EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Indický palubní letoun páté generace

 05. 08. 2020      kategorie: Vojenská technika      3 komentáře

Indičtí představitelé přišli nedávno s prohlášením, že perspektivní indický letoun páté generace vzlétne již v roce 2025. Následně toto prohlášení doplnili ještě překvapením, že tento stroj bude mít i svoji palubní verzi. Pravděpodobnost, že se něco takového přesně stane sice existuje, ale při celkovém pohledu na indický letecký vývoj je dosti malá.

Indové se začali angažovat ve vývoji letadlech páté generace již poměrně dávno, ale nejprve pouze ve spolupráci s Ruskem. Od roku 2007 začali částečně financovat práce na letounu PAK FA, nebo spíše FGFA (Fighter Aircraft Fifth Generation), v naději, že po dokončení vývoje letounu bude v indických leteckých továrnách vyráběna verze přizpůsobená indickým požadavkům.

AMCA.2019.Ch.Kumar.GuardingIndiaFoto: Model AMCA z roku 2019 | Ch. Kumar / Guarding India

Psali jsme: Železný prcek Terrier: Pane, půjdeme si hrát?

Ale jak plynul čas, vztahy mezi partnery trochu ochladily. Práce na PAK FA byly vážně zpožděny, což se Indům vůbec nelíbilo a začali čím dál více ruské letadlo kritizovat. Podle jejich názoru se stalo příliš drahým, příliš těžkým a málo „neviditelným“. Velké kritice podrobili také připravovaný radar a motor. O otevřené indicko-ruské roztržce se začalo hovořit v roce 2016. Rusové chtěli více peněz, Indové je někdy slíbili a někdy neslíbili, každopádně však velká část z nich zůstala pouze číslem na papíře. V roce 2018 Indové zdvořile prohlásili, že práce na FGFA byly pozastaveny, ale ve vzdálené a světlejší budoucnosti se možná k PAK FA / Su-57 vrátí.

To pochopitelně vyvolalo reakci Spojených států, které začaly naznačovat, že pokud Indie vycouvá z projektu s Ruskem a splní nějaké podmínky, může doufat v dodávky letadel Lockheed Martin F-35 Lightning II, případně i v jejich výrobu v Indii. Indové zatím nedali jasnou odpověď, ale v roce 2019 oznámili, že se budou soustředit na vývoj vlastního „neviditelného“ letounu AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft). Prezentovaný model každopádně připomíná více americký typ F-35 než ruský Su-57. Indové ujišťují svět, že AMCA bude lehčí, manévrovatelnější, nenápadnější a levnější než FGFA. Něco jim lze věřit, něco však určitě ne.

MiG-29K,KUB.In.ndtv.com.FU
Foto: MiG-29K indického námořnictva | Indické námořnictvo / ndtv

Psali jsme: Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě

Na tomto místě je vhodné si připomenout historii jiného indického projektu – projektu lehkého víceúčelového bojového letounu čtvrté generace Tejas, který běží již několik desetiletí. Tejas byl dříve prezentován jako letoun, který bude schopen nahradit většinu zahraničních typů u indického vojenského letectva i námořnictva. Do dnešních dnů je však pronásledován značnými problémy, a o vytlačování zahraničních typů se mu může jenom zdát.

Situace u indického námořnictva je v současnosti taková, že je jeho hlavním palubním bojovým letounem je ruský MiG-29K. Ten je s malými přestávkami cílem tvrdé kritiky. Určitá skupina představitelů indického námořnictva a námořních pilotů ho označuje za nespolehlivý typ s malým doletem a problematickou elektronikou.

V roce 2014 bylo oznámeno, že palubní MiGy by mohli být nahrazeny palubní verzí stroje Tejas. Mělo se tak stát již v roce 2017, ale nestalo. V roce 2018 indické námořnictvo oznámilo zahájení programu MRCBF (Multi-Role Carrier Borne Fighters), jehož cílem je nákup nějakých „západních“ palubních letadel. Své návrhy poslali Američané a Francouzi, a to ve formě letadel F/A-18E/F Super Hornet a Rafale M. Program však do dnešních dnů nepřekročil rámec shromažďování návrhů. A teď do toho Indové přicházejí s oznámením, že jejich nový stroj AMCA, spolu s Tejasem, nahradí MiGy na palubách indických letadlových lodí.

Pokud si někdo myslí, že tím co již bylo uvedeno příběh končí, tak je na omylu. Indové vyhlašují další novou soutěž na palubní letouny pro své letadlové nosiče, a do ní posílají Američané i F-35. Vybrat si tři typy palubních bojových letadel téměř najednou vypadá jako nesmysl, ale to pouze v případě, že nejde o Indii. V Indii je to naopak skoro normální.

Příští rok ukáže, jak se bude vše dál vyvíjet, jestli vývoj letounu AMCA nabere takové obrátky, že bude plněn plán, a jestli indické námořnictvo bude skutečně směřovat k budoucímu provozování nějakého palubního „trojlístku“. 

CENOVÉ BOMBY (1406)

Komentáře

Omny

06. 08. 2020

jsou to vlhké sny indů o něčem takovém si mohou nechat jenom zdát, budou ještě prosit Rusko, aby je zpátky vrátilo do SU-57. a dokonce si myslím že i na ty nové palubní stíhačky si vyberou znova Migy. s Migy 29k jsou naopak celkem spokojeni, problém byl pouze ze servisem.
Jinak Migy 29k nejsou tak staré stroje, aby byla nutnost je obměňovat, pokud se nemýlím indové uvažují o druhé LL a tamchtějí nová letadla

bombero

05. 08. 2020

Letadlo 5 generace? to jako, že na tom bude dělat postupně 5 generací indů, než to začne lítat?

auspow

05. 08. 2020

Indové si vždy berou hodně velká sousta, takže nevím nevím jestli to zvládnou v nastíněném časovém horizontu. Asi hodně využijí poznatků získaných při práci na FGFA. Jaké asi použijí motory?

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací