal hitlerovi do ruky moc zacit valku , nejen paktem m-r.
Czertik
23. 12. 2024, 03:28vaclav flek
opet tradicne s vama nesouhlasim a vidim ze vam chybi kriticke mysleni, ale to uz sem si zvykl.
1.pisete to velmi naivne. kdyby se leningrad vzdal, co by se stalo s jednotkami ktere ho branily ? je naivni se domnivat ze by jim nemci dovolili v klidu prejit ke svym.
ne, nemci by je odzbrojily a ziskane zbrane a pracovni silu by vyuzily ke svym valecnym ucelum dalsimu zabijeni a vrazdeni.
nemluve o obyvatelich leningradu ktery by otocili pro nemce.
2. kdyz teda nemci nechteli jit do mestkeho boje a stacilo jim obkliceni, proc nepouzili stejnou strategii u stalingradu ?
Azor
23. 12. 2024, 18:07Czertik.
Ale no ták.Není špatné si otom něco přečíst.
" ale za to si muze i stalin sam. to stalin dal hitlerovi do ruky moc zacit valku , nejen paktem m-r."
Vy by jste vypadl už v prvním semestru za toto tvrzení.
Najednou logicky neuvažujete,co?Nehodí se?
Co to je příčina a násladek?Jaké že iniciativy podnikl SSSR,na odvrácení hrozícího konfliktu?Doufám že to doložíte,pokud si hrajete na historika!A informacích je dost.
Kdo že svojí politikou(příčina a následek)zapříčinil, že se chtnul vesla Áda?
Reparace nic?A co že se tak tyto mocnosti nezachovali stejně, po 2.válce, kterou opět prohrálo Německo?
Czertik
24. 12. 2024, 13:14rexik
ano, nekdo by propadl, ale ja to nejsem.
ano, je na miste se ptat jake akce udelal sssr na zastaveni nemecka.
odpoved zni - ZADNE co by mely jakykoliv efekt.
zato efektivne pomahal nemecku posilit na budouci valku. at uz paktem m-r nebo dodavkou surovin.
a co s reparacema ? co na nich bylo spatneho ? staci se podivat jake reparace pozadovali nemci kdyz oni vyhrali svoje valky pred 1sv.
a co konretne u paktu m-r potrebujete dolozit ? mel sem za to, ze je dostatecne znamy.
Vaclav Flek
24. 12. 2024, 20:23Czertik
Ja na jinem miste v teto diskusi uvadim, ze mnoho velkych sovetskych mest se vzdalo po kratkem boji, ci prakticky bez boje (Kyjev, Charkov, Rostov na Donu a mnoho dalsich). To umoznilo usetrit zivoty obyvatel, jejich obranci se samozrejme stali valecnymi zajatci. Nevim, kde jste prisel k nazoru, ze by jim v pripade Leningradu "Nemci dovolili v klidu prejit ke svym " ?? Ja jsem nic takoveho nepsal ani nenaznacoval.
Vaclav Flek
24. 12. 2024, 20:36Azor
Neodpovidate mne, ale v prispevku mne zminujete, proto se chce ozvat.
Diskutujicimu Czertikovi pisete, ze v reakci na mne pouziva logiku. Ja ji tam nevidim (take jsem se k tomu vyjadril), ale budiz, je to vas nazor...
Dalsi casti vaseho prispevku nerozumim, a nechci se o to ani pokouset. Jenom se mi nelibi vase vyjadreni o tom, ze "fasisti napadli SSSR". To prece neni poravda, nemecti vojaci nebyli "fasiste". Pokud tento pojem uzivate, ukazujete hned od pocatku vasi neschopnost objektivniho videni, ktera se odrazi v nespravne terminologii.
Czertik
25. 12. 2024, 12:24vaclav flek
vami zminena mesta, jak se vzdala ? bylo to tak, ze se sesla komise vudcu mesta(a armady) a rekly tady mate mesto bez boje (jak se snazite naznacit), nebo proste proto, ze obrana nevdrzela a mesto bylo obsazeno takrikajic za pochodu ?
to sou dve velmi rozdilne veci.
a prave proto, ze by obranci lenigradu nemohli prejit ke svym, tak by se situace po valecne strance zlepsila pro nemce. proc by to mel kdokoliv soudny delat ?
a kde ste neco podobneho naznacoval ?
" Pokud zohlednime jenom vojenskou stranku, ceho obrana Leningradu dosahla ? Skoro niceho !"
tim naznacenim myslim samozrejme to, ze obrana lelingradu nemela vojensky prinos.
a prave proto sem napsal onen volny prechod ke svym, aby se vojenska situace pro rusy nezhorsila (a ta vase teze mela aspon nejaky smysl).
a nejsem si jisty ze by ve vysledku kapitulace zachranila sovetske zivoty. kolik obyvatel mel kyjev, charkov, rostov a ostatni pred obsazenim nemci a kolik po osvobozeni rudou armadou ?
at se divam jak se divam, vsude vidim vyznamny pokles populace.
a k tomu ze faiste napadli sssr, samozrejme ze je to nespravne, spravne by bylo napsat ze naciste napadli sssr.
samozrejme e ne vsichni nemci byly naciste, le nacistu mezi nimi bylo vic nez dost.
Azor
25. 12. 2024, 16:32Czertik.
"sssr na zastaveni nemecka.
odpoved zni - ZADNE co by mely jakykoliv efekt."
Žádný efekt?
Učte se.Jedem významný tu byl.1.9.39 začala válka.A SSSR věděl jak díky politice západu tak i co napsal Áda v Můj boj.Tudíž směr východ Lebesbraun.
A ten byl podle něho kda?a tudíž poku selhala jeho snaha DÍKY západu,a proto stébla chytající se SSSR uzavřel do dvou týdnů(žádné námluvy jako Dules s Wolfem)pakt Rib - Mol.A tudíž oddálení války o dva roky a tím se lépe připravit na válku.Ale především díky 5.koloně v rusku se jim to moc nepodařilo.
Opět pán co nechápe psaný text. -
"a co s reparacema ? co na nich bylo spatneho ? staci se podivat jake reparace pozadovali nemci kdyz oni vyhrali svoje valky pred 1sv."
Po lopatě,díky reparacím po 1 .válce ,které zapříčinily svrab,bídu a "neštovice"v Německu,a to vědomě (logika)s tím, že dobře předpokládali,že lidi budou požadovat silného vůdce který je z toho marastu vyvede.A taky to tak dopadlo.Ale před tím ho pozvedli do povědomí sponzorovali ho a šli mu na ruku(obsazení porýní,nicnedělání ohledně zastavení reparací a dávaní půjček ke zbrojení co měli zakázané.
A že ty a samé reparace neuvalili na Němce po 2.vál.,proč?Taky byl důvod.A vy ho jako člověk hrající se na historika,určitě budete vědět.Že?
Azor
25. 12. 2024, 16:37V.Flek.
Z mého pohledu vidíte dějiny objektivněji,než většina diskutujících.
Souhlasím s tím,že většina lidí ve nacistickém(fašistickém)Německu v ozbrojených silách,nebyli v nacistické straně(NSDAP).
To byla taková zkratka.A tudíž to mé vyjádření nebylo tak objektivní.
Budu se muset snažit, precizněji odpovídat.
Vaclav Flek
25. 12. 2024, 20:40Czertik
Uznavam, ze jsem se vyjadril ponekud nepresne. Ta vsechna sovetska mesta se formalne nevzdala, tedy nekapitulovala, ale jejich obranci bud padli, byli zajati nebo ustoupili, a prenechali mesto nemeckym utocnikum. Nekdy byl ten odpor temer symbolicky, treba milionovy Rostov na Donu dobyly tri divize, z toho jedna slovenska, za pouhy den.
Czertik
25. 12. 2024, 21:22rexik
ja vim, kdy zaala valka. jenze pakt m-r byl podepsan PRED jejim zacatek, ne po nem.
ze pokus sssr zastavit adlu selhal kvuli zapadu ? to by ovsem znamenalo ze sssr byl velmi slaby. ze ano ?
a jak je mozne ze 5 kolona v sssr vubec existovala ? pod tak uzasnym vladcem stalinem, jak o nem basnis ?
a stale si neuvedl jediny priklad toho jak se sssr snazil zastavit adlu, misto spoluprace s nim.
zajimave, tak pozadovane reparace zapricinily svrab a bidu v nemecku...ale jak je mozne ze stejne neznicily i jine staty na nejz dohoda (versai) ulozila reparace ?
proc vznikl velky vudce jen v nemecku a nikde jinde ?
a ano, napis tady jak zapad daval pujcky adlovi na zbrojeni, v jak obrovskych castkach, at se zasmejeme.
a proc nebyly reparace po 2sv ? treba proto ze se vitezove poucily ? skutecne se zamysly, proc po zadnem statu co prohral 2sv se reparace nepozadovaly.
Czertik
25. 12. 2024, 21:25vaclav flek
cili zminena mesta byla dobyta z chodu, po selhani obrany, nez nejakou snahou setrit zivoty pri obrane ci oblehani.
Azor
26. 12. 2024, 11:25Czertik.
"a stale si neuvedl jediny priklad toho jak se sssr snazil zastavit adlu, misto spoluprace s nim."
Poslední měsíce míru byly naplněny diplomatickou činností Británie, Francie a SSSR. V červenci 1939 odjela francouzská a britská delegace do Moskvy, avšak toto jednání nepřineslo žádný výsledek (hlavním důvodem bylo, že záp. delegáti neměli žádné pravomoci).
https://www.historieblog.cz/2020/04/komentar-pokus-o-smlouvu-britsko-francouzsko-polsko-sovetskou-v-roce-1939/
"SSSR slabý?Svým zpusobem ano.Vy nic nevíte o tomto pořekadlu - jedna ruka netleská?
"a jak je mozne ze 5 kolona v sssr vubec existovala ?"
Na tomto je vidět,jaký znalec historie jste(ohledně Ruska).
Co je to trockismus?Kolik že bylo v r. 17 Bolševiků?To když přebírali vedení státu?Neměli kádry!!!! A tak Lenin vyzval každého,kterému je na srdci blaho ruského státu a jeho lidu,aby se připojil k budování a tím i vedení státu.A trockisté,eseři,bundovci atd.zneužili pouze ke svým(a zahraničním)zájmům.Viz taky zorganizování atentátu na Lenina Trockim přes Kaplanovou.
"zajimave, tak pozadovane reparace zapricinily svrab a bidu v nemecku...ale jak je mozne ze stejne neznicily i jine staty"
Tím jak se na toto táte ukazujete opět jak tomu "rozumíte"Na jiné státy takové reparace(nebyli poraženi)nenaložili atd.to je na delší téma.
"a proc nebyly reparace po 2sv ? treba proto ze se vitezove poucily ?"
Poučili? nenechte se vysmát.Už 1000 let západ bojuje s Ruskem a přisvojení si jejich zdrojů(viz VB a atd,a kolonie)Od německých rytířů poláci,Švédi,Napoleon,Krymská,Japonsko ,Nemecko 1. a 2. válka
A pořád si šlapou na tya samé hrábě.A pokud nebude at. válka,tak stáhnou opět ocas.
Czertik
26. 12. 2024, 15:59rexik
pekny text o onom spolecnem britsko.francouzko.sovetskem jednani. a tvuj zaver ze to selhalo kvuli tomu ze zapadni vyjednavaci nemeli pravomoci, je celkem zvlastni, nejen ve zneni dalsiho textu z onoho clanku.
" Celkově lze rozeznat dva zásadní rozdíly v přístupu účastníků jednání: Velká Británie chtěla pakt, který by ochránil i jiné státy bez války s Hitlerem, Rusové chtěli alianci, která by chránila jen je samé. "
a co teprve tohle
"„Otázka války nebo míru vstupuje pro nás do kritické fáze. Pokud uzavřeme smlouvu o vzájemné pomoci s Francií a Velkou Británií, zřekne se Německo Polska a bude hledat modus vivendi se západními velmocemi. Válka bude odvrácena, ale poté mohou události nabrat pro SSSR nebezpečný spád. Pokud přijmeme návrh Německa na podepsání smlouvy o neútočení, samozřejmě přepadne Polsko a vstup Francie a Anglie do války se stane nevyhnutelným. Západní Evropa bude vystavena vážným nepokojům a krizím. Za těchto okolností můžeme doufat, že zůstaneme mimo válečné dění a vstoupíme do války, až to bude pro nás výhodné."
a tak by slo pokracovat. ne sssr skutecne nebyl svatousek jakym ho chces prezentovat.
a samozrejme vim o tom, kdo to byly trokiste atd. jen se divim jak mohly mit trokiste v sssr jakykoliv vetsi vliv kdyz dle tebe byl stalin tak uzasny a neomylny vudce.
prave proto, ze o reparacich toho vim hodne, sem dal takovy dotaz. protoze dohoda uvalila NA VSECHNY porazene staty srovnatelne reparace (samozrejme, vzhledem k hdp, ne celkove castce, jako u nemecka). jenom vyjimecne byly castky mensi,nebo zadne protoze jejich ekonomika byla viditelne uplne znicena.
zapad by 1000 let nebojoval proti rusku, kdyby se rusko samo umyslne nestavilo do nepritele zapadu.
a jake ze to zdroje a kde chcel zapad ukrast rusku ?
nemecti rytiri ? ti kradli uzemi a zdroje polakum, ne rusku. polaci ? ti jak kradli zdroje a uzemi rusku ? spis to bylo naopak, kdy rusove kradli polsku uzemi a zdroje, dokonce si polsko s nemci i kolikrat rozdelili mezi sebe.
svedove ? hmmm - jak ti presne sli proti rusku ?
napoleon ? ten jak kradl rusku zdroje ? jake ? jeho valka proti rusku byla proto, aby mu rusove daly pokoj jeho nadvlade evrope.
krym, japonsko ? tady jde rict ze je zacalo rusko svym imperialismem, nez necim jinym.
1 a 2 svetova ? tady se to uz probiralo milionkrat.
ne skutecne rexiku, nejde tady napsat s kym vsim bylo ve valce rusko a brat to dukaz jako toho, ze rusko je chudacek ktereho kazdy chce znicit a dobyt.
zvlast kdyz sposuta valekm co rusko v minulosti vedlo tak bylo rusko iniciatorem konfliktu a ne jeho obeti.
Azor
26. 12. 2024, 18:34Czertik.
" Celkově lze rozeznat dva zásadní rozdíly v přístupu účastníků jednání: Velká Británie chtěla pakt, který by ochránil i jiné státy bez války s Hitlerem, Rusové chtěli alianci, která by chránila jen je samé. "
Musím se smát.
Logika nic?V.B a Francie nechtěla sama sebe chránit?Pro ně bylo důležitá ochrana jiných?Co Polsko(a s tím měla vzájemnou smlouvu,která nebyla vázána na SSSR)?Jak že jim Francie a VB pomohli?
A pokud by přistoupily na dohodu s SSSR,tak by nešlo jen o SSSR ale i o celou Evropu,neboť při jejím splněním by si Áda netroufl.Asi víte jaké že měl bobky při zabírání poríní.
S tím ostatním - jsem už svůj názor napsal.
Bylo by vhodné napsat, jak to udělat ohledně té současné krize západu s Ruskem.
Na toto jste nebyl konkrétní.
Czertik
26. 12. 2024, 20:59rexik
vtipne, ty se smejes tomu na co sim dal odkaz. hmmmm. tak proc si na to vubec daval odkaz ?
logika nic ?
a ano, treba tou smlouvou o cohrane poslka vb a f ukazali ze jim jde i o nekoho jjineho nez sebe.
komu ze to nabydlo podobnou smlouvu sssr ?
a kdyz slo sssr o evropu, proc se sami nesnazily o vytvoreni aliance proti nemecku, i bez vb a f , kdyz by nebylo zbyti ?
proc misto toho vlezli do postele s hitlerem ?
to o uprimnosti sssr zachranit evropu pred hitlerem moc nevypovida.
jakou krizi zapadu s ruskem mate na mysly ? snad ne tu valku kterou zacal putin.
Azor
26. 12. 2024, 23:05Czertik.
"a kdyz slo sssr o evropu, proc se sami nesnazily o vytvoreni aliance proti nemecku, i bez vb a f , kdyz by nebylo zbyti ?"
A o kho se měl SSSR opřít?O Maďary?Polsko?Dány?Holanďany?
Jak že vy by jste jim poradil?
Lidi si to rádi přečtou.Všichni se křižovali před bolševiky Co že říkal J.Preiss?To snad víte.
"vtipne, ty se smejes tomu na co sim dal odkaz. hmmmm. tak proc si na to vubec daval odkaz ?"
Takže když Synder napíše že je dnes napíše že je čtvrtek,tak to můžu ověřit a věřit tak mu.Ale pokud bude tvrdit,že zítra sluníčko nevýjde,tak co?Jde o objektivitu a oponenturu.Není dobré bezmezně věřit.To křesťané měli zakázano pochybovat.A ne jen ti, ale také" Inteligenti",kteří kolem 50.roku prohlašovali,že se radši budou mýlit s KSČ,než mít pravdu s těmi co mají jiný názor.A s takovými v holportu zrcadlově byli Šiklová s Pehem,kteří prohlásili - radši se budu mýlit s USA než mít pravdu s Ruskem.
Opět jste se vyhnul tomu,jak vyřešit konflikt západ versus Rusko.At. válkou?At. velmoc?Ruskou 5 kolonou?Barevnou revolucí?Sankce nic moc.
Czertik
27. 12. 2024, 03:44rexik
o koho se meli oprit ? pockej, to me chces rict, ze odpoved na tuhle otazku neznaji tvoje svemocne odkazy uplne na cokoli ? zadne vyjadreni putina, stalina, sssr ? hmmmm.
a ano, v cem by bylo spatne se oprit u protinemecke smlouvy o polaky, dany, holandany a jine ?
co se snydera tyka - mam tvuj text chapas ze pises - budu verit jen tomu co se me hodi, a pokladat za lez to co se me nehodi ? je to tak ?
a ne, reseni konfliktu zapad vs rusko, sem uz tu napsal nekolikrat. neni muj problem ze neumis cist a nevidel si ho. tak to zopakuju znovu - reseni je proste a to ten, ze rusko prestane blbnout, dostane rozum a dokaze se dohodnout se zapadem.
zduraznuji to slovo dohodnout. ne jen klast pozadavky jak to dela putin a nic za splneni pozadavku nenabidnout.
a ano, znova to zopakuju, rusko je velmoci jen diky atomovkam, bez nich by to byla jen regionalni mocnost, jako treba iran.
Azor
27. 12. 2024, 15:22Czertik.
"o koho se meli oprit ? pockej, to me chces rict, ze odpoved na tuhle otazku neznaji tvoje svemocne odkazy uplne na cokoli ? zadne vyjadreni putina, stalina, sssr ? hmmmm."
Tak snad diskutujeme tak,aby byla diskuze na úrovni,ne?
Vy jste je obvinil z neschopnosti.Tak jsem se vás zeptal jak by jste jim poradil vy.Lépe?
"a ano, v cem by bylo spatne se oprit u protinemecke smlouvy o polaky, dany, holandany a jine ?"
Jejich síla spočívala v čem?Polsko můžete vynechat.Kdo že o nich prohlásil,že jsou hyenou Evropy?
O politice toho moc nevíte.Neboť - Politika je umění možného -
A navíc - Je tu logika záměru a logika okolností.
Víte o co v tomto jde?Uvidíme jak že vám v tomto půjde logická úvaha.
"mam tvuj text chapas ze pises - budu verit jen tomu co se me hodi, a pokladat za lez to co se me nehodi ? je to tak ?"
Toto se spíš hodí na vás.Už jsem vás s tímto konfrontoval(Mezinárodní právo atd)
"tak to zopakuju znovu - reseni je proste a to ten, ze rusko prestane blbnout, dostane rozum a dokaze se dohodnout se zapadem.
zduraznuji to slovo dohodnout. ne jen klast pozadavky jak to dela putin a nic za splneni pozadavku nenabidnout."
Rusko se chtělo dohodnout se západem(ohledně své bezpečnosti)a jak že na to odpověděl Stoltenberg?
A navíc ten slib Gorbačovi.
A pokud se západ nebude chtít v tomto(požadavky)domluvit,tak se nedivte,že jsme v této nebezpečné situaci.Ale já se vás ptal(už vícekrát) na to že pokud ten západ nepřistoupí na požadavky Ruska,tak jak z toho?At. válka?Neboť pokud nasune NATO své vojáky na Ukrajinu,tak co udělá Rusko?NATO nenato budou likvidovány(vojáci).A co potom?Co udělá NATO dál?
Dokážete na toto odpovědět?
" rusko je velmoci jen diky atomovkam,"
Oprvdu?A co USA?Kolik že má zdrojů na rozdávání?To znamená ekonomiku.Armáda se rozpadá.Málo lidí chce nasadit krk za politiku USA a o lidech na západě ani nemluvě.Kolik že patentů má Čína versus USA?BRICS,nic,(atd.atd).?
Jinak pro vás.
Irán prací GP bude vládnout Islámskému chalifátu v západní evropě.A to zda opradu,to tak bude,bude záležet opět na politice Ruska.
Czertik
27. 12. 2024, 16:22rexik
ano, ja sem je obvinil z neschopnosti, protoze ano, ja bych si skuecne vedl daleko lepe nez oni pri delani aliance proti nemecku bez f a vb.
ale samozrejme, to vy vyzadovalo aby to byl skutecny umysl a cil, a ne jen vypustena maskirovka na zakryti jineho cile.
cili prave proto po tobe pozaduju linky, aby si dokazal to svoje tvrzni, ze to myslel stalin s tou protinemeckou alianci vazne.
rexiku, to ze ti logika nic nerika uz davno vim. stejne tak realita mozneho.
znas ono rceni sokrat nic umorilo vola ? evidentne ne. protoze i spousta malych statu dokaze zasavit velky stat, zvlast kdyz za nimu bude rusky medved (samozrejme v pripade ze to bude myslet vazne).
kdz ti vadi poslko, tak ok, co branilo vyvtoreni one aliance bez polska ? vyjma neschopnosti diplomtu sssr ?
a co sem ohledne mezinarodniho prava si vybiral jen to co se me hodilo ?????
kecas.
ano, a jak presne znela nabidka dohody ruska stolenbergovi ???? co nabidlo rusko ohledne toho ze se nebude nato rozsirovat na vychod ?
jaky slib gorbacovy mas na mysly ? snad ne ten, ktery se tykal jen uzemi nemecka a rusove ho vydavaji ze se tykal cele evropy.
a exremne vtipne, neustale blabolis o logice mozneho a logice okolnosti, ale uz ti logika absolutne selhava, ze pokud jedna strana predklada jen pozadavky a nic nenabidne opatkou, tak se nemuze divit ze ostatni na neh hazi bobek.
proc si dodnes neodpovedel na jedoduchou otazku. co nabizeji rusove opatkou za splneni svych pozadavku.
nevis ? jak je to mozne ?
a neboj, jakmile nato nasune vojaky na ukrajinu, tak rus zacne zdrhat, protoze bude vedet ze nato na kazdou ruskou facku odpovi deseti.
ano, opravdu, rusko je jen regionalni monost s atmovokmani. nic vic.
kdo dneska plni pozadavky ruska na cokoliv ? prakticky nikdo. aby dosahlo sveho, rusko musi platit.
a je uplne jedno v jakem rozkladu je armada usa. podstatne je to, ze svet skace jak amici piskaji. cili amici sou globalni velmoc.
a ano, skutecne napis sem kolik patentu ma cina, usa. a pro zajimavost pridej i nemecko, francii, vb, izrael, rusko, indie.
a ano, kdyz ti zalezi tak na briscu, ano dej sem pak i pocet patentu v brisc vs nato, at se taky vzdelame.
a pak az dodas cisla, muzem se bavit dal, do te doby budes s tim svym okecavanim k smichu.
iran bude vladnout chalifatu v evrope ???? tak diky ze uz si vysvetlil proc jsou spolu iiran a rusko v jedne posteli, byt to popiras.
ironicke.
Azor
28. 12. 2024, 18:14Czertik.
"ano, ja sem je obvinil z neschopnosti, protoze ano, ja bych si skuecne vedl daleko lepe nez oni pri delani aliance proti nemecku bez f a vb."
Tak to máte velké sebevědomí.Je jen otázka,aby to nebylo to jediné co máte.
"Spousta malych statu dokaze zasavit velky stat, zvlast kdyz za nimu bude rusky medved"
Jo,jo,zvláště pokud ty menší státy,budou házet pod nohy klacky medvědovi, jak v našem případě Polsko.A Holandsko a Dánsko by to Německo určitě zastavilo.Tak jako o hodně větší Francie,že?Jak že po pár týdnech dopadli?
Vy jste amatér .
"ano, a jak presne znela nabidka dohody ruska stolenbergovi ???? co nabidlo rusko ohledne toho ze se nebude nato rozsirovat na vychod ?"
Co by mělo Rusko něco nabízet NATU?Velmoc měla požadavek ohledně své bezpečnosti,toť vše.A pokud je NATO hluché,tak teď má (bohužel na úkor lidí z Ukrajiny a Ruska)takovou situaci,že je před rozkladem,jak svých armád,tak i své ekonomiky.USA před občanskou válkou atd.
"jaky slib gorbacovy mas na mysly ?"
Opět o tomto naposledy,když jste nechápavý a neumíte si obstarat informace.
"Gorbačov, Jelcin a Putin jednomyslně odmítli expanzi NATO na východ, tedy postup amerických vojenských zařízení k ruským hranicím, jako neslučitelné s bezpečnostními zájmy Ruska. USA v osobě svého tehdejšího ministra zahraničí Jamese Bakera slíbily, že nedovolí NATO aby rozšířilo základny do východního Německa. ‚Ani píď,‘ to bylo doslova to, co mi řekl, když jsem ho v roce 1990 navštívil jako kandidát SPD na kancléře."
Expanze NATO: Co Gorbačov slyšel
https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early
Záznam rozhovoru mezi Michailem Gorbačovem a Jamesem Bakerem v Moskvě. (úryvky)
https://nsarchive.gwu.edu/document/16117-document-06-record-conversation-between
Pokračování.
Azor
28. 12. 2024, 18:15Pokračování.
Borrell: NATO možná nedodrželo své sliby vůči Rusku, ale to je historie
Uvedl to během projevu v Nadaci Karla z Antverp v Madridu.
https://alternatio.org/events/all/item/109953-borrel-vozmozhno-chto-nato-ne-vypolnilo-svoih-obeschaniy-rossii-no-eto-uzhe-istoriya
Předtím šéf Vojenského výboru NATO, nizozemský admirál Rob Bauer, na tiskové konferenci v Tallinnu řekl, že aliance začala plánovat svou expanzi u hranic Ruska „před několika lety“.
https://russian.rt.com/world/news/1049994-nato-planirovali-rasshirenie-rossiya
Tito lidé byli dementi?
Šéf CIA: Vždy jsme věděli o nebezpečích rozšíření NATO
V roce 2008 William Burns, varoval, že „vstup Ukrajiny do NATO je pro ruskou elitu (nejen pro Putina) nejjasnější ze všech „redlines“
Burns tak varoval ministryni zahraničí Condoleezzu Riceovou, že „ještě jsem nenašel nikoho, kdo by Ukrajinu v NATO považoval za něco jiného než přímou výzvu ruským zájmům“.
https://wikileaks.org/plusd/cables/08MOSCOW265_a.html
Dokonce i po expanzi na Ukrajinu Burns nazval expanzi NATO do východní Evropy „přinejlepším předčasnou a v nejhorším zbytečně provokativní“. Pokud by došlo na Ukrajinu, Burns varoval: „Nemůže být pochyb o tom, že Putin se bude tvrdě bránit.“
Ministr obrany prezidenta Clintona Bill Perry to označil za „tragické“, protože „v 90. letech jsme měli příležitost vybudovat dlouhodobý kooperativní vztah s Ruskem“.
Jack Matlock, bývalý americký velvyslanec v Rusku, svědčil před senátním výborem pro zahraniční vztahy, že „doporučení administrativy přijmout nové členy NATO v tuto chvíli považuji za zavádějící. Pokud by ji měl schválit Senát Spojených států, může se klidně zapsat do historie jako nejzávažnější strategická chyba od konce studené války“.
https://responsiblestatecraft.org/2022/02/15/the-origins-of-the-ukraine-crisis-and-how-conflict-can-be-avoided/
George Kennan, další bývalý velvyslanec USA v Rusku a architekt americké politiky zadržování a zpětného chodu Sovětského svazu, prohlásil , že expanze NATO na východ „by byla tou nejosudnější chybou americké politiky v celém „poststudenoválečném“ období."
V článku v New York Review of Books z roku 1995 varoval bývalý americký velvyslanec v Polsku Richard T. Davies, že američtí politici ignorují nejlepší rady svých nejlepších poradců.
Robert Gates ve svých memoárech Duty řekl, že „pokusit se přivést Gruzii a Ukrajinu do NATO bylo skutečně přehnané. Dodal, že „bezohledně ignoruje to, co Rusové považují za své vlastní životně důležité národní zájmy“.
To jaký jsou politici v USA "inteligenti",svědčí toto -
V roce 1997 vedl současný americký prezident Joseph Biden rozhovor s Borisem Jelcinem, po kterém prohlásil:
“Rusové říkají, že když rozšíříme NATO na východ, zaměří se na spolupráci s Čínou. A já jim řekl: “hodně štěstí, pokud se to nepodaří s Čínou, zkuste Írán”. Ha-ha-ha. (Všichni se smějí.) A oni věděli, a já věděl, všichni věděli, že to není možné a nikdy se to nestane.”
Díky za tip, Joe!
https://vk.com/video-128801596_456272803
https://1url.cz/Oubum
https://www.pokec24.cz/politika/medved-a-velbloud/
Azor
28. 12. 2024, 18:34Czertik.
"a je uplne jedno v jakem rozkladu je armada usa. podstatne je to, ze svet skace jak amici piskaji. cili amici sou globalni velmoc."
Opravdu?Vietnam,Afganistán naposledy z Afriky a i na tom "jejim" zadním dvorku,Venezuela,Nikaragua.Kuba.Za tou píšťalkou(falešné tóny)už jde čím dál tím méně zemí.
"ze pokud jedna strana predklada jen pozadavky a nic nenabidne opatkou, tak se nemuze divit ze ostatni na neh hazi bobek."
Rusko nabízelo že vstoupí do NATA,a co se stalo?A hlavně rovnoprávné chování.Jako v BRICS.
A že hazejí bobek?Jak že dopadnou?Viz Německo a celá záp.evropa v krizi.
"a neboj, jakmile nato nasune vojaky na ukrajinu, tak rus zacne zdrhat, protoze bude vedet ze nato na kazdou ruskou facku odpovi deseti."
Pane Vachmajst,opět jste hlava.
A kde vemou na ty facky ten západ?Dodejte fakta.Jak jsou na tom ty jejich armády?To už jsem vám napsal.
"kdo dneska plni pozadavky ruska na cokoliv ?"
Rusko nepožeduje jako USA(jnak kroucení rukou)ale rovnoprávné jednání a oboustraně výhodná spolupráce BRICS.
"a ano, skutecne napis sem kolik patentu ma cina, usa."
https://svethuawei.eu/cina-podala-v-roce-2023-o-25-vice-patentu-nez-usa-prisne-sankcionovana-spolecnost-huawei-predstihla-navzdory-zakazum-vsechny-spolecnosti-na-svete/
https://forbes.cz/chinagpt-cina-drzi-v-oblasti-generativni-umele-inteligence-nejvic-patentu/
"iran bude vladnout chalifatu v evrope ???? tak diky ze uz si vysvetlil proc jsou spolu iiran a rusko v jedne posteli, byt to popiras."
Naučte se číst(ab jste nebyl trapný).Já jsem psal o Iránu,že je to podržtaška GP a že islámský chalifát pod vedením Iránu je politika GP.
Czertik
29. 12. 2024, 10:27rexik
i kdyby sedebevodomi bylo jedine co bych mel, hur nez diplomat sssr bych dopadnout nemohl.
a ze polkso nemelo medveda rado ? se divite? jak se sssr chovalo ?
to, jak valka probihala nejde pocitat. to pred ni nemohl nikdo vedet.
souhlas, rexik je amater.
a PRESNE o tom mluvim, rusko nic nenabidlo, a pak se divi ze mu byl ukazany prostrednicek.
jak ze to bylo u tvoji milovane kuby ? amici neco nabidly, sssr neco nabidlo. dohoda.
a bez ohledu kolik ceho napises, dnesni rusko je daleko slabsi nez tehdejsi sssr. a da se rict ze usa sou dnes silnejsi nez tehdy.
a ano, ohnledne presne toho co gorbacov slysel - NIKDE nebyl zadny pevny slib ze se nato nebude rozsirovat na vychod.
druhy link ? to same, NIKDE zadny pevny slib ci dokonce podpis, vse jen bezna konverzace.
Czertik
29. 12. 2024, 10:35rexik
a co jako ze se nato pozdeji rozsirovalo ci planovalo expanzi ? v cem se lisili od ruska a jeho planech ?
rexiku, a ty tvoje kecy o kolo ????? NIKDE SI NEDOLOZIL ZE NATO CHTELO DAT UKRAJINU DO NATO PRED INVAZI VE 22. NIKDE.
takze ty vtoje varovani pred ukrajinou v nato sou maximalne zajimavym cvicenim.
Czertik
29. 12. 2024, 10:44rexik
vidis, sice cim dal zemi slysi na amickou pistalku, ale ruskeho medveda neslysi vubec nikdo.
ano, co se presne stalo ze rusko do nato nevstoupilo ? v cem byl problem ? evidentne staty ktere byly pod nadvladou sssr se vstupem do nato nemely problem.
jenze masturbuj jak chces, soucasna krize v evrope nema s clenstvim ruska v brisc zadnou souvislot, o je vlhky sen ruska.
kde vezme zapad na ty facky ? v rozpoctu. zapad si muze dovolit jit s rozpoctem do deficitu.
jaky ze deficit rozpoctu ma dnes rusko ? 70x vetsi nez pred 4 lety ?
ze rusko nepozaduje krouceni rukou ????? a co je chovani ruska vuci ukrajine cimkoliv jinym nez krouceni rukou ???
vyborne, tak patenty ciny si dal, ted jen cekam na ty patenty nemecka, francie, ruska.
a psal si ze gp dela politiku ruska. takze asi tak. fasisto.
Azor
30. 12. 2024, 22:07Czertik.
"a psal si ze gp dela politiku ruska. takze asi tak. fasisto."
Jste jen pouťový mluvka a zmůžete se akorát na urážky.Mne ale může urazit jen člověk se sociální inteligencí(a ten by to neměl zapotřebí)
GP pomáhá Rusku protože mu nic nezbývá- nemá pro své řízení kádry, - viz 100 letého Kissingera tahali do Číny a Ruska aby se s nimi GP domuvil(byl to jejich člověk)a to proti národní elitě USA o kterých rozhodli(GP)že končí být světovým četníkem a bude teď Čína.proto taky majitelé peněz dali továrny z USA do Číny na posílení jejich ekonomiky.A taky GP ví.že na Rusku visí(jako na pomyslném hřebíku)život civilizace.Neboť ty magoři (národní elita USA)jsou štonc vyvolat at. konflikt.A v tom jim GP brání a pomáhá tím jak sám sobě ,tak i Putinovi.
Azor
30. 12. 2024, 22:24Czertik.
"vyborne, tak patenty ciny si dal, ted jen cekam na ty patenty nemecka, francie, ruska."
Nejsem google,najděte si to sám.
"ze rusko nepozaduje krouceni rukou ????? a co je chovani ruska vuci ukrajine cimkoliv jinym nez krouceni rukou ???"
Agresorem je ten kdo donutí protivníka . . . . ..
Chtěli at.zbraně - porušení memoranda,ústavní puč,likvidace rusky mluvících ukrajinců,žádost do NATO - ohrožení bezpečnosti Ruska(Kuba).
"kde vezme zapad na ty facky ? v rozpoctu. zapad si muze dovolit jit s rozpoctem do deficitu.
jaky ze deficit rozpoctu ma dnes rusko ? 70x vetsi nez pred 4 lety ?"
Srandista jste.Stále jim dávat na dluh(díky světové měně)bude méně améně zemí.petrodolar končí viz SA.S Jakou měnou obchodují s Čínou?A Rusko s Inií? A jak se bude rozšiřovat BRICS,tak dolar pojede rychleji než teď , z kopce.
Za co budou nakupovat suroviny?
"ano, co se presne stalo ze rusko do nato nevstoupilo ? v cem byl problem ?"
Na to se zeptej rádců Clintona,když jim to navrhl Putin.A jak se ošívali,že to nejde.Víte proč?Napovím,Napoleon.Německo v 1 v.a Hitler.A teď žádného nemají tak to můsí dělat samy a tak se prozradili o co že jim jde.
Ale nemyslím si že to napovězení pro vás bude dostatečné.Nejspíš to dopadne tak, že to nebude k ničemu, vzhledem k vaší mantře.Jak že je Rusko zlé a západ s USA jsou ti hodní.
Mýlím se?
Azor
30. 12. 2024, 22:40Czertik.
"a co jako ze se nato pozdeji rozsirovalo ci planovalo expanzi ? v cem se lisili od ruska a jeho planech ?"
Co jako?Ohrožení bezpečnosti Ruska,když se stáhlo z Německa,Československa,Maďarska,Polska,a slib Gorbačovi.
A Rusko pokud se spojí se všemi státy býv.SSSR,tak to je jejich vnitřní politika.
"NIKDE SI NEDOLOZIL ZE NATO CHTELO DAT UKRAJINU DO NATO PRED INVAZI VE 22. NIKDE."
https://www.lidovky.cz/svet/ukrajina-a-gruzie-patri-do-nato-tecka.A080401_104122_ln_zahranici_bat
https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-bukurest-14-let-pote-nato-se-vraci-na-misto-cinu-40415750
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/ukrajina-rusi-neutralitu-deklaruje-zajem-o-vstup-do-nato-342324
https://www.idnes.cz/zpravy/nato/ukrajina-zacne-jednat-o-vstupu-do-nato.A170710_130132_zpr_nato_inc
Servus.
Pepík Knedlík
22. 12. 2024, 17:46Krutá realita Leningradu, ale je důležitý zminit, že fabriky produkovaly nezadbatelny procento zbraní. Všichni co pracovali ve slevarnach a vyrobe munice i zbraní meli vyhody a moznost se stravovat v kantýnach.
Překupnici a šmelinaři měli žně, ale tak tomu bylo a je. Vzpomenu si třeba na Krále krysu nebo na povodně na Moravě a lidský hyenismus.
Vaclav Flek
27. 12. 2024, 00:59Pepik Knedlik
1) Jak se ty vyrobene zbrane mohly dostat pri blokade ven ? Zjevne jen po zamrzlem Ladozskem jezere. Ovsem jaka mohla byt intenzita podobne prepravy, zejmena pri nemecke vzdusne prevaze a dobre viditelnosti cilu na bilem ledu ?
2) "Kral Krysa" je literarni fikci, kterou muzete tezko argumentovat. Ja ten pribeh bral spise jako srovnani britske a americke mentality v extremnich podminkach japonskeho zajeti. Povodne na Morave bych zrovna nepovazoval za priklad "hyenismu" (ten vyraz se mi prici). Sam jsem tehdy vyjel z Prahy na Moravu s autem plnym balenych vod, chleba a dalsich veci. Manzelka chtela puvodne jet se mnou, ale nakonec me pustila samotneho s tim, ze mi na misto pro spolujezdce nacpala jeste dalsi proviant.
Czertik
27. 12. 2024, 03:47vaclav flek
1. jak mohla probihat ? lepe nez si myslite, vzhledem k tomu jake cisla udavali rusove ohledne dopravy - v zime zeleznici a auty, v lete lodemi.
Šebesta
22. 12. 2024, 10:16Po přečtení článku jsem v šoku ! Co ještě vše vyleze na povrch na ten komunistický hnůj ! O těchto zvěrstvech samotných Rusů se nikdy nikde nepsalo za totálity,my se učili pouze (70. léta) že Leningrad bylo město hrdina. Teprve po převratu se začalo psát,že i v Lenigradu byli lidé kteří v době blokády žili v blahobytu a měli všeho dostatek. Domníval jsem se že šlo o pár nejvvyšších komunistů ve městě,ale nikdy by mne nenapadlo,že to mělo tak obří a šílené rozměry.
Czertik
22. 12. 2024, 19:34jenze to co sse delo v leningradu, se delo v kazdem oblezenem mestu, bez ohledu na misto kde se nachazelo.
Vaclav Flek
22. 12. 2024, 21:07Czertik
A vsude se jedlo lidske maso ?
Pepík Knedlík
23. 12. 2024, 00:29Czertik
Máš pravdu, už za oblehani a částečný okupaci Prahy tou darebnou Švédskou armádou se Pražaci žrali navzájem. Zombie vznikla právě v Praze a ne a ne je zničit.
Czertik
23. 12. 2024, 02:55vaclav flek
vsude se kradlo jidlo a draze prodavalo. a ano, pokud doslo jine jido, vcetne vsech zvirat (vcetne krys) tak se jedlo i to, co by se normalne nejedlo.
pokud se zrovna nejednalo o stredovek kdy kazdy silne veril ze pokud sni cloveka pujde rovnou do pekla.
Czertik
23. 12. 2024, 02:56a pepik knedlik je takovym prikadem neznicitelne zombie.
Pepík Knedlík
24. 12. 2024, 14:53Vaclav Flek
Všude samozřejmě ne, ale u Czertiku ano. :radioactive: